Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret

 (Luettu 18041 kertaa)

Arde

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • ICQ Messenger - 280520253
    • Profiili
    • Sähköposti
Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« : 17.11.2003, 00:09:53 »
Aiemminkin näköjään puhuttu Marokosta, ja tammikuussa reissu sinne päin on ilmeisesti edessä. Haluttaisiin kuitenkin tutustua ihan oikeeseen afrikkalaiseen kulttuuriin, ei siis pelkästään noihin turistirysiin (esim. Agadiriin).
Onko mitään vinkkejä mihin kannattaisi lähteä ja uskaltaa kaksistaan ylipäätänsä lähteä pienempiin kyliin?
Ja nuo Atlas-vuoret kiinnostavat. Sinne ajateltiin mennä vaeltamaan ja ehkäpä laskemaan? Onkohan se mahdollista, vuokraavatko varusteita tai onko ylipäätänsä mitään hiihtokulttuuria?

-Arde

vaihtoehto

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
    • Profiili
    • jussin blogi
Re: Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« Vastaus #1 : 22.11.2003, 01:04:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Arde"
Aiemminkin näköjään puhuttu Marokosta, ja tammikuussa reissu sinne päin on ilmeisesti edessä. Haluttaisiin kuitenkin tutustua ihan oikeeseen afrikkalaiseen kulttuuriin, ei siis pelkästään noihin turistirysiin (esim. Agadiriin).
Onko mitään vinkkejä mihin kannattaisi lähteä ja uskaltaa kaksistaan ylipäätänsä lähteä pienempiin kyliin?
Ja nuo Atlas-vuoret kiinnostavat. Sinne ajateltiin mennä vaeltamaan ja ehkäpä laskemaan? Onkohan se mahdollista, vuokraavatko varusteita tai onko ylipäätänsä mitään hiihtokulttuuria?

-Arde


Kyllähän tuota pitäisi uskaltaa ja ihan vielä turvallistakin olla. Oli kyllä hyvin turvallinen olo koko oman reissuni aikana - voisipa melkein pelottaa enemmän kävellä Suomessa perjantai-iltana kuin Marrakechin toriaukiolla yömyöhään. Tuolla torilla (en muista nimeä, mutta ei voi missata Medinassa pyöriessä) kannattaa kyllä illalla / yöllä pistäytyä: hurjasti ihmisiä, tanssia, ruokaa...

Me vuokrattiin auto Marrakechistä ja palautettiin se sitten Fésiin, mikä sinänsä ihan kätevä juttu, varsinkin jos aikataulun kanssa tulee kiireitä. Itse kyllä jatkossa valitsisin kuitenkin julkiset kulkuneuvot, eikä vähimpänä syynä ole vähän nihkeät kokemukset tuon auton kanssa. "Keitti yli" muutaman kerran jo vuorilla, hajoten sitten Saharalle Merzougaan. Paikkana tuo jälkimmäinen on kyllä aivan uskomaton suurine dyyneineen, mutta sinne pääsy saattaa julkisilla kestää tovin.. Europcarin kanssa oli muuten sopimus että tuovat tilalle uuden auton, jos alkuperäinen rikkoontuu, ja niinhän he toivatkin seuraavana päivänä. (Ei tosin saatu juuri mitään korvauksia, vaikka eräässä kylässäkin korjautimme omasta pussista jotain ilmanputsaria...)

Vuorilla visitoitiin useissa pienissä mukavissa kylissä ja pelkästään positiivisia kokemuksia. Kannattaa tosin miettiä kaksi kertaa haluaako illallistaa jossain paikallisessa berbeerisnäkärissä: seuraava päivä meni oksennellessa koko porukalta.

Hiihtokeskuksia siellä on ainakin pari kappaletta, mutta niistä ei kokemusta. Varusteita varmasti vuokrataan. Netistä varmasti löytyy tietoa (Oukaimeden taitaa se suurin olla..).
mutta rakkaus on niistä tärkein

Neiti Q

  • Vieras
Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« Vastaus #2 : 16.12.2003, 22:02:14 »
Suunnitelmasi varmasti etenevät; kerronpa avuksi vuoden takaisesta reissustamme Marokkoon. Teimme matkan julkisilla, enkä usko, että muukalaisen kannattaa vuokrata autoa Marokossa, sen verran hanakasti siellä pysäyteltiin jopa paikallisia takseja opastusmielessä, kun nähtiin turisteja kyydissä. Yöjuna Tangerista Marrakeshiin oli hyvin siisti, peteihin tuotiin puhtaat lakanat ja peittokin löytyi. Lippu oli kohtuuhintainen, mutta en valitettavasti muista tarkemmin. Muut matkat teimme bussilla tai grande taxilla. Bussiliput olivat nekin halpoja, mutta normaalit firmat ajavat uuvuttavan rauhalliseen tahtiin; ihmisiä poimitaan joka risteyksestä jne. Siksipä suosittelenkin ehdottomasti CTM:n busseja etenkin pidemmille etapeille.

