Olen itse ollut nyt lokakuun alusta asti Senegalissa työharjoittelussa, joka kestää reilut kaksi kuukautta. Kaikki on siis vielä suhteellisen uutta, enkä ole aiemmin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa käynyt, eli kokemukseni ovat juurikin niitä tuoreita

Dakarissa vietin vain yhden yön (työnantajan vierasasunnolla) ja aamupäivän, joten siitä en vielä osaa sen kummoisempia kokemuksia jakaa. Tarkoitus olisi kyllä vielä mennä sielläkin käymään, ja ainakin tuo aiemminkin mainittu Goréen saari on suunnitelmissa katsastaa.
Asun Mbourissa, joka on muistaaksein noin 80 km Dakarista merenrantaa etelään. Tässä lähistöllä on myös Salyn hotellialue, joka pursuaa siistejä ravintoloita sekä eurooppalaisia (lähinnä ranskalaisia) turisteja.
Itselleni Mbour oli aikamoinen yllätys, sillä olin kuvitellut kaupungin olevan jokseenkin paljon isompi ja infrastruktuuriltaan hieman kehittyneempi. Nyt olen kuitenkin jo tottunut siihen, että koko kaupungissa menee kaksi tai kolme päällystettyä tietä, loput ovat pelkkää hiekkaa, ja että muun liikenteen seassa kulkee sujuvasti paikallisia aasitakseja, eli aasin perässä kaksipyöräinen kärry. Vuohia kulkee myös ihan joka paikassa. Dakar ei siis todellakaan anna kuvaa "oikeasta" Senegalista...
Täällä Mbourissa on kaunis hiekkaranta, jolla ei kuitenkaan juuri uimareita näy. Paikalliset urheilijapojat kyllä kerääntyvät treenaamaan rannalle aina aamuisin ja iltaisin. Kaupunki on oikeestaan aika leppoisa, nyt kun menoon on jo hieman tottunut

Olen myös pikaisesti käynyt kääntymässä Fatickissa, joka muistutti jonkin verran Mbouria, paitsi että siellä ei tietenkään ole merenrantaa.
Olen myös työharjoitteluni puitteissa päässyt käymään "puskassa", eli syrjäisemmissä kylissä, missä on sitten niitä ihan perinteisiä olkikattoisia majoja. Kylät ovat näyttäneet mielestäni idyllisiltä, ja ihmiset ovat olleet todella mukavia, vaikka en itse yhtään paikallisia kieliä puhukaan.
Epätoivottua seuraa saattaa kyllä etenkin naisille tuppautua kaduilla tai rannalla kulkiessa. Itselläni on vielä vähän vaikeuksia tämän kanssa kun en haluaisi vaikuttaa ylimieliseltä valkoiselta joka ei vilkaisekaan paikallisten suuntaan, mutta sitten jos vastaa tervehdyksiin ja jää juttelemaan, onkin vaikea päästä eroon. Lapset jonkin verran huutelevat "toubab!" perääni, ja joskus kyselevät rahaa tai sitten vain kikattelevat keskenään ja tuijottavat. Toubab on siis paikallinen nimitys kaikille valkoihoisille.
Senegalilaista ruokaa kannattaa ehdottomasti maistaa, ainakin jos tykkää mausteisesta ruoasta. Yassa poulet on kanaa mausteisen sipulikastikkeen kanssa, itse ainakin tykkäsin. Riisiä tietenkin lisukkeena, kuten suunnilleen kaikissa senegalilaisissa ruoissa. Thieboudienne (tällä on monta kirjoitusasua, ja sanan loppu riippuu siitä onko ruoassa lihaa vai kalaa) on risoton tapainen ruoka, missä on sitten lihaa tai kalaa sekä esim porkkanaa ja sipulia seassa, ja mukavan mausteista on sekin. Paikalliset oluet Flag ja Gazelle ovat hyviä! (Gazelle on aina 63 cl pulloissa, Flag pienemmässä, mutta se on hieman vahvempaa.)
Täällä Mbourissa ravintoloissa aterian hinnat niissä paikoissa missä itse olen käynyt, ovat vaihdelleet 800-5500 CFA välillä. (800 CFA = n. 1,2 e ja 5500 CFA = n. 8,4 e) Hieman nuhjuisemmassa, paikallisten suosimassa ravintolassa senegalilaisen aterian (usein plat du jour) voi saada alle 1000 CFA:n, ja sitten turistien suosimissa paikoissa hinnat voivat olla lähempänä 5000 CFA:aa. Täällä olen käynyt syömässä esim ihan mukavan pikkuhotellin ravintolassa, missä päivän menun (alkuruoka+pääruoka+jälkiruoka) saa tuolla 5500 CFA:lla. Ruoka on ihan suht tasokasta, eli suomalaisittain ei paha hinta.
Ranskan kielellä pärjää kaupungeissa hyvin, englantiakin olen kuullut muutaman nuoren puhuvan. Tähän aikaan vuodesta maisemat ovat todella kauniit, sillä sadekausi on juuri lopuillaan. Esimerkiksi koko ajomatkan Dakarista Mbouriin tuijotin vain ikkunasta ulos. Nyt on todella vehreää ja baobabit ovat komean näköisiä. Parin kuukauden päästä kuitenkin maisema on jo kuulemma ihan erilainen, kun kuiva kausi alkaa. Joulun tienoilla siis tuskin enää yhtä hienoa vehreyttä pääset ihastelemaan, mutta baobabit ovat toki komeita varmasti edelleen

