Etelä-Amerikka - turvallisuus?

(Luettu 58336 kertaa)

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Etelä-Amerikka - turvallisuus?
« Vastaus #80 : 25.04.2016, 08:15:25 »
Turvallisuus on ihan vakavasti otettava asia ellei nyt ihan mene "ei ole mitään menetettävää"- tyylillä. Costa Ricassa ja Chilessä on ollut enimmäkseen turvalliset (ei täysin niissäkään) vibat, ja lisäksi molemmissa on todella näyttävää luontoa. Ilmeisesti Chilessä on silloin vähän kylmä, joten suosittelen siis Costa Ricaa. Missään muualla en ole kohdannut sellaista luonnon monipuolisuutta, tuntuu että bussimatkan aikana kasvillisuusvyöhyke vaihtuu joka mutkassa  ;D
edit: niin, Costa Rica ei toki ole varsinaisesti Etelä-Amerikkaa, mutta sama genre :D Jos pitää nimenomaan eteläisempään kontinenttiin päästä, niin Kolumbia on hyvä idea eikä naapureitaan vaarallisempi.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2016, 08:18:01 kirjoittanut Vandit »

laukkupekka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 25.04.2016, 11:20:35 »
Etelä-Amerikan vaarallisuudesta puhutaan ajoittain ja minua se välillä hämmentää. En ole missään muualla Euroopan ulkopuolella matkustanut niin paljon kuin Latinalaisessa Amerikassa ja aika harvoin olen kokenut tarvetta erityiseen valppauteen. Valppaana nyt toki kannattaa olla aina.

Kuulostaa vähän siltä että aktiviteetit on olleet luokkaa hostellissa hengailu, sieltä ravintolaan ja takasin. Tai sitten on kohteet valittu fiksusti eli turvallisuus etusijalla.
Tuo UsvaAuerin vertaus afrikkalaisista oli hyvä ja totta. Etelä-Amerikkalaisilla on vaan se ajatusmaailma hiukka erilainen, pahimpana en pidä että varastavat ja kusettavat vaan sitä etteivät näe siinä mitään väärää. Tälläin yleistettynä, poikkeuksia tietysti on.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 25.04.2016, 12:42:08 »
No nyt on kylla sellaista luokkaa yleistykset etta huh huh. Etta lattareiden mielesta varastamisessa ei ole mitaan vaaraa ja moraalikasitys on jotenkin loyhempi? Lattareissa on toki ongelmia mutta ne eivat ole mitenkaan erityisesti vain lattariongelmia. Tietysti ihan endeeminen ongelma monissa maissa on nuorisojengit ja katulapset, ja paljon varauksista on heidan tekemaansa, mutta nama on kuitenkin pienia taskuvarkauksia yleensa, ja niiden juuret on syvemmissa sosialisissa ongelmissa, ei niinkaan yleisessa moraalikasityksessa. Kuitenkin rikollisia rangaistaan etenkin turisteihin kohdistuvasta rikollisuudesta ankarastikin. Korruptio on korkealla, mutta niin se on Afrikassa ja Aasiassakin.
Hirveita yleistyksia ei pida vetaa, silla kysymys on kuitenkin suuresta mantereesta jossa on monenlaista tallaajaa. Eihan mekaan puhuta Moldovan ja Islannin turvalllisuudesta samassa hengenvedossa. Se, kuinka paljon matkalla sattuu ja tapahtuu riippuu paljon omasta kaytoksesta ja siita, missa liikkuu ja kenen kanssa, seka tietty ihan onnesta ja sattumasta. Pienia varkauksia voi sattua paljonkin, mutta en pida tuollaista omaisuusrikollisuutta *ihan* hirvean pahana, kun paivarepussa kuitenkin on mukana vain sen paivan budjetti. Eihan se tietysti ole oikein, mutta ei kaada maailmaa. Multakin vietiin Meksikon guest housessa kamaa, ja kaverilta yobussista, seka toiselta puhelin nicaragualaisessa bussissa. Matkavakuutus kuntoon eika naytella niita kalliita kamoja kaikille kaduilla. Matkoilla on kerran on ryostetty aseellisesti (Afrikassa), ja kerran kayty kiinni (Tampereella). Pikkuvarkauksia sattunut Puolassa, Turkissa ja Thaimaassa Meksikon lisaksi. Nama tietysti minun kokemuksiani, ja yleisia totuuksiahan niista ei voi vetaa, mutta kuten viajar sanoi, tuntuu etta lattaririkollisuutta liioitellaan kovasti verrattuna muihin mantereihin.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2016, 13:29:39 kirjoittanut Mr. Voyageur »
She rides rollercoasters but never screams

