Brasilia

(Luettu 110889 kertaa)

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #20 : 22.10.2005, 03:09:56 »
Lainaus käyttäjältä: "ThimzonThomzon"

Osaako kukaan muuten neuvoa parasta(hinta/nopeus- suhde) tapaa
Riosta Iguassulle??

Melko mutupohjalta sanoisin, että eiköhän se bussi ole. Toinen vaihtoehto on lentäminen, mutta siitä saa varmaan maksaa reilusti enemmän vaikka hyvän tarjouksen löytäisikin. Jokainen tietenkin itse päättää missä suhteessa aika ja raha ovat keskenään.

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #21 : 23.10.2005, 17:47:55 »
Rio on asuinpaikka, sim. Mutta mitähän tästä sanoisi... Kun kaikkea mahdollista voi tapahtua ja toisaalta mulle ei ole koskaan tapahtunut mitään, vaikka kuljen yksinkin (duunin, en seikkailunhalun takia) paikoissa joita myös monet paikalliset välttää. Tosin paikallisetkin on kovasti eri mieltä siitä, mikä on turvallista ja mikä ei. Rocinhassa (valtava favela) asuva ystäväni on sanonut että mun on ihan turvallista mennä hänen kanssaan tutustumaan paikkaan, ja sinne tehdään turistireissujakin, mutta jotkut sanoo suunnilleen että sinnehän kuolet. Koita sitten päättää että mitä teet.. Itse vielä mietin. Yhteiskuntatieteilijää kyllä kiinnostaa kovasti.

Ehdottomasti Rioon voi ja kannattaa matkustaa.

Itse en pelkää ryöstöä, koska ensinäkään en ikinä kuljeta juuri mitään mukana (vähän kuitenkin etteivät hermostu jos ryöstävät eikä mulla olisi mitään, moni ei usko ettei valkoisella eurooppalaisella ole rahaa). Toiseksi kun kuulee kaikesta mitä voi tapahtua, alkaa pian ajatella että se on kuitenkin pieni paha jos vain rahat ja puhelin menee.

Harhaluodit on se mikä saa miettimään. Yleisempiä ovat pohjoisessa, Zona Nortella, jonne turisti ei juuri vahingossakaan eksy, mutta satunnaisesti (Erittäin Satunnaisesti) niitä on myös Zona Sulilla. Oma politiikkani on olla miettimättä, menen sinne minne tarvitsee (töiden, kaverien tai hyvien bileiden takia...) mutta varsinkin illalla varovaisemmin. Ja paikallisten kanssa uskallan enemmän.

Samat perusjutut kuin muuallakin. Missään nimessä ei korut ja kellot päällä ja kännykät kädessä mihinkään, rannalta esmes saa kivoja halpiksia joita käyttää. Eikä sitä kelloa mihinkään tarvitse :) Jotkut pitävät hyvänä ideana ostaa vaatteita täältä, jolloin näyttää enempi paikalliselta. Mulle kyllä kaverit sanoo että näytän eurooppalaiselta oli mulla päällä mitä vaan. Olen mustatukkainen, suomalaisittain vähemmän kalpea tyttönen.. Metro on turvallisempi kuin bussi, busseista monet varoittelevat (ryöstöjä), mutta kaikkialle ei pääse metrolla. Taksi on halpa, ja mulla onkin periaatteena että jos pelottaa niin aina on varaa taksiin. Usein olen kuitenkin enempi kitsas kuin peloissani...

Niistä rannoista. Varsinkin kesällä siellä sattuu ja tapahtuu, kyllä. Muttei tosiaan koko ajan ja joka päivä. Älä ota mitään mukaan, paitsi vähän rahaa juotavaan ja bussiin jos tarvitsee. Tai vie vesipullo mukana. On ihan sopivaa matkustaa bussissa bikineissä ja jossain rantahameessa / bermudoissa. Ja kuten missä vaan, on parempi olla siellä missä on ihmisiä. Leblon on usein hiljaisempi kuin Ipanema ja Copa. Ja jos joku tavarasi haluaa, parempi antaa. Jos haluat kuvata rantaa, kuvaa ensin, vie kamera hotelliin, ja palaa sitten. Tai osta postikortteja. Tai käytä kertakäyttöistä. Jne jne.

