Nepal

(Luettu 52239 kertaa)

welsh

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Nepal
« Vastaus #20 : 10.03.2009, 20:50:13 »
Milloinka olit Nepalissa?
Itse siis reissailin siellä vuodenvaihteessa ja mun budjetti ylitty jokseenkin aivan törkeesti, mitä olin ajatellut sen olevan. Nepalilaiset kaverini hoitivat hintaneuvottelut, joten itse vain maksoin kiltisti sen mitä mulle ilmoitettiin. Ihan halvimpiin hotelleihin ei majoituttu, ne oli n.20e/hlö/2hh hintaluokkaa Kathmandussa (oiskohan olleet nimiltään Tradiotionel ja Tokyo tms..), niihin kyllä kuulu omat länkkärivessat, mut ei se hirveesti lämmittänyt, ku sähköttömyyden ansiosta ei vesikä niissä kulkenut. Yhdessä pikkukylässä, jonka nimeä en muista, majatalo oli 40e/hlö, kerrokses yhteinen reikävessa ja huone oli just 2hlön sängyn kokonen. Yhtenä päivänä otettiin taksi koko päiväks, ku lähettii temppelikierrokselle, se velotti kuulemma sitten n. 200e siitä päivän reissusta.
Kamala olla näin skeptinen, mutta mitä ihmettä...?!

Nyt kuulostaa siltä, että nepalilaiset kaverit ovat ryövänneet pahemman kerran. Alkaa omasta Nepalin visiitistä olla pian pari vuotta, mutta tuskin ne hinnat nyt aivan valtavasti ovat kallistuneet. Pari vuotta sitten asuttiin kahden hengen huoneessa Katmandussa (Freak streetillä) mukavassa guesthousessa kahdella eurolla yö (kaksi henkilöä), josta löytyi lämmintä vettä ja länkkärivessa.
Neljäkymppiä landella kuulostaa aika ryöväykseltä. Annapurnan trekin varrella majatalot oli pari vuotta sitten euron yö, ja siellä olisi ollut varaa kysyä enemmänkin kun noita trekkaajia siellä pyörii aika tavalla.
Ja pari sataa päivän taksiajosta on aika paljon liikaa. Pari sataa lienee kuitenkin lähellä perusnepalilaisen vuosipalkkaa. Eikä sen polttoaineenkaan luulisi olevan ainakaan Suomen hintoja kalliimpaa.
Kannattaa seuraavalle Nepalin matkalle etsiä uudet ystävät tai tehdä asiat omin päin..
Ticking away the moments that make up a dull day

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 12.03.2009, 09:53:32 »
Mulla tuo suunta (länteen) on tällä kertaa pakon sanelema, kun reissuun kuuluu vähän muutakin kuin Nepal. Eli pari viimeistä viikkoa on aikaa "nähdä" Nepal ja Delhi ja tuohon ajankäyttöön kyselen vinkkejä. Kathmandussa jos on pari päivää, Delhissä 2-3 päivää, lyhentää matkustuspäivät, niin lyhyellä matikalla jäis viikko aikaa nähdä Nepal. Minne? Mitä? Onko porukalla kokemusta joenlasku ym. aktiviteeteista? Lennän Kathmandusta Delhiin (säästyy aikaa).

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 18.03.2009, 09:57:44 »
Minullakin vähän samanlaisia kysyttävää, ei kyllä yhtä kiireellistä kuin edellisellä kirjoittajalla. Eli ensi kuussa harkitsen nepaliin reissaamista, mahdollisesti 2:ksi viikoksi, onko 2 viikkoa nyt riittävästi siellä? Ihan trekkaamista varten menisin, enkä edes kuvittele että olisi aikaa piipahtaa esim. intiassa, eli kannattaisiko 2 viikon takia nepaliin vaivautua? todella paljon kiinostaisi mennä, mutta en mitenkään sähläten haluasi tulla, en halua että joutuisin juosta yhdestä paikasta toiseen. toivon että ymmärrätte mitä tarkoitan!

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 21.03.2009, 07:31:18 »
Kaksi viikkoa on kylla melkoisen lyhyt aika, mutta ehtiihan siina jotain. Suosittelen toki ottamaan aikaa kolmisen viikkoa ainakin niin ehtii vahan muutakin kun trekin.

Monet trekit Annapurnalla, Everestilla tahi Langtangilla kylla kestaa reilun kaksi viikkoa mutta ainakin Pokharassa on tarjolla paljon lyhyempiakin patkia. Katmandussakin pystyy jo raataloimaan omalle ajalle sopivia patkia.

Itse en ole ehtiynyt trekeille enka menekaan kun tyot ei anna periksi, mutta ehkapa joku muu on tehnyt naita lyhyempia reissuja?
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

concord09

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 30.03.2009, 12:00:38 »
Heispa...

