Paljonko menee rahaa about 2kk reissussa Thaimaa/Singapore

(Luettu 11556 kertaa)

kanki

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Paljonko menee rahaa about 2kk reissussa Thaimaa/Singapore
« Vastaus #20 : 12.03.2008, 20:48:08 »
Singaporen hintatasosta sen verran, että asumista ja dokaamista lukuunottamatta siellä pääsee halutessaan suht edullisesti. Safkan saa kolmella/neljällä eurolla. Kannattaa tsekata paikalliset food courtit ja hawker centerit. Tarjonta on noissa varsin laaja. Itse kokkaaminen tuskin tulee halvemmaksi, ellei sitten vedä pelkkää pikanuudelia  :)   Kaljasta voi hyvinkin joutua maksamaan enemmän kuin Suomessa.

Julkinen liikenne toimii ja on halpaa. Taksillakin pääsee melko edullisesti. Taksin saanti voi tosin olla ruuhka-aikana vaikeeta. Singaporeen kyllä kannattaa varata vähän ekstraa. Kyseessä on kuitenkin varsin länsimainen kaupunki.

isa03k

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.01.2009, 15:11:33 »
Saas nahda jaksaako tahan miljoonanteen budjettikyselyyn kukkaaan vastata.. Oon meinaan aika uus taalla kirjottelussa. Mjoo elikkas kun paasta nousee jo savu, kun pyorittelen summia ees ja taas ja pahkailen niinkin radikaaleja toimenpiteita, (tai tyhmia?) etta nyt 5kk Uudessa-Seelannissa olleena ja koko taman ajan rumimmassa mahdollisessa osassa eli Aucklandissa mitaan muuta osaa maasta nakematta lentaisin suoraan Aasiaan takasin, ettei menis budjetti niin tiukille...

Taustaa; alotin reissaamisen 7/2007, eli jokunen hetki oltu tien paalla. 2vko Thaimaassa, 13kk Ausseja ympari, eniten Sydneyssa loppuaika 7kk, nyt NZ 5kk. Ausseissa iski matkavasymys tai mika lie oli etten tehny puoleen vuoteen toita lahinna biletysta ja kaverilta vippailua, ja hostellissa 2h paiva toita majotuksen eteen. Noin 4kk 10e viikko, valilla 2e ja nuudeleita tuli syotya niin, etta tuskin enaa niihin kosken ;;) semmonen seikkailu oli kylla toi Aussit, etta aivan hurjasti itsesta oppi (patalaiskan perheen nuorimmaisen prinsessanki sai siivomaan kun vaihtoehto oli puiston penkki ;;) ja elamantaitoja kerty aikaslailla..
Joo ja mahan en oo ku 2kk vajaa 26! Ku rupes kuulostaan tossa ja aivan 18-veelta.. ;) Mutta paras elamanopetus olikin se, etta ei ole mitaan oikeeta ikaa tehda juttuja ja oli hyva kasvaa vahan aikuisemmaks nyt eika sitten joskus millon ikina.. Varsinkin kun joskus 22-sena ajatteli etta oli jo ihan aikuinen.. kissan viikset ;)

Noniin eli asiaan.. Olen tehnyt nyt 4kk kokopvtoita, ensimmaiset 3kk alimmalla mahdollisella NZ-palkalla eli verojen jalkeen 4e!!! ja siita makselin kaverille Sydneyn velkoja ensimmaiset 2kk jonka jalkeen kavi vahan motivaation paalle kun 65h viikko ja jaa kateen 200e josta kaikki meni samantien ;;) 3kk:n jalkeen tein vahan itsetutkiskelua ja motivaationhakua hostellin telkkarihuoneessa kuukauden verran.. :D  Olen ollu koko ajan tassa hostellini respassa toissa majotusta (ja nettia!;D) vastaan, joten nyt kun viimeset 2kk tehny paikallisesti ottaen hyvalla palkalla (7e) toita ja saanu toissa 5pv viikko sapuskat eika todellakaan ole tullu mitaan ylimaarasta ostettua,(muutakun kamera, kun oli ollu ilman 4kk) 7vk nyt 7pv ja 65h viikko(!), niin pikkuhiljaa jaany jotain kateen. En ois uskonu etta tommosta tyotahtia jaksaa toista kuukautta, mutta kaikkea uutta sita ittestaan oppii.. ;) Ja ainoa keino, milla taalla jaa mitaan kateen.

Kokopaivatyoni meksikolaisessa ravintolassa baarimestarina loppuu helmikuussa kun tassa paikassa ollaan tarkkoja tosta 3kk rajotuksesta viisumissa.. harmi sikali, oisin voinu olla tuolla ainaki viela kuukauden lisaa. Nautin ihan hirveesti monikulttuurisesta tyoymparistosta, varsinkin etela-amerikkalaiset on ihanan lungeja, keittiossa (jossa kokkeina 2 kuubalaista, 2 meksikolaista, 1 thai) vaan nauru kaikuu pitkin paivaa,vaikka paikka on yks Aucklandin suosituimmisa ravintoloista. Toisin kuin useissa paikoissa missa ollu Ausseissa toissa, aina joku takakirea head chef karjuilee kaskyja ympariinsa ja tarjoilijat saa osansa kans..