En pysty puhumaan aiheesta lyhyesti. Toisaalta - toisaalta... Ja varmasti Riossa on miljoona ihmistä jotka ovat mun kanssa eri mieltä suuntaan tai toiseen. Minä sanon: Tervetuloa, nauti kaupungista, ole varovainen. Ja kysy lisää jos joku tietty asia vaivaa.  

Penedo on kiva söpö pariskuntien viikonlopunviettopaikka pari tuntia Riosta. Siellä on joitain suomea puhuvia vielä, kuten Dona Eeva jonka luona kerran yövyinkin. Lauantaisin tansseja. Kivat maastot ratsastaa. Jos tykkäät katsella suomalaisia sanoja ulkomailla tai siirtolaisuuden historia kiinnostaa tai haluat vaan relailla hiljaisessa paikassa, mene toki.

Ja Penedoon pääsee Novo Rion bussiasemalta (jonne pääsee bussilla tai taksilla) pari kertaa päivässä, joko Resenden kautta tai suoraan. Hinta riippuu bussista, mutta alle 20 realia suuntaansa. Matka kestää mennessä pari - kolme tuntia, palatessa vähän vähemmän. Illalla Novo Riolta taksilla takaisin niin ei oteta turhia riskejä.

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #22 : 24.10.2005, 20:52:29 »
Kiitos hyvistä ja kattavista vastauksista, ehkä sitä sittenkin rohkenisi Rioon muutamaksi päiväksi. Mainintasi harhaluodeista vähän säikäytti, oletan että ne ovat peräisin kukkuloilla sijaitsevista slummeista. Jokin aikaa sitten näin tv:stä jonkun dokkarin Riosta ja siinä keskiluokkaisen perheen äiti esitteli kuinka yksi harhaluoti oli tullut kodin ikkunasta läpi, onneksi ei sen pahemmin käynyt. Kai tuohon asiaan pitää vain suhtautua niin, että asiat tapahtuvat jos ovat tapahtuakseen. Vahinko vain, että juuri Riossa ei ole paikallisia tuttuja vaikka siellä niitä nimenomaan toivoisi olevan. :?

Lainaus käyttäjältä: "iramaria"

Samat perusjutut kuin muuallakin. Missään nimessä ei korut ja kellot päällä ja kännykät kädessä mihinkään, rannalta esmes saa kivoja halpiksia joita käyttää. Eikä sitä kelloa mihinkään tarvitse :) Jotkut pitävät hyvänä ideana ostaa vaatteita täältä, jolloin näyttää enempi paikalliselta. Mulle kyllä kaverit sanoo että näytän eurooppalaiselta oli mulla päällä mitä vaan. Olen mustatukkainen, suomalaisittain vähemmän kalpea tyttönen.. Metro on turvallisempi kuin bussi, busseista monet varoittelevat (ryöstöjä), mutta kaikkialle ei pääse metrolla. Taksi on halpa, ja mulla onkin periaatteena että jos pelottaa niin aina on varaa taksiin. Usein olen kuitenkin enempi kitsas kuin peloissani...

Vaatteeni ovat kyllä Suomesta tuotuja tai Buenos Airesista ostettuja, mutta joka tapauksessa Argentiinassa minun oletetaan aina olevan paikallinen, ainakin siihen asti kun avaan suuni. Tiedä sitten kuinka paljon cariocat poikkeavat ulkoisesti porteñoista, ainakin Etelä-Brasiliassa tiedän olevan paljon valkoisia.

