Romania...

(Luettu 161181 kertaa)

Susku

• Aloittelija
    • Profiili
Romania...
« : 20.11.2003, 12:05:56 »
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen ihmisten kokemuksia Romaniasta. Minne siellä kannattaisi mennä? Mitä nähtävää? Onko siellä helppoa/edullista  liikkua? Onko rikollisuutta? Kuinka paljon siellä liikkuu turisteja? Onko kyseessä Bulgarian tyylinen "halpaa viinaa ja bilettävää nuorisoa" -kohde? (Tosin en ole kyllä käynyt Bulgariassakaan...ei pitäisi mennä sanomaan.) Millaisia kokemuksia reilaamisesta Bulgaria, Romania...jne. alueella?
Kiitän!

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #1 : 20.11.2003, 12:17:16 »
Tuolta voit lukea suoraan meidän reilipäivistä sekä Bulgariassa (6 päivää), että Romaniassa (5 päivää).

www.arabuusimiehet.com/typo/interrail

Toivottavasti auttaa saamaan edes jonkinlaisen kuvan  :)

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Romania...
« Vastaus #2 : 20.11.2003, 12:32:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Susku"
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen ihmisten kokemuksia Romaniasta. Minne siellä kannattaisi mennä?

Koko Transilvanian alue, Bukarest varmaan kannattaa jättää väliin (ainakin me jätettiin).

Mitä nähtävää? Onko siellä helppoa/edullista  liikkua?

Linnat, keskiaikaiset kaupungit, Transilvanian luonto ja vuoristot jne. Romania ja Bulgaria ovat molemmat TODELLA halpoja maita. Vertaa ravintolalasku; kaksi isoa annosta ja kahdet isot juomat, loppusumma vajaa 4 euroa!

Onko rikollisuutta? Kuinka paljon siellä liikkuu turisteja?

On rikollisuutta, jopa paljonkin. Paikalliset kerjäläisetkin äkkäävät nopeasti turistit ja tulevat marisemaan rahan perään. Joku saattaa myös näytellä kohtauksen saanutta maassa makaen -kannattaa vaan jättää oman turvallisuutensa vuoksi sinne makailemaan. Näin kävi esim. Brasovissa. Kerran paikalliset heittivät kiviä peräämme, kun tajusivat, ettemme ole samasta maasta. Junarosvoja on joka puolella, myös konnarit saattavat vaatia varausmaksuja, joita ei oikeasti edes olemassa (kannattaa luottaa reiliesitteeseen ja ottaa selville kuinka paljon varausmaksut oikeasti maksavat!!)
Turisteja ei liiku niin paljon kuin esim. keskisemmässä Euroopassa ja junissakin törmää lähinnä vain paikallisiin. Ainakin Romanian maaseudulla oltiin kyllä koko ajan ainoat reppumatkaajajunamatkustajat. Kaikkein hitaimpia junia kannattaa välttää, koska ne ovat "Gipsy train", eli täynnä mustalaisia, jotka ovat usein arvaamattomia.

Onko kyseessä Bulgarian tyylinen "halpaa viinaa ja bilettävää nuorisoa" -kohde? (Tosin en ole kyllä käynyt Bulgariassakaan...ei pitäisi mennä sanomaan.) Millaisia kokemuksia reilaamisesta Bulgaria, Romania...jne. alueella?
Kiitän!

Jotkut ovat sen halvan viinan perässä, mutta useimmiten ne hihhuloijat kyllä menevät Mustanmeren rannalle sijoittuviin rantalomakohteisiin. Suosittelen kuitenkin käymään Varnan biitseillä edes kerran reilin aikana, oli vallan loistava paikka.

