Suosituksia vaihtomaaksi?

(Luettu 5285 kertaa)

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 11.12.2003, 20:17:38 »
Ois nyt mahdollisuus lähteä vaihtariksi mutta en tiedä minne! tai sen verran olen antanut itselleni kertoa että Eurooppaan haluan. Is-Britannia olisi ykkössuosikki mutta sain käsityksen sttä se ei ole mahdollinen, joten mitä mieltä olette Irlannista? Kielen vuoksi nämä kaksi maata olisivat suosikkeja. Seuraavaksi olisi saksankieliset maat mutta mikä? Sveitsi kuullostaisi hienoimmalta, mutta jos haluan oppia saksaa jota Saksassakin ymmärrettäisiin niin... eli yleensä, mitä mieltä olette Saksasta, Itävallasta ja Sveitsistä. mihin niistä itse lähtisitte? Olen lukenut saksaa englannin ja ruotsin lisäksi, eli en varmaankaan muun kieliseen maahan välittäisi mennä... Jos joku on itse ollut jossain em. maassa niin olisi kiva kuulla kokemuksia.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 11.12.2003, 20:34:44 »
Irlanti on kiva :-)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.12.2003, 00:36:27 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:27:09 kirjoittanut fishbone »

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.12.2003, 10:07:22 »
hou. kun lähtee vaihtoon niin pitää tietysti lähteä sellaseen maahan jonka kieltä ei osaa tai jonka on aina halunnut oppia! mihkään englannin kieliseen lähdetä, se on ihan tylsää. minä en osaakaan päättää että lähdenkö sitten joku päivä islantiin vai sloveniaan... vaiko sittenkin johonkin etelä-amerikan viidakkoon...
sinun ehdottamista maista minä valitsisin itäisen saksan. siellä on halpaa (ööh ehkä) ja sieltä pääsee kivasti joka paikkaan (ööh ehkä).

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.12.2003, 13:20:04 »
Mitä "kautta" olet lähdössä vaihtoon? Ihmettelen vaan tuota, ettei Iso-Britannia olisi mahdollinen?? Ensinnäkin vaihtarijärjestöillä (jotka "lähettää" lukioikäisiä vaihtoon) on luultavasti kaikilla Englanti listalla, ja toiseksi kyllä varmaan melkein kaikilla yliopistoilla ja ammattikorkeakouluillakin? No, en mäkään kyllä lähtisi Englantiin. Irlanti ois kiva. Ja Espanja, mutta se ei kuulunut sun listalle...

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 12.12.2003, 17:33:55 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Lainaus käyttäjältä: "KristiinaE"
Irlanti on kiva :-)

Dublin on ihan kiva kaupunki, mutta parasta Irlannissa silti on ihmiset. Lähes poikkeuksetta loistavaa sakkia. :D

Onko tässä nyt hastettavissa sellasta, että irlantilaiset ovat loistavaa sakkia siks, koska ovat suomalaisten ohelle se toinen kansakunta jotka osaavat ottaa mukia ihan kunnolla? :D
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 12.12.2003, 18:48:47 »
Lainaus käyttäjältä: "juhok"

Onko tässä nyt hastettavissa sellasta, että irlantilaiset ovat loistavaa sakkia siks, koska ovat suomalaisten ohelle se toinen kansakunta jotka osaavat ottaa mukia ihan kunnolla? :D

Meille molemmille tais tulla mieleen samanlaiset ajatukset noista viesteistä  :lol:

Mutta oikeesti, Irlanti olis varmasti upee maa viettää vaihtarivuosi! Noista vaihtoehdoista mä ainaki valitsisin sen heti!
Toisaalta pelokas nainen on oikeessa, vuodessa pystyis oppimaan aika hyvin ihan uudenki kielen. Mä itte aloin miettimään oltuani Brasseis melkein kolme kuukautta et olis sittekki pitäny vaihtomaaks joku sellainen maa minkä kieltä ei vielä osaa. Mä olen siis itte lähdös Uuteen-Seelantiin kuuden viikon (!) päästä ja siellähän puhutaan vaan sitä tavallista ja tylsää enkkua, jota kaikenlisäks osaa jo nyt sujuvasti....
I'll always love my home, it's California ;-)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.12.2003, 23:02:50 »

Se toinen?  :? Olen tähän asti ollut siinä käsityksessä, että tuolla itänaapurissakin osataan viinaa ottaa ihan kiitettävästi.  :D
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.12.2003, 23:29:57 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:26:35 kirjoittanut fishbone »

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.12.2003, 00:26:21 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Ps. Jätettiinpä tilaa taas saivartelulle - kyllä, minun miehisyyteni ON kokonaan riippuvainen viinankestosta. :wink:

No kenenkäs nyt ei olisi  :wink:
ämä on minun totuuteni.