Lensimme Malagaan ja suuntasimme siitä Gibraltarinsalmen yli Tangeriin. Kaupunki oli juuri niin epämääräisen luotaantyöntävä kuin ennakkokuvauksista voi kuvitella; illastimme ja jatkoimme yöjunalla Marrakeshiin, jossa oli vastassa ihan eri maailma. Marrakeshissa oli aika huoahtaa ja kuljeskella rauhassa medinassa ja puutarhoissa - viihdyimme viisi päivää. Museoissa saa hyvän käsityksen marokkolaisesta palatsielämästä, tosin moni oli viime joulun tietämissä kiinni. Osuimme kuitenkin esimerkiksi erääseen virastona toimivaan palatsiin (El Glandoui, muistelen). Hotellia emme varanneet etukäteen, ja niitä olikin hyvin tarjolla, muistaakseni maksoimme noin 40 euroa hyvälaatuisesta majoituksesta medinassa (mm. Hotel Foucauld, kivenheiton päässä keskusaukiolta ).

Jatkoimme Marrakeshista bussilla huikaisevaa Korkean Atlaksen halki kulkevaa vuoristotietä kohti Ouorzazatea. Reitti on kaunis; lumihuippuiset vuoret ja vehmaus muuttuvat itään päin ajettaessa Saharaa enteileväksi kivikoksi. Matkalla poikkesimme yhdessä hiekasta rakennetussa kasbahissa, Ait Benhaddoussa. Niitä on tuhansittain, mutta tämä sattuu olemaan Unescon suojelukohde ja kuuluisa elokuvista. Palvelun tarjoajia ei ollutkaan enää yhtä paljon kuin Marrakeshissa; kävelimme hyvän matkaa kohti kylää, kunnes paikallinen perhe tarjosi kyytiä jauhosäkkien päällä. Kasbaheissa on mahdollisesti yöpymispaikkoja, ja erityisesti tuolla Ouorzazaten liepeillä pitäisi olla mukavia kyliä.

Jatkoimme kimppatakseilla Ouorzazateen ja heti kohti Todra Gorgesia. Jos tahtoo jylhiin maisemiin taatelipuiden varjoon, lienee suositeltavaa valita joko tämä tai vähän sen eteläpuolella sijaitseva Draan laakso. Todra Gorgesin laakson tiukimmassa käänteessä (laakson perällä..) sijaitsee mukavanoloinen hotelli, jossa oli lämmitys - toisin kuin siinä tienvarren paikassa, jossa me säästäväisinä yövyimme.

Matkan kohokohta odotti Erfoudin itäpuolella. Jouduimme harvojen bussiyhteyksien vuoksi ajelemaan sinne grande taxilla, mutta edes kahdestaan hinta ei ollut huimaava, noin 35 euroa. Normaalisti taksit odottavat, että kyytiin tulee kaikki kuusi henkeä, jotka sinne mahtuvat, ja kunkin matkan standardihinta jaetaan kaikkien matkustajien kesken; tuo noin 35 € veloitettiin meiltä koko taksista parinsadan kilsan matkalta. Isot taksit liikennöivät kaupunkien välillä, ja niiden asema voi olla bussiaseman vieressä tai muuten yleisesti tunnetussa paikassa.

Erfoudin lähistöllä sijaitsee läntisin osa Saharaa, omalaatuisessa hiekalla täyttyneessä laaksossa keskellä kivierämaita. Merzougasta löysimme mainion Kasbah Timbuktun, josta käsin teimme myös kameliretken yön yli. Tähtitaivaan alla elämä hymyili!

Saharasta kiiruhdimme suoraan Fesiin. Maisemat olivat huikaisevia, pääosin kivikkoisia mutta keskemmällä maata vehmaitakin. Tällä matkalla ohitimme myös yhden maan tärkeimmistä hiihtokeskuksista, jossa ei kuulemma ole ollut lunta vuosiin - alppikylämaista tunnelmaa oli toki. Olen aika skeptinen laskettelumahdollisuuksien suhteen; maassa ei ole satanut myöskään vettä aikoihin, joten Ouorzazaten lähistön golfkenttäkin taisi olla suljettuna ja valtavat vesialtaat tyhjillään.

