Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?

(Luettu 133583 kertaa)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Töihin Kanadaan!
« Vastaus #40 : 17.01.2011, 18:14:08 »
Muoks, muoks, kun otsikkokin muuttui.

Tervetuloa palstalle!
« Viimeksi muokattu: 17.01.2011, 19:45:23 kirjoittanut HelsinkiFlyer »

travelfever

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?
« Vastaus #41 : 18.01.2011, 12:56:30 »
Hei!

Kova hinku olis päästä Kanadaan työharjoitteluun tai ihan palkkatöihin.. valmistun juuri kandiksi yliopistossa ja nyt olisi oiva tilaisuus mennä ulkomaille. Maisteriks kyllä meinaan lukea jossain vaiheessa, ja varmaanki täällä Suomen päässä, mutta välivuosi (tai välivuodet) oli paikallaan! Asuin Floridassa koko viime syksyn ja tykkäsin ihan älyttömästi.. reissasinki kiitettävästi ympäri USAa mutta Kanada jäi näkemättä.

Oon yrittänyt etsiä töitä internetin kautta mutta aika vaikeaahan se on, tuskin tulee valituksi näin netin kautta.. en tiiä uskaltaisko sinne tosiaan mennä vaan working holiday visalla ja etsiä sitte paikanpäällä?

hannat

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #42 : 29.01.2011, 21:12:33 »
Tietääkö kukaan miten helpolla turistiviisumin (jota suomalaisen ei siis tarvitse ennakkoon hakea???) pystyy pidentämään Kanadassa ollessaan? Ajattelin vaan, et jos töitä ei löydy ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, niin pitääkö sitten yksinkertaisesti palata Suomeen häntä koipien välissä? :-\  
Kaikenlainen ajankohtainen ja luotettava tieto Kanadaan muutosta ja työskentelystä on tervetullutta ja kovin arvostettua! :) Kiitti kiitti

Ei tarvitse palata Suomeen 6kk:n jälkeen! En tiedä sitä, että voiko turistiviisumia pidentää Kanadassa ollessa vai pitääkö käydä Jenkkien puolella. Itse sain Kanadaan mennessäni automaattisesti 6 kuukauden turistiviisumin. Lähdin välillä Jenkkeihin n. kuukaudeksi ja takaisin Kanadaan palattuani sain 3kk:n turistiviisumin. Olisin varmaan saanut 6kk uudestaan, mutta tarkoitus oli olla Kanadassa enää vain n. kuukausi, joten pitempään viisumiin ei ollut tarvetta.

Ne jotka seurustelevat kanadalaisen kanssa, niin älkää koskaan sanoko sitä kun tulette maahan. Virkailijat voivat helposti luulla, että tulet maahan vain mennäksesi naimisiin tms. ja tulevaisuudessa voit joutua joka kerta extrakuulusteluihin maahan saapuessasi. Ei kannata myöskään mainita, jos tulet maahan turistiviisumilla ja tarkoituksenasi on hakea töitä..

Asunnon vuokraamisesta sen verran, että kannattaa varoa huijareita. On tapauksia, jossa voidaan esim. vuokrata asuntoa jota ei ole olemassa tai asuntoa jonka joku toinen omistaa. Huijari voi pyytää ekan kuun vuokran ja takuuvuokran, ja ennen kuin saat avaimet niin huijari on häipynyt, tai saat jonkun toisen kämpän avaimet ja oikea omistaja antaa sinulle häädön, ja tässäkään tapauksessa et saa rahojasi koskaan takaisin.

Craiglist on ainakin yksi paikka mistä voi etsiä kämppiä ja huonekaluja yms. http://geo.craigslist.org/iso/ca
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 21:16:12 kirjoittanut hannat »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 30.01.2011, 14:30:36 »

Asunnon vuokraamisesta sen verran, että kannattaa varoa huijareita. On tapauksia, jossa voidaan esim. vuokrata asuntoa jota ei ole olemassa tai asuntoa jonka joku toinen omistaa. Huijari voi pyytää ekan kuun vuokran ja takuuvuokran, ja ennen kuin saat avaimet niin huijari on häipynyt, tai saat jonkun toisen kämpän avaimet ja oikea omistaja antaa sinulle häädön, ja tässäkään tapauksessa et saa rahojasi koskaan takaisin.

