Nepal

(Luettu 137643 kertaa)

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Vs: Nepal
« Vastaus #120 : 29.06.2010, 15:17:59 »
Green line on tosiaan tuo kaikkein kallein mutta varmasti mukavin linja kathmandusta pokharaan. Muut turistibussit ovat ainakin ennen olleet tuon 400 rupiaa. nämä bussit ovat ihan hyvä kuntoisia eivätkä yleensä pysähtele poimimaan tienvarsilta juurikaan väkeä (ainakaan ei koskaan kun minä olen matkustanut yhteensä 4 kertaa). Ne pysähtyvät pari kertaa matkan aikana vessa-ruokatauolle ihan tasokkaissa, joskin kalliimmissa paikoissa. sitten on vielä paikallisbussit jotka todellakin pysähtyvät joka mutkassa poimimaan niin ihmisiä kuin kanoja ja vuohia ja kuljettavat huonekaluja ja vihanneksia kaupungista toiseen. näissä hinta on varmaan n. 200-300 rupiaa. vielä on mahdollisuukisa mennä jo mainituilla pikkubusseilla ja jeepeillä jossa hinta lienee 400 rupiaa. ne pysähtelevät myös matkan varrella vähän huokeammissa paikoissa ja kulkevat hieman nopeammin eivätkä änge paikkoja äärimmäisyyksiin täyteen. paikallisbussit lähtevät pokharassa paikallisbussi asemalta, mutta nuo turistibussit lähtevät eri paikasta, joka on ihan lähellä lakesiden hotellirivistöä. lipun voi ostaa melkein mistä vaan turisti-infosta tai hotellista. ostin itse kerran hotellini kautta ja kiltti isäntä vei minut mopolla pysäkille aamuvarhain :)

tuo hostellihinta vaikuttaa ihan kohtuulliselta laatuun nähden. halvempiakin pokharassa toki on mutta joskus on kiva maksaa laadusta :)
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

norsun

• Aloittelija
    • Profiili
Mitä kivaa Nepalissa trekkaamisen lisäksi?
« Vastaus #121 : 04.07.2010, 22:45:02 »
Mitä muuta pallontallaajat olette tehneet Nepalissa kuni trekanneet? Onko jotain, mitä suositella?

norsun

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #122 : 05.07.2010, 23:33:45 »
Oikeastaan olisin (erään Intia-ketjun tapaan) kiinnostunut must-jutuista Nepalissa (trekkauksen lisäksi). Eli kertokaa, mitä pitää tehdä Nepalissa, kun sinne menee.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #123 : 08.07.2010, 20:10:00 »
minä olen suurimman osan aikaa nepalin reissuistani tehnyt vapaaehtoistöitä joten suurempia reissuja ei ole tullut tehtyä.

nautin itse sen lisäksi eniten vierailuista nepalilaisiin pikkukyliin jonne paikalliset kaverini minua ovat vieneet. eli jos vain tutustut luotettavilta tuntuviin kavereihin kaupungissa, on aina ilo vierailla heidän kotikylillään. toki siitä jotain voi maksaakin, lähteväthän nämä paikalliset yleensä oppaiksi jättäen palkkatyönsä siksi aikaa kun vievät kylille.

tykkään eri temppelialueista kathmandussa ja boudhan tiibettiläisalue on hieno myös. jos kiinnostaa meditaatio, kopanin luostarissa voi tehdä vipassana meditaatiota. en ole käynyt mutta kuulema hieno kokemus ja paikka.

ja ihan vain kulkemalla pieniä katuja löytää kaikenlaisia kiinostavia paikkoja joita ei edes välttämättä enää löydä uudellen.

ja tietenkin se dahl bhat (paikallinen päivittäisruoka) ja roksi ja chang (paikalliset alkoholit) voi kokeilla jos siitä on kiinnostunut. tietenkin tiibetiläinen keittiö kannattaa myös kokeilla.

yksi suosikki paikoistani on nagarkot, lähellä kathmandua. siellä ei varsinaisesti ole juuri kävelyretkiä kummempaa tekemistä, mutta voi katsella kotkien liitoa, lukea, olla hiljaisuudessa ja juoda teetä. sinne voi tehdä esim. pyöräreissun. katmandusta pääsee kätevästi ja nagarkotin läheisyydessä on pieniä paikkoja jonne voi yhtälailla samallakin reissulla pyörän kyydissä sutia.

istuminen bussin katolla minne tahansa on aina oma kokemuksensa, etenkin kun menee lähelle vuoria maisemat ovat huikeat.

jatkan tätä kunhan pää toimii :)

..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

vanilla_

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - vaniljaunelma@hotmail.co
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #124 : 08.07.2010, 22:09:34 »
Hei vaan Nepalin reissaajat,

Palasin juuri kotiin Aasiasta...

