Kambodza

(Luettu 313051 kertaa)

Jasson

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kambodza
« Vastaus #260 : 03.03.2010, 00:47:43 »
Ite olin siellä viime syyskuussa. Kyllä siellä aina puolen päivän aikaan vettä tuli mutta muun ajan päivästä paisto aurinko ja oli lämmintä.
Itteäni ei ainakaan häirinny. Oli itse asiassa oli jopa hienoa kokea KUNNON vesisade. Parhaillaan puolessa tunnissa rymäytti vettä polviin asti. On melko erikoista kahlata kadulla... Ne on just niitä juttuja jotka jää mieleen.

Jean-Luc Crétier

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #261 : 27.03.2010, 14:58:41 »
Kumpaa maata suosittelette minulle, Kambodzaa vai Mongoliaa?
« Viimeksi muokattu: 27.03.2010, 15:29:59 kirjoittanut Jean-Luc Crétier »

Trivandrum

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #262 : 06.05.2010, 18:56:55 »
Pyöräilin vajaa kuukausi sitten Kampon lävitse. Kokeneisuutta on - 17 pääkaupunkia reissuilla pyöräilty.

Kampot ovat syvältä pepusta. Maaseutu on, ainakin yksin kulkevalle miehelle, todella riskialtis. Suomeksi: väkivallan vaara ryöstöineen on koko ajan päällä. Väkivalta ei ulotu majapaikkoihin tai isompiin kaupunkeihin asti, ainakaan päiväaikaan.

Matkustustapani erosi reppureissaajasta: "aja bussilla, sitten taksilla ja hillu ulkomaalaisten hostelleissa kaupungissa". Yksin matkaavan ei ole syytä mennä Kampoin maaseudulle. Se maa on ainakin tätä kirjoitettaessa niin syvältä hanurista kuin olla ja voisi.

Jos olisi setä-Aadolf, toteaisin "niittäkää maa ihmisten asuttavaksi". Khmerit ovat matkustajan kannalta liian lähellä kuolemansa kenttiä ja muutenkin puhdasta paskaporukkaa.

homeri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #263 : 06.05.2010, 20:18:30 »
Pyöräilin vajaa kuukausi sitten Kampon lävitse. Kokeneisuutta on - 17 pääkaupunkia reissuilla pyöräilty.

Kampot ovat syvältä pepusta. Maaseutu on, ainakin yksin kulkevalle miehelle, todella riskialtis. Suomeksi: väkivallan vaara ryöstöineen on koko ajan päällä. Väkivalta ei ulotu majapaikkoihin tai isompiin kaupunkeihin asti, ainakaan päiväaikaan.

Matkustustapani erosi reppureissaajasta: "aja bussilla, sitten taksilla ja hillu ulkomaalaisten hostelleissa kaupungissa". Yksin matkaavan ei ole syytä mennä Kampoin maaseudulle. Se maa on ainakin tätä kirjoitettaessa niin syvältä hanurista kuin olla ja voisi.

Jos olisi setä-Aadolf, toteaisin "niittäkää maa ihmisten asuttavaksi". Khmerit ovat matkustajan kannalta liian lähellä kuolemansa kenttiä ja muutenkin puhdasta paskaporukkaa.
En usko. Kerro joku esimerkki.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #264 : 06.05.2010, 21:28:54 »

Hohhoijaa. Jos haluat keskustella Adolf-sympatioistasi, tee se jollain toisella forumilla.

Itse pidin Kambodzasta ja khmereistä kovasti. Oli hieno huomata kuinka mahtavia ihmisiä he olivat verisestä lähihistoriastaan huolimatta. Kuinka he jaksoivat hymyillä. Ainakin ne joiden kanssa kävin keskusteluja. Ainahan on myös niitä jotka eivät hymyile ja haluavat ryöstää turisteja. Itse en kuitenkaan kokenut Kambodzaa erityisen turvattomaksi. Totta kai siellä missä on köyhyyttä on myös rikoksia, mutta on mielestäni vääristelyä väittää Kambodzaa todella riskialttiiksi maaksi. Perusjärjellä pärjää sielläkin. Tuotakaan väitettä en allekirjoita, että väkivalta ei ulotu majapaikkoihin tai isompiin kaupunkeihin. Kyllä Phnom Penhin ja Sihanoukvillen ryöstötilastot ovat kuitenkin kohtalaiset.

