Onko joku käynyt Pamplonassa bull run'in aikaan?

(Luettu 7539 kertaa)

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vinkkejä, majoitusneuvoja etc.?

katya

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Onko joku käynyt Pamplonassa bull run'in aikaan?
« Vastaus #1 : 20.07.2008, 21:41:43 »
Viime vuonna olin siellä viimeisessä juoksussa. Siis käymässä, ei uskaltanut juosta  ;)

Melkein veikkaisin, että siellä sen viikon aikana on majoitukset aika täynnä... Varmuutta siitä ei mulla tosin ole, itse oleskelin San Sebastianissa ja sieltä kulki tosi näppärästi bussit illalla Pamplonaan ja sitten aamulla takas.

Ehdottomasti näkemisen arvoinen tapahtuma!! Mun ranskalainen kaveri on suositellut myös tapahtumaa nimeltä Fete de Bayonne (kirjoitetaan suunnilleen näin), joka siis ranskan puolella. Kuulemma saman tyyppinen juhla, mutta ilman härkiä.

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.07.2008, 22:03:40 »
Majoitus on melko mahdoton varata siihen aikaan paikan päältä, etukäteen jos käy tuuri, ja hotellien hinnat voi olla kolminkertaiset.
Sinne vaan puskan juureen nukkumaan niinkuin muutkin fiestan aikana kodittomat tekevät. Olin siellä itse viime vuonna 3 yötä pahvilaatikossa nukkumassa, hieno tapahtuma mutta kannattaa ehkä yöpyä muualla josta hyvät kulkuyhteydet Pamplonaan, toisaalta tämä on hiukan ongelmallista koska juoksu on aina hyvin aikaisin aamulla.. No joo. Vinkkinä vielä et jos osaat kiivetä hyvin esim katuvalotolppaan niin siellä sitä taitoa voi hyödyntää nähdäkseen oikeesti vilauksen niistä häristä. :)

Benqqu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.08.2008, 13:23:11 »
Jep, hankalaa saada majoitusta paikanpaalta. Pitaisi alkaa jo nyt varaileen 2009 vuodeksi majoitusta koska Pamplonassa ei kauheesti hotelleja ole.
Itse olen ollut 2001 7 paivaa ja 2003 pari paivaa mestoilla San Ferminin aikaan. Ekakerralla olin kaverin kaverin kampilla joka opiskeli Pamplonan yliopistossa, meita tais olla noin 20 henkee siella aamuisin nukkumassa. Toisella kerralla nukuttiin autossa kolmestaan kovassa helteessa...
Jos oikeen muistan niin juoksu alkoi klo 8.00 ja siella piti olla jo hyvissa ajoin odottelemassa. Harkia enemman kannattaa varoa kannisia turisteja kun juokset.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.08.2008, 20:29:30 »
Olin Sanfermineissä viime kesänä pari ensimmäistä päivää. Majoittumisen suhteen tässä onkin jo kerrottu se, mitä osaisin kertoa: majoituspaikat ovat täpötäynnä. Itse lähdin tuonne parin kaverin kanssa aika extempore, yövyimme kaksi "yötä" puistossa vilttiin kääriytyneenä, kuten lukuisat muutkin. Tarjolla on myös jotain leirintätyyppistä majoitusta, mutta kuulemani mukaan aika kaukana Pamplonan ulkopuolella ja huonoin bussiyhteyksin.

Yö saattaa olla kylmä mutta koska menimme nukkumaan vasta encierron (juoksun) jälkeen, puistossa tarkeni ihan hyvin. Itse emme siis juosseet, mutta olipa se ihan hauska nähdä. Paikalla kannattaa tosiaan olla ajoissa varailemassa paikkaa aidan vierestä jos haluaa vilauksenkaan elukoista/juoksijoista nähdä.

Muita vinkkejä ehkä sen verran, että majoituksen lisäksi myös ruokatarjonta oli mielestäni aika surkeaa: lähinnä ylihintaisia patonkeja yms. ja useimmat ruokakaupat suljettuina ainakin viikonloppuna. Jos aikoo budjettimatkailla niin eväitä mukaan. Muutenkin kaupungissa oli aika festarimeininki, sangria, kalimotxo yms. virtaa ja paljon on humalaisia turisteja eri puolilta Espanjaa ja maailmaa. Jos ei halua erottua joukosta, niin kannattaa tosiaan sonnustautua kokovalkoisiin ja kaulaan ripustaa punainen huivi. Ei kannata kuitenkaan laittaa mitään kovin fiiniä päälle, omat vaatteeni saivat osumaa mm. supersoakerilla ammutusta sangriasta.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

tiah

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 06.10.2008, 20:46:49 »
Oikeesti,en käsitä tätä turistien vimmaa nähdä tän kaltaista viihdettä. Taitaapi olla turistit jotka pitää tätä järjetöntä perinnettä elossa.. hävetkää :/

