Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)

 (Luettu 96701 kertaa)

kaj

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #160 : 04.02.2014, 12:32:37 »
Moro,

Lyhyen automatkan päässä on myös Hissarin linnoituksen rippeet ja Nurekin pato, joka vielä muutama vuosi oli maailman korkein pato. Myös Varzobin solaa voin suositella. Kyllä tuossa Dushanbessa ja ympäristössä pari päivää voi helposti viettää.

Bird

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #161 : 06.02.2014, 21:27:43 »
Kiitoksia taas kommenteista!

Alustava suunnitelma on tosiaan nyt neljä yötä (eli kolme täyttä päivää) Dushanbessa. Kaipa tuollakin tosiaan päivä pari menee ihan ok vain ihmetellessä, vaikkei kaupungissa tosiaan ihmeellisiä nähtävyyksiä lienekään. Sitten vaikka yhtenä päivänä kuskin ja maastoauton kera tour Fan-vuorille, ehkä siinäkin nyt jotain tuntumaa saa asiaan? Ja lisää korkeita vuoriahan sitten nähdään reissulla joka tapauksessa viikkoa paria myöhemmin Kirgisiassa.

Majoitusten suhteen tuo Dushanbe näyttää hieman haasteelliselta paikalta, kun netistä löytyy lähinnä liikematkustajille suunnattua tarjontaa älyttömine hintoineen... Jos joku osaa suositella jotain hyväksi todettua kohtuuhintaista paikkaa, jonka saisi varattua etukäteen lentokenttäkuljetuksen kera (varhain aamuyöstähän tuonne siis saavutaan), niin kertokoon ihmeessä!

Mitä sitten Uzbekistaniin tulee, niin LOI-hommat on nyt vetämässä Stantoursin kautta. Ainakin tähänastisen toiminnan perusteella tuosta firmasta on saanut todella hyvän kuvan; aina seuraavana aamuna on odottanut täsmällinen vastaus sähköpostissa, kun jotain on edellisenä iltana kysynyt.

Sen sijaan uzbekkivisan saaminen Riian-lähetystöstä uhkaa mennä hieman hankalaksi. Passien postittaminenhan sinne onnistuisi ihan helposti kirjattuna kirjeenä saantitodistuksen kera, mutta nouto tuntuu nyt ongelmalta. He haluavat valmiin vastauskuoren jne, mutta ainakaan Suomen postilla ei ole ilmeisesti tarjota kuin kansainvälinen vastauskuponki, joka siis kattaa vain peruslähetyksen. Ja Latvian postiin en kyllä niin paljoa luota, että tuollaisen varaan viitsisi lähteä. Pitäisi siis saada passit takaisin kirjattuna kirjeenä tai jotenkin muuten turvattuna lähetyksenä. Eli onko jollakin kokemusta siitä, kuinka Uzbekistanin visa kotiutetaan Riiasta onnistuneesti postitse?

Nyt ihan viimeksi kysyttäessä tuolta lähetystöstä vastattiin, että paras tapa olisi lähettää tarvittavat asiakirjat etukäteen Riikaan ja tulla sitten itse passien kera lähetystöstä hakemaan viisumit. :P Noh, tietysti päivässä tuon välin vaikka ajaa suuntaansa Joensuustakin käsin, perillä pari yötä, Dinamon KHL-matsi siihen väliin vielä ja paluumatkalla auto täyteen hyviä latvialaisia sekä virolaisia oluita, niin ei lopulta mitenkään kammottava rasti edes olisi. :)

janne#1

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #162 : 07.02.2014, 14:06:23 »
Sen sijaan uzbekkivisan saaminen Riian-lähetystöstä uhkaa mennä hieman hankalaksi. Passien postittaminenhan sinne onnistuisi ihan helposti kirjattuna kirjeenä saantitodistuksen kera, mutta nouto tuntuu nyt ongelmalta. He haluavat valmiin vastauskuoren jne, mutta ainakaan Suomen postilla ei ole ilmeisesti tarjota kuin kansainvälinen vastauskuponki, joka siis kattaa vain peruslähetyksen. Ja Latvian postiin en kyllä niin paljoa luota, että tuollaisen varaan viitsisi lähteä.

Juurikin noin minä tein ja hyvin hoitui. Toinen vaihtoehto on viedä passit esimerkiksi Traveller-firmaan, jotka hoitavat viisumien haun, mutta se on hieman kalliimpaa - tuota kautta aikoinaan hoidin Turkmeeni-visan, kun aika meinasi loppua kesken lähtöä ennen.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2014, 14:28:09 kirjoittanut janne#1 »

Loordi

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 683
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #163 : 07.02.2014, 14:44:26 »
Ja Latvian postiin en kyllä niin paljoa luota, että tuollaisen varaan viitsisi lähteä. Pitäisi siis saada passit takaisin kirjattuna kirjeenä tai jotenkin muuten turvattuna lähetyksenä. Eli onko jollakin kokemusta siitä, kuinka Uzbekistanin visa kotiutetaan Riiasta onnistuneesti postitse?

