Voiko menopaluusta jättää menolipun (tai paluulipun) käyttämättä?

 (Luettu 34116 kertaa)

laystage

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 105
    • Profiili
    • Sähköposti
Onko tämä asia edelleen niin, että menoa on paha jättää käyttämättä? Olisi Blue1:n meno-paluu Hki-Ateena ostettu lomaa varten ja olen ko. lähtöpäivänä päättämässä työmatkan Turkissa, joten siirtyisin mieluusti suoraan Turkista Kreikkaan, enkä lentäisi samana päivänä edestakaisin... Mutta jos paluulentokin menee "kelvottomaksi" näin toimiessa, niin kaippa sitten pitää käydä Helsinki-Vantaalla kääntymässä.

altteri

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Onko tämä asia edelleen niin, että menoa on paha jättää käyttämättä? Olisi Blue1:n meno-paluu Hki-Ateena ostettu lomaa varten ja olen ko. lähtöpäivänä päättämässä työmatkan Turkissa, joten siirtyisin mieluusti suoraan Turkista Kreikkaan, enkä lentäisi samana päivänä edestakaisin... Mutta jos paluulentokin menee "kelvottomaksi" näin toimiessa, niin kaippa sitten pitää käydä Helsinki-Vantaalla kääntymässä.

Eikös Blue1 myy lähtökohtaisesti pelkkiä yhdensuuntaisia lentoja? Eli vaikka oletkin ostanut meno- ja paluuliput samaan aikaan, niin ne käsitellään yhdensuuntaisina? Esim. Finnair myy meno-paluita, mutta ainakin viimeksi kun Blue1:llä lensin (tästä nyt on jonkin verran aikaa), niin itse sieltä valittiin sopivimman hintainen meno ja sitten sopivamman hintainen paluu, eikä niitä oltu sen kummemmin naitettu toisiinsa. Eli kandee nyt ihan suosiolla varmistaa sieltä lentoyhtiöltä, että tarvitseeko Helsinkiin välttämättä lentää välissä.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Kuljetusehdoista:
"3.3.1 Hankkimasi Lentolippu oikeuttaa vain Lentolippuun merkittyyn kuljetukseen lähtöpaikkakunnalta Sovittujen Välilaskupaikkakuntien kautta lopulliseen määräpaikkaan. Maksamasi hinta perustuu Blue1:n Tariffiin ja koskee Lentolippuun merkittyä Kuljetusta. Lentolippu muodostaa keskeisen osan Blue1:n kanssa tekemääsi sopimusta. Lentolippua ei hyväksytä ja se menettää arvonsa, ellei kaikkia Lippukuponkeja käytetä Lentolipun määrittelemässä järjestyksessä.
3.3.1.1. Artikla 3.3.1. ei ole voimassa, jos lippu on Blue1:n liikennöimälle lennolle, kirjoitettu SK/117 dokumentille, lento lähtee Euroopasta ja lippuun sovelletaan SAS-ryhmän Euroopan sisäisten lentojen One Way -hinnoittelujärjestelmää. Mikäli kaikki menomatkan Lippukupongit ovat käyttämättä, voidaan paluumatkan Lippukupongit vielä käyttää.
...
3.3.4 Huomioi erityisesti, että vaikka jotkin muutokset matkajärjestelyissä eivät johda hinnanmuutoksiin, voivat toiset, kuten lähtöpaikkakunnan vaihtaminen (ellet esimerkiksi lennä matkan ensimmäistä osuutta) tai matkan suunnan vaihtaminen, johtaa hinnan korotukseen. Monet hinnat ovat voimassa vain Lentolipussa näkyvinä päivinä ja määritellyillä lennoilla, eivätkä muutokset matkaan ole mahdollisia, tai muutokset ovat mahdollisia vain maksamalla lisähinta.
...

