Irlannin murre

(Luettu 7825 kertaa)

Emmi_

• Vieras
Irlannin murre
« : 25.12.2003, 14:15:17 »
Olen miettimässä oppilasvaihtoa johonkin Euroopan maahan ja Irlanti kuulostaisi hyvinkin varteenotettavalta. Eräs huolenaiheeni on kuitenkin kieli. Kuinka vaikea Irlannin murre oikeasti on? En ole edes perusenglannissa kovin hyvä vaan kouluenglannin olen jotenkin kahlannut läpi. Ymmärränkö yhtään mitään? Ja onko ylipäänsä järkevää lähteä kielen oppimisen kannalta juuri Irlantiin? Vastauksista olisin ikionnellinen. :)

Beatta

• Himoreissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #1 : 25.12.2003, 16:18:11 »
Viime vuonna asuimme muutaman päivän irlantilaisten tyyppien kanssa ja puhe oli samanlaista kuin Rimakauhua ja rakkautta-sarjan Adamilla! (jos joku on seurannut)
 Muutaman kerran kyllä saa pyytää sanomaan sanat uudelleen ja kun puhe on vielä nopeaakin, niin sekaisin menee!
Mutta äkkiä siihen tottuu. Onneksi!
Tuija

Anonymous

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #2 : 25.12.2003, 23:08:13 »
Omien kokemusteni perusteella mm. Dublinin kieli on äärimmäisen selkeää enkä juurikaan törmännyt kieliongelmiin. Cork tuntuu olevan Irlannin Rauma -irlantilaisystävänikin ovat välistä hieman hukassa sen kanssa.
Pohjois-Irlanti oli sitten vähän eri juttu, nuotti ja puhetyyli saivat minut aluksi hämilleni.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Irlannin murre
« Vastaus #3 : 26.12.2003, 15:52:52 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 01:03:30 kirjoittanut fiskpinne »

Emmi_

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #4 : 26.12.2003, 21:16:57 »
Kiitän kovasti vastauksistanne ja kannustuksestanne.  Epävarmuuteni hälveni ainakin pikkuisen. Ja kai se on niin, että tällä kielitaidollani joutuisin kyselemään joka tapauksessa useamman kerran, joten sama kai se on jos sen tekee mieleisessä paikassa.  Luulenpa, että opiskelujen alkaessa taidan marssia täyttämään hakemuksia Irlannin vaihtoon.  :)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #5 : 27.12.2003, 05:11:01 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 01:02:54 kirjoittanut fiskpinne »

Emmi_

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #6 : 27.12.2003, 20:19:58 »
Voi tottakai. Tervetuloa vielä olemattomaan majaani. :)

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #7 : 29.12.2003, 23:26:16 »
Äkkiä sitä oppii ymmärtämään :-)

Terveisin meikä suomen lomalta

Esmeralda

• Reissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #8 : 31.12.2003, 13:14:49 »
Voi kuule, ihan naurattaa kun muistelen ensimmäistä matkaani Dublinin paikallisbussissa välillä lentoasema - Temple Barin alue. Bussikuski puhui niin "epäselvästi" (murteella) että kaverin kanssa vaan naurettiin kun ei ymmärretty sen puheesta yhtään mitään. Sitä murretta ei todellakaan tarvi pelätä, pyydät toistamaan niin monta kertaa että ymmärrät asian.

Isommissa kaupungeissa ja varsinkin Dublinissa asuu paljon väkeä muista maista, joten ei siellä kauheasti törmää irlannin murteeseen ja kuten KristiinaE sanoi äkkiä siihen tottuu. Eli ei muuta kuin sinne!

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #9 : 01.01.2004, 19:42:12 »
Keskustelussa on mainittu nyt useamman kerran, että juuri Dublinissa murre ei ole niin voimakas tai vaikea. Käsittääkseni kuitenkin Dublin ei kuulu mahdollisiin kohteisiin. Todennäköisin paikka taitaisi olla Waterford tai Cork, ja Corkistahan on jo maininta vastauksissanne. Kielen kannalta ei mitenkään kehuttava. Mitenkähän mahtaa olla tuo Waterford? Osaatteko kertoa siitä enemmän?
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

Joanna24

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #10 : 04.12.2004, 13:16:56 »
jos et ymmärrä niin kerro olevasi turisti, kyllä ne sitten puhuu hieman hitaammin ja selkeämmin.

Shokata

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #11 : 07.12.2004, 15:51:38 »
Derry Citylla on kanssa aika mumlingia se aksentti. 3 kuukauden oleskelun jalkeenkaan en voi vain ymmartaa kaikkia. Alussa hymyilin aika paljon kadulla kun kuuntelin ihmisia.  :)

Kerrottiinpa myos etta Dublinissa vallitsee kahta paa-aksenttia. Rikkaimpien ja keskiluokan valisilla asuinalueilla. Suomalainen ystavattareni sai Belfastissa jossain vaate liikkeessa kommentin aksentistaan: ''What? you sound like posh Dubliner!''

Magdalena

• Reissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #12 : 07.12.2004, 20:00:45 »
Irkkuanksentista en tiiä mutta kyllä täällä syvimmässäkin Englannissa tuo murre tuotti aluksi vaikeuksia. Opettajien ja muitten bbc-enkkua puhuvien kanssa ei ongelmaa ole, mutta kun vaikka torilla asioi niin kyllä paljon saattaa vieläkin mennä ohi. Mitä alempaa luokkaa, sitä vaikeampi on puheesta selkoa ottaa. Teinien kieli saattaa myös olla toisinaan vaikeuksia aiheuttavaa.

