Pariisi

(Luettu 365485 kertaa)

jessica

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisista junalla Brysseliin ja takaisin
« Vastaus #160 : 03.05.2007, 12:50:54 »
Kesällä on meno ensin Pariisiin josta pitäisi muutamaksi päiväksi jatkaa Brysseliin ja sieltä taas takaisin. onko vinkkejä mikä olisi halvin mahdollinen juna tälle välille ja ehkä myös helpoin ilman suurempia vaihtoja.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Pariisista junalla Brysseliin ja takaisin
« Vastaus #161 : 03.05.2007, 13:25:32 »
Lainaus käyttäjältä: "jessica"
Kesällä on meno ensin Pariisiin josta pitäisi muutamaksi päiväksi jatkaa Brysseliin ja sieltä taas takaisin. onko vinkkejä mikä olisi halvin mahdollinen juna tälle välille ja ehkä myös helpoin ilman suurempia vaihtoja.

Katso esim.
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=7677
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=12165

Mangomarsu

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #162 : 03.05.2007, 22:44:51 »
hmm, viestiketjua en jaksanu lukee joten en tiiä mitä muut on ehdotellu..

lämpimästi suosittelen Montmartren kukkuloita, siellä on sellanen mm. taiteilijatori missä maalaillaan muotokuvia joka kiinnosti mua hirveästi. Muutenkin hirveen viihtyisää paikkaa. Siellähän sijaitsee myös kirkko Sacre Coeur, joka on ilmainen.

Moulin Rouge, jos kiinnostaa, on ihan ilmainen nähtävyys -ulkorakennusta katsottaessa.

Riemukaarelle pääsee MUISTAAKSENI kiipeämään ilmaiseksi, tai sitten muistini tökkii ja pitää maksaa pari euroo..

Champs Elyseellä on paljon nähtävää

Notre Dame

Eiffelin torni, jos halu käydä kiipeemässä torniin, niin joutuu maksaa.

Nää perus :)

maisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #163 : 03.05.2007, 23:25:56 »
Lainaus käyttäjältä: "tammineN"
Lainaus käyttäjältä: "jpmoja"

Kahdesti jopa tultiin kadulla kyselemään, voisiko auttaa eksynyttä. Myös englantia puhuttiin yleisemmin, kuin olimme olettaneet.

:lol:  Minultakin alkuvaiheessa tultiin usein kysymään samaa, kunnes opin näyttämään siltä että tietäisin missä olen, vaikkei minulla olisi todellisuudessa siitä aavistustakaan.  8)

Hih, minulta taas tultiin kysymään jatkuvasti tietä varsinkin toisella reissullani. Siihen maailmanaikaan kameraakin kuljetettiin vielä kotelossa olkapäällä, ja muistan sonnustautuneeni pitkään takkiin ja tennareihin - varmaan tosi alkuasukasmaista.  :roll:

Kannattaa muuten kokeilla niitä jokibusseja edes kerran.

Bonisla

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisiin kesäkuussa!
« Vastaus #164 : 05.05.2007, 12:23:12 »
Olen etsinyt paljon tietoa Pariisin nähtävyyksistä, ja tähän mennessä lähes kaikki ovat osoittautuneet ilmaisiksi alle 18 vuotiaille, jes! Mietin kuitenkin että miten tämä käytännössä hoituu.. Pitääkö meidän jonottaa lippuja samalla tavalla kuin muidenkin, ja sitten kertoa että olemme alle 18 vuotiaita, vai miten..? Onkohan lippu- ja sisäänkäytijonot yleensä erikseen, siten että voisimme mennä suoraan sisäänkäyntijonoon ja kertoa siinä että olemme alaikäisiä? Ihanaa jos joku osaisi auttaa, ei huvittaisi turhaan siellä jonotella!

Ja baareissa ei ilmeisesti olla turhan tarkkoja ikärajojen kanssa, onko totta? :lol: Mitenkäs sitten viinakaupoissa, kuinka paljon papereita yleensä tarkistetaan?

