Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?  (Luettu 23898 kertaa)

joshi

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?
« Vastaus #80 : Maaliskuu 21, 2012, 11:24:38 »
Itse taistelen tässä lupa/paperi/hakemus/liiteviidakossa parhaimmillaan ja nyt alkaa pikkuhiljaa valo loimottaa tunnelin päässä! Olen siis menossa naimisiin Kanadassa kihlattuni kanssa ensi kuussa ja sen jälkeen laitetaan paperit vetämään pysyvää oleskelulupaa varten. Olen saanut kuitenkin ristiriitaista tietoa, että saanko avointa työlupaa odottamisajalle? Neuvovat pysymään maassa siihen asti kunnes käsittely on suoritettu (max 18kk). Olen lukenut, että käsittelyn ajan sinulla on tilapäinen oleskelulupa maassa työlupineen ja kuuluminen myös terveydenhuollon piiriin. Olisiko ketään kuka on jo talsinut tämän saman polun ja pystyisi kertomaan omia kokemuksia?

Notaarin leimat eivät kelpaa todisteeksi esteettömyystodistukseen ! Kanada ei ole kirjoittanut Haagin yleissopimusta eikä näin ollen ole Apostillen maa, joten paperit kannattaa käyttää ulkoasiainministeriössä.
life is like a book and people who don't travel are able to read only one page

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissublogi
« Vastaus #81 : Maaliskuu 23, 2012, 15:50:33 »
Siis vastauksen sieltä suurlähetystöstä? Ei siihen kyllä kauaa mennyt, pari päivää? Ja viisumin sain viikossa.

Systa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #82 : Huhtikuu 16, 2012, 18:19:35 »
Jaanpa minakin kokemukseni :) Toivottavasti on jollekkin apua.

Tulin Kanadaan 2009 turistiviisumilla. Poistuin maasta 5kk oleskelun jalkeen ja palasin takaisin 4kk jalkeen. Ei ollut ongelmaa rajalla, sain taas 6kk turistiviisumin. Menimme naimisiin mieheni kanssa taalla. Selvitin kaikki asiat yms tanne ja Suomeen. Kun kaikki "todisteet" oli kasatuu lahetin oleskelulupahakemuksen lontooseen(mieheni siis sponsoroi minut). Tata ennen mieheni kuitenkin lahetti hakemuksen Mississaugaan etta han on oikeutettu sponsoroimaan minut.
Taman jalkeen hain jatkoa vierailija viisumilleni. Muistaakseni pitaa tehda 30 paivaa ennen kun nykyinen umpeutuu. Itse tein 2kk aikaisemmin. Kun vierailijaviisumi on kasittelyssa saa maassa oleskella siihen asti ennenkun paatos tulee.
Sain vierailijaviisumi paatoksen 3kk paasta hakemuksen lahettamisesta. Ja siita 1kk sain pyynnon lahettaa passin lontooseen oleskelulupaa varten. Tassa meni noin 2vko. Sitten poistuin Nykin puolelle Niagralta ja tulin takaisin jolloin taytin paprut permanent residence korttia varten ja virkailijat toivottivat tervetulleeksi Kanadaan.
Kivuton prosessi. Pitaa muistaa etta jos hakee outland, etta on vierailijaviisumi voimassa. Jos hakee inbound ei saa poistua maasta. Itse valitsin outbound koska se on nopeampi, voi poistua maasta jos perheelle sattuu jotain suomessa seka yleensa eu passin haltijalla ei ole ongelmaa saada jatkoa tuohon vierailija viisumiin,
Mita olisin tehnyt toisin.... Muuttanut sukunimeni mieheni nimeksi ennen oleskelulupa hakemuksen lahettamista. Parhaillaan tayttelen lippulappuja siihen.

Itse koin hyodyllisena www.canadavisa.com ja sielta vas alareunasta forum. loytyy paaaaljooon tietoa!

TeamCAN

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #83 : Toukokuu 11, 2012, 12:51:14 »
Mä hain myös IEC-viisumia Ruotsin kautta ja sain sen noin viikossa! Todella helppo, yksinkertainen ja nopea prosessi. Jos on kiinnostunut ko. viisumin hankinnasta ja kaipaa apua tähän emailiin stkhm.iec@international.gc.ca kannattaa viestitellä. Se on siis toimisto, joka vastaanottaa hakemuksia. Itse ainakin sain todella hyvää ja nopeaa palvelua  :)

IEC-viisumi kourassa lähden Vancouveriin elokuun alussa toivoen et sieltä löytyy kivaa duunia. Olis hienoa jos löytyis työnantaja, joka haluis palkata pidemmäksikin aikaa, etten tarvis vuoden jälkeen palata takas Suomeen. Tietääkö joku pystyykö IEC-viisumia mitenkään pidentämään vai mitkä mun vaihtoehdot jatkoa ajatellen ovat?