3.3.6 Huomioi, että jos et ilmaannu varaamallesi lennolle etkä ilmoita asiasta Blue1:lle etukäteen, Blue1 voi peruuttaa paluumatkasi tai jatkolentojesi varaukset. Jos kuitenkin ilmoitat asiasta Blue1:lle etukäteen, Blue1 ei peruuta seuraavien lentojesi varauksia, mutta tapaukseen sovelletaan Artiklaa 3.3.4.
"

Toisin sanoen: Jos on ihan perus oneway hinnoiteltu lippu niin todennäköisesti onnistuu, kunhan ilmoitat suunnitelmistasi Blue1:lle. Jos olet vain no-show menolennolle niin paluu todennäköisesti perutaan.
Kannattaa olla yhteydessä Blue1:iin ja tiedustella asiaa, vain sillä tavalla saat varman ja luotettavan vastauksen juuri oman lippusi kohdalla.
Blue1 Sales Centerin numero on 06000-25831 (1,75€/min+ppm/mpm) ja se on auki päivittäin 8-22.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2010, 00:46:17 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

laystage

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 105
    • Profiili
    • Sähköposti
Kiitos neuvoista, arvasinkin että juuri Jutz osaa auttaa tässä! :) Olisi pitänyt tietysti soittaa samantien Siniygöselle, mutta ei ollut puhelinta saatavilla...

Tiedoksi muillekin mahdollisesti asiasta epätietoisille: Blue1:ltä vastattiin, että  halvimmankaan luokan menon käyttämättömyys ei ole ongelma, kunhan siitä sopii etukäteen.

Tekevät uuden varauksen ja matkan jälkeen saa jopa takaisinmaksua 50% lentokenttäkuluista - 20€. Varsinaisen lennon hinnasta ei tietysti mitään palauteta. Palautusta tulee kuulemma ihan joitain kokonaisia euroja :)

Omassa tapauksessani on kyllä todellista luksusta lentää Antalya-Istanbul-Ateena vs. Antalya-Istanbul-Helsinki-Ateena.

matkamies31

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 331
    • Profiili
Jos ottaa lennot tallinna-helsinki-new york-helsinki-tallinna,  voiko jättää viimeisen lennon tallinnaan käyttämättä?
Tuleeko siitä ongelmia tai lasku perässä? Helsingin vaihtoaika 2h, jos mitään väliä sillä..

Saramaria

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Jos on ruumalaukku, sitä ei välttämättä saa ulos Helsingissä, koska yrittävät estää näitä tapauksia. Eipä niillä muuten ole keinoja rankaista.

wysig

  • Vieras
Jos ottaa lennot tallinna-helsinki-new york-helsinki-tallinna,  voiko jättää viimeisen lennon tallinnaan käyttämättä?
Tuleeko siitä ongelmia tai lasku perässä? Helsingin vaihtoaika 2h, jos mitään väliä sillä..
Tuskin tulee laskua perässä, mutta se on mahdollista:

Finskin kuljetusehdot
Lainaus
3.3.3 Mikäli matkustaja haluaa muuttaa sovittua kuljetusta ilman Finnairin hyväksyntää, Finnair perii toteutunutta kuljetusta vastaavan tariffin mukaisen hinnan. Matkustajan on maksettava mahdollinen erotus aikaisemmin maksetun lentolipun hinnan ja muutetussa kuljetuksessa sovellettavan hinnan välillä. Tämä erotus voidaan periä myös jälkikäteen. Käyttämättömillä lippukupongeilla ei ole lainkaan arvoa.

Matkustaja, joka keskeytti matkansa Helsingissä ja halusi matkatavaransa ulos, perittiin erotus. (KuVi päätös olemassa)

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 409
    • Profiili
Jos on ruumalaukku, sitä ei välttämättä saa ulos Helsingissä, koska yrittävät estää näitä tapauksia. Eipä niillä muuten ole keinoja rankaista.

Laukun saa varmasti ulos Helsingissä yksinkertaisesti olemalla menemättä jatkolennolle ja pyytämällä lentoyhtiöltä laukkua, koska eivät ne sitä lennollekaan päästä ilman matkustajaa koneessa. Siinä vain pahimmillaan koko jatkolento myöhästyy kun lennolle ilmaantumattoman matkustajan laukku kaivetaan ruumasta pois ja vaikka ilmoittaisi aikeensa ajoissa, sen laukun kanssa tulee ylimääräistä hommaa yhtiölle, joten varmasti laskuttavat matkustajalta, varsinkin kun Suomessa on jo aiheesta kuluttajaviranomaistenkin päätös, jossa asettuivat Finnairin tilalle.

