Äänestys

Onko järkeä?

Kyllä!
4 (36.4%)
Ei!
3 (27.3%)
Aivan sama!
4 (36.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Äänestys päättynyt: 21.02.2008, 23:36:40

Onko reitissä järkeä?

(Luettu 4197 kertaa)

RollePelle

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - rollepelle@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.rollep.biz
Onko reitissä järkeä?
« : 21.02.2008, 23:36:40 »
Topicin mukaisesti;

Helsinki - Turku - Tukholma - Malmö - Berliini - Amsterdam - Pariisi - Barcelona - Rooma - Venetsia - Ljubljana - Praha - Varsova - Tallinna - Helsinki

Aikaa olisi 35päivää, joista 30päivää reililipulla.

Berliini, Amsterdam, Pariisi, Barcelona, Venetsia ja Praha noista sellaiset, jossa tulee vietettyä useampi päivä.

Neuvoja, suosituksia ja muitakin pirkkaniksejä otetaan vastaan! (Olen foorumeita selaillut useamman päivän, mutta ei ole tullut vastaan samantyyppistä reittiä).
_T

klapti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Onko reitissä järkeä?
« Vastaus #1 : 22.02.2008, 02:55:58 »
Mun mielestä näyttää ihan hyvältä ;)
“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Piez

• Tosireissaaja
    • Profiili
Onko reitissä järkeä?
« Vastaus #2 : 22.02.2008, 03:22:01 »
Oman reilini reitti: Amsterdam, Pariisi, Barceloona, Nizza, Como-järvi , Napoli, päivä junassa, Praha , Berliini.
Kotimatka "juosten"koska rahat olivat lopussa: Rostok, Malmö, Stokis, Helsinki vain 3,5 päivässä. :P
Aikaa meni 36 päivää.

Jos tämä on eka reilisi ymmärrän, että haluat nähdä mahdollisimman paljon. Niin halusin minäkin. Pysähtyminen on kuitenkin tärkeää. Napoli ja Praha antoivat paljon koska käytin eniten aikaa niihin.

Nopea aikataulu stressasi pidemmän päälle ja seuraava reissu on paljon väljempi. Ottaisin ainakin kolme kaupunkia pois. Lennä vaikka Berliiniin. Älä noudata orjallisesti reittiä/ aikataulua (eli ei niin että yksi päivä siellä ja kaksi täällä)  vaan lisää ja skippaa kaupunkeja lennossa. Valinta on lopulta sinun, luota intuitioosi.

reissuroosa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Ruotsin läpi itä-eurooppaan
« Vastaus #3 : 26.04.2008, 16:13:07 »
reili on edessä elokuussa, mutta sellainen tuli mieleen, että olisikohan järkevämpää lähteä haaparannan kautta matkaan ..reililippuhan ei käy osto-maassa ja ruotsin puolelle tästä on vain parin tunnin matka. osaisiko joku reitin kokenut sanoa kauanko aikaa menisi esimerkiksi kööpenhaminaan ilman älyttömiä lisämaksuja? ja onko tuo nyt yleensäkkään järkevämpi vaihtoehto. :D siitä sitten itä-eurooppaa kohti..
Live, Love, Learn. Explore.

skugga

• Vieras
Vs: Onko reitissä järkeä?
« Vastaus #4 : 27.04.2008, 12:01:53 »
Tukholmasta Berliiniin pääsee jotain 14-15h:ssa muistaakseni yhdellä vaihdolla. Vaihto oli fiksusti illansuussa Malmössä, joten sen jälkeen sai nukkua aamuun asti samassa junassa. Taisi kyllä olla lisämaksullinen juna, mutta ihan kohtuullinen vaihtoehto via baltican läpi bussissa körryyttämiselle.

(tarkistin www.bahn.de -sivuilta, että tuo juna kulkee tukholma-berliini välissä edelleen. Aikaa kertoi kuluvan 13.44h. Lähtee tukholmasta 16.20, on berliinissä 06.04). Muitakin yhteyksiä toki on. Berliinistä kulkee ihan mukavasti junia mm. Puolaan ja Tsekkeihin.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #5 : 29.04.2008, 11:36:42 »
Älä noudata orjallisesti reittiä/ aikataulua (eli ei niin että yksi päivä siellä ja kaksi täällä)  vaan lisää ja skippaa kaupunkeja lennossa. Valinta on lopulta sinun, luota intuitioosi.

