Belfast

(Luettu 41489 kertaa)

asta:)

• Aloittelija
    • Profiili
Belfast
« : 08.10.2007, 18:03:40 »
Onko kellään kokemuksia tuosta kaupungista? Ittellä olis tarkoitus lähteä sinne opiskelemaan .  :D

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #1 : 09.10.2007, 18:40:18 »
No turistikokemusta on mutta ei sen pysyvämpää. Sen perusteella kuitenkin pidin ja viihdyin. Mielenkiintoinen paikka; jonninmoinen sekoitus brittiläisyyttä ja irlantilaisuutta. Rajan ylityksen Irlannin puolelta silti huomasi; ilmapiiri brittiläistyi selvästi. Ympärillä hienoa luontoa (jos karusta ja merestä tykkää).  
Kannattaa käydä myös finn-guildin sivuilla ja foorumilla (www.finn-guild.org); sieltä löytyy varmasti paikallistakin näkökulmaa asiaan ja paikkaan.
walk on

Safir

• Aloittelija
    • Profiili
Turistikokemuksia minullakin
« Vastaus #2 : 10.10.2007, 05:36:56 »
Eli ei ole kokemusta siellä pidempää olosta mutta muuten kyllä pidin kaupungista kovasti. Siellä on jotenkin ihanan mystinen tunnelma. Illan hämyssä mukavia paikkoja istua iltaa.

kimmop.

• Reissaaja
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #3 : 30.10.2007, 12:04:09 »
Ehkäehkäehkä aikomuksena yrittää päästä Belfastiin opiskelemaan joskus ensi vuonna (ellen sitten jämähdä BA:han), mutta kysyn jo etukäteen, että onko sieltä miten kallista ja/tai vaikeeta löytää OK kämppä? (Olen kyllä kuullut, että Belfast olisi aika halpa).

Entä onko sinne kovin vaikeeta päästä korkeakouluihin opiskelemaan? Olen kyllä jo tuossa mature-kastissa, joten olettaisin sen olevan vaikeampaa kuin nuorena hakeminen.

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #4 : 24.01.2008, 21:09:37 »
Pump!

Olen viikon päästä menossa käymään Belfastissa, ja vaihdoin jo pienen summan Englannin puntia. Ovatko nuo käypä maksuväline Pohjois-Irlannissa?
wikipedia sanoo "Englannin pankin painamat setelit ovat Englannissa ja Walesissa laillisia maksuvälineitä, kun taas Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissa tätä arvoa ei ole. Siellä kaikki setelit ovatkin vain setelin myöntämän pankin (Skotlannissa Royal Bank of Scotland;RBS, Bank of Scotland ja Clydesdale Bank. Pohjois-Irlannissa mm. Ulster Bank ja Northern Bank) lupauksia maksaa kolikoissa kysyjälle ja liikkeellä onkin useiden eri pankkien myöntämiä seteleitä."

Mä olen niinq WTF? Pohjois-Irlannin rahayksikkö kuitenkin on Yhdistyneiden kuningaskuntien punta. :roll:
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #5 : 24.01.2008, 22:25:59 »
Hei!

Itse olin muutama vuosi sitten Pohjois-Irlannissa ja englannin puntia käytin maksuvälineenä

t, Kaj

jamm

• Aloittelija
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #6 : 24.01.2008, 22:42:27 »
Neljällä pohjoisirlantilaisella pankilla (Bank of Ireland, Ulster Bank, Northern Bank, First Trust) on omat setelinsä, mutta Englannin punnat ovat täysin käypä maksuväline Pohjois-Irlannissa. Myös skotlantilaisilla seteleillä maksaminen onnistuu ja niitä voi saada satunnaisesti esim. kaupassa vaihtorahana. Sen sijaan pohjoisirlantilaisia seteleitä ei välttämättä huolita maksuvälineeksi Skotlannissa tai Englannissa.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Belfast
« Vastaus #7 : 26.01.2008, 12:02:07 »
Kävin pari kuukautta sitten Belfastissa ja vaihdoin Suomessa Englannin puntia, jotka kelpasivat Belfastissa joka paikassa.

