Iranin viisumin vaatimukset?

(Luettu 46446 kertaa)

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
Vs: Iranin viisumin vaatimukset?
« Vastaus #20 : 11.10.2013, 12:52:48 »
Itse itselleni vastaten, päivitetty info viisumin anomisesta:
  • - Iranin Suurlähetystö ja Konsulaatti, Kulosaarentie 9. Konsulaatti auki ma-ke & pe 09:00-12:30.

Viisumia anottaessa tarvitaan:
  • - täytetty viisumianomus
  • - kaksi passikuvaa
  • - vakuutusyhtiöltä haettava englannin kielinen todistus matkavakuutuksista

Mitään matkasuunnitelmia, lentolippuja tai muuta ei kaivattu. Hinta 60€, sisältää passin postituksen - preferoivat tätä toimitustapaa. Käsittelyajan povattiin olevan n. 2 viikkoa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2013, 12:54:24 kirjoittanut Quaker »
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

maailmanmatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 13.10.2013, 09:46:38 »
Tossa oli kysymyksiä kaksoispassista. Mulla on sellainen. Ei vaadi paljoakaan selittelyä, vapaamuotoinen selvityskirje hakemukseen, taisin käsin rustata kyttiksellä 5 minuutissa. Mulla syynä oli, että meen samalla reissulla Israeliin ja Iraniin. En sit koskaan mennyt, mutta muuten on ollut hyödyksi 2 passia. Kaksoispassi on voimassa vaan max 3v ja maksaa saman kuin tavan passi.

Oon saanut Iranin viisumin passiin, josta tarkkasilmäinen olisi havainnut Israel-visiitin. Ei oo Israelin leimaa, mutta Aqabasta Jordaniassa on lähdetty maata pitkin ja saavuttu kans maata pitkin Tabaan Egyptissä - Lähi-idän maantiedettä tuntevalle homma tästä selviääkin ja muillekin alueen karttaa katsomalla. Pyysin siis Israelin leimat erilliselle paperille. Pääsin myös sisään Israeliin vaikka passissa oli viisumeita mm. Iran, Syyria ja Pakistan. Pari tuntia piti odotella rajalla ja paljon kyselivät, mutta lopulta päästivät (Ei, isoisäni ei ollut arabi. En liittynyt mihinkään järjestöön Pakistanissa. Iran ei muuten ole arabimaa ollenkaan..) :D.

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 26.11.2013, 15:31:57 »
Omakohtaisen kokemuksena Iranin viisumin anomisesta, itselläni se kesti n. 6 viikkoa saada passiin viisumi. Passia viedessäni lupailtiin että kahdessa viikossa sen takaisin saisin. Eli vinkkinä, olkaa todella hyvissä ajoin liikenteessä!
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

B-mies

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 20.02.2014, 17:10:31 »
Kuinka kauan viisumisi oli voimassa? Ja kuinka monen viikon/kuukauden sisällä pitää saapua maahan?

mpero

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 10.03.2014, 17:20:41 »
Kuinka kauan viisumisi oli voimassa? Ja kuinka monen viikon/kuukauden sisällä pitää saapua maahan?
Hain syksyllä 2013 single entry -turistiviisumia 30 päivälle. Sellaisen myönsivät, sen voimassaolo alkoi heti myöntöpäivästä ja se oli käytettävä 3kk sisällä siitä.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 01.04.2014, 13:22:29 »
Minkaslainen naisesta oleva valokuva taytyy viisumia varten olla? Hiukset toki peitettyna, mutta kelpaako etta olen peittanyt hiukseni ihan milla vaan kotoani loytyvalla huivilla, vai onko siihen jotain maarayksia? Pitaako huivin kiertya myos kaulan ymparille, vai riittaako etta solmii sen niskasta kiinni? Vari? Saako olla kuviollinen vai pitaako olla yksivarinen? Ja onhan lahetystossa niita viisumihakemuksia ja niiden taytto onnistuu siella, vai pitaako hakemus olla taytettyna jo ennen sinne menoa? Vai onnistuuko koko prosessi postin kautta, vai pitaako hakemus vieda henk.kohtaisesti paikalle?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 03.04.2014, 01:16:12 »
 :D Huivilla ei ole mitaan valia. Mun mielesta (?) koko viisumihakemuksessa ei edes mainittu etta kuvassa tulee olla huivi. Ajattelin kuitenkin pelata varman paalle ja ottaa huivillisen kuvan- mulla ei ollut huivia mukana ja viisumihakemus oli pakko lahettaa sina paivana, mutta tyopaikallani sattui olemaan ylimaarainen vaatekerta- joten vedin ja sommittelin paahani kuvauksen ajaksi kukallisen puolihameen. Naytti tarpeeksi huivilta, ja sain kuvat. Vielakin naurattaa kun naen viisumikuvani passissa. Ja ne huivit jota naiset Iranissa kaytta...tietysti mukana on konservatiivisia mummohuiveja, mutta monella on muodikkaita, varikkaita, kiiltavia ja lahes lapinakyvia pitsihuiveja jotka vahan keikkuu takaraivolla.
She rides rollercoasters but never screams