Itse reilaaminen näillä alueilla on välillä hieman jopa pelottavaa, koska junarosvoja saattaa tulla miltä asemalta tahansa ja näillä väliasemilla myös ikkunoihin koputellaan tiuhaan tahtiin, kun pikkupojat (ja isommatkin) yrittävät myydä matkustajille niin nenäliinapaketteja kuin isoja vaasejakin. Myös huijaavat konnarit ovat oma lukunsa -onneksi heitä sattui meidän kohdalle vain kerran.  Junissa ei ole kuulutuksia, joten täytyy olla koko ajan valppaana. Juna myös saattaa kulkea omia aikojaan, kuten Romaniassa kävi... eli olimme haluamallamme asemalla aivan väärään aikaan ja juna lähti myös eteenpäin ihan liian aikaisin... kyllä mä ymmärrän, jos junat kulkee myöhässä, mutta että ihan etuajassa  :shock:

Eiköhän tässä jotain. En halua kuitenkaan pelotella, vaan kerron faktoja. Sen voin vielä sanoa, että reilaaminen noissa kahdessa maassa ei ainakaan ole tylsää!! Koskaan ei nimittäin tiedä mitä tulee vastaan. Sen takia haluaisin uudestaan sinne. Keski-Eurooppa on liian tylsä, siellä tietää mitä saa.  

Toivottavasti noi lainaukset onnistuivat...

edit: korjasin quoten.

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 20.11.2003, 20:43:38 »
Oli mielestäni Roosalla turhan negatiivista juttua, joten tarkennan omien kokemusteni pohjalta...

Lainaus käyttäjältä: "Roosa"

Koko Transilvanian alue, Bukarest varmaan kannattaa jättää väliin (ainakin me jätettiin).

Mun mielestä Bukarestia EI kannata jättää väliin. Bukarestiin kannattaa mennä jo sen rumuuden takia! :D Ei tule mieleen mitään muuta paikkaa, jossa neuvostoarkkitehtuuri olisi noin tungettu aivan kaupungin keskustaan. Betonielementtimurjujen lisäksi haisevia kanavia, kulkukoiria jne. Sitten on se ex-diktattorin palatsi, aivan HILLITTÖMÄN iso rakennus (maailman toiseksi suurin)! Niin, ja rehellisyyden nimissä, oli siellä jokunen ihan hienokin kortteli kuin suoraan Pariisista, mutta se vain alleviivasi sen tyhmyyden mitä siellä aikoinaan tehtiin kun vanhaa keskustaa jyrättiin... :(  En nyt tiedä onko useamman päivän arvoinen, mutta käynnin arvoinen kuitenkin. Tuli vähän mieleen Varsova, oli vain paljon rappeutuneempi. Niin, ja se Bukaresti juna-asema ei ollut maineensa veroinen rotanloukku, vaan itse asiassa ihan ok paikka mäkkäreineen sun muineen. Deekuja oli vähemmän kuin Helsingin asemalla, koska asemalle oli pääsymaksu ilman lippua...

Linnat, keskiaikaiset kaupungit, Transilvanian luonto ja vuoristot jne. Romania ja Bulgaria ovat molemmat TODELLA halpoja maita. Vertaa ravintolalasku; kaksi isoa annosta ja kahdet isot juomat, loppusumma vajaa 4 euroa!

Transylvania tosiaan on Romanian helmi, ihan upea paikka. Itse en ole siellä viettänyt enempiä aikoja kuin Sighisoarassa, joka oli aivan upea. Sellainen keskiaikainen kaupunki ilman suuren suuria turistilaumoja. Upeat metsäiset vuoret ympärillä ja ateria kaupungin parhaassa ravintolassa ei sekään verottanut kukkaroa pahasti... Oikea budjettimatkaajan paratiisi vielä vähän aikaa...

