2. vuoden WH viisumi

(Luettu 7009 kertaa)

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
2. vuoden WH viisumi
« : 27.11.2007, 13:46:14 »
Hellou!
Kyselisin, että onko jollain kokemusta 2. vuoden viisumin hakemisesta? Eniten olen kiinnostunut, kuinka kauan teillä meni koko viisumin haku prosessissa? Odottelen tässä uutta passiani, jonka saan tämän viikon lopulla. Mulla on yhdeksän viikkoa aikaa, ennen kuin pitäisi lentää taas kenkurumaahan. Sitä ennen saan toivottavasti mun viisumini  :?
Täytyykö niitä todistuksia harvest workista lähettää? olen kuullut, että pyytää ja tutkii vain pienen osan hakijoiden papereista.
Ilmeisesti lääkärintarkastus on pakko tehdä. Sen varasin jo joulukuun puoleen väliin. Onko kellään hinnasta tietoa, sillä kaksi kertaa täytyy valtuutetulla lekurilla käydä ja ottaa ainakin keuhkokuva...
Tietääkö kukaan, kuinka kauan tämän jälkeen kestää, että saan hyväksytyn vastauksen 2.vuoden viisumista?
Kiitos vaivannäöstä!
Elisa

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
2. vuoden WH viisumi
« Vastaus #1 : 27.11.2007, 13:59:07 »
En ole ikinä kuullut mahdollisuudesta toiseen W&H -viisumiin. Eikös se ole mahdollista saada vain kerran elämässään?

Lukaisepa läpi tällä foorumilla olemassa olevat Australia ja W&H -keskustelut ja liitä sinne kysymyksesi, jos et vastauksia löydä. Google on myös oiva apu.

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
2. vuoden WH viisumi
« Vastaus #2 : 27.11.2007, 14:07:43 »
http://www.dundernews.com/tietoa_viisumeista/toinen_working_holiday_viisumi.html

Olen lukenut kaikki tarvitavat tiedot, mutta kyselen vain hakuprosessin kestoa ja hintaa sekä jos jollain on ollut ongelmia saada kyseistä viisumia.

Pakko päästä takaisin!
 :)

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
2. vuoden WH viisumi
« Vastaus #3 : 27.11.2007, 14:45:49 »
joo voit saada sen 2 wh:n mikali olet tehny seasonal work 3kk. Sita varten pitaa kayda laakarissa jossa on jonkinlainen terveys- ja huumetesti. Oletan siis etta olet suomesa, en tieda paljon se siella maksaa, taalla ausseissa kun itse sita hain maksoi laakari 200$ seka viisumia hain netitse, 185$, saman hintainen kuin tuo eka.

Viisumin saannissa voi menna jopa 2 kktta, jos on kiireista. Itsella meni 3-4vk.

Mutta tosiaan katso tuo dundernews sielta saat vastauksia.
Never Give Up.

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
Wow! Viisumi tuli jo!
« Vastaus #4 : 28.11.2007, 21:57:19 »
No huh huh!
Mun ensimmäisessä viisumissa meni vajaat 12 tuntia, ennen kuin se myönnettiin; Näin yleensä kaikilla.
Luulin (ja kuulin) että toisen viisumin hakemisessa menee kauemmin, mutta ollaan näköjään me suomalaiset niin luottavaa kansaa, kun mulle toi toisen vuoden viisumi myönnettiin tänään, vain alle 10 tuntia sen hakemisesta. Ei tarvitse edes sitä lääkärintarkastusta tehdä.
Englantilainen poikaystäväni joutui myös käymään kaksi kertaa lääkärissä, antamaan virtsa- ja verinäytteen sekä keuhkokuvan haettuaan toisen vuoden viisumia Australiassa.
Ilmeisesti jos meinaa olla Ausseissa molemmat vuodet peräkkäin, ne pyytää käymään terveystarkastuksessa, tai tietyiltä kansallisuuksilta vaaditaan se lekurilla käynti.
Noh, nyt saan 150 euroa lisää matkakassaani!!
Upea fiilis! 9 viikon päästä siellä taas ollaan ja nyt ei tarvitse viisumiasioista enää murehtia!

marjanpoimija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
helppoa
« Vastaus #5 : 18.12.2007, 06:12:29 »
Tokan viisumin pitas saada periaatteessa automaattisesti kun on tehnyt 88 tyopaivaa joko Agriculture (maatiloilla) tai (mining) kaivoksilla duuneja.

