Pallontallaajat.net

Nepal

(Luettu 52716 kertaa)

Ollimode

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Nepal
« Vastaus #160 : 04.07.2011, 21:49:15 »
Hei!

En tiedä onko vikaa näössä vai ymmärryksessä, mutta osaisiko joku vielä selventää tätä viisumikäytäntöä tyhmälle..

Eli tarkoituksena ois tehdä Nepalin ja Intian sisältävä rundi alkaen syksyllä Nepalista. Todennäköisesti halvin tapa saapua Nepaliin olisi ilmeisesti lentäen Delhiin ja bussilla Nepalin puolelle. Mietityttää siis erityisesti tämä Intian viisumin 2kk sääntö siihen maahan paluuseen liittyen, eli miten helposti tuon re-entry luvan saa, kun lähetystön sivuilla puhutaan "erittäin painavista syistä" kun sen hakemiseen viitataan? Tarkoitus olisi siis viettää Nepalissa vain kuukauden päivät, eli pitääkö siis hommata Intiaan kaksi eri viisumia, vai pitääkö siihen viisumiin kikkailla erikoislupa, vai pitäiskö vaan ninjailla ja sniikkailla rajan yli?
Jatkaessa lentäen suoraan Delhistä Kathmanduun ei ilmeisesti tarvitse vielä olla viisumia Intiaan, mutta miten on toimittava jos haluaa tehdä kuten minä, eli säästää hieman lentolipuissa?

Tuomas78

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #161 : 05.07.2011, 03:04:51 »
Ainahan on se mahdollisuus että ottaisit sen multiple-entryn Intiaan.

Intian suurlähetystön sivuilta;
Lainaus
HUOM: Turistiviisumin haltijan tulee odottaa vähintään kaksi kuukautta maasta poistumisen jälkeen ennen kuin voi palata Intiaan. Uutta viisumia ei myöskään voida myöntää jos edellisestä matkasta on kulunut vähemmän kuin kaksi kuukautta.

Suurlähetystö voi myöntää poikkeusluvan yllä olevaan sääntöön, mikäli tarkoituksena on matkustaa Intian kautta toiseen matkakohteeseen (esim. Nepaliin tai Sri Lankaan).

Poikkeuslupaa anottaessa tulee suurlähetystöön toimittaa viisumihakemuksen mukana vapaamuotoinen englanninkielinen perustelukirje (Request for Re-Entry Permit), kopiot lentolipuista, sekä 12€ käsittelymaksu.

Ei ollut ongelma ainakaan 2009.

Tuomas

Ollimode

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #162 : 05.07.2011, 19:58:21 »
"I undertake that :

i) The purpose of my visit is for recreation/sightseeing/casual visit to meet friends and relatives/others (Please specify)
ii) I am not engaged in business activities, not in employment or pursuing studies/research, etc.
iii) I will register myself with the FRRO/FRO within 14 days of arrival in India. "

Joo tällasta lukikin sitten siinä re-entry lomakkeessa kun sellasen viitsi ladata ja katsoa ominkin silmin..

Eli käytännössä luvan saa, kunhan vakuuttaa että ei pompi rajan yli edestakaisin bisnestarkoituksissa. Jossain taidettiinkin puhua että tää 2kk sääntö on tullu voimaan nimenomaan väärinkäytösten vuoksi, eli turistiviisumilla on harrastettu jotain liiketoimintaa.

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #163 : 05.07.2011, 22:07:05 »
Bisnestä kuten salakuljetusta ja muuta mikä ei oikein Intian tiukkaan lainsäädäntöön sovi..
Do I need a reason?

[K^jsa]

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #164 : 08.07.2011, 10:56:43 »
Hei!

En tiedä onko vikaa näössä vai ymmärryksessä, mutta osaisiko joku vielä selventää tätä viisumikäytäntöä tyhmälle..