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
Väliaikainen
« Vastaus #83 : 25.04.2016, 13:26:48 »
. Pienia varkauksia voi sattua paljonkin, mutta en pida tuollaista omaisuusrikollisuutta *ihan* hirvean pahana, kun paivarepussa kuitenkin on mukana vain sen paivan budjetti. Eihan se tietysti ole oikein, mutta ei kaada maailmaa. Multakin vietiin Meksikon guest housessa kamaa, ja kaverilta yobussista, seka toiselta puhelin nicaragualaisessa bussissa. Matkavakuutus kuntoon eika naytella niita kalliita kamoja kaikille kaduilla. Matkoilla on kerran on ryostetty aseellisesti (Afrikassa), ja kerran kayty kiinni (Tampereella). Pikkuvarkauksia sattunut Puolassa, Turkissa ja Thaimaassa Meksikon lisaksi. Nama tietysti minun kokemuksiani, ja yleisia totuuksiahan niista ei voi vetaa, mutta kuten viajar sanoi, tuntuu etta lattaririkollisuutta liioitellaan kovasti verrattuna muihin mantereihin.

Minulle noissa isoin pointti on se varkauden ja ryöstön ero. Tietyt maat (esim. Kaakkois-Aasiassa) on sellaisia, että varkauksia tapahtuu paljonkin, mutta ryöstö on hyvin epätodennäköistä. Siten teen itse tyypillisesti niin, että minulla on kaikki rahat, kortit ja passi aina mukana 24/7 siellä missä satun olemaan. Jos joku tyhjentää hotellihuoneen tai nappaa vauhdista mun repun, niin voi haistella mun likaisia kalsareita tms. Kun taas lattarimaissa ei mene ihan näin, vaan pitää hajauttaa kamojaan aika paljon ja miettiä todennäköisyyksiä ja kellonaikoja ja kaupunginosia jne. Ja pitäisi oikeastaan olla joku paikallinen tuttu jolle saisi tärkeimpiä asioita luotettavasti talteen (minulla ei yleensä ole  :P). Noista sun esimerkeistä tuo  "ryöstettiin aseellisesti Afrikassa" lienee ainoa josta voi sanoa että et olisi sitä voinut estää (?).

Se "oma kontrolli" ja vapaus on kauhean tärkeä asia ja siksi voi olla hieman ahdistavaa jos kokee että se oma kontrolli ei ole lähellä 100%.

Siirsin tähän säikeeseen muutamia viestejä 'Ensi kertaa Etelä-Amerikkaan' -ketjusta. -Mr. V
« Viimeksi muokattu: 25.04.2016, 13:29:54 kirjoittanut Mr. Voyageur »

