Senegal vinkkejä?

(Luettu 20775 kertaa)

SENEGAL2008

• Aloittelija
    • Profiili
Senegal vinkkejä?
« : 13.02.2008, 15:18:19 »
Tervehdys!

Olen lähdössä Senegaliin tässä kuussa, ja olisn todella iloinen jos joku kyseisessä maassa vieraillut antaisi  vinkkejä. Hintataso? Missä kannattaapi käydä? Dakarin yöelämä, parhaat liveclubit? Turvallisuus? Edullinen majoitus? Kaikki info maahan liittyen on erittäin tervetullutta :) Kiitos sinulle joka jaksat jakaa kokemuksia Senegalista!
Mukavaa päivää kaikille![/url][/u]
K

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Senegal vinkkejä?
« Vastaus #1 : 13.02.2008, 16:20:57 »
Lainaus käyttäjältä: "SENEGAL2008"
Tervehdys!

Olen lähdössä Senegaliin tässä kuussa, ja olisn todella iloinen jos joku kyseisessä maassa vieraillut antaisi  vinkkejä. Hintataso? Missä kannattaapi käydä? Dakarin yöelämä, parhaat liveclubit? Turvallisuus? Edullinen majoitus? Kaikki info maahan liittyen on erittäin tervetullutta :) Kiitos sinulle joka jaksat jakaa kokemuksia Senegalista!

Hintataso on n. 1/10 Länsi-Euroopan hintatasosta mutta alueilla joissa liikkuu paljon turisteja, on hintataso lähes Länsi-Euroopan luokkaa.
Dakar on luonnollisesti nähtävä,  se on Senegal-Gambia -alueen ainoa iso kaupunki ja siellä turistinähtävyytenä mm. Goréen orjasaaret.  Turvallisuudessa ei mielestäni ole mitään ongelmia. Netistä löytyy majoituksia ainakin Dakarista, mutta vain muutamaa pystyy varaamaan online, muihin voi esim. soittaa tai lähettää sähköpostia.  Hintataso vaihtelee hyvin paljon, eli edullisiakin löytyy. Ranskan kielen taidosta on suurta apua.

Ja hieman asian vierestä, mutta sopivaa matkaluettevaa Senegaliin on Pelle Miljoonan romaani Brooklyn-Dakar ja matkamusiikkia samanniminen levy (etenkin biisit "Mama Africa" ja "Cecilia").
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

moh

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.02.2008, 22:25:25 »
Lainaus käyttäjältä: "SENEGAL2008"
Tervehdys!

Itselleni Saint Louis pohjoisessa oli Senegalin ykköskohde. Kaunista ja afrikkalaisittain suhteellisen leppoisa tunnelma. Joku voi tietenkin olla aivan perustellusti sitä mieltä, ettei saarellinen kolonialistiaikaista eurooppalaista arkkitehtuuria ole Afrikkaa parhaimmillaan, mutta itse pidin paikasta silti.

Dakar tuntuu kaikkeen ympäröivään verrattuna hirveän vauraalta, asfalttiteitä ja kaikkea. En pitäisi sitä mitenkään erityisen turvattomana, mutta hieman varuillaan kannattaa tietenkin olla varsinkin jos yöhön meinaat suunnata. Emme itse ehkä olleet perehtyneet yökerhotarjontaan kovin hyvin, mutta useat paikat tuntuivat elävän maksullisista naisista ja korealaisista turisteista.

Ile de Gore on kyllä kieltämättä hieno saari. High seasonina (koska se sitten onkaan) voisi kuvitella turisminkin olevan melko massiivista. Saari on täynnä epävirallisia majapaikkoja, jotka ovat hieman virallisia halvempia.

Hirvittävän tarkkaan en rahoja laskeskellut, muttei seutua mitenkään erityisen edullisena voi pitää. Kallimpaa kuin Intia/Kaakkois-Aasia akselilla.

Jos et ole aiemmin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa käynyt, niin saattaa olla hankala aivan käsittää mitä on edessä. En tiedä mitä itse odotin, mutta kyllä kaikki vaikutti vielä huomattavasti alkeellisemmalta kuin vaikkapa Intiassa. Infrastruktuuri yms on todella heikkoa. Kuvaavaa on esim että Gambiassa Banjulin kansainvälisellä lentokentällä ei matkamme aikaan viime kesänä ollut juoksevaa vettä. Maassa on kahdeksat liikennevalot. Ja kyseiset valtiot ovat kuitenkin Länsi-Afrikan vauraimmasta ja vakaimmasta päästä.

