Foorumin kehittämisideat

(Luettu 80690 kertaa)

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Foorumin kehittämisideat
« Vastaus #40 : 11.06.2008, 17:49:37 »
^Eli esim stickynä eri paikkojen alle? Tai alafoorumiksi joukkoon, kuten Aasiassa on Thaimaat ja muut?

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #41 : 11.06.2008, 20:48:26 »
Itse olen ainakin matkustanut moneen paikkaan pelkästään siihen tapahtumaan enkä niin että olen etsinyt mitä tapahtumia olisi siinä paikassa jonne olen menossa. Eli mulle monesti tapahtuma on ensin, sitten vasta se paikka eikä toisinpäin. Siksi olisi kiva että olisi tapahtumat erikseen ettei tarvitsisi lukea joka ikistä kohdekuvausta löytääkseen jonkun mielenkiintoisen tapahtuman. Mutta ymmärrän kyllä että monella muulla on se kohde ensin ja sitten vasta ne tapahtumat...
Soarele este galben

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 12.06.2008, 00:49:55 »
Itse olen ainakin matkustanut moneen paikkaan pelkästään siihen tapahtumaan enkä niin että olen etsinyt mitä tapahtumia olisi siinä paikassa jonne olen menossa. Eli mulle monesti tapahtuma on ensin, sitten vasta se paikka eikä toisinpäin. Siksi olisi kiva että olisi tapahtumat erikseen ettei tarvitsisi lukea joka ikistä kohdekuvausta löytääkseen jonkun mielenkiintoisen tapahtuman. Mutta ymmärrän kyllä että monella muulla on se kohde ensin ja sitten vasta ne tapahtumat...
Yleisen alafoorumiksi?

En tiedä olisiko tuosta omaksi alueeksi... voin olla toki väärässäkin.

Itse mietin että tapahtumat ovat yleensä suht ajankohtaisia (ja sen jälkeen menneinä ei niin keskustelua herättäviä) joten voisin kuvitella että iso osa jäisi yhden viestin ketjuiksi, jos menijöitä ei ole. Ala-alueena tuollainen "ajankohtaista" ilmoitustaulu voisi toimiakin.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 12.06.2008, 08:39:36 »
Jotkut tapahtumat ehkä olisivat tuollaisia, mutta aika monet tapahtumat ovat kuitenkin vuosittaisia, joten niistä saa vinkkejä seuraaville vuosille. Samoin sillä palstalla voisi kysellä että onko tietystä tapahtumasta kokemusta ja mitä kannattaa huomioida kun on itse just tänä vuonna sinne menossa itse.
Soarele este galben

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
Foorumin kehittämisideat
« Vastaus #44 : 12.06.2008, 09:03:25 »
Jos tapahtumat ja suositeltavat kohteet järjestelisi teemoittain, niitä olisi helppo tutkailla. Teemoja voisivat olla esimerkiksi musiikkifestivaalit, urheilukilpailut, taidenäyttelyt, tiedekeskukset, museot, muistomerkit, nähtävyydet, UNESCOn maailmanperintökohteet, kirkot, historialliset rakennukset, vanhat kaupunginosat, omasta mielestä parhaat paikat jne. Kertaluontoiset tapahtumat voisi poistaa keskustelusta sen jälkeen, kun ne on järjestetty, ja toistuvien tapahtumien tiedot voisi päivittää siten, että ne olisivat aina ajantasalla. Useimmat suositeltavat kohteet pysyisivät pitkään ajantasalla, koska monet niistä ovat olleet olemassa jo historian alkuhämäristä alkaen. Suositeltavista kohteista voisi käydä keskustelua, jolloin niistä kertyisi tietoa ja mielipiteitä eri näkökulmista.
"Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn,
Und das hat mit ihrem Singen,
Die Loreley getan."
(Friedrich Silcher, 1837)

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #45 : 12.06.2008, 19:01:14 »
Jos tapahtumat ja suositeltavat kohteet järjestelisi teemoittain, niitä olisi helppo tutkailla. Teemoja voisivat olla esimerkiksi musiikkifestivaalit, urheilukilpailut, taidenäyttelyt, tiedekeskukset, museot, muistomerkit, nähtävyydet, UNESCOn maailmanperintökohteet, kirkot, historialliset rakennukset, vanhat kaupunginosat, omasta mielestä parhaat paikat jne. Kertaluontoiset tapahtumat voisi poistaa keskustelusta sen jälkeen, kun ne on järjestetty, ja toistuvien tapahtumien tiedot voisi päivittää siten, että ne olisivat aina ajantasalla. Useimmat suositeltavat kohteet pysyisivät pitkään ajantasalla, koska monet niistä ovat olleet olemassa jo historian alkuhämäristä alkaen. Suositeltavista kohteista voisi käydä keskustelua, jolloin niistä kertyisi tietoa ja mielipiteitä eri näkökulmista.

