Pysyvä(mpi) muutto Uuteen-Seelantiin?

(Luettu 38249 kertaa)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 30.10.2007, 15:48:17 »
Hejpåalla vaan.

Vietin elämäni parhaan vuoden Aucklandissa v. 2002-3, ja nyt kun ensi keväänä saan kandintutkinnon tehtyä, jalkani käyvät taas kovin levottomiksi... Haluaisin takaisin Seelantiin, mutta en välttämättä Work & Travelin kautta, vaan mielummin vähän pysyvämmin. Siviilisäätyä esmes en kuitenkaan ihan sen takia lähde väkisin vaihtamaan :), joten kyselenkin nyt sitten onko kenelläkään kokemuksia Seelantiin muuttamisesta? Miten voisi saada pysyvämmän työpaikan (kandintutkintooni sisältyy englantia ja kasvatustiedettä mutta opettajan pätevyyttä ei ole), työ voisi olla ihan mitä vaan? Pitääkö työpaikka saada ennen kuin voi hakea työviisumia, ja mites se nyt sitten onnistuisi Suomesta käsin? Tiedättekö mitään suomalaisia yrityksiä, kielimatkan järjestäjiä tms. siellä? Olisi ihan täydellistä jos voisi jossain sen tyyppisessä olla töissä... Eli kaikenlaisia kokemuksia ja vinkkejä ja linkkejä kehiin!

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 30.10.2007, 17:10:12 »
Käytännön kokemusta ei ole, mutta tutkin asiaa aika tosissani tuossa vuosi-pari sitten. Aika ehdoton saitti on Uuden-Seelannin maahanmuuttovirasto (http://www.immigration.govt.nz/migrant/default.htm), jonka sivuilla on paljon tietoa ja voi esim. laskea pisteensä, joitten perusteella siis määräytyy se onko mahdollisuuksia työ/oleskelulupaan vai ei.

Pidän suoraan sanottuna aika epätodennäköisenä, että mikään uusseelantilainen yritys palkkaisi näkemättä toiselta puolelta maapalloa tulevan, joten itse otin WH:n ja olin ajatellut sitten pompahtaa Australian puolelle hakemaan vakinaista lupaa mikäli sopiva työpaikka löytyy. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, enkä koskaan alkanut edes töitä hakemaan.

WH:n ehdoissa tietty sanotaan ettei sillä saa mennä maahan mikäli aikomuksena on vakituisen työpaikan etsiminen, mutta luulen, että tuota katsotaan aika lailla läpi sormien ainakin mikäli oma ala löytyy "shortage listiltä". Itse sain jopa Immigration NZ:n kautta sähköpostilla kutsun oman alani työnhakumessuille, vaikka olin siis vaan WH:lla maassa.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.10.2007, 18:44:20 »
Dänks. Tuota lähinnä mietinkin, että voisiko WH:n jälkeen jäädä maahan muihin hommiin. Brisbanessa on kavereita, joten siellä voisi kenties odotella viisumiprosessien ajan.

Lisää vaan vinkkejä :D.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.10.2007, 19:10:26 »
What if I want to stay longer?

If you applied under another Working Holiday Scheme and you want to stay longer, you can apply for another type of permit as a temporary worker, student, or resident but you cannot extend your permit under the Working Holiday Scheme.

Tuommoinen löytyi, eli mahkuja pitäisi olla.

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #4 : 30.10.2007, 23:30:35 »
Itse muutin tanne 8v sitten Skilled Migranttina mutta sen jalkeen on immigrationin saannot muuttuneet tuhat kertaa, joten mun kokemus ei varmaan enaa ole paikkaansapitava.

Noin yleisesti kylla sanon etta jos et ole jonkun alan huippu-asiantuntija niin chanssit saada taalta tyopaikka ulkomailta kasin on nollassa. Ns. professional duuneissa NZ firmat on yleensakin melko ennakkoluuloisia ulkkeja kohtaan ja mullakin melkein hermot meni kun kesti monta kuukautta ennenkuin sain ekan duunin vaikka olin permanent resident ja kokemustakin ihan kivasti Euroopassa..

Tyopaikkaa et saa jos sulla ei ole tyolupaa ja useimmat firmat eivat helposti lahde sinulle tyolupaa anomaan kun se on melkoinen byrokraattisota - itse olen kylla hommannut tyoluvan kerran venalaiselle atk-ohjelmoijalle kun emme loytaneet paikallisia ihmisia (han oli kylla jo taalla paikanpaalla silloin).

