Kirjoittaja Aihe: Kambodza  (Luettu 77565 kertaa)

Linne

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Kambodza
« Vastaus #320 : Tammikuu 08, 2011, 15:06:05 »
Tarkotus ois mennä Sihanouk villeen ja siitä saarille. Mitä mestoja suosittelisitte? Onko kaikki paikat auki elokuussa? ???
Live ~ Do ~ Go

kdevenyi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #321 : Tammikuu 11, 2011, 13:18:11 »
Minulla olisi kysymys pukeutumiskoodiin liittyen. Kannattaako naisena pakata yhtään sortsia tai polveen ulottuvaa hametta, vai jos haluaa olla kohtelias turisti niin kannattaako pakata vain housut? Olen menossa Kambodzaan ja Vietnamiin, molemmissa maissa sekä kaupunkeihin että maaseudulle.

amari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #322 : Tammikuu 12, 2011, 19:43:58 »
Tarkotus ois mennä Sihanouk villeen ja siitä saarille. Mitä mestoja suosittelisitte? Onko kaikki paikat auki elokuussa? ???

Kävin viime kesäkuun lopussa Koh Rongilla Sihanoukvillesta. Autiot rannat, koko saarella yksi ainoa majapaikka auki, joka on käsittäkseni paikallisen sukellusfirman omistuksessa, jotka käy dyykkaamassa lähistöllä.

Aksuu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #323 : Tammikuu 14, 2011, 07:31:52 »
Minulla olisi kysymys pukeutumiskoodiin liittyen. Kannattaako naisena pakata yhtään sortsia tai polveen ulottuvaa hametta, vai jos haluaa olla kohtelias turisti niin kannattaako pakata vain housut? Olen menossa Kambodzaan ja Vietnamiin, molemmissa maissa sekä kaupunkeihin että maaseudulle.

Reissu käynnissä juuri, kauniimmalla osapuolella ei ollut ongelmia käyttää sortseja ym. Hänen tyyliinsä ei tietysti kuulu lahkeet jotka loppuu perseeseen ja uskonnollissa mestoissa hillitympi pukeutuminen. Näki niitä turisteja toki temppeleissä topeissa ja miniminisortseissa, ei niille valitettu mutta mielestäni melko epäkunnioittavaa.

kokemukset isoista kaupungeista, siem reap, pnhom penh ja ho chi minh city.

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #324 : Tammikuu 14, 2011, 16:53:21 »

Paikalliset naisethan verhoutuu 35 asteen helteelläkin pitkähihaisiin vaatteisiin ruskettumisen pelossa, mutta jos et ole itse yhtä hysteerinen voit mielestäni huoletta esiintyä polveen ulottuvassa hameessa.

Kikka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #325 : Maaliskuu 11, 2011, 04:57:48 »
Miten pääsisi halvimmin Siem Reapista Phom Pehniin? Ja jälkimmäisestä Poi-Petiin? Olen Siem Reapissa tällä hetkellä ja nähnyt, että matkatoimistot kyllä tarjoavat matkojaan väittäen, että muuta matkustuskeinoa ei ole kuin maksaa mielestäni ylihinta kuuden tunnin bussireissusta.

Kambodza on antanut minulle ristiriitaisen kuvan itsestään. Toisaalta tykkään valtavasti olla täällä, ihmiset ovat yleisesti ihania; hauskoja ja ystävällisiä. Toisaalta kaikkea varjostaa pelko tulla huijatuksi. Raha puhuu joka paikassa. Maksoin viisumista 50$ päästäkseni maahan, koska rajan viisumiviranomaiset sanoivat tämän olevan hinta. Jollei maksa, ei viisumia. (Turistivisa pitäisi kuitenkin olla vain 25$.) Muuten koko rajanylitys meni ihan leikiten ja helposti. Ei mitään sellaisia ongelmia, jonotuksia, huijareita (viisumiviranomaisia lukuunottamatta) tms. joista olin lukenut. Harmittaa, että näin ensikertalaisena tässä maassa matkatessani en tiedä paljon asioista ja kun tahtoisi infoa asioista, mihinkään ei voi kunnolla luottaa. Siksi kysyn nyt täältä jos joku tietää muuta keinoa matkata pääkaupunkiin kuin maksaa 40$ bussilipusta.

Kiitos etukäteen.

Niäminen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #326 : Maaliskuu 11, 2011, 08:17:47 »
Oh hoh, kuulostaa tuo bussilipun hinta aika härskiltä vedätykseltä. Itse en ole kyseistä väliä mennyt bussilla, mutta oikea hinta liikkunee jossain 6 - 10$ välillä. Itse viime syyskuussa menin bussilla Sihanoukvillesta - Phnom Penhiin niin lipun hinta oli se 5 - 6$ ja kestoa tripillä oli juurikin tuollaiset 5 - 6 tuntia.