Fesiä pidetään Marokon kulttuurisena keskuksena, ja siellä on laaja lähinnä keskiajalta säilynyt vanhakaupunki. Meiltä oli kuitenkin jo puhti poissa, osin siksikin, että sain matkan ainoat ruokamyrkytyksen oireet muuten hienon ja hyvän ravintolan ruoasta. Usko opaskirjoja, älä maksa turhaan hienosta palatsiruoasta! Katukuppiloista emme tauteja saaneet, niissä lienee parempi vaihtuvuus. Fesin lisäksi pohjoisessa Marokossa ehdottomasti käymisen arvoinen olisi Meknesin historiallinen kaupunki noin sadan kilometrin päässä Fesistä - me emme sinne ehtineet.

Toivottavasti sait jotain haaviisi tästä kuvauksesta.. oikeasta afrikkalaisesta kulttuurista kuvailemallani vauhdilla kiitäminen on tietenkin kaukana, mikä saattaa aiheuttaa skismaa. Selvisimme kuitenkin karkeasti tekemämme matkaohjelman puitteissa, kun olimme valmiita joustamaan lähtöajoissa tai maksamaan enemmän kuin paikallisbussin hinnan (vrt. grande taxit, joita toki paikallisetkin käyttävät).

Strange Little Girl

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 333
    • Profiili
Vs: Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« Vastaus #3 : 26.01.2011, 12:09:37 »
Edellisesta viestista saikin jo paljon ideoita; onko kukaan matkustanut Marrakeshista hiljattain Atlas-vuorille? Kuinka kauan bussimatka kestaa, ja kauanko retkeen kannattaa varata aikaa? Oletan, etta yolla on pirun kylma, mutta onko ulkona nukkumiseen mahdollisuutta?
She rides rollercoasters but never screams

Dusti

  • Aloittelija
  • Viestejä: 14
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« Vastaus #4 : 17.02.2011, 21:53:08 »
Olimme tyttöystävän kanssa Marokossa marraskuussa 2009. Lensimme Ryanairilla (meno-paluu 78e/hlö, kun jaksoi nähdä vähän vaivaa) Tangeriin, josta lähdimme länteenpäin.

Olimme pari yötä Fesissä, ja sieltä lähdimme bussilla Errachidiaan. Kokemus Errachidiasta oli vähän hämärä. Saavuimme sinne illalla ja vastassa oli paikallisia miehiä, jotka ilmoittivat ettemme saa jäädä kaupunkiin, koska kuningas tulee sinne seuraavana päivänä. Emme suostuneet menemään pimeään taksiin, ja lopulta menimme eräälle paikalliselle miehelle yöksi. Hän heitti meidät aamulla taksiasemalle ja lähdimme kohti Merzougaa.

Taksit ovat jaettuna todella edullisia! Pääasiassa ne ovat kermanvärisiä 80-luvun mersuja, joilla on mittarissa reilu 500 000 kilometriä. Yleensä tuulilasissa oli kuninkaan kuva teipattuna. Taakse otetaan istumaan neljä henkeä ja etupenkillä istuu kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa. Suosittelen ehdottoman lämpimästi!

Jos käyt Merzougassa, yövy Nomad Palacessa. Se on kunnon hippimesta ja tasoonsa nähden edullinen. Yö maksoi muistaakseni 7,5e (sis. aamupala ja lounas) ja yö telttaleirissä Saharassa about 15e.

Pääsimme jonkun paikallisen miehen kyydillä Jeepissä Errachidiaan, ja sieltä taksilla Tinghiriin. Olimme oppaan kanssa yötä Valleé des Rosesissa taivasalla. Hieno kokemus! Yöllä oli kylmä ja pipo oli tarpeen.

Suosittelen myös Ouarzazatea. Siellä oli rento meininki eikä ihme kyllä oikein muita turisteja. Vietimme siellä muutaman päivän chillaillen.

Atlas-vuorilta pääsee kätevästi bussilla Marrakechiin -tosin nopea laskeutuminen ja mutkainen tie alkavat helposti oksettamaan. Marokossa muuten junat ovat busseja kalliimpia.

Minulla olisi ylimääräisenä LP Morocco. Laitahan yv jos kiinnostaa. :)

Strange Little Girl

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 333
    • Profiili
Vs: Etelä-Marokon pikkupaikat ja Atlas-vuoret
« Vastaus #5 : 18.02.2011, 11:41:24 »
^ Hienoa! Kiitos paljon! Nomad Palace kuulostaa hyvalta vaihtoehdolta, ja viela tassa mietiskelen/tutkiskelen, minne oikein ehdin. Marrakesh, Fes ja Atlas on must-see, ja Mergouzakin kiinnostaa.
She rides rollercoasters but never screams