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.10.2008, 21:28:26 »
Oikeesti,en käsitä tätä turistien vimmaa nähdä tän kaltaista viihdettä. Taitaapi olla turistit jotka pitää tätä järjetöntä perinnettä elossa.. hävetkää :/

Ymmärrän kyllä hyvin, ettei joku tajua tuota encierro-perinnettä (tai varsinkaan juoksua seuraavia härkätaisteluita), ei siinä minustakaan ole mitään erityisen viihdyttävää tai kannatettavaa.

Haluaisin kuitenkin huomauttaa että, vaikkakin kuuluisin, tuo bull run on vain osa Fiesta de San Ferminiä, Navarran suojeluspyhimyksen juhlaa. Pamplonassa on paljon muutakin ohjelmaa ko. juhlien aikaan (txupinazo, kulkueita, musiikkia yms). Esim. itse en tosiaan lähtenyt käymään ko. pippaloissa härkäjuoksun takia, enkä ole myöskään ikinä nähnyt esim. härkätaistelua. Halusin kuitenkin nähdä, millaisesta juhlasta on kyse, kun kerran tarjoutui mahdollisuus käydä siellä (asuin silloin Espanjassa). Ja olihan se mielenkiintoista, enkä kyllä tunne tarvetta hävetä sitä, että tuli käytyä.

Väittäisin myös, että enemmistössä tuolla ovat edelleen espanjalaiset ja paikalliset juhlijat. Ulkomaalaisia turistejakin on kyllä paljon, mutta ei tosiaankaan mitään enemmistöä.
que nunca deja de rolar

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.10.2008, 08:56:21 »
Ai ei ole enemmistö amerikkalaisia teinejä jotka ovat ekalla Euroopan matkallaan...? Olin liikenteessä jenkkitytön kanssa joka näki koti-ikävissään kutsumuksekseen jututtaa jokaista oikealla murteella englantia puhuvaa ihmistä. Se sanoi ettei millään pahalla mutta kun te eurooppalaiset olette kaikki niin eurooppalaisia että hän kaipaa välillä omankaltaistensa seuraa.  ;) Natiivien amerikkalaisten syväluotaavat keskustelut kuultuani pyörittelin taas vaan silmiäni; "Hey this Sangria costs only 4€ per litre", "I really love Spain, this bull run is so authentic", "I´ve already been to most everywhere in Europe, I´ve been here for two weeks".

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.10.2008, 21:24:29 »
Jaa-a, on kyllä sanottava, etten itse huomannut, että jenkkejä olisi ollut mikään enemmistö (oli niitä varmaan paljon, mutta en kyllä jutellut yhdenkään kanssa). Toisaalta itse puolestani liikuin espanjalaisten ja meksikolaisten kanssa siellä, joten ehkä minunkin kokemukseni on hieman värittynyt  :). Pysyn silti kannassani, että kyseiset cembalot vetävät myös paikallisia ja muualta Espanjasta olevia ihan älyttömästi, ei vain turisteja.
que nunca deja de rolar

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.07.2009, 19:32:21 »
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200907109909418_ul.shtml

Yksi ihminen kuoli ja kolme loukkaantui Pamplonan härkäjuoksussa perjantaina.

Kiistanalaisissa juhlissa on kuollut 15 ihmistä sitten vuoden 1911.

Muut osanottajat yrittivät auttaa härän puskemaa espanjalaismiestä kiskomalla eläintä hännästä ja hakkaamalla sitä kepeillä, mutta juoksija ehti saada surmansa. Rytäkässä loukkaantui yksi espanjalainen, argentiinalainen ja britti.

Edellinen kuolemantapaus Pamplonan tapahtumassa on vuodelta 2003.

Fiestassa loukkaantuu vuosittain satoja ihmisiä, mutta vammat johtuvat yleensä kaatumisista vanhankaupungin kapeilla kujilla.

tiah

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 10.07.2009, 20:55:43 »
Ei yhtään harmita kuoleman tapaukset tuolla eikä hetkauta pätkän vertaa. Sais enemmänkin väkeä noissa tapahtumissa laota niin ehkä loppuis toikin älytön huvi.
 Erityisesti tunnen mielihyvää jos joku matadori kuolee.. niitä sais kuolla useemminkin.