On rikollisuutta, jopa paljonkin ... Kerran paikalliset heittivät kiviä peräämme, kun tajusivat, ettemme ole samasta maasta. Junarosvoja on joka puolella,

Joopa joo... Näissä maissa sellainen organisoitunut rikollisuus, mafia, on varmasti iso ongelma, mutta eipä tuollaiset tavallista turistia kosketa. Itse en muista mitään epämieluisia tuttavuuksia koko maasta. Järki päässä, niin ihan yhtä turvallista siellä varmasti on kuin muuallakin. Turistia huijaavia silmänkääntäjiä löytyy varmasti, mutta niitähän on Pariisikin täynnä. Mun kaveri ryöstettiin Lontoossa ja yks reilituttavuus Rivieralla, joten olen aika varma, että jos nalli on napsahtaakseen, niin se voi käydä missä vain. Romaniassa tai Ranskassa, tai ihan missä tahansa... Tärkeintä on se, ettei hillu humalassa syrjäkujilla, leveile rahoillaan tai muuten vedä ongelmia ITSE puoleensa... Junarosvojakin nähtiin tasan nolla.

myös konnarit saattavat vaatia varausmaksuja, joita ei oikeasti edes olemassa (kannattaa luottaa reiliesitteeseen ja ottaa selville kuinka paljon varausmaksut oikeasti maksavat!!)

Konnarit ei meiltä vaatinut ikinä mitään ylimääräistä. Romaniassa on pakolliset paikanvarausmaksut kaikissa vähänkään nopeammissa junissa, ja silloinhan paikat kannattaa varata jo asemalta. Näin tehtiin, eikä kellään konnarilla ollut ikinä mitään sanomista. Asemalta paikkaliput maksaa muutamia kymmeniä senttejä, mutta jos jättää niiden ostamisen junaan, niin voi hyvin olla että konnarit yrittää vetää jokusen euron välistä - se on niille iso raha. Mutta kuten sanoin, paikat voipi ostaa asemiltakin. Lippujen myyntiä ei ole siellä vielä tietokoneistettu kuin harvalla asemalla (esim. Bukarest), joten paikkaliput voi ostaa vasta n. tuntia ennen junan lähtöä. Ellei sitten osta lippuja vähintään 24h aikaisemmin jostain matkatoimistosta.

Turisteja ei liiku niin paljon kuin esim. keskisemmässä Euroopassa ja junissakin törmää lähinnä vain paikallisiin. Ainakin Romanian maaseudulla oltiin kyllä koko ajan ainoat reppumatkaajajunamatkustajat. Kaikkein hitaimpia junia kannattaa välttää, koska ne ovat "Gipsy train", eli täynnä mustalaisia, jotka ovat usein arvaamattomia.

Minä taas sanoisin, että aika hyvä tuuri saa olla, jos ei muihin rinkkaselkäisiin törmää. Itsekin oltiin toissakesänä ensiksi vähän karvat pystyssä kun katseltiin Unkarin jälkeen Romanian maisemia junan ikkunasta, mutta olo muuttui heti kotoisaksi kun Brasovin asema kuhisi muita reppumatkailijoita. Sighisoarassakin niitä hostellilla riitti juttuseuraksi.

Ne hitaat paikallisjunat tosiaan on aika karuja karjavaunuja, mutta ne on niin hitaita ettei niillä varmaan kukaan muutenkaan matkustaisi. Nopeat junat sen sijaan on ihan hyvää tasoa (suunnilleen samaa kuin Puolassa ja Tsekissä) ja kerran sattui kohdalle sellainen ilmastoitu IC-junakin. Ei näkynyt juuri paikallisia siinä junassa... :wink:

Jotkut ovat sen halvan viinan perässä, mutta useimmiten ne hihhuloijat kyllä menevät Mustanmeren rannalle sijoittuviin rantalomakohteisiin. Suosittelen kuitenkin käymään Varnan biitseillä edes kerran reilin aikana, oli vallan loistava paikka.

Sighisoaran Elvis-hostellin pitäjää (joku jenkkipoika) ei sitten kannata haastaa vodkanjuontikilpailuun... :mrgreen:  Juu noista biitseistä en osaa sanoa mitään, sinne asti ei ehditty.

väliasemilla myös ikkunoihin koputellaan tiuhaan tahtiin, kun pikkupojat (ja isommatkin) yrittävät myydä matkustajille niin nenäliinapaketteja kuin isoja vaasejakin.