Meikäläisellä olis tässä työnalla vaihtoon lähtö tuonne aasian suuntaan heti 2010 vuoden alusta. Alkuun painelen singaporeen ja sit hetkeks lomalle indonesiaan, mut sen jälkeen olis vielä tarvetta rutistaa muutaman viikon harjoittelu ja nepalia olen kovasti suunnitellu tähän väliin. Alustavasti ajatuksissa ollut kathmandu ja pokhara ja aikaa olis noin 2-3vk....

Aasiassa reissaaminen muuten jo kohtuullisen tuttua hommaa mut nepaliin en ole vielä eksyny.

Kuinka hyvin esim. bangkokista säätyy lennot kathmanduun??
Minkälaista viisumi säätöä ja kuinka pitkiä saa rajalta??
Mites nepalin puolelata intiaan ja saako intiaan viisumin rajalta??

Alustava reittisuunnitelma mulla on Hki-Bkk-Sgp-Lake toba-Bkk->??? ja sit paluu taas bangkokista...

concord09

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 30.03.2009, 12:02:46 »
Toho ois toki voinu lisätä vielä,että jos jollain on faktoja lentojen hinnosta esim tuolta bangkokista niin info olisi tervetullutta...???

welsh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 30.03.2009, 21:25:39 »
Heispa...

Meikäläisellä olis tässä työnalla vaihtoon lähtö tuonne aasian suuntaan heti 2010 vuoden alusta. Alkuun painelen singaporeen ja sit hetkeks lomalle indonesiaan, mut sen jälkeen olis vielä tarvetta rutistaa muutaman viikon harjoittelu ja nepalia olen kovasti suunnitellu tähän väliin. Alustavasti ajatuksissa ollut kathmandu ja pokhara ja aikaa olis noin 2-3vk....

Aasiassa reissaaminen muuten jo kohtuullisen tuttua hommaa mut nepaliin en ole vielä eksyny.

Kuinka hyvin esim. bangkokista säätyy lennot kathmanduun??
Minkälaista viisumi säätöä ja kuinka pitkiä saa rajalta??
Mites nepalin puolelata intiaan ja saako intiaan viisumin rajalta??

Alustava reittisuunnitelma mulla on Hki-Bkk-Sgp-Lake toba-Bkk->??? ja sit paluu taas bangkokista...

Jos on suunnitelmissa vierailla myös Intiassa, voisin suositella hoitamaan Intian viisumin Bangkokista ja lentämään sieltä Kalkuttaan. Air India Express lentää ko. väliä halvalla. Lennot suoraan Nepaliin ovat kalliimpia. Kalkutasta pääsee etenemään maitse suht vaivattomasti Nepaliin esimerkiksi Varanasin kautta. Intian viisumia ei saa rajalta, mutta Nepalin viisumin saa.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 31.03.2009, 05:54:17 »
Halvimmalla kylla paasee kun Intian kautta tulee. Bangkokista taitaa kylla olla paivittainkin lentoja Katmanduun mutta ovat kalliimpia kuin Kolkataan. Tsekkaa yhtio Bangladesh Airlines (Biman Air), silla paasee kohtuu hintaan Katmanduunkin. Kolkatasta tosiaan paasee maitse Nepaliin rajalta Raxaul-Birgunj joka on lahinna tai sitten Sonaulin (joka on hieman Varanasista Delhiin pain) kautta. Kolkatasta saa valilla myos halpoja lentoja Katmanduun.

Nepalin viisumin saa rajalta. Talla hetkella 15 paivaa, 30 paivaa tai 90 paivaa. On kallista lystia, mutta nama hinnat saattaa vaihtua ihan milloin vain. Maksuvaluuttana dollari, lentaen onnistuu eurollakin ja toivonmukaan maitsekin vihdoin tajuavat lisata pian eurohinnat listoillensa (maksoin kovan taiston jalkeen viimeksi euroilla :)

Intian viisumia ei siis saa miltaan rajalta, lentaen tahi maitse, eli se on hankittava etukateen. Lahetystot on niin Bangkokissa kuin Katmandussakin. Intian viisumia myontavat Nepalissa talla hetkella 3kk tai 6kk, riippuu kai siita onko viisumeita entuudestaan jo passissa.

