Etelä-Amerikka - turvallisuus?

(Luettu 51765 kertaa)

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Etelä-Amerikka - turvallisuus?
« Vastaus #20 : 01.06.2009, 08:50:01 »
Sieltä multa tultiin rannalta viemään koru kaulasta,

Olisiko tämä voitu jotenkin välttää  ;)?

Tottakai olisi, eikä se koru mikään arvokas ollutkaan. Pointti on vain se että Aasiassa yms koruja ei ole kaulasta viety, joten kyllä Brasilia on selkeästi turvattomampi paikka - olisi asia kuinka vältettävissä tahansa.
Go where you want to be.

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.06.2009, 08:55:53 »
Menee vähän tänhetkisen keskusteluteeman vierestä mut aiheeseen liittyen kumminkin: mitä mieltä ootte, kannattaako tällaisen 18v perussuomalaisblonditytön lähteä kiertämään yksin lattareita? olisin lähdös lokakuussa reiluksi kuukaudeksi brasseihin ja mahdollisesti toiseen lattarimaahan mikäli saisin halvat menopaluut brasseista esim santiagoon chileen. siksi yksin et kaikki muut on tossa vaiheessa viel lukiossa, jatko-opinnoissa tai intissä mut mulla on vaan ens vuonna kirjoitukset ja aattelin heti syksyn kirjoitusten jälkeen lähteä. en olis täysin turisti koska olin vaihtarina vuoden espanjassa ja pärjään tosi hyvin espanjan kielellä (en tosin portugalilla, mut luotan et brasseis pärjää espanjal ja kädenhuidonnalla :D) mutta onko silti suurikin riski lähteä tollaiseen reissuun yksin?

En ehkä suosittelisi yksin lähtemään tuollaiselle reissulle - mitäs jos valitsisit matkakohteeksi jonkin muun maailman kolkan? Mutta toisaalta, jos seikkailuhenkeä riittää ja on valmis ottamaan riskejä niin mikäs siinä - kyllähän tuo varmasti olisi hieno kokemus. Ehdottoman varuillaan pitää kyllä olla. Itse valitsisin ennemmin vaikka kaakkois-Aasian tai Itä-Euroopan kiertelyn.

Ilmoittelepa mihin lopputulokseen tulet!:)

PS. Pitäisiköhän minun uskaltaa tehdä Etelä-Amerikan kierros, jotta pääsisin EA:n pelkäämisestä eroon? :-\

Go where you want to be.

Ikiliikkuja_

• Himoreissaaja
  • Aivot narikassa ja lappu hukassa
    • Profiili
« Vastaus #22 : 03.06.2009, 04:18:26 »
Brasiliassa on vaarallista, en tieda lisaako vaarallisuutta se etta olet blondi ja nuori. Ulkona ei pahemmin pimean jalkeen kannata liikkua ja kusettajia on siella taalla,esim ravintolalaskuun lipsahtaa tilaamatonta tavaraa. Ryostetyksi tulemisen riski on oikeasti Suuri. Siis hostelliin paivasaikaan bussilla tms, tutkimusretket sielta muitten kanssa taksilla tai useammalla taksilla tarpeellisiin paikkoihin. Naita eivat ole esim favelat!

Mukaan kannattaa ottaa esim 50 tai 80 reais, kopio passista!!! eika paljon muuta. Yrita valttaa kaikkea mista loistaa kilometrien paahan etta olet turisti. EI siis kameroita ja muuta rojua kannata kanniskella jos ei halua antaa niita pois. Liikkuminen siis pimean jalkeen taksilla, enka suosittele edes raavaammille miehille mitaan extreme-kavelyreitteja.. olen itse roteva laskihko jatka ja silti, ei tehnyt mieli pyoria yksin pimealla. No okei, Porto seguroa ei lasketa. Monia ryostettiin Riossa meidan hostellistakin ja tarinoita kuulin tarpeeksi paljon, eli liikaa. Paivallakaan ei ole ns. turvassa. Ja kannattaa olla se ryostoraha aina, eli 20-30 reais ylimaaraista jolla ryostaja  saa - niin, paljon sokeriruokoviinaa tai vahan kokaiinia.

