Romania...

(Luettu 180823 kertaa)

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
Vs: Romania...
« Vastaus #180 : 27.08.2008, 12:40:12 »
Edit: Sinuna välttäisi kaikin keinoin tilannetta, jossa joutuisit käyttämään Sinaian rautatieaseman wc:tä. Sanoinkuvaamaton.
Heh, ei se nyt niin paha ollut. Nenästä kiinni vaan.  ;D
Hajua en ehtinyt edes huomata... Minulle riitti, että erehdyin menemään ovelle silmät auki  ::)

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #181 : 27.08.2008, 19:41:12 »
Edit: Sinuna välttäisi kaikin keinoin tilannetta, jossa joutuisit käyttämään Sinaian rautatieaseman wc:tä. Sanoinkuvaamaton.
Heh, ei se nyt niin paha ollut. Nenästä kiinni vaan.  ;D
Hajua en ehtinyt edes huomata... Minulle riitti, että erehdyin menemään ovelle silmät auki  ::)

Mä taidan ottaa vinkeistä vaarin ja jättää suosiolla väliin... ;D

cene

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #182 : 04.09.2008, 11:40:29 »
Kun nyt vessoista päästiin puhumaan, niin on ehkä mainittava se vähemmän ihana tosiseikka, että harvoin löytää vessaa, jossa olisi a. lukko, b. saippuaa, c. paperia ja d. minkäänlaista naulaa laukulle. Aina ei edes tullut vettä.. Ja nämä siis alkaen paikoista, joissa tason ei odotakaan yltävän huipputasolle, päättyen hienoihin ravintoloihin. Musta tuli kunnon laatutarkastaja kesän aikana  ::)
Ja mainitaan vielä, etten siis kaikissa paikoissa edes odota em. asioita, mutta pidemmän päälle rupesi rassaamaan esimerkiksi tuo lukottomuus suositun baarin miehille ja naisille yhteisessä wc:ssä..

Amélie P

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #183 : 05.09.2008, 22:22:37 »
Tuli itsekin huomattua kesäisellä Romanian matkalla, että oma rullallinen wc-paperia oli suuri pelastus monessa tilanteessa. Suosittelen lämpimästi  ;D

Cybu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #184 : 10.10.2008, 14:28:59 »
HEISSAN!

nyt on lennot Bucarestiin 6.1.-09 ja paluu 14.1 -> mikäli joku on noin sattumoisin aivan viime aikoina oleskellut bukarestissa jossain edukkaassa hostellissa niin kuulisin siitä ilomielin. lentomme näet saapuu noin 19-20 maissa illalla joten majapaikka olisi kiva olla tiedossa.

toinen kysymys olisi, mitä kohteita tuollapäin reissanneet suositelisitte? transsylvania kiinnoistais ainaki (millä sinnepäin kandee bukarestista mennä?) ja aika lailla myös Moldova, ehkä Bulgaria tai Ukrainakin. pitää tietty vähän valita..
mut joo, kaikki vinkit otettais todella ilolla vastaan..:)
yrittänyttä ei laisteta

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #185 : 10.10.2008, 21:55:38 »
Tämän ketjun lukemisesta voisi aloittaa vinkkien etsimisen Romanian suhteen. Tästä ketjusta ainakin poimin itse omalle matkalle kohteeni ja kaikki kohteet olivat ehdottomasti näkemisen arvoisia. Edullista majoitusta voi käydä vilkaisemassa vaikka tuolta majoitustietokannasta.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #186 : 12.10.2008, 12:33:16 »
Moldova, ehkä Bulgaria tai Ukrainakin

Miksi kaikki menee Romaniaan lähteekseen toisaalle?  ::)

Voin taata ja vannoa että tuoksi ajaksi löytyy tarpeeksi tekemistä ihan Romanian rajojen sisäpuoleltakin. Maa tarjoaa niin paljon että kannattaa todellakin keskittyä olemaan vain siellä. Edes kuukaudessa en ehtinyt nähdä kaikkea mitä olisi halunnut!!!
i]Sapere aude![/i]