tiaria

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - tialeivo@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Belfast
« Vastaus #8 : 22.12.2008, 13:21:15 »
Olen itse siirtymässä 3.1 Dublinista Belfastiin ja mietiskelimme tässä, kun nyt kerta Belfastia sanotaan Irlannin parhaaksi bilemekaksi, että missä te siellä käyneet olette viihtyneet hyvin? Mielummin halutaan juoda halvalla kuin kalliilla ja kokea sekä pubi että yökerhomeininkiä :) ja livemusaa olis mukavaa päästä kuuntelemaan! muitakin tärppejä jne. otetaan avosylin vastaan!
I do not seek, I find. - Pablo Picasso

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.03.2011, 21:47:04 »
Up!

Kaipaisin tuoreita matkakokemuksia Belfastista, matka suunnitteilla. Olisi varaa valita vähän ajankohtaakin, eli jos joku tietää, milloin on mukavia juhlapäiviä niin tieto kelpaa. Samoin kiinnostaa lähihistoria; Hesarissa taisi olla juttua joskus sight seeingeistä IRA:n ja protestanttien yhteenottojen tapahtumapaikoille.

Wompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 12.03.2011, 22:27:21 »
Up!

Kaipaisin tuoreita matkakokemuksia Belfastista, matka suunnitteilla. Olisi varaa valita vähän ajankohtaakin, eli jos joku tietää, milloin on mukavia juhlapäiviä niin tieto kelpaa. Samoin kiinnostaa lähihistoria; Hesarissa taisi olla juttua joskus sight seeingeistä IRA:n ja protestanttien yhteenottojen tapahtumapaikoille.

Loppiaisen ympärillä tuli käytyä. Ei kummoinen kaupunki - oikeastaan suorastaan tylsä.
Ainoa todella kiinnostava juttu oli tuo katolis-protestanttis -skisma. Kannattaa käveleskellä molempien alueilla (Falls&Shankill), poiketa pubeihin ja haastella niitä näitä (kieli keskellä suuta) maailman menosta. Ihan itsenäisesti pärjää - ei tarvitse mitään järjestettyä kierrosta. Erityisesti katolisen hautausmaan IRA-osio oli aikas vaikuttava.

Jos on enempi aikaa, kandee yksi päivä uhrata Giant's Causewaylla visiteeraamiseen. Helppo retki junalla + bussilla.

Majoituksen valinnassa kannattaa ensin tsekata Travelodge; kliinisen siisti paikka loistavalla sijainnilla & hinnalla. Toki persoonallisempaa yösijaa haluava...varmaan valitsee jotain muuta....

W

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.03.2011, 22:52:04 »
Sight seeingeistä kannattaa kysyä kaupungin turistitoimistosta. Heidän kautta sai järjestettyä ainakin pari vuotta sitten entisten IRA-vankien opastuksia katolisille alueelle sekä taksikierroksia molemmille alueille.

Minä tykkäsin Belfastista tosi paljon ja haluaisin sinne joskus uudestaankin.  :)

Wompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 12.03.2011, 23:01:13 »
Ai niin . jäi sanomatta! Ehdottomasti suositeltava paikka on Ulster Museum. Sen lähihistoriaosiosta saa hyvän ja kiihkottoman kokonaiskuvan sattuneista tapahtumista viime vuosisadan jälkipuoliskolta.
Kannattaa järjestää niin päin, että ensin vierailee museossa ja sitten lähtee pyörimään West Belfastiin.

W

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.03.2011, 23:18:58 »
Kiitokset - tuossahan tuli jo paljon olennaista. Nää nykyiset ja entiset kriisipesäkkeet on matkailullisesti aika antoisia paikkoja, mulla Pohjois-Irlanti on luontainen jatkumo Baskimaalle. Sen jälkeen sitten Jerusalemiin, ellei jo ennen.