Eli tarkoituksena ois tehdä Nepalin ja Intian sisältävä rundi alkaen syksyllä Nepalista. Todennäköisesti halvin tapa saapua Nepaliin olisi ilmeisesti lentäen Delhiin ja bussilla Nepalin puolelle. Mietityttää siis erityisesti tämä Intian viisumin 2kk sääntö siihen maahan paluuseen liittyen, eli miten helposti tuon re-entry luvan saa, kun lähetystön sivuilla puhutaan "erittäin painavista syistä" kun sen hakemiseen viitataan? Tarkoitus olisi siis viettää Nepalissa vain kuukauden päivät, eli pitääkö siis hommata Intiaan kaksi eri viisumia, vai pitääkö siihen viisumiin kikkailla erikoislupa, vai pitäiskö vaan ninjailla ja sniikkailla rajan yli?
Jatkaessa lentäen suoraan Delhistä Kathmanduun ei ilmeisesti tarvitse vielä olla viisumia Intiaan, mutta miten on toimittava jos haluaa tehdä kuten minä, eli säästää hieman lentolipuissa?

Jos lennät Delhin kautta Kathmanduhun, ei matkatavarat siirry suoraan Helsingista lennettäessä (mikäli sieltä lennät) vaan sinun on itse tsekattava matkatavarat Kathmandun koneeseen. Jos lennät jostain muualta niin ja muilla lentoyhtiöillä kuin Suomesta Delhiin lentävillä niin suosittelen asian tarkistamista. Tästä syystä tarvitset viisumin Intiaan. Itse lensin joulukuussa Nepaliin ja hommasin transitviisumin, mulla oli 3h vaihtoaika. Selvitin asiaa Kilroylta ja he sanoivat että ei ole mahdollista saada tavaroita suoraan siirrettyä Hki:n koneesta KTM:n koneeseen vaan se on tehtävä itse. Takaisin tullessa otin viisumin kentältä (30pv, vaikka olin maassa vain päivän) Tämä siksi etten Nepalissa halunnut selvitellä viisumeita. Sain kentän viisumipisteessä aikamoisen tylytyksen kun kerroin viipyväni vain päivän, selitys että matkatavarat eivät siirry itsestään ei asiaan vaikuttanut mitenkään. Kalliiksihan tuo tuli, mutta ajattelin säästäväni aikaa ja hermoja Nepalin puolella kun ei tarvinnut hakea siellä viisumeita erikseen. Olin Nepalissa siis vähän yli kuukauden.

t.Kaisa

homeri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #165 : 09.07.2011, 10:07:27 »
Itse kun lensin helsingistä delhiin niin tavarat kyllä siirrettiin jatkolennolle Jet Airwaysille, finnairin toimesta. Tavaroitahan ei sitten pääse itse noutamaan hihnalta Delhissä jos ei ole sitä viisumia Intiaan.

Epic

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #166 : 20.03.2012, 09:48:33 »
Hei!

Jos lennät Delhin kautta Kathmanduhun, ei matkatavarat siirry suoraan Helsingista lennettäessä (mikäli sieltä lennät) vaan sinun on itse tsekattava matkatavarat Kathmandun koneeseen. Jos lennät jostain muualta niin ja muilla lentoyhtiöillä kuin Suomesta Delhiin lentävillä niin suosittelen asian tarkistamista. Tästä syystä tarvitset viisumin Intiaan. Itse lensin joulukuussa Nepaliin ja hommasin transitviisumin, mulla oli 3h vaihtoaika. Selvitin asiaa Kilroylta ja he sanoivat että ei ole mahdollista saada tavaroita suoraan siirrettyä Hki:n koneesta KTM:n koneeseen vaan se on tehtävä itse. Takaisin tullessa otin viisumin kentältä (30pv, vaikka olin maassa vain päivän) Tämä siksi etten Nepalissa halunnut selvitellä viisumeita. Sain kentän viisumipisteessä aikamoisen tylytyksen kun kerroin viipyväni vain päivän, selitys että matkatavarat eivät siirry itsestään ei asiaan vaikuttanut mitenkään. Kalliiksihan tuo tuli, mutta ajattelin säästäväni aikaa ja hermoja Nepalin puolella kun ei tarvinnut hakea siellä viisumeita erikseen. Olin Nepalissa siis vähän yli kuukauden.