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 12.10.2008, 16:53:30 »
Hulluilta Päiviltä tarttui mukaan lennot Bukarestiin helmikuussa. Lukaisin pikaisesti ketjua läpi ja tosiaan aika moni tuntuu menevän Romaniaan lähteäkseen toisaalle. Mä aion pysytellä Bukarestin tienoilla aika tiiviisti, sillä en ole reissussa kuin la-to. Hyviä vinkkejä kaupunkiin liittyen otetaan siis vastaan aina majoituksesta (lähden reissuun yksin, joten toivottavasti löydän tuohon aikaan vuodesta hostellin, jossa asuu joku muukin  :)) käymisen arvoisiin paikkoihin. En ole vielä perehtynyt tulevaan kohteeseeni oikeastaan lainkaan, mutta enköhän senkin ehdi ennen helmikuuta tehdä!
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

RookieTraveller

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #188 : 23.10.2008, 23:36:15 »
Mitenkäs Romaniaan pääsee halviten suomesta?
Pääseekö esim. jotenkin Ryanairilla epäsuorasti?

Lilu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #189 : 23.10.2008, 23:57:19 »
Czech Airlinesilla pääsee ainakin Prahan välilaskulla. Ei kyllä tosin tietoa, että miten edukasta on. Finnairilla oli kyllä mielestäni hyvä tarjous Hulluilla Päivillä Romaniaan, mutta eihän se enää tässä vaiheessa auta..

cene

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #190 : 24.10.2008, 09:54:21 »
Mitenkäs Romaniaan pääsee halviten suomesta?
Pääseekö esim. jotenkin Ryanairilla epäsuorasti?

Itse oon Targu Muresiin (keskellä Transilvaniaa kutakuinkin) useita kertoja matkatessani menny sekä Finnairilla Bukarestiin (ja sieltä sitten on tultu hakemaan) että Finnairilla/Malevilla Budapestiin ja sieltä Wizzairilla Targu Muresiin. Wizzair lentää ainakin Cluj Napocaan muualta Euroopasta.

Finnairin/Malevin hinnat on ollu joko nuorisohintoja tai niitä kaikkein edullisimpia. Halvimmillaan oon lentänyt edestakaisin Bukarestiin 170 euroa. Nyt marraskuun lopussa lennän (tosin vaan yhteen suuntaan) Budapestin kautta yhteensä 150 eurolla.

Ryanairista en tiedä varmaksi, mutta käsittääkseni ei ainakaan Romaniaan asti lennä. Ehkä sitten johonkin, josta voisi vaihtaa Wizzairiin.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #191 : 24.10.2008, 13:40:54 »
Hulluilta Päiviltä tarttui mukaan lennot Bukarestiin helmikuussa. ---Mä aion pysytellä Bukarestin tienoilla aika tiiviisti, sillä en ole reissussa kuin la-to.

Älä hyvä ihminen pelkkään Bukarestiin tyydy! Mene vaikka Sibiuun, junareissu kestää viisi tuntia suuntaansa mutta on sen väärtti. Tai edes Brasoviin, joka on kolmen tunnin päässä. Bukarestin betoniviidakosta ehtii nähdä puolessa päivässä riittämiin.
Kotiin on moni kuollut.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #192 : 30.10.2008, 23:17:42 »
Bukarestin betoniviidakosta ehtii nähdä puolessa päivässä riittämiin.

Tuommoinenhan on juuri reissun parasta antia. Tapaninpäivänä Bukarestiin neljäksi päiväksi. En tiedä paikasta yhtään mitään, täytyy alkaa ottamaan selvää.

Tuskin siellä mitään on jne, mutta eipä se haittaa. Aina löytyy kaikkea.

far_away

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Varo Tonavan laaksoa
« Vastaus #193 : 21.11.2008, 23:53:04 »
Jos mahdollista, omatoimimatkailijan, ainakin yksinään, kannattaa jättää Romanian Tonavan laakso käymättä. Kaikkialle muualle: Romania on hieno maa.