Saramaria

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Juu, tuolla tavalla toki voivat laskuttaa, jos viivästyttää koneen lähtöä. Jos menee käsimatkatavaroilla ja jättäytyy pois viimeiseltä legiltä, en ole kuullut, että on tullut perässä laskua. Moni tuttu on tehnyt näin, ainakin esim. BA:n reiteillä.

traavelleri

  • Reissaaja
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Mietin että onko mahdollista jos on lennot vaikkapa Helsinki-Kiova-Tbilisi  ja Tbilisi-Kiova-Helsinki, niin jos paluumatkalla haluukin jäädä sinne Kiovaan, eikä mennä suoraan Helsinkiin, ja mennä helsinkiin vaikka sitten takaisin busseilla & junilla... Mietin että eihän reppu/matkalaukku mene suoraan sinne Helsinkiin, olisi aika paha jos itse olisi Kiovassa ja laukku jo helsingissä. Kyseessä yksi, sama lentoyhtiö ja EI ole erilliset liput...

Purkka

  • Reissaaja
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Paluumatkalla onnistuu, sen kun marssit Kiovassa ulos kentältä.
Jos on ruumaan checkattu matkalaukku, se jatkaa matkaa kyllä Helsinkiin..  ::)
ellet jostain syystä onnistu Tbilisin kentällä virkailijaa suostuteltua että checkaa laukun vaan Kiovaan asti.

arkienkeli

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 91
    • Profiili
    • Sähköposti
Kuten edellä jo kerrottiin homma onnistuu jos sinulla ei ole ruumassa matkatavaroita. Kohteliasta on käydä tiskillä kertomassa, että jäätkin pois jo välillä niin eivät viivytä jatkolennon lähtöä ja huhuile sinua saapumaan portille.

Jos on sisäänkirjattua matkatavaraa on tilanne kinkkisempi. Sen voi saada pois Kiovassa jos niin on sovittu lähtökentällä. SE SAATTAA MAKSAA YLIMÄÄRÄISTÄ jopa useita satasia. Kerronpa esimerkin:

Lensimme lasten kanssa Kiinaan (2+5 henkeä) ja halvin yhteys oli Tallinna - Helsinki - Peking ja takaisin. Niin paljon halvempi, että menimme yölaivalla lahden poikki ja aloitimme matkan sieltä (mukana vain yksi isompi reppu, muuten käsimatkatavaroilla kaikki). Siis aamukone Helsinkiin, takaisin kotiin päiväksi ja illalla "jatkoyhteys" Pekingiin.

Palatessa tuli tämä matkatavarajuttu vastaan. Siinä vaiheessa oli kaksi nyssäkkää menossa ruumaan. Kirjautuessamme sisään Pekingissä (suomalainen) virkailija kertoi, että Helsingissä pois jääminen maksaisi 250€ lisää per henki, syynä matkatavaroitten käsittelyn kalleus (????). Oikeasti syy oli tietysti se, että hinta oli suunnilleen sama minkä me säästimme per lippu sillä Tallinna -kikkailulla ja Finski halusi rankaista meitä sen käytöstä.

Teimme tietysti niin, että kysyimme vapaaehtoista joka haluaan piipahtaa Tallinnassa, kaksi lapsista ilmoittautui. Matkatavarat pantiin heidän nimiinsä, lennettiin Helsinkiin ja loput 5 marssivat kentältä ulos, kassinhakijat jatkoivat matkaa niinkuin lipuissa luki ja tulivat seuraavalla kantosiipialuksella takaisin.

Tässä jutussa oli kaksi pähkähullua asiaa Finnairin kannalta: He kovasti mainostivat ekologisuuttaan, mutta lippujen hinnoittelu kannusti lentelemään (ja laivailemaan) edestakasin, tässä tapauksessa 18 matkaa Helsinki-Tallinna. Toisekseen he juuri olivat aloittaneet systeemin, jossa matkatavaroitten siirtelystä jatkolennolle laskutettiin ylimääräistä, mikäli kyseessä ei ollut saman yhteistyöryhmän partneri. Syynä matkatavaroitten siirron kalleus. Nyt sitten käytännössä ilmoitettiin, että matkatavoitten pois ottaminen Helsingissä tuleekin maksamaan 250€ enemmän per laukku kuin niitten lennättäminen Tallinnaan (jossa ne sitten otetaan ulos kuitenkin). Vähänkö järkeä.