Edit.

tulipa viela mieleen etta tosiaan se passin kopio riittaa rahaa vaihtaessa - poliisit sita eivat kysyneet koskaan tai muutenkaan menemisiini puuttuneet - ja kerran rahanvaihtokin onnistui vaikkei ollut edes kopiota ja sita kysyivat.  Muilla kerroilla sita ei edes kysytty. Maa on niinkin kummallinen etta henkkarista saa poliisin leimaaman ja "sinetoidyn" kopion joka on laminoitu matkaansa jos maassa asuu.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2009, 09:31:24 kirjoittanut Ikiliikkuja_ »
Ainoa kahleeni olet Sinä, kulkurin iltakalja
  -Hassisen Kone

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #23 : 06.06.2009, 20:13:53 »
PS. Pitäisiköhän minun uskaltaa tehdä Etelä-Amerikan kierros, jotta pääsisin EA:n pelkäämisestä eroon? :-\

Matkustusta voi harjoittaa turvallisesti ja vähemmän turvallisesti. Jos aikoo matkustaa kengännauhabudjetilla (halvimmat hostellit, bussit, junat ja ravintolat sekä paljon jalkapatikkaa), niin on ensikertalaisena syytä tarkkaan pohtia, miten eräissä Latinalaisen Amerikan maissa (tai tarkemminkin eräillä alueilla) on turvallisinta toimia.

Raha tuo turvallisuutta, kun voi ostaa laatua majoitukseen ja matkustukseen, paikallisia matkapalveluita, ottaa taksin pahemmin tinkimättä, omat opaspalvelut jne. Rahan avulla myös näkee ja kokee enemmän, kun aika ei kulu penninvenytysjärjestelyissä. Jos raha on tiukilla, niin se on sitten itsestä kiinni haluaako maksaa pitkästä matkustusajsta vai laadusta.

Itse satsasin turvallisuuteen ja laatuun Perussa ja Boliviassa emmekä silti saaneet matkakumppanin kanssa yhdessä menemään paikan päällä lähellekään sataa euroa päivässä. Ei ollut oikeasti kovin paljoa, kun oli varauduttu lähes tuplabudjettiin.

Jos tärkeää on ulkomailla vietetty aika, niin sitten vaan rauhallisiin paikkoihin relaamaan minimibudjetilla.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 15.06.2009, 13:16:02 »
Itse satsasin turvallisuuteen ja laatuun Perussa ja Boliviassa emmekä silti saaneet matkakumppanin kanssa yhdessä menemään paikan päällä lähellekään sataa euroa päivässä. Ei ollut oikeasti kovin paljoa, kun oli varauduttu lähes tuplabudjettiin.

Jos tärkeää on ulkomailla vietetty aika, niin sitten vaan rauhallisiin paikkoihin relaamaan minimibudjetilla.
Ei se Etelä-Amerikka niin paha ole, Buenos Airesia on tälläkin palstalla haukuttu turvattomaksi. Siellä on kuitenkin alueita, missä perheet käyvät iltaisin syömässä ja vanhukset ulkoiluttavat koiria yhdentoista aikaan illalla ja ei tunne oloaan mitenkään uhkaavaksi. Ainakin Argentiinassa ja Chilessä olen tummahiuksisena uskaltanut liikkua aika huolettomasti, eikä suuni avatessani paljastunut kielitaidottomuuskaan ole vielä saanut ketään hyökkäämään kimppuuni.

Itse liikuin Perussa ja Boliviassa 2008 lyhyen ajan enkä saanut edes neljääkymmentä euroa päivässä menemään. Ei tarvinnut sniiduilla, turvallista oli ja joka yö yhden hengen huoneessa (lukuunottamatta yhtä yöbussimatkaa). Omien kokemusteni valossa turvattomuutta liiotellaan ja aika harvoin kanssamatkustajillekaan oli mitään pahempaa sattunut. La Pazissa tosin varoiteltiin menemästä taksiin, joten kävelyksi meni.  :-\  Aina kannattaa myös katsella, ettei ihan pahimmalle slummialueelle mene ja varmuuden vuoksi voi toki majapaikan respasta tiedustella alueen turvallisuutta. Yleensä saa rehellisen vastauksen ja jos hento 20-vuotias respantyttö uskaltaa liikkua yöllä kävellen, niin varmaan minäkin sitten uskallan.