Ihana paikka, Nepal. Suosittelen :) Mun pitaa kohta menna viisumin jatketta hakemaan kun ei malta viela lahtea pois.
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

wenla

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : 31.03.2009, 12:08:13 »
Meillä on vähän eripuraa  :o, joten mitä suosittelisitte te joilla on kokemusta tästä reitistä ...
Lennämme Kathmandusta Delhiin, Delhista välilaskuton jatkolento Helsinkiin.
Eli kannattaako hankkia Intiaan transitviisumi ja tulla Kathmadusta aamulennolla (joka on noin klo 11 Delhissä) ja yrittää ehtiä tehdä jotain Delhissä, mutta mitä?
Seuraavana aamuna lento Helsinkiin lähtee klo 8.35 eli aikaa olisi vajaa vuorokausi kaaoottiseen Delhiin. 
Mun ehdotus taas on ollut Kathmandusta Delhiin iltalennolla (noin klo 17 Delhissä) ja kunnon unoset, (tehden tuttavuutta lentokentän lattian kanssa;-)) ennen kotimatkaa. Näin ei mielestäni tarvitse nähdä turhaa vaivaa transitviisumin hankinnasta Intiaan sekä minua ei Intia kiinnosta pätkän vetrtaa  :).

Entä nykykäytäntö rinkan lähtöselvityksestä Finnairilla Helsingista Delhin kautta Kathmanduun, onnistunee?
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009, 12:28:53 kirjoittanut wenla »

concord09

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 31.03.2009, 12:39:31 »
En usko että tällä reissulla ehdin intian kautta menemään...

Mut siis bangkokista johonkin hintaan suoria lentoja kathmanduun pitäis irrota ja dollari tukolla viisumin saapi tullessa kentällä/rajalla..??

Missäspäin neeppalia annipurna matkailee??? Ootko liikuskellu pokharana suunnalla?? Sieltä pitäs löytyä "onni-lastentalo" johon mä todennäköisest tuun sitä harjotteluani tekemään...Onko kenties tuttupaikka??

Laitelkaa toki ajatuksia missä mun kannattas tällä lyhkäsellä visiitillä yrittää käydä....

concord09

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 31.03.2009, 13:11:09 »
ja hei ::)

ihan perustietoo noista keleistä vois joku kans laittaa,matkustusajankohtahan olisi noin maalis-huhtikuu....

palekastro

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 31.03.2009, 18:14:46 »
Käsittääkseni Nepalissa on tuohon aikaan kevät, eli suht lämmintä pitäisi olla. Paikanpäällä olevat / siellä käyneet voinevat kertoa tarkemmin. Huhua olen myös kuullut, että luonto olisi kauneimmillaan juuri tähän aikaan vuodesta, kukat kukkivat kauniisti yms  :)  Toivon mukaan olen itsekin Nepalissa ensi vuoden puolella!

Edit: Löytyi tällänen sivu, näkee aika hyvin noita keskilämpötiloja Nepalissa:
http://www.nepalhomepage.com/hotlinks/weather/index.php
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009, 18:19:55 kirjoittanut palekastro »

welsh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 31.03.2009, 19:21:04 »
ja hei ::)

ihan perustietoo noista keleistä vois joku kans laittaa,matkustusajankohtahan olisi noin maalis-huhtikuu....

Itse olin Nepalissa maaliskuussa ja sää oli mitä parhain: lämmin, muttei liian kuuma. Vettäkään ei tainnut sataa. Vuorillakin oli kirkas ja miellyttävä lämpötila. Yöt ja illat ylämailla toki viileitä/kylmiä, mutta niin lienee aina.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 01.04.2009, 07:09:08 »
Tanaan saa nain aamula jo lampoinen. Paivalla auringossa saattaa olla lamminta +30, illalla saattaa laskea kymmenen tai allekin. Muutamia sadekuuroja on tullut joka on todella tervetullutta. Nepalissa ei nimittain satanut 7 kuukauteen lainkaan joten ilma oli hyvin hyvin polyinen ja raskas. Mutta ihana lammin kevat saa, kukkia odotellessa :)

Itse asun Katmandussa ja teen taalla vapaaehtoishommia. Kolme kuukautta kohta takana ja toivottavasti jatkuu viela hetken. Viihdyn, viihdyn. Viime reissulla kavin myos Pokharassa, ja se on ihan mahtava paikka. KAunista, rauhaisaa jne. Oon kuulut Onni-lastentalosta, en ole viela kaynyt mutta tarkoituksena olisi ottaa vahan lomaa jossain vaiheessa ja suunnata tuonne lanteen muutamaan paikkaan ja samalla kavaista Pokharassa.

Ja siis kylla Bangkokista paasee lentamaan KAtmanduun. Thai Airways on kallis, katso loytyyko Biman Airilta (Bangladesh Airlines) yha lentoja KAtmanduun, ainakin kolme vuotta sitten loytyi. Ja kylla, viisumin saa rajalta, maksuvalineena dollari mieluiten, mutta kentalla toimii eurotkin.

