Brasilia

(Luettu 110891 kertaa)

Miihkali

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 22031156
    • Profiili
    • http://www.matkakuume.net
Brasilia
« Vastaus #40 : 16.04.2006, 14:12:26 »
Vietin Riossa muutaman yön Botafogo Easy Hostelissa, mikä osoittautui aivan erinomaiseksi paikaksi. Näppärästi pääsi liikkumaan julkisilla pelipaikoille, kaikki oli enemmän tai vähemmän lähellä ja helppojen yhteyksien päässä. Hostellin henkilökunta oli ystävällistä ja jeesasi milloin missäkin ongelmissa, ja hintakin oli naurettavat 35 realia/yö, eli alle 15e.

Alue ja etenkin itse hostelli tuntuivat oikein turvalliselta, joskin yksi tyttö ryöstettiin jossain aivan hostellin vieressä. Tämä tosin taitaisi sattua melkein missä tahansa... Tämä olikin yksi niistä seikoista mikä vähän laski Rion arvostusta omissa silmissäni. Itse tunsin oloni turvalliseksi siellä, mutta olin kuullut etukäteen niin paljon tarinoita varkaista että pieni epäluulo seurasi koko ajan mukana, vaikka ihmiset olivatkin lähes poikkeuksetta erittäin ystävällisiä.
"Making a big life change is scary.
But know what's even scarier?
Regret."

www.matkakuume.net - sometimes you just gotta go

tähtisilmä

• Tosireissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #41 : 17.04.2006, 00:40:25 »
Ajattelinpa nyt kertoa omat kokemukseni, kun ennen matkaa jännitti lähtö niin paljon. Rio oli huippu! Ihana fiilis jäi kaupungista.

Mitään vaarallista tilannetta ei meidän 22 hengen ryhmälle sattunut. Kukaan ei kyllä liikkunut yksin. Yleensä kolmen hengen porukoissa, joskus kahden, ja sit iltaisin joitakin kertoja isommallakin remmillä :) Isolla porukalla käveltiin yöllä pidempiäkin matkoja. Niitä matkoja en kyllä olisi kuitenkaan kaksin kenekään kanssa kävellyt. Tyttöporukalla käytettiin iltaisin taksia. Oli siinä hotellin henkilökunnalla ihmettelemistä kun katsoivat kun 6 tyttöä purkaantui samasta taksista..  Pelko oli kuitenkin kokoajan takaraivossa. Pelottelut vaikuttaa asiaan. Hotelli oli Copalla.

Masterista.. Nordean Master ei toimi Riossa hyvin!! Monien kauppojen lukulaitteet ei ymmärrä niitä, vaikka ymmärtävät Sammon Masterin ja kaikkien pankkien Visat ennen mun kortin käyttöä ja sen jälkeen. Seinästä sai onneksi rahaa. Eipä Nordeaa tämä ongelma kiinnostanut, syyttivät tietoliikenneyhteyksiä..

Paraty oli kiva ja rauhallinen. Veneretki oli huippu. Voin suositella paikka mukavana vastapainona Rion hektisyydelle.

Aika loppui ihan liian lyhyeen, paljon jäi tekemättä ja näkemättä :( No ehkä uudestaan?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Brasilia
« Vastaus #42 : 17.04.2006, 01:44:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Miihkali"
yksi tyttö ryöstettiin jossain aivan hostellin vieressä. Tämä tosin taitaisi sattua melkein missä tahansa...

Surullinen fakta on se, että suositut backpacker-hostellit ovat ammattimaisten varkaiden tietoisuudessa. En usko, että oli sattuma, että tyttö ryöstettiin hotellin läheisyydessä. Tyttöä osattiin odottaa... Botafogossa on pienellä alueella useampikin suosittu hostelli.

Sao Paulosta oli samantyylinen raportti tällä foorumilla joskus viime vuonna. Kirjoittajan reppua oli useammn kerran yritetty kopeloida hostellin läheisyydessä.

On aina turvallisempaa majoittua vähemmän turistimaisiin paikkoihin/alueille.

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #43 : 17.04.2006, 04:18:44 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

On aina turvallisempaa majoittua vähemmän turistimaisiin paikkoihin/alueille.

