Pariisi

(Luettu 365224 kertaa)

jasmi73

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Pariisi
« Vastaus #480 : 03.09.2010, 15:32:56 »
olisko kellään tietoa löytyykö pariisista hyviä kirppareita?

Isoja kirpputoreja ja käytetyn tavaran liikeitä ja osoitteita löytyy Mondon matkaoppaassa. Esim. Marche aux Puces de Montreul - 20. arr. ( Auki la, su ja ma klo 7-19.30.) Metro Porte de Montreuil
« Viimeksi muokattu: 03.09.2010, 15:35:59 kirjoittanut jasmi73 »
It's attitude that counts!!!

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #481 : 07.09.2010, 22:19:32 »
Minkähän hintaista (suunnilleen) on matkustaa taksilla lentokentältä(CDG)  20-alueelle, hotellille? Jos menemme metrolla, täytyy vaihtaa linjaa ainakin 2 kertaa... Toisaalta mukanamme ei ole rinkkoja, vain kevyet käsimatkatavarat,. mikä helpottaa metrolla kulkemista.

Entä keskustasta taksilla tuonne 20-alueelle? Metroa tulemme kylä todennäköisesti käyttämään...

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #482 : 16.09.2010, 16:59:26 »
Reissulta tulleena täytyy sanoa, että metrolla on TODELLA kätevä liikkua ympäri Pariisia ja myös lentokentälle (ellei paljoa matkatavaroita). Paris visit card maksoi 40 euroa kolmelle päivälle, mutta sillä kuljimme kaikki matkat, myös yöllä baarista hostellille ja lentokenttä molempiin suuntiin. Kortti kävi myös rer-junissa ja busseissa.

Ihastuin Pariisiin, mielestäni todella kaunis kaupunki vanhoine, koristeellisine taloineen ja lyhtypylväineen, katukahviloineen. Kahdessa päivässä (kolmas päivä kului lentokentälle siirtymiseen) ehti nähdä jonkin verran eli ne tärkeimmät : Eiffel, Louvre, Notredame, Montmart-kukkula ja Riemukaari. Ostoksia ehti tekemään muutaman tunnin ajan, istua ravintoloissa ja pubeissa, lepäillä ja nauttia aurinkoisesta säästä puistoissa. 

Miinukseksi täytyy sanoa tyly palvelu eri liikkeissä ja ravintoloissa, jota ranskaa osaamattomina koimme muutaman kerran. Tosin yksi matkakumppaneistamme osasi ranskaa, joten useimmiten hän hoiti asiat. Enimmäkseen palvelu oli kuitenkin hyvää, eikä tuosta jäänyt kuitenkaan huono maku suuhun. Maassa maan tavalla, oma vika jos on vähän pihalla.   :D

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #483 : 14.11.2010, 15:06:26 »
Kannattaisiko tylyyden välttämiseksi jo kysyä ennen pöytään istumista että saako palvelua englannin kielellä?

Liina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #484 : 21.02.2011, 02:36:04 »
Lento on varattu Pariisiin keväälle, ja mietin nyt jo sitä, että kun lento on Pariisissa 22:40 ja sieltä pitäisi siirtyä hostellille, on jo aika myöhä. Miten myöhään metrot ylipäänsä kulkevat kaupungissa? Kahdesti pitäisi vaihtaa ennen kuin olisi perillä, tai sen CDG:n rer-junan jälkeen kahteen eri metroon, kello on silloin varmasti yli puolenyön. Pikkubudjetin matkalla kun ollaan, ei taksi ole muuta kuin viimeinen vaihtoehto. Jos kyseessä olisi melkein mikä tahansa muu kaupunki, en huolehtisi metrojen yölläkulkevuudesta, mutta kun Pariisi on vähän sellainen ei-yökaupunki, ainakin sen mukaan mitä siellä olen käynyt (kahdesti, ihania reissuja ollut). Yritin katsella jo tuolta metrojuttujen nettisivuilta mutta kun en oikein ymmärrä ranskaa, en saanut selvyyttä. Eikä se nyt niin tärkeää ole, mutta eipä tule sitten ainakaan yllätyksenä.