Mietin tässä ensimmäistä reiliäni suunnitellessa, että miten niitä kohteita voi kesken reissun tuosta vaan skipata, jos kuitenkin samaan aikaan toiset vannovat ainakin majoitusten etukäteisvaraamisen nimeen.

Mäkin haluaisin reilata juuri intuitioon luottaen, kaupunkeja lennossa lisäten / skipaten. Mutta pelkään että esim majoitus tulee olemaan tosi hankalaa. Ajankohta olisi syyskuu, jolloin luulisi monen reilaajan jo reissunsa tehneen - eli luulisi, että tilaa hostelleissa olisi. Vaan onko sitä noin vaan?
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

skugga

• Vieras
« Vastaus #6 : 29.04.2008, 20:56:05 »
Älä noudata orjallisesti reittiä/ aikataulua (eli ei niin että yksi päivä siellä ja kaksi täällä)  vaan lisää ja skippaa kaupunkeja lennossa. Valinta on lopulta sinun, luota intuitioosi.

Mietin tässä ensimmäistä reiliäni suunnitellessa, että miten niitä kohteita voi kesken reissun tuosta vaan skipata, jos kuitenkin samaan aikaan toiset vannovat ainakin majoitusten etukäteisvaraamisen nimeen.

Mäkin haluaisin reilata juuri intuitioon luottaen, kaupunkeja lennossa lisäten / skipaten. Mutta pelkään että esim majoitus tulee olemaan tosi hankalaa. Ajankohta olisi syyskuu, jolloin luulisi monen reilaajan jo reissunsa tehneen - eli luulisi, että tilaa hostelleissa olisi. Vaan onko sitä noin vaan?

Jos hyväksyy yöpaikakseen melkein mitä vaan puistonpenkin ja viiden tähden välillä, niin on. Jos esim. hostellin/hotellin sijainnilla, hinnalla, viihtyisyydellä, suosituksilla tms. on väliä, niin sitten varmaan on syytä varata etukäteen. Syksyllä kyllä ainakin itselle on aina löytynyt mukava, huokea yösija järkevällä sijainnilla, joten en ehkä varaisi ainakaan kaikkia yösijoja etukäteen. Osan varaisin oikeastaan vain siksi, että ne voisi maksaa jo kuukausia etukäteen pikkuhiljaa, eikä se raha olisi pois varsinaisesta reissubudjetista. Itsensä huijaamista ehkä, mutta se on mun tapa.  ;D

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.05.2008, 13:47:43 »
Topicin mukaisesti;

Helsinki - Turku - Tukholma - Malmö - Berliini - Amsterdam - Pariisi - Barcelona - Rooma - Venetsia - Ljubljana - Praha - Varsova - Tallinna - Helsinki

Aikaa olisi 35päivää, joista 30päivää reililipulla.

Berliini, Amsterdam, Pariisi, Barcelona, Venetsia ja Praha noista sellaiset, jossa tulee vietettyä useampi päivä.

Neuvoja, suosituksia ja muitakin pirkkaniksejä otetaan vastaan! (Olen foorumeita selaillut useamman päivän, mutta ei ole tullut vastaan samantyyppistä reittiä).

Reitin järkevyys riippuu varmasti myös siitä, mitä reissultaan hakee. Näyttäisi olevan listalla isoja kaupunkeja pääasiassa, itse olen tykännyt sisällyttää reissuihini myös pienempiä kohteita. Kaupungit saattaa alkaa puuduttaa jossain vaiheessa, vaikka kaupunkikohteista pitäisikin. Miettisin vielä sitä, kannattaako hamstrata paljon eri maita vai keskittyä pidemmäksi aikaa tiettyyn maahan/alueeseen.

