Pallontallaajat.net

Vibram Fivefingers -tossut

(Luettu 11252 kertaa)

Kahmo

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - antti.hiltunen@gmail.com
    • Profiili
Vibram Fivefingers -tossut
« : 15.04.2008, 12:21:49 »
Ajattelin avata tälle ihan oman aiheen, kun on näinkin "erikoisesta" ilmiöstä kyse. Kaikki tietävät nuo joidenkin inhoamat, joidenkin rakastamat varvassukat, mutta entäpä varvaskengät? :) Kovasti itseäni kiinnostavat ja kyselisinkin kokemuksia kyseisten laitosten käytöstä. Ilmeisesti sopivat ainakin pehmeämmässä maastossa käppäilyyn ja juoksentelemiseen sekä kevyeen kiipeilyyn, mutta on nuilla kuulemma kaupunkimaratoniakin juostu. Hinnat pyörivät siinä 100e molemmin puolin riippuen mallista ja siitä tilaako ulkomailta vai ei.

Linkki valmistajan sivuille: http://www.vibramfivefingers.com/

Euso

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Vibram Fivefingers -tossut
« Vastaus #1 : 24.04.2008, 09:09:42 »
Voisi kuvitella että tulee helposti varpaanväleihin hiertymiä tuollaisilla :o

Mutta eihän noita voi tuomita, ennen kuin kokeilee. Kiinnostava idea, ainakin.
quot;What? No! We can't stop here. This is bat country." -Raoul Duke-

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.04.2008, 09:23:25 »
Mielenkiintoinen nimi, milloinkahan tulee Fivetoes-käsineet?  :D
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

-x-x-

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.04.2008, 12:59:27 »
Vois kuvitella, että noi olis mukavat esim. biitsillä kävellessä. Ei haittais, vaikka välillä olis vaikka pieni kalliopätkä tms.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2008, 21:15:33 kirjoittanut -x-x- »
Vittuilu on välittämistä

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 25.04.2008, 19:23:04 »
Taidan jattää kokeilematta, olen Varpaitten Vapautusrintaman kannattaja, eli kevytjalkineiksi mieluummin sandaalit.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Sannau

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.07.2008, 05:18:14 »
Hei,

Ylimittainen vastaus tossukokemuksista.

Kuljin mustissa Vibramin five fingers classic-tossuissa noin kuukauden ajan Euroopassa tänä vuonna ja luulisin käyttäneeni tossujani varsin monipuolisesti: olin varannut matkalle mukaan kahdet kengät, mutta vibramit osoittautuivat niiiin mukaviksi, etten käyttänyt 'tavallisia kenkiä' kuin yhtenä ainoana päivänä. Ehdin siis käyttää tossuja boulderointiin Belgradin ja Ljubljanan linnanmuureilla sekä Croatian rantakallioilta suoraan merestä,  sisäboulderointiin, uimiseen, päivävaelluksiin vesisateessa Sveitsin vuorilla, juoksemiseen (vuorelta alas sekä joitain pyrähdyksiä), pyöräilyyn, useiden tuntien kävelyyn 8kg reppu selässä ja tietty ihan tavanomaiseen turistikävelyyn läpi päivän. Pariin kertaan tanssin tossuissa klubeilla. Minusta ne on ihan täydelliset. Vibramien jälkeen lähinnä kaikki muut kengät tuntuvat epämukavilta kulkea.

Kahteen asiaan voi tosin kokemukseni mukaan varautua vibrameissa: ensimmäisinä päivinä etenkin repun kanssa kulkiessa jalkapöydän lihakset voi kipeytyä, mutta arvelen sen johtuvan vain siitä, että jalan pienempiäkin lihaksia käyttää erilailla ja paljon monipuolisemmin. Ihmisten reaktioilta ei myöskään voi välttyä. Joten jos tuntuu kiusalliselta puhua tuntemattomille ihmisille tai jollei osaa itsekin nauraa tossuvalinnoilleen, vibramit on väärä valinta.

Sensellaista

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.07.2008, 07:38:58 »
Voisi kuvitella että tulee helposti varpaanväleihin hiertymiä tuollaisilla :o

Mutta eihän noita voi tuomita, ennen kuin kokeilee. Kiinnostava idea, ainakin.
+1

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.07.2008, 08:15:15 »
Mulla ei todellakaan ole mitään järkevään sanottavaa tollasista tossuista, mutta tulin ihan kiinnosta katsomaan topicia kun sillä oli niin omituisen kutsuvan kuuloinen aihe!  ;D odotukset oli kyllä vieläkin korkeammalla sillä luulin vielä että tuo Vibram on jotain värinää..