Se on myös yleensä huomattavasti halvempaa Etelä-Amerikassa. Olen tästä aiemminkin kirjoittanut, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan kaikki kansainvälistä ilmapiiriä yms. mainostavat paikat ovat varsin usein huomattavan paljon kalliimpia kuin täysin "tavalliset", paikallisten pyörittämät majapaikat. Jos esim. hostellin nimessä on englantia niin pysy kaukana siitä.  :lol: Paras, tai pahin, esimerkki tästä on kun Samaipatassa, Boliviassa kysyin jostain International Hostelista tjsp. huonetta, hinta oli 72 bolivianoa. Melkein naapurissa, aivan samantasoisista huoneista pyydettiin 20-30 Bs! Toisaalta, en sitten tiedä, ehkä ihmiset ovat halukkaita maksamaan backpacker-henkisestä ilmapiiristä ja reppureissauskulttuurista. Kuitenkin, nyrkkisääntönä sanottakoon, että jos majapaikassa on kielitaidoton henkilökunta, niin silloin vaara maksaa ylihintaa on melko pieni.

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #44 : 17.04.2006, 17:53:46 »
Omasta mielestäni turistialueet Riossa ovat nimenomaan se turvallisempi vaihtoehto. Turistialueiden turvallisuuteen panostetaan aivan eri tavalla kuin muiden. Jostain syystä vaikka Copacabanalla liikkeitä ei suljeta huumekeisarien käskystä, niin kuin esimerkiksi Tijucassa. Ja Tijuca kuitenkin on vielä varsin mukavaa keskiluokan asuinaluetta. (Mukavaa mielessä mukavan näköistä, ei vaan kovinkaan turvallista.) Lisäksi varsinkin sesonkiaikaan Copalla on uskomaton määrä poliiseja.

En välttäisi suosittuja, hyvillä paikoilla sijaitsevia hostelleja ryöstöjen takia. Botafogo (ja koko Zona Sul) on siistiä ja varakasta aluetta, ja siellä kävelevällä usein on jotain viemisen arvoista, oli kyseessä sitten paikallinen tai turisti. Ei täällä todellakaan tarvitse olla mitenkään tyhmä, varomaton tai turistin näköinen joutuakseen ryöstetyksi. Fiksulla reppureissaajalla todennäköisesti on jopa vähemmän arvotavaraa mukana kuin paikallisella, koska esim. kännykkää tai cd-soitinta ei moni reissaaja kanna mukana. Vaan tätä ei moni ryöstäjä mieti.

On ihanaa kuulla ja lukea kommentteja siitä, miten monet tänne tulevat ja viettävät lomansa ihan rauhassa. Niin se onneksi useimmiten menee.

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #45 : 17.04.2006, 18:05:12 »
Onko kellään kokemuksia Porto Alegresta? Onko itse kaupunki kiva (eli onko lähellä sademetsää tai viidakoita vaikka kartta sanookin ei)? Ja pääseekö sieltä helposti Uruguayhin tai jopa Buenos Airesiin? BA:han on kylä matkaa kuin Helsingistä Lappiin mutta aina voi toivoa että pikabussilla pääsisi sinne nopeasti! :D
Sen verran etelässä tuo kaupunki on että kesällä siellä mahtaa olla melkoisen kylmä...

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #46 : 17.04.2006, 18:34:46 »
Ainakin firma nimeltä Pluma Internacional kertoo Buenos Airesiin vievänsä. Tsekkaa tarkemmin http://www.rodoviaria-poa.com.br, eli Porto Alegren bussiasema ja http://www.pluma.com.br.

Googlevinkki: hakemalla sanoilla "kaupungin nimi" ja rodoviaria saa yleensä kaupungin bussiaseman/bussiasemien nettisivut joista ilahduttavan usein löytyy määränpäät ja linkit bussifirmojen sivuille. Jotkut jopa palvelevat englanniksi!

Minä haluan Porto Alegreen myös!! :D

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #47 : 17.04.2006, 18:55:14 »
^Kiitos! Noita molempia olen kokeillut jo aiemmin eikä silloinkaan onnistanut. Määränpäävaihtoehdoissa ei ole BA:ta tai sitten vaaditan asiakasnumeroa. Portugalia en kovin hyvin osaa, mutta sen verran kuitenkin että luulen tuolla suhteellisen oikein navigoivani.

Jos sinäkin haluat Porto Alegreen niin ei kai se ihan hirveä paikka voi olla! :D Toivottavasti...
Sademetsän kyllä haluaisin. :?