Voiko joku joka on yksinään Tonavan suistoilla seikkaillut, kertoa onko samaa mieltä? Mä olin jo niin innoissani lähdössä kattomaan pelikaaneja! Yksin tosiaan reilille lähdössä ja tyttöihminen olen, enkä mitään turhia riskejä haluaisi ottaa. Mutta mä haluan nähdä pelikaaneja!
ut the sea changes colours
but the sea
does not change...

maskros

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #194 : 22.11.2008, 10:16:50 »
Hulluilta Päiviltä tarttui mukaan lennot Bukarestiin helmikuussa. ---Mä aion pysytellä Bukarestin tienoilla aika tiiviisti, sillä en ole reissussa kuin la-to.

Älä hyvä ihminen pelkkään Bukarestiin tyydy! Mene vaikka Sibiuun, junareissu kestää viisi tuntia suuntaansa mutta on sen väärtti. Tai edes Brasoviin, joka on kolmen tunnin päässä. Bukarestin betoniviidakosta ehtii nähdä puolessa päivässä riittämiin.

Kiitos vinkistä! En tosiaan ole vielä edes katsonut kartasta mitä Bukarestin lähellä on, saati sitten mitä Bukarestissa tai muualla kannattaisi nähdä/tehdä. Ehdotuksia otetaan vastaan!

Betoniviidakot ei ole mulle mitenkään epämiellyttävä asia. Aina löytyy jotain ihmeteltävää. Yksi syy helmikuussa matkustamiseen on just se, ettei mitään erikoista todennäköisesti ole meneillään. Ankeaa arkea vaan, ihan mahtavaa  ;D

Loordi, kerrohan miltä Bukarest näytti kun palaat! Jos löydät kivan majapaikan, saa suositella!
Minä täällä, posteljooni Petshkin. Toin teille Pörriäisen.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Varo Tonavan laaksoa
« Vastaus #195 : 22.11.2008, 10:35:59 »
Jos mahdollista, omatoimimatkailijan, ainakin yksinään, kannattaa jättää Romanian Tonavan laakso käymättä. Kaikkialle muualle: Romania on hieno maa.

Voiko joku joka on yksinään Tonavan suistoilla seikkaillut, kertoa onko samaa mieltä? Mä olin jo niin innoissani lähdössä kattomaan pelikaaneja! Yksin tosiaan reilille lähdössä ja tyttöihminen olen, enkä mitään turhia riskejä haluaisi ottaa. Mutta mä haluan nähdä pelikaaneja!

En tiedä kuinka kirjoittaja arvottaa luonnon matkalla, mutta se suisto on NIIN ainutlaatuinen paikka että ehdottomasti kannattaa mennä. Se on maailmanlaajusesti yksi merkittävimpiä ekosysteemeitä. Ja voin sanoa että ne pelikaanit, merimetsot ja  muut linnut siellä saavat haukkomaan henkeä. Tutustu myös alueen historiaan ja luontoon yleisesti ennen sinne suuntaamista niin saat paljon enemmän siitä irti kun osaat laittaa asioita vähän johonkin perspektiiviin.

Mutta jos ei kiinnosta linnut ja luonto hevon helvettiä niin eihän sinne sitten kannata mennä. Ei yksin, ei kaksin.

Edit: alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti kirjoitti turvalllisuusnäkökulmasta. Ymmärrän jos siellä menee off the beaten track että voi olla turvatonta mutta suistolle voit huoletta mennä. Olet yötä Tulceassa ja nappaat siitä rantakadulta päiväretken. Ajeluttavat suistolla veneellä ja saat ihastella lintuja yllin kyllin.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2008, 10:41:27 kirjoittanut Bella »
i]Sapere aude![/i]

far_away

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #196 : 22.11.2008, 11:57:35 »
Hienoa! Jes! Kuulostaa hyvältä  :D Varmasti menen. Ja oonki suunnitellu tässä opiskelevani kaikenlaista vielä ennen reissua. Kiitos rohkaisusta ja vinkeistä! :)
ut the sea changes colours
but the sea
does not change...