Mutta Pariisi on muuten kyllä ihana, on ihana mennä sinne keväällä, kun todennäköisesti/toivottavasti ei ole niin hirvästi ihmisiä kuin viimeksi (elokuussa, jolloin oli huomattavasti enemmän ihmisiä kuin taas edellisellä reissulla kesäkuussa). Todennäköisesti Pariisissa on kuitenkin ihmisiä/turisteja/krääsämyyjiä paljon, olisi sitten liikenteessä milloin tahansa.
Tupakoinnin on todettu lisäävän elimistön energiankulutusta noin 800 kJ vuorokaudessa.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #485 : 21.02.2011, 02:44:20 »
^ Easyjet-ketjussa on jotain keskustelua aiheesta.

Liina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #486 : 21.02.2011, 03:46:13 »
^ Easyjet-ketjussa on jotain keskustelua aiheesta.

Kiitos, löysinkin jo. Tosin en sieltä ketjusta vaan wikipediasta, että yhteen asti kulkevat. Kiitos kuitenkin, tuosta on hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, 03:48:45 kirjoittanut Liina »
Tupakoinnin on todettu lisäävän elimistön energiankulutusta noin 800 kJ vuorokaudessa.

jatsi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #487 : 22.02.2011, 09:24:14 »
Mulla ois kysymys liittyen noihin Catacombeihin. Luin meinaan opaskirjasta, että sinne ei kannata mennä, jos on ahtaan paikan kammo.

Nyt sit haluaisin tietää, että kuinka ahdasta siellä oikeasti on? Onko seinät niin, että just mahtuu sinne väliin. Tietty jos siellä ahtaassa on 100 ihmistä vähintään niin vois olla parempi olla menemättä.

Tosin kiipesin mä viime kerralla Eiffel Torniinkin, vaikka pelkään korkeita paikkoja.

reissuroosa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #488 : 22.02.2011, 19:17:37 »
Mulla ois kysymys liittyen noihin Catacombeihin. Luin meinaan opaskirjasta, että sinne ei kannata mennä, jos on ahtaan paikan kammo.

Nyt sit haluaisin tietää, että kuinka ahdasta siellä oikeasti on? Onko seinät niin, että just mahtuu sinne väliin. Tietty jos siellä ahtaassa on 100 ihmistä vähintään niin vois olla parempi olla menemättä.

Tosin kiipesin mä viime kerralla Eiffel Torniinkin, vaikka pelkään korkeita paikkoja.

Vähän paha mennä sanomaan, riippuu tietysti kuinka paha kammo on. Itseäkin joskus meinaa ahdistaa oikeasti tiiviissä paikoissa, mutta en kyllä muista sellaisia tuntemuksia olleen catacombeissa. Taisi olla lokakuuta kun kävin niissä, eli väkeä ei kyllä ollut juurikaan. Käytävät ovat pienehköjä ja johtavat eri huoneisiin, mutta ei mitään itsensä seinien välissä liuttamista  :) Vähän niinkun Suomessakin vanhoissa rakennuksissa kun näkee sellaisia pikkuovia, ihmiset ovat ehkä vain olleet vähän pienempiä ..
Live, Love, Learn. Explore.

Nightrunner

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #489 : 23.02.2011, 03:24:04 »
Ei ole ollenkaan ahdasta. Sinne vaan kalloja kattelemaan.

jatsi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #490 : 23.02.2011, 08:43:47 »
Ok. Kiitos.

Luulen, että se ahdistus riippuu juuri siitä, kuinka paljon siellä on ihmisiä, omalla kohdalla.

Mutta taidan laittaa listalle ylös, et jos kävis.

Fisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkajuttuja
« Vastaus #491 : 23.02.2011, 21:24:29 »
Katakombit ovat kyllä näkemisen arvoinen paikka.
Käytävät eivät ole varsinaisesti ahtaita, mutta sen sijaan paikoin matalia. Olen reilut 1,90m pitkä ja paikoin siellä sain kumarrella siellä.
Pari kuvaa kevään 2009 reissulta:
http://kuvablogi.com/nayta/1791114/
http://kuvablogi.com/nayta/1791111/

PS. Uusimmassa National Geographicissa oli artikkeli 'Under Paris' jossa oli juttua mm katakombeista.
Juttuja reissuilta: http://matkajutut.blogspot.fi/

jatsi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #492 : 24.02.2011, 08:32:00 »
Kiitti Fisu kuvista. Oon onneksi lyhyt, että enköhän mä sit selviä tuolla, jos vaan ei tosiaan ole kamalasti porukkaa. Sinne siis suuntaan ens viikolla joku päivä.

