Mexico city

(Luettu 30143 kertaa)

pilona

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Mexico city
« Vastaus #20 : 11.04.2009, 04:26:17 »
Mitäs siellä ehtis 10 päivässä tekemään? Onko siinä mitään hienoa rantaa alle 10 tunnin matkan päässä? 

Kyllä kymmenessä päivässä ehtii vaikka mitä vaikkakin Mexico Cityssä ois nähtävää varmasti tosi pitkäks aikaakin:)
Yks päivä kannattaa myös varata antropologiselle museolle (Museo Antropologico). Se on oikeesti iso ja sitä ei ehket yhessä päivässä kokonaan kierrä jos yhtään keskittyy, mut ehottomasti näkemisen arvonen. Varmasti yks mielenkiintosemmista museoista, missä oon käyny (tosin Meksikon alkuperäiskansat ja maan historia kiinnostaa itseäni, joten voi olla osittain puolueellinen mielipide.)

Noista rannoista ei tuu nyt muita mieleen kun Acapulco ja siitä en osaa mitään sanoo, kun en oo siellä käyny. Muuten kyllä toimiva idea vois olla lentää esim. Jukatanille, koska jos löytää halvat liput voi olla halvempaa kun et menis bussilla sinne asti ja takuulla on monta rantaa lähellä tai sit jo jossain 12-14 tunnissa pääsee aikamonelle hienolle rannalle.

Ehdoton on vierailu antropologiseen museoon, älyttömän hieno ja laaja ja olen-pieni-suomesta -paketti; en itse ole sinänsä antropologiafriikki, mutta jestas mitä materiaalia! Ja jos näytätte edes hieman epäröiviltä, joku käsittämättömän avulias persoona tulee ja selittää, vaikka sitten vain espanjaksi. Aivan suosikki.
Rantaelovalinta riippuu varmasti siitä, mitä haette. Itse suosittelisin etenkin kevätaikaan Acapulcon piennarta - sitä ei-niin-keskustassa olevaa settiä, vaan tyyliin hostellimajapaikka aika paljon Acapulcosta pohjoiseen. Todella edullista ja autiota hiekkarantaa kilometrikaupalla. Illallinen rannan tuntumassa juuri pyydystetystä kalasta. Voi hyvänen aika.

Passi mukaan, tietulleilla täytyy todistaa kansalaisuus.

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 25.08.2009, 02:53:31 »
Mitäs siellä ehtis 10 päivässä tekemään? Onko siinä mitään hienoa rantaa alle 10 tunnin matkan päässä? 

Zocalon vieresssä on katedraali, Palacio Nacional (jossa on kuuluisia Diego Riveran seinämaalauksia), Templo Mayor (ainoan jäljellä olevan Tenochtitlanin temppelin rauniot, mielestäni ei ehkä museona niin älyttömän mielenkiintonen). Sit melko lähellä on Torre Latina, mistä on hienot näkymät kaupunkiin. Sanosin, että ehottomasti kannattaa nousta. Sit siinä Torre Latinan lähellä on Alameda Central (puisto) ja Palacio de Bellas Artes (taidemuseo/konserttisali, jossa mm. kopio Diego Riveran Rockefeller Centeristä poistetusta seinämaalauksesta+muita seinämaalauksia ja taidetta). Ainakin joku aika sitten Centro Historicon hostellit (Hostel Moneda, Hostel Amigo, Hostel Catedral) järjesti yöpyjilleen ilmasen tourin tuolla Centro Historicossa, mikä oli älyttömän mielenkiintosta, koska opas kerto paljon esim. Riveran seinämaalauksista ja kaupungin historiasta.

Minuun suurimman vaikutuksen teki juuri Diego Riveran teokset. Kannattaa Palacio de Bellas Artesin lisäksi vierailla puiston toisella puolella Diego Riveran museossa, jonka valtavan seinämaalauksen ihailemiseen on varattu leposohva. Frida Kahlon koti on mielestäni must. Jos siellä käy ja historia kiinnostaa, niin pieni Trotskin museo on mielenkiintoinen erilainen museokokemus, varsinkin kun Trotskin Meksikon ajan historia nivoutuu niin läheisesti Kahloon & Riveraan.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 28.10.2009, 04:39:42 »
Saavun Mexico Cityyn aikataulun mukaan klo 20.25 ja jatkolento lähtee klo 10.55. Heti lentokentällä on näköjään useampikin majapaikka, ajattelin laittaa tavarat yhteen niistä ja suunnistaa transporte terrestrella jonnekin muutamaksi tunniksi.