Kannattaa varautua että kimpussa pyörii melko paljon kaikenlaista onnenonkijaa. Olisi kiva suhtautua ystävällisesti ja myönteisesti kaikkiin jotka tulevat juttelemaan, mutta hieman oli usko välillä koetuksella (en siis tarkoita perus matkamuistokauppiaita yms.).

Toivottavasti välittämäni kuva ei ollut kielteinen, sillä se ei ollut tarkoitus. Vaikkei seudulla matkustaminen välttämättä aina ole kovin rentouttavaa, on se ehdottomasti näkemisen arvoista ja antaa varmasti paljon.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.02.2008, 20:12:13 »
Lainaus käyttäjältä: "moh"
En tiedä mitä itse odotin, mutta kyllä kaikki vaikutti vielä huomattavasti alkeellisemmalta kuin vaikkapa Intiassa.

Gambian ja Intian BKT per Capita on samaa luokkaa, mutta Intian etuna on väkirikkaus. Intian maaseudun kyläthän ovat aivan samanlaista "takapajulaa" kuin Gambia, vaurautta on Intiassa lähinnä isoimmissa kaupungeissa (joita Gambiassa ei ole).  

Infrastruktuuri yms on todella heikkoa. Kuvaavaa on esim että Gambiassa Banjulin kansainvälisellä lentokentällä ei matkamme aikaan viime kesänä ollut juoksevaa vettä.

Kuukausi sitten näytti jo paljon kehittyneemmältä, vettäkin juoksi ravintolaterassilla ihan turhaan.

Maassa on kahdeksat liikennevalot. Ja kyseiset valtiot ovat kuitenkin Länsi-Afrikan vauraimmasta ja vakaimmasta päästä.

Ehkä tämä auttaa ymmärtämään, miksi seudulta pyritään pienillä lautoilla Kanarian saarille EU:n alueelle. Todennäköisyys selvitä matkasta hengissä on pieni ja reissu maksaa enemmän kuin tavallinen työssäkävijä koko elämänsä aikana tienaa.

Kannattaa varautua että kimpussa pyörii melko paljon kaikenlaista onnenonkijaa. Olisi kiva suhtautua ystävällisesti ja myönteisesti kaikkiin jotka tulevat juttelemaan, .

Joskus on vain pakko olla tyly, ellei sitten halua kylvää rahojansa kaiken maailman huijareille.

Toivottavasti välittämäni kuva ei ollut kielteinen, sillä se ei ollut tarkoitus. Vaikkei seudulla matkustaminen välttämättä aina ole kovin rentouttavaa, on se ehdottomasti näkemisen arvoista ja antaa varmasti paljon.

Juurikin näin, ja loppujen lopulta juuri se on rentouttavaa ;)
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 17.02.2008, 00:36:09 »
Kannattaa varautua että kimpussa pyörii melko paljon kaikenlaista onnenonkijaa. Olisi kiva suhtautua ystävällisesti ja myönteisesti kaikkiin jotka tulevat juttelemaan, mutta hieman oli usko välillä koetuksella (en siis tarkoita perus matkamuistokauppiaita yms.).

Kavipa kerran Senegalissa niin,  etta olin tutkiskelemassa maaseutua. Pollahdin keskelle pienta kylaa, jossa minut vinkattiin sisaan eraaseen taloon. Katras naisia ja lapsia istuivat valtavan ruokakulhon aarella, minutkin haluttiin kutsua mukaan rinkiin. Tama on nyt sita oikeaa Afrikkaa, ajattelin, syodessani kasin kulhosta ihmisten kanssa, joista kukaan ei puhunut muuta kuin paikallisia kielia.

Ruokailun jalkeen minua lahestyi ranskaa puhuva mies. Minut kutsuttiin teelle toiseen mokkiin. Suvun miehet osasivat ranskaa, joku jopa englantiakin. Yksi sun toinen nappaili kannykoita, joista osa oli modernimpaa mallia kuin omani.

Juteltiin niita naita. Naimisiinmenoa ja Eurooppaan paasya lahinna. Suku oli lahettanyt kaksi poikaa veneella Eurooppaan. Esitelma Afrikan kurjuudesta ja Euroopan ihanuudesta oli pitka.

