Kambodza

(Luettu 313058 kertaa)

habari

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Kambodza
« Vastaus #280 : 04.06.2010, 21:47:29 »
Joo hyvin mahdollista että joku uusi sijoittaja haluaa rakennuttaa sinne jotain. Koko saari on myyty Royal Groupille ja heti kun he löytävät sijoittajia niin rakennus alkaa.. Mutta pistän infoa jos jotain uutta kuuluu..

aluks ne on rankentamassa sinne avomeren puolelle, (kaveri osti baarin siltä sihanoukvillen puolelta bamboo islandia) mut taitaahan se olla vaan ajan kysymys.

Niäminen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #281 : 04.07.2010, 08:24:51 »
Mikähän on tilanne Kampotissa ATM:n / muiden automaattien suhteen? Hotellissa ei onnistu luottokortilla maksaminen eikä huvittaisi oikein isoja summia käteistä ottaa mukaan PP:sta asti.

habari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #282 : 04.07.2010, 10:17:48 »
Googlettamalla ATM locator löytyi 3 visan ja 1 masterin.

Niäminen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #283 : 04.07.2010, 21:19:43 »
Googlettamalla ATM locator löytyi 3 visan ja 1 masterin.

Tattista vain. Lähti kirjanmerkkeihin tämä.  :)

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #284 : 31.07.2010, 22:13:54 »
Nyt en ole kyllä varma, miksi kerron. Tuli vaan Cambodiasta mieleen n. 1kk sitten kuulemani tarina, kun olin Savannakhetissa, Laosissa.
Yks Phnom Penhissa asuva englantilaismies turisi, että joku pölvästi oli käyny Cambodzassa ampumaradalla. Verenhimoissaan halunnu tietenki ampua lehmän singolla. No, oli ampunu ohi, jolloin radan vastaava heppu oli antanu käsikranaatin. Tapa se v**un lehmä! Ja onnistui.
On saatana hommaa. Only in Cambodia.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

Trivandrum

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #285 : 11.08.2010, 11:09:44 »
Tuossa taannoin toukokuussa useampi pyysi esimerkkejä, miksi Kampot ovat syvältä hanurista. En ole sen jälkeen ennättänyt käymään, joten vastaan nyt.

Yksinään maan läpi pyöräilleelle miehelle kävi seuraavat esimerkit:

1) Ajoin todella köyhää maaseutua. Katsoin ohiajaessani erästä röttelörakennusta. Sieltä tullut mies ennätti kohdalleni ja täräytti kepillä niin kovaa, että kypäräni halkesi. Onneksi pystyin pitämään pyörän liikkeessä.
2) Yritin majoittua majataloon, iltapäivällä. Minut kävelytettiin pitkää käytävää pitkin katsomaan huonettani. Huoneessa olikin yllättäen kaksi kaveria, jotka totesivat "anna rahasi minulle". Lähdin kävelemään käytävää pois. Odotin koko ajan iskua, sitä ei kuulunut. Ehkä päässä ollut pyöräilykypärä auttoi.
3) Kaakkois-Kampotsean maaseudulla heiluteltiin ohiajaessani käärmeitä ja tehtiin kurkunviiltoelkeitä.
4) Phnom Penhissä viisi nuorta miestä yritti keskellä päivää ryöstää minut.

En ole "riikinkukoksi pukeutunut pyöräilijä". Selvästi matkalainen. Ja olen ajanut pyörälläni noin 20 maassa. Mitään vastaavaa aggressiota kuin Kamputseassa en ole kokenut.

Tulkintani: Kamputsean maaseutu on vielä turhan lähellä a) Vietnamin sotaa sekä b) erityisesti PunaKhmerien kansanmurhaa. Kamputseassa voi kulkea porukassa ja liikennevälinein, mutta maaseutu on yksinäiselle matkaajalle vielä "vaaraa omaava", joskin tulinhan minäkin sen lävitse. Kokeneena matkailijana koin kuitenkin pelkoa, jota en ole missää muussa parissa kymmenessä pyöräilymaassani kokenut.