Tietty taalla on ns mustat tyomarkkinat myos varsinkin ravintola- ja maatalousduuneissa, mutta en kylla suosittele osallistumaan jos tanne haluat jaada pidemmaksi aikaa.

Tutki tarkkaan noi immigrationin sivut, silla kyllahan tanne kuiteskin halutaan patevia ihmisia kun tyovoimapulaa on monella alalla. Esim poliisi, sairaalat, ATK-alan hommat yms.

Onnea etsintaan ja jos sulla on jotian kysymyksia, niin ilomielin vastailen jos pystyn!

kevaiset terveiset Aucklandista

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.11.2007, 13:04:44 »
Niin mutta siinähän se onkin kun ei ole minkään alan ammattilainen... Esimerkiksi englanninopettajaksi ei olisi pitkä matka, mutta koulu on niin pirun kallista siellä päin maailmaa... Mutta sain tuossa juuri postia amerikkalaiselta ystäväpariskunnalta, heillä on huoneita alivuokrattavana isosta talostaan ja lisäksi haluavat auttaa mua työpaikan saannissa. Ja tosiaan jos kaikki muu menee pieleen niin sitten WH:lla maahan ja toivoo että löytää puolison 12 kk sisään, hehheh!

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.11.2007, 20:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Athelas"
Niin mutta siinähän se onkin kun ei ole minkään alan ammattilainen... Esimerkiksi englanninopettajaksi ei olisi pitkä matka, mutta koulu on niin pirun kallista siellä päin maailmaa... Mutta sain tuossa juuri postia amerikkalaiselta ystäväpariskunnalta, heillä on huoneita alivuokrattavana isosta talostaan ja lisäksi haluavat auttaa mua työpaikan saannissa. Ja tosiaan jos kaikki muu menee pieleen niin sitten WH:lla maahan ja toivoo että löytää puolison 12 kk sisään, hehheh!

Ollaan melko samassa tilanteessa, itsekin vietin Wellingtonissa vuoden '05 ja loppukesästä '08 suunnittelen muuttavani Uuteen-Seelantiin, tällä hetkellä todennäköisesti vuodeksi W&H-viisumilla (ei se mukavin vaihtoehto mutta itselleni ainoa mahdollinen). Ihan sitä vaan että tuon puolisojutun varaan ei kannata laskea (vaikka läppää heititkin), immigrations NZ:llä on todella kovat vaatimukset partneriviisumin myöntämiseen. Tutkiskelin tätä itse kun viime kesänä olin käymässä (oli muutamia kavereita jotka ihan tosissaan olisiat tarjoutuneet leikkiin mukaan), mutta siihen vaaditaan m.m. todistusaineistoa siitä että pariskunta on asunut yhdessä oliko se nyt vuoden vai kaksi. Pelkkä avioliitto ei siis riitä. Muistaakseni tuo aika oli jopa kaksi vuotta, mikä sinänsä vaikuttaa melko ihmeelliseltä kun W&H-viisumilla maassa pystyy oleskelemaan vain vuoden ja sen jälkeen muun viisumin saaminen on aikamoisen urakan takana...

Ei kannata rakastua Uudessa-Seelannissa. Liian kaukana, seuraa vaan sydänsuruja. Nim. Kantapään kautta

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.11.2007, 11:59:51 »
Juu, läppäähän se. Kuitenkin myös täysin mahdollista, kun sinkku on ja "siinä iässä" :). Olen myös kokenut näitä kansainvälisiä sydänsuruja, viimeisimmästä vain hetki aikaa... Mutta mä olenkin valmis jäämään loppuelämäkseni muualle, että siinä mielessä tämän riskin ottaminen mulle on ihan itsestään selvää (jos siis joku varteenotettava kohdalle sattuu).

Mutta miten voi olla mahdollista että vaativat yhdessä asumista? Se on mulle nimittäin täysin mahdotonta, oli mies sitten mistä tahansa! Ennen avioliittoa ei yhdessä asuta, ei missään nimessä, enkä tajua miten jonkun maan valtio voisi edellyttää tuommoista juttua joka sotii itse asiassa aika monenkin uskonnon näkökulmia vastaan... Täytyykin nyt ihan mielenkiinnosta käydä lueskelemassa lisää tuosta.

Olisiko opiskelu hyväksyttävä syy jäädä maahan W&H:n jälkeen? Lisää lainan ottamistahan se tietäisi, mutta jos vaikka hankkisi englanninopettajan pätevyyden tai jotain sinne päin...? Yhteen vapaaehtoisjärjestöön kyllä pääsisin ihan varmasti töihin, mutta he eivät sitten maksakaan palkkaa... On tää elämä niin vaikeeta! :D

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.11.2007, 15:56:24 »
Opiskelijaviisumia ei ymmärtääkseni ole kauhean vaikea saada jos vaan opintopaikka löytyy, itse en ole kauheasti aiheeseen syventynyt (liian kallista).

