Kolumbia

(Luettu 135316 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Kolumbia
« : 08.12.2003, 09:28:47 »
Ollaan tassa pohdittu reissua Etela-Amerikkaan kuudeksi kuukaudeksi. Alun perin reittina oli Ecuador-Peru-bolivia-Chile-Argentiina-Uruguay-Paraguay-Brasilia. Nyt minua on kuitenkin alkanut kiinnostaa Kolumbia. Onko taalla ketaan, joka olisi siella hiljattain matkustellut? Milla alueilla voi matkustaa? Hintataso?

Anonymous

• Vieras
Kolumbia
« Vastaus #1 : 08.12.2003, 12:56:25 »
http://www.lonelyplanet.com/destinations/south_america/colombia/    

Tuon mukaan aika vaarallinen maa ja turistien kidnappauksetkin yleisiä, mutta mikäs minä olen ihmisiä estelemään.

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kolumbia
« Vastaus #2 : 08.12.2003, 21:31:28 »
Itse en Kolumbiassa ole käynyt, mutta siellä päin reissatessa tapasin muutamia Kolumbialaisia ja siellä matkustaneita. Paikalliset on aika pitkälti sitä mieltä, että nyt ei ole järkevää sinne mennä. Toisaalta siellä matkustaneet kehuivat maata ja ei olleet kohdanneet mitään vaikeuksia. Totuus on varmaan jossain sillä välillä. Loppujen lopuksi se on oma valinta ja kannattaa miettiä motiiveja sinne menemiseen. Kolumbia on varmasti yksi kauneimmista alueen maista ja kaikki tapaamani kolumbialaiset olivat todella sydämellisiä ihmisiä. Kuitenkin jos riskinä on viettää vuosi sissien vankina, niin maltan kyllä odottaa muutaman vuoden, että tilanne (toivottavasti) rauhoittuu. Koska tilanne muuttuu jatkuvasti kannattaa kysellä ehkä LP:n thorntreessä, jossa voi saada vastauksia myös Kolumbiassa asuvilta.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kolumbia
« Vastaus #3 : 09.12.2003, 02:11:40 »
Yksi ystäväni oli puolisen vuotta Kolumbiassa vapaaehtoistyössä ja elävänä tuli takaisin. Kyllä kuitenkin kuulin tarinoita monenlaisia. Että jos ei ole seikkailumieltä niin ei kannata lähteä sinne. Jos menee niin pysyy suunnilleen pääkaupungissa tai ainakin ottaa jonkun paikallisen mukaan oppaaksi. Jossain maaseudulla voi hyvin joitakin tyyppejä tulla ja pysäyttää bussin ja ryöstää ainakin Rikkaat Länsimaalaiset, pahemmassa tapauksessa vielä lyijyä otsaan. Myös toinen kaverini lähti moikkaamaan sinne tätä toista kaveria hänen siellä ollessaan ja tuli myös elävänä takaisin ;) Todennäköisyys siis on kuitenkin aika hyvä. Heillä oli kuitenkin paikallisia ihmisiä mukana aina kun liikkuivat, eivät kokeneet mitään ihmeempiä ongelmia. Mutta onhan se riskialtista seutua nykyään.

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kolumbia
« Vastaus #4 : 10.12.2003, 17:54:45 »
Mun kaveri kiertaa siella parhaillaan kolmatta viikkoa, ja silla ei ainakaan ole mitaan valittamista ollut. Ei ongelmia, kauniita maisemia, ihmiset ystavallisia ja blah blah, tiedatte kylla nama vakiklisheet  :wink:  Toki sinne lahtiessa pitaa selvittaa ne alueet jonne ei guerillojen tai huumekaupan kannata menna ollenkaan (tai ei ainakaan matkustaa bussilla, vaan lentaa paikasta toiseen) ja muutenkin seurata uusimpia uutisia alueelta. Joku kidnappausriski on kylla niin haviavan pieni, ettei ainakaan sen takia kannata jattaa koko maahan menematta.