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #84 : 26.04.2016, 00:21:05 »
Minullekaan ei sattunut mitään muuta kuin parin kännisen miehen kiinni käyminen Mendozassa, mutten ihan vähättelisi kuitenkaan sitä rikollisuutta. Minulla oli vähän turhan ruusuinen kuva turvallisuustilanteesta, mutta tuo tapahtuma, ja mitä myöhemmin tapahtui kavereilleni, sai minulle aina niskakarvat pystyyn, jos kävelin autiolla kadulla tai pimeän aikaan. Jos pyörit turistialueen hostellissa, et kulje yöllä muuta kuin luotettavilla takseilla, et jätä reppua hetkeksikään pois silmistä bussissa, kuljet vain tietyillä alueilla suurkaupungeissa etc., on todennäköistä, ettei mitään tapahdu. En ole ikinä käynyt Aasiassa tai Afrikassa, joten en ala niihin vertailemaan, eli en tiedä onko rikollisuus siellä samanlaista. Asuessa siellä kohtaa hieman erilaista rikollisuutta kuin reppureissaillessa perus turrereittiä. Asuessani Quitossa olin oikeastaan ainut, jota ei ryöstetty aseellisesti. Yksi kaverini ryöstettiin kahdesti työmatkalla noin kello 7 aamulla, kerran kauppareissulla illalla. Asuin itsekin vanhassa kaupungissa, joka ei ehkä ole kaikkein suositeltavinta aluetta, mutta säästyin vahingotta (vaikka usein joutui tarkoin valita, minkä kadun valitsee). Kämppikseni (argentiinalainen) ryöstettiin aseellisesti illalla meidän oven edessä Buenos Airesissa. Jos täällä kerrotaan vain siitä, miten perusvalppaudella pärjää, voi saada turhan ruusuisen kuvan. On uskomatonta, miten moni reppureissaaja tekee asioita, joita edes paikkallinen ei ikinä tekisi; esimerkiksi suurkaupungissa kävele yöllä kotiin baarista, tai illalla bussiterminaalista hostelliin. Monissa maissa oppii, että takseja kannattaa välttää, koska taksikuskit huijaavat. Se taksi saattaa kuitenkin pelastaa sinut todella ikävältä tilanteelta, jonka itse kohtasin kaksi kertaa (selviten tosin molemmilla kerroilla ilman tappioita). Vaikka matka olisi 500m, joskus on parempi maksaa 1 € siitä taksista. Tämä on ehkä paras neuvoni etenkin suurempiin kaupunkeihin. Toki joillain voi olla ikäviä kokemuksia takseista, mutta itse otin taksin yli 100 kertaa - aina suoraan kadulta, jopa yöllä - ja aina pääsin kotiin sovitulla hinnalla ilman kiertoreittejä. Taksikuskit olivat aina reiluja ja mukavia. Näin siis etenkin Buenos Airesissa ja Quitossa.

Siitä, ovatko ihmiset joissain maissa moraalisempia kuin toisissa, en alkaisi liikaa keskustelemaan. On ehkä totta, että Lattareissa on enemmän väkivaltarikollisuutta, kuin esimerkiksi Aasiassa. Kulttuuriero? Uskonto? En tiedä. Quitossa monet rikolliset tuntuivat olevan alkkiksia, jotka uhkasivat vaikka voiveitsellä, jotta saisivat rahaa viinapulloon. Monissa paikoissa rikollisuus taitaa olla pitkälti järjestäytynyttä ja liittyä huumeisiin. Olen silti vaakaasti siinä uskossa, ettei yksikään normaali ihminen siellä usko, että varastamisessa olisi jotain moraalisesti oikein. Yhtälailla siellä ryöstetään ecuadorilaisia, argentiinalaisia ja muita lattareita, kuin ulkomaalaisia.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2016, 00:26:26 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Väliaikainen
« Vastaus #85 : 26.04.2016, 13:37:48 »
Noista sun esimerkeistä tuo  "ryöstettiin aseellisesti Afrikassa" lienee ainoa josta voi sanoa että et olisi sitä voinut estää (?).

no ei noita muitakaan tapauksia oikeastaan olisi voinut estaa. Hostellista kamat lahti lukitusta lockerista, samoiten kuten Turkissa (molemmissa tapauksissa kyse oli siis toisesta backpackerista). Jossain vaiheessa ne arvokamat on pakko jattaa jonnekin, eli en kokenut etta tuota olisi kauheasti voinut estaa. Molemmissa tapauksissa oli toinen kortti piilossa rinkassa, seka kamera mukana.