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #197 : 07.12.2008, 18:03:58 »

Mä olen tässä samaa mieltä. Ei sillä, etteikö Bukarestissa tekemistä löytyisi, vaikkei siellä juuri näkemistä olisikaan. Pelkästään Bukarestissa oleminen voi kuitenkin antaa täysin väärän kuvan koko maasta, koska Romaniasta löytyy mahtavia paikkoja, jotka ovat täysin vastakohdassa pääkaupunkiin. Kävisin ainakin Sinaiassa, jonne on parin tunnin junamatka Bukarestista ja sinne voi tehdä hyvin päivämatkankin. Brasoviin tai muihin Transsilvanian kaupunkeihin (Sibiu tai Sighisoara) ei myöskään voi tehdä hukkareissua.

Cybu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #198 : 05.01.2009, 22:35:41 »
oiskohan kukaan romanianreissaaja vielä linjoilla? :) huomen 6.1. lähtö bukarestii jonne tulo siis illalla, sit keskiviikko siellä ja torstaina lähettäis etiäppäin. esim. junalla brasoviin..siellä parisen yötä..sit junalla (?) sibiuhun..jossa kenties parisen yötä.

mut mites sibiusta sighisoaraan, kun se juna ei taida mennä ihan suoraa..pääseeköhä dösäl paremmin/nopeemmin...? sit ke 14.1 taas bukarestist lähtö kotio..

niin ja mitenköhän kauan kestäis sighisoarasta takasin bukarestiin matka?
ja onko miten realistinen tuo aikataulu

Bukarest: 2 yötä
->Brasov: 2 yötä
->Sibiu: 2 yötä
->Sighisoara: 1 yö
->Bukarest: 1 yö

Tästä keskustelusta sai kyl aika kivasti vinkkejä Romaniassa reissaamiseen liittyen, joten kiitos kaikille kirjoittaneille :)))

jos joku on ihan hiljan ollu ko. kaupungeissa ja on jotain ajankohtaista vinkkiä, tai mahdollista jopa muuta ehdotusta matkakohteiksi niin ilolla otetaan vastaan :) vain bukarestissa 2 ekaa yötä on "lukkoonlyöty" ja transsilvania täytyy nähdä, muuten on kaikki auki vielä :)

MUOKS: noita romanialaisia kylpylöitä kun on kuullut joskus kehuttavan, mut onkos täällä jollai kokemuksia..? joku mutakylpy tai rentoutushoito vois olla jees ku ei oo ikinä tullu minkää sortin kylpyläs käytyy tai ede missää hieronnas..:)
« Viimeksi muokattu: 05.01.2009, 23:19:42 kirjoittanut Cybu »
yrittänyttä ei laisteta

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #199 : 06.01.2009, 00:42:17 »
mut mites sibiusta sighisoaraan, kun se juna ei taida mennä ihan suoraa..pääseeköhä dösäl paremmin/nopeemmin...?

Matkasin Sighisoarasta Sibiuun bussilla ja matka taisi kestaa reilun tunnin. Matkaa taitettiin minibussilla, joka oli ihan täysi, mikä taisi johtua lähinnä siitä, että työmatkalaisista. Bussi on kuitenkin käsittääkseni nopeampi kuin juna.

niin ja mitenköhän kauan kestäis sighisoarasta takasin bukarestiin matka?
ja onko miten realistinen tuo aikataulu

Sighisoarasta Bukarestiin on varmaan paras matkustaa bussilla. Matkaan kannattaa varata aikaa useampi tunti. Aikataulu vaikuttaa muuten oman kokemuksen perusteella hyvältä.