Brasialiasta kokemukset rajoittuvat Foz do Iguazun kaupunkiin, missä pääkadun vartta pitkin uskalsi liikkua pimeälläkin. Muualta Brasiliasta ei kokemuksia ole, mutta siellä olisin varovaisempi. Olen ymmärtänyt omaisuusrikollisuuden siellä aika paljon suuremmaksi ongelmaksi kuin Argentiinassa ja Chilessä. Portugalia en osaa, mutta suunnitteilla on sielläkin matkustella joskus.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

Ikiliikkuja_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 15.06.2009, 16:58:52 »
Buenos Airesissa nyt kaksi viikkoa olleena olen nahnyt jonkunsortin rajahdyksen kun taksin moottoritilaan oli ilmeisesti asennettu pienehko pommi, luultavasti ilotulite joka rajahti startattaessa (olin 5 metrin paassa joten hyva ettei kummempaa), kuullut 2 x ns ketsuppihuijauksesta - toinen maalilla ja toinen keitolla tms, joissa toisessa kamera vaihtoi omistajaa mutta tytto kerkesi napata sen takaisin, yksi ex-kamppis ryostettiin tossa keskustassa hostellilta pari korttelia 10 aikaan illalla,(saman kundin lokeroon murtauduttiin jossain toisessa hostellissa), taksissa 100 peson nopea vaihto 10 pesoon, ja viime yona Kolumbialainen kamppis oli ryostetty, silmanymparykset ja poskipaat mustelmilla ja ruhjeilla seka otsassa verinaarmuja.(en kysellyt viela yksityiskohtia.)

Yhden ainoan tappelunnujakan olen nahnyt, yokerhossa ja se loppui varsin lyhyeen jarkkarien toimesta.

Ei taalla oloaan silti voi sanoa epaturvalliseksi tuntevansa. (ainakaan Brasiliaan verraten :D )
  -Hassisen Kone

BaNana

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 22.06.2009, 22:19:47 »
Vuoden lattareissa viettäneenä jouduin itse vain tuon argentiinalaisen taksikuskin setelinvaihtovedätyksen uhriksi, ja sekin reissun ekana iltana matkalla lentokentältä hostellille, kun pää oli jo valmiiksi pyörällä. Se olikin kai sitten hyvä (ja pieni) oppiraha, olinpahan loppuvuoden tarkempana ;) Vietin Buenos Airesissa useita kuukausia ja sain sinä aikana olla todistamassa useitakin ketsuppitemppuja ja laukun kähmimisiä metrossa, mutta itse sain onneksi pitää omaisuuteni.
Ja tilaisuushan tosiaan tekee varkaan, etenkin köyhissä maissa. Ystäväni sai kokea ketsuppiklassikon sattumanvaraisen version, kun sai yläilmoista linnunkakat päälleen, ja apua tarjonnut mukava pariskunta yritti putsata samalla myös käsilaukun sisällön. Vaikka kaikenlaista näki ja kuuli, en silti koskaan tuntenut oloani uhatuksi, vaikka matkustinkin yksin ja pienellä budjetilla. Ehkä olin liikaakin liikkeellä tietyllä "vaikka muille, niin ei minulle voi käydä niin" -asenteella...
Voy caminando por la vida, sin pausa pero sin prisa

Ikiliikkuja_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 23.06.2009, 00:52:09 »
Vuoden lattareissa viettäneenä jouduin itse vain tuon argentiinalaisen taksikuskin setelinvaihtovedätyksen uhriksi, ja sekin reissun ekana iltana matkalla lentokentältä hostellille,

Samassa tilanteessa se ruotsalainen 90 pesoaan menetti :D

Lisaksi vaaraa rahaa on sattumanvaraisesti liikenteessa.
Kannattaa tsekata isommat setelit.
  -Hassisen Kone

BaNana

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 24.06.2009, 21:58:34 »
Jeps, olinkin jo unohtanut tuon väärennetyn rahan ongelman, sitähän sai aivan säännöllisesti vaihtorahana isommissakin ruokakaupoissa, ja jopa joskus automaateista.
Voy caminando por la vida, sin pausa pero sin prisa

