La Jopo Nostra: Lahti-Sisilia fillarilla (SK)

(Luettu 1771 kertaa)

krills

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
La Jopo Nostra: Lahti-Sisilia fillarilla (SK)
« : 27.03.2015, 17:32:20 »
Viimeisen vajaan vuoden aikana on elämässäni tapahtunut paljon.  Oikeastaan toukokuussa tapahtunut ero 15 vuoden suhteen jälkeen on vain pieni pläjäys siihen verrattuna, minkälaisen myllerryksen se aloitti pääni sisällä. Niillä jutuilla en viitsi teitä tässä nyt sen enempää rasittaa, mutta valotetaan sen verran, että oikeastaan kaikki on heittänyt ns. häränpyllyä lähtien omasta arvomaailmasta. Lopputulokseksi on kuitenkin saatu ehjempi ihminen, paljon elämääni jarruttavia asioita karistettua pois ja paljon uusia ideoita plakkarissa, joilla sitten lähteä rakentamaan uusia kujeita.

Viime kesänä kuitenkin alkoi viriämään ajatus pitemmästä fillariretkestä. Kaverin kanssa tätä suunniteltiin. Määränpääksi valikoitui Sisilia. Tämä siksi, että se tuntui määränpäältä, jonne päästessään voisi sanoa ajaneensa Euroopan halki. Kaveri karisi matkan varrella suunnitelmista pois, koska mulle tuli vahva tunne siitä, että tää reissu mun on tahkottava nimenomaan yksin. Tää reissu sopii just täydellisesti tähän rakoon. Jätin vuosia jarruttaneet duunit taakke, ja kotiakaan mulla ei tällä hetkellä ole. Hyvää aikaa siis jäsennellä asioita nupin sisällä, ja hypätä maailman syliin avoimena uusille ihmisille, paikoille ja kokemuksille.

Nyt on päästy siihen pisteeseen, että huhtikuun 1. päivä starttaa Jopo Cruiserini nokka Lahdesta kohti Sisiliaa. Mitään suurempia paineita en määränpäähän pääsemisestä ota. Ennemminkin Sisilia määräytyi siihen sen takia, että joku nimellinen määränpäähän tälläkin piti olla. Jotain alustavia suunnitelmia olen matkaa varten tehny, mutta enemmänkin asenteena on se, että elämä kuljettaa ja perillä on siellä minne reidet loppuu.

Ajatuksena ei nyt ole ihan missään taivasalla jatkuvasti yöpyä (ehkä), mutta ihan mielenkiinnostakin ajattelin kyllä koittaa vetästä homman mahollisimman "budjettina".

Tervetuloa seurailemaan homman etenemistä. Tarkoituksena olisi kokoilla blogiin ajatuksia ja matkan etenemistä. Lähinnä muistijäljeksi itselleni, mutta toki myös sitä varten, että sieltä voi joku muu sitten vinkkejä omiin menoihinsa poimia. Alla hieman reissuun liittyviä linkkejä:

http://krillenvintti.blogspot.fi
www.facebook.com/lajoponostra
twitter & insta: @krillmeister5
« Viimeksi muokattu: 27.03.2015, 18:04:03 kirjoittanut krills »

supi_

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: La Jopo Nostra: Lahti-Sisilia fillarilla (SK)
« Vastaus #1 : 27.03.2015, 20:00:11 »
Haha, nopeasti lukaisin blogisi läpi ja pakko kommentoida. Hommahan ei kuulosta mitenkään järkevältä, mutta siinähän reissun hienous osaltaan piileekin :D Itse vajaa vuosi sitten tein vähän pienemmän mittakaavan fillarireissun yksivaihteisella ja totesin sen olevan ehdottomasti vapauttavin matkustusmuoto ikinä. Mielenkiinnolla jään seuraamaan etenemistäsi ja fiiliksiä. Mahtavaa reissua niin ylä- kuin alamäkiinkin!

Oksat

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.03.2015, 21:11:49 »
Hyvältä kuulostaa >,< Ilmoo nyt Helkamalle et olet heidän laatupyörällä vetämäs tollasen matkan, jos irtois jotain sponssirahaa tai rengaspaikkoja megeen :) Good luck!

krills

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 27.03.2015, 21:56:22 »
Jos tässä nyt hirveen järkevästi koittais asioita ajatella, niin olis varmaan pitäny laput silmillä, ja jatkanu putkinäöllä duuneissa joissa ei viihdy ees vähää alusta. Mut jotenki mä oon järkeilly, että nyt on aika siirtää sitä järjen ääntä mun elämässä vähän syrjempään, ja ruveta tsekkailemaan enempi mitä se sydän sanoo. Ehkä siten ei saa keräiltyä audeja ja bemareita pihaansa, mut hyvinki todennäkösesti on hauskempaa ja saavuttaa sisällään jonkinnäkösen tasapainon...