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 14.12.2003, 19:45:34 »
Alkuperäisaiheeseen palatakseni...
Lainaus käyttäjältä: "Zara"
Mitä "kautta" olet lähdössä vaihtoon? Ihmettelen vaan tuota, ettei Iso-Britannia olisi mahdollinen?? Ensinnäkin vaihtarijärjestöillä (jotka "lähettää" lukioikäisiä vaihtoon) on luultavasti kaikilla Englanti listalla,

Vaihtarijärjestöillä on yleensä tosi vähän paikkoja Englantiin, koska siellä on kaikkien kielikurssijuttujan takia vaikea löytää host-perheitä, jotka ei halua rahaa isäntäperheenä toimimisesta.

Aways, mä kanssa suosittelen/rohkaisen lähtemään ei-englannin kieliseen maahan! Tai sellaiseenkin maahan, jonka kieltä ei osaa, siis erityisesti 'lukiovaihtariksi' jos aiot Globetrotter.
Koulun puolesta kun Suomessa ei vuodesta yleensä ole "mitään hyötyä" (kai muutaman kurssin voi saada korvattua, mutta ei paljon muuta). Joten kannataa ottaa elämänkoulun puolesta kaikki irti ja lähteä maahan, joka kiinnostaa tai kiehtoo esim. kulttuurin puolesta!! (vaikka ehkä perustuukin vaan mielikuviin...)

Kieli on loppujen lopuksi aika pieni asia siitä, mitä kaikkea voi vuoden aikana omaksua. Tai yritän sanoa, että se kieli ei ole lainkaan niin ratkaiseva asia, kun etukäteen helposti ajattelee. Sekavuus; no ennenkaikkea on tärkeää lähteä, ei se mihin lähtee.  :idea:

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 13.07.2007, 12:41:05 »

ei näin.. kyllä ne osaa islannissakin  :lol: no, yhden kirjaimen ero, mitä pienistä   :D
Älä meinaa vaan mene ja tee.

kaifas

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 13.07.2007, 14:35:08 »
Olen samalla linjalla monen kanssa: vaihtoon sellaiseen maahan joka kiinnostaa kulttuurin puolesta, mikä muutenkin vetää puoleensa. Oih, en jaksa odottaa että itse lähen vaihtoon Aasian suuntaan  :)
-Pakkotyö vapauttaa, Nautin siitä--

Amadrierith

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 28.07.2007, 21:14:48 »
Vaihtoon sellaiseen maahan, joka kiinnostaa, mutta johon tuskin muuten lomalle lähtisi :) (nimim. harjoittelussa Islannissa)

Neon

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.07.2007, 12:06:43 »
Pakko tähän sanoa näin skeptisenä ihmisenä, että entä jos ei sitä kieltä opikkaan, ja vaihtarijärjestöt, host perheet yms. tyypit olettaa sinulta edes kohtalaista koulumenestystä siellä vaihtarimaassa.
Ja joidenkin järjestöjen kautta ei pääse esim. espanjan kielisiin maihin mikäli ei kieltä ole opiskellut/ole jotain muuta todistetta kielen osaamisesta.

Mutta kyllä, itsekin mietin nyt, että lähteekö ysin jälkeen reilaamaan vai vaihtariksi, tällä hetkellä ehkä enemmän tuon vaihtarihomman puolella. Reilaamaanhan pääsee koska vaan, ja vaihtari kun on semmonen once in a lifetime :D

Itse suosittelisin lukemieni juttujen perustteella jotain erikoisempaa maata, miten olisi esim. Ecuadr? Tai Thaimaa? Niihinkin pääsee! Itse ollut suunnitteilla mm. Filippiinit.