Herba

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #493 : 24.02.2011, 10:07:42 »
Olin viime perjantaina heti kymmeneltä jonottamassa ovien aukeamista, olisikohan siinä n. 30 ihmistä ollut mun lisäksi. Alhaalla sain sitten ihan rauhassa kulkea yksikseni eikä tungoksesta tietoakaan :)
Ruisleipää ja lakipykäliä, somisteita ja virallisia päätöksiä

Liina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #494 : 26.02.2011, 03:00:49 »
Ja eihän sinne alas pääsekään kuin tietty määrä ihmisiä kerrallaan. Silloin kun oltiin siellä niin jonotettiin aika kauan, joten todennäköisesti se maksimimäärä ihmisiä oli silloin yhtäaikaa katakombeissa, mutta ei kyllä ollut tungosta. Ja henk koht tällaisena pelkurina sanoisin että on kivempikin kun on vähän ihmisiä kun oli siellä aika karmivaa, tai lähinnä minusta tuntui, että kaikki ne kallot tuijottivat. Hrr. Mutta hienoa ja mielenkiintoista, suosittelen!

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #495 : 06.03.2011, 03:29:49 »
Lukaisin eilen koko ketjun. Aika paljon samoja kysymyksiä ja samoja suosituksia sivulta toiselle ja vuodesta toiseen. Toisaalta on hauska, että on tällainen ketju, mistä voi myös tarkastella jonkun tietyn kaupungin muuttumista vuosien mittaan.

Outoa, että Musée d'Orsay oli ketjussa mainittu vain kolme kertaa ja Centre Charles Pompidou vain kaksi kertaa. Louvrea sen sijaan riitti joka sivulle... huoh.

Lainaus käyttäjältä: Nina72
Suosittelen luettavaksi Helena Petäistön Korkeat korot -kirjaa.
Siinäpä vasta ärsyttävä akka. Jätän kirjan lukematta ihan vain sen vuoksi.

Helenä Petäistö on malliesimerkki ihmisestä, joka on täysin vieraantunut kansan syvistä riveistä. Olipa hupaisaa lukea taas männä viikolla Petäistön kauhistelua suomalaisten pukeutumisesta Ranskassa ja ranskalaisten pukeutumisen ylistämistä. Pariisissa kukaan ei kulje verkkareissa!

Näemmä minä ja Petäistö elämme ihan eri kaupungissa, minä kun näen Pariisissa joka päivä ihmisiä verkkareissa. Eilen näin jopa miehen rikkinäisissä verkkareissa Chapms Elyseen Monoprix'ssä.

Itsekin aikoinaan ennen ensimmäistä matkaa olin huolissani Pariisin-matkapuvustosta: onko se riittävän tyylikäs Pariisin? Voin kertoa, että Pariisiin mikä tahansa on riittävän tyylikästä. Pariisissa ei muoti todellakaan loista katukuvassa, ihmiset ovat harvinaisen arkisia ja tylsiä pukeutumiseltaan.

Toinen asia on sitten, jos liikkuu viiden tähden ympyröissä. Siellä on omat sääntönsä. Mutta harvalla niihin piireihin on asiaa.

Lenkkeily Pariisissa ei muuten ole edes kovin terveellistä. Luin jostain, että tunnin ulkoilu (varsinkin ruuhka-aikaan) vastaisi samaa, kuin kiskoisit askillisen tupakkaa.

Tämän sanonnan olen kuullut myös Kairossa ja Pekingissä - jotka kummatkin ovat sata kertaa saasteisempia kuin Pariisi.

Pariisissa lenkkeily on simppeliä. Katsoo kartasta, missä on vihreää ja suuntaa sinne. Jos lenkkeily on tärkeä aktiviteetti matkalla, kannattaa valita majapaikka vihreän pläntin läheltä. Mikään ei ole ärsyttävämpää Pariisissa kuin juosta pitkin ruuhkaisia katuja.

Parc de Buttes Chaumont on mielestäni jännimpiä paikkoja lenkkeillä Pariisissa. Lähinnä siksi, että puistossa on melkoiset korkeuserot. Reitti kulkee joko ylämäkeä tai alamäkeä, tasaista ei ole kuin puiston pohjalla olevan lammen ympärillä.