Tämä kuulostaa lähinnä uudelta tavalta jaotella melkein kokonainen foorumi eikä niinkään soveltuvalta uudelta osiolta tai alafoorumilta.

Ja vaikka ymmärränkin miksi tapahtumille ja suositeltaville kohteille halutaan oma osio maajaottelun sijaan, tarkoittaa sen lisääminen pahimmillaan jonkin tapahtuman tai Unescon maailmanperintökohteen tms ilmestymistä sekä kyseisen maan kohtaan että tuonne tapahtumiin/teemafoorumiin. Kuulostaa sekavalta ja vaatisi aina haun käyttöä.

Näillä perusteilla en kannata.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

hani

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 12.06.2008, 19:03:49 »
Ala-alueena tuollainen "ajankohtaista" ilmoitustaulu voisi toimiakin.

Ajankohtaista-osio voisi olla hyvinkin toimiva, kunhan moderaattorit pitävät sen ajantasalla ja siirtävät tekstit esim. tapahtuman päätyttyä asianmukaisen otsikon alle.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 12.06.2008, 20:33:10 »
^Vaan kun noita joitain tapahtumia tosiaan on joka vuosi.  :P
Eikö ne tosiaan voisi menisi maanosien alle? Alafoorumiksi? Sinne sitten keskustelut eri tapahtumista. :)

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
Foorumin kehittämisideat
« Vastaus #48 : 13.06.2008, 08:28:24 »
Tämä kuulostaa lähinnä uudelta tavalta jaotella melkein kokonainen foorumi eikä niinkään soveltuvalta uudelta osiolta tai alafoorumilta.

Ja vaikka ymmärränkin miksi tapahtumille ja suositeltaville kohteille halutaan oma osio maajaottelun sijaan, tarkoittaa sen lisääminen pahimmillaan jonkin tapahtuman tai Unescon maailmanperintökohteen tms ilmestymistä sekä kyseisen maan kohtaan että tuonne tapahtumiin/teemafoorumiin. Kuulostaa sekavalta ja vaatisi aina haun käyttöä.

Näillä perusteilla en kannata.
hani,
mikä sai sinut ajattelemaan, että haluaisin jaotella uudella tavalla melkein koko foorumin? Minä ehdotin vain, että tapahtumat ja suositeltavat kohteet järjesteltäisiin teemoittain oman otsikon alle. Minä olen sitä mieltä, että foorumin rakenne on hyvä, eikä sitä tarvitse muuttaa millään tavalla. Tapahtumat ja suositeltavat kohteet voisivat olla yhdessä ketjussa vaikka yleinen-osion alla. Tässä ketjussa olisi sitten mahdollista vaihtaa ajatuksia esimerkiksi kulttuuriin liittyvistä asioista. Tällä hetkellä kulttuurista keskustellaan verraten vähän ja minä nostaisin mielelläni kulttuuriasioiden painoarvoa foorumissa. Suomessa sivistys on verraten nuorta, mutta jo Keski-Euroopan suurissa kaupungeissa on vaikea päättää, mihin suuntaan päätään kääntäisi, kun kulttuuri tulee vastaan kaikkialta... :)
Die Loreley getan."

hani

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 13.06.2008, 10:12:56 »
hani,
mikä sai sinut ajattelemaan, että haluaisin jaotella uudella tavalla melkein koko foorumin? Minä ehdotin vain, että tapahtumat ja suositeltavat kohteet järjesteltäisiin teemoittain oman otsikon alle. Minä olen sitä mieltä, että foorumin rakenne on hyvä, eikä sitä tarvitse muuttaa millään tavalla. Tapahtumat ja suositeltavat kohteet voisivat olla yhdessä ketjussa vaikka yleinen-osion alla. Tässä ketjussa olisi sitten mahdollista vaihtaa ajatuksia esimerkiksi kulttuuriin liittyvistä asioista. Tällä hetkellä kulttuurista keskustellaan verraten vähän ja minä nostaisin mielelläni kulttuuriasioiden painoarvoa foorumissa. Suomessa sivistys on verraten nuorta, mutta jo Keski-Euroopan suurissa kaupungeissa on vaikea päättää, mihin suuntaan päätään kääntäisi, kun kulttuuri tulee vastaan kaikkialta... :)

Ehdottamasi jaottelu johtaa siihen, että esimerkiksi Roomaa koskevaa aineistoa voisi olla hyvin monessa ketjussa. Ensinnäkin Italia-alueella Rooma-ketjussa, mutta lisäksi myös seuraavissa ketjuissa: musiikkifestivaalit, urheilukilpailut, taidenäyttelyt, tiedekeskukset *, museot, muistomerkit, nähtävyydet, UNESCOn maailmanperintökohteet, kirkot, historialliset rakennukset, vanhat kaupunginosat, omasta mielestä parhaat paikat jne. Eli käytännössä kaikissa noissa esittämissäsi ketjuissa. Miten Roomaan matkaava henkilö enää sen jälkeen löytää täältä mitään - paitsi lukemalla satoja eri ketjuja?? Ja se taas ei liene tarkoituksenmukaista.