Ja mitä tulee mainitsemaasi maaseutuun, minusta juuri Kambodzan maaseutu oli Kambodzaa parhaimmillaan. Vaikka olenkin ilmeisesti näitä "reppureissaajia", niin vietin aikaa Mondulkirin provinssissa melkoisissa perähikiöissä mm. viidakossa vaeltaen ja Pnong-heimon kylässä yöpyen. Muita turisteja ei näkynyt. Kutsuipa paikallinen kylänmies minut juomaan riisiviinaa kahden ystävänsä kanssa kotiinsa tuolla seudulla. Olivat mahtavia ihmisiä, missään vaiheessa en kokenut oloani uhatuksi eikä kukaan maaseudulla kerjännyt minulta almuja, vaan halusivat vieraanvaraisuudestaan tutustua muukalaiseen.

Mutta kokemukset ovat erilaisia ja jokaisella on omansa. Minäkin kuulisin mielelläni niitä kokemuksia näistä uhkaavista tilanteista. Koitko väkivaltaa, uhkaavia tuijotuksia vai mitä? Tuntuivatko tummahipiäiset tarkasti ympäristöään seuraavat khmerit uhkaavilta?

Kysymykseen Kambodza vai Mongolia vastaisin että molemmat. Jos on pakko valita näin mielenkiintoisten maiden väliltä mikä tuntuu mahdottomalta, niin ehkä Kambodza, kunhan reissaa muuallakin kuin siellä Siem Reapin turistihelvetissä.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Garreth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #265 : 07.05.2010, 08:34:31 »
Täytyy kyllä täysin kompata Wilhelmiä. Itse en ole Kambodzhassa koskaan joutunut uhkaavaan tilanteeseen, vaikka aika paljon maaseudulla eri puolilla maata olen liikkunut. Eri asia on, että khmerit ovat äärimmäisen uteliaita. Ehkä joku kokee tämän uhkaavaksi.

Mustapippuri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #266 : 21.05.2010, 13:39:33 »
Hello!
Onko kellään kokemuksia Koh Rongin saaresta Sihanoukvillen länsi puolella? Millanen on meininki tänä päivänä ja millasta resorttia sinne on rakentunut? Onko siellä pystyssä vielä suomalaisen pystyttämä Broken heart guesthouse?  :)

Elmo84

• Aloittelija
    • Profiili
    • Araska restaurant
    • Sähköposti
« Vastaus #267 : 24.05.2010, 15:05:42 »
Aika hiljaista on vielä Koh Rongilla. Kyllähän sinne rakentuu kaikennäköistä resorttia ja lentokenttää mutta uskoisin että on rauhallinen paikka, ainakin pari seuraavaa vuotta vielä. Kyseinen suomalaisen pyörittämä paikka on tällä hetkellä kiinni ja avautunee taas sadekauden jälkeen..

Mustapippuri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #268 : 24.05.2010, 23:34:05 »
Kiitos tästä tiedosta! Hienoa kuulla, että on pystyssä vielä. Mun tulevan reissun yks etappi tuleekin sitten olemaan todenäköisesti juuri sitten siellä. Lisätietoja paikasta otetaan toki edelleen vastaan  :)

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #269 : 26.05.2010, 01:04:30 »
Täytyy kyllä täysin kompata Wilhelmiä. Itse en ole Kambodzhassa koskaan joutunut uhkaavaan tilanteeseen, vaikka aika paljon maaseudulla eri puolilla maata olen liikkunut. Eri asia on, että khmerit ovat äärimmäisen uteliaita. Ehkä joku kokee tämän uhkaavaksi.
Aivan mukavaa porukkaa toki. Ehkä jos vertaa esim. Laosiin niin kusettajia on enemmän. Tämä siis minun tuntuma.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

