Kambodza

(Luettu 290246 kertaa)

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Kambodza
« Vastaus #40 : 30.12.2007, 21:50:52 »
täytyy minunkin sanoa että sitä aseilla ampumista en tajunnut minäkään. muuten kambodia oli ihanaihana juurikin paikallisten ansiosta.

ja täytyy sanoa että periaatteessa viihdyin PPn riversidellä vaikka seolikin yhtä reppuilija-aluetta. oman GH:n henkilökunta oli niin kultaista väkeä että heidän ansiostaan vietin siellä vaikka kuinka monta päivää!
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #41 : 30.12.2007, 23:13:03 »
Lainaus käyttäjältä: "jeppe007"
Lainaus käyttäjältä: "tonppa"
Tuli testattua viime viikolla kyseinen maa ja kaksi päivää riitti!
Lähinnä alkoi säälittämään, kun katsoi mitä pääosa travellereista tuolla harrasti dollareillaan...eli kaikkea sitä mikä on  kotimaassa kiellettyä; huumeet, maksullinen seksi, aseilla ampuminen yms hulluttelu maksua vastaan jne.  
Noh, ei voi tietysti yleistää, mutta itse en joka tapauksessa tykännyt kyseisestä maasta... liikaa kurjuutta, vaikkakin ihmiset vaikuttivat super-ystävällisiltä.

Olet varmasti ollut eri maassa kuin minä, itse viihdyin Kambodzassa todella hyvin. Kävitkö missään muualla kuin Siem Reapissa?
Eiköhän noita kaikkia "aktiviteettejä" ole jokaisessa maassa akselilla Burma-Thaimaa-Kambodza-Vietnam? Maksullisten naisten määrä kuitenkin Kambodzassa oli itselleni yllätys, koska en niihin juuri missään törmännyt ja mielestäni stadissa(Helsinki) on pirijyriä helvetisti enemmän kuin tuolla, jossa pääasiallisesti palaa "vain" kannabis. Ja eihän sitä tarvitse mennä kun Suomenlahden eteläpuolelle ja "aktiviteetit" ovat ihan samat!
On aika yllättävää, että olet valmis tekemään noin radikaalit johtopäätökset maasta, jossa olit vain kahden päivän vierailun ajan.

Lensin Phon Peniin ja sieltä seuraavana aamuna laivalla Siam Repiin, jossa kävin mm. Ankor Watilla. Phon Phenissä kävin tutustumassa myös yöelämään, joten kokemukseni pohjautuvat itse näkemääni. Lapsiprostituoituja en ole itse missään Aasiassa nähnyt noin paljon/avoimesti kuin Phon Phenissä => Hotellissakin oli kyltit, että lapset saavat tulla huoneeseen vain omien vanhempien kanssa.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #42 : 31.12.2007, 12:35:20 »
Lähinnä alkoi säälittämään, kun katsoi mitä pääosa travellereista tuolla harrasti dollareillaan...eli kaikkea sitä mikä on  kotimaassa kiellettyä; huumeet, maksullinen seksi, aseilla ampuminen yms hulluttelu maksua vastaan jne.  

Noh, ei voi tietysti yleistää, mutta itse en joka tapauksessa tykännyt kyseisestä maasta... liikaa kurjuutta, vaikkakin ihmiset vaikuttivat super-ystävällisiltä.

Ankor Watille toki plussat.

Niin, jokainen tallaa tyylillään, mutta Kambodzasta löytyy kyllä kaikkea muutakin kuin em. aktiviteetit. Ja jos kurjuus ahdistaa, kannattanee suunnata oma matkailu vain länsimaihin.

Omasta mielestäni yksi Kambodzan upeimmista puolista on juuri se, että kun miettii minkälaisista lähtökohdista suurin osa ihmisistä ponnistaa, tuntuu näin perussynkästä suomalaisesta suorastaan ihmeelliseltä miten uskomattoman ystävällisiä, mukavia, iloisia ja elämänmyönteisiä ihmiset tuossa maassa ovat.
Better to burn out than fade away

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Kambodza
« Vastaus #43 : 31.12.2007, 13:08:32 »
komppaan sixtusta :)
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #44 : 31.12.2007, 14:28:02 »
Lainaus käyttäjältä: "sixtus"

Ankor Watille toki plussat.

