Cozumel

(Luettu 27411 kertaa)

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Cozumel
« Vastaus #20 : 12.09.2012, 02:15:26 »
Olin Playa de Carmenissa valmismatkalla muutama vuosi sitten ja sukelsin Scuba Playa -nimisen firman kanssa meressä ja cenootissa. Merisukellusretki alkoi sillä että mentiin lautalla Cozumelille mistä lähti vene. En tiedä Cozumelin hintatasoa mutta samoihin paikkoihin pääsee sukeltamaan vaikka majoittuisi mantereella. Cenootissa sukellettiin luolaa pitkin yhdestä cenootista toiseen kiinteää köyttä seuraten eikä päivänvaloa näkynyt. Sitä retkeä ei ehkä olisi myyty aloittelijoille. Sekä meressä että luolassa oli parhaimpia näkyvyyksiä mitä olin koskaan kokenut. Välillä tuli epätodellinen olo että leijun ilmassa enkä vedessä kun kaikki näkyy niin selvästi.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 30.12.2015, 19:35:43 »
Cozumel ei minua hirveesti napannut, mihin osaltaan vaikutti huono tuuri sukelluksien kanssa. En muista, milloin viimeksi olisin ollut yhtä turistoituneessa rysässä - erityisesti San Miguel oli todella keinotekoisen oloinen kaikkine krääsäkauppoineen ja turistikahviloineen. Jättimäiset risteilijäalukset roudaavat saarelle kasapäin amerikkalaisia turisteja, jotka tinttaavat kaljaa kaduilla meksiko-hatut päässä. Rauhallisempia ja autenttisempia paikkoja tietysti löytyy, kun liikkuu kauemmas kaupungin keskustasta ja esim. Cozumelin hyviin puoliin voisi mainita joukon loistavia ravintoloita vähän syrjemmässä turstikeskuksesta. Myös iltaelämä on suhteellisen vilkasta, eli jos bilettää tahtoo, se onnistuu vallan mainiosti. San Miguelista (jossa on suurin osa ns. budjettimajoituksesta) pitää hankkiutua rannoille joko taksilla tai vuokramenopelillä ja valtaosa Cozumelin rannoista toimii niin, että rannan yhteydessä olevassa ravintolassa pitää syödä tai juoda jonkun tietyn summan edestä, niin pääsymaksu on sillä hoidettu. Rannat, joilla kävin, eivät olleet kovinkaan kummoisia.

Ne muutamat sukellusoperaattorit, joita saarella testasin eivät olleet kovin vakuuttavia. Kiinnostus nollassa ja toteutus kusi joka kerta: koska sukelluspuljut vuokraavat paikkoja veneistä ja toisilta firmoilta, lähtösekoilussa satamassa vierähtää aina tovi jos toinenkin, kun odotellaan porukkaa ties mistä ja kukaan ei oikein tiedä, kenen kanssa pitäisi sukeltaa. Itse sukellus oli ihan ok, erityisesti näkyvyyden osalta, mutta mitään ihmeellistä ei tullut nähtyä. Itse asiassa vedenalaista elämää oli yllättävän vähän joka saitilla, missä sukelsin. Toki tämä riippuu tuurista, mutta vähän jäin ihmettelemään, miksi Cozumelin sukellusta hypetetään niin paljon..

En menisi uudestaan.

ROP

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 03.01.2016, 22:49:09 »
Viime talvena eka matka Meksikoon. Meillä oli lennot Cancuniin ja siitä sitten bussilla ja laivalla Cozumelille.
Mun mielestä Cozumel hakkaa Thaimaan ja Punaisen merren sukellusmestat. Tuli nähtyä kaikkea samaa, mitä em. paikoissa, ja näkyvyys oli erittäin hyvä. Sukeoperaattori valittiin Tripadvisorin avulla ja nappiin meni sekin. Missään maailman saiteilla en ole ikinä saanut yhtä hyvää palvelua. Ei tietoakaan edellisen kirjoittajan häröilyistä tai ihmettelyistä. Homma toimi ihan täydellisesti; meidät haettiin hotlaa lähinnä olevasta satamasta sovittuun aikaan (olivat jo aamulla odottamassa) ja dyykit heitettiin sovitusti. Hintakaan ei ollut paha ja siihen sisältyi kamavuokrat. Mä en ihmele, että Cozumel on rankattu hyväksi sukekohteeksi.

Muuten Cozumel on edullisempi ja paljon rauhallisempi paikka kuin mantereen Playa del Carmen. Olimme sielläkin useita öitä ja sieltä käsin heitimme reissun Havannaan.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 25.01.2016, 15:27:58 »
Kuten aiemmassa viestissäni totesin, minulla oli ehkä huonoa tuuria sukelluksien suhteen. Enkä toisaalta voi Cozumelia kokonaisuudessaan arvioida, koska kokemukseni oli loppupeleissä aika rajallinen. Kyllä sinne kannattaa kuitenkin mennä jo pelkästään näkyvyyden vuoksi. Thaimaassa tai Punaisellamerellä en ole dyykkaillut, joten en osaa sanoa, kuinka paikat eroavat toisistaan.  Mielestäni kuitenkin sukellus Cozumelin, Isla Mujeresin ja Belizen saarten ympärillä oli melko samanlaista.

Voi myös olla, että olen aloittanut sukeltamaan keskivertoa paremmissa paikoissa, joten saatan olla siinä mielessä vähän ylikriittinen.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 03:10:18 kirjoittanut Mr. Voyageur »

vaahtera85

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 10.02.2017, 11:55:58 »