Ymmärrän kyllä jaottelun auttavan sellaista henkilöä, joka on kiinnostunut esimerkiksi vain urheilukilpailuista tai taidenäyttelyistä.

Esittämäsi malli ihan käytännössä siis johtaisi foorumin toimivuuden säilyttämiseksi siihen, että kaikista noista valtioihin ja maanosiin perustuvista jaotteluista pitäisi luopua ja tilalle ottaa tuo esittämäsi jaottelu + lisätä pari uutta kategoriaa kuten rantakohteet ja maaseutukylät tms :) Kulttuuria mitenkään siis väheksymättä :) :)

* En ole ollenkaan varma onko Roomassa tiedekeskusta :)

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
Foorumin kehittämisideat
« Vastaus #50 : 13.06.2008, 10:31:35 »
Ehdottamasi jaottelu johtaa siihen, että esimerkiksi Roomaa koskevaa aineistoa voisi olla hyvin monessa ketjussa. Ensinnäkin Italia-alueella Rooma-ketjussa, mutta lisäksi myös seuraavissa ketjuissa: musiikkifestivaalit, urheilukilpailut, taidenäyttelyt, tiedekeskukset *, museot, muistomerkit, nähtävyydet, UNESCOn maailmanperintökohteet, kirkot, historialliset rakennukset, vanhat kaupunginosat, omasta mielestä parhaat paikat jne. Eli käytännössä kaikissa noissa esittämissäsi ketjuissa. Miten Roomaan matkaava henkilö enää sen jälkeen löytää täältä mitään - paitsi lukemalla satoja eri ketjuja?? Ja se taas ei liene tarkoituksenmukaista.

Ymmärrän kyllä jaottelun auttavan sellaista henkilöä, joka on kiinnostunut esimerkiksi vain urheilukilpailuista tai taidenäyttelyistä.

Esittämäsi malli ihan käytännössä siis johtaisi foorumin toimivuuden säilyttämiseksi siihen, että kaikista noista valtioihin ja maanosiin perustuvista jaotteluista pitäisi luopua ja tilalle ottaa tuo esittämäsi jaottelu + lisätä pari uutta kategoriaa kuten rantakohteet ja maaseutukylät tms :) Kulttuuria mitenkään siis väheksymättä :) :)

* En ole ollenkaan varma onko Roomassa tiedekeskusta :)
Olet oikeassa siinä, että jos kaikki asiat, jotka luettelin ja vielä pari muuta niiden lisäksi, otettaisiin omiksi otsikoikseen, niin aikamoinen sekasotku siitä syntyisi. Parempi ajatus voisi olla, että yleinen-osion alle avattaisiin uusi ketju, jonka nimi voisi olla Tapahtumat. Tässä ketjussa olisi sitten mahdollista keskustella erilaisista tapahtumista, jotka voivat liittyä kulttuuriin, urheiluun jne. :)
Die Loreley getan."

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 13.06.2008, 11:52:57 »
Olet oikeassa siinä, että jos kaikki asiat, jotka luettelin ja vielä pari muuta niiden lisäksi, otettaisiin omiksi otsikoikseen, niin aikamoinen sekasotku siitä syntyisi. Parempi ajatus voisi olla, että yleinen-osion alle avattaisiin uusi ketju, jonka nimi voisi olla Tapahtumat. Tässä ketjussa olisi sitten mahdollista keskustella erilaisista tapahtumista, jotka voivat liittyä kulttuuriin, urheiluun jne. :)

Mutta johan foorumilla on kaikenlaisia ketjuja futismatkailulle, UNESCO:n maailmanperintökohteille ja festareille sun muille, mikäs niissä on vikana?

Siebengebirge

• Himoreissaaja
    • Profiili
Foorumin kehittämisideat
« Vastaus #52 : 13.06.2008, 12:09:28 »
Mutta johan foorumilla on kaikenlaisia ketjuja futismatkailulle, UNESCO:n maailmanperintökohteille ja festareille sun muille, mikäs niissä on vikana?
Ei niissä tietenkään ole mitään vikaa, mutta olisi kiva, jos kertaluontoiset ja toistuvat tapahtumat löytyisivät jostakin keskitetysti. Minä olen yrittänyt ylläpitää tiede ja taide -keskustelua (http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=15793.0) ja jotakin samankaltaista minä toivoisin tapahtumat-keskustelulta. Ajatus ei ole vielä täysin kristallisoitunut minun mielessäni, joten jos joku muu toivoo myös tapahtumat-keskustelua, hyvät ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita.  ???
Die Loreley getan."