Niin, jokainen tallaa tyylillään, mutta Kambodzasta löytyy kyllä kaikkea muutakin kuin em. aktiviteetit. Ja jos kurjuus ahdistaa, kannattanee suunnata oma matkailu vain länsimaihin.

.

No, itse en jokatapauksessa tykännyt maasta. Se ei toki tarkoita sitä ettenkö viihtyisi esimerkiksi Thaimaassa tai muissa Aasian maissa.  Muutaman viikon lepolomaani en halua viettää kurjuuden keskellä.

Eri asia sitten tietysti, jos olisi pidempään reissussa, niin voisi hyvinkin yhdistellä vähän erilaisia ympäristöjä.

p4itsu

• Aloittelija
    • Profiili
Laosin puolelta Kambodzaan
« Vastaus #45 : 05.01.2008, 10:05:27 »
Olen nyt Laosissa ja tarkituksena on jatkaa matkaa Kambodzaan. Epaselvana on viela tuo rajan ylitys. Olen kuullut, etta raja olisis laiton ja siita paasee yli kun sujauttaa dollareita passin valissa. Mutta saako sielta sitten viisumin vai pitaako se hommata etukateen jonkun matkatoimiston kautta. yksi paasi jo ensikertailaista huijaamaan. :oops:

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #46 : 05.01.2008, 14:55:11 »
Jos oot etelästä 4000 islandsin holleilta ylittämässä niin no prob. Visan saat rajalta ja korruptiomassii Laosin puolel joudut pistää $1 ja Kambodzan puolel tuplat.

On kyllä mielenkiintoisin raja mis ite oon ollu:)

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
Kambodza
« Vastaus #47 : 06.01.2008, 00:26:06 »
Siis missä saa olla ja mitä? Juttua Kambodzhan sisään- ja ulostuloista on vaikka vaikka tässä. Maahan on viisumi. Ei "vapaapäiviä" jaossa, joten turismovisa on 30 päivää voimassa. Joillakin raja-asemilla käy jopa etukäteen tilattu e-visa . Eipä tarvii maksaa rajavirkailijoille korruptiolisää ja homma toimii... Suosittelen.
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

welsh

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #48 : 07.01.2008, 16:27:40 »
Ja noista korruptiolisista selviaa kylla puhumalla. Vuosi sitten en maksanut lanttiakaan kummallakaan puolella ylittaessani Laos-Kambodza-rajan. Ei kannata maksaa :x
Ticking away the moments that make up a dull day

Yayo

• Aloittelija
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #49 : 08.01.2008, 10:54:21 »
Parin viikon päästä ois lennot Bangkokiin, josta jatkolennot phnom penhiin. Oon miettinyt e-visan hankkimista, mutta oon myös kuullut että lentokentiltä saisi visa-on-arrival. Pitääkö paikkansa? Eihän tuossa säästöä tulisi, kuin tuo $5 käsittelymaksu, joka e-visan hintaan lisätään, mutta onhan sekin monta olutta :)

Kenelläkään kokemuksia tuosta e-visasta?

Edit. Infoa löytyikin muualta: Eli visa-on-arrival on käytössä ja ihan tuon $20 maksaa.

Kun tässä nyt postattu on kuitenkin, ni kysytäämpä vielä, että olisiko jollain vinkkiä, kuinka hoidan itseni halvimmalla Bangkokista Phnom penhiin. Lentoja ei vielä ole, mutta koska hki-bkk-hki lentojen välillä reilusti yli 30pv, ni päädyin tulokseen että suora "todistus maasta poistumisesta" on järkevämpi, kuin thai-visa, vaikka myös thaikkujen kiertelyä on ohjelmassa.
Onko mahdollista hommata etukäteen esim bussikuljetusta bkk-pp? Ja käykö kyseinen piljetti todistuksena? Tähän mennessä halvin löytämäni keino on Air Asian lennot, 2200 baht. (499 + verot).
Mielessä kävi myös, että kun on tuo e-lippu, ni vaihtaisi tulostukseen päivämäärät ja lennot, toimisikohan ja kuinka riskiä?