Eli palvelu pelaa, ei ainakaan negatiivista. :D Tosin, itse en muista mitään erityisen väkevää tyrkyttämistä ilmenneen. Jotainhan ne pojat sieltä laiturilta kyseli, mitään ei tosin ymmärtänyt... Romanian väliasemilla myös oli sellaistakin kivaa ohjelmaa, kuin kulkukoirien syöttäminen kuivaneilla patongeilla suoraan ikkunasta heitellen. Hubaa...

Joops, ei mullakaan nyt muuta enää ole. Halusin vaan tuoda ilmi, ettei Romania mikään "paha" paikka ole. Jos sinne aikoo mennä, kannattaa mennä nyt. Kymmenen (tai viiden?) vuoden päästä hinnat on kaksinkertaisia ja matkan seikkailullinen arvokin lienee pienempi...[/url]
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #4 : 20.11.2003, 21:40:00 »
Kääk, olinko mä liian negatiivinen. Antakaa anteeksi  :oops:

Niistä konnareista... meille nyt sattui kohdalle sellainen ikävä mies, joka yritti riistää 9x isompaa varausmaksua, että jee.

Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
Minä taas sanoisin, että aika hyvä tuuri saa olla, jos ei muihin rinkkaselkäisiin törmää. Itsekin oltiin toissakesänä ensiksi vähän karvat pystyssä kun katseltiin Unkarin jälkeen Romanian maisemia junan ikkunasta, mutta olo muuttui heti kotoisaksi kun Brasovin asema kuhisi muita reppumatkailijoita. Sighisoarassakin niitä hostellilla riitti juttuseuraksi.

Joo, kyllä niitä Brasovissa oli, mutta sitten muualla ne katosivat jonnekin  :shock: Toisaalta, Sibiussa ollessamme vietimme aikaa  omakotitaloalueella keskustasta kaukana Cristinan luona, jonne tuskin niitä ihan tosta vaan olisi tullut.  No, ei niitä näkynyt siellä suuressa kylämuseossakaan. Simeriassakin olimme oikein paikallinen nähtävyys.

Mulla on sellainen viha-rakkaus-suhde tähän maahan.

ps. osittain negatiivinen suhtautuminen maahan johtuu kaikista koettelemuksista, joita ystäväni perheineen on joutunut kokemaan ja missä kondiksessa maa muutenkin on. Vielä on paljon tekemistä sillä suunnalla. Maa itsessään on valtavan kaunis.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Romania...
« Vastaus #5 : 22.11.2003, 04:12:56 »
Eipä Roosa mielestäni liian negatiivinen ollut...tai no hieman ehkä ;) Mutta tosiaan noi asiat voi tapahtua missä vaan. Tosin ehkä huijaavia konnareita ei niin tapaa Länsi-Euroopassa. Mutta itse en tavannut yhtään semmosta. Romanialaiset vaikutti mukavilta ja ystävällisiltä. Ne ketkä minä tapasin. Ilmeisesti kävi hyvä tuuri ;) Transilviassa on tosiaan kaunista ja sinne kannattaa suunnata. Sighisoara ja Brasov on paikat missä kävin. Brasovista otin Elvis-hostellista järkätyn linnakiertoajelun. Oli ihan jees, oli oma taksi ja taksikuski ja se kuski oli ihan loistava! Osas jopa englantia ;) Pelesin palatsi/linna oli kyllä käymisen arvoinen, sinne kannattaa suunnata. Myös Rasnov oli komea ja Bran myös eli se Draculan linna, mutta oli pilattu turistikrääsällä. Bukarestissakin kannattaa piipahtaa ihan sen Rakennuksen takia. Kannattaa käydä myös sisällä "kiertoajelulla" on ihan vaikuttava. Käsittämättömiä määriä marmoria uponnut siihenkin tönöön. Bukarestin Elvis hostellilta käytiin kävelemässä vähän lähikujilla ja ne oli ihan kivoja jopa. Mutta olikin vähän sivummalla keskustasta. Voin kyllä suositella näitä Elvis hostelleja, oli oikein loistavia paikkoja. Hassua nyt kun alkaa muistelemaan niin Bukarestikin tuntuu ihan kivalta paikalta ;) Siellä oli pikkasen eri fiilikset. Kyllähän se itse keskusta on aika ruma, mutta matkailu avartaa ;) Vielä kauheammat neuvostokolossit oli Skopjessa, mutta tapasin siellä taas niin ihania ihmisiä että siitä paikasta jäi todella lämmin kuva. Pakko päästä Romaniaan ja Makedoniaan joskus pian takas! Ja Bulgariaan ja Albaniaan. voivoi... Balkan vaan jotenkin kiehtoo meikäläistä ;)