Anonymous

• Vieras
Kolumbia
« Vastaus #5 : 24.04.2004, 19:18:09 »
tunnetusti ne jotka ei ole käyneet lähelläkään kolumbiaa, on usein sitä mieltä että siellä on järkyttävän vaarallista... sitte ne jotka on käyneet, on ihan toista mieltä... vähänku lasten kasvatus, ne joilla ei ole mitään kokemusta tietää aina muka paremmin  :wink:

Ucee

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jjsoini@hotmail.com
    • Yahoo Instant Messenger - jjsoini@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
turha vastaus
« Vastaus #6 : 07.05.2004, 16:59:25 »
on näitä kolumbiavaarallisuusposteja tullut luettua aika paljon mm. lonelyplanetin thorntreessa kun tuo maa myös minua kiehtoo. sellainen yhdistävä tekijä on löytynyt että 98% vastaajista/neuvojista ei ole maassa käynyt, vaan toistelee toisilta kuulemiaan varoituksia ja arvailujaan. Mutta onhan sekin tiedonvaihtoa.. keskityn siis alla omaan kokemukseen:

vaihdoin konetta Bogotan lentokentällä ja kävelin 20 minuuttia ulkona etsien jotain paikkaa mistä ostaa sämpylä ja kokakolaa vähän halvemmalla. Minua ei kuitenkaan kidnapattu ja palasin lentokoneeseen huojentuneena, ehkä hieman adrenaliinitäpinöissä. Sain kuitenkin tärkeimmän eli kolumbialeiman passiini, jota voin nyt ylpeanä, silti vähätellen, esitellä Suomessa ystävilleni ja vahvistaa näin vaaroja kaihtamattoman alfamiehen mainettani.
ussi Soini
Matkanjohtaja/Aventura

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: turha vastaus
« Vastaus #7 : 07.05.2004, 22:59:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Ucee"
on näitä kolumbiavaarallisuusposteja tullut luettua aika paljon mm. lonelyplanetin thorntreessa kun tuo maa myös minua kiehtoo. sellainen yhdistävä tekijä on löytynyt että 98% vastaajista/neuvojista ei ole maassa käynyt, vaan toistelee toisilta kuulemiaan varoituksia ja arvailujaan.

Tämän olen minäkin huomannut... huvittaa lähinnä.

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kolumbia
« Vastaus #8 : 14.05.2004, 00:30:22 »
enpa ole ikina ko. maassa kaynyt, mutta yks parhaista kavereistani taalla pallon toisella puolella on kolumbiasta ja ainaki hanen mukaansa maa on tarpeeksi turvallinen turisteille. tietysti terveen jarjen rajoissa, itse ainaki lahtisin vaikka heti jos olisi mahdollisuus!!
I'll always love my home, it's California ;-)

t0ma

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.thirdclasstravel.com
Kolumbian hintataso?
« Vastaus #9 : 05.02.2006, 23:40:54 »
Heippa Pallarit!

Saavumme kuukauden paasta Kolumbiaan mutta paikallisista hinnoista ei ole mitaan hajua. LP:n ja Bootsnall:in foorumeiltakaan ei ainakaan nopsasti loytynyt apuja, joten jos jollakin on tietoa hostellien hinnoista ja mita maksaa matkustaminen, niin olisin kiitollinen.

t. Topi
ikaisemman reissun blogi E-Amerikasta - ThirdClassTravel

Boca

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kolumbian hintataso?
« Vastaus #10 : 10.02.2006, 16:45:04 »
moi Toma. kolumbia on tosi edullinen. kaikkein halvimman huoneen sain 10 000 pesolla joskin paremmista joutuu maksamaan enemmän. bussimatka esim cartagenasta bogotaan maksoi 80 000 pesoa (kesti 20 tuntia) ja ruoan saa euron pintaan. vaatteita ja tuliaisia saa ihan pilkkahintaan. halvimmillaan elin cartagenassa alle 10 euroa/päivä. niin ja 1 euro oli jotain 2200-2500 pesoa.

t0ma

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.thirdclasstravel.com
Kolumbian hintataso?
« Vastaus #11 : 13.02.2006, 19:14:02 »
Moi.