Sekava postaus, mutta toivottavasti ottaa tolkkua. Kaikki apu erittäin tervetullutta :)

siberian

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kambodza
« Vastaus #50 : 08.01.2008, 11:31:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Yayo"
Tähän mennessä halvin löytämäni keino on Air Asian lennot, 2200 baht. (499 + verot).
Mielessä kävi myös, että kun on tuo e-lippu, ni vaihtaisi tulostukseen päivämäärät ja lennot, toimisikohan ja kuinka riskiä?

Sekava postaus, mutta toivottavasti ottaa tolkkua. Kaikki apu erittäin tervetullutta :)

Enpä tiedä onko tästä mitään apua, mutta itse lensin phnom penhistä bangkokiin 75 $:lla + 20 $ lentokenttävero. Kävelin aamulla lentokentälle ja kysyin saiskos lippua ja siinä ne jotain söhelsi ja kuuden tunnin päästä istuin koneessa.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #51 : 08.01.2008, 12:58:18 »
Lainaus käyttäjältä: "siberian"

Enpä tiedä onko tästä mitään apua, mutta itse lensin phnom penhistä bangkokiin 75 $:lla + 20 $ lentokenttävero. Kävelin aamulla lentokentälle ja kysyin saiskos lippua ja siinä ne jotain söhelsi ja kuuden tunnin päästä istuin koneessa.

No ennemmin toi jo Yayon toimesta esitetty airasia, koska on edullisempi.

Parin viikon päästä ois lennot Bangkokiin, josta jatkolennot phnom penhiin.

Lentoja ei vielä ole, mutta koska hki-bkk-hki lentojen välillä reilusti yli 30pv, ni päädyin tulokseen että suora "todistus maasta poistumisesta" on järkevämpi, kuin thai-visa, vaikka myös thaikkujen kiertelyä on ohjelmassa.

Siis ootko jo hommannu lennot vai et?

Joka tapauksessa halvin keino BKK:sta PP:n pääsemiseksi on varmastikin bussi, joka kustantaa ~20USD. Tosin aikaa vierähtänee lähes vrk:n verran.
Itse menisin suosiolla tolla airasialla sillä n.40-50€ hinnalla. Nopeaa, suht edullista ja samalla saisi hommattua ton maastapoistumisdokumentinkin.

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
tietoa
« Vastaus #52 : 08.01.2008, 13:38:19 »
Lueskeles minun käyttämiä matkavaihtoehtoja vaikkapa tuosta. Siellä on linkkinä myös siirtymiset niin maarajan kautta kuin lentämälläkin (jota kyllä suosittelen) Phnom Pehniin. Säästyy monta tuskailua, yksi ylimääräinen yöpyminen ja päivä.

PP:ssä ja Siem Riepissä lentokentällä se visa maksaa sen 20$ eikä muuta. Pari passikuvaa mukaan! Poistut maasta sitten jonkun maarajan (Koh Kong/Trat tai Poipet/Aranyiaprateth) kautta niin säästät lentokenttäveron!!!
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

Ogatnaa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #53 : 08.01.2008, 14:54:28 »
www.airasia.com
tarjouksessa.

Tuo tarkoitti Airasian myyvan edullisia lentoja vielakin edullisemmin 10 000 000 matkustajan kyyditsemisen kunniaksi.

Ei muuta kuin puraisemaan pari halpaa siivua  :roll:

mjassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #54 : 08.01.2008, 15:46:28 »
ite tulin pari paivaa sitte siem reapista koh changille ja tiet siem reapista rajalle on oikeesti niin paskat et mielellaan maksais sen 20 e enemman et paasee lentamalla. 200 kilsan matkaan saatiin kambotsan puolella menemaan yli 7 h.
Kuvia ja matkapäiväkirjaa Kaakkois-Aasian rundista osoitteessa http://markusjatoni.wordpress.com/