Älä ihmeessä jätä aksentin vuoksi lähtemättä sillä pahoihin murteisiin törmää kaikkialla!

Anonymous

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #13 : 22.12.2004, 23:18:03 »
Olin Irlannissa englannin kielen ammattilaisen(kääntäjän) kanssa ja myös hänellä oli hankaluuksia ymmärtää kieltä, vaikka puhuu englantia ihan kuin äidinkielenään ja on muutenkin kieli-ihmisiä. Kahden kuukauden aikana homma ei helpottunut juurikaan. Toki joidenkin ihmisten puhetta ymmärsi paremmin kuin toisten, mutta silti.
 En tiedä miten Dublinissa, mutta Galwayssa(länsirannalla siis) oli näin. Toisaalta, jos vaihtoon oot menossa, niin tuskin isommin muutenkaan tuut hengaamaan paikallisten kanssa, eli haitanneeko tuo. (yleinen, ikävä ilmiö on et vaihtarit hengaa keskenään paljolti.)

Minä en kyllä menis englannin kieltä oppimaan Irlantiin.
Totta kai siellä pärjää ja kannattaa mennä jos muuten kiinnostaa kovasti. On se silti ikävää jos ei kykene isompia kommunikoimaan paikallisten kanssa ja jos se kielen ymmärrys ei parane vuoden aikana..

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Irlannin murre
« Vastaus #14 : 25.12.2004, 21:32:17 »
Irlantiin, ihanaa. Asuin Dublinin liepeillä puoli vuotta. kyllä siinä meni viikko kunnes alkoi ymmärtää mitä työkaverit puhuivat. toista se voi sitten olla jossain landella tipperaryssä päin.  :wink:
Krooninen euforia ¤ Ladurée

akoski

• Reissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #15 : 20.01.2005, 16:38:29 »
Ainakin minulle Belfastissa ja Pohjois-Irlannissa syksyn vaihto-opiskeelle ensimmäinen käynti Dublinissa joulukuun alussa oli murteen suhteen aika positiivinen yllätys. Dublinissa puhuttiin niin selvästi ja ymmärrettävää englantia, että oli oikein ilo kuulla.

Hieman toista se on täällä  Pohjois-Irlannin puolella välillä :) Ekoina viikkoina en tajunnut oikein mitään paikallisten puheesta, mutta useamman "Sorryn" ja "Pardonin" jälkeen asia aina selkeni. Nykyisin murteeseen on jo niin tottunut, että sitä ymmärtää jo hyvin. Myös täällä oleskeleville jenkeille ja briteille murre oli kuulemma alkuun aivan käsittämätöntä. Yksi hieno asia vielä paikallisissa kaupoissa on, että joskus taustamusiikki soi niin kovalla, ettei senkään takia kuule puhetta :) Mutta aina asiansa on saanut toimitettua, vaikka joskus vähän enemmän vaivaa vaatiikiin.

Rumarko

• Vieras
Irlannin murre
« Vastaus #16 : 20.01.2005, 18:31:37 »
Kävin just Dublinissa, enkä tajunnu mitään mitä ne puhu, eikä ne tajunnu mitään mitä mä puhuin :) Kai se siitä ajan kanssa....

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Irlannin murre
« Vastaus #17 : 20.01.2005, 19:58:46 »
Kavin viime viikolla Belfastissa ja ymmarsin loistavasti niiden murretta, mutta nama taalla puhuu kylla taysin eri kielta! Onneksi jotkut kaverit osaa puhua selvasti  :)

zup

• Himoreissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #18 : 21.01.2005, 19:16:38 »
Älkää jättäkö Corkia väliin sen murteen takia. Loistava rebel kaupunki. Minun englanti oli surkea, kun menin Irlantiin ja Corkiin mutta helvetti jos minä tajuan Corkkilaisia niin sitten tajuat sinäkin :) Se kieli on puoliksi laulua ja jos saat sen aksentin jäämään englantiisi niin ole ylpeä siitä. Dublinersit eivät osaa puhua oikein ;) Yksi työkaveri muuten sanoi siellä, että Corkin englanti on listattu jossain maailman toiseksi vaikeimmaksi englanniksi. Tiedä sitten.
Ajattele järjellä, elä tunteella
-zup?-

akoski

• Reissaaja
    • Profiili
Irlannin murre
« Vastaus #19 : 21.01.2005, 21:14:23 »
Keskiviikoksi on lento varattu Corkiin, saa nähdä miten käy :)

Minä puolestani olen kuullut että Belfastissa puhuttaisiin maailman vaikeimmin ymmärretävää englantia. Puhetapa kun on pirun nopea, ja epäselvä. Tosin täältäkin löytyy paljon erilaisia Belfastin murteita, ja paljasjalkainen kaupunkilainen osaa kuulemma murteen perusteella sanoa mistä päin Belfastia ihminen on kotoisin, ja onko protestantti vai katolilainen.

Ja olenkohan sitten Dublinissa sattunut vain puhumaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka puhuvat selkeää englantia, vai mikä liene, mutta minusta Dublinilaiset ovat hyvin ymmärrettäviä. Samaa mieltä olivat kyllä muutkin ulkkarit ja Suomesta vierailemassa olleet kaverit.