Craiglist on ainakin yksi paikka mistä voi etsiä kämppiä ja huonekaluja yms. http://geo.craigslist.org/iso/ca

Mites niitä asuntoja on tarjolla Kanadassa: yli- vai alitarjonta? Ovatko vuokranantajat nipoja, onnistuuko kuukauden, parin hengailusopimukset? Mistä suuresta/suurehkosta kaupungista saa vaivattomimmin asunnon?

TeamCAN

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #44 : 30.01.2011, 19:11:49 »
Lainaus
Ei tarvitse palata Suomeen 6kk:n jälkeen! En tiedä sitä, että voiko turistiviisumia pidentää Kanadassa ollessa vai pitääkö käydä Jenkkien puolella. Itse sain Kanadaan mennessäni automaattisesti 6 kuukauden turistiviisumin. Lähdin välillä Jenkkeihin n. kuukaudeksi ja takaisin Kanadaan palattuani sain 3kk:n turistiviisumin. Olisin varmaan saanut 6kk uudestaan, mutta tarkoitus oli olla Kanadassa enää vain n. kuukausi, joten pitempään viisumiin ei ollut tarvetta.

Kiitos tiedosta hannat! Oliko sulla Kanadaan ekaa kertaa saavuttaessa paluulippu Suomeen hommattu vai tulitko sisään pelkällä menolipulla? Mietin vaan, et onkohan porteilla nykyään minkälaiset kuulustelut jos tulee vaan menolipulla... ja kuinka helpolla ne antaa uusia turistiviisumeita jos käy vaik vkolopun ajan Jenkkien puolella?

Yritän saada mahdollisimman paljon tietoa irti eri vaihtoehdoista...kun en sieltä niin helpolla ja pian haluis takasin tulla... :) Täytyy vaan toivoa et löytää jonkun duunin ja saa luvat kuntoon.

Lainaus

Joo, mulla oli ihan hyvä kokemus Craigslistin käytöstä. Huijarit kannattaa kuitenkin pitää mielessä (muistaakseni saitilla on sellanen varotuslista, miten voi tunnistaa huijarit). Mut hyvänä sääntönä kannatta pitää, et pääset katsastamaan kämppäkandidaatin ennakkoon ja et vuokranantaja/kämppis on paikalla! Takuuvuokra kannattaa ehdottomasti maksaa suoraan käteen ja vasta nähtyään paikan ensin ja allekirjoitettuaan sopimuksen. Epäilyttävän alhaista vuokraa kannattaa myös harkita, se on yleensä merkki liian hyvästä ollakseen tota.

Vancouverin craigslist päivittyy tosi nopeesti, eli paikkoja on ainaki tarjolla ja vuokra-ajoistakin pystyy yleensä neuvottelemaan aika helposti :)

Vallisoletana

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 30.01.2011, 19:14:39 »

Tietääkö kukaan miten helpolla turistiviisumin (jota suomalaisen ei siis tarvitse ennakkoon hakea???) pystyy pidentämään Kanadassa ollessaan? Ajattelin vaan, et jos töitä ei löydy ensimmäisen kuuden kuukauden aikana, niin pitääkö sitten yksinkertaisesti palata Suomeen häntä koipien välissä? :-\

Turistiviisumin pidentäminen Kanadassa ollessa on melko helppoa. Sinun pitää täyttää hakemus ja lähettää se Citizenship and Immigration Canadan toimistoon hyvissä ajoin ennen turistiviisumisi umpeutumista (muistaakseni noin 2-1,5 kk aiemmin). Hakemuksessa kysytään mm. miksi haluat pidentää oleskeluasi Kanadassa, miten pitkäksi aikaa aiot vielä jäädä maahan (maksimihan on se toiset 6 kk) ja kuinka sen meinaat rahoittaa. Vastaus tulee sitten postitse. Näin siis ainankin vuonna 2003, voi toki olla, että käytännöt ovat muuttuneet sittemmin. Kannattaa varmaan tiedustella asiaa vielä tuolta Citizenship and Immigration Canadasta.