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #55 : 08.01.2008, 21:42:46 »
Lainaus käyttäjältä: "mjassi"
ite tulin pari paivaa sitte siem reapista koh changille ja tiet siem reapista rajalle on oikeesti niin paskat et mielellaan maksais sen 20 e enemman et paasee lentamalla. 200 kilsan matkaan saatiin kambotsan puolella menemaan yli 7 h.

joo ite tulin saman reitin minibussilla ja koko setti kesti 12h... lähtö aamulla 9.00 ja perillä changilla oltiin illalla 21.00
Nopeammin tuon pätkän Siem Reapista Thaimaan rajalle olisi päässyt taksilla, jos olisi ollut porukka jakamassa kuluja. Yksin matkaajalle ainoa vaihtoehto oli siis tuo hemmetin hidas turistibussi

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Kambodza
« Vastaus #56 : 09.01.2008, 09:58:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Yayo"
Parin viikon päästä ois lennot Bangkokiin, josta jatkolennot phnom penhiin. Oon miettinyt e-visan hankkimista, mutta oon myös kuullut että lentokentiltä saisi visa-on-arrival. Pitääkö paikkansa? Eihän tuossa säästöä tulisi, kuin tuo $5 käsittelymaksu, joka e-visan hintaan lisätään, mutta onhan sekin monta olutta :)

Kenelläkään kokemuksia tuosta e-visasta?

Edit. Infoa löytyikin muualta: Eli visa-on-arrival on käytössä ja ihan tuon $20 maksaa.

Kaytin itse Kambodzan e-viisumia joulukuussa ja olin oikein tyytyvainen, koska sen sai printattua itse etukateen. Jos jattaa viisumin hankkimisen maahantulon yhteyteen, niin saattaa joutua jonottelemaan kentalla toisenkin tunnin, mikali kay huono flaksi.

pa78868

• Aloittelija
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #57 : 06.02.2008, 18:47:16 »
mitenkäs muuten noiden maastapoistumisdokumenttien kanssa toimitaan? ajattelin lentää KL:sta viikon päästä joko Siem Riepiin tai Phnom Penhiin ja jatkaa Thaimaaseen kuun lopussa. eli pitääkö olla etukäteen lentolippu pois maasta?

entä jos aikoo mennä bussilla tai laivalla? 15$ tais olla AA:lla ennen veroja Phnom Penh-Bangkok, joten voihan sen varmuuden vuoksi ottaa. on vaan vähän kiire lippujen varauksen kanssa :)

Tessu

• Reissaaja
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #58 : 06.02.2008, 23:50:47 »
Lainaus käyttäjältä: "pa78868"
mitenkäs muuten noiden maastapoistumisdokumenttien kanssa toimitaan? ajattelin lentää KL:sta viikon päästä joko Siem Riepiin tai Phnom Penhiin ja jatkaa Thaimaaseen kuun lopussa. eli pitääkö olla etukäteen lentolippu pois maasta?

entä jos aikoo mennä bussilla tai laivalla? 15$ tais olla AA:lla ennen veroja Phnom Penh-Bangkok, joten voihan sen varmuuden vuoksi ottaa. on vaan vähän kiire lippujen varauksen kanssa :)

Ei tarvinnut minkäänlaisia maastapoistumisdokumentteja Kambodzassa kun lensin KL:sta Phnom Penhiin pari viikkoa sitten.

kanki

• Aloittelija
    • Profiili
Kambodza
« Vastaus #59 : 07.02.2008, 16:31:16 »
Itse reissasin nelisen vuotta takaperin Thaimaan rajalta Siem Reapiin pick-upin lavalla yhden kaverini ja n. 10 paikallisen kanssa. Kyseessä oli kait jonkinlainen paikallinen julkinen liikenne.
Rajalta meidän piti kävellä muutama kilometri paikalliselle torintapaiselle, jotta kyyti löytyi. Lisäksi ainakin meitä oli heti rajan jälkeen "auttamassa" paikallinen poliisi, joka väkisin olisi halunnut hommata meille taksin.

Jokatapauksessa kokemisen arvoinen ja halpa kyyti. Kaipa niitä kulkee muuallakin kuin tuolla välillä. Kannattaa kokeilla jos on mahdollisuus