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #286 : 17.09.2010, 00:10:54 »
Hei !
Kuinka monta päivää kannattaa varata Angor Watin alueelle?
Onko siellä lähistöllä muuta näkemistä ja kokemista kuin temppelit?

hahhe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #287 : 17.09.2010, 00:45:03 »
Angor Wat on siis vaan yksi Angokrin alueen temppeleistä, joka omalla kohdalla oli aikamoinen pettymys.Paikka totaalisen täynnä korealaisia ankkalaumaturisteja päivävarjoineen, ja osa temppelistä ikävästi rumien pressujen peitossa, jotain rakennustöitä käynnissä siis. Tehtiin sillälailla, että herättiin aamulla aikaisin ja poljettiin kireenvilkkaa Angor Watille ja odotettiin sitä kuuluisaa "auringonlaskua".Aurinko ei sinä aamuna tuntunut kuitenkaan nousevan ollenkaa; päivästä tuli pilvinen ja sateinen. Pieni pettymys  :D Sen sijaan Bayon, toinen isompi tempeli Angokrissa, oli huisin hieno ja siellä sai olla jotakuinkin rauhassa.
   Itse ostin temppeleille kolmen päivä lipun, joka kustansi 40 dollaria. Jos olisin teinnyt paremmin, olisin varmasti ostanut ainoastaan yhden päivän lipun, herännyt aikaisin aamulla ja viettänyt Angkorissa yhden pitkän, tehokkaan päivän. Kolmessa päivässä kerkesi mielestäni nähdä alueen melko kattavasti, kiirehtimättä. Viikko olisi ehkä ollut hieman liikaa.
  Lähistöllä (vajaat 20km Angor Watista???) on kuuleman mukaan vesiputous, jota valitettavasti itse en päässyt katsastamaan. Siitä, kuinka suuri tuo putous on, en osaa sanoa.
  Lisäksi alueella voi harrastaa elefanttiratsastusta, muistaakseni melkoisen suolaiseen hintaan.
   Vinkkinä vielä mainittakoon: jos haluaa temppelikierroksen hoitaa halvalla, kannattaa vuokrata polkupyörä guesthouselta halpaan hintaan; fillarit ovat dollarin/ päivä. Skobien vuokraus ei Siem Reapista lainsäädännön vuoksi ainakaan laillisesti onnistu, sen sijaan tuktuk-kyytiä saa.
 Ja olkapäät peittoon jos mielii kavuta Angkor Watin korkeimpiin kerroksiin.  ;)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2010, 10:14:53 kirjoittanut hahhe »

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #288 : 17.09.2010, 05:14:41 »
^ Melko kattavasti ja kiirehtimättä on tietysti väljä sanamuoto, silti
jos wikipediaa lainaan tähän...

"Over the next 300 years, between 900 and 1200, the Khmer empire produced some of the world's most magnificent architectural masterpieces in the area known as Angkor. Most are concentrated in an area approximately 15 miles (24 km) east to west and 5 miles (8.0 km) north to south, although the Angkor Archaeological Park, which administers the area, includes sites as far away as Kbal Spean, about 30 miles (48 km) to the north. Some 72 major temples or other buildings are found within this area, and the remains of several hundred additional minor temple sites are scattered throughout the landscape beyond. Because of the dispersed, low-density nature of the medieval Khmer settlement pattern, Angkor lacks a formal boundary, and its extent is therefore difficult to determine. However, a specific area of at least 1,000 km² (386 square miles) beyond the major temples is defined by a complex system of infrastructure, including roads and canals that indicate a high degree of connectivity and functional integration with the urban core. In terms of spatial extent (although not in terms of population), this makes it the largest urban agglomeration in human history prior to the Industrial Revolution, easily surpassing the nearest claim, that of the Mayan city of Tikal.[2] In fact, in terms of its urban sprawl, medieval Angkor even approaches the size of modern Los Angeles, and is said to have been seventeen times larger than Manhattan Island."

