Pikkuroban foto-hasse is no more - samoissa tiloissa n. vuosi sitten ollut matkailufirma ilmeisesti ottanut jatkaakseen sen homman, mutta röyhkeällä tuplahinnalla 20e.
Halvin, jonka olen toistaiseksi löytänyt stadista on tosiaan tuo Fotolafka 16e. Muutoin tuntuu olevan 20e:n tietämissä normaali hinta nykyisin.
Kopeissa maksaa sen 8e, mutta riskillä mennään, kun ovat niin tarkkoja nykyään - kuvan pitää olla täysin onnistunut ja koppien ylläpitäjä Serviset Automaatit Oy ei takaa niiden kelpoisuutta poliisille (vaikkakin kopeissahan lukee "viralliset passikuvat" tms).
Tässä naureskeltavaksi: Ajattelin syyhkyillä asian kanssa ja kokeilla koppia. Kävin ensin kaisaniemen metroasemalla, josta oli paperi loppu. Sitten menin Stockmannille, josta fotokone oli poistettu. Sitten menin rautatieaseman masiinaan (elielinaukion puoleisten pääovien sisääntuloaulassa), jonka kamera oli hieman vinossa ja lisäksi tuli ylivalottuneet kuvat

. Noh, laitan kuvat postissa niille niin palauttavat rahat kuulemma, ja korjaavat masiinan. Ja itseasiassa noissakin kuvissa mun pää on millin liian matala (31mm), pitäisi olla 32-36mm

.
Koitin myös itse ottaa kuvaa kotona, mutta ei ole sopivaa valaistusta ja tasaista taustaa missään - aina tulee joku varjo johonkin, kun käyttää salamaa ja poliisin ohjeiden mukaan ei käy sellainen päinsä, joten loppujen lopuksi taidan suunnata foto-hassen kautta poliisin tykö.