Minne sitä menisi? Eli lähinnä jotain baariahan tässä haetaan. Kyseessä on ma-ti yö, tällä aikataululla ei jaksaisi mitään ihmeellisiä säätöjä, joten joku turvallinen alue olisi hyvä. Millä pääsen takaisin kentälle? Ilmeisesti takseihin ei oikein pitäisi luottaa, mutta toisaalta niinhän sitä väitetään noin jokaisesta maasta.

Sanokaa myös, jos kannattaisi jättää suosiolla väliin, törkeää maapistettä tässä tietysti haetaan, enkä haluaisi tätä missata.

Nakeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 10.01.2010, 10:36:19 »
Muutama hotellivinkki Mexico Cityyn.

Hotelli Monte Real, Revillagegado -kadulla ja San Diego Luis Moyalla. Kohtuuhintaisia ja siistejä. Jälkimmäisessä aamupala ei kuulunut hintaan.

Molemmat ovat lähellä Centro Historicoa, taksilla lentokentältä maksaa 150-200 peson välillä, riippuen millaisen taksin otat. Kallein oli meillä joku hermeetön jenkkimaasturilaiva, johon olisi mahtunut helposti 8 ihmistä.

Hotellit järkkäävät yleensä taksin hotellilta kentälle. Nämä ovat yleensä joitain hotelliväen kavereita, ei oikeita takseja. Hinta kentälle oli noin 130 pesoa. Kuplatakseihin en tosiaan menisi, niistä kun ei pääse takaovista ulos, kun niitä ei ole.

Muutoin koettiin kaupunki ihan turvalliseksi, liikuttiin siellä paljon päivä- ja ilta-aikaan eikä tullut mitään tilanteita vastaan. Meksikaanit on ystävällisiä ja avuliata, kunhan osaa espanjaa :)

Nakeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 10.01.2010, 10:44:00 »
Lisäyksenä vielä, että saasteet olivat erityisen pahat viimeisinä päivinä kaupungissa ollessamme. Aiheutti minulla jatkuvan kirvelyn ja satunnaista verenvuotoa nenän limakalvoilta.

Ja lucha libreä eli vapaapainia kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa. Otteluilta on muutamana päivänä viikossa ja siellä todella on tunnelma katossa, kun tuhannet mehikaanit huutavat ja vislaavat suosikeilleen! Meillä oli 150 peson liput, joilta näki tosi hyvin. Koko ottelun ajan käytävillä myytiin ruokaa ja juomaa, itse ei tarvinnut lähteä hakemaan.

rosanna

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 10.01.2010, 19:57:30 »
Hostelli vinkki:

Mexico City Hostel. Aivan keskustassa, ja parvekkeelta näkyy Zocalo. Hinta ei reppureissaajalle ole kauhistuttava. Dormi tai single huone, kumpikin on kohtuu hintaisia. Aamupala kuuluu hintaan, kunhan menee tarpeeksi aikaisin, että on jotain jälkelläkin... Hostellista löytyy langaton netti, tv/dvd, vaatteiden pesu todella halpaa. Ja jos aktiviteettejä kaipaa päiviin/iltoihin, niin niiltä löytyy sitäkin.
En kotiin paluun riemua tuntea saa, ellen saata itseäni nyt matkaan.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 10.12.2010, 20:32:21 »
Mexico citystä ois kiva päästä rannalle. Meneekö suoraa bussia johonkin rantakohteeseen? Käy isommat tai pienemmät paikat. Pääasia olis että pääsis rentoutumaan ja uimaan, eli siisti ranta hakusessa.
Jos joku ois käyny lähiaikoina niin ois kiva tietää myös hintoja bussilipulle.

Yritin tuota greyhound(?) nettisivua mutta se ei antanut oikein tarpeeksi infoa että meneekö busseja esim. puerto vallartaan tai acapulcoon suoraan ja että mitä ne suunnilleen maksaa. Muita rantakohteita en osannut vielä edes etsiä kun haluisin suosituksia kävijöiltä.

MediaTica

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 11.12.2010, 00:41:56 »
Meneekö suoraa bussia johonkin rantakohteeseen?

Varmaan aika moneen rantakohteeseen pääsee Meksiko Citystä suoraan bussilla, mutta siis matkat saattaa kestää sen 10-15 h. Toisaalta tuollanen matka menee aika kätevästi yön aikana.