Omalla kohdallani pidennys onnistui. Perustelin jäämistäni maassa viihtymisellä ja sillä, että asuin "sukulaisten" luona, joten rahaakaan en liiemmin tarvinnut. Mitään kuitteja tms. en hakemukseen mukaan laittanut.

Edit: Tuon hakemuksen voi näköjään tehdä kätevästi myös sähköisesti. Immigration and Citizenship Canadan sivuilta löytyy ohjeet.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2011, 23:15:11 kirjoittanut Vallisoletana »
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #46 : 31.01.2011, 00:26:10 »

Mites niitä asuntoja on tarjolla Kanadassa: yli- vai alitarjonta? Ovatko vuokranantajat nipoja, onnistuuko kuukauden, parin hengailusopimukset? Mistä suuresta/suurehkosta kaupungista saa vaivattomimmin asunnon?

Mun kokemukseni ovat Quebecistä, jossa asunnoista ei kyllä ollut pulaa. Ilmeisen suosittua on vuokrata huone omakotitalon alakerrasta, kun vuokraisäntä/emäntä asuu yläkerrassa. Asuin itse kahdessa tällaisessa talossa ja molemmissa homma toimi ihan hyvin, paitsi noh ekassa vuokraemäntä ja -isäntä oli vähän turhan..vanhanaikaisia kyyliä  ;D Ne ei siis kovin tykänneet kun poikaystäväni kävi kylässä..joten vaihdon sitten kämppää ;) Asuin myös omakotitalossa jossa oli 10 huonetta (!!!!) ja kaikki oli vuokralaisia, eli kämpän omistaja asui muualla.

Näiden lisäksi tietysti ihan "kämppiäkin" löytyi, siis kerrostaloissa jne, mutta olivat yleensä kalliimpia. Ihana homma kanadalaisessa (tai ainakin quebeciläisessä) käytännössä on se, että vuokrasopimuksissa ei ole kestoa. Eli huone/asunto on sulla toistaiseksi ja ainakin minä pääsin irti asunnoistani vain ilmoittamalla n. kuukauden etukäteen ja vuokraisännät eivät olleet moksiskaan, vaikka olin asunut ko paikoissa vain 2-3 kuukautta.

Katusoittaja

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 06.02.2011, 17:37:12 »
Mites nyt tää työskentely siellä menee?

Siis voinko vaan lennellä sinne ja hommata asunnon ja ettiä töitä?
Ja sitä kautta se työlupa?

Ja minkälainen työllistymis mahdollisuus kouluttamattomalle matkaajalle?
(ainoa työkokemus on puutarha alalta(periaatteessa))

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #48 : 09.02.2011, 12:58:01 »
^ Millasia työllistymismahdollisuuksia on suomessa kouluttamattomalle henkilölle? + Sitten lisää vielä status (= turisti) jolla ei ole oikeutta työskennellä.
Eli en usko että kovin helposti mitään irtoaa, mutta mikäänhän ei ole mahdotonta.
Mutta jos mietit, että paikat joihin ei tarvi sen kummoista koulutusta (baarit, pikaruokalat, kaupat jne) ei välttämättä ole kovin innostuneita värkkäämään tuota työlupaa, koska varmasti kanadastakin löytyy kouluttamattomia työntekijöitä noihin hommiin.

joshi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : 10.02.2011, 21:36:06 »
Itsekin olen kolmen viikon päästä lähdössä puoleksi vuodeksi taas noille leveysasteille. Tarkemmin viitaten Albertaan. "Turistina" miehekkeen luo järkkäilemään tulevaa muuttoa ja ettimään töitä, mutta tätähän en tietenkään rajalla sano.  :D Nähtäväksi jää mitä tapahtuu ja joutuuko sieltä tulemaan vielä kertaalleen takaisin Suomeen.  :P Kerran olen kuulustelussa ollut ja se oli aika mieleenpainuva kokemus, en välittäisi moiseen joutua uudestaan. Kävi mielessä, että mahtaakohan Canmore-Calgary-Red Deer-Edmonton akselilla olla muitakin suomalaisia samaan aikaan liikenteessä? Olisi kiva törmäillä!  :)
life is like a book and people who don't travel are able to read only one page

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #50 : 25.09.2011, 11:12:04 »
^ Joshi, kerro toki miten sulle kävi  :)

Mulla on itellä nyt se tilanne, että oon todennäköisesti joskus ens huhti-toukokuussa muuttamassa Kanadaan paikallisen poikaystävän kanssa. Tällä hetkellä me majaillaan Australiassa ja oonkin nyt päättänyt aloittaa hyvissä ajoin nää viisumisuunnittelut.