plait

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #84 : Toukokuu 11, 2012, 15:50:32 »
IEC on jaettu kolmeen osaan: Working holiday, Young professionals ja sitten se kolmas opiskelujuttu. Kustakin alakategorioista voi viisumin saada vaan kerran eli Working holidayta ei voi saada kahdesti mutta on mahdollista olla esim ensin vuosi Working Holiday-viisumilla ja sitten vuosi Young professionalina. Ite ajattelin tehdä juuri niin eli menee Working holidaylla vuodeksi maahan ja sitten jos löytyy tosi kiva työpaikka mikä suostuu tekemään vuoden työsopparin Working holidayn loppuessa niin hakee sen toisen vuoden sitten Young professionals-kategoriasta.

Tänään lähti postissa hakemuspaketti Ruotsiin kun vihdoinkin kahden kuukauden odottelun jälkeen sain FBI:lta rikosrekisteriotteen :)

PS. Aiemmin ihmettelin kun sieltä Ruotsissa olevasta Kanadan suurlähetystöstä ei vastattu mailiin niin siinä meni pari viikkoa koska ne sattu olemaan talvilomalla sillon.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissublogi
« Vastaus #85 : Toukokuu 21, 2012, 16:55:31 »
^ Plait, kysyitkö suoraan suurlähetystöstä tuota working holidaysta young professionaliin siirtymistä? Tai oisko sulla linkkivinkkiä antaa? :) Satutko yhtään tietämään kuinka vaikea tai yksinkertainen prosessi tuo young professional viisumin hakeminen on? Kun tuo working holiday oli kyllä niin simppeli, että!

Mä olen alkanut vähän hermoilemaan, jos en saakaan tuota mun permanent residency ennen kuin mun working holiday menee umpeen.. En ajatellutkaan, että voisin tuolla young professional viisumilla näin pidentää täällä oloa, etenkin kun on ihana työnantaja, jonka leivissä meinaan pysyä. Mitähän tuohon young professional viisumiiin vaaditaan työnantajan kannalta? Lähdenpä tutkimaan tätä asiaa, kiitos vinkistä ja kerro toki lisätietoa :)

plait

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #86 : Toukokuu 21, 2012, 19:29:23 »
Kysyin suurlähetystöstä että saako suomalaiset hakea myös Young Professionalia vai pelkästään Working Holidayta niin sieltä vastattiin että voi hakea kumpaa vaan.

Young Professionalin -vaatimukset löytyy täältä: http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/experience_canada_experience/young_professionals-jeunes_professionnels.aspx?view=d "To be eligible for the Young Professionals category, you must have received a signed letter of offer or contract of employment in Canada that is related to your field of professional expertise (degree and/or work experience) and that supports your career development (progression or lateral movement)"

FAQ:sta (http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/experience_canada_experience/faq.aspx?view=d) puolestaan löytyy tämmönen kohta:

Q: I currently have a valid IEC work permit. Can it be extended?

A: No, your current work permit obtained through IEC cannot be extended, nor can you apply for a new work permit under the same IEC category. However, you may apply for a new work permit under another category in which you have not yet participated.

Ja ton perusteella voi siis ensin olla vuoden Working Holidaylla ja sen jälkeen toisen Young Professionalina.

Varmaa tietoa ei oo siitä että onko toi YP sen vaikeempi prosessi kun WH mutta oisin käsittäny että se on ihan sama homma, pitää vaan olla paperilla näyttää että sulla on työpaikka koko seuraavalle vuodelle.

catie

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #87 : Toukokuu 23, 2012, 07:11:41 »
Kattelin että Kilroylta saa kans tollasta pakettia mikä tosin maksaa reilu 700€
mutta niiden kautta saa automaattisesti myös työpaikan?
Onko kukaan kuullut siitä mitään palautetta? Ja kuinka helppoa/vaikeeta
on niitä töitä saada? Etsin hotelli/ravintola-alan töitä..

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissublogi
« Vastaus #88 : Toukokuu 23, 2012, 16:23:04 »
Kiitos Plait! Täytyypä pitää mielessä tämä tämmönenkin vaihtoehto, jos sattuu että tulen sitä tarviin..:)

ssssssssss

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #89 : Kesäkuu 22, 2012, 18:05:35 »
Hellou!
Toivottavast joku osaa vastata...:)
Eli jos paikallinen kauppa haluaa palkata mut toihin heille, onko se sit silla selva et sit mulla on se "job offer", ja voin hakea sita valiaikaista tyolupaa? Kiitos xoxox

pumba81

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : Kesäkuu 25, 2012, 13:48:53 »
Käsittääkseni se pitää olla kirjallisena, ja sen jälkeen selvitellään onko se duuni sellasta mitä paikallinen voisi tehdä sinun sijastasi. Jos katsotaan että perus paikallinen voi sen suorittaa, et saa työlupaa.

