Pallontallaajat.net

Istumapaikan varaaminen etukäteen (Finnair)

(Luettu 27446 kertaa)

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
Istumapaikan varaaminen etukäteen (Finnair)
« : 14.07.2008, 12:27:02 »
Lento Kiinaan on varattu tammikuulle. Finnairin kanta-asiakassivun kautta asetettujen valintojen pohjalta mulle on lätkästy ikkunapaikka A340:n siiven kohdalta. Onko paikkaa mahdollista vaihtaa esim. Customer Care Centerin kautta näin etukäteen? Siipi kun blokkaa maisemat >:( Check-inin yhteydessä varmaan onnistuu, mutta olisihan se helppo hoitaa nyt 6kk etukäteen.

Entä onko kahta erillistä varausta mahdollista "kytkeä toisiinsa", jolloin mulle ja seuralaiselle määräytyisi automaattisesti viereiset paikat? Mun varauksessa on paikka määriteltynä, seuralaisen varauksessa ei.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Istumapaikan varaaminen etukäteen (Finnair)
« Vastaus #1 : 14.07.2008, 13:21:48 »
Asiakaspalveluun soittamalla saa varattua paikat etukäteen ja pystyy mielestäni varaamaan myös seuralaiselle paikan jos on varausnumero tiedossa.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.07.2008, 14:25:21 »
Voiko noin paljon etukäteen?

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.07.2008, 14:30:02 »
Voiko noin paljon etukäteen?

Soittamallahan se selviää (eli en tiedä).

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.07.2008, 14:34:42 »
Kertokaa sitten ku jollain on jotain _tietoa_ asiasta :-)

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.07.2008, 11:05:15 »
Rivit 21-27 on turistiluokassa varattu Finnairin ja kumppaniyhtioiden tasokorttilaisille. Lisaksi varauloskaytavan rivi taaimmaisessa matkustamossa on blokattu lahtoselvitykseen saakka. Muille riveille voi varauksia kasittaakseni tehda netinkin kautta matkaa ostettaessa.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.07.2008, 16:56:46 »
Jos teet itse lähtöselvityksen netissä niin siinä voi itse valkata istumapaikat vapaina olevista.
Jos Kiinan tai Aasian lennoilla haluat nähdä koneesta maisemia niin pitää varata ikkunapaikka menosuunnassa koneen oikealta (styypuurin) puolelta.Auringon takia ;)

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.07.2008, 17:16:43 »
Rivit 21-27 on turistiluokassa varattu Finnairin ja kumppaniyhtioiden tasokorttilaisille. Lisaksi varauloskaytavan rivi taaimmaisessa matkustamossa on blokattu lahtoselvitykseen saakka. Muille riveille voi varauksia kasittaakseni tehda netinkin kautta matkaa ostettaessa.

Minä en oikein löydä evidenssiä tuolle riviasialle.

Varauloskäytäväpaikkaa ei saa kuka hyvänsä. Esim. liikuntarajoitteiset eivät voi istua niillä paikoilla. Tämä siis turvallisuuden takia.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2008, 20:40:38 kirjoittanut Electra »

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.07.2008, 20:36:50 »
Meillä on varattuna lennot Thaimaahan tammikuulle. Lennetään tosin noilla tilauskoneilla(TUIFly). Tälle lennolle pystyy paikkoja varaamaan vasta 60 vuorokautta ennen lähtöpäivää - poikkeuksena Premium- ja Extra-luokat, jotka piti varata heti.

Tällä lennolla on myös hinnat tietyille paikoille. Eli tarvitsee maksaa extraa, jos haluaa itse päättää missä istuu.
Halvimmat paikat alkaen 20€ meno-paluu ja kalleimmat 90€ meno-paluu.

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #9 : 15.07.2008, 20:53:29 »
Meillä on varattuna lennot Thaimaahan tammikuulle. Lennetään tosin noilla tilauskoneilla(TUIFly). Tälle lennolle pystyy paikkoja varaamaan vasta 60 vuorokautta ennen lähtöpäivää - poikkeuksena Premium- ja Extra-luokat, jotka piti varata heti.

Tällä lennolla on myös hinnat tietyille paikoille. Eli tarvitsee maksaa extraa, jos haluaa itse päättää missä istuu.
Halvimmat paikat alkaen 20€ meno-paluu ja kalleimmat 90€ meno-paluu.

Yleensä halpa- ja charter-yhtiöt laskuttaa siitä, että haluaa itse päättää missä istuu. Finnair ei reittilennoilla, lomalennoilla käsittääkseni voi ennakkoon ostaa itselleen tietyn paikan.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.07.2008, 02:14:10 »
Yleensä halpa- ja charter-yhtiöt laskuttaa siitä, että haluaa itse päättää missä istuu. Finnair ei reittilennoilla, lomalennoilla käsittääkseni voi ennakkoon ostaa itselleen tietyn paikan.
Alkaa aika moni "perinteinenkin" laskuttaa paremmista paikoista jos ei tarpeeksi kiiltävää kultapossukorttia löydy. Esim. KLM taitaa 50€ haluta parhaista karjapaikoista tavallisilta kuolevaisilta.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.07.2008, 08:21:30 »
Minusta Finnairin nettitsekkauksen voi tehdä vain vuorokautta ennen lentoa? Jatkolento minulla Cathay Pacific, ja niiden sivuilla lukee että 48 h ennen lentoa...