Elmo84

• Aloittelija
    • Profiili
    • Araska restaurant
    • Sähköposti
« Vastaus #270 : 26.05.2010, 07:42:05 »
Kiitos tästä tiedosta! Hienoa kuulla, että on pystyssä vielä. Mun tulevan reissun yks etappi tuleekin sitten olemaan todenäköisesti juuri sitten siellä. Lisätietoja paikasta otetaan toki edelleen vastaan  :)

Koskas olet lähdössä ja millainen reissu tiedossa? Itse asustelen täällä Sihanoukvillessä ja vastailen mielellään kysymyksiin jos sellaisia tulee mieleen. Lähden Suomeen pariksi kuukaudeksi kohta ja palaan taas syksymmällä tänne Kambodzaan.

Ps. nyt noille saarille kannattaa vielä mennä kun siellä on niin rauhallista. Kaikki noi saaret on myyty ja aikamoisia suunnitelmia on kehitteillä niiden täyteen rakentamiseksi. Taitaa olla vain ajan kysymys koska suuret resortit jyräävät pikku bungalowit tieltään, mutta kyllä siihen vielä vuosia menee, ainakin luulisin.

jiihoo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #271 : 26.05.2010, 10:55:05 »
Taitaa olla vain ajan kysymys koska suuret resortit jyräävät pikku bungalowit tieltään, mutta kyllä siihen vielä vuosia menee, ainakin luulisin.

Oli puhetta, että Koh Run (eli Bamboo Island tms.) backpackerbungalowien vuokra-aika päättyy kesäkuussa. Ja joku iso kiho meinas rakentaa siihen jonkun luksusmestan.

Eli sinne tulee jo kiire mennä jos sen haluaa kokea :)

/J

Elmo84

• Aloittelija
    • Profiili
    • Araska restaurant
    • Sähköposti
« Vastaus #272 : 26.05.2010, 18:52:31 »
Joo hyvin mahdollista että joku uusi sijoittaja haluaa rakennuttaa sinne jotain. Koko saari on myyty Royal Groupille ja heti kun he löytävät sijoittajia niin rakennus alkaa.. Mutta pistän infoa jos jotain uutta kuuluu..

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #273 : 28.05.2010, 13:52:50 »
Milla bussifirmoilla ootte matkustaneet Kambodzassa kaupungista toiseen? Itse yllatyin aika paljon noista bussimatkojen hinnoista. Kun suunnilleen saman pituinen junamatka Thaimaassa maksoi noin dollarin niin taalla se maksaa bussilla viisi dollaria. Eli suosituksia mahdollisismman halvoista firmoista otetaan vastaan.  :) En kaipaile mitaan hienouksia.

Elmo84

• Aloittelija
    • Profiili
    • Araska restaurant
    • Sähköposti
« Vastaus #274 : 28.05.2010, 14:54:32 »
G.S.T taitaa olla yksi halvimmista. Esim. Phnom Penh - Sihanoukville 3.5 taalaa..

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #275 : 30.05.2010, 14:11:45 »
Jeps lueskelinkin juuri Lonely Planetista, etta paikalliset kulkee moottoripyorilla tms.kaupungista toiseen bussien sijaan, eli linjurit on lahinna varattu turisteille turistihinnoin.

The Rotta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #276 : 30.05.2010, 15:20:46 »
Milla bussifirmoilla ootte matkustaneet Kambodzassa kaupungista toiseen? Itse yllatyin aika paljon noista bussimatkojen hinnoista. Kun suunnilleen saman pituinen junamatka Thaimaassa maksoi noin dollarin niin taalla se maksaa bussilla viisi dollaria. Eli suosituksia mahdollisismman halvoista firmoista otetaan vastaan.  :) En kaipaile mitaan hienouksia.
Eipä tuolla dollarilla eli n 32 bahtilla hirveästi taideta juhlia Thaimaan junissa.