t.Kaisa

Korjatkaa, jos olen väärässä. Näin sunnuntain aamusilmillä asia näyttää turhankin monimutkaiselta.. :D Onko siis jotain ongelmia ollut matkatavaroiden siirtymisessä Delhi-Kathmandu lennolle vai käsittääkö tämä vain ja ainoastaan sitä JOS on buukannut jatkolennon erikseen. Eikö se nyt pitäisi olla päivänselvää että etukäteen buukatulla lennolla (Helsinki-Moskova-Delhi-Kathmandu) Tavarat siirtyisivät eteenpäin ongelmitta ja että viisumionglemia ei tulisi intian puolella. Ainakin tuosta Kaisan tekstistä sain sellaisen käsityksen että asia ei ole näin. Edessä olisi itsellä lento lokakuun lopulla Kathmanduun juurikin tälläistä reittiä. Ei kai transit-visa nyt ole tarpeen jos ei poistu kansainväliseltä alkueelta jatkolentoa odottaessa?

homeri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #167 : 26.03.2012, 08:41:18 »
Helsinki-delhi-katmandu reitillä laukut siirrettiin jatkolennolle. Mitään viisumia ei tarvitse jos ei poistu vaihtoalueelta delhistä.

Johnny-Castle

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #168 : 26.03.2012, 11:52:13 »
Minua pohdituttaa juurikin sama juttu, mutta reitti on Tokio-Hongkong-Kathmandu. Onko samoja ongelmia kuin delhistä nepaliin lennättäessä? Vai onko tämä jotain Intian omaa sekoilua? Eihän tuossa nyt ylipäätään ole mitään järkeä, etteivät muka pysty siirtämään laukkuja suoraan nepalin lennolle.

Epic

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #169 : 26.03.2012, 17:51:13 »
Helsinki-delhi-katmandu reitillä laukut siirrettiin jatkolennolle. Mitään viisumia ei tarvitse jos ei poistu vaihtoalueelta delhistä.

Joo näin oletinkin, vähän omituiselta tuntuu että olisi jotain onglemia viisumien kanssa. Normaali käytäntä kun kuitenkin on kansainvälisellä alueella pysyminen.

Ja asiasta kolmanteen, onko kellään tietoa trekkien hintatasoista? Onko kilpailuttaminen kannattavaa tai tuottaako se edes tulosta? Oma tietämykseni on vielä asiasta hävettävän pieni mutta tutustun kokoajan asiaan. Kunto on kohtalaisen kova ja innolla odotan kiertelemistä. Olen kuullut että olisi mahdollisuuksia myös pitkiin retkiin, käsittääkseni itsenäisesti (tyylin annapurna circuit tms). Onko tälläinen kannattavaa, suositeltavaa ja loka-marraskuussa täynnä muitakin vaeltelijoita?

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #170 : 27.03.2012, 09:29:12 »
Oppaiden hinnat vaihtelevat vajaasta kympistä sataseen päivältä (euroissa). Jos meinaa oppaan ottaa kannattaa tähän tutustumiseen tuhrata ainakin päivä, ja jos vähääkään epäilyttää heivata kaveri. Tulet viettämään oppaan kanssa kuitenkin kuin paita ja perse melko pitkän ajan joten huonot henkilökemiat, vaikka opas muuten olisikin pätevä, voivat jos nyt ei pilata niin ainakin syödä nautintoa trekiltä.