Noista takseista sen verran, että onko firmataksien ja tavallisten lisäksi vielä joitain epävirallisia? Monessa suurkaupungissahan varoitellaan joidenkin taksien käytöstä, onko Riossa niillä liikkumisessa turvallisuusriskejä? Millainen kaupunginosa muuten on Botafogo? Muistaakseni luin, että se olisi jollain tavalla erikoinen ja näkemisen arvoinen, mutta en muista missä tämän näin, enkä voi tarkistaa tietoa. Saattaa olla tosin että erehdyn paikasta.

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #23 : 25.10.2005, 22:12:35 »
Epävirallisia takseja on (oletko muuten nähnyt Simpsonit Brasiliassa..? siinä Homer hyppäsi autoon jossa luki "unauthorized taxi"..), en tiedä olenko koskaan ollut sellaisessa. Varman päälle pelaat kun otat taksit tolpalta jossa niitä on jono. Kai niissä ainakin mittari pitäisi olla... Ykkönen on päivätaksa ja kakkonen yö. Ei tartte jättää tippiä.  

Botafogo on keskiluokan kiva asuinalue jossa on myös kivoja baareja. Botafogon rannalta on postikorttinäkymä Sokeritopalle. Itse asun Humaitássa joka on Botafogon naapuri ja hiukan vähemmän chique. Ja itse asiassa ihan mun lähellä on yksi kiva nuorisohostelli jonka nimeä en muista. Prefácio-niminen kirjakauppa-kahvila on kallis mutta ihana. Mutta mä nyt rakastan kaikkea missä on puuta, kirjoja ja kahvia :) ja onhan Botafogossa myös inkkarimuseo ja sen sellaista.

Mun ehdoton suosikkialue Riossa on Centro ja siihen liimautuva Lapa.

miserable

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #24 : 26.10.2005, 14:08:14 »
Moro!

Ite oon menossa pikku-duuni reissulle brasseihin. En tiedä maasta yhtään mitään, paitsi että valuutta on real ja että aika on vissiin -5h suomen aikaan, eli -3 GMT. Matka suuntautuu brasilian eteläisimpiin osiin, koneella Sao Pauloon ja sieltä vielä Curitibaan. Sitten jatkan matkaani Palmasiin. Brasiliassa tuntuu olevan toinenkin Palmas, mutta  kohteeni on siis tuolla eteläisemmässä maakunnassa ja sijaitsee n. 370 Curitibasta länteen. Osaako immeiset kertoa, millaista on seutua on mahdollisesti luvassa? Onko seutu vaarallista? Hintataso? Jostain päin nettiä muistelen löytäneeni tiedon että Palmasissa on n. 40000 asukasta, eli ei aivan se tupuin kylä kuitenkaan. Yhdeltä jenkiltä satuin kuulemaan, että sietä saisi ametisteja hyvin edullisesti... :) no joo. Varmaan pitää tänne kirjotella kokemuksista, kun reissu on ohi. Tuskin kukaan tuolla korvessa on ollutkaan.
asia ja afrikka kokematta.

jasuzaki

• Reissaaja
    • Profiili
tietoa reissaamisesta Brasseissa?
« Vastaus #25 : 26.10.2005, 21:19:39 »
Heippa!

Ollaan lähdössä ystävän kanssa rioon ja siitä eteenpäin tammikuun alussa 2006. tarkotus on reissata noin 4 kk ainakin brasiliassa ja mahdollisesti kuuban kautta bäkkiin. kaikki ei vielä ole ihan selvää niin reissu voi mennä argentiinankin, riippuen paikallisista yhteyksistä ja paluulennon lähtöpaikasta.
Kysymyksiä:

1.a) majoitus riossa n 1kk. löytyykö kämppiä helposti ja mistä? hinnat?
b) majoitus muualla reitin varrella 1-2vkoa.? kaupungit ja kylät. millasta majoitusmeininkiä, hintoja ym?

2. reitti pohjoiseen päin. tarkoitus olisi mennä lähinnä dösillä. miltä kuulostaa?

3. pääseekö pohjois brasiliasta (esim. manaus) helposti havannaan lentäen?