Se "oma kontrolli" ja vapaus on kauhean tärkeä asia ja siksi voi olla hieman ahdistavaa jos kokee että se oma kontrolli ei ole lähellä 100%.

Ymmarran toki, ja kuten edellinen kirjoittaja sanoi, turvallisuutta ei kannata riskeerata eika vahatella ryoston/varkauden mahdollisuutta. Oma kontrolli on kuitenkin harvoin edes Suomessa 100%, tekijoita ja muuttujia on aina liikaa. Henk.koht. olen kokenut etta vaikka lattareissa omaisuusrikollisuutta tapahtuu, kaikkein hairitsevimmat kokemukseni on muualta. En siis tarkoita, etteiko lattareissa voi sattua ja tapahtua, mutta en koe etta se on selvasti vaarallisempi kuin Afrikka/Aasia/jotkut jenkkikaupungit, enka tykkaa tasta yleistyksesta etta lattareiden moraalikasitys on jotenkin loyhempi. Itseasiassa koin etta Saharan etelapuolisessa Afrikassa ajattelumaailma oli juuri sita, etta sulla on enemman eli sun pitaa antaa mulle tosta. Kerran ollessani ostoskeskuksessa Lusakassa yksi hyvinpukeutunut nuori mies otti puhelimeni koska "sinulla on kuitenkin varaa ostaa uusi". Aika vaannoin sain kayda etta sain sen takaisin. Mutta tama nyt taysin asian vieresta.

She rides rollercoasters but never screams

bablo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 22.05.2016, 09:44:06 »
Juuri lattareista saapuneena täytyy sanoa, että ei ollut juurikaan kuumotuksia ihmisten suhteen. Ainoat asiat mitkä reissun aikana kuumotti oli yks yöbussi Boliviassa (kuski ajoi vähän turhan lujaa ja teki turhia ja hurjia ohituksia) ja La Pazissa kuulosti, että olisi ammuskeltu, mutta ne olikin mielenosoitusten yhteydessä jonkinmoisia savupommeja. Chilen Iquiquessa oli paljon narkkeja, mutta toisaalta ei ne ollut millään tavalla kuumottavia tai häiriköiviä, samaa settiä näkee omilla kotinurkilla tampereella. Nicaraguassa (joo tiedän, että on väli-amerikkaa) Ometepeltä kun lähdettiin oli melko kova aallokko ja lautta heilu aika reippaaseen tahtiin, niin että meinas laatta lentää. Isolla maissisaarella kuumotti kun vähän aikaa käveli takana tyyppi machete kädessä (joka loppupeleissä läksi vaan mettään töihin), sekään ei olisi varmaan kuumottanut ellei olisi lukenut, että siellä tapahtuu välillä ryöstöjä macheten kera. Costa Ricassa ei mitään pientäkään. Itseasiassa, musta tuntu lattareissa, että ainakin kusetusten suhteen siellä ei tarvi todellakaan olla niin varuillaan kun aasiassa. Tarkotan nyt sellasta pientä kusettamista raha-asioiden suhteen. Aasiassa sai kokoajan laskeskella ja vääntää hinnasta, mutta noissa maissa missä nyt käytiin, niin ei oikeastaan ees yritetty pyytää enemmän rahaa mistään kuin kuulukaan ja ihmiset lattareissa tuntu näkevän sut muunakin kun kävelevänä visakorttina..

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #87 : 23.05.2016, 18:08:05 »
Omasta Etelä-Amerikan turneesta on jo 7 vuotta aikaa, mutta oletan ettei tilanne ole kauheasti mihinkään suuntaan muuttunut. Me (kaksi nuorta hentoa naista) yritettiin olla varovaisia, ei kävelty pimeillä kaduilla, pidettiin järki päässä alkoholin suhteen jne. mutta silti kävi Perun Arequipassa huonosti.