edit, niin noista "ilkeistä roistoista" että kyllä siellä monenlaista kaupittelijaa tuli välillä käymään, mutta ei ne päälle käyneet. Osa luovutti nopeammin osa jaksoi vähän aikaa yrittää myydä, mutta lähtivät uuden uhrin kimppuun kun huomasivat ettei aio ostaa mitään.

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #6 : 22.11.2003, 05:02:20 »
Kerran paikalliset heittivät kiviä peräämme, kun tajusivat, ettemme ole samasta maasta.

Sen verran täytyy tätä korjata, että tuo kyseinen paikallinen nuori mies oli hirvittävässä humalassa enkä ilmeisesti hänen mielestään tehnyt tarpeeksi tilaa vastaantullessa (olkapäämme kolahtivat kevyesti yhteen, kun mentiin vastakkaisiin suuntiin) ja sekös häntä harmitti, joten päätti poimia käteensä puolikkaan tiilen ja heittää sillä meitä.

Mitä noihin muihin Roosan pointteihin tulee, niin ei ne ole yhtään liian negatiivisia; Romania on maa, missä mikään ei toimi ja ketään ei todellakaan kiinnosta. Sääli sinänsä, koska itse maa on erittäin kaunis ja monipuolinen. Mulla on myös vähän määrittelemätön viha-rakkaus -tyyppinen suhde Romaniaan; kaikki on tosi hienoa niin kauan kuin ei tarvitse olla paikallisten kanssa tekemisissä missään käytännönasioissa, kaikki muu menee ja he ovat (yleisesti ottaen) mukavia. Erityisesti Brasovin hostellissa (Dao Villa Kismet) oli välillä olo niinkuin olisi ollut hienossa hotellissa.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.11.2003, 16:22:06 »
(kannattaa luottaa reiliesitteeseen ja ottaa selville kuinka paljon varausmaksut oikeasti maksavat!!)

Noista kahdesta valitsisin jälkimmäisen. Ei se reiliesitekään mikään ehdoton kattava totuus ole, siinä on vain esimerkkejä. On melko vaikeaa tehdä kattavaa ja ajantasaista listaa koko Euroopan lisämaksutilanteesta. Thomas Cookin aikataulukirjassa on mielestäni melko hyvin tietoa asiasta. Romaniasta siellä sanotaan, että kaikissa vähänkin nopeammissa junissa etukäteen maksettu paikkalippu on pakollinen ja junasta ostettaessa joutuu maksamaan enemmän. Lisäksi kaikissa IC-junissa ja monissa muissa nopeissa junissa täytyy maksaa lisämaksu.

Omaa kokemusta ei ole kuin kahdelta matkalta, tulimme ensin Budapestista Bukarestiin yöjunan päivävaunussa ja jatkoimme sitten toisella yöjunalla Bukarestista Sofiaan. Tuohon Sofian junaan ostimme makuupaikat, jotka olivat melko halvat, olikohan 120 000 leitä, tuolloin noin 30 mk. Romaniassa olen ainoan kerran elämässäni ollut miljonääri.  :lol:

