Reissaamaan Balkanin tienoolle

(Luettu 186565 kertaa)

eeram

• Aloittelija
    • Profiili
Reissaamaan Balkanin tienoolle
« : 10.05.2008, 13:04:34 »
Ollaan poikaystävän kanssa lähdössä kesällä Balkanille. Itselleni kerta on ensimmäinen, mutta poikaystävä on käynyt aiemmin, tosin osittain eri paikoissa kuin minne ollaan nyt menossa  :)
Muut vastaavat keskustelut on tietysti luettu täältä, minkä on jaksettu.
Menopaluulento Bukarestiin, josta
Bukarest-Varna-Sofia-(Nis?)-Belgrad-Sarajevo-Mostar-Dubrovnik-
Montenegro-Albania-Ohrid-Bukarest.
Kysyisin siis erityisesti näitä:

Mikä on paras tapa matkustaa Bukarestista Varnaan, paljonko aikaa menee ja hinta? Onko matkan varrella jotain must-nähtävyyksiä?

Varnasta pääsee näköjään Sofiaan ihan hyvin bussilla tai junalla?

Kannattaako tuossa Serbian puolella Nisissä käydä vai onko turvatonta seutua? Näyttäisi pääsevän ihan hyvin Sofiasta sinne ja sieltä Belgradiin... Jos joku on käynyt Nisissä, kertoisiko jotain tästä paikasta :)

Belgradista pääsee näköjään ihan hyvin Dubrovnikiin asti Sarajevon ja Mostarin kautta.

Mikä olisi nopein/helpoin tapa päästä Dubrovnikista Montenegroon? Maateitse vai laivalla? Kuulemma maateitse voi joutua jonottelemaan rajalla tuntikausia?

Albanian rautatieyhtiön sivujen mukaan Podgoricasta kulkee juna Tiranaan. Onko kukaan kokeillut tätä reittiä? Nettisivujen mukaan matkaan menee noin 7h mutta maksaa vain 2 euroa :D Toisaalta olen lukenut täältä, että tällä reitillä kulkee vain tavarajunia..?

Ohridista pitäisi päästä suht reippaasti Bukarestiin, jotta ehdittäisiin paluulennolle. Mitä kautta ja millä kulkuneuvolla pääsisi helpoiten/nopeiten Ohridista Bukarestiin? Sofian kautta vai onko muita tapoja?

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Reissaamaan Balkanin tienoolle
« Vastaus #1 : 10.05.2008, 13:37:38 »
Teilla on varmasti hauska reissu tulossa!

Olin itse balkanilla pain kesalla 2006, mutta noista reiteista kokemusta on vain reitilla Dubrovnik - Montenegro. Mentiin bussilla, ja sehan toimi oikein mainiosti. Rajalla emme joutuneet odottamaan, mutta 2h taidettiin jonottaa lauttaan joka menee siita yhden lahden yli Montenegrossa. Mutta se oli ihan hauskaa! :D

Eli bussilla ensin Dubrovnikista Herceg-Noviin, ja sielta lahtee busseja sitten kaikkialle Montenegroon. Eika se tainnu maksaa kuin 2e! (mentiin Budvaan). Suosittelen!

Albaniasta minulla on sellainen kasitys, etta siella on rautatiet mutta sinne ei paase rautateitse. Tiedapa sitten. Ainakaan interrailsysteemeihin se ei kuulu. 
Go where you want to be.

Anreea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.05.2008, 13:17:48 »
Sama käsitys on minullakin että Albanian rautatiet ovat pääasiassa tavaran kuljettamista varten. Itse olen siis lähdössä parin viikon päästä reissuun, ja erilaisia reittivaihtoehtoja on tullut itsekin katseltua. Skopjen ja Sofian välillä ei ainakaan kulje junia, mutta busseja senkin edestä. Itse olisi tarkoitus päästä testaamaan tuota väliä 31.5  ;D . Sofiasta taas pääse näppärästi junalla moneen suuntaan. Joten taitaa tuo Ohrid - Skopje - Sofia väli mennä bussilla, ja loppu junalla. Mitään tarkkaa en voi sanoa, kun vain netistä olen lukenut.

Kaveri oli muutama vuosi sitten Mostarissa, ja sillä on aivan järjettömän upeita kuvia sinne. Harmittaa kun oma reissu ei sitä kautta kulje.

hkarhu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.05.2008, 18:39:06 »

Kuulostaa tosiaan mahtavalta reissulta. Itse olen reissannut Balkanilla aina intensiivisesti vaan bussilla. On toiminut hyvin ja yhteyksiä ollut riittävästi.

Kun Ohridista suunnistat Sofiaan, suosittelen että pysähdytte matkan varrella Skopjessa. Ohridin ja Skopjen + seuraavaksi Skopjen ja Sofian väliset yhteydet lienevät helpommin suunniteltavissa. Itse olin kokonaisen viikon Skopjessa koska ihastuin kaupunkiin niin paljon...tosin johtui varmaan makedonialaisten kavereiden suunnattomasta vieraanvaraisuudesta (sis. ilmainen majoitus). Hostellit ja hotellit ovat sensijaan Skopjessa törkeän kalliita hintatasoon verrattuna.

Vinkki: Itse majoituimme emme Ohridissa vaan Strugassa. Vuokrattiin tosi halvalla jonkun paikallisen pariskunnan talosta yläkerran huone. Siellä on näitä "yksityisyrittäjiä" tarjoamassa huoneitaan vaikka kuinka paljon. Tosin jälkeenpäin ajattelin että Ohrid olisi ollut hienompi paikka. Mutta noiden kahden kaupungin väliä oli nopea ja helppo liftata. Ehkä Ohridistakin löytyy noita vuokrahuoneita..

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.05.2008, 21:22:03 »
Kun Ohridista suunnistat Sofiaan, suosittelen että pysähdytte matkan varrella Skopjessa. Ohridin ja Skopjen + seuraavaksi Skopjen ja Sofian väliset yhteydet lienevät helpommin suunniteltavissa. Itse olin kokonaisen viikon Skopjessa koska ihastuin kaupunkiin niin paljon...tosin johtui varmaan makedonialaisten kavereiden suunnattomasta vieraanvaraisuudesta (sis. ilmainen majoitus). Hostellit ja hotellit ovat sensijaan Skopjessa törkeän kalliita hintatasoon verrattuna.

Vinkki: Itse majoituimme emme Ohridissa vaan Strugassa. Vuokrattiin tosi halvalla jonkun paikallisen pariskunnan talosta yläkerran huone. Siellä on näitä "yksityisyrittäjiä" tarjoamassa huoneitaan vaikka kuinka paljon. Tosin jälkeenpäin ajattelin että Ohrid olisi ollut hienompi paikka. Mutta noiden kahden kaupungin väliä oli nopea ja helppo liftata. Ehkä Ohridistakin löytyy noita vuokrahuoneita..

Kyllä löytyy, mutta hinta lienee jotain 25€ luokkaa kahden hengen huoneesta. Hostelleissa nukkuu kympillä per yö dormissa. Samalla hinnalla löytää myös Skopjesta hostellipedin.

Suosittelen kyllä todella lämpimästi sekä Ohridia että etenkin Skopjea. Jälkimmäistä pidän ehkä parhaana kaupunkina, missä olen koskaan vieraillut. Olen takuuvarmasti menossa takaisin, kunhan vaan pääsen.

Anreea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.05.2008, 11:45:56 »
Kyllä löytyy, mutta hinta lienee jotain 25€ luokkaa kahden hengen huoneesta. Hostelleissa nukkuu kympillä per yö dormissa. Samalla hinnalla löytää myös Skopjesta hostellipedin.

Suosittelen kyllä todella lämpimästi sekä Ohridia että etenkin Skopjea. Jälkimmäistä pidän ehkä parhaana kaupunkina, missä olen koskaan vieraillut.

Tasan kaksi viikkoa vielä, ja minä olen Skopjessa  :o Olen kuullut kaupungista ristiriitaisia kommentteja, joten saa nähdä mitä mieltä minä olen. Ohridissa on tarkoitus myös viettää pari päivää jossain välissä. Tekisi mieli lähteä jo lentokentälle  ;D

sara

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.05.2008, 09:48:21 »
Heippa!

Jännä kuulla niin erilaisia kommentteja Skopjesta. Itse kävin kaverini kanssa kyseisessä kaupungissa viime kesänä ja emme oikein viehättyneet. Meistä siellä oli jotenkin likaista ja meluisaa. Suuntasimmekin aika nopeasti Ohridille, joka oli ihana. Olisi kiva kuulla mitä Skopjessa kannattaa tehdä ja nähdä, että kaupungista saisi vähän enemmän irti, mitä me saimme viime kesänä. Suuntaamme nimittäin toivottavasti takaisin Balkanille kesällä 09 :)

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.05.2008, 14:39:55 »
Skopjessahan tekemistä riittää. ;D Ensiksi, itse en kaupunki pitänyt mitenkään erityisen likaisena tai meluisana, mutta sekin saattaa johtua siitä, että tulin sinne suoraan Belgradista ja onhan tuo kontrasti aika suuri tulla serbialaisten mustalaishökkelikylien keskeltä Makedoniaan. Meluisuudestakaan en menisi vannomaan, sillä keskusta ja Vardar-joen ympäristö on kuitenkin suht autovapaata seutua.

Skopjessa mielenkiintoisimpia kokemuksia tarjoaa turkkilainen kaupunginosa, jossa on sitä islamilaista viehätysvoimaa. Kiehtova vanha basaari erilaisine (tosin nyt jo melko nykyaikaisine) putiikkeineen vei kyllä mennessään, etenkin maistellessamme erilaisia alle euron maksavia döner-annoksia.

Vardar-joen vartta on myös mukava kävellä ja rauhoittua, vaikka itse joki onkin aika likainen. Sieltä voi sitten kävellä ylös Kalen rauniolinnoitukselle, jonka näköala ja yleinen ilmapiiri on todella mukava. Linnoituksen alueella olevilla nurmialueilla voi loikoilla taikka sitten vaan katsella kun muslimiperheet tulevat sinne pelaamaan jalkapalloa. Itse viihdyimme ylhäällä linnoituksella useita tunteja, vaikka mitään suoranaista tekemistä siellä ei ole (kiertokäyntejä tai museoita ei ainakaan osunut silmiin). Pitkät blondit hiukseni aiheuttivat melkoista ihmetystä nuorissa muslimilapsissa, joiden vanhemmat sitten yrittivät kääntää uteliata katseita toiseen suntaan :D

Keskustassa, joka sinällään on hiukan pirstaloitunut, on mukavia ravintoloita ja kuppiloita sekä yökerhoja. Jokaiselle löytyy varmasti se oman maun mukainen paikka, sillä yöelämä on sinällään vilkasta. Ja (lähes) kaikkialla on todella halpaa. Jopa keskustan kävelykadun varrella olevissa paikoissa voi tuntea itsensä raharikkaaksi katsellessaan hintoja. Itse kävimme sen suuren ostoskeskuksen vastapäisessä ravintolassa syömässä, ja tilasin ruokalistalta kaikkein kalleinta: 3€ pihvin. :D Joku paikallinen mafiapomo tosin oli samaan aikaan siellä syömässä naisystävänsä kanssa, joten aivan joka suuntaan ei katsettaan uskaltanut turvallisin mielin kääntää. :P

Paikalliset ovat äärimmäisen ystävällisiä ja innostuneita ja oikeastaan kaikki puhuvat hyvää englantia.

Seuraavaan vierailukertaan jäi vielä jonkun verran tekemistä. Kunnon yökerhossa emme käyneet (enkä tarkoita paikallisten käsitystä 'nightclubista', vaan ihan vaan jotain perusklubia), turkkilaisessa kaupunginosassa jäi vielä paljon nähtävää ja pitäähän sielläkin nyt futispelissä käydä ;)

Edit: ai niin, bussireissu Kosovoon on myöskin to-do-listalla ehdottomasti seuraavalla kerralla. Skopjesta se onnistuu erinomaisesti.

nerve

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.05.2008, 11:03:13 »
Skopje on tylsa ja pieni paikka. Ohrid on mukava pieni paikka rentoutumiseen.

Vai, etta oikee Kosovoon bussilla. Tuo on arsyttava piirre ihmisissa, etta pitaa vakisella tunkea "kriisialueille" lomaileen. On nii extremea...
Kävele niin kauan, että alkaa tuntumaan hyvältä.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.05.2008, 13:27:29 »
Joo, Prištinahan onkin melkoinen sotatanner... ::)

nerve

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.05.2008, 21:36:33 »

Sanoinko, etta se on sotatanner?? Toi on just tollasta vahattelya. KFOR- ja UNMIK-joukot on siella sit varmaa ihan vaa huvikseen.
Sinne mennaan juurikin siksi, etta voi sanoa olleensa siella. Sitten ku sattuu jotain nii siita seuraa kauhee tyo eri viranomaisille ja muille tahoille saada se pikkupikku reissaaja pois sielta.

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 25.05.2008, 22:07:00 »
Enpä luokittelisi Kosovoa sen luokan kriisialueeksi etteikö sinne voisi mennä. Pristina on aina selvinnnyt kaikilta kähinöiltä,, pahimpia ovat serbialueet ja Mitrovica,, vai miten se nykyään kirjoitetaan. Itse kävin maaliskuussa Pristinassa ja Gracanicassa joka on valtaväestöltään serbien asuttamaa eikä mitään ongelmia. Mitrovica taitaa olla se kaiken "vaarallisin" kaupunki ja kyllä sielläkin selviää kun pysyttelee tilanteen tasalla. Tapasin Pristinassa muutaman entisen työkaverin jotka ovat albaaneja ja he kyllä sanoivat että olen ihan pimahtanut kun uskaltaudun menemään serbialueelle mutta se oli heidän mielipide  ;D  sattumoisin kun tuttuja oli myös serbipuolella niin pitihän heitäkin käydä moikkaamassa.. Että ei muuta kuin hyvää matkaa Edmundolle,, kyllä siellä selviää hengissä  ;)

Sanoinko, etta se on sotatanner?? Toi on just tollasta vahattelya. KFOR- ja UNMIK-joukot on siella sit varmaa ihan vaa huvikseen.
Sinne mennaan juurikin siksi, etta voi sanoa olleensa siella. Sitten ku sattuu jotain nii siita seuraa kauhee tyo eri viranomaisille ja muille tahoille saada se pikkupikku reissaaja pois sielta.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 26.05.2008, 00:25:22 »
Seuraava reissu on vasta joskus ensi vuoden puolella, joten sillä ei ole hirveästi merkitystä mikä siellä on tilanne tänä päivänä. Tuskin se tuosta mihinkään suuntaan hirveästi kehittyy, kun ei siellä valtavia ongelmia ole nytkään (nimenomaan Pristinassa siis). Mutta pitää kai lytätä kaikki suunnitelmat, kun tuo yksi nettikiusaaja haukkuu, nyyh. :'(

Se on kyllä muuten aina hieno kuulla toisilta mitkä ne omat motiivini matkustamiseen ovat ::)

Seuraava reissu sitten Darfuriin tai Irakiin 8)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 07:38:13 kirjoittanut Edmundo »

Anreea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.05.2008, 14:38:05 »
Seuraava reissu sitten Darfuriin tai Irakiin 8)

Heh, kaveri on sanonut samaan, että seuraavaksi vaan Afganistaniin pyörimään.

Mutta siis itse olen mahdollisesti myös menossa käymään Kosovoon (päivän reissu Skopjesta Pristinaan), mutta en ole siis vielä varma. Minua ei vedä sinne mikään muu, kuin se että kaveri on sinne menossa. Ja sen motiiveista mulla ei ole mitään hajua. Tai ehkä sitä vain kiinnostaa millaista vierailla tuollaisessa paikassa. Itse en osaa asiaa edes pelätä, varsinkin kun on katsellut uutisia. Esim. Espanjan bussiturma, Rovaniemen ammuskelu. Sitä voi  kuolla ihan missä tahansa, ja uskon että kuoleman uhka Kosovossa on hyvinkin pieni (ellei sinne nyt satu syttymään jotain pahempaa rähinää tässä kolmen viikon aikana). Ehkä vain olen sitten tyhmä ja halveksittava. Seuraavaksi kun Itä-Euroopassa reissataan, niin tarkoitus olisi suunnata vielä idemmäs mitä nyt, eli mitkä maat siellä Euroviisuissa nyt taas jylläsivätkin  ;D

Hyvä kun tulikin "puheeksi" tämä, täytyy käydä vielä ulkoministeriön sivuilta vähän katselemassa matkustustiedotteita.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 14:40:20 kirjoittanut Anreea »

nerve

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.05.2008, 19:06:26 »
Pristina EI ole selvinnyt aina kaikilta kahinoilta. Pohjoisosat ovat serbialueita ja siksi siella on "levottomampaa", se on totta, mutta en itse lahtisi ks. maahan matkustelemaan. Ensinnakaan, siella ei ole mitaan nahtavaa ja toiseksi: on turvallisempiakin paikkoja matkustaa. Serbia on paljon parempi vaihtoehto..

onhan se hienoo sanoo, et on kayny Kosovossa...HEHEHHEHEH.

Nato vahvistaa Kosovo-operaatiota
Kirjoittanut STT   
26.05.2008

Sotilasliitto Nato kertoo vahvistavansa parhaillaan Kosovo-joukkoja. Kosovossa on ennestään 16 000 rauhaturvaajaa. Näinä päivinä sinne lennätetään 600 sotilasta. 200 brittisotilasta saapui lauantaina.

Nato varautuu joukkojen siirrolla kesäkuuhun, jolloin Kosovon uuden perustuslain on määrä astua voimaan.

« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 19:29:26 kirjoittanut nerve »

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.05.2008, 21:09:40 »
Kävin Belgradissa vain hetki sen jälkeen, kun USA:n suurlähetystö poltettiin. Voin siis sanoa, että kävin kriisialueella. Extreemeee :o

Hassu argumentti tuo "on turvallisempiakin paikkoja". Pitäisikö jatkossa reissata vain jossain Japanissa?

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 26.05.2008, 21:27:55 »
Pristina EI ole selvinnyt aina kaikilta kahinoilta. Pohjoisosat ovat serbialueita ja siksi siella on "levottomampaa", se on totta, mutta en itse lahtisi ks. maahan matkustelemaan. Ensinnakaan, siella ei ole mitaan nahtavaa ja toiseksi: on turvallisempiakin paikkoja matkustaa. Serbia on paljon parempi vaihtoehto..

Herää kysymys miksi Nerve on niin kyyninen Kosovon suhteen? Jokainen hakee matkoilta eri asioita,, minä haen ainakin lähinnä uusia kokemuksia. Ja siihen Kosovo on ihan omiaan  ;)

Joo myönnetään,, sodan aikana Nato tuhosi Pristinasta yhden kasarmialueen joka on nykyään NATO:n keskisen prikaatin esikunnan käytössä,, ja keskustasta yhden rakennuksen joka muistaakseni oli salaisen poliisin rakennus,, korjatkoon joku jos muistan väärin. Onhan siellä keskustassa ollut tasaisin välein pommiuhkauksia mutta useimmat ovat osoittautuneet perättömiksi. Kosovossa on kylläkin paljon nähtävää,, kun vaan osaa katsoa. Rugovan laakso on esim. oikein kaunis paikka,, Luostarit,, niitä joita ei ole tuhottu,, ja rautatiematka Skopjesta Pristinaan on yhden sortin elämys. Ihmiset joita tapasin tai joiden kanssa olin tekemisissä olivat oikein ystävällisiä. Yksi hauska esimerkki Kosovolaisten ystävällisyydestä: Olin tulossa bussilla Pec:stä takaisin Pristinaan ja juttelin parin nuoremman pojan kanssa matkalla. Lentokentän kohdalla lähellä istuva mummo alkoi yht´äkkiä osoittaa minulle sormella että tuolla on lentokenttä,, minun pitäisi jäädä pois. Onneton luuli että kun olen ulkomaalainen en huomaisi kenttää ajoissa ja olisin menossa sinne... Hauskaa huolenpitoa  ;D

Tämä nyt vaan on minun näkemys maasta,, kukin muodostakoon omansa  ;)
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 21:54:04 kirjoittanut carrus301 »

Anreea

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.05.2008, 08:05:08 »
Hassu argumentti tuo "on turvallisempiakin paikkoja". Pitäisikö jatkossa reissata vain jossain Japanissa?

Tai pysyt kotimaassa ja siunaat kuinka onnekas olet kun täällähän ei mitään pahaa koskaan tapahdu  ::) Eikä Japanikaan mikään hirmu turvallinen maa ole. Siellä saattaa maa tutista aivan yhtäkkiä ja sitä on vielä hankalampi paeta kuin esim. luoteja.

nerve

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.05.2008, 18:57:00 »
No en maa teita estaakkaan voi..harmi:) Mielellaan kylla rajoittaisin sinne matkustelua kovalla kadella:D:D

No siihen kyynisyyteen on omat syynsa....XD ja jaappani ois varmaa kiva, en oo ite siela ikina ollukkaa. Ja joo, luoteja on tosi helppo varmaa vaistellaXDXD

Ei muutako lentolippuja varaamaan Kosovoon!! Pakkohan se on sinne menna, ku kaikki on sita mielta...;)

Dana

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.05.2008, 21:40:51 »
En viitsi aloittaa samasta aiheesta uutta keskustelua, joten laitan omat kysymykseni tänne. Toivottavasti joku viitsii vastailla. :)

Eli ensi keväänä/kesänä olisi tarkoitus lähteä noin kahdeksi viikoksi (joku 16pv ehkä?) balkanille reissamaan. Alustava reittisuunnitelma tässä vaiheessa on jotakuinkin seuraavanlainen (ei todellakaan lukkoon lyöty!)

Istanbul - Sofia (ohikulkumatka, ei tarvitse välttämättä edes käydä) - belgrad - sarajevo (-srebrenica?) - mostar - podgorica - tirana - skopje - thessaloniki - ateena.

1. Miltä reitti kuulostaa SINUN mielestäsi? Mitä vinkkejä tai mielipiteitä voisit antaa noiden kaupunkien osalta? Kannattaako srebrenicaan vaivautua? Se kiinnostaa lähinnä historiansa puolesta, mutta jos siellä ei ole mitään nähtävää tai kulkuyhteydet ovat kovin hankalat (???) niin ei se mikään ihan must-juttu ole.

2. Osaatko sanoa jotain kulkuyhteyksistä? Istanbulista menee ainakin hyvin junat sofiaan ja sieltä belgradiin ja belgradista sarajevoon ja sieltä mostariin. Samoin käsittääkseni skopjesta thessalonikiin pääsee ja thessalonikista ateenaan. Matkat mostar-bodgorica-tirana-skopje taitaa mennä bussikyydillä??? Minkä tasoisia nuo bussit tuolla yleensä ovat? Huono taso ei estä matkustamista, mutta siihen olisi kiva varautua henkisesti etukäteen. :P Ja käsittääkseni bussimatkat ovat myös puoli-ilmaisia... Ja kannattaako muuten tämän kaltaiselle reitille hommata sitä balkan-rail-korttia vai maksaa junat jokainen erikseen?

3. Tuleeko mieleen joku paikka, mihin ehdottomasti kannattaisi mennä ja joka sattuisi suurinpiirtein reitin varrelle tai ainakin hyvien yhteyksien päähän?

Kiitoksia paljon kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.

Niin ja paikoista vielä sen verran, että belgradissa kävin reilillä -05 ja tykkäsin kovasti. Vietettiin siellä tosin vain yksi kokonainen päivä, kävellen ympäri kaupunkia, eli varmasti jäi vielä paljon näkemättä. Muut paikat ovat ihan uusia tuttavuuksia...