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.04.2014, 21:34:04 »
Jos sinulla oli hame päässäsi passikuvassa niin tuskin minun tarvitsee "panikoida" huivista  ;D

Jostain  muistan lukeneeni, että yli 9-vuotiailla naisilla (melko nuoria kutsuivat naisiksi) pitää huivi päässä passikuvassa. Tarkemmin ei mainittu muuta huivista, mutta siinä oli kuva naisesta jolla oli ruskea huivi joka myös peitti kaulan, en siis tiedä vaaditaanko erityisesti sellaista, siksipä kysyin.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 29.09.2014, 15:55:13 »
Tänään tuli tasan seitsemän viikkoa siitä kuun jätin viisumianomuksen, enkä siis vieläkään ole saanut passiani takaisin  :-\ Ylihuomenna on reissuun lähtö, tosin tälllävälillä suunnitelmat ovat jo muuttuneet enkä menekään Iraniin enkä maihin johon tarvitsee passia. Mutta pitäisikö minun kuitenkin kysellä jollain tavalla (sähköposti?) passiani perään vaan annanko olla? Olin toki varautunut noin kuuden viikon toimitusaikaan, vaikka edelleen lähetystössä sanoivat asian kestävän kaksi viikkoa.....

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #29 : 10.10.2014, 11:40:19 »
No kylläppä kestää, en ole vieläkään saanut passiani takasin, jätiin viisumiannomuksen 4.8.  :-[ Mitä olette mieltä, kannattaa minun kysellä sen perään (jouduttaisiko se asiaa?) vaan jatkanko vaan odottelua?

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 10.10.2014, 13:18:20 »
Itsellänikin kesti Iranin viisumin saanti noin kuukauden verran. Lopulta soitin ja kysyin mikä on tilanne sanoivat, että tuloste maksusta puuttui eli ehkä sunkin tilanteessa on samantyylinen ongelma eli joku vaadittu dokumentti on jäänyt uupumaan tai sitten posti on hukannut lähetyksen. Kannattaapi soittaa uudelleen ja kysäistä tilannetta.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 13:23:52 kirjoittanut kaj »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 10.10.2014, 14:11:20 »
Kannattaa kysella kohteliaasti. Meidan passit oli (muistaakseni?) lahetystossa vahan niinkuin valmiina odottamassa emmeka vaan ollut tajunneet kysella. Lisaksi kuten Kaj sanoi, sielta saattaa puuttua joku yksi juttu (tai haluavat lisaselvennysta) mutta eivat vaan viitsi/tajua/ muista/jaksaa ottaa sinuun yhteytta!
She rides rollercoasters but never screams

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 10.10.2014, 14:56:41 »
En ole siis vielä kysellyt passini perään, täytyy ottaa maanantaina yhteyttä konsulaattiin.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 03.11.2014, 00:21:41 »
Sain vihdoin viimein passini viisumilla varustettuna takaisin, aikaa siinä meni 12 viikkoa ja kaksi päivää  ::) Tosin vajaa viikko meni siihen kun passi kulki vanhan ja uuden osoitteeni väliä.

Lähetin 11 viikon päästä siitä kun olin jättänyt viisumianomukseni spostia konsulaattiin ja kyselin passini perään. Vastaus tuli seuraavana päivänä (22.10.), kerrottiin vain että passini laitetaan postiin sinä päivänä.

Kun vihdoin sain passini 29.10. , hämmästyin kun viisumin myöntämispäivä oli 21.10. Olin arvellut että viisumi on myönnetty pian hakemuksen jättämisen jälkeen ja unohtunut vain postittaa minulle. Mutta taisi koko passi olla unohtunut ja havahtuivat lähetystössä kun kyselin sen perään?

cynthialf

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 06.04.2015, 00:56:50 »
Onko kellaan suomalaisella kokemuksia ns. Visa on Arrivalin hankkimisesta?