Puistossa voi myös hyvin tarkkailla pariisilaisia lenkkeilytapoja. Niitä on kahdenlaisia: löntystely ja pinkominen. Reipasta kävelyä ranskalaiset eivät harrasta ollenkaan ja tasainen juokseminenkin on aika harvinaista. Useammin näkee mm. "juoksijoita", jotka puskevat eteen päin viimeisillä voimillaan, hampaat irvessä. Kohtuus ja pitkäjännitteisyys eivät tunnu istuvan ranskalaiseen mentaliteettiin.

---------------------------------------------

Pariisissa viime päivinä on mietityttänyt lähinnä kaksi asiaa: asunnottomien ja intialaisten määrää.

On järkytys nähdä niin paljon kodittomia Pariisin kaduilla. Olen asunut kolmessa osoitteessa kolmessa eri kaupunginosassa, joten aika kattavan kuvan olen saanut pariisilaisesta elämästä. Tietyissä paikoissa näkee varsinaisia kodittomien leirejä: loputtomia patjarivistöjä mm. virastotalojen syvennyksissä. Ilmeisesti näissä paikoissa asutaan ihan pysyvästi. Tuntuu aivan käsittömältä, että ihmisten annetaan elää kaduilla niinkin vauraassa maassa kuin Ranskassa. Osa näistä ihmisistä on selkeästi sairaita.

Myös intialaisten määrä on ihmetyttänyt. Heitä ei ollut ollenkaan seitsemän vuotta sitten, kun kävin Pariisissa ensimmäistä kertaa. Nyt on sitäkin enemmän! Suurin osa ravintolatyöstä näyttää siirtyneen intilaisten tehtäväksi. Tämä on siinä mielessä kummaa, että ravintoloiden määrä Pariisissa tuskin on lisääntynyt seitsemässä vuodessa. Mitä mahtavat nykyään tehdä he, jotka ennen hääräsivät tarjoilijoina ja keittiöhenkilökuntana? Onko heillä enää töitä? Jotenkin tuntuu epämoraaliselta, että kustannuksia yritetään alentaa tuottamalla halpatyövoimaa kehitysmaista etenkin kun Eurooppa on tänä päivänä huomattavasti vauraampi kuin seitsemän vuotta sitten.

---------------------------------------------------------------------------

Yleistä Pariisista:

Kävin illalla St. Germainissa, viidennessä kaupunginosassa. Minusta alue on yliarvostettua, vaikka monen mielestä se on aidointa Pariisia. Valtavat määrät turistirihkamaa katujen varsilla. Sen sijaan myönnän tykkääväni viereisessä kuudennassa kaupunginosassa sijaitsevasta Rue Mouftardista. Vaikka ei illallistaisikaan siellä, minusta katu on kiva kuikuilla sisään ravintoloihin. Tunnelmallisesti sisustettuja, intiimejä ravintoloita.  

Latinalaiskortteleita enemmän tykkään Marais'n kortteleista toisella puolen Seineä.

Olen myös ihastunut 11. kaupunginosaan. Se on hyvin pariisilaista eikä ollenkaan turistoitunutta. Mitään varsinaisia nähtävyyksiä siellä ei ole, mutta paljon rauhallisia pikkukatuja, joiden varrella bistroja, leipomoita, tabaceja yms. Itse asuin ekan viikon alueella. Naapurissa oli mm. afganistanilainen, karibialainen ja etiopialainen ravintola. Myös Laila Snellmanin siskon Estellan suomalaisravintola sijaitsee näillä kulmilla. Tutustuminen kaupunginosaan kannattaa aloittaa vaikka Père La Chaisen hautausmaalta, mistä voi kävellä alas Bastillen aukiota kohti. Kannattaa kuikuilla sivukaduille.

Shoppailun suhteen 11. kaupunginosa on kanssa kiva. Nimittäin Rue Poppincourtille on muodostunut varsinainen kiinalaismuodin keskittymä. (Uusi ilmiö tämäkin.) Hauskoja vaatteita!

Mielestäni 11. kaupunginosa on myös ihanteellisin kaupunginosa majoittua. Koko Pariisin kävelyreiteistä ihanin on Bastille -> Marais -> Hotel de ville -> Notre Dame.