Kaksinaamaisuutta.

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 137
    • Profiili
Kaksinaamaisuutta.
No jaa. Perinteisillä lentoyhtiöillä taitaa olla ihan yleinen käytäntö hinnoitella vaihtoyhteyslennot halvemmiksi kuin suorat lennot samalle välille. Suorien lentojen mukavuutta kaipaavilta otetaan rahat pois, ja jämäpaikat myydään sitten halvemmalla yhteyslentoina. Finnair tietysti hinnoittelee Tallinnasta lähtevät lennot halvemmiksi siitäkin syystä, että virolaisen kuluttajan ostovoima on keskimäärin alhaisempi kuin suomalaisen. Ei siis mikään ihme, että yhtiö ei erityisemmin pidä siitä, että jotkut jättävät paluumatkan viimeisen pätkän käyttämättä.

Ympäristökysymystä tuosta on vaikea tehdä, koska ne lennot lennettäisiin, vaikka halvimmat jatkolentopaikat jäisivät kokonaan myymättäkin.

Yhdistän vanhaan ketjuun.

halibazuippa

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
    • Profiili
    • Sähköposti
En tiedä menikö viesteissä minulta ohi, mutta paljon käsitelty että voiko NYC-helsinki-tallinna lennoilta jäädä Helsingissä pois.
Mites toisinpäin...finski ei siis varmaan suostu siihen että hypätään vasta Helsingissä kyytiin nykkiin?

Viajar

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Ensimmäisen välin skippaaminen on kohtuullisen varma tapa päästä kaikista lipulla olevista lennoista eroon. Lentoyhtiö (ei pelkästään Finski) katsoo koko lennon jääneen tällöin käyttämättä.

conard

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 419
    • Profiili
En tiedä menikö viesteissä minulta ohi, mutta paljon käsitelty että voiko NYC-helsinki-tallinna lennoilta jäädä Helsingissä pois.
Mites toisinpäin...finski ei siis varmaan suostu siihen että hypätään vasta Helsingissä kyytiin nykkiin?

Jep, ekaa legiä ei voi skipata. Paluumatkalla sinun pitää periaatteessa lentää Tallinnaan asti, mutta jos olet vain käsimatkatavaroilla liikenteessä, sinua ei käytännössä sanktioida, mikäli esim. myöhästyt Tallinnan jatkolennolta. Ruumalaukkua et kuitenkaan saa mukaasi, ainakaan ilman, että joudut maksamaan helsinki-lipun ja tallinna-lipun hintaeron. Tulee siis kalliiksi eikä kannata yrittää.

reflektia

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 74
    • Profiili
    • Sähköposti
En tiedä menikö viesteissä minulta ohi, mutta paljon käsitelty että voiko NYC-helsinki-tallinna lennoilta jäädä Helsingissä pois.
Mites toisinpäin...finski ei siis varmaan suostu siihen että hypätään vasta Helsingissä kyytiin nykkiin?

Jep, ekaa legiä ei voi skipata. Paluumatkalla sinun pitää periaatteessa lentää Tallinnaan asti, mutta jos olet vain käsimatkatavaroilla liikenteessä, sinua ei käytännössä sanktioida, mikäli esim. myöhästyt Tallinnan jatkolennolta. Ruumalaukkua et kuitenkaan saa mukaasi, ainakaan ilman, että joudut maksamaan helsinki-lipun ja tallinna-lipun hintaeron. Tulee siis kalliiksi eikä kannata yrittää.

Koita ostaa lippu yön yli pysähdyksellä Helsingissä, silloin käytännössä aina saa short-checkattua laukun vaan helsinkiin.

wysig

  • Vieras

Koita ostaa lippu yön yli pysähdyksellä Helsingissä, silloin käytännössä aina saa short-checkattua laukun vaan helsinkiin.
Ei taida toimia enää, kun Finnair & Finavia saivat edellisen illan lähtöselvityksen toimimaan eli suojattua lähtöselvitetyt matkatavarat.