4. Mites Belem-Santarem-Manaus reitti kannattaa reissata? Kokemuksia?

5. Muuta tarvittavaa tietoa?

Taimonen

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #26 : 28.10.2005, 18:09:05 »
2 viikon päästä brasiliaan
onko espanjan taito brasseissa eduksi? Tuleeko espanjan sanakirjalla hyvin toimeen?

iramaria

• Vieras
Re: tietoa reissaamisesta Brasseissa?
« Vastaus #27 : 28.10.2005, 22:29:54 »
Lainaus käyttäjältä: "jasuzaki"
1.a) majoitus riossa n 1kk. löytyykö kämppiä helposti ja mistä? hinnat?

Kokeilitko jo sivun yläreunasta löytyvää hostellihakua? Hinnoista saanet ainakin vinkkiä. Ei kannata kuitenkaan tuijottaa pelkkää hintaa, esimerkiksi sijainti metron lähellä vähentää taksikuluja ja lisää turvallisuutta.

Itse kämppää etsiessä käväisin katsomassa jotain nnky-dormi-ratkaisua, joka mun osalta kaatui mm. siihen että etsin vakituista kämppää johon poikaystäväkin saisi tulla (edes päivällä) sisälle. Mietin kuitenkin silloin että reppureissaten ratkaisu olisi mulle toimiva. Paikan nimeä en muista, sijainti Catetessa oli mukava. En tiedä löytyykö vastaavia myös miehille.

Sitten saattaa löytyä joku joka haluaa vuokrata huoneen asunnostaan kuukaudeksi, mutta paikan päällä sellaisen etsimiseen voi ilman hyvää tuuria tai tuttavuuksia kuitenkin kulua sen verran aikaa ettei ole sen arvoista. Esimerkiksi siellä nnky-mestassa kuukauden hinta ei ollut todellakaan suuri, tarkkaa en muista, mutta alle sata euroa kuitenkin.

Lehdistä (esim. sunnuntain O Globo) löytyy myös jotain pidempiaikaisia ratkaisuja, niistä en tiedä miten edullisia ovat. Yhdestä kerran soitin ja se oli tyyppiä apartohotel ja kallis. Oli sit kyllä uima-altaat ja muut pelit ja vehkeet.

Joka tapauksessa kannattanee pistää esim. sähköviestiä hostelleihin ja kertoa että olisitte pidempään kuin muutaman yön. Brasiliassa kannattaa aina pyytää alennusta ja mikään peruste ei ole sen pyytämiseen liian heppoinen  :D  Jos alennusta ei tule, mitään ei ole hävitty.

Kannattaa muistaa että joulu - helmikuussa täällä on lomat, mikä nostaa hintatasoa ja vaikuttaa kaikenlaisen majoituksen saatavuuteen.

Joku kysyi espanjan hyödyllisyydestä. Oma kokemus sanoo että tekstin ymmärtämisessä pari käytyä espanjan kurssia auttoi, mutta portugalin oppimisessa sekoitti. Täydellistä espanjaa puhuva ystävä koki espanjan vaan haittana, ei mielestään saanut itseään ymmärretyksi. Kaipa tuo riippuu alueesta ja siitä kenen kanssa puhut. Vaikka ystävä toista väittikin, en usko että siitä ainakaan haittaa on  :)

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #28 : 30.10.2005, 00:13:03 »
Kuinka paljon Riossa kannattaa suunnilleen maksaa majoituksesta? Itse kun etsin majapaikkoja netissä, niin huomasin kaupungin aika tyyriiksi, varsinkin Argentiinaan verrattuna. Hinnat ovat Länsi-Euroopan maiden tasolla, mutta oletan Rion olevan Brasilian kallein kaupunki ja huomattavasti muuta maata hintavampi. Vaikka tässä alkaa jo tuntea toisinaan itsensä vanhaksi, niin ajatus dormi-majoituksesta ei kuitenkaan vielä ole mahdoton. Asiassa on vain yksi huolestuttava juttu; kunnon hotelleissa on tallelokerot, mutta miten hostelleihin uskaltaa jättää passin, pankkikortit yms. kun Rioon matkustavia aina neuvotaan kantamaan kaupungilla mukana vain välttämätön summa rahaa eikä mitään muuta?