JoannaK

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 25.07.2008, 11:25:19 »
Ideana ihan houkutteleva, mutta oman kokemukseni mukaan (lyhyt testaus kaupassa) ei sovi ainakaan minun varpaiden/jalan muotoon. Tuollasia voisin mielelläni käyttää matkassa koska muutenkin kotona/vapaa-ajalla kuljen tilanteen salliessa paljasjaloin.

Ulkonäköön en osaa sanoa oikein mielipidettä. Ainakin ne on erikoisen näköiset.

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.07.2008, 16:05:00 »
Kuljen mieluummin paljain jaloin ja kun tarvitsen kenkiä vedän uskolliset NL maiharit jalkaan.  :)

heidura

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 08.08.2008, 16:14:20 »
Minun on myös pakko ottaa osaa keskusteluun kyseisten tossujen omistajana. Mielestäni tossujen idea on ihan loistava ja myös fysioterapeuttini ja lääkärini ovat niitä innoissaan puoltaneet. Ostin five fingersit keväällä kun säät alkoivat olla tarpeeksi lämpimät niiden käyttöön. Kävelin niillä kokonaisen päivän Helsingin asfalttiteitä pitkin ihastuneena tunteeseen jalkapohjissa ja kevyen kevyeen oloon.
Kuinka ollakaan sitten seuraavana päivänä tunsin kipua toisessa akillesjänteessäni ja vaiva vain paheni seuraavina päivinä. Yhden päivän käytöstä akillesjänteeni tulehtui niin, että siitä tulikin viikkojen mittainen liikuntakielto.
Omaan jalkaani yläosan resori oli siis aivan liian tiukka ja puristi ja hankasi akillesjännettä liikaa, vaikken sitä riemuissani ollut tuntenut. Jalkapohjan puolelta tossu oli kuitenkin sopivan kokoinen.
Nyt tossut ovat ammattilaisten käsissä vähän muokattavana. Toivon että he onnistuvat laittamaan niihin jonkinlaisen kuminauhavirityksen, että löystyisivät hieman. En haluaisi luopua omaisuuksia maksaneista ja muuten hyviltä tuntuvista tossuista, ja himoitsisin ottaa ne pitkälle reppureissulle Aasiaan.

Snowflake9

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - scorbbari@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.08.2008, 19:08:43 »
Tässä omia FiveFingers kokemuksia:
Itseäni on tavallisissa kengissä on jo pitkään ahdistanut nimenomaan se etten pysty tuntemaan maata jalkojen alla ja siksi kävelenkin paljain jaloin niin usein kun mahdollista. Päädyin hankkimaan Sprint -mallin tossut reilu viikko sitten New Yorkista sen jälkeen kun olin täältä Pallontallaajista niistä ensin lukenut ja asiasta innostuneena nettiä lisäinfoa etsiessä törmännyt positiivisiin kokemuksiin. Lopulta totesin että taisin vihdoin löytää kengät jotka sopivat minulle ominaisuuksiensa puolesta ja kaiken lisäksi näyttävät pirun hauskoilta. Tallasin reissussa useamman päivän pääasiassa turistikävelyä kaupungillä ja kotiinpaluun jälkeen ovat olleet ihan jokapäiväisessä käytössä. Kävelytyylini muuttui lähes automaattisesti kantapää edellä -tallomisesta huomattavasti pehmeämpään "koko jalalla" kävelyyn ja oli jännä myös huomata ensimmäisten päivien jälkeen miten varsinkin pohjelihaksissa tuntui  samanlaista (hyvänlaista) kihelmöintiä kuin vaikka juoksulenkin ja venyttelyn jälkeen. Kai tuo sitten vaikuttaa lihaksien käyttöön jotenkin koska ei tuollaista tunnetta ole muilla kengillä kulkiessa tullut.
Koska en myöskään ollut vielä löytänyt kenkiä joissa voisin seistä töissä 8h ilman että erityisesti kantapäät alkavat särkeä, ajattelin että täytyyhän noita kokeilla siihenkin - en tosin uskaltanut toivoa paljoa koska pohjassa ei ole käytännössä mitään pehmikettä & tukea jalalle ja ajattelin että kovalla lattialla tuo ei ole hyvä yhdistelmä. Yllättävää kyllä ensimmäiset tuntemukset jalkapohjien puutumisesta tuli vasta reippaasti yli kuuden tunnin jälkeen, mikä on saavutus monien muiden kenkien jälkeen :D Löysin siis samalla uudet työkengätkin!

