Itsekunkin standardit matkalla?

(Luettu 11912 kertaa)

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Itsekunkin standardit matkalla?
« : 26.07.2008, 17:38:51 »
Virittelenpä uuden aiheen eräästä postauksesta "Miksi naiset ovat niin hankalia reissussa?" - ketjusta.

Postaus kuuluu näin:

Nykyisen kanssa pitää olla hyvät hotellit ja Michelin-tähtien ravintoloita, ja olemme hyvässä yhteisymmärryksessä sen suhteen. Molemmilla omat rahat, mutta kulut puolitetaan nipottelematta. Ikä ja kokemuskin tuo sopeutumiskykyä.

Tämä olikin mukavaa kuulla tällä foorumilla, joka on

"omatoimimatkailijoiden (reppureissaajat, interrailaajat, reilaajat, reppuselkämatkailijat, halpamatkailijat jne.) sivusto, josta löydät muun muassa muiden reissaajien kokemuksia ja vinkkejä, sekä ennen kaikkea tietoa siitä miten matkustaa mahdollisimman halvalla mahdollisimman kauas."

;D

Hyvä havainto sinänsä. Toisaalta en ole tänne foorumille liittyessäni havainnut mitään osallistujien rajoittamista esim. matkabudjettien suhteen.

Minäkin matkustan aina halvimmalla mahdollisella tavalla  - siis kun matkustan omalla rahallani. Halvin mahdollinen tapa koskee siis omaa kategoriaani, eli esim. hostelleissa (enkä varsinkaan missään 10 hengen dormeissa) en asustele (btw, näitten olemassaolosta kuulin vasta tällä foorumilla  - oppia ikä kaikki!).

Onhan täälläkin niitä, jotka halvalla matkustaessaan voivat yöpyä vaikka sillan alla, toiset taas haluavat mahdollisimman halvan hotellihuoneen hyvältä paikalta ja omalla kylppärillä. Minä haluan tietyntasoisen majoituksen mahdollisimman halvalla (eikä sen tarvitse olle viiden tähden hotelli, kunhan on persoonallinen paikka ja tietty palvelutaso).

Lisäksi voin kertoa, miten kolmen ruokalajin illallinen kaikkine amuse boucheineen ja väliruokineen sujuu yhden Michelin-tähden ravintolassa esim. kalliissa Lontoossa 17,50 sterling-punnan naurettavaan hintaan.

;)

« Viimeksi muokattu: 26.07.2008, 17:49:07 kirjoittanut Electra »

Rapa-Ripa

• Vieras
Vs: Itsekunkin standardit matkalla?
« Vastaus #1 : 26.07.2008, 18:24:53 »

Lisäksi voin kertoa, miten kolmen ruokalajin illallinen kaikkine amuse boucheineen ja väliruokineen sujuu yhden Michelin-tähden ravintolassa esim. kalliissa Lontoossa 17,50 sterling-punnan naurettavaan hintaan.

;)

No kerro.

Voishan tota joskus koittaa jos siitä tulee maha täyteen ja, eikä oo mitään kastiketta sutattu pensselillä hienoks kiekuraks lautaselle, ja sitten joku mitätön ruokapallukka feng-shui periaatteen mukaaan siihen viereen. Mulla kun on sellanen kuva noista dunlop ja michelin aterioista.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.07.2008, 18:37:09 »
No kerro.

Voishan tota joskus koittaa jos siitä tulee maha täyteen ja, eikä oo mitään kastiketta sutattu pensselillä hienoks kiekuraks lautaselle, ja sitten joku mitätön ruokapallukka feng-shui periaatteen mukaaan siihen viereen. Mulla kun on sellanen kuva noista dunlop ja michelin aterioista.

No aika paljon rajoitat kylla itseasi... ;) Mutta kyllahan se luonnollisen ja terveellisen ruoan vierastaminen on suurten ketjujen toimesta rokotettu syvaan suomalaisiin.

Omalla kohdalla kiinnostaa ennenkaikkea ketjujen valttaminen ja perhe-ja pienyritysten tukeminen kaikessa matkailussa. Lennoilla suosin tosin ns.mahdollisimman mukavaa matkustustapaa.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #3 : 26.07.2008, 18:43:18 »
No kerro.