Vielä espanjan hyödyllisyydestä Brasiliassa, itse uskon ehdottomasti siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Argentiinalaiset sanovat ymmärtävänsä brasilialaisia ja päin vastoin. Itselläni on joku portugalin alkeiskurssi takana ja moni asia jo unohtunut, espanjassa olen sillä tasolla että korjaan usein natiivien tekemiä virheitä. Kuitenkin voin sanoa, että ero kielten välillä on lähinnä ääntämisessä, muutenhan ne muistuttavat todella paljon toisiaan.

Ninja

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #29 : 12.12.2005, 17:17:03 »
Espanjan kielestä on ehdottomasti hyötyä brasiliassa jos ei osaa sanaakaan portugalia. Palasin juuri elämäni ensimmäiseltä reissulta brasiliasta ja kovasti puhuin espnjaa kun englannin puhuminen oli lähinnä turhaa...
Puheesta ei juuri ymmärrä mutta tulee itse ymmärretyksi paremmin! Numerot on tosi lähellä espanjaa joten hinnan kysyminen oli helppoa.

Kiittelin käytyjä espanjankursseja moneen kertaan  8)

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #30 : 22.12.2005, 14:52:51 »
Seuraava heinä-elokuu olisi tarkoitus viettää Brasiliassa (São Paulo-Rio -akselilla). Millainen sää siellä mahtaa olla? Talvihan siellä on ja ymmärtääkseni Suomen syksyn tapainen lämpötila, mutta porottaako aurinko armottomasti? Olisi meinaan aika luksusta jos ei tarvitsisi palaa punaiseksi.

Kieliopinnot aloitin jo (tyylikkäästi netissä!) nyt osaan jo sanoa Rion oikein [Hiu De 3aneiro]. Espanjaa opiskelen nyt vissiin kolmatta vuotta joten se auttaa ja sekoittaa ihan kiitettävästi. Ymmärrän portugalia tekstimuodossa jopa hyvin mutta puhuessa tulee vaikeuksia kun ulos tulee vain espanjaa. Ei kai muu auta kuin takoa niitä sanoja päähän! Mielestäni matkan laatu kärsii huomattavasti jos ei osaa kohdemaan kieltä ja nyt kun vielä asun paikallisten luona olisi kiva osata kommunikoida oikeasti ettei olisi aina ihan pihalla!

Miihkali

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 22031156
    • Profiili
    • http://www.matkakuume.net
Brasilia
« Vastaus #31 : 23.12.2005, 07:52:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Syksy"
Kieliopinnot aloitin jo (tyylikkäästi netissä!)

Onko toi ihan joku julkinen palvelu, vai mikä systeemi? Mielelläni itekin kattelisin vähän alkeita kun maaliskuussa olis tarkoitus viettää ohikulkumatkalla muutama päivä Hiu De 3aneirossa :)
"Making a big life change is scary.
But know what's even scarier?
Regret."

www.matkakuume.net - sometimes you just gotta go

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #32 : 23.12.2005, 15:47:37 »
Rion talvi eli se heinä-elokuu on mun suosikkiaikaa. Kahtena viime vuonna on ollut kuin Suomen kesä parhaimmillaan, eli vähäsateinen ja mukavan lämmin, ei yhtään syksyn oloinen. Mutta São Paulohan onkin sitten toinen juttu josta joku muu osaa kertoa paremmin.

Uteliaisuudesta: Syksy miksi olet tänne tulossa ja missä päin täällä sitten asustelet?