Fedex, UPS ja mitä niitä on turvallisia lähettifirmoja. Tuovat sitten kotiovelle myös Joensuuhun. Olin pienenä töissä Fedexin alihankkijalla enkä hukannut yhtään lähetystä.

Bird

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #164 : 05.03.2014, 11:41:28 »
No niin, Riiastahan tuli sitten uzbekkivisa haettua viime perjantaina käymällä itse paikan päällä. Lopulta siis kun saatiin lähetystöltä selkeä vastaus asiaan, niin tieto oli se, että postitus ei onnistu ja piste. Pitää kuulemma heidän varmistua siitä, että hakijat todella ovat passien oikeat omistajat. ::) Siinä vaiheessa paperit olivat odottaneet lähetystössä jo parisen viikkoa.

Toinen vaihtoehto olisi tosiaan ollut käyttää sitten Travelleria apuna. Tästä olisi kuitenkin tullut lisäkuluja noin 200 euroa, ja lisäksi homma olisi todennäköisesti kestänyt vielä pari viikkoa pidempään. Näin ollen oli jo ihan kätevä vaihtoehto käydä Riiassa, varsinkin kun työvuorojen vaihdot sun muut kuviot järjestyivät lopulta mainiosti ja tuosta sai ihan mukavan pidennetyn viikonloppureissun.

Uzbekistanin Riian-lähetystö on avoinna vain maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 15-17. Olimme perjantaina paikalla heti muutamaa minuuttia avaamisajan jälkeen, mutta alkuun ei päästykään edes ovelle. Tiukkailmeinen poliisi käännytti ulos kerrostalon alaovelta ja ilmoitti, että kolme ihmistä on jo jonossa ennen meitä. Siinä kun oli joku puoli tuntia sitten odoteltu kadulla, niin alkoi jo hieman pelottaa, että näinköhän homma voi vielä kosahtaa ihan kalkkiviivoille. Noh, lopulta kyttä sitten vinkkasi rappukäytävään odottelemaan, ja siitä kun päästiin itse lähetystöön, niin homma etenikin jo oikein sujuvasti. Ehkä vartin odottelu siellä jossain pienessä huoneessa, ei mitään ihmeellisiä kysymyksiä tai muuta turhaa säätöä, vaan viisumit passiin nopeasti ja hyvän reissun toivotukset.

Tämän perusteella uskallan siis suositella Uzbekistanin viisumia tarvitseville myös tätä vaihtoehtoa, että käy itse hakemassa sen Riiasta. Varsinkin jos asuisi vielä esim. pääkaupunkiseudulla, niin tuollainen reissu hoitunee tarvittaessa hyvin nopeasti ja silti melko pienillä kustannuksilla.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2014, 11:48:01 kirjoittanut Bird »

Bird

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #165 : 26.05.2014, 03:08:40 »
Reissu on nyt sitten heitetty. Kiitoksia vielä kerran kaikille, jotka jaksoivat kyselyihini jotain aiemmin talvella ja keväällä vastata. :)

Runsaan kuukauden matkalta olisi nyt aika työlästä lähteä kattavaa raporttia kirjoittamaan, mutta laitetaan jotain pointteja eri maittain. Ehkä osin kuin vastauksia omiin kysymyksiini.

Tadžikistan
Dušanbe ei ollut kaupunkina ollenkaan niin syvältä, kuin olisin voinut tämän ketjun perusteella kuvitella. Kyllä siellä hyvin muutama päivä meni, ja esimerkiksi puistoalue jättilipputangon lähellä oli suorastaan viihtyisä. Ennen matkaa kyselin täällä kohtuuhintaisen majapaikan perään, kun nettihaut tarjosivat lähinnä bisnesmatkaajien vaihtoehtoja. Hotel Vakhsh aivan kaupungin keskustassa osoittautui lopulta hyväksi valinnaksi: todella suuri 2hh oli 220 TJS (noin 30 euroa) yöltä. Ihan ehta Soviet-ajan paikka, tapetit vähän vinksallaan ja sänky kova, mutta kuitenkin vältti. Hotellilla on myös englanninkieliset nettisivut, mutta ei siellä kukaan kieltä osaa tai sähköposteihin vastannut. Mutta soittamalla ja venäjää puhumalla asiat järjestyivät. Saapuminen kaupunkiin oli aamulla noin kello 6, mutta eka veloitus meni vasta seuraavalta yöltä eli toimii oikein hyvin. Lentoajathan Tadžikistaniin ovat Euroopan suunnalta usein juuri tuota yöhommaa.