Viime viikolla taalla kaytanto muuttui vahan, ennen jos olit duunissa vaik maan.-perj, sulle laskettiin 7 paivaa duunipaivia...

Kaytanto on nyt se etta vain niista  paivista jotka olet toissa 8 tuntia lasketaan sulle kokonainen tyopaiva...

joten 88 paivaa on aika paljon.

Ite tulin just farmilt duunista, olin 9 viikkoo putkeen hommissa ja sain jotain 41 duunipaivaa tayteen... Eli periaatteessa jodut tekee noin 4-4,5 kk duunia etta saat anottua toisen Work and Holiday viisumin.... ja duunit taal on aika helvetin rankkoja, ellet omaa taydellista englannin kielta on hieman helpompaa paastaa parempiin hommiin...

mut helvetin hauskaa taal on, kandee ehdottomasti lahtee, ja kokee Aussie life...

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
koettu on..
« Vastaus #6 : 18.12.2007, 20:58:56 »
Juuh marjanpoimija, takanapäin mulla nuo maaseudun ihanuudet. itse poimin päärynöitä ja omenoita kaksi ja puoli kuukautta Sheppartonissa (Victoria) ja kolme ja puoli kuukautta istutin puiden taimia Kununurrassa (WA). Hedelmänpoiminnasta tuli vain muutamina viikkoina hyvin rahaa. Farmin sato oli aika huono: liian pieniä tai liian kypsiä. Kokemuksena kuitenkin mahtava. Puiden istutus oli rankkaa, mutta hyvä palkka ja mukavat pomot saivat jäämään kahden viikon sijasta yli kolmeksi kuukaudeksi. Näin sain siis reilusti mun agricultural hommat suoritettua.
Itse asiassa, harkinnassa on, että palaanko vielä puita istuttamaan sillä paikka oli mitä loistavin jos haluaa säästää ja ansaita rahaa. Tammikuun lopulla taas Ausseihin, ei tämä Suomen musta talvi houkuttele...

marjanpoimija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
2. vuoden WH viisumi
« Vastaus #7 : 19.12.2007, 12:15:13 »
No ei tod. ei houkuta!

Missapain toi Shepparton on Victoriassa, kuinka lahella esim. Melbournea... Pitas jatkaa uudenvuoden jalkeen "paska"hommia vahintaan se 3kk lisaa.

miten paljo ne siel makso, tais olla provikka palkka mika on aika mones kerayshommas.

kaveri tossa ettii Sydneysta hommia, 60 duunihakemusta, 27 haastattelua, eika mitaan viela... ei se helppoo aina oo...

pysytaan maaseudulla, ja juhlitaan kaupungeissa...sillon tallon!

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
etsivä löytää
« Vastaus #8 : 19.12.2007, 15:29:02 »
Juu toi hedelmänpoiminta Victorian alueella on urakkapalkalla 90%. Jos löydät hyvän farmin, voit saada hyvät rahat tienattua. Harvest Trailin sivulta löydät meneillään olevat poimimiset, mutta osa ihmisistä ilmestyy vain tiettyihin kaupunkeihin ja etsivät paikan päältä töitä.  
Sheppartonia suosittelen Milduran sijasta, sillä se sijaitsee n. kahden tunnin junamatkan päässä Melbournesta, olisikohan n. 180km jos muistan. Juna menee Seymouriin, josta bussi kuljettaa Sheppartoniin. Tässä vaiheessa minulla ei vielä autoa ollut, mutta julkinen yhteys toimi aivan loistavasti. Sheppartonissa on oma Harvest trail toimisto ,joka voi auttaa jos töitä ei vielä ole. Milduraan on n. neljän (?) tunnin matka ja paikka on huomattavasti kuumempi eli haastavampi kesällä, n. 40astetta. sheppartonissa helteet yltävät 30(-35), joten työnteko on miellyttävämpää.
Muita hyväksi mainittuja hed.paikkoja Sheppartonin lähellä ovat Mooroopna (alue Sheppartonia) Tatura ja Kyabram.

Mulle maksettiin päärynöitstä 30-40$ per bin, riippuen siitä mitä lajiketta poimittiin. Päärynöitä poimin n. 2-4 päivässä. Farmin päärynät olivat aikas huonoja ja pieniä.
Omenoista saa vähemmän, mutta ne ovat kevyempiä ja näin ollen helpompia poimia, 25-30$ per bin (laatikko vai mikä nyt onkaan). Itse poimin n.5-7 laatikkoa omppuja per päivä.