Kiitti tiedoista. Vahan alkoim kauhistuttaan etta losahtaako budjetti kun tuolla on aika paljon turisteja talla hetkella ja ollaan rallatty vahan liikaa. Cartagenaan ollaan mekin suuntaamassa. Tarkoitus on menna Santa Martaan ja Tagangaan sukeltelemaan. Varmaan etsitaan joku halpa hammokkimesta jossa voidaan roikkua pari viikkoa ja snorklata rannasta. Hu Brasseihin 3vkon paasta sit kolumbiaan. Kirjoittelen sielta sitte lisaa.
ikaisemman reissun blogi E-Amerikasta - ThirdClassTravel

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Armenia
« Vastaus #12 : 23.11.2008, 21:34:25 »
Onko kukaan käynyt Armenia nimisessä kaupungissa? Olisi kiva kuulla jotain kaupungista.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

taikaa

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kolumbia
« Vastaus #13 : 13.12.2008, 21:39:12 »
Olen oleskellut Kolumbiassa kahteen kertaan. Vuodenvaihteessa 1998-99 olin siellä 2 kk, syys-lokakuussa 2001 tuli 5 viikkoa täyteen. Reissujen syynä on ollut adoptiomatkat. Näillä reissuilla olosuhteet ovat aika erilaisia kuin reppureissulla. Pienen vauvan kanssa ei tulisi mieleenkään lähteä hakemaan riskejä ja koska lapsi on vielä lastenkodin kirjoilla, lastenkoti ja adoptioyhteyshenkilö myös sanelevat, missä ja miten voi liikkua.
Lapsemme ovat bogotalaisesta lastenkodista ja suurimman osan ajasta asuimme siis Bogotassa. Se on hyvin länsimainen kaupunki ainakin pohjoisosaltaan, slummit keskittyvät etelä-Bogotaan ja sinne meillä ei ollut asiaa. Pari kertaa ajoimme jostain laitamilta ohi.
Molemmilla reissuilla olen mm. käynyt yksin pankissa vaihtamassa rahaa, eikä mitään ole tapahtunut. Ostoksillakin liikuin yksin hotellin lähialueilla, en kylläkään pimeään aikaan.
Bogotassa liikuimme yleensä taksilla, jonka kuljettaja puhui englantia. Taksilla ajoimme myös Anapoima-nimiseen kylään joka sijaitsee n. 1500 metrin korkeudella vuorilla ja on ilmastoltaan erittäin miellyttävä. On myös paikallisten suosima lomakohde. Lisäksi kävimme Villa de Leyvassa, joka on suurimmaksi osaksi 1500-luvulla rakennettu. Siellä oli mahtavat intiaanimarkkinat lauantaina, luultavasti me ja kaksi sveitsiläisperhettä olimme ainoat länsimaalaiset niillä markkinoilla silloin vuonna 1998.
Vuoden 2001 matkalla ei saanut tehdä pitkiä automatkoja maaseudulle, joten silloin kävimme lentäen San Andresin saarella. San Andres on noin Nigaracuan korkeudella Karibian meressä ja suosittu lomasaari. Ranta on ihanaa valkoista hiekkaa, ilmasto karibialaisen kostea ja lämmin. Siellä liikuimme kahden pienen lapsen kanssa myös iltaisin ihan turvallisin mielin, turismi on saaren lähes ainoa elinkeino joten rauhassa sai olla.
Tapasin jossain pankissa ennen ekaa reissua ihmisen, joka oli käynyt Bogotassa ja tullut ryöstetyksi matkalla Bogotan keskustasta Montserrate-vuoren huipulle. Vuorelle pääsee sekä polkua että köysirataa pitkin ja Lonely Planetin oppaassa ainakin silloin sanottiin, että jos lähtee polkua, on todennäköistä joutua ryöstetyksi. Tämä pankkitäti oli mennyt juuri sitä polkua. Me menimme kiskoautolla, koska kävimme siellä joulupäivänä eikä köysirata ollut toiminnassa. Mahtava paikka, upea näköala yli Bogotan. Ainoa tappio oli lapsen puklurätti, joka putosi eikä sitä enää löytynyt.
Olen jatkuvasti yhteydessä adoptioperheisiin ja viimeksi käyneet perheet ovat kertoneet, että turvallisuustilanne on huimasti parantunut viimeisten vuosien aikana. Bogota on myös kehittynyt, on rakennettu kevyen liikenteen väyliä ym. ja kunnostettu paikkoja kaiken kaikkiaan.
Omissa muistoissani Kolumbia on kaunis maa ja siellä on tosi ystävällisiä ihmisiä. Kunhan lapset vielä muutaman vuoden kasvavat, lähdemme käymään juurimatkalla. Ilman muuta kannattaa siellä vierailla, mutta järki täytyy pitää kädessä eikä lähteä ihan mihin tahansa pöheikköön. Kolumbiassa on hyvät mahdollisuudet liikkua lentämällä, koska se on niin vuoristoinen maa. Avianca on KLM:n jälkeen vanhimpia lentoyhtiöitä maailmassa.