No aika paljon rajoitat kylla itseasi... ;) Mutta kyllahan se luonnollisen ja terveellisen ruoan vierastaminen on suurten ketjujen toimesta rokotettu syvaan suomalaisiin.

Miten niin rajotan? Kun en ole ikinä syönyt Michelinin ruokaloissa niin kysyn että tuleeko niiden annoksista maha täyteen. En tiedä onko se totta vai ei mutta mulla on semmonen mielikuva että niiden annoskoot sopii joillekin kokaiinikuurilla oleville anoreksiasta kärsiville malleille, mutta raavas työmies voi jäädä nälkäseksi.
Mun mielestä 17.5 puntaakin on jo paljon syömisestä.

Suurten ketjujen ravintoloissa en syö minäkään.

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.07.2008, 19:18:10 »
Oma standardini on yksinkertainen:
- oma huone (jos on samaan seurueeseen kuuluvia, voin toki jakaa huoneen - yksin matkustaessa kokonaan oma huone)
- hotelli vai hostelli, ei väliä (kuten ei myöskään huoneessa tai käytävällä olevilla mukavuuksilla - en kuitenkaan suostu majoittumaan epäsiisteihin lääviin)
- lennot mahdollisimman halvalla, vaikka sisältäisi vaihtoja (tällä hetkellä vain Germanwings on lentoyhtiöistä omalla mustalla listallani)
- lämmintä ruokaa vähintään kerran päivässä (pikaruokaravintolakin käy, mutta mieluummin jossakin oikeammassa ravintolassa)
- aamiaisesta ja ylipäätään ruokailuista ei tingitä tai olen kärttyinen :)
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #5 : 26.07.2008, 19:34:36 »
Mulla on tiukat standardit. Koska pidän pitkistä lomista ja olen köyhä, menen halpoihin kohteisiin ja valitsen tähdettömiä majoitus ja ravitsemusliikkeitä.
Dormeissa en ole enää niin viihtynyt. Ei sillä etteivät kelpaisi, mutta olen alkanut kuorsaamaan enkä halua häiritä ihmisiä.
Ruokapaikkojen valinnassa oman hankaluutensa tuo se että olen gluteiinittomalla ruokavaliolla ja  vihdoin taas monen vuoden tauon jälkeen kasvissyöjä, vaikka pitkään keräsin huonoa karmaa ahmimalla eläinystäviäni.  :'(
Noilla vaatimuksilla Intia on aika luonnollinen matkakohde. Sinne taas pitäisi vuodenvaihteen jälkeen mennä muutamaksi kuukaudeksi köllöttelemään.

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.07.2008, 19:46:15 »
Dormeissa en ole enää niin viihtynyt. Ei sillä etteivät kelpaisi, mutta olen alkanut kuorsaamaan enkä halua häiritä ihmisiä.

Sama vika :) Ja ainakin erään kahden tuplatonnitallaajan kanssa samassa huoneessa vietetyn yön jälkeen, molemmat vaikuttivat tämän kyllä havainneen  ::)
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