Kiitoksia vaan kannustuksen sanoista. Mitään sponsseja mä en oo sen enempää tähän ruinannu, koska siten sais vaan rakennettua lisää painetta onnistumisen suhteen. Vaikka siis itselleni määränpää ei todellakaan oo se tärkein tässä, vaan ite matka.

Oksat

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.03.2015, 22:31:56 »
Ihan totta tosiaan jos itse matka on tärkeämpi kuin määränpää, pätee monesti. Toi sponssi-homma nyt oli tollasta kaivuri-jukka lämyskää :) Jos oisit vähän myöhempään lähdössä, niin oisin tullut tönään vauhtia sulle jossain päin Eurooppaa, mut eiköhön se siitä! Tsemii :)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Musta turisti.
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.03.2015, 23:00:53 »
Nyt nousee peukalo.

Suunniteltiin aikanaan vanhan pallisveteraanin Diokeneksen kanssa samaa, mutta mopoilla. Jäi puheisiin, valitettavasti.

Jopolla tuo on jotain ihan_muuta.  :)

SunRiseGirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.03.2015, 23:23:36 »
Vau!

Minusta olet oivaltanut jotain hyvin hyvin tärkeää tästä elämästä. Vaikka se kuulostaakin kliseeltä, niin kyllä ne vaikeudet vaan kasvattaa ja joskus tarvitaan kunnon pysähdys, että ehkä löytää sen oman paikkansa! Joskus hyvinkin epäonniset tapahtumat johtaa huomattavasti parempaan lopputulokseen.

Tsemppiä reissuun!

krills

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 28.03.2015, 11:35:22 »
Vau!

Minusta olet oivaltanut jotain hyvin hyvin tärkeää tästä elämästä. Vaikka se kuulostaakin kliseeltä, niin kyllä ne vaikeudet vaan kasvattaa ja joskus tarvitaan kunnon pysähdys, että ehkä löytää sen oman paikkansa! Joskus hyvinkin epäonniset tapahtumat johtaa huomattavasti parempaan lopputulokseen.

Tsemppiä reissuun!

yhtä kliseisesti voisin huikata vastauksena, että en mä koe mitää uutta oivaltaneeni. Muistanut vaan sellaisia asioita jotka me ihmiset usein aikuisiällä, yhteiskunnan normien puristuksessa, unohdamme  :)

Kiitoksia!

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 30.03.2015, 00:39:00 »
Ei muuta kun tsemppiä minultakin! 

Aivan loistava idea.

Kun kerran kysyit mitä kannattaa pakata..niin kyllä mä laittaisin ne pyöräilyhousut, ei ne millään tavalla hankalat ole..
Oman kokemuksen mukaan siinä 100 km jälkeen alkaa jo niin pahasti satula hinkkaamaan häntäluuta, että särky on jo pahaan hammaskipuun verrattavaa.toisaalta onhan se se sitten yksilökohtasta miten sun takapuoli ottaa vastaan noi kilometrit..

Sullahan ei tarakkaa ollut? hommaisin kyllä myös sen siihen saa kaksi ortliebin laukkua helposti molemmille puolin, todella käteviä käyttää..

Voisin vaikka lainata noi mun laukut sulle, mutta sun kick offi taitaa olla jo niin lähellä että ei ehdi..

Jos sulla ei sitä tarakkaa niin hommaisin tollasen etulaukun ohjauspyörään, luulen että sen tarpeen tuut huomaankin, kun kaiken laista pikku sälää
kuten karttaa, kännykkää, kameraa, passia tai rahoja tai vaikkaoa suklaapatukoita, ei jaksa enää kaivella housuista..

Toisaalta on ehkä hyväkin lähtee vähällä varustuksella, eikä se haittaa jos jotain puuttu, koska kaikkee pystyy hankkiin matkalta tarpeen mukaan.

niin ja mulla oli halvat  aurinkolasit, jotka muodostukin erittäin tarpeelliksi kun matkalla oli kaikenmailman itikoita ja paistaahan se aurinkokin ehkä.