Oppaan tarpeellisuus riippuu hyvinkin paljon mihin meinaa mennä ja mikä on oma kokemustaso vuorilla liikkumisesta ja vaeltamisesta. Myös vuodenajalla on merkitystä. Solassa johon on juuri satanut lumi voi tien löytäminen olla todella haastavaa, kun taas polut erottuvat selvästi kilometrien päähän paljaalla maalla.
Itse olen Nepalissa trekannut Manaslu circuitin 10 päivän lisäretkellä Tsum-laaksoon. Itse Manaslu circuit menisi helposti ilman opasta, sesonkina kovakuntoiselta ja hyvin aklimatisoituneelta jopa ilman telttaa. Paitsi että helppojen Tiibetin johtavien solien takia alueella on pakko käyttää oppaan palveluita. Tsumissa, etenkin jos haluaa tehdä "syrjähyppyjä" pääreiteiltä oppaasta oli hyötyä. Tämä pohjutuksena sille että Annapurnalla pärjännee, etenkin sesonkina loka-marraskuussa, tavantallaaja hyvinkin ilman opasta. Mainittakoon vielä että lokakuussa 2008 Manalissa oli käynyt n. 6500 trekkaajaa, tämä tarkoittaa pienessä vuoristokylässä siis yli 200 turistia päivässä! Joten yksin ei tuolla pätkällä tarvitse tuohon aikaan olla. Tammikuussakin välillä Dharapani - Besisahar tuli porukkaa ihan kiitettävästi vastaan. Manaslulla emme nähneet ketään muuta joulu-tammikuussa 26 päivän aikana.

Jos päätyy lähtemään ilman opasta (tai oppaan kanssa) kannattaa hankkia alueen kartat (hyvin saatavilla Kathmandusta 2-4 euron hintaan), opiskella aiheesta akklimatisoituminen (oppailla ei usein ole pienintäkään aavistusta mitä tuo elintärkeä sanahirviö edes tarkoittaa!) ja välttää liikkumista yksin eli esimerkiksi EBC:llä tai Annapurnalla lyöttäytyä toisten omatoimitrekkaajien seuraan aina päiväksi (tai useammaksi) kerrallaan.

Alueen valintaan kannattaa myös kiinnittää paljon huomiota. Ja tämä valinta vaikuttaa myös suuresti päätökseen oppaan tarpeellisuudesta. Alueita pohdiskellessa loistava sivusto on www.thegreathimalayatrail.org, kyseiseltä sivulta löytyy myös runsaasti tietoa trekkaamisesta Nepalin Himalajalla yleisesti.

Nepalin vuoret on hienoja, Lycka till!
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #171 : 27.03.2012, 09:30:41 »
(tuli tuplat, sori)
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

[K^jsa]

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #172 : 01.04.2012, 00:50:06 »
Hei!

t.Kaisa

Korjatkaa, jos olen väärässä. Näin sunnuntain aamusilmillä asia näyttää turhankin monimutkaiselta.. :D Onko siis jotain ongelmia ollut matkatavaroiden siirtymisessä Delhi-Kathmandu lennolle vai käsittääkö tämä vain ja ainoastaan sitä JOS on buukannut jatkolennon erikseen. Eikö se nyt pitäisi olla päivänselvää että etukäteen buukatulla lennolla (Helsinki-Moskova-Delhi-Kathmandu) Tavarat siirtyisivät eteenpäin ongelmitta ja että viisumionglemia ei tulisi intian puolella. Ainakin tuosta Kaisan tekstistä sain sellaisen käsityksen että asia ei ole näin. Edessä olisi itsellä lento lokakuun lopulla Kathmanduun juurikin tälläistä reittiä. Ei kai transit-visa nyt ole tarpeen jos ei poistu kansainväliseltä alkueelta jatkolentoa odottaessa?