Noista ihmsten reaktioista on pakko mainita, muutama huvittava tapaus on ehtinyt sattua :D Metrossa kulkiessa vastapäätä penkillä istui lauma nuoria jostakin päin Itä-Eurooppaa, jotka aivan avoimesti osottelivat ja nauroivat katketakseen, mikäs siinä, hauskahan sitä oli seurata :D Töissä yksi työkaveri pitkän vilkuilun jälkeen uskaltautui kysymään mitä ihmettä mulla on jalassa, ja siinä sitten sain seistä jalka pöydällä usean uteliaan silmäparin tuijottaessa ja ihmetellessä "Miltä nuo tuntuu? Millaista noilla on kävellä? Miten saat varpaat tuonne?" (hmm, miten sinä saat sormikkaat käteesi?  :P) "Voiko noita ulkonakin käyttää?" Ehkä huvittavin kommentti tähän mennessä tuli työpaikalla keski-ikäiseltä naisihmiseltä: "Voi että kun suloiset, ihan kuin Röllin jalat!" Noh, suloisudesta voi varmasti olla montaa mieltä mutta yleinen käsitys ihmisillä ensinäkemältä tuntuu olevan että nämä ovat vain joku uusin muotivillitys eikä muotoilulla ole muuta tarkoitusta kuin erikoisuuden tavoittelu - olen saanut suu vaahdossa selittää että enemmänkin nämä ovat tekniset jalkineet eivätkä nuorison söpöt muotitossut :P

Eli eli, tämän lyhyen yhteiselon ajalta vain positiivisia kokemuksia x)

Khale

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 17.09.2008, 09:46:03 »
Täytyy kehua kyseisiä läpysköitä.
Ostin viime kesänä ja pitänyt olen. :-* Ainoa, että kaupunki käyttöön nuo ei minun mielestä sovi, vaan jalat/tossut huutavat alleen maastoa. Ikinä ei ole ollut niin mukava  liikkua luonnossa kuin noilla tossuilla. Suosittelen lämpimästi.

movement

• Aloittelija
  • Glee & Beam tm
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.02.2009, 18:53:26 »
Minä kanssa ilmottaudun täysin hurahtaneeksi näihin "kenkiin". Itse ostin kyseiset tossut kuukausi sitten (Sprint-malli), kun päätin että 1,5kk kestävään Thaimaan matkaani tarvitsen jotkut hyvät ja kevyet kengät.
Kahlasin netissä läpi varmaan miljoonat eri arvostelut noista tossuista ja olin erittäin yllättynyt siitä miten monet ihmiset vaahtosivat löytäneensä parhaimmat kengät ikinä.

Noh, tuota tietoa kahlatessa, tajusin myös että mun pitää rupee totuttelemaan mun jalkoja niihin, koska omistan hiukan lättänät sellaiset ja ajattelin että jos heti lähden raakana kävelemään pitkin maita 30l reppu selässä niin jää varmaan matka aika lyhyeksi.

Nyt olenkin sitten viimeisen kuukauden aikana tehnyt niin että ryhdyin käymään ne jalassa ensin salilla, kyykkyjen ja maastavetojen lomassa ja kävelin hyvin lyhyitä (n 20min) kävelyitä joko juoksumatolla tai sitten ihan maastossa. Parin viikon testailun jälkeen ryhdyin käyttämään niitä myös töissä päivisin. Ja nyt odotankin jo sitten ihan innoissaan mun matkan alkamista.

Ekaa kertaa jalassa tuntui oudolta kun jokainen kivi ja kuoppa tuntui jalkapohjissa ja tosiaankin, vaikka ihan hissukseen jalkani noihin totuttelin (oon muuten ihan varma että ne olis tottuneet nopeemminkin, mutta halusin olla varovainen) niin rakastuin niihin päivä päivältä enemmän. Alussa tunsin myös uusia lihaksia ihan reisistä ja lonkasta asti jotka reagoivat noihin tossuihin. Mutta noi tuntemukset meni jo parin käyttökerran jälkeen ohi. Jopa näinkin lyhyen käyttäkokemuksen aikana olen huomannut että välillä vähän harmittaa aamuisin kun joutuu pakkasilla laittamaan ihan kunnon talvikengät jalkaan eikä saa lumihangissa kirmata noiden kanssa. 

Matkustuskenkinä odotan noista erittäin paljon. Mikä vois olla hienompaa kuin tuntea koko matka jaloissa, olla kevyt ja pitää jalkahygieniä kunnossa, moiset kun voi pestä ihan pesukoneessa jos ryppeentyvät oikein kunnolla. Eivätkä paina mitään.
Hankaumiakaan ei ole pahemmin ollut, toisen jalan akilleen kohdalta vähän hankautui iho rikki ekalla viikolla, mutta sen jälkeen tossut on muotoutuneet jalkojeni ympärille niin hyvin että mitään hiertymiä on vaikeeta kuvitella tuleva saatikka ylipäätään saavansa enää mitään ongelmia noiden kanssa. Yleensä mulla nimittäin on normikengissä hankaumaongelmat jatkuneet monia kuukausia koska mulla on niin leveä jalkapöytä että tuppaavat varpaat oikein urakalla hinkkaamaan kenkien sisäreunoihin kiinni.

Voin laittaa lisää kokemuksia tänne sitten kun tuolta matkalta takaisin ja oon saanut HC-field-testing-matkani loppuun:)

PS: Voin muuten myös varoitella ujompia käyttäjiä että ne todellakin herättävät huomiota ja hymyjä kadulla:D Mut mikäs siinä turistessa ihmisten kanssa. Joku joskus huudahti että Bilbo Baggins! Kadulla ja pysäytti kyselyihin:D
« Viimeksi muokattu: 07.02.2009, 21:23:03 kirjoittanut movement »
"Our biggest fear is not that we are incapable, our biggest fear is that we are powerful beyond imagination."

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 07.02.2009, 16:55:05 »
Tylsyyksissäni tässä sitten menin ja surffailin.. Ja tilasin moiset. :) Aloitetaan nyt classiceilla, sitten kun tulevat. Ja lätkäisimpä samaan tilaukseen toisetkin, miehelle. Olkoon sitten vaikka synttärilahja. :) Varmaan menee melontajalkineinakin paremmin kuin hyvin (itseasiassa noita kaupattii monilla kajakkisivuillakin)..

movement

• Aloittelija
  • Glee & Beam tm
    • Profiili
« Vastaus #15 : 25.04.2009, 11:13:25 »
Voisinpa tässä kirjoitella vihdoinkin hiukan piene reviewn näistä ihanista tossuista. Matkusteltua tuli niiden kanssa 3 viikkoa Sydneyssä ja Blue Mountainsilla haikaten ja sitten kuukausi Thaimaassa reissaten siellä sun täällä.
Enpä voi oikein muuta sanoa kuin positiivisia asioita näistä kengistä. TÄYDELLISET matkakengät. Vaeltaessakin Blue Mountainsilla kengät oli kuin unelmat - jopa sateessa. Krippi oli täydellinen ja sai ilmaisen jalkahieronnan kun kivikossa mennä viiletti. Ah. Tiedän että noista löytyy miljoona hyvää reviewtä netistä mutta sanonpa nämä:

Plussat:
-Kevyet. Sekä jalassa että repussa.
-Mahtuvat hyvin hyvin pieneen tilaan repussa.
-Helppo pestä matkalla. Keksin jopa lopulta hyviä kikkoja. Bootsista kävin ostamassa sellaisen pienen karhean pesuhansikkaan ja sitten meni muutenkin matkassa aina pieni pussi pesupulveria, ei pelkästään tossuja varten. Joten kun tulivat likaiseksi laitoin vettä lavuaariin, annnoin likoa 15min. Sitten vaan hanska käteen ja hnkkaamaan. Kun niillä pääsee ihan varpaisiin asti ja koko hanska ei repussa vienyt tilaa lähes yhtään! Sen jälkeen kun olivat puhtaat, huuhtelu ja vielä heitettin hotellin pyyhkeen sisälle, asteltiin päällä, paineltiin ja käänneltiin että pyyhe imi suurimmat vedet ja sen jälkeen yleensä sidoin ne kiinni hostellin tuulettimeen pyykkinarullani jos halusin ne pikakuivaksi:D
-Pito on mahtava, ei liukastelua.
-9h Sydneyssä asfaltilla kävely ei tuntunut missään. Jalat väsyivät kyllä, mutta kun lepäsin vaivaset 30min niin olivat kuin uudet taas! Missään toisissa kengissä ole ennen pystynyt moiseen.
-Vaeltaessa ilmaista jalkahierontaa alla olevista kivistä ja kuopista, joka piti jalat virkeänä.
-Saa ihmiset iloiseksi. Ottikohan musta noin 4 eri ihmistä Thaimaassa kuvan niistä:D Ja Thaimaalaiset kun vielä nauraa niin vilpittömästi ja julkisesti jos näkevät jotain hassua. Ystävien määrä oli aika suuri noiden kanssa:D
-Ei hiertymiä. Muistan kun alussa aloitin käyttämään nin sain pienet rakkulta kantapäihin, mutta kun paranivat pois eivät ikinä tulleet takaisin.

Miinukset:

-Thaimaassa kun kengät pitää ottaa joka ikisessä kaupassa pois niin se kävi välillä vähän rassaavaksi. Mietin tosin että olisko asia eri jos olisi ollut Classic malli mukana kun niissä ei ole sitä sträppiä. Mutta siltikin luulen että vibrameiden jalkaanlaittaminen on noin 80% hitaampaa kuin flip floppien:D
-Aina joskus vähän hävetti Thaimaalaisille puhua niiden hinnasta koska heti käänsivät sen BHT ja ihmettelivät miten olin naksanut niin "paljon" jostain niin hassu näköisistä kengistä. Mutta tajusinpa lopulta vältellä aihetta kokonaan tai sanoin puolet halvemman hinnan euroissa edes.
-Jos kengät kastuvat vaeltamisessa ne on paree pestä edes jotenkin aina iltaisin, koska kastuessaan, hikoillessaan ja likaiseksi mentyään...ja varsinkin kun se jatkuu monia monia tunteja putkeen, voin niiden haju olla aika mielenkiintoinen jälkeenpäin:D Mutta tämä tosint aitaa olla yksilöllistä:)

Loppuraportiksi voin kertoa että Sydneyssä sain 3 ihmistä tilaamaan moiset kengät itselleen ja ne rakastivat niitä. Ja kun itse tulin takaisin Suomeen tilasin kahdet kengät lisää ja poikaystävä myös 2 - hän kun tykkää parkouria harrastaa niillä.

Joten minulta tälläinen palaute:)
"Our biggest fear is not that we are incapable, our biggest fear is that we are powerful beyond imagination."

Bahiya

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 09.05.2009, 15:20:18 »
Mistä olette tilanneet noita tossuja?

sekoitus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Suosittelemani iHerb-luontaistuotekauppa, toimittaa Suomeen ja on ehdottoman luotettava!
« Vastaus #17 : 09.05.2009, 21:50:01 »
Mistä olette tilanneet noita tossuja?

Varuste.netistä ainakin saa.
Muita jälleenmyyjiä: http://www.fivefingers.fi/jalleenmyyjat.htm

Ulkomailta jotkut osti gotyourgear.comista viime vuoden lopulla mutta mulla ei ainakaan ko. saitti toimi, liekkö mennyt nurin.

Jos joskus käy vaikka Jenkeissä, niin sieltä noita saa reilusti halvemmalla kuin Suomesta. Riistohinnat Suomessa mutta minkäs teet :)

PS.
Itselläni on tuollaiset KSO:t ja rakastan niitä ihan mahdottomasti!

Jussi_K

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 12.05.2009, 17:27:39 »
riistohinnathan noilla on, itsellä kahdet ihan suomalaisesta urheiluliikkeestä ostetut.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 13.05.2009, 17:49:04 »
Ulkomailta jotkut osti gotyourgear.comista viime vuoden lopulla mutta mulla ei ainakaan ko. saitti toimi, liekkö mennyt nurin.
Tota ei oo enää olemassa. Laitoin mailia sinne, kun olin itelleni tilaamassa kokoa suurempia liian pienten 36:n tilalle..
Nyt ois sitten tulossa koko 37 tilalle. :D Eiköhän se jo ala olla aika hyvä!
« Viimeksi muokattu: 18.05.2009, 13:35:24 kirjoittanut T-musu »