Niin, ja sen visan sai siis Dušanben kentältä tunnin parin odottelulla. LOI toki vaadittiin, mutta hinta oli sitten vain 34 USD muistaakseni. Euroillakin olisi voinut maksaa. Joka tapauksessa tajikkivisan saa siis kentältäkin, vaikka lento olisi perillä aamuyöllä.

Kaipaamani reissu Fann-vuorille onnistui myös yllättävän helposti. Dušanben kaupungin pohjoispuolella, mutta aivan pääkatu Rudakin lähellä on ns. Sementtitehtaan asema, mistä pääsi eteenpäin. Meininki tuolla oli toki täyttä kehitysmaasekoilua ja kunnon torikokouksia. Aikansa kun tuota härdelliä jaksoi ja venäjäksi tinki, niin sai auton ja kuskin koko päiväksi 600 somonilla eli noin 85 eurolla. Iskanderkul-järvellä asti tuli käytyä, ja jotenkin siellä pärjäsi ilman maastoautoakin, vaikka melkoista hiekkapolkua loppumatkan tiet olivatkin.

Ja kun hyvä kuski oli löytynyt, niin samaa kaveria käytettiin sitten seuraavinakin päivinä. Nurekin jättipato oli vaikka ihan kiinnostava kohde, joskin vielä huhtikuulla yhtään vettä ei vielä laskettu läpi putouksen. Ylipäätään Tadžikistaninssa näyttää olevan hyvä vesivuosi menossa - sähkökatkoja ei ilmennyt, ja jo lentokoneesta yöllä nähtynä yllätti, miten valoisa kaupunki Dušanbe oli.

Uzbekistan
Rajanylitys maahan kävellen Tursunzodan puolelta Tadžikistanista. Uzbekin systeemit oli odotetun tiukat. Ensin joku hassu lääkäritakkinen setä tarkisti passit, ja sitten pääsi tullikoppiin. Erillisellä tullikaavakkeella (täytettävä kaksi kappaletta) piti tehdä kaikki selvitys käteisvaroista ja muista arvotavaroista. Sen jälkeen sitten tarkastukseen. EU-passi oli näköjään valttia: ohjattiin jonojen ohi, ja itse tavaroiden tarkastuskin oli aika löysä. Paikallisilta mummoilta laskettiin suunnilleen jokainen leipäkin tarkasti, mutta suomalaiselle riitti vain laukun avaus.

Heti rajan takana odotti tietysti sitten lauma taksikuskeja. Ensin esität täysin välinpitämätöntä niistä jne. Kyllähän tämän homman oppi. 90 dollaria oli sitten lopulta hinta noin 400 kilometrin matkasta Samarkandiin. Lonely Planetin (ainakin tää Central Asian painos vuodelta 2010) ilmoitukset matka-ajoista olivat kyllä ihan väärin: noin kuuden tunnin sijaan matka kesti 8-9 tuntia, vaikka yhtään pidempää taukoa ei pidetty. Tiet olivat pääosin aivan järkyttävässä kunnossa - ja sitten harvoin kun jossain tasangoilla ei ollut tiessä kuoppia, niin vanhalla Daewoo Nexialla painettiin 150 km/h tai ylikin vauhtia. Ja voin muuten kertoa, että nämä olivat koko reissussa niitä pelottavimpia hetkiä, kun eihän noissa autonrämissä edes mitään turvavöitä ollut.

Uzbekistanin sisällä suurimpien kaupunkien välillä pääsi sitten ihan hyvin liikkumaan junillakin. Tosin 8 tunnin matka Buhara-Tashkent-välillä olisi mennyt yli 30 asteen helteessä varmaan mukavammin ykkösluokassa. Kakkosluokassa ei ollut minkäänlaista ilmastointia, eikä ikkunoitakaan oikein saanut auki - tuskaista se näytti monille lokaaleillekin olevan. Tuo matka maksoi muistaakseni noin 45 000 sumia eli 12 euroa. Jos olisi tämän asian tajunnut etukäteen, niin olisin ostanut 1,5 kertaa kalliimman ykkösluokan lipun eli lyönyt paikallisen VR:n lipputoimiston tiskiin vielä vähän isomman kasan paikallista "leikkirahaa".