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #11 : 10.07.2009, 21:10:58 »
Ei yhtään harmita kuoleman tapaukset tuolla eikä hetkauta pätkän vertaa. Sais enemmänkin väkeä noissa tapahtumissa laota niin ehkä loppuis toikin älytön huvi.
 Erityisesti tunnen mielihyvää jos joku matadori kuolee.. niitä sais kuolla useemminkin.

Onks tää taas niitä eläinaktivisteja?! Tiesitkö muuten, että pelkkä kasvisruokavalio on luonnotonta?
I'm just one happy camper!

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.07.2009, 21:24:57 »
^Mitähän ihmeen tekemistä kasvisruokavaliolla on encierron kanssa tai sen enempää luonnollisuudenkaan kanssa?  ??? Ei nyt varmaan tule kellekään yllätyksenä, että ihmiset tekevät vähän kaikenlaista "epäluonnollista". Mitä tuohon kuolemantapaukseen tulee, niin onhan se vähän omaa tyhmyyttä/humalaisuutta/hätiköintiä, jos tuolla loukkaantuu tai kuolee, juoksijoille kun annetaan kuitenkin ihan kunnon etumatka niihin härkiin. (en nyt ehkä silti iloitsisi tästä kuolemantapauksesta, niinkuin nyt en iloitse kuolemantapauksista ylipäänsä. Ikävä juttu, toivottavasti ei toistu!)
que nunca deja de rolar

HKG

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.07.2009, 21:32:58 »
^^ tää kyseinen tytsy kyllä suree intialaisten kulkukoirien kohtaloa, mutta ihmisten ei niin ole väliä...toi kasvisruokavalio oli villi heitto. Oli likalta aika mauton kommentti.

tiah

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 10.07.2009, 23:15:43 »
Eli sun mielestä toi on ihan jees tapahtuma ja tollaset ylipäänsä ihan suotavia?
 En mä kauheesti sure jos joku vetää hirveet kännit ja hyppää auton rattiin ja ajaa puuhun, omaa tyhmyyttä jos lähtee moiseen ja jokainen varmasti tietää riskit.
 Tarpeeksi monta kuolemaa pitää tulla,että moiset lopetetaan. Tosin eiköhän nuokin lopu ilmankin ajan kanssa...

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 11.07.2009, 18:28:56 »
selittelyä...
Ensimmäinen viestisi oli kyllä todellinen pohjanoteeraus, riippumatta siitä mitä mieltä itse tapahtumasta tai eläimien "tarpeettomasta" tappamisesta on. Saman logiikan mukaan esimerkiksi Brasilian lentoturma oli tosi hyvä ja hauska juttu koska "ne niinq saastuttaa ja kaikkee". Harvoin palaa pinna minkään nettikirjoittelun takia, mutta nyt jouduin vetämään happea melkein 20 tuntia, ennen kuin pystyin edes näin rakentavaan kommenttiin.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.07.2009, 20:49:06 »
Mitenkään yhden ihmisen kuolemasta iloitsematta, niin miten tuota nyt voisi toisaalta hirveästi surkutellakaan? Tuleeko yllätyksenä jos joku kuolee moisessa spedeilyssä?

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 11.07.2009, 21:08:37 »
Ei tietenkään tarvitse surkutella, itsekin ajattelen tuota jonkinlaisena evoluutiona.. siitä on kuitenkin jonkin verran matkaa siihen, että toteaa tuntevansa mielihyvää jonkun kuolemasta. Oikeasti..

Itse aiheesta, yritän kesällä 2010 päästä paikalle. En mitenkään fanita tuota eläinten rääkkäystä, mutta tapahtumalla on hienot perinteet ja espanjalaisten tapa juhlia kolahtaa kovasti. Tapahtumassa ei tosiaan ole kyse pelkästään tuosta härkien juoksuttamisesta, siitä saa vain parhaat otsikot.

HKG

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 11.07.2009, 21:11:10 »
Mitenkään yhden ihmisen kuolemasta iloitsematta, niin miten tuota nyt voisi toisaalta hirveästi surkutellakaan? Tuleeko yllätyksenä jos joku kuolee moisessa spedeilyssä?
[/quote

eihän tässä nyt ketään olla suremassa. Mä lasken "spedeilyksi", että mennään Intiaan, tai oikeestaan nyt ihan mihin tahansa, ja yritetään olla niin lokaalia, niin lokaalia että!

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 11.07.2009, 22:39:09 »
itsekin ajattelen tuota jonkinlaisena evoluutiona..

Selitä toki tarkemmin.