Ja tuohon kysymykseen transit-viisumista. En tieda kannattaako lahtea paivaksi seikkailemaan Delhiin...Itse jattaisin kylla valiin. Onhan siella pari paikkaa nahda, mutta viisuminhankinnan kivulta ja sarylta ja Delhin valtavalta kaaokselta saastyminen tuo paremman mielen kotimatkaa varten luulisin. Matkatavara asiasta en tieda...

wenla

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 01.04.2009, 16:32:33 »
Kiitos Katmandun kuulumisista! Tänään otettiin lennot toukokuulle, Finnairilla Delhiin ja Jet Airlinesilla Katmanduun. (Meno-paluulennot n.650 egee/naama).
Ja nyt sitten kävi niin, että joudun sietämään kaaoottista Dehiä päivän verran! 
Selvitän Finnairilta matkatavara asian ja laitan tiedon tänne, jos joku toinenkin lentää Nepaliin, käyttäen samaa reittiä ja kun koneiden vaihtoa aika ei ole kovinkaan pitkä.

jairus

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 06.04.2009, 19:35:49 »
Meillä on luultavasti sama vaihto, eli Finskillä Delhiin ja siitä suoraan Jetillä Kathmanduun kolmen viikon päästä. Itselläni on Intian viisumi, mutta kaverillani ei. Soitin kalliin puhelun Finnairille ja pienen odottamisen ja etsimisen jälkeen nainen sanoi, että ei tarvitsisi viisumia Intiaan, jos vaihto on alle 24h. Painotin asiaa, että joudumme vaihtamaan konetta ja tsekkaamaan itsemme uudelleen sisään, ja vastaus oli sama. Voisitko wenla kertoa saamasi vastauksen, olisi mukava saada varmistus tähän asiaan, ettei kaverin tarvitse jäädä Vantaalle.

Annipurna, mitäs Nepalissa olisi nähtävää Pokharan ja Annapurna-rundin lisäksi? Itselle jää kaksi viikkoa aikaa em. vaelluksen jälkeen ennen Intiaan siirtymistä.

wenla

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 08.04.2009, 14:10:14 »
Hei,

Finski perui lennon jolla olisimme lähteneet eli sen tiistain 12.05 ja tuolta lennolta meillä oli vaihto Jet Airille, jonka lähtöaika oli aamulla.
Nyt on toinen reitti, kahdella stopilla, emme käytä finskiä.
Tarjosivat maanantain lentoa tilallle, jollin koneenvaihto olisi osunut tiistaille, mutta mutta ... Jet Airilla ei ole aamulentoa Kathmanduun tiistai aamuna, joten delhin kentällä olisi viruttu noin 9 h. Se ei sopinut meille, koska Nepalin matka-ajasta nuo  odotukset delhin kentillä olisivat haukanneet leijonan osan. Paluumatkalla jopa yön yli odotusta!

En siis ole soittanut finskille, mutta se tieto joka minulla on niiltä ihmisiltä, jotka vuosi sitten matkustivat samalla reitillä (sekä ex-oppaalta), niin jos sinulla on ruumassa olevaa matkatavaraa tarvitset (vähintään) transit viisumin.
Toivottavasti saat asiaan sataprosenttisen varmuuden jostakin.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 09.04.2009, 14:44:06 »
No Pokharasta voi siirtya katevasti Chitwanin luonnonpuistoon jossa kaiketi monemoista nahtava ja tehtavaa turistille jos on varaa. En ole itse siella koskaan kaynyt mutta kylla kehuvat. Lumbini on myos matkalla Intiaan, Buddhan syntypaikka. Siella voi kuulema yopya ilmaiseksi luostareissa, mm. Korealaista Luostaria on suositeltu. Katmandun lahella parin paivan reissupaikaksi suosittelen Nagarkotia, kotkien lentoa taivaalla ja teeta ja hiljaisuutta. Samanmoinen rauhaisa maisemapaikka Pokharan lahella Bandipur.

Nama on naita kaikken yleisimmin vierailtuja. Pienet kylat ympariinsa olisi varmaan parasta nahtavaa, mutta kylla tuossakin jo on :)

koo.mikko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #38 : 19.06.2009, 00:35:29 »
nyt ois lennot kathmanduun lokakuulle. ois tarkoitus käydä myös pokharassa.vaihtoehdot sinne taitaa olla bussi tai auto+kuski? oisiko kellään tietoa mitä maksais auto+kuski vaihtoehto?muut vinkit on myös tervetulleita ;D

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 19.06.2009, 18:42:59 »
Suosittelisin nyt kuitenkin saastamaan ja menemaan bussilla. Ei ole mikaan paha vaihtoehto. Turistibussi lahtee joka aamu ja on ihan mukava. Pysahtelee pariin otteeseen aamupalalle ja lounaalle ja on jo iltapaivalla perilla. Maksaa sellaisen 4 euroa. Matka-aika 7 tuntia. Privaattikyyti voi tulla kustantamaan ei nyt niin paljoa, mutta et juuri nopeammin valttamatta paase. Nepalissa kun vuoristotiella voi sattua kaikenlaista ja jos jollekin sattuu niin kaikki joutuu odottaa :)