Tämä on nyt vähän tällaista, kun täysi-ikäisyyteen on vielä muutama kuukausi :roll:

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Pariisiin kesäkuussa!
« Vastaus #165 : 08.05.2007, 18:54:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Bonisla"
Olen etsinyt paljon tietoa Pariisin nähtävyyksistä, ja tähän mennessä lähes kaikki ovat osoittautuneet ilmaisiksi alle 18 vuotiaille, jes! Mietin kuitenkin että miten tämä käytännössä hoituu.. Pitääkö meidän jonottaa lippuja samalla tavalla kuin muidenkin, ja sitten kertoa että olemme alle 18 vuotiaita, vai miten..? Onkohan lippu- ja sisäänkäytijonot yleensä erikseen, siten että voisimme mennä suoraan sisäänkäyntijonoon ja kertoa siinä että olemme alaikäisiä? Ihanaa jos joku osaisi auttaa, ei huvittaisi turhaan siellä jonotella!

Museoissa ovat yleensä aika tarkkoja ikärajojen suhteen ja varmaankin kysyvät papereita, jos sanotte olevanne alaikäisiä. Alle 26-vuotiaat saavat joissain paikoissa myös alennuksen ja jouduin usein todistamaan ikäni, vaikken todellakaan näytä yli 27-vuotiaalta. Joudutte jonottamaan samassa jonossa kuin muutkin yli-ikäiset. :)
Muistaakseni riemukaarelle ei pääse alle 18-vuotiaana ilman ryhmää, eli jos haluatte sinne kiivetä suosittelen ostamaan aikuisten lipun. Tuskin silloin tarkastavat mitään.
a merien yllä savuavat sydämet!

Valentine

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #166 : 08.05.2007, 21:22:51 »
Riemukaarelle just maksaa alle 18-vuotiaskin, vaikka olis ryhmän kanssa. Jos on perheen kanssa, sillon pääsee ilmaseksi.
Shoppailijoille voin suositella la Défansin kauppakeskusta uuden riemukaaren luona, jonne pääsee suoraan metrolla.
Alkomahooliasioista sen verran, et Ranskassa ikäraja viineihin ja muihin mietoihin on kait 16v. ja ei ne siellä Pariisissa varsinkaan mitään kysele.  :)
Huonoon palveluun kannattaa kyl varautua. Viiden päivän aikana saatiin ystävällistä palvelua ainoastaan yhessä raflassa la Défansissa ja yhessä leffateatterissa. Pariisilaiset on niin tympääntyneitä lähes kaikkeen... :)

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #167 : 09.05.2007, 19:06:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Valentine"

Huonoon palveluun kannattaa kyl varautua. Viiden päivän aikana saatiin ystävällistä palvelua ainoastaan yhessä raflassa la Défansissa ja yhessä leffateatterissa. Pariisilaiset on niin tympääntyneitä lähes kaikkeen... :)

Oltiinko samassa kaupungissa? Mä kävin viime kuussa ja sain neljän päivän aikana huonoa (=kyllästynyttä ja välinpitämätöntä) palvelua vain kahdesti, yhdessä bistrossa ja BHV:n kassalla. Muuten olin palvelutasoon tyytyväinen.   8)  
Mutta jep, kaikkeen kannattaa silti varautua.
walk on

Valentine

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #168 : 10.05.2007, 21:23:22 »
Kyllä kaikissa boulangereissa ja varsinkin ravintoloissa, joissa oli miestarjoilijat, kohtelu oli aika ylimielistä. Monissa paikoissa jos itse puhu ranskaa, myyjä vastas englannilla, vaikka itse kävi koko keskustelun ranskaks. Kyllä joissain paikoissa oli tosi mukavia, ranskaa puhuvia, mut yleiskuvaksi jäi tympee palvelu.

Aglaja

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #169 : 11.05.2007, 13:29:00 »
Ollessani kaverini kanssa Pariisissa saimme mielestäni (ja muistaakseni, reissusta on jo vierähtänyt aikaa) hyvää palvelua ja kohtelua joka paikassa. Ajattelin itse, että ranskalaisista oli vain mukavaa, kun heille puhui ranskaa. Jos keskustelukieleksi vaihtui englanti, syynä oli se, että meidän oma ranskankielentaitomme ei riittänyt. Kielen vaihtaminenkaan ei tuntunut olevan ongelma heille. Olen sitä miettinyt, että vaikuttaako palvelun laatuun es. sukupuoli. Me olimme tuolloin kaksi suomalaistyttöä kesämekoissamme, niin en tiedä, oliko sillä vaikutusta. :lol: Mutta Valentine on nimimerkistään päätellen myös naispuoleinen, joten teoriani vähän ontuu.

hierro

• Reissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #170 : 11.05.2007, 13:36:17 »
Kuten aina, niin mielipiteitä on monia.