Eli ilmeisesti kannattaa olla mainitsematta mitään tuosta miehekkeestä? Sehän vois mut sponsoroida, mutta koska emme ole asuneet Kanadassa (tai tarkemmin Ontariossa, jonne mennään) yhdessä tarpeeksi kauaa, että oltais common law partners niin en ole varma onnistuisko tuo spouse sponsoring juttu. Onkos kukaan sanonut rajalla, että on tulossa tyttö/poikaystävän luo? Ois mielenkiintoista kuulla kokemuksia :)

Eli mun vaihtoehtoina ovat joko tuo hävyttömän kallis allianssi viisumi, jolla voisin majailla sen 6kk. Onko kukaan muu kuin Shettis täällä hakenut sitä tuolta Ruotsin suurlähetystön kautta?
Toinen vaihtoehto on mennä sillä kuuluisalla turistiviisumilla ja ettiä töitä. Mutta, mun pitäis itse asiassa löytää työharjoittelupaikkakin, eli en tiedä tulisko tässä tapauksessa kysymykseen esim opiskelijaviisumi..? Oon siis tällä hetkellä aloittamassa maisterin opintoja, mutta noin vuoden päästä mulla ois harjoittelu edessä, ja tää tulee todennäköisesti olemaan paikallisessa yliopistossa.

Eli juu, hukassa ollaan  ;D Onneksi tässä on vielä aikaa setviä tätä juttua. Jos joku on mennyt tuolleen et on poika/tyttöystävä sponssannut, niin kertokaapas miten se toimi :)

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #51 : 27.09.2011, 12:08:12 »
Vastaanpa itse itselleni, eli mun kohdalla selvis, että tuo mieheke voi sponssata mut maahan, kunhan me voidaan todistaa, että ollaan oltu 'vakavasti' yhdessä yli vuosi. Tänään hankittiin oikein yhteinen pankkitili sitä varten ja sitten on vanhoja vuokrasopimuksia yms. Pitää vaan aloittaa viisumiprosessi piakkoin, se kun ilmeisesti voi viedä 6-12kk..!

Mutta ongelmasta toiseen, kauankohan mä voin ajella suomalaisella ajokortilla Kanadassa? Jos ja kun musta tulee permanent resident, niin pitääkö mun sitten jossain välissä luopua mun iki-ihanasta suomalaisesta ajokortista, joka ois voimassa vuoteen 2056 :D Kanadassa kun niitä uusitaan oliks se nyt kolmen vai viiden vuoden välein...Kokemuksia kellään?

joshi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : 27.09.2011, 19:59:32 »
ja taas kohta mennään. suomessa oon kerennyt olla muutaman viikon nyt ja menolippuja kattelen takaspäin.. ehkä jopa ens viikon alkuun :)

meidän kohdalla tuo sponssaaminen ei onnistunut koska ei olla asuttu yhdessä tarpeeksi kauaa ilman taukoja (vähimmäismäärähän olisi se 12kk), vaikka ollaan oltu yhdessä jo 1,5 vuotta ja kihloissakin ollaan. ja juurikin tän kihlautumisen takia me ei sovita tuohon "common law" eikä varsinkaan vielä "spouse sponsoring" boxiin. eli naimisiin pitäisi mennä ensin ja sitä kautta hakea tuota sponsorointia ja permanent residenciä. ahdistavaa olla tämmönen väliinputoaja!  :D puhetta onkin ollut että mennään vaan aluksi paperilla naimisiin että saadaan homma pyörimään ja paperit eteenpäin. nyt olisi mielessä myös työnteko, mutta kanadan sisäpuolelta työviisumia hakeakseen täytyy olla valmiiksi tuo 6kk:n viisumi + todistus omista taustoista (todistuksen saa tilattua helposti www.suomi.fi sivustolta hakusanalla: hakemus kansainvälistä rikosrekisteriotetta varten ja maksaa vain 11e)  :)