Takseista pitää sanoa sen verran, että niidenkin suhteen pitää olla varovainen - ei vain sen takia, että huijaavat ja veloittavat liikaa, vaan koska ihan normaalin, virallisen näköiset taksitkin voivat olla feikkitakseja, joiden tarkoitus on ryöstää asiakkaansa. Me otettiin tällainen normaalinnäköinen taksi kadulta, kun oltiin vaihtamassa kaupunkia ja matkalla linja-autoasemalle kaikkine kamoimemme. Kuski ajoi jollekin hiljaiselle kadulle, josta kyytiin hyökkäsi kolme muuta heppua, peittivät silmät ja suut jne. Sitten meidät ajettiin johonkin taloon, jossa heput saivat kaikessa rauhassa tonkia läpi kaikki rinkat ja myös tunnustella vartalot niin että löysivät rahavyöt, pankkikortit jne. Kortit löydettyään pakottivat meidät antamaan pin-koodit (eipä siinä paljon mikään auttanut) ja siitä lähti pari nostamaan rahoja kun toiset jäivät vahtimaan meitä. Noh, dramaattisten käänteiden myötä yhtäkkiä poliisit hyökkäsi taloon "pelastamaan" meidät ja saatiin loppujen lopuksi kaikki kamamme ja rahamme takaisin, mutta sinne jumittiin vielä moneksi päiväksi todistajiksi oikeudenkäyntiin jne. Tuntuu ehkä uskomattomalta, mutta vannon että tarina on tosi eikä edes yhtään liioiteltu.

Tämä on tietenkin vain meidän kokemus eikä tarkoita, että kaikille käy samoin. Kaikista matkan varrelta kohtaamistani reppureissaajista kyllä lähestulkoon jokaisella oli joku tarina (ei mitään näin dramaattista, mutta pöllittyjä reppuja ja kameroita riitti). Näin ollen uskaltaisin välttää, että kyllä tilastollisesti Etelä-Amerikassa aika monelle reissaajalle käy jotain vähän ikävämpää, mutta hyvin paljon omalla käytöksellä voi vaikuttaa riskeihin. Opittiinpa omasta taksikommelluksestamme, että vaikka kadut ovat täynnä takseja, se pitää silti tilata puhelimella (ja pitää ainakin toivoa, ettei hostellin respa ole juonessa mukana ja tilaa rosvoa paikalle).

Kaikesta huolimatta en kadu Peruun menoa, reissu oli ihan uskomattoman hieno kokemus ja suurin osa ihmisistä aidosti ystävällisiä. Harmi vaan, että niitä huijaajia pelätessä on koko ajan vähän varautunut, eikä uskalla heittäytyä juttelemaan niin avoimesti ihmisten kanssa.

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 24.05.2016, 04:04:42 »
Kyllähän turvallisuusaspektit tulee tuolla päin huomioida ja näin jälkikäteen kun miettii, miten itse toikkaroin 21-22-vuotiaana Buenos Airesissa niin voi hyvänen aika.. En tiedä, tohtisinko enää matkustaa siellä yksin yöbusseilla, saati odottaa niitä vilkkaankaan kadun varrella. Boliviassakaan en ehkä enää nousisi yöbussin kyytiin, koska kuskit tekevät pitkää päivää eikä tarkkaavaisuus ole välttämättä ihan huippuluokkaa kapeilla, pimeillä vuoristoteillä. Nykyään myös ihan ilolla maksaisin sen 5e taksista versus 20 eurosentin matka julkisilla, jos siitä tulisi turvallisempi olo. Mutta kuten Gee yllä kirjoitti, taksit kannattaa tilata soittamalla. Mun suurin "suolelija" oli ehkä sujuva espanjan kieli, tai ehkä se toi vaan illuusion paremmasta turvallisuudesta, kun tajusi mitä ympärillä puhutaan :)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #89 : 24.05.2016, 21:59:15 »
silti kävi Perun Arequipassa huonosti.