Itselläni on kokemuksia sekä töykeistä ja ylimielisistä että ystävällisistä ja kohteliaista pariisilaisista (ja ranskalaisista ylipäätään). Nuo ensin mainitut kohtasin ensimmäisellä Pariisin matkallani 1990 nuorena reilaajana. 2000-luvulla olen matkustellut Pariisissa ja Ranskassa useaan otteeseen ja kokemukset painottuvat hyvin vahvasti noihin ystävällisiin ja kohteliaisiin.

Haluan ajatella siten, että ihmiset kohtelevat sinua sen mukaan miten sinä kohtelet heitä. Joo onhan tuo klisee, mutta tarkoitan että jos muut vaikuttavat käyttäytyvän huonosti, niin ovatko he kaikki vain ylimielisiä ja töykeitä vai voisiko minun käytöksessäni olla jotain joka aiheuttaa sen. Ehkä MINÄ en käyttäydy HEIDÄN mielestään hyvin.

Nyt usean Ranskan matkan jälkeen en voi sanoa yhtyväni ajatukseen töykeistä Ranskalaisista/Pariisilaisista. Melkein sanoisin jopa, että päinvastoin. Toki joka matkallani olen tavannut myös näitä ikävämpiä ihmisiä, mutta niihin törmään joka maassa.

Yksi vinkki: tämän pitäisi olla kaikille itsestään selvyys, mutta kysy ensin puhuuko toinen englantia ennenkuin alat selittää hänelle asioitasi ja vaatimaan palvelua.

Valentine

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #171 : 11.05.2007, 15:10:40 »
En tiedä mikä sitten on töykeää, mutta esimerkkinä illalla ravintolassa meitä oli neljä suht nuorta tyttöä, kaikki söivät listalta. Tarjoilijoita oli kaksi ja muu ravintola vielä aika tyhjä alkuillasta. Keski-ikäinen miestarjoilija naureskeli pyynnöillemme saada toinen lasi vettä varten. Ja kun tuli laskun vuoro, sitä piti pyytää kahdelta eri tarjoilijalta kun toisella oli niin kiire jutella ulkona juovien kanssa. Laskussa oli pieni yllätys, kun hinnat oli pyöristetty 50 senttiä ylöspäin, ilmeisesti siinä uskossa, että ei meiltä kumminkaan tippiä heruisi. (Ranskassa ruokien listahintoihin on jo valmiiksi laskettu 15 prossan palvelumaksu) Ei jaksettu alkaa tappelemaan muutamasta eurosta, joten myös lähdettiin tippaamatta.
Meitä oli matkassa ranskan opiskelijoita, joille kieli ei todellakaan ollut ongelma, vaan asenne turisteja tai ylipäätään nuoria ulkomaalaisia tyttöjä kohtaan. ja edellinen ei edes ollut pahin ravintolakokemus.  Pahin oli ehdottomasti jossain kreikkalaisessa ravintolassa latinalaisessa korttelissa, jossa piti itse kirjoittaa tilaus, viedä se keittiöön ja selvittää tilaus kreikkalaiselle, vahvasti ranskaa murtavalle kokille. Ja ennen jälkkäriä kokki oli häippässyt ja heittänyt tilaukset roskiin.
Ei tietenkään voi sanoa, että kaikki olisi Pariisissa epäkohteliaita, mutta suurkaupungeissa yleensä palvelu tuppaa olemaan ynseämpää matkailijoita kohtaa, vaikka kuinka yrittää olla kohtelias ja hymyillä ja muistaa joka paikkaan tunkea s'il vous plaît.

hierro

• Reissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #172 : 11.05.2007, 15:45:36 »
Valentine, ikävä kuulla moisesta kokemuksesta. Tarkoitukseni ei ollut sanoa, että aina kun saat huonoa kohtelua, niin syy on sinussa itsessäsi. Joskus ihmiset vaan ovat vaan huonolla tuulella tai väärässä ammatissa ;)

