Suomesta Ranskaan koiran kera?

(Luettu 3427 kertaa)

Shoi

• Aloittelija
    • Profiili
Suomesta Ranskaan koiran kera?
« : 29.04.2008, 01:12:27 »
Olen hyörinyt ja pyörinyt eri sivuilla yrittäen löytää itse jotain infoa otsikkoon liittyen, mutta ei oikein irtoa. Kyseessä on siis ensi vuoden kevääseen sijoittuva noin kuukauden reissu Etelä-Ranskan pikkukyliä kiertelemään ja mukaan otan koirani.

Pääosin olen selvillä siitä, miten pääsen Pariisista eteenpäin tavoitteeseeni, mutta tähänkin toki saa antaa vinkkejä jos niitä löytyy joltain enemmän tietäviltä :)

Apua tarvitsen taas siinä, miten ihmeessä pääsen Suomesta Pariisiin? Tietty joku muukin kaupunki Ranskassa käy, mutta luulisi käyvän halvemmaksi täältä ensin Pariisiin ja sieltä eteenpäin. Koiran takia fiksuin ratkaisu olisi luultavasti juna tai bussi, mutta näillä närhenaivoilla en vain löydä mitään mahdollista reittiä kys. keinolla. Apua?

Eka viestini foorumilla, vasta kirjauduin, joten neuvokaa toki jos tässä viestissä on jotain väärin :)

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Suomesta Ranskaan koiran kera?
« Vastaus #1 : 12.06.2008, 21:52:54 »
Moikka Shoi!

Me olimme viime kesänä Ranskassa koiran kanssa auto- ja vaunumatkalla. Oma auto on kyllä kätevä koiran kanssa matkatessa. Voi pysähdellä oman aikataulun mukaan, koira voi olla hetken autossa kaupassa käynnin ajan (jos ei ole kuuma sää) jne. Ja tuo vaunu on kyllä ihan TOSi kätevä peli koiraperhelomalla :-*.

Busseihin ja juniin mulla ei valitettavasti ole mitään sanottavaa. Jotenkin mä kuvittelen, että pitkä reissu koiran kanssa julkisilla kulkuvälineillä matkaten voi olla koissulle aika stressaava kokemus. Ainakin meidän koira olisi varmasti paniikissa.

Jos menet ruotsin kautta, niin muista, että koiralla pitää olla Rabies vasta-ainetodistus! Eläinlääkäriltä kannattaa selvittää tarkemmat kuviot hyvissä ajoin. Ja takaisin Ruotsiin tultaessa pitää ekinokokkoosilääke olla annettu 10pv:n sisällä ja tästäkin ell:n todistus. Suomeen tultaessahan riittää 30pv:n sisällä otettu lääkitys.

Kaikenkaikkiaan Saksassa ja Ranskassa on ollut aivan ihana matkata koiran kanssa. Joka paikkaan pääsee koiran kanssa, lukuun ottamatta ruokakauppoja. Ravintoiloihin saa kaikkiin ottaa koiran mukaan, ostoskeskuksiin jne. Joten helppoa on sen suhteen, verrattuna Suomeen tai Pohjois-maihin :).

Shoi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.06.2008, 18:59:14 »
Hei!

Kiitos vastauksesta, tässä onkin tullut mietittyä reissua monelta kantilta. Mikäli otan koirat mukaan niin päädyin siihen tulokseen, että parasta pysytellä yhdessä paikassa ja majottautua koirat sallivaan majataloon tai hotelliin. Sinne ne voi jättää juurikin kauppareissujen yms ajaksi. Muuten olen lähdössä reissuun nautiskelemaan vieraan paikan rauhasta ja koirien kanssa ollaan niin tiiviisti aina yhdessä, että ei itseäkään huvita mennä sellaisiin paikkoihin mihin ei koiria voi viedä. Pitkistä kävelyistä maaseudulla haaveillen...

Tuo auto ja varsinkin vaunu olisi kyllä ihan unelmallinen juttu, ikävä kyllä allekirjoittanut ei omista edes ajokorttia! Pitkiin junamatkoihinkin on totuttu, ison maan poikki matkatessa pitää vaan huolehtia pysähdysten mahdollisuudesta, esim. junien vaihdot yms pidemmät pysähdykset muissa kaupungeissa, että pääsee ulkoilemaan ja olemaan paikoillaankin. Onneksi nuo eivät ole matkapahoinvoivia. Uroskoira tuppaa kyllästymään helposti, pitää miettiä virikkeitä matkalle tai koko vaunu saa kuunnella sen valitusta :P

Rokotusjutut sun muut meillä onkin aina kunnossa, passiasia on ainoa vieras asia kun koirat eivät ole olleet mukana ulkomailla, mutta senkin hankkiminen on sitten ajankohtaista vähän myöhemmin ja selviää uskoakseni helposti ell:tä kysymällä :)

Reissu on kuitenkin vielä tosi pitkälti harkinnan alla, jos haluan päästä tutustumaan kulttuuriin ja näkemään paikkoja lähempää, vien varmaan koiruudet hoitoon vanhemmilleni ja vietän pari viikkoa Pariisissa ja jossain muualla. Saa nähdä miten tämän kanssa käy! Pariisiin en kyllä koiria ottaisi sitten, vaikka isommassa kaupungissa asutaankin niin suurkaupungin vilinä olisi noille ja itsellekin niiden kanssa aika stressaavaa.

Täytyy nyt katsoa ja miettiä vielä, voi olla että täytyy tehdä kaksikin reissua! Eikä niitä koiria ole pakko sinne maaseudullekaan raahata, haaveilen vaan niin paljon juurikin siitä niiden kanssa siellä vietetystä ajasta, mutta koirien mukaanhan sitä tässä aina mennään. En vaan usko niihin ihmisiin jotka sanovat, että koirien omistaminen rajoittaa menemistä, vaikka kyllähän sitä joutuu aina miettimään.

Hienoa kuulla tuo, että Ranskassa saa ottaa koiria mukaan, mä olen onnellinen jos johonkin terassillekin saa kotikauoungissa ottaa koiria, nekin on varsinkin nykyään niin kiven alla. Ei sitä voi hyvällä omalla tunnolla hienona päivällä nauttia täysin siemauksin ulkona-oleilusta kun miettii, että koirat kykkii sisällä itsekseen.

Mut nyt riittää tää löpinä, kauhea romaani taas iski :D

Sap

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.06.2008, 19:12:17 »
Erittäin mukavalta kuulostaa reissusuunnitelmasi, mullakin haavena/suunnitelmissa lähteä kaverin ja koiriemme kanssa Ranskaan ja vähän muuallekin pienelle turneelle :)
Kerran olen koiran kanssa aikaisemmin Ranskassa ollut, mutta silloin mentiin kyllä ihan autolla.

Mulla tuli sellainenkin vaihtoehto mieleen, että lähtisi Suomesta tai Virosta sellaiselle järjestetylle koiranäyttelybussimatkalle ja hyppäisi sitten sopivassa paikassa pois ja sitten junalla tai bussilla. Monet menevät Etelä-Eurooppaan asti, että ainakin jonkin matkaa voisi päästä matkassa mukana. Pari kertaa olen ollut tuollaisilla bussimatkoilla ja ne ovat ihan käteviä :)
Reissussa et välttämättä tahdo painavia metallihäkkejä raahata mukana, mutta niitä voi usein lainata matkanjärjestäjiltä.
Tosin en tiedä hinnoista verrattuna tavan bussimatkoihin ja reitit ja aikataulutkin voivat olla itselle sopimattomia.

Monet myös lähtevät yksin tai pienemmällä porukalla jonnekin Ranskaan tai lähistölle, varmasti jostain löytyisi koiraystävällinen kyyti johon mahtuisi bensakulujen jakaja mukaan :)
size=9]och det här är en resa
med en enkel biljett
som vi alla kommer göra
jag gör den på mitt eget sätt - BKO:Cigarett [/size]