Itse Tashkent oli sitten todella ankea mesta. Koko Keski-Aasian suurin kaupunki yli 2 miljoonalla asukkaallaan, mutta siellä vaan ei ollut sitten yhtään mitään mielenkiintoista kaupunkina. Uzbekistanin valtionsirkuksen näytäntöjä toki voin suositella kenelle tahansa (pääsyliput 10 000–50 000 UZS), ja urheilun ystävät voivat bongata paikallisia futismatseja (2 000 UZS). Ja iltaelämäkin täysin kuollutta: kun lähdit ulos keskustaan klo 22, niin avoinna oli enää joku satunnainen pikaruokalafka. Eihän näistä Keski-Aasian kaupungeista yksikään mikään menomesta toki ole, mutta tämä oli ihan selkeästi kuollein paikka - varsinkin kun suhteuttaa asukaslukuun.

Noh, Tashkentista jatkui sitten matka tuonne Suomen UM:nkin pelottelemaan Ferganan laaksoon, jonne ei kuulemma tulisi matkustaa. Mutta eihän siellä mitään pelättävää ollut. Ongelmia aiheutti vain se, että kuskin 440k ajetulle Daewoo Nexialle matkan vuoristot olivat vähän liikaa. Kone alkoi siis ns. keittää matkalla, ensin kaadettiin vesipulloista ja sitten vuoripuroista vettä jäähdyttimelle. Yhteistyö toimi kuitenkin mukavasti, vaikka mitään yhteistä kieltä ei ollutkaan - tää renki ei siis osannut edes venäjää, mutta edes jotain autoista ymmärtävänä tajusin kyllä, mikä oli ongelmana ja jeesasin parhaani mukaan. :)   

Kirgisia
Oli kovin epäselvyyttä, miten tänne maahan edes pääsee Uzbekistanista. Lonely Planetin (yhä lähteenä toi vuoden 2010 painos, uusi kait ilmestyy ihan hiljattain) mainitsema raja-asema ei ollut toiminnassa, ja Googlekaan ei tiennyt mitään oikein. Onneksi paikallinen taksikuski tiesi jotenkin hommat ja heitti 40 000 somilla Andijanista jollekin toimivalle raja-asemalle. Hinta meni kyllä aika yläkanttiin (noin 10 e), vaikka pieni kaupunkikierros kuuluikin hintaan.

Mutta siitä sitten kunnon helteessä vaan parakkimaiselle raja-asemalle. Uzbekistanin tulli halusi tutkia digikamerani ja tietokoneeni. Käytiin sitten kuvia ihan kohtuullisessa yhteisymmärryksessä läpi. Tullijanareihin tuntui tekevän suuren vaikutuksen se, että olin käynyt katsomassa Tashkentissa maan paikallisen futisliigan kärkipelin ja paikallismatsin Pakhtakor-Lokomotiv. Sitten jo tavattiinkin Hyypiän ja Litmasen nimiä. :) Tosin vielä kerran sai säpsähtää: kun kaikki oli jo muuten ok, niin pyydettiin Euroja nähtäväksi. Ajattelin, että nytkö sitten ruvetaan laskemaan rahoja, mutta ei sentään: kolme tullivirkailijaa vaan halusi nähdä, millaisia ovat eurosetelit!

Kirigisan puolelle saavuttiin sitten johonkin karseaan pikkukylään, ja keskipäivän rukouskutsu kuului minareetista. Perussekoilua ja toki taas kerran tiukkaa tinkimistä. 20 taalaa ja noin sadan kilometrin matka lähimpään kaupunkiin Jalal-Abadiin. Yöksi ehtaan neukkuajan hotelliin, ja sitten miettimään jatkoa eteenpäin.

Ja niinhän siinä siten kävi, että suunnittelemani maisemareitti Narynin kautta kohti Issyk Kul -järveä ei toiminut. Yritin jo Uzbekistanissa ollessani asiaa selvittää, mutta ihan väärää tietoa tuli. Karu fakta oli se, että tie oli vielä toukokuun alussa lumivyöryjen takia suljettu. Näinpä piti ottaa plan b käyttöön ja suunnata kohti maan pääkaupunkia Bishkekiä.

Kirgisiassa ei ole maan etelä- ja pohjoisosien välillä mitään muuta ns. formaalia joukkoliikennettä kuin lennot. Eli taksihommiksi meni jälleen. Koko päivähän siinä meni taas, mutta 4 000 somia (noin 55 euroa) oli oikein hyvä diili liki 600 kilometrin matkasta, kun autonakin oli jopa niinkin hieno peli kuin 2000-luvun alun mallia ollut Toyota Avensis! Vanha diesel-Toyota jaksoi uskollisesti punnertaa vuoristoon 3 000 metrin tuntumaan, mutta kuski meinasi välillä hyytyä. Kaivettiin sitten matkatavaroista kuskille vähän Finrexiniä ja Mynthon-pastilleja, niin taas matka jatkui. :)

Bishek oli alkujaan niitä kaupunkeja, mille en jaksanut edes ajatusta uhrata. Ja koska Kirgisiaan ei tarvittu edes viisumia, niin ei ollut mitään pakkoa edes majoituksia tutkia etukäteen. Mutta tuolla meni nyt pari päivää ihan kivasti, Voitonpäivän viettokin osui vielä samaan, se tuli seurattua tarkasti.