Tuommoiset "railway construction costit" ovat tietenkin täyttä soopaa, eivät konduktöörit sellaisia junissa kerää... Mekin kyllä jouduimme Bukarestissa tekemisiin valepoliisin kanssa. Kaverini kirjoitti tekstiviestiä puhelimellaan, jolloin seuraamme lyöttäytyi mies, joka iloisesti kyseli kaikenlaista: mistä olemme, mitä tuollainen puhelin maksaa Suomessa jne. Pian paikalle tuli toinen mies, joka esittäytyi poliisiksi ja alkoi tiukata, olemmeko vaihtaneet laittomasti rahaa tältä ensimmäiseltä mieheltä. Tyyppi vaati saada nähdä rahamme ja tässä vaiheessa homma alkoi hieman tuoksahtamaan. Vaadimme tyypin korttia uudelleen nähtäväksi, jolloin molemmille tuli kiire ja he haihtuivat huudellen taakseen: It's OK, It's all right jne.

Muuten Bukarestista ei jäänyt pahaa mieleen, olihan se eniten rappiolla tähän asti käymistäni suur/pääkaupungeista, mutta se oli sanalla sanoen erilainen.  :D Ja kyllä keskusta kuitenkin oli ihan kohtuusiisti. Ja olihan siellä metrokin, jota oli hiljattain laajennettu, jotenkin oli epätodellista seistä säihkyvällä metroasemalla, kun yläpuolella oli katuja, joista puuttui kaivonkansia.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #8 : 22.11.2003, 17:00:19 »
Jep mun vuoro tulla puolustamaan Romaniaa ja varsinkin Bukarestia! Viime kesänä käväsin Romaniassa kaksi kertaa ja mulla ei kyllä oo paljoa huonoa sanottavaa maasta. Bukarestiin rakastuin..Kaunis kaupunki! Ja se Ceausescun palatsi kannattaa todellakin käydä katsomassa. Kaupungissa on myös paljon isoja puistoja missä lekotella. Heti kun kävelee pari korttelia pääkaduilta syrjäsempään, onkin jo ihan hiljaisilla kaduilla kulkukoirien kaa..ja ne ei oo vaarallisia, ennemminki pelokkaita.

Jos Mustalle merelle halajaa..Itse oltiin Costinestissa, ja toista kertaa en sinne mene! Täynnä kännisiä nuoria turisteja, toisaalta jos sellaista kaipaa niin sitten..Itse ajattelin ensi kerralla suunnata Vama Vecheen, joka on enemmänkin sellainen hippi-mesta.

Parasta Romaniassa on kuitenkin ihmiset. Ystävällisempää ja iloisempaa porukkaa saa hakea! Joka puolella ihmiset tulee juttelemaan ja seuraa kyllä löytyy. Ja tarkoitan nyt muuta kuin kerjäläisiä ja huijareita. Sain paljon ystäviä Romaniasta ja mahtavia kokemuksia.
Meillä ei kummallakaan matkalla ollut mitään ongelmia junien kaa, aina oli hauskaa seuraa ja uskallettii kyllä nukkua ilman nukkuvaunuakin. Vessathan niissä on aika surkeita, mut se on vaan asennekysymys! :D

Kävin myös Cluj Napocassa, Romanissa, Lacul Rosulla ja Piatra Neamtissa että jos kaipaat vielä jotain tietoa kysy vaan! Mulla on kyllä aika henkilökohtainen suhde maahan (Isäni on Romanialainen) joten ehkä siitäkin johtuu positiivinen suhtautuminen..Mutta suosittelen kyllä käymään Romaniassa!!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #9 : 23.11.2003, 03:08:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Mekin kyllä jouduimme Bukarestissa tekemisiin valepoliisin kanssa. Kaverini kirjoitti tekstiviestiä puhelimellaan, jolloin seuraamme lyöttäytyi mies, joka iloisesti kyseli kaikenlaista: mistä olemme, mitä tuollainen puhelin maksaa Suomessa jne. Pian paikalle tuli toinen mies, joka esittäytyi poliisiksi ja alkoi tiukata, olemmeko vaihtaneet laittomasti rahaa tältä ensimmäiseltä mieheltä. Tyyppi vaati saada nähdä rahamme ja tässä vaiheessa homma alkoi hieman tuoksahtamaan.