menin kanadaan reilu puoli vuotta sitten viimeksi ja siellä kuulusteluissa kerroin ihan rehellisesti että poikaystävän takia olen tulossa maahan ja että hän toimisi sponssaajana. siinä sitten selviteltiin taustoja jonkun aikaa ja sain aluksi 3kk:n viisumin mutta hain sitten melkein samointein lisäaikaa eikä siinä ollut mitään ongelmia. netissä canadan immigration sivuilla täytin hakemuksen ja selitin että miksi olen jäämässä pidemmäksi aikaa jne. oleskeluajan pidentämisessä ei ole kiirettä mutta se maksaa vain vähemmän jos hakemuksen lähettää 1kk ennen sen hetkisen viisumin vanhenemista (muistaakseni 75$). jos hakemuksen lähettää tuon aikarajan jälkeen maksu on jotain 200$. hakemuksen lähetettyä sinulla on oikeus olla maassa kuitenkin siihen asti kunnes vastaus tulee, vaikka viisumi ehtisikin vanheta sillä aikaa.

minun mielestä ihan turhaa pelottelua tuo että ei saisi muka poika/tyttöystävästä mainita yhtään mitään. pitää kuitenkin valmistautua siihen että suhteestanne tullaan kysymään mm. miten tapasitte, kuinka pitkään olette tunteneet toisenne ja vastapuolen elämäntilanteesta täytyy myös tietää tarkasti, työt, taustat, osoitteet ja syntymäpäivät jne. tiedot kirjataan ylös ja niitä voidaan verrata kun seuraavan kerran pyrkii maahan.

JA permanent residenciä voi hakea kanadastakin käsin mutta käsittelyaika kestää huomattavasti pidempään! maan ulkopuolelta 6-12kk ja sisäpuolelta 12-18kk. hyvissäajoin kannattaa kuitenkin alkaa keräilemään vanhoja kuitteja ja muuta todistusaineistoa niin ei tule yllätyksiä!  ;)

ja sitten vielä  ;D ajokortista muutama juttunen.. kanadaan ei ole pakollista hankkia kansainvälistä ajokorttia, mutta se on kuitenkin suositeltavaa. suomalainen ajokortti on ns. laillisesti voimassa kuukauden verran maahan saapumisen jälkeen. saskatchewanin puolella kansainvälinen kortti on kuitenkin pakollinen, että jos mielii ajella ympäriinsä niin kannattaa moinen hankkia kun ei sekään niin hirveästi kuitenkaan maksa. kannattaa soittaa suomen autoliittoon ja varmistaa sieltä, riippuen provinssista mihin on menossa. osaavat kertoa paremmin. itselläni on tämä kyseinen kortti mutta kertaakaan ei ole tarvinnut näyttää :)
en usko että permanent residentin jälkeen tarvitsisi omasta ajokortistaan luopua, mullakin se on voimassa tuonne 2057..  :D
pientä hilpeyttä herättänyt tuo vuosiluku sielläpäin, eivät meinaa millään uskoa  :D
life is like a book and people who don't travel are able to read only one page

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #53 : 29.09.2011, 04:25:37 »
Kiitos Joshi vinkeistä! Just laitoin tuon rikosrekisteriotehakemuksen menemään, onneksi se ei ollut tuon kalliimpi :) Vielä pitäis hankkia samainen todistus Britanniasta. Ja todennäköisesti Kanadasta kans, kun olin siellä vaihtarina 12kk ja tossa hakemuksessa vaaditaan police clearance kaikista maissa, joissa on asunut yli 6kk. Eli kai mun pitää se pyytää Kanadastakin, vaikka siis sinne sitä viisumia haenkin? Tällä hetkellä oon Australissa ja tulen täällä olemaan yhteensä 7kk, mutta hakemuksen lähetän varmaan noin kuukauden päästä, joilloin olen täällä ollut vasta alle 2kk, eli mun järjen mukaan en tarvi tuota todistusta täältä..? Sekavaa, miten on pitänytkin asua näin monessa maassa :)