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #48 : 17.04.2006, 19:14:55 »
Mene Pluman sivuilla kohtaan Compre Aqui (älä sinne missä lukee Passagens) ja laita lähtö- ja määränpää. Toista tarvittaessa useita kertoja :) Lähtö PA:sta 16:00, perillä 10:30 ja hinta 169,33. Navigoin tässä just yhden vuokravälitysfirman siviulla, ja samalla toiminnolla saa välillä 0 asuntoa ja välillä kahdeksan sivua asuntoja... Tämä siis viidentoista minuutin sisällä.

Mitenniin ei voi olla kamala jos minä sinne haluan?? :D kyllä voi... Kaikkein eniten haluaisin sinne sosiaalifoorumin tai muun vastaavan häppeningin aikaan. Mutta muuten myös mua kiinnostaisi kuulla kokemuksia paikasta, tutuista kun siellä ei moni ole käynyt.

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #49 : 17.04.2006, 20:00:49 »
Oi kiitos! Itse laitoin tuonne aina päivämääräksi heinäkuun ja ei se silloin mitään kertonut. Mutta kai nuo sitten kesälläkin kulkee, varsinkin kun siellä ei silloin ole kesä :D Hinta kyllä on ehkä hieman liikaa jos se on vain meno, meno-paluu olisi 130€. Ja budjetti on jo nyt vähän överiksi mennyt kun lennot maksavat ihan tajuttomasti. Kuukauden vietän siis sitten kyseisessä kaupungissa, joten on ihan hyvä merkki jos Brasiliantuntija haluaa sinne! Sosiaalifoorumin aikaan itsekin haluaisin sinne, mutta se meni jo... :?

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #50 : 18.04.2006, 19:24:36 »
Flecha Bus menee Porto Alegresta Buenos Airesiin, aikatauluhaku ei tällä hetkellä tosin sivuilla näyttäisi toimivan, mutta ehkä myöhemmin?

Crucero del Norte-yhtiö menee Bairesista Etelä-Brasiliaan Curitibaan ja Florianapolisiin.

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #51 : 19.04.2006, 13:31:43 »
Voi apua, sain nyt lopulliset lentoaikani ja tuli aika odottamaton ongelma! Saavun Sao Paulon Guarulhokseen 04.55 perjantaina ja jatkolentoni lähtee Congonhan lentokentältä 08.21. Äsken löysin netistä tämän: "When travelling from Guarulhos Airport to Gongonhas Airport, please remember that in general after leaving the aircraft you have to go trough customs and passport control (which always does take a loooong looong time there) and that you still has to get the luggage, etc. and probably will get stuck some time in a traffic jam (depends on the time)... so count on around 2-3 hours to get to Gongonhas airport from Guarulhos!"

Onko kenelläkään kokemuksia tästä? Tuota aikaa ei voi enää muuttaa ja minuun iski aivan valtava paniikki! Onko perjantaiaamu pahaakin ruuhka-aikaa? Olettaisin niin. Apua! Mitä tapahtuu jos myöhästyn lennolta, korvaako joku ja mitä?
Enkä ole oikein varma kuuluuko tämä tänne, en nyt uskaltanut avata uutta triidiäkään. Jos tuossa menee kolme tuntia, olen perillä kahdeksalta ja tuo aiempi lentoni voi aivan hyvin olla myöhässä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Brasilia
« Vastaus #52 : 19.04.2006, 13:54:11 »
En muista, mille kentälle Sao Pauloon lensin Santiago de Chilestä, mutta mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei maahan/kentälle saapumisessa ollut. Nopea, tavallinen maahan saapuminen.

Valitettavasti Sao Paulo on (hyvin) ruuhkainen kaupunki ja aamut nyt aina ovat ruuhkahuippuja. Jos matkan pystyy taittamaan edes osoittain metrolla/junalla, niin siinä säästäisi aikaa.

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #53 : 19.04.2006, 14:09:59 »
Enpä uskalla lähteä koikkaroimaan juna-asemille kun tuo sukkulabussi kuitenkin menee suoraan lentokentältä lentokentälle. Siinä nyt viimeistään myöhästyisin lennolta, kun tuo vaihtoaika on niin nafti. Ja tämä on siis ensimmäinen matkani Euroopan ulkopuolelle, joten kokemusta ummikkona toisella puolella maailmaa matkustamisesta/kiirehtimisestä ei ole :?

