Lahinna oma viestini on se, etta ei kannata aliarvioida budjettia tanne tullessa. Edelleen dormista saa huoneen 1 dollarilla ja katukeittiosta ruokaa 1 dollarilla. Bussimatkat eivat paljon kustanna, esim Phnom Penhista Seam Reapiin 4.5 $ ja toisin pain 7$. Paasymaksu Angkor Watiin kustantaa 20 $/paiva ja 40$/3paivaa. Paalle viela mopo tai tuk tuk kyydit. Mopo 7-9$ paiva ja tuk tuk 10-15 paiva. Koska turismi on kasvanut rajahdysmaisesti ja bensan hinta on noussut samalla tavalla, tietyt asiat ovat kallistuneet. Kulkeminen tuk tukilla tai mopolla on kallistunut. Samaa sanoi vapaaehtoistyontekijat, jotka ovat olleet taalla toissa tammikuusta asti. Riisin hinta on noussut viimeaikoina, mika saa paikkalliset hieman epatoivoiseksi (tieto perustuu paikallisten kiroamiseen).

Jos suosit Phnom Penhissa lankkariravintoloita, ravintoloita Lake Siden tai River Siden alueella, niin niissa ruoka maksaa alkaen 3 dollaria aina 15 asti. Lake Side on perinteinen halpa reppureiskojen alue. Nahtavyydet, kuten Royal Palace, kustantaa Lonely Planetin mukaan 2$, lipunmyytitiskilla lukee kuitenkin 6$. 8-10 $ kustantaa kyyti Killing Fieldsille ja takaisin, seka lippu 2$. Itse kun en sieda kuumuutta kovin, ainakaan yolla, joudun maksamaan ilmastoidusta huoneesta alkaen 7 $. Yritin nukkua tuuletin huoneessa, mutta 37 asteen kostea huonelampotila, ei tarjonnut riittavan kunnollisia yo unia.

Lyhyt siirtyminen 1-2km maksaa mopolla noin 0.75$-1$ ja tuk tukilla 2$. Paikallisbusseja ei ole. Suomalaisittain siis halpaa, varsinkin nyky kurssilla. Edellisessa viestissa kaytin vertauksena Bangkokia. Siella maksaa liikkuminen 3.5$ Sky Trainilla koko paivan. Guest Housesta maksoin 6 dollaria (ilmainen internet ja uima-allas). Viidella dollarilla soin siella komeasti. Taalla uima-allas vierailu jossain hotellissa alkaen 6$ ja netti alkaen 0.75$/h. Siina hieman hinta arviointeja Kambodzasta. Aina voi loytaa erittain halpoja ja hyvia hostelleja ja ravintoloita. Hinta tietoni perustuvat keskiarvoon ja kyselyihin. Kiitos ja anteeksi.

Ps. Itse olen parjannyt mainiosti pelkilla 2 dollarin sandaaleilla (slapareilla), niin Angkor Watin temppelialueilla, kuin kaupunki alueillakin. Harva nayttaa panostaneen kenkiin kovasti. Makuasioita.