Voi harmi, ettei teidän kohdalla toimi kumpikaan noinsta common law juttuun! Mutta, toisin kuin virheellisesti sanoin edellisessä viestissäni, meillä ei  ole esim vuokrasopimuksia antaa, koska Kanadassa asuttaessa ei vaan ollut edes vuokrasopimusta, Briteissä se oli vaan mun nimissä erinäisten syiden takia ja täällä ausseissa meillä ei ole vuokrasopimusta. Mutta meillä on kyllä todistaa, että molemmille on tullut postia kaikkiin osoitteisiin (ei yhteistä tosin), jossain mainittiin että sekin riittää. Pitää vaan olla reilusti todistetta luulisin. Mut jos te ette ole asuneet yhdessä koko aikaa, niin sitten voi olla hankalampaa! Toivottavasti kuitenkin keksitte jonki keinon :) Mun kaveri meni ns paperilla naimisiin jenkeissä, vaikka toki suhde oli ihan oikea. Niillä oli sitten kolmet häät loppujen lopuksi, hyvin pieni siviilivihkiminen, 'oikeat' häät jenkeissä ja toiset 'oikeat' häät suomessa :D

Eli siis tuo ajokorttijuttu..käsitinkö nyt oikein, et jos mulla on se kv-ajokortti (tai minkä paperin ne sieltä autoliitosta antaakaan) se riittää Kanadassa? Eli mun ei välttämättä tarvi mennä Kanadassa autokouluun ja saada kortti sieltä? Vaikka ois varmaan ihan turvallista opetella ajamaan ihan opettajan kanssa :D Pitänee ottaa yhteyttä autoliittooon ja kysellä... Joo, tuota mun ajokortin expiry datea on kyllä kummasteltu kerran jos toisenkin :D Ja sitten kohteliaasti kommentoitu, että 'no ethän sä näytä sit vuonna 2056 yhtään tuolta' :D Ai miten niin en näytä samalta 2006 ja 2056? Mun ulkokuoressa mitään eroa tule olemaan...:D

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 29.09.2011, 10:18:14 »
Voi harmi, ettei teidän kohdalla toimi kumpikaan noinsta common law juttuun! Mutta, toisin kuin virheellisesti sanoin edellisessä viestissäni, Eli siis tuo ajokorttijuttu..käsitinkö nyt oikein, et jos mulla on se kv-ajokortti (tai minkä paperin ne sieltä autoliitosta antaakaan) se riittää Kanadassa? Eli mun ei välttämättä tarvi mennä Kanadassa autokouluun ja saada kortti sieltä? Vaikka ois varmaan ihan turvallista opetella ajamaan ihan opettajan kanssa :D Pitänee ottaa yhteyttä autoliittooon ja kysellä... Joo, tuota mun ajokortin expiry datea on kyllä kummasteltu kerran jos toisenkin :D Ja sitten kohteliaasti kommentoitu, että 'no ethän sä näytä sit vuonna 2056 yhtään tuolta' :D Ai miten niin en näytä samalta 2006 ja 2056? Mun ulkokuoressa mitään eroa tule olemaan...:D

Kansainvälinen ajokortti on vain monikielinen virallinen käännös kansallisesta kortista, tarkoitettu turisteille. Vakituisesti EU:n ulkopuolelle muuttava joutuu käytännössä aina hankkimaan paikallisen kortin. Riippuu sitten maasta (ja joskus osavaltiosta) hoituuko asia toimistotyönä vai tarvitaanko tutkinto vai kenties koko autokoulu. Löytänet Kanadan valtion tai kohteenasi olevan osavaltion sivulta täsmäliset tiedot.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 24.10.2011, 01:56:58 »
Ruotsille myönnetään work and holiday viisumeita Kanadaan, josta luovuttavat 30kpl joka vuosi Suomelle. Tätä viisumia voi hakea Ruotsin konsulaatin kautta ja maksu hoidetaan myös sinne, hintaa tulee n.150€ ja tietenkin perus paperit kuten rik.rek ja todistus varallisuudesta, mutta tämä on avoin työviisumi ja vuoden voimassa. Eli ei tarvitse hoitaa työpaikkaa itselleen ennen maahan saapumista, vaan on oikeutettu reissaamaan vuoden ja tekemään töitä kaikissa muissa provinsseissa paitsi Qubecissa. En muista linkkiä Ruotsin konsulaattiin, mutta voin sen myöhemmin laittaa. Olen henk.koht asunut kohta vuoden Kanadassa kyseisellä viisumilla. ;)