Tässä on tää mun reissu kesältä 2013 http://ruotsisaksa.blogspot.fi/                           

itse oon saanut paljon vaikutteita Matti Rämön kirjoista (jos tiedät) ja Jukka Salmisesta...googlaamalla löytyy

niin ja vielä  kannattaa käyttää sohva surffausta ja warmshowers.comia..

Tää aihe on aika läheinen, joten tuun seuraan sun kirjoituksia tiivisti...Ei muuta kun onnea matkaan!!!

krills

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 01.04.2015, 22:56:10 »
http://krillenvintti.blogspot.fi/2015/03/kaiken-pitaisi-olla-kunnossa.html

Tänään eka "duunipäivä" takana. Mittariin kirjautui about 120 kilsaa Lahti-Helsinki välillä, ja hieman hengailulipumista Hesan päässä. Yllättävän helposti toi meni, vaikka oli aikataulut (lähdin toki hyvissä ajoin), ja maisematkin on tutut jo pikkupennusta lähtien.

Nyt vähän blogia tulille, pieni kuntopiiri ja unta kuulaan Tallinnassa, ja huomenna lähetään tavoittelemaan Pärnua.

jiihoo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.04.2015, 15:16:26 »
Kiitoksia.. Itselläni aikalailla samankaltainen elämäntilanne, ja tavoite olisi kuukauden sisällä olla jo polkemassa, katsoo sitten jos syksyksi kerkeisi takaisin.. Reitti täysin arvoitus, niinkuin aika moni muukin asia.

Seurantaan meni :)

krills

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 08.04.2015, 11:01:27 »
Terveisiä Puolan puolelta!

Alla vähän linkkejä teksteihin matkan varrelta:
LAHTI-HKI
http://krillenvintti.blogspot.com/2015/04/peli-auki.html
TALLINNA-PÄRNU
http://krillenvintti.blogspot.com/2015/04/eestihommia.html
PÄRNU-SAULKRASTI-RIIKA
http://krillenvintti.blogspot.com/2015/04/rajakokemuksia.html
RIIKA-BAUSKA-KEDAINIAI-SZYPLIZSKI
http://krillenvintti.blogspot.com/2015/04/paivan-visiitti-ahdistavaan-liettuaan.html

Polvet vähän huutaa. Onneksi tajusin Bauskasta lähtiessäni nostaa penkkiä vähän kruiseriasennosta ylöspäin, niin ei juodu nivelet niin koville. Matkanopeuskin kohosi hieman. Nyt alkaa kelit jo vähän lämpenemään. Se helpottaa. Tää on kyl mielellä varsin hyvä "täyshoito". Siinä missä homma on lepposaa ja näkee uusia paikkoja, niin on myös jatkuvaa itsensä haastamista. Jos fyysisestikin, niin myös henkisesti.

Nyt pitää ottaa päivä ainakin vähän lepposammin. Jos Varsovaan ehtisi vaikka kolmessa päivässä (n. 300km)

Naja Russelin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 17.04.2015, 22:57:08 »
Toivottavasti ei mene liian suorittamiseksi tämä reissu. Vai johtuuko tiukka aikataulu jo ostetuista lentolipuista ja duunista hankitusta kuukauden lomasta? Toivottavasti ehtisit hieman enemmän tutustua kulttuuriin ja ehkä jossain paikassa katsomaan vähän jonkun kauniimman tyttelin hamosen alle.

kenno

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.04.2015, 16:21:17 »
Mitenkä budjetti on pitäny (ja paljonko sulla menee rahaa esim. keskimäärin/matkavuorokausi?)? Kysyn tätä ihan sen takia, kun olen itse ajellut Euroopassa ja todennut että enemmän meni rahaa mitä oli tarkoitus.

Hirvee keskinopeus sulla (piirun alle 20kmh ja 30kmh välillä)ainakin verrattuna allekirjoittaneeseen. Pääsin vaihdepyörällä noin 13kmh keskinopeuteen... en pääse edes fillarilenkillä maantiepyörällä ilman kamoja 30kmh keskinopeuteen.. 150km päivä on meikäläisen kirjoissa myös paljon.

Hyvä blogi!

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 18.04.2015, 21:55:11 »
Kiva blogi, seurantaan menee.
Terkkusia täältä kotikaupungista, räntää ja kylmää. Mutta toriparkki on auki :)

Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!