Kieltämättä gluteeniton ruokavalio on ongelmallinen matkustaessa. Edes suomalaiset ravintolat eivät aina tiedä, mitä se gluteeni on ja ainakin oma kokemukseni on, että ulkomaalaiset vielä sitäkin vähemmän.

Mutta lähtemisen esteeksi se ei saa nousta, on käytettävä vähän mielikuvitusta ja oltava hyvin kärsivällinen, mikä ei ainakaan minulle ole mitenkään uutta kun ruoan kanssa joutuu säätämään. On selitettävä sadannen kerran ja siltikin joutuu havaitsemaan, että ei oltu ymmärretty.
Lontoossa ja muuallakin Englannissa löytyy isommista ja joskus vähän pienemmistäkin kaupoista riisikakkuja ja joskus maissileipiä, mutta eipä juuri muuta. En ainakaan itse ole löytänyt, voihan olla, että jossakin on. Niitä myydään vielä Suomen hintojakin kalliimmalla luontaistuotekaupoissa, joita on harvassa. Itse ainakin siirryin suosiolla riisikakut ja hedelmät - linjalle enkä ostanut niitä tavallisia ruokia ollenkaan. Kyllähän se koettelee kärsivällisyyttä, mutta asialle ei oikein voi mitään.
Luulenpa, ettei Lontoossa kovin halvoista paikoista löydy gluteenittomia, varsinkaan luontaisesti gluteenittomia, jos sellaisia tarvitaan. (=ei edes mainittujen viljojen ruis,ohra, vehnä tärkkelystä käytetty) Netistä saattaa löytyä, mutta monesti annoksia myydään gluteenittomana ja kun huokaisee helpotuksesta, huomaa, että siinähän sitä lilluu lautasella vehnäjauhoista tehtyä kastiketta..

Tsemppiä!