Hei nyt on kova matkakuume Brasilian suuntaan,tarkemmin Rioon.
Ajankohtana tammikuu 2011,kolme viikkoa. Lentoja katellut hintaan 750 ylöspäin ja majoitus koko ajalle hostellissa 25 euroa omassa huoneessa,eli noin 500 euroa. Hotellit on aika hinnakkaita.Samalla oisi halu käydä iguassun putouksilla,lennot sinne n.250 euroa eestaas. Kahdessa tunnissa pääsee.
onkohan kellään kokemusta bussimatkasta,kauan menee ja paljon maksaa? Ei hirveästi houkuttele tuntien istuminen bussissa. Kauankohan siellä iguassulla kannattaa viettää aikaa,eli onko päivässä putoukset nähty vai mitä kaikkea siellä on? Samoiten Rion lähialueet kiinnostaa,vaikka tuskin aika pitkäksi käy?!
Aikaa suunnitella on kaikkea mahdollista tekemistä,vaikka hieman kalliilta kaikki näyttää juuri kun on Thaimaassa (Krabilla) pari viikkoa viettänyt... joka tapauksessa varmasti kaiken väärti!
'
Ei ole kokemusta Rio-Foz do iguacu bussimatkasta, mutta Sao Paulo-Foz do iguacu bussimatkan olen istunut joulukuussa 2009. Matka kesti noin 15 tuntia ja maksoin muistaakseni noin 140 realia. Tämän perusteella veikkaisin, että Riosta Foz do iguacuun menee noin 20 tuntia. Bussi oli convencional, joka mielestäni on ihan riittävä, selkänojaa saa laskettua alaspäin ja jaloille saa tuen pohkeiden alle etteivät roiku. Toisaalta bussi oli melko tyhjä, joten myös vierustoverin paikka oli mulla käytössä. Vedin muutaman samanlaisen matkan kuitenkin suht täydessäkin bussissa samanlaisessa convencionalissa ja hyvin riitti tuo vaihtoehto. Toki vaihtoehtona on myös "leito", joka on yleisesti vähän vajaa tuplasti kalliimpi, jossa käsittääkseni paremmat mahdollisuudet nukkumiseen, saisko tuolit jopa ihan vaakatasoon? ja parempi palvelu - itse en kokeillut, joten en osaa sanoo tarkemmin. Foz do iguacussa putouksille kannattaa nyt varata molemmille puolille (Brasilia/Argentiina) omat päivät, jos haluu molemmilla puolilla käydä. Lisäksi on oiva mahdollisuus kävästä Paraguayssa, johon kannattaa varata myös päivä. Kyllä siellä helposti saa ainakin muutaman päivän kulumaan.
Esimerkiksi Pluma -niminen yhtiö taitaa Rio-Foz väliä ja näyttäis tässä olevan lähdöt, hinnat ja luokat (otin ihan random päivät):
08:30 05:50 36 210,05 CONVENCIONAL
13:30 12:30 33 208,83 CONVENCIONAL
Lähtöaika, perilläoloaika, hinta ja luokka.