.... Niin ehkä et ole sitä koko aluetta kovinkaan kattavasti nähnyt.

Muttajoo. Onhan se semmoinen rahastuspaikka että oksettelee kun vielä
lippuoikeudetkin on myyty jollekkin puljulle salaisella summalla... Ja se
itse nyky-Siem Reap. No, en nyt siihen puutu.

Kambodza itsessään on kyllä varsin tyly paikka (tai ainakin silloin noin kolme-neljä vuotta sitten..)  mutta ne dollarit taskussa kyllä lievittävät mukavasti. Lienee ainut  paikka reissuillani jossa ukot oli baarissa heti mekastamassa ja viittomassa että
painu helvettiin kun olin menossa kaljalle ja ehkä syömään paikalliseen? aikalailla käsittämätöntä varsinkin kun en ollut tosiaan mitkään rolexit kädessä liikkeellä (vaikkei ne toki paljoa olisi maksaneet...). Toisaalta sitten ne ihmiset jotka olivat turistien tai länsimaalaisten kanssa tekemisissä tai osasivat vähän englantia kyllä usein suhtautuivat asiallisestikin, lie sekin johtunut rahasta ainakin osittain?... Harvojen ihmisten kanssa kuitenkaan pääsi mihinkään juttuun jos ei ollut kauppatapahtuma kyseessä (tätähän nyt sattuu vaikka ja missä, vaikkapa
Suomessa alkajaisiksi).

Kambodza on Kambodza, vaikka palmuöljyssä friteeraisi.

AlNU

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #289 : 17.09.2010, 10:53:46 »
Kambodza itsessään on kyllä varsin tyly paikka (tai ainakin silloin noin kolme-neljä vuotta sitten..)  mutta ne dollarit taskussa kyllä lievittävät mukavasti. Lienee ainut  paikka reissuillani jossa ukot oli baarissa heti mekastamassa ja viittomassa että
painu helvettiin kun olin menossa kaljalle ja ehkä syömään paikalliseen? aikalailla käsittämätöntä varsinkin kun en ollut tosiaan mitkään rolexit kädessä liikkeellä (vaikkei ne toki paljoa olisi maksaneet...). Toisaalta sitten ne ihmiset jotka olivat turistien tai länsimaalaisten kanssa tekemisissä tai osasivat vähän englantia kyllä usein suhtautuivat asiallisestikin, lie sekin johtunut rahasta ainakin osittain?... Harvojen ihmisten kanssa kuitenkaan pääsi mihinkään juttuun jos ei ollut kauppatapahtuma kyseessä (tätähän nyt sattuu vaikka ja missä, vaikkapa
Suomessa alkajaisiksi).

Kambodza on Kambodza, vaikka palmuöljyssä friteeraisi.

Itsellä oli täysin toisenlainen kokemus Siem Reapissa. Itsellä siis myös tuo 3 päivän lippu, josta ekan päivän vedin jonkun mototaxin kanssa, mutta loput 2 meni itsenään seikkaillen polkupyörällä ja vaikka turisteja onkin paljon niin Angkor Watin ja Bayonin temppeleiden ulkopuolella saa olla jo huomattavasti rauhallisemmin. Itse kyllä nautin tuosta temppelien kiertämisestä, vaikka en normaalisti tuollaista juuri teekkään, mutat joku siinä viidakon omansa takaisin valtaamisessa viehätti. Itse Khmereistäkään itsellä ei ole pahaa sanottavaa ja ruuat söin aina jostain sivummalta löytämistäni ruokapaikoista, joista sai ruuat huomattavasti niitä turistin ruokkimispisteitä halvemmalla (kuitenkin vähän Phnom Pehniä kalliimpaa), eikä mitään tuollaista kokenut. Lisäksi guesthousen pitäjät kutsuivat minut ja kaksi muuta vierasta johonkin bileisiinsä, joka kostautui aivan loistavaksi tapahtumaksi. Ruokaa ja juomaa riitti (juoma tosin loppui hetkeksi välissä) ja kun tämän kanadalaisen kanssa yritettiin maksaa tämän juoman lisähakukeikan juomia, niin ei raha kelvannut vaan tämä oli heidän tarjoamaa. Ilta loppui siihen, että lähdettiin tämän kanadalaisen kanssa huoneisiimme nukkumaan, kun kaikki muut olivat joko lähteneet kotiinsa tai sammuneet ympäriinsä. Vaikea sanoa kumpi on sitten normaalimpaa minun vai Ikiliikkujan kokemukset kaupungissa.