Sen verran voin Acapulcosta sanoa, että sinne matkustamiseen bussilla menee sellaset 5 h (mitä nyt oon käyny siellä niin ilman liikennettä joskus on menny vaan 3,5 h ja sitten ruuhkasempaan aikaan 6 h) ja maksaa sellaset 400 pesoa/suunta (esim. Estrella de Oro taitaa mennä sinne www.estrelladeoro.com.mx). Tuo nyt on varmasti lähin ranta - ja helpoin. Ei oo kylläkään yks kauneimmista, mutta paremman puutteessa sinne pääsee hyvin esim. viikonlopuks Meksiko Citystä, mitä myös paikalliset harrastaa. Ite en kauheesti Acapulcosta tykkää, mutta toisaalta ei se nyt niin paha ollu. Ehkäpä se just soveltuu sellaseen, jos haluaa mennä Meksico Citystä muutamaks päiväks aurinkoon ja samalla vähän bilettämään.

Sellasen vinkin voisin heittää, että jotain 11 km Acapulcosta on sellanen biitsi kun Pie de la Cuesta. Vähän toista maata kun Acapulco - ei suuria hotelleja, rauhallisempaa. Tuolla en oo tosin yöpyny, joten en siitä sen enempää osaa sanoa.

Sitten jos Puerto Vallartaa rupee miettimään vaihtoehtona (ja ei siis ehottomasti halua Puerto Vallartaan) niin kannattaa varmaan ottaa muitakin vaihtoehtoja huomioon, koska on  monia biitsejä, joille Meksiko Citystä pääsee suunnilleen samassa ajassa/samalla hinnalla kun tuonne.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 11.12.2010, 14:01:43 »
No itseasiassa mitään paikkaa ei ole lyöty lukkoon. Hakusessa ois joku sellainen paikka missä ois siistiä, kivoja ravintoloita, hyvät uimapaikat yms. Poikaystävän kanssa ollaan reissuun lähdössä joten ei mitään ihan älytöntä biletystä kaivata. Acapulco oli lähinnä siinä mielessä mulla esimerkkinä kun on aika tunnettu paikka ja tosiaan lähellä cityä.
Tarkoituksena siis lentää Cityyn ja jatkaa sieltä johonkin rannikolle, käydä jossain raunioilla yms... ja palata cityyn muutama päivä ennen kotiin lähtöä. Pari viikkoa ollaan siis matkassa ja lentoihin menee about 2 vrk yhteensä.

Itse oon ollu aiemmin Mexicossa tuolla Jukatanilla ja rakastuin isla mujeresiin sekä Meridaan mutta tällä ei olla sinne suunnalle menossa kun lennot on sinne huomattavasti kalliimmat ja haluan nähdä jotain uutta.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 02.01.2013, 18:04:37 »
Kauanko varaisitte aikaa Mexico Citylle? Nuo muutamat tassa ketjussa mainitut museot kiinnostavat, onko kaupungissa muuten kiva viettaa aikaa, vai kannattaisiko naiden nahtavyyksien jalkeen suunnata mahdollisimman nopeasti valjemmille vesille? Aikaa on noin kuukausi, joten ei ihan kauheasti- nahtavaa kun Meksikossa kuitenkin riittaa. Kannattaisiko reissu Teotihuacaniin tehda paivaretkena kaupungista?
She rides rollercoasters but never screams

wysig

• Vieras
« Vastaus #30 : 02.01.2013, 19:11:29 »
Riippuu mikä kiinnostaa, ei voi antaa suoraan vastausta, kuinka kauan MX cityssa.
Teotihucaniin pääsee paikallisbussilla, maksoi 35 paikallsta rahaa suunta muutama vuosi sitten. Riippuen siitä kuinka monelle pyramidille kiipeää, mutta päivä hupenee helposti. Menomatkaan taisi mennä vajaa tunti, paluussa kesti ruuhkassa 2,5t.
Frida Kahlon museo ja pari hienoa muuta taidemuseota sekä lisäksi muita museoita, jos maan historia kiinnostaa, niin 3-4 päivää kuluu helposti.
Makukysymyksiä.

henna82

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 17.11.2016, 21:21:20 »
Tammikuussa ensimmäistä kertaa yksin reissuun ja kohteena Meksiko City. Kokemuksia ja vinkkejä kiitos  :)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 18.11.2016, 05:53:33 »
Tervetuloa foorumille. Ei aloiteta uutta ketjua tälle aiheelle kun edellinen on tossa samalla  (tai tokalla) sivulla. Modet voi varmaan muokata.