Lainaus
Jeps lueskelinkin juuri Lonely Planetista, etta paikalliset kulkee moottoripyorilla tms.kaupungista toiseen bussien sijaan, eli linjurit on lahinna varattu turisteille turistihinnoin.

Rohkenen olla LP:n kanssa eri mieltä, kyllä paikalliset matkustavat paljon bussilla. Suhailin juuri Phnom Penh-Kampot-Sihanoukville-Phnom Penh-Siem Reap bussilla. Bussit olivat melko täynnä jokaisella välillä ja kyllä selkeä enemmistö oli paikallisia. Jollaint etapilla olin ainoa länsimaalainen. Tietysti matalasesonki vähentää länkkäreiden määrää.
Kampot- Sihanoukville oli turistikyyditys mivanilla.
Phnom Penh-Kampot 7 USD (yhtiö xxx)
Kampot- Sihanoukville 3,5 USD minivan
Sihanoukville-Phnom Penh 4 USD (Phnom Penh Sorya)
Phnom Penh-Siem Reap 5 USD (Phnom Penhh Sorya)

Elmo84

• Aloittelija
    • Profiili
    • Araska restaurant
    • Sähköposti
« Vastaus #277 : 31.05.2010, 16:32:05 »
Koh Rongista juttua:

http://khmerization.blogspot.com/2010/05/vision-for-eco-resort-island-continues.html

ps. ja kyllä paikalliset täällä bussilla matkustelee

Mustapippuri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #278 : 01.06.2010, 16:35:34 »
Kiitos tuhannesti tiedoista Elmo84. Mun reissu Kambozaan ei oo ihan vielä kovin ajankohtainen. Syyskuussa lähetään reilulle 7kk reissulle K-aasiaan ja ihan säiden puolesta alotetaan Indoista ja valutaan rauhalliseen tahtiin pohjoiseen päin. Tammi-helmikuun tienoilla ehkä oltais Kambozassa. Tuli luettua Marco Kososen kirja Rock'n roll suicide bar, sen ja kuulopuheiden perusteella siis ehdoton etappi toi Koh Rong. Laitan sulle Elmo ehkä myöhemmin jotain kysymyksiä yksityisviestillä, toivottavasti oot vielä sillon tavoitettavissa!    :D

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #279 : 01.06.2010, 16:56:59 »
Eipä tuolla dollarilla eli n 32 bahtilla hirveästi taideta juhlia Thaimaan junissa.

Lainaus

Rohkenen olla LP:n kanssa eri mieltä, kyllä paikalliset matkustavat paljon bussilla. Suhailin juuri Phnom Penh-Kampot-Sihanoukville-Phnom Penh-Siem Reap bussilla. Bussit olivat melko täynnä jokaisella välillä ja kyllä selkeä enemmistö oli paikallisia. Jollaint etapilla olin ainoa länsimaalainen. Tietysti matalasesonki vähentää länkkäreiden määrää.
Kampot- Sihanoukville oli turistikyyditys mivanilla.
Phnom Penh-Kampot 7 USD (yhtiö xxx)
Kampot- Sihanoukville 3,5 USD minivan
Sihanoukville-Phnom Penh 4 USD (Phnom Penh Sorya)
Phnom Penh-Siem Reap 5 USD (Phnom Penhh Sorya)

Muutamaa bussimatkustuspaivaa viisaampana voin itsekin todeta, etta kyllahan siella paikallisia nakyy. Ihmetyttaa vaan noiden bussien taso ilmastointeineen ja valipysahdyksineen verrattuna maan muihin palveluihin. Mutta en kai valita, ihan mukavaa niilla on kulkea. Huomenna laitetaan testaukseen minibussi, saa nahda koetellaanko jo takapuolta.

Arvoisalle herra Rotalle, eipa siella junassa tullut juhlittua, mutta paasi 48 bathilla kuitenkin Bangkokista Aranya Prathetiin Kambodzan rajalle eli noin kuuden tunnin junamatkan paahan.