Juu, tuossa oli juurikin LP/LG:ssä varoitettu "tourist police" kyseessä. Missään tapauksessa ei pidä mennä passiaan/rahojaan kaivamaan vaatimuksista esiin.

.pi.

Anonymous

• Vieras
Romania...
« Vastaus #10 : 23.11.2003, 03:14:11 »
Lainaus käyttäjältä: "kissankoipi"
Bukarestiin rakastuin..Kaunis kaupunki! Ja se Ceausescun palatsi kannattaa todellakin käydä katsomassa. Kaupungissa on myös paljon isoja puistoja missä lekotella. Heti kun kävelee pari korttelia pääkaduilta syrjäsempään, onkin jo ihan hiljaisilla kaduilla kulkukoirien kaa..ja ne ei oo vaarallisia, ennemminki pelokkaita.

Bukarestissa emme käyneet, joten siitä on paha sanoa mitään, mutta LP:n (tjsp) mukaan ne miljoonat kulkukoirat - joita on muuten enemmän kuin kaupungissa ihmisiä! - puree noin 50:tä ihmistä, joten ei ne nyt ihan harmittomiakaan ole.

Lainaus käyttäjältä: "Kissankoipi"
Parasta Romaniassa on kuitenkin ihmiset. Ystävällisempää ja iloisempaa porukkaa saa hakea! Joka puolella ihmiset tulee juttelemaan ja seuraa kyllä löytyy.

...

Meillä ei kummallakaan matkalla ollut mitään ongelmia junien kaa, aina oli hauskaa seuraa ja uskallettii kyllä nukkua ilman nukkuvaunuakin. Vessathan niissä on aika surkeita, mut se on vaan asennekysymys! :D

Toi ystävällisyys täytyy kyllä sen Simerian vanhan miehen osalta ainakin allekirjoittaa. Vähän arvelutti ensin, kun mies kantoi kirvestä mukanaan, mutta mukavaksihan hän sitten osoittautui, ja ihan aidosti hän oli meistä kiinnostunut. :)

Eikä ne vessat sen kamalampia junissa - yleisesti ottaen - olleet kuin Puolan, Unkarin tai Bulgarian junissakaan.

.pi.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #11 : 23.11.2003, 03:16:03 »
Äh niin siis minulta tietenkin tuo edellinen...

Pieni korjaus noihin kulkukoiriin liittyen: purevat siis päivittäin noin viittäkymmentä ihmistä.

.pi.

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #12 : 23.11.2003, 11:16:41 »
Noista kulkukoirista vielä, että viime vuosina niitä on "harvennettu " oikeen urakalla, tietääkseni valtion toimesta. Bukarestissa näin ehkä 10 kulkukoiraa vaikka siellä vietin 3 päivää. Onhan niitä kyllä jonkun verran muuallakin. En tietenkään voi väittää etteikö ne ketään puris, omat kokemukset oli vaan erilaiset. Ja ne koiranpennut! Niitä ei voi vastustaa..

Pitää vielä lisätä, että Bukarestin juna-asemalta ei kannata taksia ottaa, ne kusettaa varmasti. Jopa aseman oma tourist office väitti ettei lentokentälle mee busseja mistään, ja saman tien tuli joku taksikuski tarjoamaan kyytiä sinne 20€. Onneks kaupungin oma office kertoi mistä bussit menee ja se maksoikin sit vaan 1€.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #13 : 23.11.2003, 15:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "kissankoipi"
Noista kulkukoirista vielä, että viime vuosina niitä on "harvennettu " oikeen urakalla, tietääkseni valtion toimesta.

En tiedä mikä tilanne on nyt, mutta ainakin LG 2003:n mukaan kulkukoirien harvennus on tällä hetkellä jäissä, koska paikalliset eläinaktivistit ja erityisesti mustalaiset vetivät siitä liukuhihnalta herneitä nenään ja pysäyttivät nämä harvennuspartiot - jopa väkivaltaisesti.