Iltapaivan kaantyessa kohti iltaa keskusteluun tuli uusia savyja. Haluaisitko antaa lahjan? Voi voi, valittelin. Lopulta yksi emannista lahetettiin luokseni ja han toisti saman kysymyksen. Kaivoin kiltisti kassista keskipaketin. Nainen jai odottamaan. Joten kaivoin viela lompakosta setelin.

Hymy levisi perheen huulille. Ei saa unohtaa afrikkalaisia ystavia, emanta muistutti viela. (Meiliosoitteeni oli kirjattu ylos jo aiemmin.)

--------------------------------------------------------------------------------------

Tapaus jai kaivelemaan mieltani. Mikaan elamassa ei ole ilmaista, kavi mielessa. Anna rahaa, anna rahaa, olivat lapset huutaneet tien poskessa aiemmin. Perhe osasi esittaa saman hienovaraisemmin. Senegalin kansallinen ylpeydenaihe, teranga (=vieraanvaraisuus), menetti tapauksen jalkeen arvon silmissani.

--------------------------------------------------------------------------------------

Jotkut kuvailevat Senegalia adjektiivilla aggressiivinen. Naimisiin haluavat miehet ovat oma lukunsa. Mitaan muuta syyta lahestya miehilla ei tuntunut olevankaan. Nyt olet minun tyttoystava! Mina haluan naimisiin kanssasi!

Sain Louisin kaupunki oli minunkin suosikkini.

Se on turvallinen, hyva paikka sulatella Afrikkaa. Sopivalla tapaa turistisoitunut; kaupungista loytyy edelleen paljon aitoa, puhdasta senegalilaista elamaa. Kuten vaikka kalasatama taikka iltamat, joissa hoilataan allahia pitkin yota. _Kirjaimellisesti_ pitkin yota. Uskonto otetaan hyvin vakavasti Senegalissa.

Saint Louisin lahella on kuuluisa lintupuisto, joka kuhisee elamaa joulu- ja tammikuussa.

-------------------------------------------------------------------------------------

Dakar on hankalampi kaupunki lahestya. Kaupungin kiihkeassa rytmissa ja sen kaupustelukulttuurissa on kuitenkin oma charminsa. Jollain tapaa tuli Mumbai mieleen - tai Kairo.

Dakarissa voi myos poyristella sita, miten toinen toistaan kauheimmista laavista kehdataan pyytaa kahtakymmenta euroa; minimihintaa hotellihuoneelta keskustassa.

Siksi ilokseni voinkin suositella loytoani, perhemajoitusta Dakarin esikaupungissa (Keski-Dakar). Hollantilais-senegalilainen perhe tarjoaa talostaan kolmea kylpparillista huonetta vaatimattomaan viidentoista euron hintaan! Marjaane on loistava emanta, joka mielellaan kertoo myos elamastaan Dakarissa. Meiliosoite: hepikniet(at)hotmail.com

-------------------------------------------------------------------------------------

Minulle kavi niin, etta vasahdin Afrikkaan ennen kuin matkani edes kunnolla alkoi. Kannattaa varautua siihen, etta matkanteko on todella uuvuttavaa. Tupaten tayteteen ahdetuissa, jatkuvasti hajoilevissa autoissa matkustaminen on hikista hommaa! Maisematkaan eivat lohduta: Lansi-Afrikkaa on suurelta osin tappavan tylsaa kuivahtanutta pusikkoa.

Kuitenkin, nyt matkalta palattuani, mietin Afrikkaa - jopa hieman ikavoiden. Luultavasti tulevaisuudessa palaan Afrikkaan. Paremmin henkisesti varustautuneena, paremmin kohteet harkinneena (maat joissa vahan turisteja = vahemman haslinkia, ystavallisempi meno) paremmin budjetin laatineena.

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Senegal vinkkejä?
« Vastaus #5 : 03.10.2011, 15:22:32 »
Oiskohan jollakin tuoreita kokemuksia? Jouluna pitäisi olla 3 viikkoa tuolla suunnalla. Ehkä Gambiassakin voisi piipahtaa varsinkin jos Etelä-Senegalissa on jotain todella hienoa tarjolla.
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.10.2011, 23:37:36 »
Olen itse ollut nyt lokakuun alusta asti Senegalissa työharjoittelussa, joka kestää reilut kaksi kuukautta. Kaikki on siis vielä suhteellisen uutta, enkä ole aiemmin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa käynyt, eli kokemukseni ovat juurikin niitä tuoreita :)

Dakarissa vietin vain yhden yön (työnantajan vierasasunnolla) ja aamupäivän, joten siitä en vielä osaa sen kummoisempia kokemuksia jakaa. Tarkoitus olisi kyllä vielä mennä sielläkin käymään, ja ainakin tuo aiemminkin mainittu Goréen saari on suunnitelmissa katsastaa.