Nyt jälkeenpäin asioita ajatellessani huomaan kyllä kaipaavani takaisin Nepaliin. Siellä paikanpäällä hermot pettävät herkästi kaoottisen liikenteen, saasteisuuden, kaiken sen "epäjärjestelmällisyyden" ja säännöttömyyden takia, mutta kauempaa katsottuna kaikki nuo asiat vaan naurattaa. Ja ne on juuri sitä mitä kaipaan tämän Suomen organisoidun ja liian hyvin järjestäytyneen systeemin keskellä. Kaipaan sitä ettei tarvitse kokoajan miettiä "teenkö oikein, saanko toimia näin, onko lupa..." koska siellä päin kaikki on sallittua :D

Kaipaan Namaste! -huuteluja mitkä saivat mut usein itkuraivarin partaalle. Ylimakeaa teetä ja kahvia, jota sai jokaisella kulmalla. Hindulaiskulttuuria, hedelmämyyjiä, hintoja!!! ei tarvinnut miettiä ollenkaan miten paljon rahaa oli tuhlannut, koska meidän näkökulmasta kaikki on miltei ilmaista. (paitsi se mun bussimatka Green linesilla ;))

Suosittelen Pokharan kaupunkia, jos kaipaat luontoa ja vuoria, vettä ja hengitettävää ilmaa. Siellä kannattaa vuokrata vene ja soudella vesiputouksille, saaressa olevalle hindutemppelille, ja World peace stupalle. Kokeilin myös riippuliitoa, mikä oli huima kokemus!!! :) Kerran vuodessa(olikohan 28.6) järjestettäv riisifestivaali on niin ikään hauska tapahtuma; riisinviljely- ja härkäilpailut, ilmainen lounas, ja kaikki kaupungissa olevat turistit yhdessä ;) yhteiskuljetus keskustasta ilmaiseksi, ja mainoksia näykyy kaikkialla.

Itse valitsin sinänsä hyvän ajankohdan Nepaliin, koska ei ollut turistikausi joten hinnat olivat vieläkin alhaisemmat. Sää tosin oli kammottava! On helppoa aliarvioida sään merkitys, mutta varoituksen sanana; älkää menkö Nepaliin sadekauden aikaan! Ilma on TUKALA sanan kaikissa merkityksissään ja n.klo 11-16 välillä ei jaksa tehdä mitään. :S Olin repiä pelihousuni siinä tuskaisessa kuumuudessa.

Jos olet varakas, luulen että koskenlasku, mount everest -helikopteri kierros ym. turistijutut ovat varmasti rahanarvoisia kokemuksia. Mutta trekking--se on se juttu, syy mennä Nepaliin ;) hierontaa ja meditaatiota pääsee harrastamaan edullisesti joka paikassa myös(kokovartalohieronta 1h, n.4 euroa, samoin jooga/meditaatio 1-2h)

Oih, kaipaan takaisin. vaikka systeemi siellä onkin ihan kauhea :D
aailma odottaa tuolla jossakin, tuossa vierellä. Se kutsuu luokseen ja jalat ovat levottomat. Minä en odota.

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #125 : 13.08.2010, 00:03:16 »
heipskukkuu.

Mäkin vietin just 3,5 kuukautta Nepalissa.
Sieltähän löytyy vaikka mitä tekemistä, riippuen mitä haluaa tehdä.

Ainakin, jos Kathmanduussa aikoo yöpyä niin suosittelen Freakstreetiä, se on mukavan rento paikka verrattuna Thameliin ja halvempi.

Nähtävyyksiähän Kathmanduussa on myös, Bouddha, Monkey temple, Kuninkaan palatsi, Garden of dreams jne..

Jos ei hirveän kauas ole menossa Kathmanduusta suosittelen Nagargotia, sieltä pääsee päivässä kävelemään jonnekkin, myös Bhaktapur, Bungmati sekä Pharping on kaikki lähellä jos ottaa vaikka bussin.

On ehkä liian vähän aikaa tulosta kun ei osaa oikein irrallisesti ajatella mitään .. :)

Ja Dalbhat, sitä on pakko kokeilla :)

eeropetteri

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://blogs.kilroytravels.fi/eeropetteri <-- Ja tiedat mista maailmalla puhutaan!
    • Sähköposti
« Vastaus #126 : 13.08.2010, 15:58:52 »

sitähän ei edes voi olla kokeilematta jos ei halua nälkään kuolla ;) Suurimmassa osassa tienvarsi"ravintoloistahan" ei mitään muuta edes tarjoilla. Hyvää se ei voi olla kenenkään mielestä, mutta kaikkeen tottuu ja nälkä ainakin lähtee!
http://blogs.kilroytravels.fi/eeropetteri <-- Ja tiedat mista maailmalla puhutaan!