Jovalt

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kolumbia
« Vastaus #14 : 10.01.2009, 16:26:33 »
Onko kukaan käynyt Armenia nimisessä kaupungissa? Olisi kiva kuulla jotain kaupungista.

Piipahdin muutamia kertoja Armeniassa viime vuoden elokuussa. Totesin paikan parhaimmillaankin epäkiinnostavaksi heti saavuttuani, mutta koska oli myöhäinen ilta, jäin yöksi. Epäonnistuneen yösijavalinnan vuoksi yhdeksikin yöksi jääminen harmitti jälkikäteen. Käytin sittemmin kaupungin bussiasemaa Quindíon departamentin pikkukyliin, Filandiaan ja Salentoon, sekä kahviaiheiseen ”kansallispuistoon” suuntautuneiden visiittieni tukikohtana, sillä julkinen liikenne, jonka varassa olin, kulkee Armenian, departamentin pääkaupungin, kautta. Varta vasten en menisi uudelleen juuri Armeniaan, mutta ympäröivä seutu olisi epäilemättä useankin vierailun arvoinen.

icer

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://mythic.garm.ath.cx
Vs: Armenia
« Vastaus #15 : 04.03.2009, 18:10:33 »
Ohimennen olen käynyt. Me mentiin Armeniasta Pereiraan. Lennot kulki halvemmalla Bogotasta Armeniaan. Pereirassa oltiin yötä hotellissa. Siellä oli joku tapaus josta kämppis soitti poliisit paikalle. Toisesta huoneesta kuulu huutoo ja kiljumista. Portieeri ei kuullut mitään alakertaan asti...
Enivei Meille ei sattunut mitään. Tie Armeniasta Pereiraan kulkee vuorenharjanteella. Tie on hyvä ja maisemat mahtavat.

Kolumbialaiset sanoi joka käänteessä että Pereiran tai Armenian(en muista kumpi) naisilla on tietty maine. No me ei siellä yötä pitempään viivytty muutenkaan.

Mentiin sitten Salentoon, Cocora laaksoon ja sitten siellä oli jokin paikka missä oli kuumia lähteitä, nimi ei jääny mieleen, sori. Niin ja sinne kahvipuistoon. Kahvipuistossa voinee kerran käydä mutta se nyt oli melkein lasten leikkipuisto. Ja eräässä paikassa oli perhostarha jossa piipahdettiin myös. Se on ihan ok paikka jos perhoset kiinnostaa.

Niin jotkut arvuutteli onko siellä vaarallista. No jos järkee käyttää niin pärjää kyllä. Eniten kuumotti tuo em. hotellitapaus. Merkkejä kaikenlaisesta kyllä näkyy. Pohjoisessa ajeltiin minibussilla rautatien vartta ja kas kummaa siellä oli farc sissien räjäyttämä juna pitkin radan vartta.

Bussireissuilla minut tarkistettiin armeijan ratsioissa about 5 kertaa. Ne tarkistaa kaikki miehet, olet sitten länkkäri tai mikä vaan. Pääkauungissa ja muissakin kaupungeissa on poliiseja ja armeijaa joka kulmalla. Kerran vaihdettiin bussia kun tultiin Tayronasta Santa Martaan päin, koska kyseinen bussi ratsattiin joka ikisellä pysäkillä. Jotain ne epäili sieltä löytyvän, tai sitten ne ei antaneet poliisille avustusta tms.

Tosiaan lentomatkustusta suosittelen koska bussimatkat on hiukka vaarallisempia ja lentomatkat on myös aika paljon mukavampia. Vertaa +12h tukkosella bussilla vuorenrinnettä ylösalas tai 2h lentokoneessa ja kentällä. Kannattaa tutustua paikallisiin matkustus opaskijoihin tai lehtisiin. Niissä on selvitetty hyvät reitit mm. bussimatkoja varten.