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #53 : 13.06.2008, 15:43:36 »
Pointti on siinä etsiikö tapahtumaa jonne menisi kohteesta riippumatta, vai onko kohde ensin ja etsii mitä siellä tapahtuisi. Itse matkustan monesti tapahtumien mukaan ja aivan sama mikä kohde on, harvemmin valitsen kohteen ja sitten alan etsimään mitä siellä tapahtuu. Tämän vuoksi alunperinkin ehdotin tuollaista Tapahtumat-osiota. Onhan nytkin eri ketjuissa samoista paikoista puhetta, mitä se yksi lisäpalsta siihen enää toisi? Roomasta voi löytyä yhtä lailla jo lentomatkustus ja vaikka terveys ja turvallisuus -osiossa, eli ei kaikki Roomaan liittyvä ole koskaan ollut yhdessä ketjussa.
Soarele este galben

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 13.06.2008, 16:41:49 »
Mitään ajankohtaiset tapahtumat ketjua täällä tuskin kukaan vastustaa. Ala-alueenakin se mahdollisesti voisi toimia.

Mutta ei tuota tapahtumapainotteisuutta pidä liian pitkälle viedä. Foorumin jako kuitenkin määrittää sitä minkälaisesta foorumista on kyse. onko tämä matkailufoorumi, jossa voidaan puhua myös tapahtumista vai tapahtumafoorumi, jossa voidaan puhua myös matkailuista?

Yhtälailla täällä voidaan puhua toki maanosa-alueilla futis, lätkä tai F1 matkailusta, mutta jos foorumi jaetaan näiden mukaan on kyseessä urheilu- ei matkailufoorum.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #55 : 13.06.2008, 21:30:58 »
Tapahtumat ja suositeltavat kohteet voisivat olla yhdessä ketjussa vaikka yleinen-osion alla. Tässä ketjussa olisi sitten mahdollista vaihtaa ajatuksia esimerkiksi kulttuuriin liittyvistä asioista. Tällä hetkellä kulttuurista keskustellaan verraten vähän ja minä nostaisin mielelläni kulttuuriasioiden painoarvoa foorumissa. Suomessa sivistys on verraten nuorta, mutta jo Keski-Euroopan suurissa kaupungeissa on vaikea päättää, mihin suuntaan päätään kääntäisi, kun kulttuuri tulee vastaan kaikkialta... :)
Ongelma tässä on lähinnä se, että keskustelua aihealueesta x ei pääsääntöisesti saa synnytettyä perustamalla sille oman alueen. Ensin tarvitaan ihmiset, jotka x:stä haluavat keskustella.

Oma ketju tapahtumille (vaikkapa sticky yleisissä) sen sijaan kuulostaa minusta ihan järkevältä.

Ylläpito

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 21.08.2008, 17:16:44 »
Nyt kun kerran matkakuvia on alettu hostaamaan pallontallaajien palvelimella, niin saisiko tämän osuuden yhdistettyä majoitustietokantaan? Kuvat (todelliset, eikä mainostarkotukseen otetut lavastetut joita Hostelwordistä saa) tunnetusti kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

Tämä erittäin hyödyllinen uudistusehdotus on otettu työn alle ja ennen pitkää kuvien yhdistäminen majoitustietokantaan onnistuu.

minnam.

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.minnam.org/
« Vastaus #57 : 25.08.2008, 18:42:17 »
Voisiko tuohon keskustelu-linkistä vievälle sääntösivulle saada loppuun linkin, josta pääsisi eteenpäin alueille? Sehän ei tule näkyviin heti kuin valtavilla näytöillä, joten tuskin vaikuttaa sääntöjen lukemiseen tai lukematta jättämiseen.

Arska-_

• Administrator
  • Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://ari.simonen.fi/
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 25.08.2008, 20:33:20 »
Voisiko tuohon keskustelu-linkistä vievälle sääntösivulle saada loppuun linkin, josta pääsisi eteenpäin alueille? Sehän ei tule näkyviin heti kuin valtavilla näytöillä, joten tuskin vaikuttaa sääntöjen lukemiseen tai lukematta jättämiseen.

Myös sivujen alalaidoista löytyy nyt tuo sivujen yläosien "linkkipuu".

minnam.

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.minnam.org/
« Vastaus #59 : 25.08.2008, 20:36:53 »

Myös sivujen alalaidoista löytyy nyt tuo sivujen yläosien "linkkipuu".
Juu, mut kaipaan vähän isompaa ja näkyvämpää, sellaista mitä ei tartte tihrustaa, kun tuo nykyinen murupolku on niin turkasen pieni.

« Viimeksi muokattu: 25.08.2008, 21:28:30 kirjoittanut minnam. »