Barcelona-Rooma -väli on aika pitkä ja vie myös aikaa. Varsinkin jos et aio pysähtyä pidemmäksi aikaa Roomaan, kannattaa miettiä onko järkeä mennä ollenkaan. Ja Barcelonankin voisi tietty myös jättää myös johonkin muuhun kertaan.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.05.2008, 14:19:16 »
Minäkin jättäisin ainakin Rooman (ja ehkä Barcelonankin) toiseen kertaan, ei siksi, ettei siellä kannata käydä, vaan siksi, että puolentoista vuorokauden junassa istuminen on aika puuduttavaa (olen kokeillut liian monta kertaa). Toki kokemattomasta reissaajasta tuntuu siltä, että kaikki pitää nähdä heti ekalla kerta, mutta näin jo ns hiukan kauemmin reissanneena voin sanoa, että mieluummin lyhyemmät välimatkat (paitsi tietysti jos/kun haluaa säästää nukkumalla yöjunassa) ja pienempiä kaupunkeja (niissä on oikeasti kivaa ja jotain sellaista, mitä "kaikki" eivät ole kolunneet). Reilauksen yksi parhaista puolista on se, että (lähes) samalla vaivalla pääsee 5000 asukkaan tuppukylään kuin pääkaupunkiinkin, mikä taas lentäessä ei yleensä onnistu. Hae kirjastosta eri maiden matkaoppaita tai lue eri paikoista vaikka täältä Pallontallaajista, niin huomaat, että elämää on pääkaupunkien ulkopuolellakin (paitsi tietenkin Suomessa-heh!). Myös majoitus on pikkupaikoissa usein halvempaa ja ihmiset mukavampia. www.bahn.de antaa osviittaa eri paikkojen välisistä matkoista ajassa mitattuna. Hauskaa reiliä!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Leitei

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.05.2008, 14:57:13 »
Ekalla reililläni mun reitti oli suuruusluokkaa älytön. Suurinpiirtein koko Eurooppa tuli kierrettyä ja väsymys sen mukainen. Oon huomenna (jipii) lähdössä uudelle reilille ja nyt reitti on huomattavasti lyhyempi. Suosittelen siis useamman päivän pysähdyksiä. Matkasta saa sillä tavalla enemmän irti.

Viimeksi neljän hengen seurueemme ei varannut majoitusta kertaakaan etukäteen ja nukkumapaikka löytyi aina. Koska reittimme oli niin valtava, nukuimme useampana yönä myös junassa. Tietysti etukäteen varailu vähentää stressiä.. Tällä kertaa ajattelin varata majoituksen aina edellisestä majapaikasta käsin. Viimeksi vietimme myös muutaman yön asemilla (kokemus sinänsä, mutta ei siellä nukkua uskalla;))

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #10 : 07.05.2008, 12:19:37 »
Leitei:

Nyt alkaa mullekkin valkenemaan miten homma kannattaa tehdä. Majoituksen varaaminen aina edellisestä paikasta käsin kuullostaa kätevältä välimuodolta; on jonkunlainen turva että tulevassa kohteessa majoitus on, mutta liikkumavaraa suunnitelmien muutokselle on aina edelliseen paikkaan saakka. Hyvähyvä, näin teen  :)
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.05.2008, 13:37:03 »
Itse olen jonkun verran myös varaillut etukäteen edellisestä paikasta. Jos tiedän saapuvani johonkin paikkaan aamusta, niin silloin en välttämättä ole varausta tehnyt. Iltamyöhällä saapuessa ei välttämättä ole fiilistä lähteä etsimään majapaikkaa. Joskus tosin olen myös soittanut uuteen paikkaan saapuessani johonkin hostelliin, josko siellä olisi tilaa, ennen kuin olen lähtenyt sinne ryykäämään.

Liiallinen junissa/busseissa yöpyminen verottaa mun mielestä myös reissusta nauttimista. Itse en ainakaan täysin yhtä hyvin nuku liikennevälineissä kuin kunnon petissä. Toisaalta yötä myöten matkustaminen on hyvä tapa säästää aikaa ja ehkä tavallaan rahaakin, mutta ei kannata siinäkään liioitella.