Milloin ajattelit lähteä reissuun? Ollaan ilmeisesti samassa tilanteessa, olisi mielenkiintoista (ja hyvällä tsägällä jopa hyödyllistä) vaihtaa tietoja asian tiimoilta vaikka sähköpostitse ja ehkä sitten siellä Uudessa-Seelannissakin olisi jonkinlainen Suomi-kontakti kun pitää päästä itkemään paskaa ilmaa ja vittumaista immigration-politiikkaa. :D

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.11.2007, 16:08:26 »
Mutta miten voi olla mahdollista että vaativat yhdessä asumista? Se on mulle nimittäin täysin mahdotonta, oli mies sitten mistä tahansa! Ennen avioliittoa ei yhdessä asuta, ei missään nimessä, enkä tajua miten jonkun maan valtio voisi edellyttää tuommoista juttua joka sotii itse asiassa aika monenkin uskonnon näkökulmia vastaan... Täytyykin nyt ihan mielenkiinnosta käydä lueskelemassa lisää tuosta.

Eihän se 2v yhdessäasumisvaatimus kiellä, että ollaan samanaikaisesti avioliitossa. Se aika vain on oltava jossain muualla kuin NZ:ssa.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.11.2007, 16:11:50 »
No mä löysin nyt semmoisen että 12 kuukautta pitäisi asua yhdessä in a stable relationship. Ihme touhua kuiteskin... Jos nimenomaan Seelannissa rakastuu ja haluaa mennä naimisiin, niin sitten pitää lähteä jonnekin muualle aloittamaan yhteistä elämää. Ja mä kun luulin että jenkin kanssa avioituminen on hankalaa :D.

Reissuun olisi tarkoitus lähteä heinäkuun lopussa, Shanghaissa on silloin konferenssi johon haluaisin osallistua, ja sieltä sitten jatkaa Aucklandiin. Saa nähdä kuinka käy! Mutta oon mä ennenkin unelmani toteuttanut, että miksipä en tätäkin...

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #11 : 05.11.2007, 22:15:36 »
No mä löysin nyt semmoisen että 12 kuukautta pitäisi asua yhdessä in a stable relationship. Ihme touhua kuiteskin... Jos nimenomaan Seelannissa rakastuu ja haluaa mennä naimisiin, niin sitten pitää lähteä jonnekin muualle aloittamaan yhteistä elämää. Ja mä kun luulin että jenkin kanssa avioituminen on hankalaa :D.

hei, jos luulet etta NZ:n immigration on tyly ulkkispuolisoille niin luepa tasta vastaavaa tekstia jos haluat ulkomaisen avopuolison Suomeen!
 teksti on sivulta http://www.uvi.fi/netcomm/content.asp?path=8,2472,2491

==
Avopuoliso

Avopuolisolle voidaan myöntää oleskelulupa, jos

* puolisot ovat asuneet yhdessä vähintään kaksi vuotta ja todistavat yhdessä asumisen esimerkiksi vuokrasopimuksilla tai muulla asiakirjanäytöllä tai
    * puolisoilla on yhteisessä huollossa lapsi, jolloin kahden vuoden yhdessä asumista ei edellytetä.

Yhdessä olemista lomamatkojen aikana vuoroin kummankin puolison kotimaassa ei pidetä riittävänä yhdessä asumisena, jos puolisot ovat kirjoilla ja heillä on kotipaikka eri valtioissa.

==

mulla itse asiassa oli jo NZ-avopuoliso silloin kun hain tanne oleskelulupaa mutta koska toi yhdessa-asumissaanto oli liian vaikea, niin tulin sitten Skilled Migranttina.
Suomen 2 vuoden yhdessa-asumisvaatimus on todella kova ja siihen verrattuna NZn 12kk on lastenleikkia :D
kaveripiirin kokemuksista voin kertoa etta NZ Immigration kylla tutkii nama asiat aika tarkkaan koska tanne on aivan alyttomasti tulossa siirtolaisia keinolla milla hyvansa!

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 05.11.2007, 23:15:29 »
No johan nyt. Kyllä tää näköjään tehdään vaikeaksi kaikkialla :). Onhan se tietty ymmärrettävääkin. Mites sitten Suomessa onnistuisi tuo suoraan naimisiinmeno, kun mulle ei tuo avoliitto tosiaan ole vaihtoehto? Siis että ulkomainen tulisi Suomeen ja menisimme naimisiin (tosin en tiedä missä maassa sitten olisimme seurustelleet mutta sehän nyt on sivuseikka :D).

