Nordjobb?

(Luettu 161982 kertaa)

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
Vs: Nordjobb?
« Vastaus #260 : 07.06.2010, 20:41:41 »
Ruotsalainen kaveri (Östersundista) ainakin sano, että Ruotsissa on työpaikat aika tiukilla ja hommaa saa lähinnä just vanhainkodeista. Kuulemma ihan jeespoks hommaa kuiteski.

Ite vaan haaveilen niistä Färsaarista... Mmm....
reality was never my thing anyway

lottie

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #261 : 08.06.2010, 22:41:17 »
Hain Nordjobbiin viimeisenä mahdollisena päivänä ja tänään tuli sitten kysely, että olisinko kiinnostunut vanhainkotiin menemään töihin. Omaa alaa tuo ei mitenkään ole, mutta sanoin olevani kiinnostunut, sillä ruotsin kieltä olisi unelma hioa kohti täydellisyyttä :D Ja palkka on mun mielestä vielä ihan hyväkin, melkein 10e tunnilta! Neljä viikkoa vietän, jos minut nyt sinne sitten valitaan. Sanokaa, kokeneemmat, että kuinka hyvät mahikset on. Kannattaako elätellä toivetta, vai olenko vain yksi satojen joukossa?

Estatina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #262 : 11.06.2010, 19:12:11 »
Hain Nordjobbiin viimeisenä mahdollisena päivänä ja tänään tuli sitten kysely, että olisinko kiinnostunut vanhainkotiin menemään töihin. Omaa alaa tuo ei mitenkään ole, mutta sanoin olevani kiinnostunut, sillä ruotsin kieltä olisi unelma hioa kohti täydellisyyttä :D Ja palkka on mun mielestä vielä ihan hyväkin, melkein 10e tunnilta! Neljä viikkoa vietän, jos minut nyt sinne sitten valitaan. Sanokaa, kokeneemmat, että kuinka hyvät mahikset on. Kannattaako elätellä toivetta, vai olenko vain yksi satojen joukossa?
Kyllä siinä ihan hyvät mahdollisuudet taitaa jo olla, jos Nordjobb sinua johonkin vanhainkotiin tarjoaa. Eivät mielestäni hirveän montaa ehdokasta/paikka työnantajalle eteenpäin kumminkaan laita.

silj

• Vieras
« Vastaus #263 : 27.12.2010, 18:05:10 »
Heippa!
Onko täällä ketään joka olisi hakemassa nordjobbiin ensi kesäksi?
Haku näyttäisi alkavan 10. tammikuuta. Itse ajattelin että laitan hakemuksen sitten menemään, vaikka aikaisempien keskustelujen perusteella paikkaa ei ole todellakaan helppo saada!
Tällä hetkellä arveluttaa kyllä aika paljon tuo ajankohta milloin lähtisin, koska kirjoitan keväällä ylioppilaaksi ja edessä on pääsykokeita, niihin lukemista ja yojuhlat yms. Ideaalein olisi heinä-elokuu, kun kaikki korkeakoulujen pääsykokeet olisi jo varmasti ohi, mutta toisaalta en vielä tiedä milloin koulu alkaa syksyllä jos sellaiseen sattuisi pääsemään! Hakemuksessa pitää varmaan kuitenkin jotenkin rajata milloin olisi valmis työskentelemään.
Varsinkin mua kiinnostaisi Ruotsissa tai Tanskassa työskentely. Kai ruotsissa on tarjolla jotakin muutakin kuin vanhustenhoitoa? En halua olla nirso, mutta mulla ei ole sellaisesta yhtään työkokemusta, joten sinne en varmaan pääsisi.

Chase

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #264 : 05.01.2011, 19:55:53 »
Itsekin ajattelin hakea ensi kesäksi joko Ruotsiin tai Norjaan. Meikäläisen ruotsi on kyllä niin ruosteessa, että saa nähä miten akan käy.  ;D Olis vaan kova hinku päästä taas pois täältä kotimaan kamaralta, vaikka vissiin tosiaan tuolta aika hankala on paikkaa saada. Mutta yrittänyttä ei laiteta. :)

minezki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #265 : 02.02.2011, 21:37:43 »
Ajattelin hakea. Ruotsi on vaan niin unohtunu, et saa nähä saanko kunnialla ton hakemuksen tehtyä..  ;D Onneksi koulussa nyt alkanu ruotsin kurssi niin pääsee taas opiskelemaan kieltä. Tommonen vanhustyö olis mulle passelia hommaa kun opiskelen fysioterapiaa ja tuosta on jo hieman kokemustakin.

bannnu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #266 : 04.02.2011, 11:15:43 »
Minäki hain tänä vuonna Ruotsiin töihin, hain myös viime vuonna mutta päädyinkin sittenkin Suomeen töihin. Nyt olen valmis lähtemään vähän kauemmas kun on Lähihoitaja paperit kädessä.. Toivottavasti kävis tuuri ! Onko paljon muita Ruotsiin hakijoita ? ;D

Toivottavasti saavat jotakin selvää tuosta mun hakemuksesta kun väkersin sitä vähän jo unohtuneella ruotsinkielen taidolla :D !

ninie

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #267 : 15.02.2011, 12:34:33 »
Heips, laitoin myös hakemuksen vetämään, saa nähä kuinka käy... Oon nyt tokaa kertaa Nordjobbia hakemassa, viime vuonna oli ihan hilkulla etten päässyt (otettiin Tukholman toimistosta yhteyttä ja kysyttiin oisinko kiinnostunu työstä vanhustenkodissa jos työnantaja mut päättää palkata, mutta se tyssäs sitte siihen etten ilmeisesti ollutkaan työnantajalle mieleen tai jotain...) mutta ehkä toinen kerta toden sanoo!  :) se mikään maailmanloppu ois vaikka en pääsiskään, mutta ois vaan kiva vähän vaihtaa maisemaa ja saada muutenkin vaihtelua... ja ruotsin oppiminen  on tietty plussaa! Vielä ei oo kuulunu mitään (sain hakemuksen valmiiks n. vko sitte) mutta eikös ne ota yhteyttä yleensä vasta loppukeväästä, jos oon oikein ymmärtäny?

bannnu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #268 : 18.03.2011, 18:49:56 »
Jihuu! Sain töitä Tukholman lähistältö, Åkersberga: Enebackens äldreboende- niminen paikka. Onko kellään kokemuksia tuolta tai onko kenties joku lähdössä myös tuonne ? Olen todella innoissani, koska viime kesänä en päässyt ja nyt unelmani vihdoin toteutuu !!  ;D Aloitan työt kesäkuun puolessa välissä ja ne kestävät elokuun puoleen väliin, toivottavasti kielitaito karttuu sillä aikaa.

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #269 : 01.04.2011, 10:11:50 »
Mulla ois ollut iän puolesta nyt vika kesä kun voi hakea.. Ruotsiin olisin voinut lähteäkin mutta se olisi pitänyt tehdä kesälomalla (jos ne nyt työssäkäyviä edes hyväksyy hakijoiksi). Ulkomaille on jotenkin hankalan tuntuista päästä nyt kun käy töissä ja valmistumisesta on kulunut jo "liikaa" aikaa esim. Cimon vaihtoa ajatellen  ???

Vaikken opiskeluaikaa sinänsä kaipaa niin kyllä se vapaus ja "aikatauluttomuus" vaan kovasti arjen raatajaa houkuttaa  :P
Älä meinaa vaan mene ja tee.

mustek

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #270 : 09.04.2011, 18:37:51 »
Jag fick Nordjobb! Maarianhaminaan mennään hotelliin, joka on kyllä sen lisäksi että saaristokesä kiinnostaa, melko taktinen veto. Valkkasin maat sen mukaan, mistä kaikista todennäköisimmin löytäisin työtä jota HALUAN tehdä/josta minulla on aiempaa kokemusta, ja ahvenassa tietenkin Suomenkielentaito tuo heti lisäpisteitä. En muistaakseni pistänyt Ruotsia ollenkaan maatoiveisiin, sillä sieltä tuntuu löytyvän lähinnä noita vanhustenhoito- ja duunarihommia.

En tiedä onko työpaikkatarjouksella jotain tekemistä sen kanssa että lähetin spostia Ahvenanmaan vastuuhenkilölle, mutta oli miten oli, pari päivää sen jälkeen tuli soitto  ;D En ole lukion jälkeen juurikan puhunut ruotsia, mutta jonnekin selkäytimeen sekin taito oli iskostunut ja klaarasin haastattelupuhelun mielestäni ihan mallikaasti.

Mainittakoon että tämä on ensimmäinen kerta kun haen, mutta minulla on kaikenlaista työkokemusta takana plus useissa eri maissa asumista, enkä ihan teinikään ole, joten olin aika varma että jotain eiköhän sieltä jotain irtoa. Mutta kannattaa tosiaan olla aktiivinen ja piinata niitä kontaktihenkilöitä, senhän takia ne on olemassa!
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

anskuu58

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #271 : 21.04.2011, 11:02:38 »
Heippa!

En tiedä onko tää oikee paikka esittää tää kysymys ja osaako kukaan vastata, mutta mulla on nyt pieni pulma tuon Nordjobin kanssa. Olin Tukholmassa töissä viime kesänä. Tai no, ehdin olemaan vaan pari päivää kun sitten mut oikeastaan potkaistiin pihalle kun mun ruotsin kieli ei ollut tarpeeks hyvää. Hain uudestaan ja sieltä vastattiin aika nopeasti, ja multa kysyttiin miten suhtautuisin mahdolliseen työtarjoukseen. Mä kirjoitin niille eka että entä jos mulle käy samalla tavalla ku viime kesänä. Niiden vastaus oli lähinnä vaan että "nii i, mieti työnantajaa, olishan se ikävää jos kävisi samalla tavalla ku viimeks" No, mä kuitenki sanoin että ottaisin paikan vastaan jos vaan tarjottais ja niinhän sitte sain työpaikan. Mut miten mun mahtaa käydä? Olen alentanut kielitaitoni arviota siellä Nordjobb-sivustolla (viime vuonna mulla oli siinä D, joka oli ihan yliarvioitu, nyt se on mulla C). Kuinka paljon yleisesti ottaen sitä hyväksytään työpaikoilla että ei välttämättä heti ekana päivänä puhu ruotsia sujuvasti? Mä puhuin ruotsia sujuvammin jo viikon oleskelun jälkeen mutta ei mulle annettu mahdollisuutta. Täytyykö mun vaan nyt yrittää petrata ruotsia tän parin kuukauden aikana mitä olen vielä Suomessa vai mitä oikee tekisin? En tahtois että mulle käy samalla tavalla ku viime vuonna. Viime vuoden Nordjobbledare sano että jos hän olisi ollut mun työnantaja, niin olisi antanut mulle just jonkun parin viikon koeajan. Mutta näin tässä sitten kävi... Miten neuvoisitte?

Niin ja plus!! Kysyisin sellasta et mahtaakohan tosta palkasta jäädä mitää käteen? Jos mun palkka on 10,5 e, työ kestää 10 viikkoo ja vuokra on korkeintaan 400e. Sen kuitenkin pitäisi maksaa sitten kolmen kuukauden ajalta. Toivottavasti saan vastauksen kysymyksiini!

ampsu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #272 : 13.05.2011, 13:15:00 »
Mua alko heti pelottaa toi töistä pois potkiminen! Miten huono oikeen olit puhumaan ruotsia, ja missä työskentelit? Itte oon menossa vanhainkotiin, kirjotin pitkästä ruotsista C:n, ymmärrän ruotsia hyvinki, mutta puhua en kovin paljon osaa. En muista miten laitoin mun kielitaidon siihen hakemukseen, mutta nyt alko tosissaan pelottamaan!

Meriel

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - elisamanetti@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #273 : 23.05.2011, 14:34:56 »

Minä sain Göteborgin läheltä Alesta Nordjobbin kautta töitä. Onko muita Göteborgiin lähtijöitä? Olisi kiva fiilistellä jo ennen reissua ja toivottavasti myös kesän aikana :) Minun työt alkaa juhannusviikolla ja loppuu elokuun puolivälissä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #274 : 29.05.2011, 19:05:20 »
Sain Islannista töitä jonkin matkailupaikan siivoojana. Ajattelin kysyä, että kuulostaako teidänkin mielestä orjaleiriltä jos töitä on 8-12h päivässä ja palkka bruttona 150.000-200.000ISK eli n. 900-1200e kuussa? Musta meinaan ainakin kuulostaa... Toisaalta himottais ja ois varmaan ihan kiva kokemus vaikka onkin jossain aivan hevon perseessä (joku Myvatn - saa kertoa kokemuksia jos jollain on) eikä Nordjobb-vapaa-ajanohjelmaan voi osallistua koska paikka on siis liian kaukana Reykjavikista. Lisäksi mietiskelin tuota tuhkapilvihommaa taas - luuletteko että vaikuttaa asiaan? Kaiken lisäksi nauratti se, etten ole koskaan ollut esim. haastattelusta. Työnantaja vaan ilmoitti, että tuo me halutaan.

Kertokaahan mielipiteitä. Onko periaatteessa edes mahdollista että Nordjobbareita ns. käytettäisiin hyväksi?

avery

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #275 : 08.06.2011, 15:22:37 »
Kertokaahan mielipiteitä. Onko periaatteessa edes mahdollista että Nordjobbareita ns. käytettäisiin hyväksi?
Kyllä tuo palkka aikamoiselta orjapalkalta kuulostaa, jos töitä on se 5 päivää viikossa. Islanti on vielä kuulemani mukaan aika kallis paikka. Rahan takia ei siis kannata lähteä, mutta tuskin se tässä Nordjobbissa se pääasia onkaan. Kuuluuko tuohon palkkaan mitään? Esim. majoitusta tai ruokia?

Viime kesän Nordjobbari olen itse ja muistelen joidenkin vanhustenhoidon parissa työskentelevien valittaneen, että Nordjobbareita kohdellaan heidän työpaikallaan ala-arvoisesti. Toki tuosta ei mitään yleispätevää yleistystä voi tehdä, koska suurimman osan kokemukset olivat hyviä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #276 : 09.06.2011, 13:37:03 »
Joo siis majoitus kuuluu ja sanoin tarjoukselle kyllä, koska päätin että ihan sama siivoonko mä täällä Suomessa vai Islannissa. Palkka samaa tasoo joka tapauksessa. Ja emmä tiiä, omalla asenteella pääsee pitkälle eli jos nyt ei ihan orjaleirille jouduta niin eiköhän tästä selvitä :D

lilo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #277 : 26.08.2011, 18:27:42 »
Ens kesänä on mullakin vihdoin riittävästi ikää. Oon jo kolmisen vuotta odotellut sitä, ja aionkin heti tammikuussa hakea. Tiedostan kyllä, että mahdollisuudet päästä töihin ei välttämättä ole järin suuret, kun on minimi-ikä ja minimikoulutus... Oon siis ens kesänä ollut yhden vuoden lukiossa ja yhden vuoden vaihdossa Itävallassa. Peruskoulussa mun ruotsi oli aina 10, Itävalta-vuoden aikana sekoitin sen aika lahjakkaasti saksaan, mutta ensi jaksossa sitten taas palautellaan mieleen. Enkä mä oleta saavani Nordjobbia, mutta aina voi yrittää... =D

Saako niitä maita laittaa jonkinlaiseen mieluisuusjärjestykseen? Jos saa, niin itselläni olisi 1. Färsaaret 2. Islanti 3. Norja 4. Tanska 5. Ruotsi 6. Ahvenanmaa. Eli kaikki käy, eniten tahtoisin Färsaarille. Ja työtyypeistäkin käy kaikki, mihin nyt ylipäätään on mahdollisuuksia työkokemuksen sisältäessä lähinnä muutaman viikon kesätyöt ruokakaupassa... Aika taas olisi kesä-heinäkuu eli sen minkä lukiolta pystyisin...

Onko täällä joku ollut Färsaarilla? Tai muualla kun Ruotsissa/Ahvenanmaalla? Miten siellä on pärjätty kielen kanssa? Yksi pohjoismainen kielihän riittää, mutta ei se ruotsi nyt kuitenkaan täysin sama kuin esim. fääri ole... =D
Mutta maailma on totta.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #278 : 26.08.2011, 23:52:33 »
vaikka onkin jossain aivan hevon perseessä (joku Myvatn - saa kertoa kokemuksia jos jollain on)

No, millaista oli? :)  Myvatn on ihan kaunis jàrvi, itse olen kàynyt siellà bongaamassa luonnonihmeità eli lintuja. Kàvitkò Akureyrissa ostoksilla vai miten sujui elàmà?

Noita hakukohteita saa tosiaan laittaa itselle mieluiseen jàrjestykseen, mà hain tànà kesànà Grònlantiin ja Fàrsaarille, mutta ilmeisesti liian myòhààn, koska paikkoja ei ollut. Ruotsin pohjalta ymmàrtàà tosi helposti norjaa. Tanska, fààri ja islanti ovatkin sitten ihan toinen juttu...

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #279 : 19.10.2011, 13:49:41 »
Joo olihan toi kokemus hyvässä ja pahassa... Pomo oli aika lailla täys persereikä mitä tuli työasioihin mut paikka oli hieno, työkaverit helvetin jees ja kokemuksia tuli taas jonkun verran lisää. Joskus käytiin Akureyrissa kaupassa, mut sanotaan nyt näin et kun ainoo liikkumistapa on liftaaminen ja kun raahaa kolmee täyttä kauppakassia viis kilsaa Bónukselta maantien risteykseen niin ei paljoo naurattanu... Yleensä annoin kaverille kauppalistan ja sanoin et tuo kun käyt Akureyrissa. Muuten sit käytiin vaan Reykjahlídin Straxissa joka oli elämää kalliimpi ainakin niiltä ostin mitä halus ostaa. Toisaalta majotuksesta ei tarvinnu maksaa, liftaaminen oli ilmasta ja pääsin ratsastamaankin ilmaseks. Paikka kun oli todellakin aivan keskellä ei vitun mitään niin eipä siel paljon muuta tekemistä ollu kun vaeltelu ja semmonen. Luonto kyllä inspas ja sain piirreltyä ja kirjoteltua ihan kivasti  ;)

Munhan piti olla tuolla töissä pari kk mut kun sainkin koulupaikan Suomesta niin päätin sit lähtee vähän aikasemmin. Pomo ei riemusta hyppiny mut anto kuitenkin mennä. Olisin halunnu tulla laivalla Suomeen mut aika ei riittäny, sen sijaan olin viimesen viikon Reykjavíkissä ja kävin Pridessä jne. Oli siistii. Rahat loppu kesken, söin pelkkää kuskusta kaverin kellariluukussa ja kävelin keskellä yötä neljä kilsaa BSÍ:lle. Oi niitä aikoja.

Mun ohjeet Islantiin meneville nordjobbareille:
1) Ota lunkisti. Niin ne paikallisetkin tekee.
2) Tee se saatanan pankkitili heti ja vaadi verkkopankkitunnukset. Muista henkkarit ja sotupaperit jne mukaan.
3) Mee laivalla jos mahdollista.
4) Liftaa ympäri maata. Islannissa on hullusti näkemistä ja potentiaalisia liftin antajia paljon. Etenkin jos päädyt töihin Reykjavíkiin niin liftaa pois aina lomilla.
5) Jos teet turistiasioita muista mainita et oot töissä Islannissa. Saat yleensä ilmaseks tai vähintään alennusta.
6) Ota lunkisti.  :D