Lisää huomioita (jotka eivät liity V:n tapaukseen): kohteliaisuus ja hyvä käytös voivat joskus olla hieman erilaisia eri maissa. Tarkoitan, että joskus ei edes tajua käyttäytyneensä "huonosti".  Esimerkiksi Suomessa (ja muuallakin) on aivan yleistä että kun porukalla käydään ravintolassa, niin kukin maksaa sitten oman osansa laskusta. Ranskassa sitä ei pidetä erityisen hyvänä käytöksenä vaikka turisteille se yleensä sallitaankin. Muistan kun olin (kauan sitten) Italiassa Firenzessä eräässä ravintolassa illallisella ja vaikka pasta jo höyrysi edessä, niin viiniä ei pöytään tullut vaikka muutamaan kertaan siitä huomautimmekin. Vasta pastat syötyämme ja pääruokia odotellessame viini lopulta saapui. Hieman ihmeelliseltähän se vaikutti enkä voi väittää ettenkö olisi tarjoilijaa nyrpeissäni seuralaiselleni vähän arvostellutkin. Myöhemmin minulle selvisi, että italialaisilla (tai ainakin Firenzeläisillä, en muista tarkalleen) on tapana, että viiniä ei tuodakaan vielä pastan kanssa pöytään. Voi olla että em. tapa ei ole enää tätä päivää, mutta esimerkkinä se käy hyvin: tavat ovat erilaisia ja joskus niitä tulkitsee väärin. Toisaalta juuri sehän matkailusta tekee kiinnostavaa, että tutustuu toisenlaisiin asioihin.

Ravintoloista vielä: mitä enemmän on kyse ns. turistiravintolasta, niin yleensä sitä huonompi palvelu. Näin on toki muuallakin. Italiassa käyneet varmaan voivat vahvistaa ;)

Pariisin latinalaisen korttelin kreikkalaisravintolasta tulee ikäväkseni mieleen Rue De La Huchette:lla ja ympäristössä sijaitsevat "ravintolat". Siellä on paljon nimenomaan kreikkalaisravintoloita. Tätä aluetta jota monet erheellisesti kutsuvat latinalaiseksi kortteliksi olen kuullut kutsuttavan myös vähemmän mairittelevalla lisänimellä: bacteria alley. Mutta toki kreikkalaisia ravintoloita on muuallakin ja niissä muissa myös V on uskoakseni vieraillut.

Bonisla

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #173 : 11.05.2007, 22:39:47 »
Olisin tipeistä vähän kysynyt.. Eli Valentine sanoi että Ranskassa on ravintoloiden listahintoihin valmiiksi lisätty 15% palvelumaksu, tarkoittaako tämä ihan kaikkia ravintoloita? Miten baareissa ja kahviloissa, tarvitseeko antaa tippiä?

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #174 : 12.05.2007, 00:28:53 »
Ei välttämättä tarvitse antaa tippiä. Itse jätin aina tasarahan, eli jonkin verran ylimääräistä, mutta vain todella hyvästä palvelusta varsinaista huomattavaa juomarahaa.

Baudelaire

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - bumblebee_wirn@hotmail.com
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #175 : 15.05.2007, 17:47:02 »
olisin taas lähdössä Pariisiin neljän viikon kuluttua. Itse tulen junalla Alpeilta, mutta kaveri pitäisi noutaa lentokentältä. Viimeksi Pariisissa kâydessäni piti tehdä samanlainen porukanhaureissu, ja olin ostanut mobilis-metrolipun, mutta kun tulin CDGlle huomasin että mobilis ei näköjâän toimikkaan lentokentâllä. Voisiko joku ystävällisesti kertoa minkâ metrolipun minun pitâisi ostaa kun halua Pariisista CDGlle ja toisinpäin? taidettiin se kertoa siellâ kentâllä kun viimeksi kysyin, mutta kun muisti pettää, ja muistaakseni sinne ei kelpaa tavallinen 1,40€ lippu (eikö ne ole vain samalla vyöhykkeellä liikkumista varten?)