Jos tuo poiminta ei maistu niin kannattaa silti mennä Sheppartoniin.
Voit myös saada 2.vuoden viisumisi pakkaushommissa. Nimittäin Sheppartonissa sijaitsee SPC Ardmona, joka valmistaa kaikenlaisia hedsäilykkeitä ja jonka tehtaassa myös kaikki kauppoihin myytäväksi menevät hedelmät lajitellaan. Tässä tehtaassa työskentely lasketaan agricultural työksi. Tehdas rekrytoi jatkuvasti porukkaa, mutta varsinkin poimintakauden alkaessa he tarvitsevat suuren määrän työntekijöitä. Tehdas pyörii 24/7 poimintakaudella kolmivuorotyöllä. Peruspalkka on 18$/tunti plus yö ja iltalisät.
Ennen työhön päsyä järjestetään firman esittelytilaisuus, jonka jälkeen on pieni vaihtoehtokysymys-testi. Testi on helppo sillä kaikki vastaukset kerrotaan esittelyn aikan, täytyy vain kuunnella tarkkaan. Itse olisin päässyt tehtaalle töihin, mutta koska poikaystäväni ei päässyt, hylkäsin työtarjouksen (vaikka pirusti rahaa oli siellä saanut kerättyä). Tehtaalla vallitsee pienoinen sukupuoliasettelu. Tytötö työskentelevät hedelmienlajittelussa ja pakkaamossa ja miehet ajelevat trukeilla ja tekevät raskaat ommat. tytöillä on siis paremmat mahdollisuudet päästä töihin.

Jos lisää kysyttävää, vastaan mielelläni

Sheppartonin sijainti
http://www.wilmap.com.au/vicmaps/vmap.html (kartta nro 10)
http://www.about-australia.com/maps/victoria/

marjanpoimija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
jep
« Vastaus #9 : 21.12.2007, 13:48:18 »
Kiitos kovasti vinkeista Eliisah, kuulostaa hyvinkin houkuttulevalta paikalta toi Shepparton, lahinna tonne Lanteen ei oo juurikaan enaan asiaa, siella lampotila nousee tammikuun aikana ja siita eteenpain yli 40 asteeseen ja voipi olla aika helvettia olla duunissa farmeilla...

Trukki hommia jos varastoilla teet joutuu mun mielesta ajamaan trukkikortin taalla joka on muistaaksen jotain 350 dollarii, eli sikahintainen, ja ikina et tosiaan tieda paasetko hommiin missa trukkia
ajellaan, eli riski sinansa ajaa koko kortti...

Mildurasta oon kuullut et aika raskas paikka, juuri kukaan siella ei oo viihtyny, joten hylataan se heti kattelyssa...

Jouluja koti Suomeen...! 8)

marjanpoimija

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
jess
« Vastaus #10 : 04.01.2008, 06:57:55 »
Melbourneen ollaan saavuttu. Muistatko Elisaah mihin aikaan olit Sheppartonissa hedelmien poiminnassa, ei ole hajuakaan onko siella viela poiminta kausi alkanut. Tasta pitaisi ensi viikon alusta heti lahtea Sheppartonia kohti, taytyy toivoa et siella olis jo jotain duunia saatavilla...

ja saatana taal on kuuma!

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
2. vuoden WH viisumi
« Vastaus #11 : 29.01.2008, 13:53:02 »
Niin, ja ihan muistuttaisin etta ei siella pellolla ole pakko raataa sita tarvittavaa 88 paivaa... itse tyoskentelin lihatehtaalla, missa palkkakin on parempi kuin pelloilla. Kannattaa siis miettia hetki... yleensa melkein joka paikka missa olet myos elainten kanssa tekemisisissa luetaan seasonal work:ksi. Ja lihatehdas hommia saa aina missa tahansa olitkaan.
Never Give Up.

Elisaah

• Aloittelija
    • Profiili
poimintaa lapi vuoden
« Vastaus #12 : 29.01.2008, 14:38:08 »
Moi!
Sheppartonissa riittaa poimintaa lapi vuoden, mutta nain kesalla siella riittaa eniten toita. Itse menin tammikuun lopulla- helmikuun alussa ja paikkoja riitti. siita eteenpain alkaa olla vallinnat vahissa kun kaikki saapuvat.
itse nautin juuri nyt perthin helteesta. saavuin viime yolla ja nyt tarkoitus huomenna lahtea jo tyonhakuun. harkitsen vahvasti lahtevani viela istuttamaan puita Kununurraan, lansi/rannikon ylaosiin..

aurinkoisia tyopaivia!