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #127 : 14.08.2010, 01:01:58 »
Mun täytyy kyllä myöntää, että juuri kun olet auttanut neljä vauvvaa sairaanhoitajana ulos (Olin harjoittelijana Patan Hospitalissa, Lalitpurissa) ja istukat olivat pitkin ja poikin tarjottimia
- Niin kyllä se Dalbhat maistui silloinkin :)

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #128 : 24.08.2010, 18:09:46 »
oli ihan pakko sanoa tähän että siis dahl bhathan on ihan huippu maukasta! odotan ainakin innolla kun ylihuomenna pääsee taas sitä syömään. tietenkin sitä voi olla huonoakin versiota, mutta niin nyt voi olla ihan minkä ruokalajin kohdalla tahansa.

samba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #129 : 03.09.2010, 23:26:22 »

sitähän ei edes voi olla kokeilematta jos ei halua nälkään kuolla ;) Suurimmassa osassa tienvarsi"ravintoloistahan" ei mitään muuta edes tarjoilla. Hyvää se ei voi olla kenenkään mielestä, mutta kaikkeen tottuu ja nälkä ainakin lähtee!

ERITTÄIN HYVÄÄpäs

Tuomas78

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #130 : 26.09.2010, 13:46:19 »
Moi,

Ollaan matkaamassa ensi vuonna mm Nepaliin ja porukat ajatteli tulla moikkaamaan minua ja tyttöystävääni sinne. Olisiko kenelläkään kokemusta Royal Trekistä Pokharan lähettyvillä, josko se sopisi korkean paikan kauhuiselle äitilleni? :) Mitään kovin korkealla meneviä siirtymiäkään hän ei kestä.
He haluaisivat kovasti siellä käymään, mutta ei välttämättä kannata, jos ei oikein voi kovin matkustaa ja kokea.

Tuomas

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #131 : 25.10.2010, 19:44:15 »
Morjensta!

Eihän toverit osais yhtään neuvoa, että missä kuussa kannattaisi Nepaliin mennä trekkailee (everest base campin ympäristö lähinnä), kun n. kuukausi olis aikaa käyttää tammikuun alusta huhtikuun loppuun? Ehdotuksia ehdotuksia, kiitos!

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #132 : 28.10.2010, 08:20:47 »
Moi,

Ollaan matkaamassa ensi vuonna mm Nepaliin ja porukat ajatteli tulla moikkaamaan minua ja tyttöystävääni sinne. Olisiko kenelläkään kokemusta Royal Trekistä Pokharan lähettyvillä, josko se sopisi korkean paikan kauhuiselle äitilleni? :) Mitään kovin korkealla meneviä siirtymiäkään hän ei kestä.
He haluaisivat kovasti siellä käymään, mutta ei välttämättä kannata, jos ei oikein voi kovin matkustaa ja kokea.

Tuomas

Jos te ootte jo Nepalissa aikaisemmin, niin miksi te ette mene käymään siellä Royal Trekillä ja arvioi sitä, pystyykö äitis siihen :)

Mutta jos lopputulos on, ettei pysty niin Pokharasta löytyy kaiken maailman yhden päivän trekkei, jossa meette niin ylös kun tuntuu ja sit tulette alas kun siltä tuntuu :)

Tuomas78

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #133 : 28.10.2010, 11:06:54 »
Moi,

Tuomas

Jos te ootte jo Nepalissa aikaisemmin, niin miksi te ette mene käymään siellä Royal Trekillä ja arvioi sitä, pystyykö äitis siihen :)

Mutta jos lopputulos on, ettei pysty niin Pokharasta löytyy kaiken maailman yhden päivän trekkei, jossa meette niin ylös kun tuntuu ja sit tulette alas kun siltä tuntuu :)

Näinhän se on kaiketi toimittava, kokeillaan ensin Sarangkot trekkiä päivän mittaan ja jos se sujuu niin sitten sinne Royal:lle. Kyllä se korkealle saa mennä, mutta mitään pudotuksia ei sais reitin varrella olla.. eikä luonnollisesti mitään riippusiltoja yms. :(
Saan syyttää kyllä vain itseäni, sillä viime reissun jälkeen tuli Nepalia niin ylistettyä että vanhemmatkin haluaa siellä käymään..  ;D

Tuomas

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #134 : 28.10.2010, 21:17:33 »
Moi,

Tuomas

Näinhän se on kaiketi toimittava, kokeillaan ensin Sarangkot trekkiä päivän mittaan ja jos se sujuu niin sitten sinne Royal:lle. Kyllä se korkealle saa mennä, mutta mitään pudotuksia ei sais reitin varrella olla.. eikä luonnollisesti mitään riippusiltoja yms. :(
Saan syyttää kyllä vain itseäni, sillä viime reissun jälkeen tuli Nepalia niin ylistettyä että vanhemmatkin haluaa siellä käymään..  ;D