Jjja jalleen asiaan..
Helmikuuhun mennessa olen tehnyt 3kk tauotta (Melbournea lukuunottamatta) 7pv viikko ;) Yhteensa on kasassa lentojen jalkeen vajaa 5000 NZD eli (kiwi-dollarin kurssi on aivan masentavan huono.. ;) eli vain noin 2000e. Talla pitais parjata viikko Melbournessa nyt tammikuussa (erittain epakaytannollinen reissu silla katkasee tyoputken, edestakaset lennot 200e,vuodenaika kalleinta jne..), mutta siskoa pitaa menna kattomaan kun koukkaa sita kautta eika oo nahty 2 vuoteen etta se siita kaytannollisyyden miettimisesta ;) (aion koyhistella ihan kunnolla, maksimissaan lentojen jalkeen 700NZD (vajaa 300e)) 2vko Magic Bussissa ympari Uutta-Seelantia (maks. 1100NZD (450e)) ja toi tonnikin tekee tosi tiukkaa jos mitaan haluaa tehda (Bunjy, koskenlasku, laskuvarjohyppy...) Lento Kuala Lumpuriin ois 26.2 ja Kuala Lumpurista Lontoon kautta kotiin 6.5. Eli Aasiaan jais 2,5kk noin 1200e ja mielellaan ei ihan tyhjataskuna kotiin palais! Lennoissa saastin ihan hirveesti, yhteensa AirAsialla Brisbane-Kuala Lumpur (180e) Kuala Lumpur-Lontoo (180) Ryanair Lontoo-Tampere 35e eli 395 koko hela hoito ;) olin ihan taivaissa ku tajusin etta AirAsia alkanu lentamaan Lontooseen nyt kans, kunhan pysytaan vaan ilmassa heh heh... :# :D

Eli 2000e ja 3vko Aussit+NZ ja 2,5kk Aasia (Malesia, Thaimaa, Vietnam = mahd. enkun opetusta ? ) eli Aasiassa jos loytyis jotain tyyliin kuluja korvaavaa niin hyva, mutta sen varaan ei oo laskettu.  Aika mahtipontinen suunnitelma kun laitoin palamaan kahdessa viikossa Thaimaassa melkeen 700e ja oli viela low-seson eli kesakuu.. :P :D Tein tosin sukelluksen (250e) hevosretken (70e) elefanttitrekkauksen (50e), kavin ehka 100e arvosta hieronnassa (hyvinkin 15 hierontaa 5-10e/krt) shoppailin ja asuin hyvin .. Nyt ois tarkotus vaan ottaa lungisti, lukea paasykokeisiin ehka, jopa..  8)

Ok tassa tuli nyt asiaa aika monesta eri alalajista etten tieda onko ihan vaarassa topikissa taa mutta varmaan siirtelevat sitten jos niin on.. :P Eli kannattaako vaan skipata koko Uus-Seelanti ja saastaa 500e? Onko se sitten sen arvosta.. Toisaalta 2vkon reissuun saattaa palata hyvinkin 1500NZD jollon budjetti heilahtaa jo aika paljon ..  Argh hajoo paa.   ??? Mutta ihana kun on nain mukavia huolia, etta minne matkustas, kallimpaan lampimaan vai halvempaan lampimaan.  :P

Arvostan hirveasti jos A) joku jaksaa tan koko romaanin lukea ja jopa B) antaa mulle jotain vinkkia.. :)

AY YUSSUF

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 02.01.2009, 14:30:02 »
Lainaus
Arvostan hirveasti jos A) joku jaksaa tan koko romaanin lukea ja jopa B) antaa mulle jotain vinkkia.. Smiley

kerroit että teit 2h toitä majoituksesi eteen...onko jokaisessa hostellissa tuollainen mahdollisuus, koska mua kiinnostais.

isa03k

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 03.01.2009, 13:27:10 »
Riiipuu ihan minne oot menossa. Useimmissa (osaan sanoa vaan missa olen ollu eli Australia/Uusi-Seelanti) loytyy kylla, ihmiset on sen jonku 2-3kk ja lahtee takasin reissuun eli aika helppo loytaa toita. Tein Sydneyssa siivousta 2h/pv 7pv, nyt taalla Aucklandissa on paljon helpompi kun olen respassa 2 vuoroa viikossa 8h X2. 16h on yleensa perusmaara tunteja mita vaaditaan viikossa. Jos on joka paiva aamulla 2h toissa niin vaikea kayda ulkona tai olla toista (kokopv)tyota, mulle sopii taa 2 paivaa viikossa tosi hyvin kun on kokopaivatyo muualla.