FightingStar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.07.2008, 19:58:36 »
Nykyään tuntuu pärjäävän vähemmällä kuin ennen. Rautatieaseman odotushuoneen penkki edustaa suurinpiirtein sitä luksusta mitä majoitukseen tulee - kun totta puhuen en vaan jaksa lähteä etsimään halpaa majoitusta ympäriinsä, nukahtaa sitten mihin nukahtaa eli yleensä bussiin tai junaan. Tai jos joku tulee tarjoamaan halpaa yösijaa niin en välttämättä kieltäydy... Ruuaksi mitä kioskista löytyy, eli yleensä kebabia oluella huuhdeltuna. Matkat yleensä busseilla, laivoilla ja junilla, poliisiauto ja taksikin on testattu, muutamista kilometreistä kun puhutaan niin yleensä kävellen mennään. Lentokoneita en käytä, vaikka halvaksi voisi tullakin.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #8 : 27.07.2008, 01:15:22 »
Onhan se kiva, jos on oma huone ja kaikki, mutta useimmiten hostelleissa yòpyminen ja Michelin-raflojen kaukaa kiertàminen on se paras ja halvin tapa. Mà yleensàkin vierastan hienoja hotelleja ja ravintoloita, koska ne ovat persoonalittomia.
Paremman henkilòkohtaisen palvelun ja fiiliksen saa esim. perheomistuksessa olevasta pienestà hotellista tai B&B-paikasta ja ruoan suhteen suosin paikallisten kàymià paikkoja.
Mut jotain rajoja ja standardeja pitàà silti olla: en màkààn nyt ihan missà vaan nuku ja ihan mità vaan syò. Kunhan ei lattialla tartte nukkua ja lehmànaivoja syòdà, niin kaikki on jo suht mallillaan. Yleensà yritàn etsià myòs majoituksen, jossa on oma WC/suihku, mutta jos se ei jàrjesty, niin nou hàtà. Eihàn sità ole tarkoitus jààdà majoituspaikkaan asumaan! ;)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.07.2008, 11:39:55 »
Lennot yritän aina saada mahdollisimman halvalla, majoituksessa haluan oman huoneen, wc voi hyvin olla käytävällä. Syömisestä ja ostoksista ja yleensäkin mitä teen paikan päällä, en kitsastele.
Rapa-Ripa, pidätkö tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota myös matkoilla?
Soarele este galben

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #10 : 27.07.2008, 11:54:11 »
Rapa-Ripa, pidätkö tiukkaa gluteenitonta ruokavaliota myös matkoilla?

Mä matkustelen Euroopan ulkopuolella. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Intiassa voi melkein pitää sääntönä, että jos syö samaa kuin paikalliset, niin se on gluteenitonta.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.07.2008, 12:00:14 »
Tähtilö ravintoloihin ei taida meikäläisen reissuvetimissä päästä sisään, muuten kävisin kyllä ihan mielenkiinnosta katsastamassa meiningit. Muuten mennään puhdas punkka, suihku, keittiö osastolla. Mihinkään rotanloukkoihin, tyyliin mikähän se tämä iso ruskea läikkä tässä patjassa on, en mene. Myöskään tommoinen hc meininki muutenkaan ei iske. Jos väsyttää ja vit***** niin silloin otetaan hotellihuone, siis se parempi. Jos nälättää ja oikeaa ruokaa haluaa ( Huom. Lapset! Kebab ei ole oikeaa ruokaa) niin silloin etitään semmonen mesta että lautasen reunalla on se salaatin lehtikin ( puhdas). Ei vain viitsi lähteä kärsimään parin euron takia muille mailla vieraille....vanhaksi tässä kai tulossa........ :-\

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.07.2008, 12:01:10 »
Kysyin sen takia koska itsekin olen gluteeniton vege ja saan muilta keliaakikoilta aika murhaavia kommentteja kun matkustan peräti ilman kielikäännöstä enkä koskaan tivaa ruuan ainesosia tai kuskaa omia leipiä mukana... Luin mm yhden jutun jossa Afrikassa matkalla ollut keliaakikko ei uskaltanut syödä suunnilleen yhtään mitään kun ei voinut olla sataprosenttisen varma ruuan gluteenittomuudesta. Itse taas kuulun varmaan näihin liiankin rennosti ottaviin. Mukavaa että en kuitenkaan ole ainoa! :)
Soarele este galben

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #13 : 27.07.2008, 12:09:59 »
Sanotaan nyt vielä että Pohjois-Intiassa käytetään enemmän vehnää. Siellä se naan, roti, chapati tai muu lättänä leipä on yleensä vehnästä tehty.
Etelässä sitten käytetään muita viljoja ja esim. masala dosa, semmonen pannukakun näköinen hökötys on tehty linssijauhoista.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 27.07.2008, 12:51:17 »
Miten niin rajotan? Kun en ole ikinä syönyt Michelinin ruokaloissa niin kysyn että tuleeko niiden annoksista maha täyteen. En tiedä onko se totta vai ei mutta mulla on semmonen mielikuva että niiden annoskoot sopii joillekin kokaiinikuurilla oleville anoreksiasta kärsiville malleille, mutta raavas työmies voi jäädä nälkäseksi.
Mun mielestä 17.5 puntaakin on jo paljon syömisestä.