Pumbae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 13.07.2009, 14:18:33 »
Itse on pakko sanoa, että hämmästelen erityisesti Buenos Airesista kerrottuja tapauksia. Kyllä niitä varmasti sitten sattuu kun näin paljon siitä puhutaan. Itselleni ei kuitenkaan käynyt missään vaiheessa oikeastaan mitään. Olin 8kk lattareissa, josta 6kk Buenos Airesissa opiskelemassa. Asuin paikallisten kanssa ja elin heidän kanssaan (en siis vain hengannut koko aikaa Palermon tai Recoletan kattoterasseilla turvassa). Koko tänä aikana en nähnyt yhtäkään ketsuppitemppua tms. Kerran oman laukkuni vetoketjua yritettiin avata metroon mentäessä, mutta senkin huomasin kun nainen painautui niin kummallisen lähelle selkää... Mitä nyt on matkustelevaa jengiä seurannut, niin vähiten ongelmia on niillä, jotka elävät "normaalisti" missä ovatkaan. En ole ikinä suosinut erityisiä piilotettavia rahapusseja tai mitään ketjutettuja pussukoita. Sen sijaan frendeiltä jotka Bairesin metrossa kulkivat puristaen reppuaan rystyset valkoisena itseään vasten, lähti paljon helpommin kamaa. Monet sanovat, että asenteeni on liian huoleton, mutta ainakin tähän mennessä se on toiminut.

Ikiliikkuja_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 17.07.2009, 04:35:00 »
Itse on pakko sanoa, että hämmästelen erityisesti Buenos Airesista kerrottuja tapauksia. Kyllä niitä varmasti sitten sattuu kun näin paljon siitä puhutaan. Itselleni ei kuitenkaan käynyt missään vaiheessa oikeastaan mitään. Olin 8kk lattareissa, josta 6kk Buenos Airesissa opiskelemassa. Asuin paikallisten kanssa ja elin heidän kanssaan (en siis vain hengannut koko aikaa Palermon tai Recoletan kattoterasseilla turvassa). Koko tänä aikana en nähnyt yhtäkään ketsuppitemppua tms. Kerran oman laukkuni vetoketjua yritettiin avata metroon mentäessä, mutta senkin huomasin kun nainen painautui niin kummallisen lähelle selkää... Mitä nyt on matkustelevaa jengiä seurannut, niin vähiten ongelmia on niillä, jotka elävät "normaalisti" missä ovatkaan. En ole ikinä suosinut erityisiä piilotettavia rahapusseja tai mitään ketjutettuja pussukoita. Sen sijaan frendeiltä jotka Bairesin metrossa kulkivat puristaen reppuaan rystyset valkoisena itseään vasten, lähti paljon helpommin kamaa. Monet sanovat, että asenteeni on liian huoleton, mutta ainakin tähän mennessä se on toiminut.

Nojoo, ei se Buenos Aires paha paikka ole, melkein 4 viikkoa siella pyorin ja menetin ehka 50 pesoa taksien ylihinnoitteluna ja siina kaikki. Itsella mitaan reppuja matkassa ole muutenkaan, jos en ole siirtymassa rinkan kanssa. Muovikassissa ne rojut kulkee, eli jotain juomaa ja marketin ruuat.

Vaaria seteleita,kymmenpesoisia sain mielestani joitain - nayttivat kuitenkin siinamaarin aidoilta etten edes tieda olivatko vaaria. Kelpasivat kuitenkin mukavasti joten tappioita ei tullut.

Kuulin myos yhden "uuden" variaation bussiasemakusetuksista: vanha mies kavelee ja tiputtaa avaimet, kun huikkaat peraan niin han ei huomaa - jos lahdet viemaan avaimia, rinkkasi vaihtaa omistajaa :-D
  -Hassisen Kone

Olav

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 28.07.2009, 14:45:26 »
Buenos Airesissa on paikallisten mukaan alueita joille ei kannata mennä. Itse näin muutama vuosi sitten kun vietin kaupungissa pari päivää keskustassa kuinka kadulla mieheltä vietiin illalla laukku.  Tosin olen kyllä siellä yöaikaan kulkenut kadulla (tosin en yksin).