Jenkkilässäkin ne toki tutkii suhteen aitouden, mutta kihlatunviisumin saa kuiteskin suht varmasti (jos siis on puhtaat jauhot pussissa) 6-12 kk odottelun jälkeen. Sitten vain maahan ja naimisiin, ei tarvitse asua ensin yhdessä jos ei halua.

Mutjoo, en mä siis todellakaan laske tuon varaan yhtään mitään, kun muutenkin olen niin nirso miesten suhteen :D. Ja kyllä mulle Australiaankin palaaminen kelpaisi, että ehkä sitten siellä voisi odotella niin kauan että voisi palailla Seelantiin, oli se sitten millä paperilla tahansa...

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Pysyvä(mpi) muutto Uuteen-Seelantiin?
« Vastaus #13 : 12.03.2008, 23:02:16 »
Nostanpa tätäkin ketjua hiukan, 30.08. on siis tarkoitus lähteä matkaan. W&H:lla aloitetaan ja katsotaan sitten minne nenä näyttää. Enää 171 päivää!!

Tähän asiaan liittyviä vinkkejä siis otetaan mielellään edelleen vastaan, ihan hevillä en tuosta maasta enää lähde!

Opalia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.07.2008, 04:28:20 »
Idea!

Etsi suomalainen mies, joka paasee skilled immigrant listalle ammattinsa puolesta (kaikenlaiset insinoorit). Tuutte samaan aikaan WH viisumilla, mies etsii alansa toita ja sina haet partner-viisumin miehen tyoviisumin perusteella.

Helppo nakki! :D
enossa olevaa ohjelmistoa: HEL-LHR-LAX-SFO-AKL-BUE-AKL-???

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 15.07.2008, 21:31:14 »
Muuten hyvä mutta en halua suomalaisen kaa naimisiin  ;D.

Ei vais, oon miettinyt sellaista vaihtoehtoa kuin TESOL-opettajan pätevyyden hankkiminen. Luulisin että suomalainen kandintutkinto riittäisi pohjaksi. Aucklandissa on useampikin kielikoulu joka tarjoaa kyseistä kansainvälistä diplomia, hintaa on tuhannen euron molemmin puolin mutta työ olisi mieluista ja käsittääkseni opettajiakin maassa tarvitaan?

Stimpy

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://tomppa77.vuodatus.net
« Vastaus #16 : 27.07.2008, 13:17:16 »
Kia ora, bros ja sistas..!

Oma pikku tarinani: tulin tänne syyskuussa -07 jotakuinkin rahatonna ja töitä piti löytää. Koska katsoin hitusen sen työn laadun perään, meni pari viikkoa, ennen kuin onnisti. Kuorma-autokuskin homma. W&H -visalla siis liikenteessä. Viisumin sallimat kolme kuukautta tuli ja meni, ja sitten vähän jälkijunassa alettiin katsomaan jatkoaikaa. Laitettiin pomon kanssa työvisa ja -permit-hakemus sisään ja kaksi viikkoa myöhemmin tuli myöntävä vastaus! Tarvittavien paperien kasaamisessa meni muutama päivä. Ei juurikaan hankalampi. Myöntämistä edesauttoi kuskipula Aucklandin alueella...

Nyt on passissa kahden vuoden viisumi ja vuoden päästä tulen varmaan hakemaan lisäaikaa (=2 vuotta). Blogissani on tarkemmin noista hakumenettelyistä...jossain helmikuun -08 tienoilla...

http://tomppa77.vuodatus.net

Tervetuloa vaan tänne! Kiva maa, kivat ihmiset!  :D

-Tomppa
Pöytä ilman jalkoja on vain levy lattialla (K.K.)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 28.07.2008, 22:01:21 »
Ah, luo uskoa minuun ystäväiseni! Ei enää kauaa lähtöön...

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.08.2008, 19:08:38 »
Dodii, viisumia on haettu ja muutenkin alkavat affairs olla in order. Ei kyllä mitään hajuakaan mihin tungen kaikki kamani mutta ei se mitään... Jotain haastetta pitää elämässä olla :).

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.08.2008, 01:53:12 »
Kertokaas muuten mitä kaikkea ekalla viikolla pitää tehdä? Avata pankkitili (suositelkaa pankkia :D) ja hakea sitä tx numberia (mistä? miten?)? Onko muuta? En löytänyt konkreettisia ohjeita mistään.