Tuo 40$ kuulostaa enemmänkin privataxin hintalta, mutta ei taida ihan enää ihan 40$ riittää privakyytiin?

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
    • Sähköposti
« Vastaus #327 : Maaliskuu 11, 2011, 09:53:10 »
Miten pääsisi halvimmin Siem Reapista Phom Pehniin? Ja jälkimmäisestä Poi-Petiin?...
Kannattaa mennä nuo välit isolla bussilla ja ostaa se lippu ihan viralliselta bussiasemalta joissa on hinnat näkyvillä. Aamulla reppu selkään ja moto(mopo)taksilla asemalle tai käy ostamassa lippu päivää aiemmin.

Lainaus
Maksoin viisumista 50$ päästäkseni maahan, koska rajan viisumiviranomaiset sanoivat tämän olevan hinta....
Virallinen hinta on 20$. Sinua on huijattu.

Lainaus
Siksi kysyn nyt täältä jos joku tietää muuta keinoa matkata pääkaupunkiin kuin maksaa 40$ bussilipusta...
- Viime marraskuun lopulla Phnom Penh -> Siem Riep välin bussilippu oli 5$, joten eipä pitäisi olla toisin päin paljoa enempää.
- Suurin kaupunkeihin ajaa myös kimppapikkubussit eli sellaiset Toyota Hiacet. Etupenkin veloitushinta, jossa saat istua yksin ja on parangille tilaa, on 10$.
- Speedboat liikkuu Tonle Sap järvellä ja jokea pitkin. Tosin nyt voi olla jo kuivakausi ja vedet matalalla. Hinta jotain 25-30$ matkatoimistoistakin.
- Väliä ajaa myös private-taxit eli Toyota Camryt. Tuo 40$ hinta on kyllä koko henkilöauton vuokra/sivu paikallisille, olipa niitä 2 tai 7.
- Lentokone, hinta n.55 $

Lue infoa ja vinkkejä tuolta omista liikkumisistani: http://kimmonreissut.wordpress.com/
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2011, 09:56:45 kirjoittanut kimmo »
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

Mehilainen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #328 : Maaliskuu 11, 2011, 12:30:40 »
Viime syyskuussa bussit liput taisivat meillä maksaa PP-SR 12$ ja SR-PP 10$, liput ostettiin hotelleistamme ja sisälsivät noudot hotellilta bussille kummassakin päässä.

Kikka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #329 : Maaliskuu 11, 2011, 12:33:33 »
Kiitos vastauksista.
Sain itsekin täällä infoa, että local bus 5$ ja VIP 9$.

Joo, taatusti tulin huijatuksi viisumin suhteen ja se raivostuttaa vieläkin ihan älyttömästi. Toisaalta en tiedä, mitä olisin voinut tehdä muuta kuin maksaa kun virkailija sanoo, tämä on viisumin hinta, ei maksua, ei viisumia. Hinnan kohdalla viisumissani on vain punainen leima, mikä näyttää D kirjaimelta.

Tämä siis todella on hämmentävä paikka. Pientä vilppiä on koko ajan joka puolella.Tänään pidensin hotellihuonettani vuorokaudella ja virkailija tahtoi minulta suurempaa summaa mitä olin maksanut aiemmista öistäni tasan samassa huoneessa per yö. Yritti kuitata asiaa, että kyseessä on ac huone. Tuumasin sen olleen 2 edellistäkin päivää ac huone. Väitin vastaan kunnes sain tahtoni peräksi ja huoneen samaan hintaan. Hetki myöhemmin hän tuli ilmoittamaan minulle, että minun pitääkin vaihtaa toiseen, vieressä olevaan  hotelliin, mikä on saman omistajan. Ei sillä väliä, mutta nykyinen on taatusti edellistä halvempi ulkonäkönsä perusteella.

Positiivisesti kuitenkin eteenpäin. Olen tavannut onneksi myös ystävällistä ja kivaa paikallista väkeä. :)

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #330 : Maaliskuu 11, 2011, 14:34:23 »
Tämä siis todella on hämmentävä paikka. Pientä vilppiä on koko ajan joka puolella.

Kambodzassa on kyllä aika paljon tällaista ja monelle asialla ei ole "virallista hintaa". Tuttu ranskalainen, joka on asunut useamman vuoden Phnom Phenissä ei edelleenkään osaa sanoa monille asioille tarkkaa hintaa - sellaista ei länkkäreille aina vain ole ja edes khmerin kielen jonkinasteinen osaaminen ei tähän vaikuta.