Jos olet alle 30, suosittelen hakemaan working holiday viisumia Ruotsin kautta. Pääset helposti vuodeksi kattomaan meininkiä ja samalla sitten hakemaan jatkoja (joko väliaikaista tai pysyvää).
Tuo väliaikainen työlupa kun ei ole sieltä suositellummasta päästä tiukkojen ehtojensa puolesta, esim duunin vaihtaminen on käsittääkseni melko vaikeata.

100% varmaksi en mene sanomaan, mutta mielestäni näin se menee.

Pätkis varmaan voi selventää enemmän kokemusta omaavana :)

Nora.T

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #91 : Kesäkuu 26, 2012, 16:51:47 »
Hei!

Olen tämän kevään ylioppilas ja mietin, kuinka vaikeaa olisi saada työlupa Kanadaan välivuodeksi (ensi syyskuusta alkaen noin 12kk). Ajattelin lähinnä au pair -tyyppistä lastenhoitoa. Jos ja kun löydän perheen, joka haluaa työllistää ja majoittaa minut, pääsenkö kuinka helposti ja nopeasti paikanpäälle töihin? Mistä lupaa kannattaisi tällöin hakea ja minkä hintainen se on? Saako luvan varmasti, jos on työpaikka valmiina? Vaaditaanko luvan saantiin jotain muuta? Olen 19-vuotias ylioppilas (ja personal trainer), suomen kansalainen, kielitaitoa suomi, enkku ja ruotsi. Kiitokset jo etukäteen! :)

yellowbook

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #92 : Kesäkuu 27, 2012, 12:46:21 »
poistaa
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2012, 12:49:26 kirjoittanut yellowbook »

pumba81

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #93 : Kesäkuu 27, 2012, 14:04:27 »
Hei!

Olen tämän kevään ylioppilas ja mietin, kuinka vaikeaa olisi saada työlupa Kanadaan välivuodeksi (ensi syyskuusta alkaen noin 12kk). Ajattelin lähinnä au pair -tyyppistä lastenhoitoa. Jos ja kun löydän perheen, joka haluaa työllistää ja majoittaa minut, pääsenkö kuinka helposti ja nopeasti paikanpäälle töihin? Mistä lupaa kannattaisi tällöin hakea ja minkä hintainen se on? Saako luvan varmasti, jos on työpaikka valmiina? Vaaditaanko luvan saantiin jotain muuta? Olen 19-vuotias ylioppilas (ja personal trainer), suomen kansalainen, kielitaitoa suomi, enkku ja ruotsi. Kiitokset jo etukäteen! :)

Alle 30v -> Ruotsin kautta Working Holiday -viisumi on helpoin ja nopein, maksuja tulee jokunen satanen.
Tällä viisumilla voit tehdä muitakin töitä, et tarvitse etukäteen työtä vaan voit mennä paikanpäälle etsimään.

Killroy:n kautta saat viisumin + duunin esim laskettelukeskukseen, maksaa noin 600€.

Haku -toiminto on ystäväsi, tästä asiasta on keskusteltu jonkun verran tällä foorumilla, sekä tässäkin ketjussa.

sop

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #94 : Heinäkuu 02, 2012, 22:19:34 »
Oisko jollakin kokemusta Kanadan hiihtokeskuksista? Niinku työskentelyn puoleen :)
Onko kukaan ollut minkälaista hommaa tekemässä? Mitä on tykätty, jne.?
Oon vähän miettiny jos tuota IEC lupaa hakis ja sitten suuntais Kalliovuoria kohti...

Paitsi että! Tänään sain vastauksen suoraan Tukholmasta päin kun kyselin tätä, että he eivät enää mielellään myönnä (eli eivät enää myönnä) näitä IEC lupia.. että Alliansin kautta voi hakea mutta ei suoraan enää suurlähetystöstä... jippijee.
Mutta kokemuksia työskentelystä tietty vielä haluun kuulla :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2012, 14:46:11 kirjoittanut sop »