Syksyllä olin Ecuadorissa ja sielläkin pikkukaupungissa veivät porukalla saksalaiselta kokeneelta reissaajapariskunnalta laukut pienellä linja-autoasemalla kuudelta aamulla.

Olen reissannut kolmeen otteeseen E-amerikassa ( Brasilia, Uruguay, Argentiina, Paraguay, Chile, Bolivia, Peru Ecuador) ja voin sanoa että matkaoppaiden ja paikallisten varoitukset eivät ole turhaa vaan ne on luettava/kuunneltava TARKKAAN, jos haluaa nauttia lomastaan ilman suurempia ongelmia.

Uruguayta on kehuttu täällä turvalliseksi. Tunnen ihmisiä jotka ovat asuneet Montevideossa ja valitettavasti myös Montevideossa voi huonolla tuurilla tulla ryöstetyksi eli sielläkin kannattaa olla varovainen. Rankkaisin silti Uruguayn, Argentiinan ja Chilen suht turvallisiksi maiksi, mutta varovaisuus ei ole pahasta!

TahtooReissuun

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 27.08.2009, 23:53:59 »
Perussa oltiin kevättalvella muun muassa Limassa ja Cuscossa kolmen hengen tyttöporukalla. Yhtään vaaratilannetta ei ollut, eikä turvaton olo. Yksin ei liikuttu juurikaan, ehkä päiväsaikaan maksimissaan parin sadan metrin matka  ;D Kyllähän jotain huutelua saattoi kuulua harvoin, mutta paljon pahempaa oli esimerkiksi Intiassa. Kyllä omalla käytöksellään ja maalaisjärjellä voi vaikuttaa asioihin. Limassa todella turvallinen olo, koska poliiseja ym. joka puolella.

rabid

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 28.08.2009, 21:19:18 »
Juuri tulin matkalta Perusta ja Venezuelasta. Pari kuukautta meni Perussa ongelmitta. Kertaalleen näytti siltä että minulle koetettiin antaa väärää rahaa. ( Lipunmyyjä kaivoi vaihtorahan povitaskustaan eikä pinkasta johon maksettiin, mutta en hyväksynyt tätä seteliä jossa ei näyttänyt olevan metalliviivaa kuten muissa). Kuuntelun kyllä paikallisten kehoituksia missä ei kannata liikkua yksin yöllä.

Venezuelassa tuli yksi ryöstöyritys keskellä päivää. Pari kloppia ilmaantui takaa keskellä päivää vilkkaasti liikennöidyllä kadulla ja toinen nappasi rinnuksistani kiinni ja koetti ilmeisesti saada minua sivukujalle. Vilkaisin nopeasti ympärilleni, otin vähän paremman asennon ja karjaisin vihaisesti jonka jälkeen juipit päättivät jättää homman sikseen. Muutaman kymmenen metrin päässä oli kuitenkin muita ihmisiä. Tyypillä oli jotain toisessa kädessä, mutta en sitä siinä ehtinyt tunnistaa pyssyksi tahi puukoksi, joka olisi saattanut muuttaa toimintaani.. Minulla oli rinkka mukana joka varmaan houkutteli hulttioita. Myöhemmin sitten kuulin että tuo alue on vähän kehnompaa seutua jonne ei turistin kannata yksin lähteä.

Pari kertaa sain rahasta väärin takaisin, tappiot yhteensä kuitenkin alta viitisen euroa. Isompien summia ei edes yritetty huijata mutta monesti summasta puuttui yksi bFs. Viimeinen huijausyritys tapahtui vielä lentokentällä..

Rike2.1

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kolumbia ja Venezuela
« Vastaus #34 : 11.11.2009, 09:33:44 »
Olisi vuoden alussa tarkoitus lähteä ensimmäistä kertaa travellaa oikeen kunnolla etelä-amerikkaan.
Kaikissa jutuissa mitä olen lukenut varoitellaan kolumbiasta ja sen rajoista.
Olisiko jollain realiaikaista tietoa mikäs siellä on tilanne??
Kannataako Kolumbia jättää väliin vai onko kaikki taas turhaa hypeä??
Myös Venezueelan kokemuksista kaivattais tietoa!