Kusetuksia varten pitää vaan kasvattaa paksu nahka, olla tiukkana ja pitää omat puolensa ja tehdä se niin, ettei menetä omia hermojaan tai nolaa vastapuolta. Jos yht.äkkiä yritetään kynyttää hotellihuoneesta ylimääräistä rahaa ja kieltäytyessä käsketään vaihtaa huonompaan huoneeseen, niin kyllä minä ainakin vaihtaisin hotellia niin pian kuin mahdollista. Jos huomataan, että olet turhan pehmeä niin voi kyllä varautua siihen, että sitä rahaa yritetään lypsää lisää niin paljon kuin mahdollista.

Muille tiedoksi tulevaisuuden varalla - Kambodzan viisumin voi hankkia etukäteen http://evisa.mfaic.gov.kh/ sivun kautta luottokortilla / debit kortilla (Visa Electron toimii myös). Hinta on 25$, mutta sen voi maksaa ihan mielellään ettei tarvitse tapella rajaviranomaisten kanssa. Thaimaan ja Kambodzan välinen Hat Lekin / Koh Kongin raja-asema on ainakin surullisen kuuluisa näistä erikoishintaisista viisumeista.

Manitoba

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Ekotrippailua Aasiassa
« Vastaus #331 : Maaliskuu 14, 2011, 09:04:34 »
viisumin saa aina parhaaseen hintaan, kun pyydat kuittia ja siihen viisumin myontavan virkailijan nimen selvasti kirjoitettuna ja leimattuna. taa kandee siis pitaa mielessa, jos hinta on muuta kuin 20 dollaria. Tosin voit joutua odottamaan sen aikaa, etta ylihintaa maksavat ihmiset paastetaan rajasta ensin yli, mutta nain homman pitais toimia. vissiin laosista tullessarajalla on joku taalan leimamaksu tai vastaava, joka on vissiin pakko maksaa.
Meikäläisen höpinöitä tien päältä : Ekotrippailua Aasiassa

amari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #332 : Maaliskuu 14, 2011, 14:01:52 »
viisumin saa aina parhaaseen hintaan, kun pyydat kuittia ja siihen viisumin myontavan virkailijan nimen selvasti kirjoitettuna ja leimattuna. taa kandee siis pitaa mielessa, jos hinta on muuta kuin 20 dollaria. Tosin voit joutua odottamaan sen aikaa, etta ylihintaa maksavat ihmiset paastetaan rajasta ensin yli, mutta nain homman pitais toimia. vissiin laosista tullessarajalla on joku taalan leimamaksu tai vastaava, joka on vissiin pakko maksaa.

Viime kesänä ainakin Laosista Kambotsaan mentäessä Laosin virkailija yritti pyytää dollaria leimamaksuksi. Brittikaveri sanoi, että on rahat vain kambotsan viisumiin toisella puolella eikä ole maksaa leimamaksuja, joita ei siis lue missään vaan virkailija vaan pyytää sellasta, niin virkailija pisti passin sivuun ja odotutti muutaman ihmisen jotka maksoivat kiltisti dollarin leimamaksun. Tämän jälkeen hetken päästä löi leiman passiin ja antoi normaalisti takaisin. Seuraavaksi rajalla oli kuumeenmittauspiste, jossa ukot yritti pyytää dollaria siinäkin. Samoilla heitoilla vaan eteenpäin Kambotsan puolelle viisumikoppiin. Siellä oli teipattuna paperilla isolla siinä pöydällä teksti, jossa luki muistaakseni että "VISA PRICE 24 DOLLARS". Virallisesti käsittääkseni kuitenkin 20 dollaria. Tämän lisäksi pyytelivät dollarin leimamaksua, jonka senkin sai kuitenkin kuitattua sanomalla ettei ole enempää rahaa. Todennäköisesti joutuu odottelemaan muutaman hetken, että muutama ihminen, joka maksaa leimamaksun saa viisuminsa ja passinsa takaisin. Sen jälkeen taas lyövät paperit ja leimat kuntoon. Todennäköisesti joutuu kuitenkin odottamaan Kambotsan puolelle enemmän kun ton hetkisen ennenkun bussi lähtee/jatkaa etelään eteenpäin, joten aika sama odotteleeko viisumikopissa ilman passia vai lähimyyntikojujen tuolilla passin kanssa.

jalkalamppu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #333 : Maaliskuu 21, 2011, 16:32:49 »
Kesäkuussa olisi tarkoitus lähteä kiertelemään joko kambodzaa tai thaimaata (?)Ja kysymys kuuluukin että onko jollain kokemuksia säistä kesäkuussa kambodzassa. Millaisia sateet ovat ja onko tulvia paljon? Haluaisimme mennä sihanoukvillestä Koh Rongin saarelle tai muulle vastaavalle. Onko merenkäynti hurjaa sadekaudella? tai onko edes mahdollista päästä saarille siihen vuoden aikaan?

Vai olisiko vain parempi pysyä "tutun ja turvallisen" thaimaan puolella?