blu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #95 : Heinäkuu 04, 2012, 00:16:08 »
Täällä (jälleen) yksi kanadalaisen miehen löytänyt ilmottautuu ja nyt on oltu yhdessä 1,5 vuotta. Itse hain työviisumin Allianssin kautta, koska aloitin opinnot amk:ssa tammikuussa ja päätin tulla kesäksi Torontoon töihin. Allianssin kautta viisumiprosessi ei ollut kaikista helpoin eikä todellakaan halvin. Löysin tän keskustelun ja tuon Ruotsin suurlähetystötiedon vasta kun olin jo maksanut Allianssin ohjelmamaksun, joten näin tällä kertaa.
Yksi asia kyllä ihmetytti kun saavuin tänne (n. 1,5kk sitten) ja myönsivät mulle rajalla vuoden viisumin ilman kummempia kysymyksiä, vaikka Allianssi sanoo että kyseessä on 6kk viisumi. Viisumissa kuitenkin selvästi lukee että voimassa toukokuuhun 2013 joten luultavasti voin luottaa siihen, vai onko kellään parempaa tietoa?

Alkuperäinen suunnitelma oli palata Suomeen elokuun lopussa ja mennä takaisin kouluun, mutta nyt on mieli aikalailla muuttunut ja oon 90% varma että jään sittenkin tänne pidemmäksi aikaa nyt kun kerta on mahdollisuus. Kesän lopussa suunnitelmissa on muuttaa British Columbiaan ja etsiä sieltä jotain hotelli- ravintola-alan hommia (ala jota siis opiskelen). Sain työpaikan Torontosta muutaman viikon etsinnän jälkeen ravintolasta, onko kellään tietoa minkälainen tilanne BC:ssa on työnhaun suhteen? Kannattaako aloittaa hakeminen jo nyt jos menen sinne vasta elo-syyskuussa?

ssssssssss

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #96 : Heinäkuu 04, 2012, 02:32:56 »
Working Holiday viisumista kysymys... :)
Saako sen tyopaikan mahdollisesti hommata itse paikan paalla haluamastaan kaupungista, ja sitten hakea siihen tyopaikkaan tuota viisumia?
Kiitos kaikesta informaatiosta!

Ahmed

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #97 : Heinäkuu 05, 2012, 12:33:00 »
Hei!

Olen myös miettinyt vaimoni kanssa kanadaan (vancouver) muuttoa. Meillä on kuitenkin se tilanne, että olen jo yli 30 (32v) eli ilmeisesti ruotsin kautta haettava viisumi ei tule minun kohdalla vaihtoehdoksi juuri tuon iän vuoksi?

Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot (Minulla yliopisto ja vaimolla ammattikorkea).

Osaisitteko neuvoa mitä muita vaihtoehtoja minulla on hakea työlupaa? Mitä kaikkia todistuksia hakuprosessi vaatii ja miten kauan teillä on tuo hakuprosessi kestänyt?

Kiitos jo etukäteen vastauksista  :)

sop

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #98 : Heinäkuu 08, 2012, 21:06:38 »
Moikka blu!

Mä hain viime vuonna työviisumia cimon kautta, harjottelua varten.. ja vaikka harjottelu kesti 3 kuukautta niin mun työlupa rajalla myönnettiin vuodeksi. Eli usko vaan siihen paperiin jos ne on näin sen myöntäny mustaa valkosella nii silloin se on näin :)
Kun hait Allianssin kautta tuota viisumia niin kävitkö Kööpenhaminassa haastattelussa? Oon lukenu jostain, että sielä asti pitäs käydä.. onko totta?

blu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #99 : Heinäkuu 15, 2012, 06:10:12 »
Moikka blu!
Mä hain viime vuonna työviisumia cimon kautta, harjottelua varten.. ja vaikka harjottelu kesti 3 kuukautta niin mun työlupa rajalla myönnettiin vuodeksi. Eli usko vaan siihen paperiin jos ne on näin sen myöntäny mustaa valkosella nii silloin se on näin Smiley
Kun hait Allianssin kautta tuota viisumia niin kävitkö Kööpenhaminassa haastattelussa? Oon lukenu jostain, että sielä asti pitäs käydä.. onko totta?

Näin mä vähän ajattelinkin... Outoo että Allianssi väittää viisumin olevan 6kk, mutta ilmeisesti työntekijät rajalla ei ole tästä tietoisia vaan myöntää kaikille viisumin saaneille 12kk viisumin!
Allianssin kautta kun hain ei tarvinnut käydä työhaastattelussa, ainoa vaatimus Allianssilla on että täytyy olla korkeakouluopiskelija. Tulin tänne työviisumin kanssa ja hain töitä paikan päällä.
Jos hakee Working Holiday -viisumia Kilroyn kautta, silloin täytyy käydä työhaastattelussa ja tänä vuonna se taisi tosiaan olla Kööpenhaminassa, koska Kilroy takaa viisumin saajalle työpaikan hiihtokeskuksessa tms. koko talven ajaksi.