reissumies+nainen

• Aloittelija
    • Profiili
Viikon päästä lähtö, apua kaivataan!
« Vastaus #176 : 15.05.2007, 18:04:48 »
Heippa vaan kaikki Pariisi ihmiset! Viikon päästä on meillä lento Pariisiin tukholman Skavstasta. Paikanpäällä ollaan ke, to, pe ja lauantaina tullaan pois. Nyt kysyisinkin spesialisteiltä muutamia juttuja. Eli ollaan suunniteltu, että ehkä käytäisiin torstaina joko disneyssä tai parc asterixissa. Suositteletteko paikkoja, jos on kiinnostunut menosta ja meiningistä, ei niinkään katselusta huvipuistojen osalta. Voi myös olla, että jätetään suosiolla väliin, mutta suositelkaa ihmeessä! =)

Sitten kysyisin seuraavaa.. Pitääkö paikkansa, että Louvreen pääsee perjantaisin klo 18.00 jälkeen alle 26-vuotiaat ilmaiseksi? Jos, niin mistä kautta sisään ettei olisi niin suuri jono? Kuulemma on olemassa joku toinenkin sisäänkäynti pääsisäänkäynnin lisäksi.

Katakombeissa olisi myös halua käydä, eli mistä sinne pääsee? Eiffiliä ihaillaan juurelta ja käydään kaupunkia katsomassa montparnassessa sijaitsevassa korkeassa rakennuksessa. Muistaako joku nimeä?

Mistä löytyy toreja, joista saa tuoretta patonkia, juustoja hedelmiä ym. piknik-tarvikkeita?

Kuinka paljon maksaa kaupassa elintarvikkeet verrattuna Suomen hintoihin? Entä kohtuullinen viini? Ei se kaikkein halvin.

Hostelli meillä on Montmartressa hotel le montclair. Osaako joku sanoa jotain siitä tai muuten alueesta? Jotain erityistippejä?

Sitten loppuun vielä suosituksia missä kannattaa käydä ihan noiden perinteisimpien lisäksi? Ja jos joku tietää hyvän lounas/illallispaikan, jossa pääruoan saa a´15 euroa tai halvemmalla, niin olisin kiitollinen.

Lontoossa käydessämme löysimme sivummalta meidän seppälää vastaavan vaateliikkeen, joka oli paljon Seppälää halvempi. Ilmeisesti joku halpaketju. Vaatteet oli muodikkaita, mutta ei kovin laadukkaita. Onko Pariisissa vastaavia, vai onko kaikki Suomea kalliimpaa? Jos tiedät jonkun kivan paikan tai halvan ketjun, niin olisimme kiitollisia jos infoat.

Kiitos jos jaksoit lukea ja kiitos jos vielä osaat johonkin vastata! Into on kova, toivottavasti saadaan hyvät viime hetkien vinkit...

Kirjoitan mielelläni sitten kokemuksia reissusta.

Valentine

• Aloittelija
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #177 : 15.05.2007, 22:15:11 »
Kävin itse katakombeissa ja alko tosiaan jo vähän oksettaa siellä luukasojen keskellä, kun tuntui että se kaytävä vaan jatkui ja jatkui ja niitä luita ja pääkalloja oli niin hel****ti...  :shock:
Elintarvikkeet oli aika samoissa hinnoissa suomen kanssa. (paitsi patingit 50 snt... :D )
Itse hullaannuin täysin vaatekaupoista Promodin ja Nafnafin vaatteisiin. Ne on sellasia ketjuliikkeitä, ei liian kalliita. Liikkeitä löytyy monia ympäri Pariisia, itse kävin latinalaisen korttelin lähellä (en muista pysäkkiä), Suomi-instituutista pari korttelia metropysäkille päin. Joku boulevard kai... Mut kummallakin kaupalla on Gallerie Lafayetilla oma osastot ja hinnat on samat. Kenkiä löytyy rue Fauberg de st. Antoine (tai jtn...). Katu lähtee opéra bastillen pysäkiltä.
Montmartella erityisesti barbes rocheaurtin aseman lähellä oli illalla rauhattomampaa, kun päivällä malboroa kaupitelleiden maahanmuuttajien tuotevalikoima muuttuui hash-hash painotteiseksi... Paikallisten mukaan yksi pahimmista metropysäkeitä, mutta ei kyllä koettu mitään vakavampaa.
Pariisissa on ihan sikana turisteja ja vähitellen ne tönivät kiinalaisjoukot saatta alkaa ärsyttää, jollon olis varmaan poikaa löytää joku vähän rauhallisempi alue, mut bon voyage! :D