Majoitusvinkkikin oli hyvä, mulle sijainti on tärkeintä.

Olisiko muita lähialueen päiväretkivinkkejä?

Wompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 13.03.2011, 23:42:41 »
Kappas - jollain muullakin samoja mieltymyksiä. No ei niin outoja harrasteita, etteikö jollain toisella ole samoja :)
Tuota näkökulmaa tulee matkoilla ylläpidettyä, minkä seurauksena parin viime vuoden aikana mm Moskovassa ja Libanonissa tuli tsekattua ihan tätä varten tiettyjä paikkoja. Lisäksi myös fiktiiviset tapahtumapaikat kiinnostavat, kuten vaikka St Sulpice Pariisissa (D. Brown), mikä tosin on käymisen arvoinen paikka muutenkin.

Tällä saralla seuraavat tavoitteet voisivat olla ehkä Palermossa (Dalla Chiesa, Falcone yms)...

Varsinaiseen kysymykseen: Ihan päiväretkikohteita ei tule mieleen. Toki Belfastin lähellä olevat kukkulat lienevät ihan käymisen arvoisia juttuja (ei kokemusta). Troubles-kuvioihin läheisemmin liittyvät Derry ja Enniskillin ehkä myöskin, mutta niistä tulee jo kohtuu pitkä päivä - ei mahdoton kuitenkaan.

Itse käväisin vasiten Man-saarella, mikä toki oli suositeltava kokemus, mutta se vaatii jo kaksi päivää.

W

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.03.2011, 10:13:53 »
Mikä olisi miellyttävin ajankohta matkalle Belfastiin? Googlella varmaan selviäisi, koska näitä marsseja järjestetään, vai järjestetäänkö vielä? Taisi olla protestanttien puuhia ne.

------------

Palermosta ei ole pitkä matka Corleoneenkaan, suosittelen (no menipä OT:ksi...).

Kriisipesäkkeiden lisäksi matkailullisesti mielenkiintoista on henkilöpalvonnan ja diktaattorien sekä näiden hallitsemien valtioiden bongaus. Turkissa Atatürkin ihailua esiintyy yhä. Harmillista tuolta kannalta on, että Ben Ali syöstiin vallasta, ja tuskin Gaddafin Libyakaan palaa entiselleen. Roomassa on paljon Mussolinin jälkiä, mutta Lissabonista on diktaattoriaika siivottu pois aika tehokkaasti.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.03.2011, 11:29:48 »
Mikä olisi miellyttävin ajankohta matkalle Belfastiin?

Silloin kun ei sada eika ole marsseja.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.03.2011, 13:00:26 »
Mikä olisi miellyttävin ajankohta matkalle Belfastiin?
Silloin kun ei sada eika ole marsseja.

Väärä asenne. ::)

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.03.2011, 19:45:13 »
Mikä olisi miellyttävin ajankohta matkalle Belfastiin? Googlella varmaan selviäisi, koska näitä marsseja järjestetään, vai järjestetäänkö vielä? Taisi olla protestanttien puuhia ne.

Tarkoitat varmaan tätä marssia: Belfast Braces for More Riots as Orangemen March

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.03.2011, 20:52:28 »

Väärä asenne. ::)

No olen itse ollut ennen "marsseja" Belfastissa ja silloin kehoitettiin lahtemaan koska kukaan ei tiennyt mita tuleman pitaa. Lahinnahan nama "marssit" on lippalakkien ja T-paitojen myyntitapahtuma. Siina sivussa muutama turhautunut persoona voi nahistella ja kaikki muut saavat karsia.

Belfast on hieno kaupunki nykyisin. Valoisa ja todella optimistinen. Toivottavasti kehitys jatkuu myos tahan suuntaan.