Viestisi yhdistetty vanhaan ketjuun. -Milma

yuhasan

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kolumbia ja Venezuela
« Vastaus #35 : 11.11.2009, 11:14:37 »
Mulla kans on lento 1.1. Caracasiin...
Alustavien tutkiskelujen jälkeen se Kolumbia alkaa vaikuttamaan
turvallisemmalta kuin Venezuela. Ja ei kai noille raja-alueille ole mitään
erityistä syytä jäädä hengailemaan? Valtatiet päiväsaikaan rajaseutujen
läpi luulisi olevan ihan turvallisia ja poliiseja täynnänsä.

Enemmänkin mua huolestuttaa ihan viimeaikaiset käänteet:

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?9151084
10.11.2009 9:33
Chavez valmistautuu sotaan Kolumbiaa vastaan
Venezuelan ja Kolumbian välit kiristyivät äärimmilleen, kun Venezuelan
presidentti kehotti armeijan johtoa varautumaan sotaan ja kansalaisia
puolustamaan kotimaataan.

J-P

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Pieni blogi (uutta tekstiä tulee reissussa ollessa)
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 11.11.2009, 16:32:04 »
Kolumbia on ihan yhtä turvallinen/turvaton kuin muutkin Latinalaisen Amerikan maat eli jos pitää silmät auki ja välttää hämärämpiä paikkoja niin hyvin pitäis mennä. Sisseihin siellä on nykyään kai aika vaikea törmätä kunhan vaan pysyttelee kauempana Amatsonin ja Tyynen valtameren rannikon viidakoista. Kidnappauksetkin kohdistuu rikkaisiin paikallisiin turistien sijaan. Noin kymmenen vuotta sitten tilanne oli kuulemma ihan toinen ja siihen tuo Kolumbian vaarallinen maine taitaakin perustua. Hyvä puoli tuossa maineessa on sitten se, että rahaturisteja ei näy muualla kuin Cartagenassa joten muu maa on yhtä isoa repputuristikohdetta. Kannattaa mennä nyt, sillä massaturismi jyrännee lähivuosina. Ja Kolumbia on siis ihan mahtava maa noin muutenkin. Suosittelen!

Venetsuelassa en ole käynyt mutta oon kuullu siitä lähes pelkästään pahaa. Ryöstäjiä on kuulemma kaikki nurkat pullollaan. En ala kuitenkaan väittämään vastaan, jos joku paremmin tietävä on tästä asiasta eri mieltä.

emmau

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.11.2009, 16:26:29 »
En mä nyt tiedä edes että minkälaista vastausta odottasin tälle, mut kysytään nyt ku pyörii mielessä. Ja ehkä te sanotte tähän edes jotain. Olis kiva.

Ettäpä miten naisena yksin Etelä-Amerikassa? Lähinnä tekis mieli kuulla kokemuksia/kommelluksia.

Elä ihmeessä

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #38 : 21.11.2009, 19:50:59 »
Kolumbia on ihan yhtä turvallinen/turvaton kuin muutkin Latinalaisen Amerikan maat eli jos pitää silmät auki ja välttää hämärämpiä paikkoja niin hyvin pitäis mennä.
No jaa, Kolumbiassa tehdään väkilukuun suhteutettuna eniten henkirikoksia maailmassa...

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #39 : 22.11.2009, 05:06:56 »
Ettäpä miten naisena yksin Etelä-Amerikassa? Lähinnä tekis mieli kuulla kokemuksia/kommelluksia.

Reilu 1 v 8 kk matkaa takana (Kolumbia, Ecuador, Peru, Chile, Bolivia, Paraguay ja Argentiina)....ei mitaan suurempia ongelmia. Laukkuni vaihtoi omistajaa Kolumbiassa, mutta sellaista sattuu myos joukossa matkustaville ja miehille. Mielestani suurin riski Etela-Amerikassa on liikenne (2 pienessa onnettomuudessa ollut, lukemattomia lahelta-piti-tilanteita.)