Hei,

Hyvä jos joidenkin matkatavarat ovat siirtyneet ilman omaa tsekkausta, siinähän säästää rahaa ja hermoja. Itse varasin lennot Kilroylta ja kysyin tätä mahdollisuutta. Sieltä vastattiin, että matkatavaroita ei ole mahdollista saada siirrettyä Finskin koneesta JetAirwaysille. En tiedä onko tässä matkatoimisto kohtaisia eroja, mutta omani eivät siirtyneet sieltä ne kävin hihnalta noukkimassa ja siirtämässä omin käsin check-inn tiskille. Lisäksi kysyin eräältä kokeneelta Nepalin matkaajalta/siellä asuvalta henkilöltä tätä (joka täällä foorumillakin vaikuttaa) ja hän sanoi, että ilmeisesti tuo tavaroiden oma siirtyminen on jokatapauksessa hieman epävarmaan Intian systeemeistä johtuen. hommasin siis transit viisumin mennessäni Nepaliin ja takaisin tullessa otin kentältä viisumin. Tämä viimeeksi mainittu ei onnistunut ilman intian viisumiviranomaisten tylytystä joten jos nuo tavarat nykyään siirtyy, niin mahtavaa.

Suosittelen varmistamaan tämän asian perinpohjin kun reissuun lähtee.

Onnea Nepalin reissuun, se on mahtava paikka :)

Peltsi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #173 : 14.05.2012, 12:08:03 »
Lennot varattu ja ideana käydä Annapurna Trekillä kuluvan vuoden marraskuussa. Tarkoitus oli lentää Jomsonista Pokharaan, mutta tuo uusin uutinen Jomsonin lentokentästä ei kauheasti houkuttele.

Miten muut pallontallaajat, uskaltaisitteko lentää Jomsonista mihinkään? Ajankäytön takia toinen vaihtoehto olisi tietä pitkin Jomsonista Pokharaan, mutta olisikohan se loppujen lopuksi yhtään turvallisempi vaihtoehto?

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012051415569329_ul.shtml

(Linkissä tieto onnettomuudesta, 11 kuollutta Jomsonin kentällä)

DTS420

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #174 : 15.05.2012, 08:10:09 »
Morjestaa!

Semmonen pikku kyssäri ois, että onkohan Nepalissa kuinka seiffiä viettää öitä teltassa tai riippumatossa ja millä alueilla tälläistä toimintaa uskaltaa harrastaa? Kaveri olis tietysti mukana.

Sitten toinen: Millaiset kalastusmahdollisuudet on Nepalissa ja onko kaikki kalalajit ihan syötäviä?
Mahtaakohan perus mato-ongella tehdä yhtikäs mitään? Pidän nimittäin itse kalastuksesta todella paljon, mutta virveliä ja pakkia ei viittis roudata messissä. Siimaa, kohoja, koukkuja on helpompi kuljettaa ja vavanhan saa tehtyy mistä vaan.. :D

Rahaa on kyllä majoitukseenkin, mutta tarkotus ois vaan sniiduilla mahd. paljon ja reissata pitkään..

Syyskuun viimeisellä viikolla olis tarkotus lähteä moskovasta junalla liikenteeseen. :)
Jos joku on lähös samoihin aikoihin ja lepposa matkaseura kiinnostaa ni ei muutaku mukaan vaan! ;)
Molemmat ollaan 21v sällejä.

DTS.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2012, 08:25:05 kirjoittanut DTS420 »
Käydyt maat: Hollanti, Saksa, Venäjä, Viro, Ruotsi, Espanja, Egypti, -

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #175 : 16.05.2012, 03:06:28 »
Junalla Moskovasta Nepaliin???

No, vastataan kumminkin. Nepalissa on niin halpaa, ettei teltassa (saati riippumatossa) yöpymisessä ole mitään järkeä, paitsi jos muuta majoitusta ole tarjolla. Mitä kalastukseen tulee, niin suosittelen kysymään paikallisilta lupaa ja apua (sekä välineitä), ettei tule ongelmia. Urheilukalastaja osannee itse selvittää mahdolliset palveluntarjoajat muilta palstoilta (britit muuten ovat aikoinaan istuttaneet taimenkantoja sangen erikoisiin paikkoihin ja osa on selvinnyt nykypäiviinkin).