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.07.2007, 15:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Neon"
Pakko tähän sanoa näin skeptisenä ihmisenä, että entä jos ei sitä kieltä opikkaan, ja vaihtarijärjestöt, host perheet yms. tyypit olettaa sinulta edes kohtalaista koulumenestystä siellä vaihtarimaassa.
Ja joidenkin järjestöjen kautta ei pääse esim. espanjan kielisiin maihin mikäli ei kieltä ole opiskellut/ole jotain muuta todistetta kielen osaamisesta.

Latinalaiseen Amerikkaan pääsee melkein kaikkialle ilman kielitaitoa, toki sitä suositellaan, mutta pakollista kielen osaaminen ei ole kuin joihinkin maihin ja tiettyjen järjestöjen kautta (en nyt ala luettelemaan ts. mainostamaan ketään).

Tämä on pieni salaisuus, eli ethän kerro kenellekään ;) Koulumenestystä odotetaan lähinnä USA:ssa ja muissa englanninkielisissä maissa, kuten myös joissain Euroopan maissa. Koulunkäyntiin osallistutaan lähinnä kykyjen mukaan, mutta aika harva vaihtari tekee oikeasti mitään kouluvuoden aikana esim. Latinalaisessa Amerikassa, eli koulunkäynti on pakollista, koulumenestys ei ole. Järjestöt ilmoittavat, että koulumenestyksen pitää olla x, koska vaihtoon ei haluta ketään lintsailemaan ja vetelehtimään, vaan koulussa pitää käydä. Jos sieltä saa jotain arvosanoja, niin hyvä, mutta jos ei, niin sekään ei haittaa, et saa selkäsaunaa ;) Se vuosi kun ei vastaa kouluvuotta täällä Suomessa. Varmasti paikalliset opettajat ymmärtävät, että tässä on puolikielinen vaihtari, ei siltä voida vaatia samaa, kuin paikallisilta, etenkin kun on saapunut maahan vasta äskettäin, eikä tiedä/tunne paikallista koulusysteemia eikä opetettavia asioita, jotka voivat olla erilaisia ja aivan eri tasolla kuin kotimaassa.

Maan kielen oppii ihan oikeasti, vaikkei uskoisikaan (suomalainen ei usko, ennen kuin näkee/kokee?). Pari kertaa olen mennyt maahan, jonka kieltä en osannut ja molemmilla kerroilla olen sen oppinut. Olen ihan tavallinen kielistä kiinnostunut tallaaja, joten jos minä opin kielen, niin kyllä sinäkin sen opit, etenkin, jos sinulla ei ole mitään yhteistä kieltä paikallisten kanssa (esim. englanti). Puhumalla jatkuvasti englantia ei-englaninkielisessä maassa ei kyllä auta oppimaan paikallista kieltä, se kannattaa pitää mielessä.

Puhuin nyt lukiovaihdosta, jossa kannattaa valita rohkeasti jokin eksoottinen maa ja kieli, jota ei osaa etukäteen, sillä siellä on koko vuosi aikaa oppia kieli ja kulttuuri, eikä koulunkäynti ole niin vakavaa. Korkeakouluvaihtoon mennessä olisi ehkä hyvä osata kielen perusteet, ainakin, mikäli aikoo saada opintosuorituksia kasaan maan kielellä ja/tai saada jotain irti paikallisesta korkea-kouluopetuksesta.
Sólo es deslumbramiento pasajero.

tojoe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.07.2007, 01:51:54 »
Itseäni kiinnostaisi Belgia tai Hollanti.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.07.2007, 13:16:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Neon"

Käsittääkseni aika monet "vaihtarijärjestöt" pistää kiletä taitamattomat oppilaat kielikurssille ennen lukuvuoden alkua? Olen aika vakuuttunut,  että sitkeydellä ja oppimisenhalulla oppii kieltä jos toistakin, vaikkei sitä olisi päntännyt kolmannelta luokalta alkaen.. :wink: Eri asia tietty, jos on erikoisen kiinnostunut menemään just enkunkieliselle kulttuurialueelle. Itse kannatan enemmään vaihtoon lähtöä sellaiseen paikkaan, jonka kulttuurista on kiinnostunut, vaikkei kielitaito nyt niin erityisessä kuosissa olisikaan :)