Suurten ketjujen ravintoloissa en syö minäkään.

No, noita Michelinin tahdittamia paikkoja on laidasta laitaan ja kokit ja omistajat on kaikki eri filosofialla liikkeella. Eika ne Michelinin arvostelijat taida ihan kokaiinikuurilla olla joten sita on turha pelata.

Mutta ei toki mikaan tahti tai vastaava itseisarvo ole vaan syo siella missa tykkaa. Lahinna tarkoitin etta ei nyt sulje lahtokohtaisesti jotain paikkaa kokemuspiirinsa ulkopuolelle jos ei ole mitaan terveydellisia esteita.

Monessa "kalliimmassa" ravintolassa on muuten lounasaikaan paljon halvempi setti tarjolla. Ja jos alkavat vaatetuksesta tai muusta nipottamaan niin omapa on hapeansa.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2008, 12:52:55 kirjoittanut vekkuli »

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 27.07.2008, 13:02:16 »

Monessa "kalliimmassa" ravintolassa on muuten lounasaikaan paljon halvempi setti tarjolla.

Juuri näin. Esim. Monte Carlon Louis XV:ssä syö lounasta 150 € / pp (ja se olikin mielenkiintoinen kokemus). Joissain paikoissa (kuten tuokin yhden tähden Michelin-ravintola, johon viittasin aloituspostauksessani Lontoossa) on hiukan suppeampi lista ja halvempi hinta, jos sinne menee aiemmin  illalla, kuten tässä tapauksessa ennen 19.30, mikä lienee suomalaiselle ihan passeli illasteluaika.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2008, 13:04:49 kirjoittanut Electra »

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 27.07.2008, 15:20:30 »
Eipa meilla sen kummempia standardeja ole. Koskaan ei ns. torsata, vaan vertaillaan kylla hintoja. Yleensa kaytamme ketjumotelleja tai -hotelleja, sijainti on tarkea. Ruokapaikat on ihan mielijohteen mukaan. Illallinen on vahan parempi ateria, ei kuitenkaan Michelin tahden rafla, aamiainen ja lounas mita sattuu. Usein ostamme kaupasta.
Ostoksilla kayn, ja ostan mita haluan. Nykyaan enemman kotiin jotain yhteista.
Kraasaa en enaa osta. 

"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.07.2008, 15:26:05 »
"Törsääminen" on myös aika subjektiivinen juttu. Joku voi pitää lounasta Louis XV:ssä törsäämisenä, mutta minä sijoitin siihen ihan mielelläni. Olihan se paljon mielenkiintoisempi juttu kuin jonkun schwarman heittäminen huuleen kadulla. Joskin täytyy sanoa, että jälkimmäinenkin saattaa kuulua repertuaariin joskus ja hyviähän nekin ovat. Aina tilanteen mukaan!

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.07.2008, 15:44:26 »
"Törsääminen" on myös aika subjektiivinen juttu. Joku voi pitää lounasta Louis XV:ssä törsäämisenä, mutta minä sijoitin siihen ihan mielelläni..

Ei minusta tuo ravintola elamys ole torsaysta sellaiselle, joka sita arvostaa. :)
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #19 : 27.07.2008, 16:23:11 »
"Törsääminen" on myös aika subjektiivinen juttu. Joku voi pitää lounasta Louis XV:ssä törsäämisenä, mutta minä sijoitin siihen ihan mielelläni..

Ei minusta tuo ravintola elamys ole torsaysta sellaiselle, joka sita arvostaa. :)

Minä en henk. koht laittaisi ikipäivänä safkaan noin paljon rahaa. Luulenpa että vaikka olisin rikas, en viitsisi ruokaan laittaa noin paljon, vaan ostaisin sitten jotain muuta. Ruokahan on vain polttoainetta ruumiille että jaksaa sitten tehdä kaikkea kivaa.
No mä olenkin mä enkä tajua esim. miksi jostain viinistä maksetaan hitosti rahaa. Känniin tulee hanapakkauksen vinkulla ja vaikutushan se on tärkein, vai mitä? Jos viineistä ja viinasta ei tulis känniin niin eihän niitä hullukaan joisi.