Kiitos vastauksista!   

amari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #334 : Maaliskuu 21, 2011, 18:31:12 »
Kesäkuussa olisi tarkoitus lähteä kiertelemään joko kambodzaa tai thaimaata (?)Ja kysymys kuuluukin että onko jollain kokemuksia säistä kesäkuussa kambodzassa. Millaisia sateet ovat ja onko tulvia paljon? Haluaisimme mennä sihanoukvillestä Koh Rongin saarelle tai muulle vastaavalle. Onko merenkäynti hurjaa sadekaudella? tai onko edes mahdollista päästä saarille siihen vuoden aikaan?

Vai olisiko vain parempi pysyä "tutun ja turvallisen" thaimaan puolella?

Kiitos vastauksista!   

Kävin viime kesäkuun lopussa Koh Rongilla Sihanoukvillesta. Autiot rannat, koko saarella yksi ainoa majapaikka auki, joka on käsittäkseni paikallisen sukellusfirman omistuksessa, jotka käy dyykkaamassa lähistöllä.

Olin viime kesäkuussa Kambotsassa noin kaks ja puol viikkoa, muistaakseni satoi kahtena päivänä, toisena illalla ja toisena puoli päivää. Molemmat sattui Sihanoukvilleen. Kävin siis myös Koh Rongilla, merenkäynti rauhallinen, aurinko paistoi kokoajan nätisti. Yleensähän tuolla päin toi sadekausi tarkoittaa sitä, että välillä tulee vettä, yleensä iltaisin?, ja kun sitä tulee niin sitä tulee sitten kerralla kunnolla, eli ei mitään päivien tihkutusta vaan vuolaita kuuroja sillon tällön.

jalkalamppu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #335 : Maaliskuu 21, 2011, 19:00:23 »
Ok, kiitos vastauksesta! sehän ei haittaa että sadetta tulee kerran päivässä, kunhan ei tiputtele montaa päivää putkeen :)

Eli koh rongille pääsee vielä kesäkuussakin? Hienoa! Vielä sellanne kysymys, että onko broken herat guest house Koh Rongin ainoa majapaikka?

Johnny-Castle

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #336 : Maaliskuu 21, 2011, 19:25:38 »
Ok, kiitos vastauksesta! sehän ei haittaa että sadetta tulee kerran päivässä, kunhan ei tiputtele montaa päivää putkeen :)

Eli koh rongille pääsee vielä kesäkuussakin? Hienoa! Vielä sellanne kysymys, että onko broken herat guest house Koh Rongin ainoa majapaikka?

Itse olin n. 1kk sitten Broken Heartissa, koh rongilla.
BHGH ei ole ainoa majoitus, mutta samalla rannalla on vain BHGH ja muistaakseni Sok San. Vastakkaisella rannalla (jonne suuriosa paateista saapuu) on enemmän tarjontaa ja huonommat rannat.

jalkalamppu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #337 : Maaliskuu 24, 2011, 16:28:54 »
Tietääkö kukaan onko Koh Rong saloemilla oleva bungalow kylä Lazy beach auki kesäkuussa? Koh Rongilla sijaitseva Broken heart gh on ainakin sadekauden kiinni...

virpij

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #338 : Huhtikuu 18, 2011, 18:58:54 »
Tietääkö kukaan onko Koh Rong saloemilla oleva bungalow kylä Lazy beach auki kesäkuussa? Koh Rongilla sijaitseva Broken heart gh on ainakin sadekauden kiinni...

Olin siellä pari kuukautta sitten ja on auki ympäri vuoden. Tässä lisää juttua Lazy Beachistä, pari postausta blogistani, jossa muutenkin kaikki puolen vuoden Kambodzassa oleskeluni aikana kertyneet matkavinkit:
http://www.rantapallo.fi/virpij/tag/koh-rong-saloem/

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #339 : Kesäkuu 05, 2011, 17:04:36 »
Moi!

Elo-syyskuun vaihteessa olisi suunnitelmissa matkailla Laosista Kambodzaan. Ajattelin suunnata Vientianeen, siitä etelä- Laosiin, josta Phnom Penhiin ja Sihanoukvilleen, josta takaisin Bangkokiin..
Minkälaista kuljetusta Sihanoukvillestä olisi Bangkokiin (hinta)?
Mietin myös takaisin tuloa Phnom Penhiin, josta voisi lentää Bangkokiin.. budjetti on kuitenkin suht tiukka.
Suosituksia?

EDIT: Rajoitetun matka-ajan (3 viikkoa) ajattelin sittenkin pysyä vain Laosissa. 20.8. Bangkokista bussilla udon ratchathaniin ja rajan yli Pakseen, josta Don detille. Siitä sitten ylöspäin..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2011, 23:26:05 kirjoittanut Lab4 »