Jos Kirgisian etelä- ja pohjoisosien välillä ei joukkoliikennettä olekaan, niin Issyk Kul -järvelle pääsi sen sijaan Bishkekistä kätevästi. Kaupungin länsilaidan (Zapadny) asemalta pääsi hyvin eteenpäin. 400 kilometrin matka Karakoliin maksoi vain 300 somia eli noin 4 euroa, eikä "marsujen" täyteenkeräilyä tarvinnut odottaa pitkään, koska matkustajia oli paljon. Vain noin kuusi tuntia kestäneellä matkalla oli vieläpä molempiin suuntiin tauko, minkä aikana ehti käydä syömässä "paikallisen ABC:n" sapuskat. 

Bishkekistä pääsi myös Kazakstanin Almatyn suuntaan ihan ok, joskin pikkubussin matkustajien keräily vei aikansa. Ja rajalla sitten mennään tosiaan ihan hitaimpien mukaan, ja vauhti on muutenkin hidasta. Ehkä kirgiisit pelkää kazakkipoliisin sakkoja, tiedä häntä. Eli jos on tarvetta tällä välillä säästää muutama tunti aikaa, niin taksi lienee ihan ok vaihtoehto, vaikka toki maksaakin selvästi marsua enemmän.

Kazakstan
Kazaktanista voisi nyt yleisesti sanoa sen, että se on ihan väärässä joukossa, jos puhutaan yleisesti Keski-Aasian maista. Maahan on jo asukaskohtaisilla BKT-luvuilla katsottuna noin 10x vauraampi kuin eteläiset kaverinsa. Ja se kyllä näkyi: kadut ja tiet olivat jotenkin kunnossa, sähkökatkoja ei juurikaan ollut, katuvaloja paloi muuallakin kuin pääkaduilla jne.

Itse harkitsin Almatyn ja Astanan välillä (matka maitse noin 1 200 kilometriä) yöjunaa. Nopealla yöjunalla matka olisi kestänyt vain noin 13 tuntia, mutta Astanan majapaikkani olisi vaatinut täyden hinnan jo edellisestä yöstä, jos/kun olisin halunnut tulla sinne aamukasin maissa. Noin 90 euroa maksanut Air Astanan (ainoa ei EU-bannattu firma tuolla main) lento oli siis oikein hyvä vaihtoehto. Ja nyt tärkeä pointti: ainakaan omaan ajankohtaani näitä halvimpia lentoja ei löytynyt hakukoneista vaan suoraan yhtiön omilta sivuilta! Air Astanan nettisivut toimivat kazakin/venäjän kielen lisäksi myös englanniksi, ja maksu onnistuu suomalaisella(kin) Visa-kortilla.

No niin. Tulihan noin 10 000 merkin edestä tavaraa, vaikka vain oli ajatus vastata niihin päällimmäisiin kysymyksiin, jotka itseäni ennen matkaa askarruttivat. :)

Keski-Aasia ei ole kovin suosittu tai millään tapaa muodikas matkakohde. Mutta ehkä juuri siksi siellä on hienoa matkustella. Valtaosa alueen valtioista on todella köyhiä kehitysmaita, ja miliisiä pitää ehkä hieman jopa pelätä. Mutta oman reissuni perusteella tuolla kyllä pärjää - tosin venäjää on syytä osata edes vähän (ns. kakkoskieli kaikissa alueen maissa, englantia ei juurikaan puhuta).

Että ei kun vaan kohti Keski-Aasiaa! Ja nyt kun tuolla itse pyörin runsaan kuukauden ajan, niin vastaan toki tässä ketjussa tai yv:llä parhaani mukaan kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, mitä matkaa alueelle suunnitelevat miettivät, jos vaan voin olla avuksi. Täähän on just se näiden palstojen idea.

mattila

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 221
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #166 : 26.05.2014, 17:09:48 »
Mukavaa, että muutkin käyvät tuolla päin. Itse vietin 9 päivää Dushanbessa kulttuurihotelli Farhangissa. Silloin en vielä farsia osannut, mutta nyt tekisi mieli mennä kokeilemaan taitojaan, vaikka tokihan Iraniin olen menossa muutenkin. Onko kellään tietoa, paljon maksaa opas/kuski noin 10 päivän reissulle Turkmenistaniin? Reittinä Mäshhäd-Buhara tai Mäshhäd-Urgents.
53650

janneh

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #167 : 27.05.2014, 23:14:37 »
Almatyssa olen tuollaisen viikon majaillut ja voisin mennä koska tahansa uudestaan. Hieno ja siisti kaupunki. Ruoka on todella hyvää ja ihmiset mukavia. Taksikuskit nyt toki koittavat jekuttaa mutta se on sitä perinteistä. Almatyyn kannattaa ehdottomasti mennä keväällä kun aurinko alkaa lämmittää, mutta niin että moderni laskettelukeskus ja luistinradat ovat vielä auki. Vuoristossa näki myös suomalaista hirsimökkirakentamista.
Hyvää livemusiikkia, olutta ja pikkupurtavaa esimerkiksi guns n' roses baarista.
Paras matka on kotimatka

Bird

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #168 : 28.05.2014, 02:53:59 »
Taksikuskit nyt toki koittavat jekuttaa mutta se on sitä perinteistä.

Tästä olen muuten kovasti eri mieltä, ja saman voi yleistää reissuni perusteella myös muihin kaupunkeihin ja maihin Keski-Aasiassa. Taksikuskien kanssa oli nimittäin lopulta kovin vähän ongelmia, verrattuna esimerkiksi kokemuksiini joissakin Itä-Euroopan maissa.

Ainoa todella härski kusetusyritys tuli vastaan heti Dušanben kentällä, kun suhari kehtasi vaatia 20 taalaa/euroa vajaan viiden kilsan matkasta hotellille. Noh, tääkin hoitui sit lopulta kuudella dollarilla - toki siinäkin oli selvää ylihintaa, mutta yölennon ja viisumiodottelujen jälkeen rättiväsyneenä ei vaan jaksanut vääntää sen enempää.

Ja mitä erityisesti Kazakstaniin tulee, niin sehän on maa, missä kannattanee lähinnä matkustaa ns. kansantaksilla. Eli peukkua vaan pystyyn, niin yleensä minuutin tai parin sisällä joku auto jo pysähtyy. Sitten vain katsot, ettei autossa ole kuskin lisäksi ketään ulkopuolisia, ilmoitat määränpääsi ja kysyt hinnan. Hyvin usein se kuskin tarjoama hinta oli heti ns. oikea eli muutaman kilometrin kaupunkimatkoissa tyypillisesti noin 500 tengeä (noin 2 euroa) eli ei tarvinnut edes yrittää tinkiä.

Pidemmissä matkoissa toki oli aina sitten vähän enemmän tinkimistä. Näin länkkärimatkailijan kannalta tiukimpia paikkoja olivat nuo erilaiset asemat/rajanylityspaikat, missä lauma suhareita hyökkäsi kimppuun kuin hyeenat. Tyypillisesti hinta putosi kuitenkin noin puoleen, kun jaksoi edes kymmenen minuuttia esittää täydellisen välinpitämätöntä. Eikä ollut muuten edes vain yksi kerta, kun huomasin taksijanareiden jäävän lopulta kinastelemaan keskenään, kun joku suostui lähtemään kuskiksi kait niiden ennakolta päättämää alinta mahdollista hintaa halvemmalla. :D

Sen verran vielä noista pitkistä taksimatkoista Keski-Aasiassa, että ihan yleinen käytäntö oli se, että matkan alussa ajettiin sitten huoltoasemalle tankkamaan bensaa/dieseliä/kaasua autoon. Ja tässä tilanteessa kuski halusi tyypillisesti etumaksuna puolet matkasta. Alkuun tää vähän arvellutti, mutta kaikki toimi aina hyvin. Tankkihan oli autoissa melkein aina lähtiessä liki tyhjä (esim. bensa maksaa tuolla suunnalla tyypillisesti ehkä noin 0,70 euroa litra eli suomalaisittain todella halpaa, mutta paikalliseen elintasoon nähden jopa hävyttömän kallista!), joten tämä oli täysin ymmärrettävää. Ja sitten perillä maksettiin loppusumma, ei mitään ongelmia tässä koskaan.

Ylipäätään ihmiset tuntuivat tuolla Keski-Aasiassa(kin) olevan varsin rehellisiä. Sitten jos jossain mahdollisesti jekutettiinkin tietämättäni, niin se oli luultavasti niin pientä, ettei sillä mitään todellista merkitystä keskiluokkaiselle suomalaiselle ollut. Hintatasohan kun tuolla nyt oli vaan yleisesti keskimäärin todella halpa.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2014, 02:58:49 kirjoittanut Bird »

Supaplex

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #169 : 04.01.2015, 21:23:15 »
Almaty Astana väli on no problem. Stoge mukavampi, mut pitää varmaan buukkaa hyvissä ajoin. Dösiä menee monia päivittäin ja kestää joku 17-18h. Jos suomen julkishallinnon menoissa säästettäisiin yhtä tehokkaasti kuin tuon välin vessatauoissa  kestävyysvaje olisi muisto vain. Dösä pysähtyi tasan kerran, et kannattaa jättää bissettely takapenkillä vähemmälle ;)

Osaatko kertoa tarkemmin noista Astana-Almaty busseista? Pitäis elokuussa viikonloppuna päästä Astanasta Almatyyn, ja epäilen etten saa junalippua paria päivää aiemmin, kesäviikonloppun kun kyseessä...

Skönäri

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #170 : 05.01.2015, 20:39:04 »
Astanan julkisen liikenteen hubi on kaikenkaikkiaan kätevä. Dösäri ja steissi on vierekkäin ja molempiin on omat lippuluukut, joista tiketit poistetaan. Bussejakin meni useita päivässä (2010) Lisäksi alueella on ainakin yksi halpa "Gostinitza" eli majatalo myöhäisiä tuloja ja varhaisia startteja varten. Ainoa miinus on että tuolta hubista on muutaman kilsan matka "uuteen keskustaan" jossa Astanan nähtävyydet ovat. Tuolloin matka taittui varsin kätevästi bussilla, mutta en yllättyisi vaikka jonkinlaiset raiteet olisivat jo olemassa.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 123
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #171 : 06.01.2015, 15:34:40 »
Pitäis elokuussa viikonloppuna päästä Astanasta Almatyyn, ja epäilen etten saa junalippua paria päivää aiemmin, kesäviikonloppun kun kyseessä...
Ainakin elokuussa 2013 junalippuja sai hyvin vielä edellisenä päivänä. Nopea yöjuna voi tulla tietysti täyteen, mutta hitaampiin luulisi mahtuvan.

Supaplex

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #172 : 08.01.2015, 15:28:28 »
Kiitos Skönärille ja jk:lle! Tuli tossa hommattua LP Central-Asia 6th edition, ja tän mukaan Astana-Almaty bussit kulkee kahdesti päivässä Sairan avtovokzalilta. No, jos noita junalippuja noin kivasti saa vielä lyhyellä varoitusajalla niin ei huolta huomisesta :)

Fiasko

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #173 : 24.07.2015, 13:42:44 »
Kazakstaniin pääsee nyt ilman viisumia!

http://www.kazembassy.fi/en/news/2211-kazakhstan-establishes-visa-free-regime-with-finland.html :

Kazakhstan establishes visa-free regime with Finland

The Embassy is pleased to announce that, in accordance with the Decree of the Government of the Republic of Kazakhstan dated June 26, 2015 № 483, citizens (holders of valid diplomatic, service and national passports) of the Commonwealth of Australia, Hungary, United States of America, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Federal Republic of Germany, Republic of Finland, French Republic, Italian Republic, Principality of Monaco, Kingdom of Belgium, Kingdom of Spain, Malaysia, Kingdom of Netherlands, Kingdom of Norway, Kingdom of Sweden, Swiss Confederation, United Arab Emirates, Republic of Singapore and Japan may enter, exit, transit through and stay in the territory of the Republic of Kazakhstan without a visa from the moment of crossing the state border between July 16, 2015 to December 31, 2017. The duration of each stay should not exceed 15 days.

Pietari vei mennessään.

olmivaara

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #174 : 11.04.2016, 19:22:01 »
Kaipaisin apua Uzbekistanin viisumisäätöön ja visa on arrivaliin liittyen.

It is possible to obtain a visa at the international arrivals lounge of Tashkent International Airport, if both of the following conditions are met:
- There is no Uzbekistan Embassy or Consulate in the country, where you are originating your flight to Uzbekistan
- Connecting flight to Uzbekistan, in the country where Uzbekistan Embassy or Consulate exists, does not provide enough time to obtain a visa.

Suunnitelmani olisi mennä Pietariin bussilla ja lentää sieltä samana iltana Tashkentiin, koska lennot on 200e halvemmat sieltä. Osaako kukaan sanoa voinko saada viisumin Tashkentin lentokentältä "on arrival", kun kerran matkustan Venäjälle bussilla, enkä lentämällä? Aikaa viisumin hankkimiseen Venäjältä ei tässä tapauksessa kuitenkaan ole, mutta tuo Connecting flight -termi tässä mietityttää..

mattila

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 221
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #175 : 14.04.2016, 19:46:35 »
Onko Afganistanissa viimeaikoina käyneitä? Mikä tilanne pohjoisessa Ishkashimin ylityksen kanssa? Onko turvallista mennä muutamaksi päiväksi Ishkashimin lähiympäristöön ja palata sitten takaisin Tadžikistaniin?
53650

jokuli

  • Reissaaja
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #176 : 21.12.2016, 20:59:43 »
Onko jollain kokemusta Tadzikistanin e-visasta? Uzbekistan, Kirgisia ja Kazakstan onnistuu viisumitta, mutta myös Tadzikistanissa vierailu houkuttaisi samalla reissulla.

tattararaa

  • Vieras
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #177 : 28.12.2016, 00:21:35 »
Suunnitelmani olisi mennä Pietariin bussilla ja lentää sieltä samana iltana Tashkentiin, koska lennot on 200e halvemmat sieltä. Osaako kukaan sanoa voinko saada viisumin Tashkentin lentokentältä "on arrival", kun kerran matkustan Venäjälle bussilla, enkä lentämällä? Aikaa viisumin hankkimiseen Venäjältä ei tässä tapauksessa kuitenkaan ole, mutta tuo Connecting flight -termi tässä mietityttää..

Mitäs tuo Pietarin bussi maksaa ja mistä ne lähtee? Joku marsutka oli muistaakseni 10€ joskus kymmenen vuotta sitten. Mietin junaa Moskovaan, mutta onhan Pietarista lähteminen tietysti halvempaa, jos bussilla menee.

Onko jollain kokemusta Tadzikistanin e-visasta? Uzbekistan, Kirgisia ja Kazakstan onnistuu viisumitta, mutta myös Tadzikistanissa vierailu houkuttaisi samalla reissulla.

Millos olet menossa? Ajattelin piipahtaa Kazakhstanin kautta matkalla Intiaan, jos kaipaat matkaseuraa turisteiluun niin lupaan tarjota bisset jos osutaan paikalle samaan aikaan :)
« Viimeksi muokattu: 28.12.2016, 00:24:04 kirjoittanut tattararaa »

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #178 : 28.12.2016, 20:32:40 »
Suunnitelmani olisi mennä Pietariin bussilla ja lentää sieltä samana iltana Tashkentiin, koska lennot on 200e halvemmat sieltä. Osaako kukaan sanoa voinko saada viisumin Tashkentin lentokentältä "on arrival", kun kerran matkustan Venäjälle bussilla, enkä lentämällä? Aikaa viisumin hankkimiseen Venäjältä ei tässä tapauksessa kuitenkaan ole, mutta tuo Connecting flight -termi tässä mietityttää..

Mitäs tuo Pietarin bussi maksaa ja mistä ne lähtee? Joku marsutka oli muistaakseni 10€ joskus kymmenen vuotta sitten. Mietin junaa Moskovaan, mutta onhan Pietarista lähteminen tietysti halvempaa, jos bussilla menee.

Venäjältä lentämiseen: Venäjän-viisumi halvimmillaankin maksaa 74e. Juna Pietariin maksaa n. 40 euroa. Kaukoliikenteen bussi maksaa 30, mutta matka-aika on kolme kertaa pidempi. Marsrutkoista en tiedä, kulkeeko niitä enää, koska on nykyään tarjolla muita ja parempia kulkuneuvoja. (Tallinnasta Pietariin on jopa kalliimpi.)

Jos aikoo siirtyä Suomen -juna-asemalta suoraa Pietarin lentokentälle, kannattaa huomioida, että lentokenttäbussit lähtevät toiselta asemalta (Moskovan as) ja lentokenttämatkaan menee kai tunti aikaa.

Lennot Moskovasta eivät välttämättä ole halvempia kuin Pietarista, koska ovat suoria lentoja.

Käsittääkseni Uzbekistaniin ei enää vuoden alusta tarvita viisumia , mutta maksaa maahanpääsystä pitää maksaa 50 USD.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2016, 10:47:27 kirjoittanut UsvaAuer »

sunshineen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Vs: Keski-Aasia(Kazakstan,Kirgisia...)
« Vastaus #179 : 30.12.2016, 20:33:43 »
Käsittääkseni Uzbekistaniin ei enää vuoden alusta tarvita viisumia , mutta maksaa maahanpääsystä pitää maksaa 50 USD.

Tämä olikin mielenkiintoinen uusi tieto, kun tuonne olen jo tovin haikaillut. Näyttäisi siltä, että viisumivapaus tulee voimaan 1.4.2017. Tuo summa pitää kyllä paikkansa. Reissua siis suunnittelemaan sinne.  :)