Tervetuloa vaan kaikille joka tapauksessa :D

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #33 : 23.12.2005, 17:57:22 »
Menen lionsin kautta nuorisovaihtoon. Isäntäperhettä ei vielä ole, joten en tiedä missä asun, mutta kaiketi jossakin päin São Pauloa. Vaihdon päätteeksi on leiri jolla matkustetaan Sampasta Rioon ja takaisin. Sattuisiko joku muuten tietämään onko tuolla alueella sademetsiä? Olisi nimittäin kova hinku päästä katsomaan sellaista, kun tuo Amazonas on niin valitettavan kaukana pohjoisessa... Kyllä sitä nyt krokotiilin haluaa nähdä jos noin kauas pääsee  :D

E: Ja Miihkalille vielä: Laitoin googleen suunnilleen "brazilian portuguese online" ja sieltä tuli enemmän tai vähemmän hyviä linkkejä. Eivät ne paljoakaan opeta mutta ihan olennaisia alkeisasioita kuitenkin.

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #34 : 23.12.2005, 20:54:00 »
Hei!

Syksy kyseli tuosta säästä São Paulon alueella heinä-elokuussa. SP on "kuuluisa" vaihtelevista säistään ja näin joulunkin alla yhteen päivään saattaa mahtua neljä eri vuodenaikaa, vaikka pääsääntöisesti on lämmin.

Heinä-elokuussa on aika viileää, eli lämpötila saattaa vaihdella + 15 - + 25 astetta (noin suunnilleen). Aurinko kyllä yleensä paistaa, mutta pilvistäkin saattaa olla. Ja niinkun tuossa jo mainitsinkin, päivän sisällä sää saattaa vaihdella, eli itsellenikin kävi niin kun aamulla lähdin liikenteeseen farkut ja pitkähihainen päällä, niin puolen päivän jälkeen olikin mittarissa jo +32... :)  Varaudu myös asuntojen kylmyyteen/kuumuuteen, sillä yleisesti ottaen SP:ssa asunnoissa ei ole ilmastointia eikä lämmitystä. Itse sain heti flunssan kun tassuttelin kotosalla ilman sandaaleja. Talvella suihkussa vesi saattaa myös olla viileää ja jos sähköt katkeavat niin sitten vettä ei tule ollenkaan tai saa kylmän suihkun :)

En tiedä löytyykö Sampan ja Rion väliseltä alueelta sademetsiä, mutta "tavallisia" metsiä, vuoria ja vesiputouksia kylläkin, kauniista rannoista ja pikkukylistä puhumattakaan. Suosittelen että käännätte auton nokan rannikon maisemareitille, joka kulkuu pienten kylien ohitse, kuten Trindade ja Paraty. Erittäin kauniita paikkoja ja henkeäsalpaavia maisemia!

Feliz Natal!
ou,sim!

tähtisilmä

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #35 : 11.02.2006, 22:39:16 »
Moi!

Maaliskuun puolivälissä olen lähdössä kahdeksi viikoksi Brasiliaan. Viikko menee Riossa ja toinen Paratyssä.

Kivoja vinkkejä saa mielellään antaa tännepäin nähtävyyksistä, ravintoloista, liikkumisesta, ihan mistä vaan :)

Onko tuoretta tietoa MasterCardin toimivuudesta? Sellaisen hankin. Toimiiko se huonommin kuin Visa? Että pitikin mennä tilaan se Visan sijasta... Entäs Electron?

Entäs tuo turvallisuus. On niin ristiriitaiset fiilikset asian suhteen. Toisaalta kuulee että mitään ei yleensä tapahdu turisteille, toisaalta kuulee kauhutarinoita. Tapahtuuko paljon väkivaltaisia ryöstöjä vai taskuvarkauksia?

Onko vinkkejä Paratyyn? Mua kiinnostaa ainakin jonkinlainen "veneretki" saarille.

Tosiaan, matkaan on neljä viikkoa ja suunnitelmat on aika auki vielä. Eli vinkkejä kaivataan :)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Brasilia
« Vastaus #36 : 12.02.2006, 02:05:13 »
Paraty on mitä manioin valinta Rion rinnalle. Itse nautin nimenomaan risteilystä lahdelle ja saarille. Aivan ihana, leppoisa päiväretki!