Töitä Kanadassa on suhteellisen paljon ja helppo saada perus hanttihommia. Asunnon hankkiminen on paljon helpompaa kuin Suomessa ja moni muu asia myös. Itse ottaisin vuoden avoimen työviisumin ja tulisin töihin sillä tavalla, sitten on paljon helpompi saada työpaikka palkkaamaan sinut ja hoitamaan sinun kanssa jatkot työviisumille yms.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 02:02:01 kirjoittanut Le_samuel »
mph..

TeamCAN

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #56 : 27.10.2011, 18:28:34 »
Lainaus
Ruotsille myönnetään work and holiday viisumeita Kanadaan, josta luovuttavat 30kpl joka vuosi Suomelle.

Kiitos Le_samuel, toihan on mielenkiintoista ja ihan uutta tietoa mulle! Täytyypäs tutustua tähän hieman enemmän. Kurjaa kun Suomi ja Kanada eivät ole vielä solmineet Working Holiday viisumisopimusta, kun sinne ilmeisesti niin paljon hinkua olisi meidänkin puolelta. Laitathan linkin konsulaattiin kun ehdit :) Ja jos sulla tulee jotain uutta, hyödyllistä tai tarpeellista mieleen asiaan liittyen niin kerro pois, oon tosissani kiinnostunut!

Jos työluvan kanssa Kanadaan tahtoo, työpaikka pitäis olla jo etukäteen tiedossa. Jokainen voi varmasti päätellä minkälainen todennäköisyys on, että kukaan palkkaa töihin tapaamatta hakijaa, joten muuttosuunnitelmat hankaloituvat entisestään. Siksi work and holiday viisumin hakeminen Ruotsin kautta vois olla hyvä ajatus. Toinen vaihtoehto mistä oon kuullu on GO International Work and Travel-ohjelma, mikä on kanadalainen, 12 kuukauden työviisumeita suomalaisillekin järjestävä organisaatio. Itse en sen enempää ko. organisaatiosta tiedä. Tässä linkki http://www.gointernational.ca/programs-in-canada/overview.aspx Jos jollain on enemmän tietoa tai kokemusta Go Internationalista, olisi kiva tietää lisää.  :)

Le_samuel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 08.11.2011, 19:13:23 »
http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng&view=d

tuolla on nyt ohjeet WH viisumin hakemiseen ja mitä tässä kannattaa ottaa huomioon on, että sivuilla sanotaan että täytyy olla Ruotsin kansalainen, mutta se ei ole totta, koska Ruotsi luovuttaa omasta 500 viisumin kiintiöstä 30kpl viisumeita Suomeen. Eli paperit kuntoon ja maksu Ruotsiin ja paperit muistaakseni kuitin kera sinne. Varmasti yksi helpoimmista tavoista tulla Kanadaan vuodeksi reissamaan, koska viisumi on täysin avoin, kaikissa paitsi Qubecin provinssissa jossa on ihan oma menettelynsä. Tuon jälkeen on helppo hoitaa työsuhteita ja hoitaa vakiopaikka, sillä tapaa voi myös koittaa hakea kansalaisuutta.

Tervetuloa Kanadaan!
mph..

escape

• Aloittelija
    • Profiili
saisiko kanadaan (montrealiin) työluvan tai töitä jos menee turistiviisumilla? voiko tehdä töitä freelancerina jos on jo tmi suomessa?
millainen elintaso? mihin maahan vertaisitte? palkkataso? ihmiset? työttömyys %?

Viesti siirretty ketjuun. Heloriina/mode

SampoM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 22.11.2011, 01:22:03 »
Ei näytä vähään aikaan olleen toimintaa tällä foorumilla, mutta ilmottelenpa nyt kuitenkin.

Tarvittaisiin suomalaisia töihin Montrealiin tai Ste-Adeleen. Videopelien testaamisesta siis kyse. Henkilön pitäisi jo asua Kandassa. Vastatkaa tähän ketjuun jos on kiinnostusta tai lähettäkää yksityistä viestiä minulle.