Harkitsen talla hetkella sen ja normituristiviisumin valilla - jalkimmainen ei houkuttele varsinkin sen takia, etta asun Briteissa (josta ei Iranin diplomaattista edustusta loydy) enka ole Suomessa niin pitkia aikoja etta voisin jattaa passini mahdollisesti useiksi kuukausiksi suurlahetyston kasiin. Visa on Arrivalissa on kuitenkin aina ilmeisesti hylkayksen ja maasta karkoituksen riski...
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 01:03:18 kirjoittanut cynthialf »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 06.04.2015, 09:09:55 »
On. Mina olen sellaisella mennyt maahan sisaan, kakunpala, kirjoitin siita johonkin toiseen ketjuun. Uskoakseni riski voisi olla siina, ettei saa viisumia ja paase maahan sisaan, mutta sama riski lienee viisumia lahetystosta hankittaessa. Mika sellaisen riskin laukaisee, en tieda, Israelin leima?

cynthialf

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 06.04.2015, 15:05:04 »
Hyva kuulla, kiitos! Esimerkiksi Lonely Planet suosittelee kovasti normiviisumia, kuulemma ihmisia on kaannytetty ilman mitaan selvaa syyta lentokentalle saapuessa, mutta netissa on myos paljon tosi positiivisia kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 15:29:34 kirjoittanut cynthialf »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 06.04.2015, 17:25:14 »
Niin, vaikea sanoa, mista negatiiviset kokemukset johtuvat: ihmisten kansallisuus, vaarat leimat passissa tai vaara aktiivisuus tms??? Lannessahan asuu paljon ihmisia jotka ovat Iranissa syntyneita, minulle tuli sellainen kuva lentokentalla etta sinne matkusti aika paljon ex-iranilaisia.

Omalla kohdallani, ainoa mista olivat kiinnostuneita etta on rahaa ja hotelli varattuna (kun ei sita e-varuasnumeroa ollut).

cynthialf

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 09.07.2015, 21:38:21 »
Pakko vielä kysellä uudestaan, kun matka lähestyy, että onko kellään viimeaikaisia kokemuksia siitä kauanko Suomen Iranin suurlähetystössä kestää viisumin käsittely? Mulla olisi noin 3.5 viikkoa aikaa Suomessa ollessa hankkia viisumi, mutta en tiedä uskallanko jättää passiani sinne ylläolevien kertomusten perusteella :-) toinen vaihtoehto olisi hakea viisumia Tbilisissä, jossa homma hoituu liukkaammin mutta jossa myös vaaditaan letter of invitation.

taataa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #39 : 24.07.2015, 09:28:34 »
vanha tunnus olikin kadonnut mutta kiitos kaikille täällä iran kertomuksiaan jakaneille. Oma tuore kokemukseni on niin outo että pakko tulla jakamaan tänne se.

Vein tiistaina aamulla viisumihakemuksen suurlähetystöön, mukana täytetty hakemus, kaksi passikuvaa (alunperin olin liittänyt vain yhden mutta otin varuiksi toisen mukaan,olikin hyvä ratkaisu koska kysyivät lisää kuvia),kuitti maksetusta viisumista,paluulennon lippu(tämän virkailija palautti,ei ollut tarvetta) ja todiste matkavakuudesta(tämän jouduin tulostamaan uudestaan suurlähetystössä,olin rajannut matkavakuutuksen ajan vain reissun ajaksi mutta virkailija sanoi että sen pitää olla voimassa kolme kuukautta eli koko viisumin voimassaoloajan). Paikalla piti maksaa kortilla (käteinen ei käynyt) 10e passin palautuskirjetta varten. Virkailija sanoi että viisumissa kestää noin 14 toimistopäivää.

Tämän jälkeen minut pyydettiin takahuoneeseen haastattelua varten. Minut vietiin pieneen kokoushuoneeseen missä vanhempi virkailija tuli läpikäymään hakemuksen tiedot kanssani, mitä teen iranissa, miksi olen kuukauden vain teheranissa(laitoin teheran hakemukseen koska ei minulla ole suunnitelmaa ja virkailija kehoitti laittamaan edes kaupungin jos en osoitetta pysty sanomaa tarkasti), ketä aion tavata siellä,aionko tavata organisaatioita ja enhän ole toimittaja. Jos olisin toimittaja niin viisumi pitäisi hakea eri kautta. Myös ammattini suomessa ja miten rahoitan matkani kiinnostivat. Kyseessä ei ollut kuitenkaan mikään kuulustelu, kun kerroin että iranilainen ruoka kiinnostaa kovasti,haastattelija tokaisi "miten se voi kiinnostaa,olet niin laiha" :D

Eilen oli tullut postin kirjatun kirjeen noutuilmoitus. Paniikki nousi,lennot oli kuitenki jo ostettu, ainoastaan hylkäys voi tulla näin nopeasti.
Mutta avatessani kirjettä passissa olikin hyväksytty viisumi, kahdessa päivässä oli viisumi kädessä!!  عالی!
En ole missään internetissä törmännyt näin nopeaan viisumisen saamiseen iraniin.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 09:30:12 kirjoittanut taataa »