Paraty tuntuu muutenkin olevan ainutlaatuinen Brasiliassa. Pikkukaupunki on rauhallinen, tunnelmallinen ja ennen kaikkea turvallinen. Vaeltelin yöt läpeensä pitkin kujia enkä koskaan tuntenut oloani turvattomaksi.

Riossa sen sijaan kannattaa pitää silmät auki, mutta eipä sielläkään mitään ihmeellistä sattunut. Rion turvallisuudesta on tässä ketjussa aika tyhjentäviä kommentteja.

Kuinka suomalaiselta näytät? Itselleni kävi nimittäin niin, että niin Brasiliassa kuin Argentiinassakin minua pidettiin paikallisena yhtenään ja hyvin vahvasti, vaikka olenkin vaaleahko ja pitkä. Jos siis ei omaa hyvin tyypillisiä suomalaisia kasvonpiirteitä, sulautuu hyvin valtaväestöön ja näin ollen on vähemmän altis rikoksille.

Itse kävelin yöt pääksytysten Riossa, käytin julkisia kulkuneuvoja yöaikaan ja muutenkin vietin huolematonta elämää ilman kummempia kommelluksia.

Saatan olla väärässäkin, mutta oma mutuni on se, että Copacabana on hieman rauhottamampi alue majoittua. Itse asustin Catetessa, missä kerjäläiset ja kaupustelijat eivät häirinneet.

Luottokorttien suhteen Brasilia on hyvin kehittynyt maa. Mastercard käynee siinä missä muutkin.

Jos sua kiinnostaa yöelämää voin antaa jotain vinkkejä senkin suhteen, kunhan vaan kerrot, mistä tykkäät ja minkä ikäisen porukan kanssa haluat bailata.

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #37 : 12.02.2006, 15:56:51 »
Tähtisilmä, tuut samoihin aikoihin kuin meidän äiti! :D ja mä aion kyllä laittaa sen vaeltelemaan ihan keskenään silloin kun olen töissä, vaikkei se Rioa tunnekaan, eikä juuri tän kokoisia kaupunkeja muutenkaan. Loppujen lopuksi se on pitkälti tuurista kiinni käykö muutaman viikon aikana jotain vai ei. Voit olla hirmu varovainen ja silti tulla ryöstetyksi, tai olla huoleton ja jäädä ryöstämäti. Paikallisiakin ryöstetään, jopa ihan niiden "turvallisilla" alueilla sijaitsevien kotien edessä. Arvaa muuten ketuttiko aina kun entisen kämpän ovimies nukkui kun yöllä tulin kotiin... No, nyt ei ole ovimiestä, niin enää ei harmita! :D

Lupasin äitin kans viedä Paratyyn. Mukavan lähellä, minkä lisäksi minä tahdon ratsastamaan. Veneretkissä kannattaa vertailla hintoja, ne vaihtelee joskus aika paljonkin.

Riossa on nähtävää hirmuisesti. Mistä tykkäät? Kaksi Suurta, eli sokeritoppa ja kristuspatsas on hienoja, mutta kummastakaan ei ole iloa jos on pilvistä. Cristolla onkin lipunmyyntitiskillä lappu jossa huomautetaan, että he eivät ole vastuussa siitä, millainen sää ylhäällä on :D Edit: Sokeritopalla eivät hyväksyneet luottokortteja, Kristuksella joo. Kasvitieteellinen puutarha on upea. Museoita on joka lähtöön, samoin näyttelyitä kaikenlaisia. Yöelämästä puhumattakaan! Osta perjantain O Globo tai O Dia, niissä on hyvät liitteet bileistä ja muista tapahtumista. Nyt en tiiä sanoa onko Maracanãlla sillon pelejä, mutta selviäähän tuo. En tosiaan ole mikään futisfani, mutta siellä on tunnelmaa :)

Rion lisäksi Niteróissa (vastarannalla) on kauniita rantoja, ovat myös turvallisempia kuin Rion rannat. Itacoatiaralla (bussi 38 Niteróissa) jätän jopa kamat vartioimatta kun menen veteen. Sunnuntaisin on kiva vuokrata fillari, koska Flamengosta, Copacabanalta, Ipanemalta ja Leblonista suljetaan silloin rannanpuoleiset kadut fillareita ja rullaluistelijoita varten. Vau! Lagoan ympäri menee myös kaunis fillari- tai kävelyreitti; 7,5 km.  