Tuomas

Joo. Sama. Mun vanhemmat tulikin ja järkyttyneitä olivat :D

Born Slippy

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #135 : 29.10.2010, 15:15:54 »
Moi,

Tuomas

Pokharasta vois koittaa lentää Jomsomiin ja tehdä sielä pikku trekki porukoiden kanssa, siinä ainakin näkisivät lentäessä edes jotenkin sen "jutun".  Return tiketti on varmaan jotai 120e per pää.

Antidote

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #136 : 16.11.2010, 14:56:03 »
Hei kaikille,

Itse olen lähdössä elämäni ensimmäiselle, näillä näkymin vähän vajaan vuoden reissulle ensi syksynä. Yhdeksi kohteeksi, ehkä ensimmäiseksi, ajattelin Nepalia. Nyt säikähdin, kun lueskelin täällä näistä hinnannousuista. Toki se ei sinäänsä tullut ihan yllätyksenä, mutta olisi kiva saada tietää esimerkiksi Thamelin hintatasosta nykyään. Miten paljon mahtaa kustantaa esim. 2 hengen huone yöltä? Safka?

Joka tapauksessa odotan innolla. Ja tosiaan, päiväbudjetti reissullani on noin 10€/päivä, pieni ylitys ei ole vakavaa.

stooges

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #137 : 16.11.2010, 16:49:05 »
Hei kaikille,

Itse olen lähdössä elämäni ensimmäiselle, näillä näkymin vähän vajaan vuoden reissulle ensi syksynä. Yhdeksi kohteeksi, ehkä ensimmäiseksi, ajattelin Nepalia. Nyt säikähdin, kun lueskelin täällä näistä hinnannousuista. Toki se ei sinäänsä tullut ihan yllätyksenä, mutta olisi kiva saada tietää esimerkiksi Thamelin hintatasosta nykyään. Miten paljon mahtaa kustantaa esim. 2 hengen huone yöltä? Safka?

Joka tapauksessa odotan innolla. Ja tosiaan, päiväbudjetti reissullani on noin 10€/päivä, pieni ylitys ei ole vakavaa.

Joo, miten ja missä voi selvitä tolla kymbin päiväbudjetilla ? Onko toi Nepalissa tai Intiassa mahdollista.. Luulis et toi kymppi nyt menee majoitukseen..

Miten saat lennot nepaliin..??

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #138 : 16.11.2010, 18:56:20 »
Hei kaikille,

Joo, miten ja missä voi selvitä tolla kymbin päiväbudjetilla ? Onko toi Nepalissa tai Intiassa mahdollista.. Luulis et toi kymppi nyt menee majoitukseen..

Miten saat lennot nepaliin..??

Kyllä Nepalissa pärjää 10 euron budjetilla, Intiassa voi olla vähän vaikeampaa.

Thamelilla on vaihtelevaa nukkumistasoa, kurasta torakka yöpymistä saa 150- 200 rasilla, televisiolla 700 rasia. Mut eihän sinne Thamelille tarvi mennä, freakstreatilta saa halvempaa, vähän kantsii pyörii ja kysellä.

Ruoka 100 - 500 rasia, ihan kans paikkakohtaista, mut aina usein alle kolmella eurolla söin kyl päivässä. Mut taas suurimman osan päivästä mun ruoka Patanilla makso 100 rasii Dalbhat, naan ja mehu. Jossa se pillimehu oli se kallein osa ruokaa.

eeropetteri

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://blogs.kilroytravels.fi/eeropetteri <-- Ja tiedat mista maailmalla puhutaan!
    • Sähköposti
« Vastaus #139 : 17.11.2010, 13:50:43 »
Hei kaikille,

jep, 10e / päivä ei tule tuottamaan mitään tuskaa. Perus elämiseen (ruoka, vesi, asuminen) riittää mainiosti. Tietysti kannattaa ottaa huomioon, että jos reissusi on tosiaan ensimmäinen, niin saattaa kestää hetken ennen kuin "pääset rytmiin", eli opit hahmottamaan mitä mistäkin oikeasti kannattaa maksaa ja mistä halvimmat ruokapaikat löytyy jne., mutta väittäisin silti että jopa Kathmandussa budjetti on aivan riittävä.
Itse elelin Nepalissa syrjäisemmillä seuduilla parhaimillaan 3e päiväkulutuksella viime talvena / keväänä!
http://blogs.kilroytravels.fi/eeropetteri <-- Ja tiedat mista maailmalla puhutaan!