hahhe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #290 : 17.09.2010, 11:41:33 »
Itelläkin Kambodzasta ylipäätään loistavat kokemukset. Siem Reapissa tutustuin paikalliseen naiseen, joka majoitti minut kotiinsa viideksi päiväksi. Rahaa hän ei huolinut, vastineeksi valmistin asunnon keittiössä hänelle päivällistä, raaka-aineet hain torilta.  :D
  Kertaakaan en joutunut kusetetuksi ja tutustuin moniin "oikeisiin" ihmisiin, joista kaikki olivat mukavia. Samanlaisia kokemuksia Siem Reapin lisäksi myös Battambangista, joka olisi ilman paikallisiin tutustumista saattanut jäädä hieman ontoksi kokemukseksi.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #291 : 17.09.2010, 13:15:01 »
Näköjään Kambodza ainakin jakaa mielipiteet ja kokemukset vahvasti. Oma kokemukseni oli hyvin positiivinen.

Phonm Penhissä tapasin sattumalta joitakin nuoria paikallisia joiden kanssa hengattiin useampana päivänä. Missään vaiheessa kukaan ei ruinannut rahaa tai halunnut mitään palveluksia. Sain kutsun yhden heistä synttäribileisiin, käytiin juhlimassa Kambodzan itsenäisyyspäivää porukalla ja syömässä ja juomassa muutamana päivänä.

Myös Itä-Kambodzassa Pnong-heimon kylässä oli hauskaa vaikka kielimuuri valtava. Kutsuipa siellä sitten kyytiä kylän tienvarressa odotellessamme joku paikallinen äijäkolmikko kotiinsa heidän lattialle itsetehtyjä riisiviinashotteja litkimään. Me tarjottiin heille vastaavasti repusta löytyneitä keksejä ;)

Kaikista Kambodzassa käymistäni paikoista ainoastaan juuri Siem Reap oli pettymys. Temppelit olivat toki hienot ja kannatti käydä sen takia, mutta yksi päivä riitti itselleni varsin hyvin ja tein reissun pyörällä aamulla aikaisin aloittaen kuten joku yläpuolella. Kaupunki oli muuten kyllä niin turisti ja ärsyttävän muovinen. Siem Reap tuntui irralliselta osalta muuhun Kambodzaan verrattuna, mutta monihan käykin esim. Thaimaan puolelta Kambodzassa katsomassa Angkorin temppelit eikä muuta, joten sikäli sen ymmärtää.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #292 : 19.09.2010, 07:28:35 »
Vaikea sanoa kumpi on sitten normaalimpaa minun vai Ikiliikkujan kokemukset kaupungissa.

Luit vähän huolimattomasti.... Ja lainauksestakin jätit sen kohdan pois jonka
olit lukenut huolimattomasti  ;D Siis tämä kohta:

------------------------------
Muttajoo. Onhan se semmoinen rahastuspaikka että oksettelee kun vielä
lippuoikeudetkin on myyty jollekkin puljulle salaisella summalla... Ja se
itse nyky-Siem Reap. No, en nyt siihen puutu.
------------------------------

Puhuin siis siitä että OKSETTAA ETTÄ ANGKORIN ALUEEN LIPPUOIKEUDET ON MYYTY YKSITYISELLE FIRMALLE JA RAHAT MENEVÄT POLIITIKKOJEN TASKUUN!!

Loppu olikin sitten (siitä asti kun aloitit lainauksen) yleistä avautumista Kambodzasta.