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.07.2008, 08:42:16 »

Varauloskäytäväpaikkaa ei saa kuka hyvänsä. Esim. liikuntarajoitteiset eivät voi istua niillä paikoilla. Tämä siis turvallisuuden takia.

No mulla on Finnair plussan mailikin asiasta.  ;) Totta se on jos eivat nyt ihan palturia kirjoittaneet.

Ja tosiaan varauloskaytavapaikan mukana tulee vastuutakin.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.07.2008, 09:18:44 »
No mulla on Finnair plussan mailikin asiasta.  ;) Totta se on jos eivat nyt ihan palturia kirjoittaneet.

En ole tuohon ikinä törmännyt. Riippunee tietty konetyypistäkin - niin ja lennosta.

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.07.2008, 12:35:25 »
Jos teet itse lähtöselvityksen netissä niin siinä voi itse valkata istumapaikat vapaina olevista.
Finnairin sivulta: "Voit tehdä lähtöselvityksen Internetissä aikaisintaan 36 tuntia ennen lähtöä."

Lensin sunnuntaina Saksasta Suomeen Finnairin A319-koneella (105-123 istumapaikkaa) ja tein lähtöselvityksen n. 34h ennen lennon lähtöä. Jo tässä vaiheessa lähes kaikki paikat olivat varattu, ainoastaan yhdeltä riviltä löytyi kaksi vierekkäistä, vapaata paikkaa.

Ilmeisesti Finnair siis istuttaa matkustajat paikoilleen ja check-in järjestelmä näyttää ainoastaan paikat mitä ei ole ollenkaan myyty. Itse kuvittelin, että paikka näkyy varattuna vasta, kun joku on oikeasti checkannut itsensä siihen.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 16.07.2008, 12:36:24 »
Näin arvelinkin kuten Jay edellä mainitsi.

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 16.07.2008, 12:44:58 »

Mä löysin juuri jonkinlaista evidenssiä. Katselin omaa varausta Amadeuksesta (kone A340): Rivit 21-27 kaikki varattu. Rivi 41 (eli taaimmainen varauloskäynti) kokonaan varattu. Rivit 55-56 eli viimeiset rivit (ja 54J & 54L) varattu. Kaikki muut paikat ovat vapaana.

Kyseessä tosiaan tammikuussa lähtevä lento.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.07.2008, 23:50:40 »
Finnairin sivulta: "Voit tehdä lähtöselvityksen Internetissä aikaisintaan 36 tuntia ennen lähtöä."

Lensin sunnuntaina Saksasta Suomeen Finnairin A319-koneella (105-123 istumapaikkaa) ja tein lähtöselvityksen n. 34h ennen lennon lähtöä. Jo tässä vaiheessa lähes kaikki paikat olivat varattu, ainoastaan yhdeltä riviltä löytyi kaksi vierekkäistä, vapaata paikkaa.

Ilmeisesti Finnair siis istuttaa matkustajat paikoilleen ja check-in järjestelmä näyttää ainoastaan paikat mitä ei ole ollenkaan myyty. Itse kuvittelin, että paikka näkyy varattuna vasta, kun joku on oikeasti checkannut itsensä siihen.

Noille Euroopan lennoillekin voi varata paikan vaikka kuukausia aikaisemmin Finskin tai kumppaniyhtion ns. tasokortilla. Paalle tulevat viela kaukolennoilla jatkavat joille varaus onnistuu myos varhaisemmassa vaiheessa joten ei ihme jos kone on online check-inin alkaessa jo varsin taynna.

Finnair varaa Euroopassa turistin kolme ensimmaista rivia tasokorttilaisille jonka lisaksi varauloskaytavat varataan myos paasaantoisesti talle porukalle. Muut rivit ovat vapaata riistaa lahtoselvityksessa.

Tasokortti irtoaa siis alkean 60.000 Finnairin pisteesta kalenterivuodessa. Muilla partnereilla pisterajat ovat yleensa matalammat.

Jay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 17.07.2008, 15:28:14 »
Tasokortti irtoaa siis alkean 60.000 Finnairin pisteesta kalenterivuodessa. Muilla partnereilla pisterajat ovat yleensa matalammat.
43.000 to go ;)

Edit: jaa että 60.000 oikein kalenterivuodessa :P

All Blacks

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.07.2008, 16:14:57 »

Ei kalenterivuoden aikana vaan seurantajakson, joka voi olla mikä tahansa 12kk pätkä. Millä partnerilla rajat ovat matalammalla? Ovat ne maileina pienemmät kuin kilometreinä, mutta tuntuis että jos lennät aina halvimmilla lipuilla, niin tasopisteiden keräys on vaikeaa.