Taksit eivät täällä suomalaiseen hintatasoon verrattuna ole kalliita (hinta kannattaa sopia etukäteen), mutta halvemmalla pääsee paikallisten suosimilla minibusseilla tai "sept-placeilla", jotka siis ovat farmariautoja mihin on tehty kolmas penkkirivi ja siellä on nimensä mukaan 7 paikkaa matkustajille. Auto lähtee tietääkseni sitten, kun kaikki paikat ovat täynnä. Kiireinen voi myös maksaa kahdesta paikasta. Hikistä kyytiä todennäköisesti luvassa jos näillä puskatakseilla kulkee!
Vinkkinä voisin antaa pukeutumisen suhteen (ainakin jos Dakarin ulkopuolelle suuntaa), että kannattaa pitää aina suht pitkiä hameita tai housuja. Paikalliset naisethan voivat pukeutua vaikka kuinka tiukkoihin ja paljastaviinkin vaatteisiin, ja ovat usein todella tyylikkään näköisiä, mutta polvet ovat aina peitossa. En ole sitten itsekään lyhyempiä hameita tai shortseja pitänyt, kun se todennäköisesti herättäisi melkoisesti huomiota. Caprihousut ovat olleet lyhyimmät, mitä itse olen päälleni laittanut. Olen usein miettinyt, kuinka rähjäiseltä mahdan itse näyttää paikallisten naisten silmissä, kun he ovat yleensä niin viimeisen päälle elegantisti pukeutuneita, oli heillä sitten päällään farkut ja tiukka toppi tai perinteinen asu värikkäästä kankaasta ja asuun sopiva huivi tyylikkäästi sidottuna päähän...
Voin suositella Mbouria yhdeksi kohteeksi, mikäli haluat nähdä vähän "aidompaa" Senegalia kuin Dakarin suurkaupunki, mutta kuitenkin pysytellä kaupungissa. Merenranta on täällä myös aika iso plussa! Täällä on myös kaikin puolin turvallista kulkea. Ihan keskustan syrjäkujille en pimeällä yksin lähtisi, mutta muuten olen kyllä yksinkin iltasella kotiin kävellyt ilman mitään ongelmia.
Itse olen tällä hetkellä hyvin positiivisin mielin, ja alan pikkuhiljaa ihastua Senegaliin... Tämä on suurimmaksi osaksi kauniiden maisemien ja todella mukavien ihmisten ansiota. Miinusta tosiaan ovat sitten ne väärällä tavalla mukavat ihmiset. Ja tähän aikaan vuodesta on jopa paikallisten mielestä kuuma, joten itsellänihän hiki virtaa ihan jatkuvasti... Joulukuussa pitäisi kuitenkin jo olla siedettävämpi lämpötila!
Jos Mbouriin päätät reissun aikana pistäytyä, voin toki sitten suositella tarkemminkin joitain paikkoja!

Dakarissakin varmaan käyn viimeistään marraskuun puolivälissä, eli sitten voin kirjoitella kokemuksia sieltä.