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #293 : 19.09.2010, 10:57:40 »
Riippuu ihan siitä mikä itseä kiinnostaa. Suuri arkkitehtuurin ystävä on varmasti haltioissaan niistä pömpeleistä ja haluaa tutkiskella niitä useammankin päivän. Omiin silmiini jokainen temppeli näytti samalta, ja nautin eniten iltapäivän monsuunisateesta, joka ryöppysi pitkin temppelin seiniä muuttaen sen vesiputoukseksi ja tiet joiksi, jossa sitten läpimärkinä kahlattiin. Kävin myöhemmin Laosissa, Champasakissa ihailemassa Wat Phu -temppeliä, joka on khmerien rakentama myös. Se oli pikkuruinen, sympaattinen, restaurointia kaipaava rakennelma, jonka katolta kasvoi heiniä ja ympärillä ruohon seassa oli muitakin muinaisjäänteitä. Jotenkin tuolla pystyi paremmin haistelemaan sellaista menneiden aikojen tunnelmaa kuin Angkor Watin alueella, jossa muita turisteja ja kaikenmaailman myyjiä pyörii koko ajan ympärillä.

amari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #294 : 19.09.2010, 14:40:22 »
Mielestäni päivä temppeleillä on riittävä. Voihan sitä tehdä aina sillä tavalla, että menee edellisenä päivänä 17.00 jälkeen ja ostaa päivälipun seuraavalle päivälle. Tällä lipulla pääset seuraavan päivän lisäksi myös samaisena iltana temppeleille. Näin ainakin itse tein.

Star.Fly

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - hanna@sair.as
    • Profiili
« Vastaus #295 : 25.09.2010, 22:04:12 »
Me kulutettiin Siem Reapissa yli viikon, 3pvää tosin podin ruokamyrkytyksen suomaa iloista olotilaa (ei kannata kokeilla bratwurstia :D). Angkorille ostettiin kolmen päivän lippu ja niitä temppeleitä kierrettiin tuk-tukilla. Tykättiin kovasti Bayonista, se on kovasti erilainen kun vaikkapa Angkor Wat, labyrinttimainen. Turisteja oli kyllä paljon joka puolella, mut mä tykkäsin tooooosi paljon niistä temppeleistä, aivan mahtavia!

Yhtenä päivänä käytiin Beng Mealea -temppelillä, 80km Siem Reapista, sinne oli oma lippu ehkäpä 5 taalaa. Temppeli on osittain romahtanut, mutta sitä ei ole korjattu, eikä ilmeisesti aiotakaan. Siellä pääsee kulkemaan ihan niinku haluaa, niitten romahtaneitten lohkareitten päällä, mut siel on myös sellane siltareitti. Temppelillä on sitten paikallisia opastarjokkaita ja perään saa varmasti poikia,jotka "näyttää paikkoja" vaikket haluaisikaan ja sitten pyytää rahaa.. Muita turisteja siellä tais olla meidän lisäks 6, ei mitään massoja siis..

Käytiin myös laivaretkellä Tonle Sapilla. Aika rahankeräystä, vaikka näki siinä vähä erilaisia maisemia, oli sitä kelluvaa kylää ja sellasta.. Kokemus sinänsä.

Me käytiin myös Laosissa Champasakissa Wat Phoulla, mut mä en siitä niin kauheesti tykänny ku Angkorista, ehkä sen takia että se otti mun fysiikan päälle niine monine portaineen..

Kambodzasta jäi noin miljoona kertaa positiivisempi muisto kuin Vietnamista. Mut me ei käytykään ku Phnom Penhissä ja Siem Reapissa.

Tazze

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #296 : 04.10.2010, 11:02:24 »
Hei!

Onkohan kukaan käynyt ratsastamassa kyseisellä koululla http://www.thehappyranch.com/ Seam Reapin läheisyydessä.