VP

• Reissaaja
    • Profiili
Pariisi
« Vastaus #178 : 15.05.2007, 22:42:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Baudelaire"
Voisiko joku ystävällisesti kertoa minkâ metrolipun minun pitâisi ostaa kun halua Pariisista CDGlle ja toisinpäin?

Voit ostaa miltä tahansa metroasemalta lipun RER junaan, joka pysähtyy suurimmilla metroasemilla. Tällä lipulla voit sitten matkustaa Pariisin metrossa ja vaihtaa RER:iin. Sama toisinpäin: ostat lentokentällä lipun keskustaan päin kulkevaan RER:iin ja samalla lipulla voit vielä vaihtaa Pariisin sisäiseen metroon. Lipun hinta on muistaakseni 8,20 e.

RER kartta löytyy esim. tuolta: http://www.aparisguide.com/maps/rer.htm

Jos ostat lippuja metroasemien automaatista, löytyy valikosta erikseen  Charles de Gaulle. Helppoa kuin mikä...  :D

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Viikon päästä lähtö, apua kaivataan!
« Vastaus #179 : 15.05.2007, 23:37:47 »
Lainaus käyttäjältä: "reissumies+nainen"
Heippa vaan kaikki Pariisi ihmiset!
Katakombeissa olisi myös halua käydä, eli mistä sinne pääsee? Eiffiliä ihaillaan juurelta ja käydään kaupunkia katsomassa montparnassessa sijaitsevassa korkeassa rakennuksessa. Muistaako joku nimeä?

Tour Montparnesse? :)

Lainaus

Mistä löytyy toreja, joista saa tuoretta patonkia, juustoja hedelmiä ym. piknik-tarvikkeita?

Itse olen niin ennakkoluuloinen ranskisten hygieniaa kohtaan, että hankkisin juustot ja hedelmät jostain marketista, esim. Monoprix'sta. Patongit leipomosta (boulangerie).
Lainaus

Kuinka paljon maksaa kaupassa elintarvikkeet verrattuna Suomen hintoihin? Entä kohtuullinen viini? Ei se kaikkein halvin.

Elintarvikkeissa riippuu kovasti mitä ostaa ja mistä. Tietyt tuotteet ovat Suomen hintoja halvempia, esim. juustot, toiset taas samoissa hinnoissa/kalliimpia. Halpisruokaketjuja ovat mm. franprix ja leaderprice, hiukan hintavampi (ja ehkä myös laadukkaampi) tuo em. Monoprix.

Halvimman viinin saa alle eurolla, ihan kohtuullista viiniä alle kympillä. :) Mutta huom. parempi sitten tyytyä ranskalaisiin viineihin. ;)

Lainaus

Sitten loppuun vielä suosituksia missä kannattaa käydä ihan noiden perinteisimpien lisäksi?

Mainostin tuolla edellä jo Pariisin moskeijaa ja erityisesti moskeijan kahviota. ;)

Lainaus

Lontoossa käydessämme löysimme sivummalta meidän seppälää vastaavan vaateliikkeen, joka oli paljon Seppälää halvempi. Ilmeisesti joku halpaketju. Vaatteet oli muodikkaita, mutta ei kovin laadukkaita. Onko Pariisissa vastaavia, vai onko kaikki Suomea kalliimpaa? Jos tiedät jonkun kivan paikan tai halvan ketjun, niin olisimme kiitollisia jos infoat.

Valentine mainosti jo Promodia, toinen halpisketju on Etam. Myös joillain metroasemilla (mm. Gambetta, linja 3) myydään halpoja, ei ehkä niin laadukkaita, mutta ihan muodikkaita vaatteita.

Suosittelen muuten hankkimaan Pariscopen jostain lehtikioskista, maksaa noin 40c ja siinä on viikon kulttuuritarjonta yksissä kansissa.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon