passitta matkustaminen..

(Luettu 7256 kertaa)

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
passitta matkustaminen..
« : 10.04.2008, 11:02:35 »
todella tyhmä kysymys ilman passia matkustamisesta..::) luin tuon henkilökortti-jutun mutta minulle ei löytynyt vastausta..mulla on turkkilainen ystävä joka asuu ja on töissä tällä hetkellä Italiassa, hänellä ei ole passia, vain turkkilainen (valokuvallinen) henkilöllisyystodistus, hän haluaa tulla Suomeen töihin mutta osaattekos neuvoa käykö hänen henkilöllisyystodistuksensa "matkustusasiakirjana", onhan Turkki kuitenkin EU-maa myös..varman vastauksen saa tietenkin poliisilta mutta ajattelin ensin koittaa tätä kautta..  :)

Tiermes

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: passitta matkustaminen..
« Vastaus #1 : 10.04.2008, 11:07:12 »

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.04.2008, 11:14:04 »
no ainakin hakee jäsenyyttä..anteeksi maalaisuuteni, muutan huomenna kaupunkiin.. ;) ;D

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.04.2008, 11:37:02 »
Ei kelpaa turkkilainen henkkari, eikä riitä Italiaankaan! Onko kaverisi kenties pimeästi Italiassa?

Sekä Suomi että Italia kuuluvat Schengen-alueeseen, joilla on yhtenäiset viisumi- ja matkustusasiakijavaatimukset. Turkin kansalainen tarvitsee aina passin ja myösviisumin Schengen-alueelle matkustaessaan, vaikka piipahtaisi turistinakin.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.04.2008, 13:24:44 »
minun käsittääkseni hän on ihan laillisesti maassa (Italiassa) koska hän on siellä töissä ihan virallisesti, ollut jo yli vuoden, hänellä oli poliisilta joku paperi ja hän odotteli joko passia (tai jotain muuta henk.todistusta) Italiasta. Ei siis mikään pakolainen kuitenkaan..no, kysynpä neuvoa poliisilta  ;)

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.04.2008, 13:35:47 »
Sekä Suomi että Italia kuuluvat Schengen-alueeseen, joilla on yhtenäiset viisumi- ja matkustusasiakijavaatimukset. Turkin kansalainen tarvitsee aina passin ja myösviisumin Schengen-alueelle matkustaessaan, vaikka piipahtaisi turistinakin.

Yleensä tosin Schengen-viisumi myönnetään koko Schengen-alueelle, ei vain yhteen maahan (paitsi poikkeustapauksissa), joten jos hänellä on viisumi Italiaan niin todennäköisesti ei tarvitse erillistä viisumia Suomeen.

Silti kyllä ihmettelen miten hän voi olla Italiassa ilman passia, ellei kyse ole siitä että passinsa on mennyt vanhaksi.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.04.2008, 15:51:39 »
Kyllä kebabinpaistaja taitaa olla Italiassa luvatta. Tervetuloa vaan Suomeen töihin. Täällä on niin helppoa löytää duunia ja asunto ilman kunnossa olevia papereita.  ;D

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.04.2008, 16:08:11 »
muistaakseni passi on mennyt vanhaksi tai jotain..  ::) joka tapauksessa hänellä on jotkut viralliset paperit Italian poliisilta joten luvatta ei voi olla maassa ja normaalia työtä on aika vaikea tehdä papereitta käsittääkseni missä maassa tahansa..en ole siis todellakaan tuomassa Suomeen mitään "matkamuistoa" mut lupasin auttaa jos hän oikeasti jostain syystä haluaa tänne kylmään pohjolaan tulla ihanan lämpimästä Italiasta..sitä paitsi kaupungissa missä olin, tehtiin aika usein "ratsioita" vähäs joka kauppaan ja putiikkiin, just sen takia ettei ois laittomia tyyppejä töissä.. ::)

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.04.2008, 22:44:37 »
Selvitä Suomen poliisilta, kelpaako matkustusasiakirjaksi, epäilen.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.04.2008, 08:23:12 »
no ainakin hakee jäsenyyttä..
Noh, taitaa meikäläisen vajaa kaksivuotias tytärkin olla vanhuuseläkkeellä ennenkuin Turkista tulee EU-maa. Toivottavasti.  :)

Alkuperäiseen kysymykseesi: ei kelpaa. Turkin kansalaiselta vaaditaan Schengenissä voimassaoleva matkustusasiakirja, ts. passi.

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.04.2008, 15:38:41 »
Mulla nyt ei ole mitään sen kummempaa Turkkia vastaan EU-maana, onhan ne kaikenmaailman Virot ja Itä-blokin maatkin jo tulleet (tai ainakin kovasti tyrkyllä) EU:hun ja ihan perseellään on suoraan sanoen kaikki asiat.. ;) eikä Italiaakaan voi erityisemmin kehua, kaikki mafia-hommat, korruptiot..hygieniataso oli niinku "sinnepäin" jotenki tuli mieleen et miks meiltä suomalaisilta vaaditaan kauheasti kun muut pääsee niin paljon vähemmällä vaikka ovatkin muka samanlaisia EU-maita.. :o  >:(
Kaikki ovat "varoitelleet" että nämä turkkilaiset haluaa vaan tulla tyhmien skandinaavien siivellä tänne..no ehkä jotkut haluaa mutta ei voi yleistää että kaikki ja on mulla sen verran maalaisjärkeä päässä ettei mikään tummasilmäinen poju minun päätä sekaisin niin vaan saa et roudaisin sen tänne matkamuistona ja vielä elättäisin..  ;D  ;)  ::)

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.04.2008, 08:28:03 »
onhan ne kaikenmaailman Virot ja Itä-blokin maatkin jo tulleet (tai ainakin kovasti tyrkyllä) EU:hun
Tiedoksesi, "kaikenmaailman Viron" talouskasvu on viimeisen 15 vuoden aikana ollut senverran hurjaa, että en tekisi sitä virhettä, että puhuisin Suomen eteläisestä naapurista (+ mistään muustakaan Itä-Euroopan valtiosta, jotka ovat EU:n jäseniä) noin halventavaan sävyyn kuin juuri teit.
Halventamalla uusia EU:n jäsenmaita tuot esille vain oman tietämättömyytesi.

Luuk

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.04.2008, 12:06:14 »
Kaikki ovat "varoitelleet" että nämä turkkilaiset haluaa vaan tulla tyhmien skandinaavien siivellä tänne..no ehkä jotkut haluaa mutta ei voi yleistää että kaikki ja on mulla sen verran maalaisjärkeä päässä ettei mikään tummasilmäinen poju minun päätä sekaisin niin vaan saa et roudaisin sen tänne matkamuistona ja vielä elättäisin..  ;D  ;)  ::)
Niinhän ne kaikki sanoo, tuttavapiirissänikin on tälläinen tapaus ja menivät avioon ja sitten alkoikin kyykytys (josta ei mitään tietoakaan aikaisemmin) kotoa ei saanut poistua, sukuaan/kavereitaan nähdä jnejne. Avioeroakaan ei suostunut allekirjoittamaan. Taisi kuitenkin homma ratketa viivyttelystä huolimatta ennen kun kaveri sai Suomen kansalaisuuden.
Tällätavallahan pääsee helposti käymään henkilöille jotka ovat omasta mielestään joko fyysisesti riittämättömiä tai muuten vaan epätoivoisia, että jos tunnistat itsesi tästä kellot soimaan ;) esimerkkinä läskit amerikkalaiset naiset lähi-idässä.Saa aika tollo olla jos luulee että ne tummat nuoret urokset pyörii ihastuksesta ympärillä kun kärpäset.
Johan tuli rankat setit, mutta sen verran karmaseva esimerkki tuo oma tuttavani että pakko varottaa.
golfclap

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.04.2008, 13:28:08 »
menee kyllä jo ihan asianvierestä mutta kommentoisin tuohon "älä puhu halventavaan sävyyn Virosta ja muista itä-blokin maista" että talouskasvusta huolimatta sellainen joka on ko.maissa käynyt niin tietää kyllä mistä puhun esim.hygieniataso, rikollisuus.. ::)
ja mitä tulee tähän turkkilaiseen ystävääni niin en todellakaan ole avioitumassa sen kanssa, en edes missään "suhteessa" häneen enkä halua ollakaan, me ollaan ihan vaan ystäviä vaikka se tuntuisikin uskomattomalta niin miespuoleisen ja ulkomaalaisen kanssakin voi pelkästään ystävystyä..en ole siis läski amerikkalainen tai tyhjäpäinen skandinaavi joka kuvittelee että kaikki miehet pyörii minun ympärillä pelkästä ihastuksesta :o mutta minulla on sen verran ulkomaisia ystäviä että olen oppinut avarakatseisuutta sekä kuvittelen  ::) voivani olla sen verran kiva persoona että minuun voi haluta tutustua muutenkin kuin pelkän hyväksikäytön merkeissä mutta ehkä olen sitten vaan tyhmä.. ;D  ::)  :o  ???
« Viimeksi muokattu: 16.04.2008, 13:33:22 kirjoittanut kissanainen71 »

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.04.2008, 14:56:42 »
menee kyllä jo ihan asianvierestä mutta kommentoisin tuohon "älä puhu halventavaan sävyyn Virosta ja muista itä-blokin maista" että talouskasvusta huolimatta sellainen joka on ko.maissa käynyt niin tietää kyllä mistä puhun esim.hygieniataso, rikollisuus.. ::)
Arvon Kissanainen, olen asunut Latviassa ja työskennellyt Itä-Euroopan alueella viimeisen vuosikymmenen, mutta en tiedä mistä puhut.
Hygieniataso on täsmälleen yhtä hyvä kuin Suomessa, siitä pitänee jo EU:kin huolen. Vuosikymmenen aikana olen saanut yhden ruokamyrkytyksen, ironista asiassa on se, että se tuli Helsinki-Vantaan lentokentällä nauttimastani ruuasta.

Rikollisuus? Noh, onhan sitä, mutta missäpä ei vuonna 2008 ole? Eipä se Suomikaan enää mikään lintukolo ole, vai? Toisaalta voisin sarkastisesti todeta, että meillä ostoskeskukset räjähtelevät ja koulupojat sekoavat täydellisesti huomattavasti harvemmin kuin Suomessa.

Mutta ehkäpä sinä tiedät näistä Itä-Euroopan maista minua enemmän, olethan joskus näissä maissa jopa käynyt?

« Viimeksi muokattu: 16.04.2008, 15:01:55 kirjoittanut Expat »

kissanainen71

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 20.04.2008, 19:36:52 »
En ole mikään himomatkailija enkä asiantuntija -sitä en tosin ole väittänytkään vaan puhun omista ja tuttavien kokemuksista- mutta sen verran olen kuitenkin reissannut itä-blokin maissakin että keittiöalan työläisenä hygiena-taso kyllä suoraan sanoen pöyristytti  :o
Mielestäni ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä sen vuoksi että joku on eri mieltä esim.hygienia-tasosta. Mutta sinä varmaan olet keittiöalan ammattilainen ja käynyt useissa itä-blokin maiden ravintoloiden keittiöissä ja tiedät hygieniatason koska kerrot sen olevan samaa tasoa kuin Suomessa -joten mitäpä minä tässä vastaan inisen. Asia on minun puolesta loppuunkäsitelty.

« Viimeksi muokattu: 20.04.2008, 19:38:57 kirjoittanut kissanainen71 »

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 20.04.2008, 20:47:59 »
Mutta sinä varmaan olet keittiöalan ammattilainen ja käynyt useissa itä-blokin maiden ravintoloiden keittiöissä ja tiedät hygieniatason koska kerrot sen olevan samaa tasoa kuin Suomessa -joten mitäpä minä tässä vastaan inisen. Asia on minun puolesta loppuunkäsitelty.

Expat tuntuu olevan omasta mielestään kaikkien alojen asiantuntija sillä perusteella, että asuu Latviassa. Eli ei tosiaan kannata turhan paljon tyypin kommenteista stressata ;)

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 21.04.2008, 09:42:19 »
Expat tuntuu olevan omasta mielestään kaikkien alojen asiantuntija sillä perusteella, että asuu Latviassa. Eli ei tosiaan kannata turhan paljon tyypin kommenteista stressata ;)

Ei, en ole kaikkien alojen asiantuntija, mutta taatusti tiedän Itä-Euroopasta, siellä asumisesta ja ennen kaikkea siellä työskentelemisestä enemmän kuin sinä, kissinainen ja 70 muuta satunnaisesti matkaavaa palstalaista yhteensä.

Ikä tuo kokemusta ja kokemuksen voimalla on hyvä puhua. Ehkäpä sinäkin sen sitten joskus ymmärrät?

Kerrohan vielä Sanela mikä oli sinun antisi tälle keskustelulle? Aivan, ei mikään pl. vittuilu ja lapsellinen vinkuminen.

« Viimeksi muokattu: 21.04.2008, 09:44:42 kirjoittanut Expat »