Mietin että mitenhän haastava tollanen puolen päivän vaellus on. Itse uskoisin selviäväni helposti vaikka nyt vähän taukoa ratsastuksesta onkin ollut, mutta kaverini ei ole koskaan ratsastanut. Jos hän suomessa muutamalla tunnilla ennen reissua niin onkohan tuollainen puolen päivän vaellus mahdoton.

olti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #297 : 12.10.2010, 13:30:55 »
En tiedä olisiko tämä täytynyt laittaa Thaimaan viisumi -osioon vai minne, mutta tulkoon nyt tänne, koska Kambodzaa aiheessa paljolti käsitellään. Siirrellä saa vapaasti.

Elikkä olen lentämässä Bangkokiin ja jatkamassa sieltä suoraan kohti Kambodzaa. Myös paluulento on Bangkokista ja näillä lennoilla väliä n. 50 päivää. Thaimaassa passiinsa saa ilmeisesti leiman, joka oikeuttaa 30 päivän oleiluun maassa. Tässä siis tulee tuo paljon täälläkin käsitelty ja moneen suuntaan rönsyilevä keskustelu siitä, että tarvitsenko viisumin tai jonkin todistuksen (esim lentolipun) siitä, että olen maasta poistumassa 30 päivän sisällä? Jotkut sanovat ettei Thaimaassa asiasta kysellä, vaan ongelma koskee lennolle pääsemistä lähtökaupungissa (nyt kyseessä siis Helsinki). Kuulema voivat evätä pääsyn lennolle, jos vaadittavaa todistusta ei ole. Ja tähän joku sanoi, että riippuu täysin lentoyhtiöstä vaativatko mitään tällaista. Ilmeisesti tätä asiaa koskeva tilanne on saattanut välillä muuttua, niin etten tiedä mihin tai kehen luottaa asiassa. Lentoyhtiön (Austrian Airlines) ja matkatoimiston puhelinpalvelu ei osannut ongelmaani vastata. Olisiko jollain varmaa tai edes suht varmaa tietoa asiasta?

Ja sitten enemmän Kambodzaan keskittyvä kysymys. Jos tällainen maasta poistumisen todistava lippu tarvitaan, kelpaako siksi jokin etukäteen buukattu bussilippu rajan yli? Ja osaako joku neuvoa mistä näitä matkoja (edullisia ja toimivia) voi etukäteen varata?

Tazze

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #298 : 12.10.2010, 14:00:33 »
Olin juuri samasta asiasta yhteydessä Thaimaan suurlähetystöön. Siellä olivat kovin nihkeitä vastaamaan mihinkään ja tivaamisen jälkeen ainut mitä sain vastaukseksi on että tarvitsen viisumin.

Thaimaan viisumi on ainakin heidän sivujen mukaan ilmainen jos passin vie ja hakee itse suurlähetystöön. Postitus kulut taitavat olla 10e ettei sekään ole paha. Joten itse totesin että taidan ottaa varman päälle ja hoitaa viisumit kuntoon ennen reissua niin ei ainakaan tule ylläreitä.

Lentolippu sen pitäs olla millä todistaa maasta poistumisen.

Mulla siis on tilanne että bussilla kambotsaan ja sitten 32 päivän päästä takas thaikkuihin niin ei ihan toi 30 päivää riitä mikä tarvis olla.

cocoa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #299 : 12.10.2010, 14:13:37 »
Taitaa tosiaan olla asioita jotka riippuvat virkailijasta.
Itse hakisin (ja teinkin kun olin samassa tilanteessa) sen ilmaisen viisumin (tosin omassa lähipiirissä siitä ei ole mitään sotkuja tullut vaikka puuttuisi). Sitten ei tarvitse miettiä paluulippuja.

Vietnamin rajallakin vaadittiin tämmöistä maastapoistumistodistusta ja ainakin siinä tilanteessa olisi riittäny vaan kertoa suullisesti matkasuunnitelma. Taskussa oli myös AirAsia-halpislento hätävarana mutta eivät olleet niin kiinnostuneita.
Mutta ei voi tietää jos jollain koppalakilla on paha päivä.