Miten pääsisi halvimmin Siem Reapista Phom Pehniin? Ja jälkimmäisestä Poi-Petiin? Olen Siem Reapissa tällä hetkellä ja nähnyt, että matkatoimistot kyllä tarjoavat matkojaan väittäen, että muuta matkustuskeinoa ei ole kuin maksaa mielestäni ylihinta kuuden tunnin bussireissusta.
Kambodza on antanut minulle ristiriitaisen kuvan itsestään. Toisaalta tykkään valtavasti olla täällä, ihmiset ovat yleisesti ihania; hauskoja ja ystävällisiä. Toisaalta kaikkea varjostaa pelko tulla huijatuksi. Raha puhuu joka paikassa. Maksoin viisumista 50$ päästäkseni maahan, koska rajan viisumiviranomaiset sanoivat tämän olevan hinta. Jollei maksa, ei viisumia. (Turistivisa pitäisi kuitenkin olla vain 25$.) Muuten koko rajanylitys meni ihan leikiten ja helposti. Ei mitään sellaisia ongelmia, jonotuksia, huijareita (viisumiviranomaisia lukuunottamatta) tms. joista olin lukenut. Harmittaa, että näin ensikertalaisena tässä maassa matkatessani en tiedä paljon asioista ja kun tahtoisi infoa asioista, mihinkään ei voi kunnolla luottaa. Siksi kysyn nyt täältä jos joku tietää muuta keinoa matkata pääkaupunkiin kuin maksaa 40$ bussilipusta.
Kiitos etukäteen.