Olis niin paljon juttua ettei kerkee kirjotteleen kaikkea. Harmi kun joutuu oleen töissä nyt. Oli se loppujenlopuksi sen verran mukava reissu. Paljon jäi vielä nähtävää ja koettavaa.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2009, 18:22:35 kirjoittanut icer »

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Armenia
« Vastaus #16 : 07.03.2009, 15:00:44 »
Ohimennen olen käynyt. Me mentiin Armeniasta Pereiraan. Lennot kulki halvemmalla Bogotasta Armeniaan.

Aika niukasti tuli tuota Armenia-infoa, mutta eipa ko. kaupunki enaa kohdelistalleni osu talla reissulla.

Tosiaan lentomatkustusta suosittelen koska bussimatkat on hiukka vaarallisempia ja lentomatkat on myös aika paljon mukavampia. Vertaa +12h tukkosella bussilla vuorenrinnettä ylösalas tai 2h lentokoneessa ja kentällä. Kannattaa tutustua paikallisiin matkustus opaskijoihin tai lehtisiin. Niissä on selvitetty hyvät reitit mm. bussimatkoja varten.

Itse suosittelen bussimatkustusta, koska siina nakee maata aika lailla toisesta nakokulmasta katsottuna. Mun kamoja ei sotilaat ole sen kummenmin ratsailleet. Kuukausi on taas vierahtnyt taalla ja juuri pari paivaa sitten, kun ajelin Barranquillasta Cartagenaan, niin takaluukkuun kurkistivat, mutta mitaan papereita ei kyselty silla kertaa. Sen sijaan kun mentiin kavereiden kanssa yolla baarista rannalle bilettamaan, niin eikos sinne pari polliisiia ilmestynyt mopollansa. Heti kavi ilmi, etta lahjuksia ne haluaa. Valokopio passista ei kelvannut, vaan pitaisi olla original. Ei myoskaan Suomen eu-ajokortti. No, minahan en alkanut lahjomaan, mutta molempien autojen kuskit oli sen verran maistissa, etta he paattivat hiukan avittaa poliisia ennen kuin se kysyy, kuka autoja on ajanut. Puolen tunnin neuvottelujen jalkeen toinen kuski antoi 20.000 ja toinen 30.000 pesoa. Siita huolimatta rannalta piti kylla lahtea, mutta minun ei tarvinnut lahtea hakemaan passia kampilta. Siina sitten vartin ajeltuamme jouduttiin uuten poliisin ratsiaan, jossa paatinkin kokeilla suomalaisen ajokortin toimivuuta henkkarina. Jo kelpasi, kun en puhunut passista mitaan ja sanoin heti, etta minulla on suomalaiset henkkarit. Kuski oli paikalliseen tapaan aika maistissa, joten hanella paloi 50.000 pesoa kauniin naiskytan lahjomiseen. Mina annoin pelkan hymyn.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili

casab

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Viisumi Kolumbiaan?
« Vastaus #18 : 12.07.2009, 19:18:25 »
Heippa kaikille!
Oon lähös kaverin kaa syyskuun alus kolumbiaan 4 kk:ksi. Tarkotus tosin ei ole olla kolumbias koko aikaa vaan ehkä ekaks kuukaus kolumbias pari kuukautta ecuadoris ja lopussa taas kuukaus kolumbiassa. Onko mitään tietoo siis siit et pitääks olla joku viisumi ´vai mikä se on se raja maassa olemiselle?? kiitti etukätee jos joku vaivautuu vastaamaan:))
kaisa

bl_pixel

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Viisumi Kolumbiaan?
« Vastaus #19 : 16.07.2009, 21:59:22 »
Et noilla suunnitelmilla tarvitse mitään. Saapuessasi saat lapun ja leiman jossa on oleskelun takaraja, pyydä niin pal kuin tarvitset. Raja on kai muistaakseni 3 kk, jonka jälkeen joudut anomaan jatkoa, tai poistumaan maasta.
Itse olen kulkenut pari kertaa rajan yli Ecuadorin ja Kolumbian välillä ilman ongelmia.