.pi.

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #14 : 23.11.2003, 16:40:10 »
Lainaus
 mutta ainakin LG 2003:n mukaan kulkukoirien harvennus on tällä hetkellä jäissä, koska paikalliset eläinaktivistit ja erityisesti  

oho, empä ookkaan kuullu..tuokin on vähä kakspiippunen juttu, toisaalta ne koirat kärsii kadulla ja niitä on liikaa "pelastettavaksi"..Hmm..mielenkiintoista tietää että Romaniassakin on aktivisteja!

taika

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Romania...
« Vastaus #15 : 29.01.2004, 01:18:34 »
olin reilaamassa kaverin kanssa kesällä 2002 ja käytiin sillon romaniassa. vietettiin brasovissa muutamia päiviä.

ihmiset olivat ystävällisiä ja sosiaalisia.  asiakaspalvelu toimi hyvin ja ihmiset oli todella avuliaita. brasovin hostelli oli loistava, välillä tuli oikein hotelli mieleen :)

luonto oli kaunista, käytiin myös transsilvanian alueella ja branin linnassa (draculan linna). brasovissakin riitti ihmettelemistä.

mulle jäi kaikin puolin positiivinen kuva romaniasta. mihinkään rikollisuuteen en törmännyt. toivottavasti myös tän kesän reissulla olisi mahdollisuus poiketa siellä :)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.01.2004, 14:02:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Mekin kyllä jouduimme Bukarestissa tekemisiin valepoliisin kanssa. Kaverini kirjoitti tekstiviestiä puhelimellaan, jolloin seuraamme lyöttäytyi mies, joka iloisesti kyseli kaikenlaista: mistä olemme, mitä tuollainen puhelin maksaa Suomessa jne. Pian paikalle tuli toinen mies, joka esittäytyi poliisiksi ja alkoi tiukata, olemmeko vaihtaneet laittomasti rahaa tältä ensimmäiseltä mieheltä. Tyyppi vaati saada nähdä rahamme ja tässä vaiheessa homma alkoi hieman tuoksahtamaan.

Juu, tuossa oli juurikin LP/LG:ssä varoitettu "tourist police" kyseessä. Missään tapauksessa ei pidä mennä passiaan/rahojaan kaivamaan vaatimuksista esiin.

.pi.

Vähänkö nauratti joku vuosi, kun Helsingissä oli otettu kiinni pari vastaavalla tavalla turisteja huijaavaa tyyppiä. Tyypit olivat kotoisin... Romaniasta! :D
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 29.01.2004, 16:23:56 »
Vähänkö nauratti joku vuosi, kun Helsingissä oli otettu kiinni pari vastaavalla tavalla turisteja huijaavaa tyyppiä. Tyypit olivat kotoisin... Romaniasta! :D

Jostain muistelen lukeneeni, että aina kesäisin Romaniasta lähtee "laumoittain" tommosia varkaita läntisiin maihin, myös Suomeen ja Helsinkiin. Ei ne täällä ehkä niin ala passeja ym. kyselemään, mutta taskuvarkauksia ja tämmösiä. Taisi niitä muistakin maista olla, mutta enimmäkseen romanialaisia.

xena

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Romania...
« Vastaus #18 : 03.03.2004, 08:57:21 »
Onkos jollain tietoa, että löytyykö näistä maista (Romania, Bulgaria) ja nimenomaan näistä turistien suosimista rantalomakohteista myös reilaajan kukkarolle sopivaa majotusta :?:

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Romania...
« Vastaus #19 : 03.03.2004, 17:02:53 »
Jossain toisessa ketjussa kirjotinki et kesäaikaan ainaki Romanian mustalla merellä on tosi paljon ns. yksityismajoitusta, esim. Costinestissa lähes jokaisen talon ulkopuolella oli kyltti "cazare" tai "camera libere". Ite oltiin yhes sellases ja 5€/yö makso. Tosin jotku turistit huudatti HIM:miä koko yön :lol: