gluteeniton ruoka Lontoossa

(Luettu 3523 kertaa)

Anonymous

• Vieras
gluteeniton ruoka Lontoossa
« : 15.03.2004, 12:21:08 »
Hei! Olen lähdössä huhtikuussa viikoksi Lontooseen yhdessä äitini kanssa. Odotan matkaa innolla, koska äitini on aivan mainio matkakumppani ja on mahtavaa nähdä viimein Lontoo. Ongelma on kuitenkin äitini keliakia  (hän ei saa syödä yhtään ohraa, vehnää tai ruista) eli ruokavalion tulee olla täysin gluteenitonta. Pienikin määrä edellä mainittuja ruoka-aineita aiheuttaa oksentelua, kouristuksia ja ripulia. Matka pilalla siis. Haluaisimme syödä ravintoloissa, emme elää pelkästään hotellin aamupalan ja kaupasta ostettavien elintarvikkeiden varassa. Onko kellään tietoa ravintoloista, joista varmasti saa gluteenitonta ruokaa?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
gluteeniton ruoka lontoossa
« Vastaus #1 : 15.03.2004, 12:35:37 »
Kannattaa kokeilla kookkelilla! Kokeilin huvikseni hakusanoilla "gluten free food restaurants london" ja kyllähän sieltä näyttää paikkoja löytyvän. :)

salsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
gluteenittomasti..
« Vastaus #2 : 18.03.2004, 09:29:07 »
Kieltämättä gluteeniton ruokavalio on ongelmallinen matkustaessa. Edes suomalaiset ravintolat eivät aina tiedä, mitä se gluteeni on ja ainakin oma kokemukseni on, että ulkomaalaiset vielä sitäkin vähemmän.  :? Mutta lähtemisen esteeksi se ei saa nousta, on käytettävä vähän mielikuvitusta ja oltava hyvin kärsivällinen, mikä ei ainakaan minulle ole mitenkään uutta kun ruoan kanssa joutuu säätämään. On selitettävä sadannen kerran ja siltikin joutuu havaitsemaan, että ei oltu ymmärretty.

Lontoossa ja muuallakin Englannissa löytyy isommista ja joskus vähän pienemmistäkin kaupoista riisikakkuja ja joskus maissileipiä, mutta eipä juuri muuta. En ainakaan itse ole löytänyt, voihan olla, että jossakin on. Niitä myydään vielä Suomen hintojakin kalliimmalla luontaistuotekaupoissa, joita on harvassa. Itse ainakin siirryin suosiolla riisikakut ja hedelmät - linjalle enkä ostanut niitä tavallisia ruokia ollenkaan. Kyllähän se koettelee kärsivällisyyttä, mutta asialle ei oikein voi mitään.

Luulenpa, ettei Lontoossa kovin halvoista paikoista löydy gluteenittomia, varsinkaan luontaisesti gluteenittomia, jos sellaisia tarvitaan. (=ei edes mainittujen viljojen ruis,ohra, vehnä tärkkelystä käytetty) Netistä saattaa löytyä, mutta monesti annoksia myydään gluteenittomana ja kun huokaisee helpotuksesta, huomaa, että siinähän sitä lilluu lautasella vehnäjauhoista tehtyä kastiketta.. :)  Tsemppiä!
htymätöntä matkakuumetta.

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 19.03.2004, 14:25:02 »
Mainitsen nyt ohimennen, vaikkei kukaan kysyntkaan, etta kaupoissa myytavissa ruuissa on aina merkinta gluten free, jos ne on gluteenittomia. Ei tartte sitten alkaa lukee jokaisen pakkauksen selosteita erikseen.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Vipu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.03.2004, 17:32:08 »
Voit kanssa käydä vilkasemassa Suomen keliakialiiton sivuja www.keliakialiitto.fi sieltä löytyy myös linkkejä muiden maiden vastaaviin liittoihin. Ja jos teille sattuu tulemaan Keliakia-lehti tai voit jostain sellasen metsästää, niin mun mielestä jossain numerossa oli viime vuonna aiheena matkailu. No tuskin sitä lehteä löytyy, mut voit sit ainakin surffailla netissä... :wink:
A long journey begins with a single step." -Kiinalainen sananlasku-