Asun Mbourissa, joka on muistaaksein noin 80 km Dakarista merenrantaa etelään. Tässä lähistöllä on myös Salyn hotellialue, joka pursuaa siistejä ravintoloita sekä eurooppalaisia (lähinnä ranskalaisia) turisteja.
Itselleni Mbour oli aikamoinen yllätys, sillä olin kuvitellut kaupungin olevan jokseenkin paljon isompi ja infrastruktuuriltaan hieman kehittyneempi. Nyt olen kuitenkin jo tottunut siihen, että koko kaupungissa menee kaksi tai kolme päällystettyä tietä, loput ovat pelkkää hiekkaa, ja että muun liikenteen seassa kulkee sujuvasti paikallisia aasitakseja, eli aasin perässä kaksipyöräinen kärry. Vuohia kulkee myös ihan joka paikassa. Dakar ei siis todellakaan anna kuvaa "oikeasta" Senegalista...

Täällä Mbourissa on kaunis hiekkaranta, jolla ei kuitenkaan juuri uimareita näy. Paikalliset urheilijapojat kyllä kerääntyvät treenaamaan rannalle aina aamuisin ja iltaisin. Kaupunki on oikeestaan aika leppoisa, nyt kun menoon on jo hieman tottunut :) Olen myös pikaisesti käynyt kääntymässä Fatickissa, joka muistutti jonkin verran Mbouria, paitsi että siellä ei tietenkään ole merenrantaa.

Olen myös työharjoitteluni puitteissa päässyt käymään "puskassa", eli syrjäisemmissä kylissä, missä on sitten niitä ihan perinteisiä olkikattoisia majoja. Kylät ovat näyttäneet mielestäni idyllisiltä, ja ihmiset ovat olleet todella mukavia, vaikka en itse yhtään paikallisia kieliä puhukaan.

Epätoivottua seuraa saattaa kyllä etenkin naisille tuppautua kaduilla tai rannalla kulkiessa. Itselläni on vielä vähän vaikeuksia tämän kanssa kun en haluaisi vaikuttaa ylimieliseltä valkoiselta joka ei vilkaisekaan paikallisten suuntaan, mutta sitten jos vastaa tervehdyksiin ja jää juttelemaan, onkin vaikea päästä eroon. Lapset jonkin verran huutelevat "toubab!" perääni, ja joskus kyselevät rahaa tai sitten vain kikattelevat keskenään ja tuijottavat. Toubab on siis paikallinen nimitys kaikille valkoihoisille.

Senegalilaista ruokaa kannattaa ehdottomasti maistaa, ainakin jos tykkää mausteisesta ruoasta. Yassa poulet on kanaa mausteisen sipulikastikkeen kanssa, itse ainakin tykkäsin. Riisiä tietenkin lisukkeena, kuten suunnilleen kaikissa senegalilaisissa ruoissa. Thieboudienne (tällä on monta kirjoitusasua, ja sanan loppu riippuu siitä onko ruoassa lihaa vai kalaa) on risoton tapainen ruoka, missä on sitten lihaa tai kalaa sekä esim porkkanaa ja sipulia seassa, ja mukavan mausteista on sekin. Paikalliset oluet Flag ja Gazelle ovat hyviä! (Gazelle on aina 63 cl pulloissa, Flag pienemmässä, mutta se on hieman vahvempaa.)
Täällä Mbourissa ravintoloissa aterian hinnat niissä paikoissa missä itse olen käynyt, ovat vaihdelleet 800-5500 CFA välillä. (800 CFA = n. 1,2 e ja 5500 CFA = n. 8,4 e) Hieman nuhjuisemmassa, paikallisten suosimassa ravintolassa senegalilaisen aterian (usein plat du jour) voi saada alle 1000 CFA:n, ja sitten turistien suosimissa paikoissa hinnat voivat olla lähempänä 5000 CFA:aa. Täällä olen käynyt syömässä esim ihan mukavan pikkuhotellin ravintolassa, missä päivän menun (alkuruoka+pääruoka+jälkiruoka) saa tuolla 5500 CFA:lla. Ruoka on ihan suht tasokasta, eli suomalaisittain ei paha hinta.