Copa alueena on mun mielestä rauhaton vain mielessä meluisa. Siellä on nimittäin julmetusti liikennettä ja yöelämää, mikä kuitenkin osaltaan lisää turvallisuutta, koska kaduilla on väkeä ympäri vuorokauden. Mutta niin kuin kaikilla alueilla, Copallakin on turvallisempia ja vähemmän turvallisia katuja. Ja ensi lauantaina siellä on Rollarit kaupungin tarjoamalla ilmaiskeikalla! Kiva että edes rokkia saa vaikkeivät julkisille kouluille tai sairaanhoidolle mitään teekään...  :roll:

Kerjäläiset vaivaa monia, katukauppiaita minä pidän kuitenkin ihan vaan positiivisena asiana. Ensinnäkin niiltä voi aina kysyä neuvoa, ne tietää esmes huomattavasti poliisia paremmin missä mikäkin katu tai muu paikka on! Toiseksi niiden kanssa seisoskellessa on yöllä bussia odotellessa turvallisempi olo, kun ei näytä olevan niin yksin.

Oman "Ehkäise ryöstetyksi tuleminen" -listani kärjessä on se, että en ikinä (ainakaan yksin ollessani) nosta käteistä rahaa pankista muualla kuin kodin lähellä. Jonne ne rahat sitten pikapikaa vien.

Masterilla pärjäät kyllä varmasti oikein hyvin. Täällä ei muuten IKINÄ (oikein toimiva) tarjoilija vie korttia pois sun silmistä, eli jos se lähtee sen kanssa kävelemään, se olettaa sun tulevan perässä allekirjoittamaan tai näppäilemään sen koodin. Usein niillä tosin on höyläkoneet jotka ne tuo pöytiin.

Tulihan taas höpistyä! Jos haluat enempi jutella, voin laittaa sulle yv:llä mun sähköpostin, luen sitä useammin kuin näitä. Tervetuloa!

Lisäys: Lahopää unohti yhden Rion kauneimmista asioista... Eli auringonlasku Arpoadorissa. Arpoador on pieni kallio Copacabanan ja Ipaneman rantojen välissä, ja kun aurinko laskee kirkkaalla ilmalla Dois Irmãos -vuoren taakse - se on kaunista. Ironista on se, että osa tuosta kauneudesta tulee siitä, että rinteellä olevaan Vidigalin favelaan syttyy valot kuin joulukuuseen. Sanovat että auringonlasku Vidigalista katsottuna on myös todella kaunis, turvallisuus ei vain ole ihan Arpoadorin tasoa...

nti

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - karoliinavirta@hotmail.com
    • Profiili
Hotellien/hostellien varaus
« Vastaus #38 : 24.03.2006, 21:31:13 »
Mikä on Brasiliassa käytäntö noiden majoitusten kanssa? Kannattaako paikan päällä metsästää kattoa pään päälle vai varata etukäteen? Siis lähinnä kummalla tyylillä saa edullisemmin huoneen?

Lennot on ensi vkolla Nataliin, mutta sinne ei jäädä kuin ehkä yhdeksi yöksi. Jatketaan siitä sitten lähialueen pienempiin paikkoihin.

Muutakin tietoa tosta alueesta olisi mukava saada omaankin tietoon.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Hotellien/hostellien varaus
« Vastaus #39 : 31.03.2006, 00:35:59 »
Lainaus käyttäjältä: "nti"
Kannattaako paikan päällä metsästää kattoa pään päälle vai varata etukäteen? Siis lähinnä kummalla tyylillä saa edullisemmin huoneen?

Ei mitään varauksia! Paikan päällä voi tinkiä ja ottaa juuri sellaisen huoneen mikä eniten miellyttää.