Meni siis PM:t ja AM:t sekaisin, eli saavun sittenkin 16.55 ja lento lähtee 20.21. Ei tuokaan kovin lupaavalta ajalta näytä, vaan melko ruuhkaiselta. Yritän siirtää lentoa tuntia myöhemmäksi, mutta tuskin onnistuu. Tuossa saattaa olla kenties pahinkin ruuhka-aika, ainakin Suomessa se osuisi tuohon väliin.

Mode edit jälkimmäisen kappaleen seuraavasta viestistä:Huomioikaa että voitte myös itse muokata kirjoittamianne viestejä eikä tarvitse tehdä uutta postausta -PetraJii

Taikuri

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #54 : 20.04.2006, 12:06:21 »
Omat kokemukset Riiosta ovat 2 vuoden takaisia jolloin asustelin Cateten alueella 3 kuukautta. Saavuin Riioon yksin, heti päivällä Catetella kävellessäni joku tuli jutteleen ja kertoi samana iltana olevan Fatboyslim ilmais keikka Flamengo beachillä, sinne menin. Oli mitä mahtavimmat bileet, arviolta 180 000 tyyppii siellä rannalla. Itse olin kyllä aika kuoseissa, kuvasin rannalla bileiden ajan videota aika kiivaasti, kameran kanssa heiluminen sai aikaan mitä mahtavimpia tilanteita, ihmiset halus päästä videolle, ja minut pyydettiin moneen rinkiin mukaan, ja minä menin. Sen kyllä huomas hetken päästä kuva laadussa. Koko illan aikana ei mitään ongelmaa vaik kallis videokamera kourassa pyörinkin siellä iha  kujalla. Puhuin vielä itseni media aitioon kun sanoin olevani TV Finlandiasta, läpi meni! Jossain vaiheessa kyllästyin kävelemään rannalla flipflopit jalas ja tuumasin että kullähän nuita saa aina lisää, hylkäsin sandaalini erääsään turva-aidan nurkaan ihan keskelle koko biletystä, yllätys oli melkoinen kun 4h jälkeen pois lähtiessäni löysin ne siitä. laitoin ne jalkaan ja kävelin pois. Vietyäni kamran hotellilleni, lähdin takas kadulle, Rua do Catetelle etsimään muita ihmisiä, bileitä. Törmäsinkin paikallisiin nuoriin ja jäin juomaan heidän kans, mentiin jatkoille, ja seuraavana aamuna herätessäni oudosta asunnosta, asunnon omistaja , paikallinen kundi joka opiskeli teatteriohjaajaksi, sanoi, että mitä minä siellä hostellissa yksin asun, muuta tänne. Muutin hänen luokseen ja siellä asuin 3kk. Kertakaan hän ei pyytänyt mitään vaikka opiskelija olikin, kokkailin aina välissä ruokaa molemmille, maksaakseni jollain tapaa olemisestani. Nuo 3kk oli mahtavaa aikaa, hurjia bileitä ja vaan yksinkertaisen hienoa.
Tuuria varmaan mulla oli, kertaakaan ei mitään sattunut ja elo oli vaivatonta.
t never got weird enough for me

loirinho

• Reissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #55 : 27.04.2006, 12:44:43 »
Sellanen linkkivinkki muuten Brasiliassa (lento)matkustaville kun http://www.voegol.com.br/ joskin taitaa olla vain portugaliksi. Kyseessä siis paikallien halpalentoyhtiö ja ihan varteenotettava; hyvin pelittänyt kun itse olen lennellyt.

Rion vaarallisuudesta (kuten toisessa ketjussa avauduinkin) vielä sen verran, että tosiaan yleinen varovaisuus riittää hyvin ja varkaat vaanivat tasapuolisuuden merkeissä myös paikallisia; mennessämme erääseen suureen ostoskeskukseen ystäväni ryöstettiin linja-autossa missä oli reilusti muitakin ihmisiä. Hänellä oli nimittäin vyölaukku näkyvillä. Varas tuli ja istui viereen, pisti veitsen kylkeä vasten ja "pyysi" kaikki arvoesineet. Joten piilottakaa ne kamerat ja korut pois kaulasta...  :wink:

Mintsi

• Aloittelija
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #56 : 27.04.2006, 15:01:37 »
Lentokenttä toiminnasta Brasiliassa...
Vietin itse puolisen vuotta Brasiliassa pari vuotta sitten ja saapumisesta maahaan jäi kyllä päällimmäisenä mieleen tuntikausien jonotus passintarkastukseen(+ valtava kuumuus, oli helmikuu).
Lennettiin silloin Guarulhoksen kentälle Sao Pauloon ja laskeutumisaika oli joskus ysin jälkeen illalla, kello oli kuitenkin yli puolen yön kun päästiin kentältä ulos.
En tiedä onko aina näin hidasta, mutta kannattaa varmaan varata hyvin aikaa jos on menossa jatkolennolle.
Voi kun pääsis itsekin taas reissuun!!!

iramaria

• Vieras
Brasilia
« Vastaus #57 : 27.04.2006, 15:30:08 »
Mulla on kans joka kerta kestänyt (Rioon tullessa), paitsi sillä kertaa kun AirFrance jätti mun rinkan Pariisiin, eikä sit tarvinnut odotella hihnalla :D jostain syystä mulle on sattunut myös kahdesti niin, että isoa koneellista on vastassa tasan yksi passintarkastaja. Itse olin onneksi silloin jonossa melkein ekana, joten lähinnä säälittelin niitä muita, jos ei enempää poliiseja tullut.

Laukkuhihnan jälkeen myös tullissa kestää, joskus enempi, joskus vähempi. Viimeksi tullessa niillä oli just joku "meille lisää työntekijöitä ja palkkaa" kampanja, jonka seurauksena ne tsekkasi aika monen. Täällä on muutenkin joka alalla älyttömästi kaikkia yllärilakkoja ja muita työpaikkaprotesteja.

Niin paljon en kuitenkaan ole kenttiä tai noin suuria koneellisia nähnyt että alkaisin Rioa vallan hitaaksi solvaamaan. Sitä paitsi yleensä kaikki mun vieraat ja muut tutut on aina tullut läpi tosi sukkelaan, mulla on kai vaan onneton tuuri  :)

Loirinho, millanen paikka BH on? Katseltiin just eilen Fluminensen ja sikäläisen seuran (jonka nimen jo autuaasti unohdin) peliä, ja ne näytti tauolla hiukkasen kaupunkikuvaa. Olen Minasissa kyllä käynyt useammassakin paikassa (Tiradentes, Ouro Preto, Mariana, Ponte Nova, SJDR), ja lähinnä kiinnostaa että onko Belo Horizontella vielä noiden jälkeen jotain sellaista, jonka vuoksi kannattaisi bussimatka tehdä. Ja uteliaisuudesta, miksi asustelit siellä?

Helinä

• Reissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #58 : 28.04.2006, 01:28:22 »
Joku kyseli SP:n Guarulhoksen lentokentästä ja kauanko menee passintark. ja turvatark. Täällä asuvana ja kenttää käyttäneenä voin sanoa, että riippuu päivästä ja kellonajasta - ja nopeista jaloista!

Kerran saavuin sunnuntai-iltana kympin aikoihin ja "hallissa" todella sai seistä varmaan lähemmäs pari tuntia...jono mateli ja joku jo myöhästyikin jatkolennoltaan... :( Passia oli tuolloin pahimmillaan tarkastamassa YKSI henkilö ja ihmisiä satoja...MUTTA myös positiivisia kokemuksia: Keskellä viikkoa aamulla saapuneena otin jalat alle jo heti koneessa, vyöryin ison reppuni kanssa halliin, ohitin kaikki mahdolliset ihmiset ja pääsinkin kivuitta passintarkastuksesta! :)

Riippuu siis ihan tilanteesta! Jos lentoasi ennen tai jälkeen saapuu toinen kone, ruuhka on huomattavasti suurempi. Mutta älä turhaan murehdi - voi hyvinkin olla että ruuhkaa ei ole ja nopeat jalat pieni kyynärpäätekniikan harjoittaminen (ei se kaunein tapa :oops: ) saattaa auttaa paljonkin!

Oikein hyvää ja tapahtumarikasta matkaa sinulle! Ja tervetuloa Brasiliaan! :D
ou,sim!

Syksy

• Himoreissaaja
    • Profiili
Brasilia
« Vastaus #59 : 28.04.2006, 11:17:42 »
Apua... Mitä tapahtuu jos myöhästyn koneesta? Kenen vastuulla se on vai joudunko ostamaan omilla rahoillani uudet liput? Voi ei... Kai sitten pitää vain rynniä. Mutta pelottaa kuitenkin ihan hirveästi, mitenkäs isäntäperheelle kerron etten tulekaan kun kone meni eikä rahaa ole!