Majoittumisen suhteen kannattaa välttää kaikkia läntisiä kaupunginosia, olivat ne sitten Seinen etelä- tai pohjoispuolella. Tappavan tylsiä, porvarillisia kortteleita, missä on lähinnä suuria, suoria katuja. Yök, yök, yök.

« Viimeksi muokattu: 06.03.2011, 04:21:41 kirjoittanut UsvaAuer »

skavoovie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #496 : 06.03.2011, 18:38:17 »
UsvaAuerin vinkit ovat erinomaisia. Kävin pitkästä aikaa Pariisissa ja tällä kertaa asuimme niukasti 10. puolella (~canal st. martin), mikä oli mielestäni myös hyvä paikka, mutta Bastillesta mukava kävelymatka on vielä parempi. 11. kaupunginosassa on vaeltelun arvoisia pikkukatuja, mutta myös parhaat baarit.

Kiinalaiset liikkeet Popincourtilla ja sen ympäristössä ovat kai lähinnä tai ainoastaan tukkumyyntiin keskittyneitä? (pas de vente au detail tjsp.)

Suosittelen Paris by Mouthia ruoka- ja ravintolasuosituksiin. Ei välttämättä paras halpojen paikkojen etsimiseen, tosin, mutta parinkympin illallisiin löytyy jo.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #497 : 07.03.2011, 17:07:49 »

Kiinalaiset liikkeet Popincourtilla ja sen ympäristössä ovat kai lähinnä tai ainoastaan tukkumyyntiin keskittyneitä? (pas de vente au detail tjsp.)

Saattaa muuten olla näin. Itse en poikennut sisään, katselin vain näyteikkunoita, mutta liikkeissä on tukkutunnelmaa. Luulin laatikoiden roudaamisen johtuvan siitä, että ne oli juuri avattu.

tinksu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #498 : 08.03.2011, 00:29:44 »

Lainaus
Itsekin aikoinaan ennen ensimmäistä matkaa olin huolissani Pariisin-matkapuvustosta: onko se riittävän tyylikäs Pariisin? Voin kertoa, että Pariisiin mikä tahansa on riittävän tyylikästä. Pariisissa ei muoti todellakaan loista katukuvassa, ihmiset ovat harvinaisen arkisia ja tylsiä pukeutumiseltaan.

Huomasin ite Pariisissa asuessani, että se on ihan sama kuinka rönttäsenä lähtisi liikenteeseen, niin kyllä siellä aina kävelee vastaan joku vielä vähemmän huoliteltu...joku jolla on vielä likaisemmat verkkarit jalassa! :D

Eivätkä paikalliset olleet lenkkivermeistä moksiskaan. Monta kertaa joku ranskalaismies tuli ehdottelemaan treffejä kun olin lenkkarit jalassa ja juoksutrikoissa kaupungilla lenkiltä palatessani...Että semmosta.

Lainaus
On järkytys nähdä niin paljon kodittomia Pariisin kaduilla. Olen asunut kolmessa osoitteessa kolmessa eri kaupunginosassa, joten aika kattavan kuvan olen saanut pariisilaisesta elämästä. Tietyissä paikoissa näkee varsinaisia kodittomien leirejä: loputtomia patjarivistöjä mm. virastotalojen syvennyksissä. Ilmeisesti näissä paikoissa asutaan ihan pysyvästi. Tuntuu aivan käsittömältä, että ihmisten annetaan elää kaduilla niinkin vauraassa maassa kuin Ranskassa. Osa näistä ihmisistä on selkeästi sairaita.

Aamut on pahimpia. Olin monesti liikenteessä viiden ja kuuden välillä, ja siihen aikaan kukaan ei ole hätistelemässä asunnottomia pois yhtään mistään, koska tuo on varmaan vuorokauden hiljaisinta aikaa Parisiissa...joka ovenpielessä, roskiksen vieressä ja ylipäätään jokaisessa mahdollisessa kolossa tuntuu nukkuvan joku koditon. Vetää hiljaiseksi.

To live would be an awfully big adventure.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #499 : 08.03.2011, 15:07:12 »
Kannattaisiko tylyyden välttämiseksi jo kysyä ennen pöytään istumista että saako palvelua englannin kielellä?

Miksi oletat ettemme kysyneet, eikö näin yleensä ole tapana vieraassa maassa, ellei osaa paikallista kieltä? Jos koin tylyä palvelua, niin koin. Se siitä.