Ranskan kielellä pärjää kaupungeissa hyvin, englantiakin olen kuullut muutaman nuoren puhuvan. Tähän aikaan vuodesta maisemat ovat todella kauniit, sillä sadekausi on juuri lopuillaan. Esimerkiksi koko ajomatkan Dakarista Mbouriin tuijotin vain ikkunasta ulos. Nyt on todella vehreää ja baobabit ovat komean näköisiä. Parin kuukauden päästä kuitenkin maisema on jo kuulemma ihan erilainen, kun kuiva kausi alkaa. Joulun tienoilla siis tuskin enää yhtä hienoa vehreyttä pääset ihastelemaan, mutta baobabit ovat toki komeita varmasti edelleen :)

Taksit eivät täällä suomalaiseen hintatasoon verrattuna ole kalliita (hinta kannattaa sopia etukäteen), mutta halvemmalla pääsee paikallisten suosimilla minibusseilla tai "sept-placeilla", jotka siis ovat farmariautoja mihin on tehty kolmas penkkirivi ja siellä on nimensä mukaan 7 paikkaa matkustajille. Auto lähtee tietääkseni sitten, kun kaikki paikat ovat täynnä. Kiireinen voi myös maksaa kahdesta paikasta. Hikistä kyytiä todennäköisesti luvassa jos näillä puskatakseilla kulkee!

Vinkkinä voisin antaa pukeutumisen suhteen (ainakin jos Dakarin ulkopuolelle suuntaa), että kannattaa pitää aina suht pitkiä hameita tai housuja. Paikalliset naisethan voivat pukeutua vaikka kuinka tiukkoihin ja paljastaviinkin vaatteisiin, ja ovat usein todella tyylikkään näköisiä, mutta polvet ovat aina peitossa. En ole sitten itsekään lyhyempiä hameita tai shortseja pitänyt, kun se todennäköisesti herättäisi melkoisesti huomiota. Caprihousut ovat olleet lyhyimmät, mitä itse olen päälleni laittanut. Olen usein miettinyt, kuinka rähjäiseltä mahdan itse näyttää paikallisten naisten silmissä, kun he ovat yleensä niin viimeisen päälle elegantisti pukeutuneita, oli heillä sitten päällään farkut ja tiukka toppi tai perinteinen asu värikkäästä kankaasta ja asuun sopiva huivi tyylikkäästi sidottuna päähän...

Voin suositella Mbouria yhdeksi kohteeksi, mikäli haluat nähdä vähän "aidompaa" Senegalia kuin Dakarin suurkaupunki, mutta kuitenkin pysytellä kaupungissa. Merenranta on täällä myös aika iso plussa! Täällä on myös kaikin puolin turvallista kulkea. Ihan keskustan syrjäkujille en pimeällä yksin lähtisi, mutta muuten olen kyllä yksinkin iltasella kotiin kävellyt ilman mitään ongelmia.
Itse olen tällä hetkellä hyvin positiivisin mielin, ja alan pikkuhiljaa ihastua Senegaliin... Tämä on suurimmaksi osaksi kauniiden maisemien ja todella mukavien ihmisten ansiota. Miinusta tosiaan ovat sitten ne väärällä tavalla mukavat ihmiset. Ja tähän aikaan vuodesta on jopa paikallisten mielestä kuuma, joten itsellänihän hiki virtaa ihan jatkuvasti... Joulukuussa pitäisi kuitenkin jo olla siedettävämpi lämpötila!

Jos Mbouriin päätät reissun aikana pistäytyä, voin toki sitten suositella tarkemminkin joitain paikkoja! :)
Dakarissakin varmaan käyn viimeistään marraskuun puolivälissä, eli sitten voin kirjoitella kokemuksia sieltä.