DTS420

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #176 : 16.05.2012, 11:54:22 »
Junalla Moskovasta Nepaliin???

No, vastataan kumminkin. Nepalissa on niin halpaa, ettei teltassa (saati riippumatossa) yöpymisessä ole mitään järkeä, paitsi jos muuta majoitusta ole tarjolla. Mitä kalastukseen tulee, niin suosittelen kysymään paikallisilta lupaa ja apua (sekä välineitä), ettei tule ongelmia. Urheilukalastaja osannee itse selvittää mahdolliset palveluntarjoajat muilta palstoilta (britit muuten ovat aikoinaan istuttaneet taimenkantoja sangen erikoisiin paikkoihin ja osa on selvinnyt nykypäiviinkin).
Juu siis maitse ollaan menossa. Tiedän tiedän, ei pääse junalla suoraan, mutta sillä lähdetään kuitenkin etenemään kohti kyseistä määränpäätä.. Juu no tämä on kyllä totta.. Urheilukalastajasta en tiedä, ehkä kuitenkin enemmän harrastusmielessä tulee heiteltyä.  ;)
Täytynee paikan päällä sitten ihmetellä.  ;D

DTS
« Viimeksi muokattu: 16.05.2012, 11:56:12 kirjoittanut DTS420 »
Käydyt maat: Hollanti, Saksa, Venäjä, Viro, Ruotsi, Espanja, Egypti, -

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #177 : 16.05.2012, 22:53:50 »
Tarkoitin urheilukalastajalla henkilöä, joka ottaa harrastuksen niin vakavasti, että tekee varsinaisia kalastusmatkoja.

Olennainen pointti: jos menee ulkomailla vain omin päin ongiskelemaan, niin voi joutua ikävyyksiin. Paikallisten kanssa touhusta voi löytää kokonaan uusia puolia. (Täytyy varmaan joskus itse kokeilla.  ;D )

janive

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #178 : 23.05.2012, 16:26:37 »
Paljos porukka on maksanut tänävuonna lennoista Kathmanduun? Mitä reittiä lennot ovat kulkeneet?

Tarkoitus olisi lähteä joulukuun alussa trekkailemaan Annapurnan tienoille.

Epic

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #179 : 28.05.2012, 16:11:11 »
Paljos porukka on maksanut tänävuonna lennoista Kathmanduun? Mitä reittiä lennot ovat kulkeneet?

Tarkoitus olisi lähteä joulukuun alussa trekkailemaan Annapurnan tienoille.

Nonniin.. Vihdoin ja viimein sain ostettua itselleni lennot lokakuun alkuun Kathmanduun. Reitti kulkee Helsinki-Moskova-Delhi-Kathmandu. (Aeroflot,aeroflot,jet airways) Vaihtoajat näyttäs olevan aikas anaalista ja odottelua tulee olemaan. Halvempiin lentoihin en kuitenkaan pystynyt.

Hintaa tuli koko paketille 436,57€. Alun perin hakukone löi hinnaksi 419€ mutta kun yritti buukata tälle päivälle niin ilmoitti ettei onnistu, joten otin tuon toisen hinnan seuraavalle päivälle sitten. Pari kk oon noita hintoja seuraillut ja ei ainakaan tällä välillä ole paljon muuta löytynyt.

Asiasta kolmanteen, onko tästä matkalaukkuhommasta jo yksimielisyyttä?  ;D Kukaan lentänyt tällä yhdistelmällä ja laukut on siirtynyt Delhin kentältä ihan normaalisti automaattisesti eteenpäin jet airwaysin koneeseen ja homma toiminut ilman transit -viisumia?