Yhdistin vanhaan ketjuun. -jk
« Viimeksi muokattu: 18.11.2016, 09:31:19 kirjoittanut jk »
She rides rollercoasters but never screams

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 18.11.2016, 23:33:32 »
Olen ollut Mexico cityssä monta kertaa, eripituisia jaksoja. MediaTica on tuossa aiemmin antanut hyviä vinkkejä, missä kannattaa käydä, omasta kiinnostuksesta riippuen.
Kukaan ei ole maininnut härkätaisteluja. Niin, tiedän, brutaalia hommaa ja sitä rataa. Itsekin olin aluksi vastaan mutta jotenkin tempauduin mukaan. Plaza de Toros on tietääkseni maailman suurin härkätaisteluareena, nähtävyys sinänsä. Näytökset ovat aina sunnuntai-iltapäivisin ja lähin metroasema on San Antonia ja siitä lyhyt kävelymatka areenalle.
Mexico cityn metroverkosto on aika kattava. Sillä pääsee moniin nähtävyyksiin + vähän kävelyä. Peserotkin = pikkubussit on käteviä mutta kannattaa osata edes espanjan alkeet, että tietää, mihin on niillä menossa...
Olen aina tuntenut oloni turvalliseksi Mexico Cityssä vaikka olen liikkunut siellä paljon yksin ja vaikka siellä on tilastojen mukaan paljon rikollisuutta.
Haittapuoli on ilman saastaisuus ja hapen puute, M.C. on yli 2000 metriä meren pinnan yläpuolella. Minulta on aina mennyt pari päivää, että keuhkot tottuvat hapen puutteeseen. Sen huomaa siitä, että ekat päivät menee läähättäessä kun kävelee ihan lyhyitäkin matkoja.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 19.11.2016, 14:19:12 »
Edellisessä viestissäni unohdin kertoa, että jos käy ekaa kertaa Mexico cityssä niin suosittelen hop on hop off bussia. Niillä on muutamia eri reittejä ja saa yleiskatsauksen tähän valtavaan kaupunkiin . Itse ajelin tällaisella bussilla ekalla vierailullani M.C:ssä yhden päivän.

Toinen juttu on se, että minulle tuli täydellisenä yllätyksenä, etteivät "tavalliset" mexicolaiset juurikaan puhu englantia. Siis nämä asiakaspalveluissa olevat ihmiset = kaupan myyjät, bussien kuljettajat jne.  Välillä kun pysäytin ihmisiä kadulla  ja pyysin neuvoa englanniksi löytääkseni jonkun kohteen niin siitä ei tullut mitään koska eivät ymmärtäneet englantia. Tietty hostel- ja hotellihenkilökunta + turismin kanssa puuhaavat osaavat englantia mutta muutoin on aika haastavaa.

henna82

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 21.11.2016, 12:51:32 »
Paljon täältä kyllä saa hyviä ja hyödyllisiä vinkkejä  :) Tuo paljon puhuttu rikollisuus juurikin vähän mietityttää kun yksin lähtee reissuun. Mites taxit? Onko turvallista? Mitkä pankkikortit yleisesti käy vai joutuuko varaamaan mukaan pelkkää käteistä?

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 21.11.2016, 23:04:59 »
Vaikka olen tuntenut oloni M.C:ssä turvalliseksi niin en silti ole koskaan ottanut taxia kadulta kun olen liikkunut yksin. Ihan vaan varotoimenpiteenä . Pari kertaa oon ottanut kaverin kaa taxin kadulta iltamyöhään, sillon kuskit tinkaa ylihintaa eikä laita mittaria päälle. Keskustassa ei paljon taxia tarvitse hyvän metronverkoston takia. Pidempiä reissuja varten voi pyytää hostelia/hotellia tilaamaan taxin vaikka päiväksi.On se ainakin turvallisempaa kuin ottaa taxi kadulta jos yksin on liikenteessä vaikka maksaa tietty enempi.  Tietääkseni siellä on nykyään Uberkin vaikka mulla ei ole siitä kokemuksia.
Pankkeja ja niiden yhteydessä pankkiautomaatteja on joka puolella. Ihan tavalliset credit ja / tai debit kortit käy.

henna82

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 22.11.2016, 13:11:15 »
Kiitos näistä tiedoista, on taas vähän viisaampi  :)