« Viimeksi muokattu: 10.10.2011, 23:48:52 kirjoittanut keijis »
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

kari

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.youtube.com/watch?v=4TM3GbxaNLI
« Vastaus #7 : 31.10.2011, 18:14:00 »
Hei tietääkö kukaan paljonko on meriveden lämpötila Senegalin rannikolla jossain Dakarin paikkeilla vuodenvaihteen tietämillä?

keijis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.11.2011, 09:51:47 »
Senegalissa hieman pidempään olleen työkaverini arvion mukaan lämpötila voisi olla siinä parinkymmenen asteen paikkeilla. Alkaa kuulemma olla kylmimmillään tuossa vuodenvaihteessa.
"Samalla hinnalla millä täällä sais gourmet-aterian, sais Suomessa jonku hikisen McPerseen"

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.01.2012, 13:45:57 »
Etelä-Senegal, varsinkin Casamancen alueet ovat upeita. Turvallisuustilanne on myös hyvä, mutta helmikuun presidentin vaalit voivat tuoda riskitekijän Casamanceen. Kaolack vaikutti aika turhalta paikalta, vaikka siellä olikin iso marketti. Budjettimajotukset kahdenhengen huoneissa maksoivat noin 20e. Moskiittoverkkoja ei ollut tai jos oli, niin eivät olleet käyttökelpoisia. Kannattaa hommata siis omat. Yölaiva Ziguinchorista Dakariin maksoi n. 25e (kansipaikka). 8-hengen hytti olisi ollut vain hieman kalliimpi. Lisäksi olisi ollut tarjolla 4- ja 2 -hengen hytit, mutta hytit menevät nopeasti. Laiva on hyvä vaihtoehto, jos maitapitkin ei jaksa körötellä. Automaatit toimivat hyvin, rahanvaihto tökki hieman pienemmissä paikoissa.
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.12.2015, 05:00:15 »
Kuulin eilen että Liberiassa asuva tuttuni on toukokuun töissä Senegalissa. Siitä sitten sain idean lähteä häntä tapaamaan.

Haulla ei hirmuisesti löytynyt tietoa maasta, eikä varsinkaan kovin tuoretta. Siksi nostan tämän vanhan ketjun ylös.

Kuulisin kovin mielelläni kokemuksia, vinkkejä, varoituksia, ehdotuksia jne. Myös matkustaminen maitse naapurimaihin kiinnostaa. En omaa ajokorttia joten julkisilla peleillä liikkuisi.

Tämmöinen yleiskysymysjuttu nyt, kunhan ehdin hieman suunnitella, ilmaantunee myös yksityiskohtaisempia kysymyksiä.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 02.05.2016, 17:58:49 »
Mullakin ensi vuonna Senegalin reissu edessä, joten olisi kiva kuulla tuoreita turinoita paikasta.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 03.05.2016, 23:32:40 »
Etelä-Senegalissa, Casamancessa, on jännä paikka nimeltä Cap Skirring. Paikka kuuluu tantuneen turismin kohteisiin maailmassa. Vielä kymmenen vuotta sitten kylässä oli turistibuumi, mutta niin vaan kävi, että turistit katosivat ja moni hotelli laittoi luukun ovelle. Moni ranskalainen hotellinpitäjä siirsi toimintansa Dakarin eteläpuolisille rannoille.

Yksi syy turismin vähenemiseen on alueen epävakaisuus. Etelä-Senegalissa on osapuolia, jotka toivovat suurempaa vapautta maan keskushallinosta. Turisteille poliittisesta aktivismista ei ollut seurauksia, mutta kun on kyse Afrikasta, niin paljon ei tarvita ihmisten pelotteluun.

Tänään Cap Skirringissä saa erittäin hyvään hintaan rantaloman hyvissä maisemissa ja puitteissa. Hotelleja toimii edelleen useita rannalla. Oman villan saa alkaen 15000 CFA ja yksinkertaisen huoneen vaatimattomammasta majatalosta alkaen 6000 CFA esim. Auberge de la Paix:sta. Tämän majatalon omistajalla on mielenkiintoinen kytkös Suomeen: Hän on ollut Suomessa joskus partiolaisten leirillä. Majatalon nettisivut eivät tee oikeutta maisemille, jotka majatalolta alas rannalle aukeavat.

Läheisessä Ziguinchorin kaupungissa on Guinea-Bissaun konsulaatti, josta saa viisumin maahan vikkelään. Yhdessä päivässä pääsee aina Guinea-Bissaun pääkaupunkiin asti.

Ummikkoulkomailla

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.03.2019, 23:39:24 »
Ollaan menossa senegaliin kesäkuussa. Kokemuksia,tarkeneeko?eli vaikuttaako sadekausi? Alue on la somone. Kaikki tieto tervetullutta. Keskustelu pakolaisista tai muusta ei 😁 sitä löysin muualtakin.