Me otettiin tällainen normaalinnäköinen taksi kadulta,... Kuski ajoi jollekin hiljaiselle kadulle, josta kyytiin hyökkäsi kolme muuta heppua, peittivät silmät ja suut jne.... Tuntuu ehkä uskomattomalta, mutta vannon että tarina on tosi eikä edes yhtään liioiteltu.

Voi ei, ihan kamalaa. Ja uskon joka sanan. Ihan vaan uteliaisuudesta: Oliko teillä matkassa mitään opaskirjaa? Footprint South America 2004 varoitti nimenomaan Arequipan takseista.

Itse olen sitä mieltä, että taksi on vaarallinen kulkuneuvo. Taksista ei pääse karkuun, olet kuskin armoilla. Siksi käveleminenkin tuntuu turvallisemmalta, siinä kun olet muiden ihmisten ympäröimänä. Kävellessäkin voidaan toki varastaa, mutta ei noin kammottavalla tavalla!

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #90 : 25.05.2016, 12:36:14 »
Lainaus
Boliviassakaan en ehkä enää nousisi yöbussin kyytiin, koska kuskit tekevät pitkää päivää eikä tarkkaavaisuus ole välttämättä ihan huippuluokkaa kapeilla, pimeillä vuoristoteillä.

Ai niin, unohtui sanoa, että ehkä noin viikko tuon kidnappaus-episodin jälkeen jouduttiin bussionnettomuuteen juuri yöbussissa vuoristotiellä. Meille ei onneksi käynyt sillä kertaa kuinkaan (löin pääni, mutta ei se kai siitä huonommaksi mennyt), mutta jotkut matkustajat olivat ihan verissä päin. Se oli vähän huono viikko  :o

Lainaus
Oliko teillä matkassa mitään opaskirjaa? Footprint South America 2004 varoitti nimenomaan Arequipan takseista.
Opaskirja oli Lonely Planet, ei ainakaan ennen tuota episodia luettu varoitusta takseista, mutta taisi jälkeen päin osua silmään... ei tullut kirjan ihan joka sanaa luettua läpi, mutta olisi kannattanut  :D

Tuosta kaikesta on jo niin kauan, että voi jo naureskella ja pitää sitä yhtenä kokemuksena muiden joukossa. Tietenkin meillä oli älyttömästi tuuria matkassa, kun tosiaan saatiin kaikki rahat ja kamat takaisin, en tiedä paljonko naurattaisi vieläkään jos olisi joutunut pyytämään vanhempia lähettämään rahaa ja luikkimaan niin sanotusti häntä koipien välissä pois Perusta. Sieltähän me jatkettiin vielä Boliviaan ja Chileen suunnitelmien mukaisesti, mutta entistä varovaisimpina ja kyllä se kieltämättä reissun iloa himmensi aika paljon aika pitkään.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #91 : 25.05.2016, 13:35:03 »

Itse olen sitä mieltä, että taksi on vaarallinen kulkuneuvo. Taksista ei pääse karkuun, olet kuskin armoilla. Siksi käveleminenkin tuntuu turvallisemmalta, siinä kun olet muiden ihmisten ympäröimänä. Kävellessäkin voidaan toki varastaa, mutta ei noin kammottavalla tavalla!

Kyllä minä mielummin otan kuitenkin taksin kuin kävelen pimeällä kotiin, esim. Quitossa mahdollisuus, että mut ryöstettäisiin yöllä kun kävelen baarista kotiin on jo yli 50 % luokkaa, ja usein aseellisesti, joka ei sekään ole kovin mukava kokemus, vaikka varmasti kidnappausta kivuttomampi :) Ehkä mulla oli suunnaton tuuri, koska en koskaan soittanut taksia, vaan otin sen yöllä Quitossakin, missä olin töissä (jolla on paha maine taksikidnappauksista) aina kadulta.  Aina piti tosin ensin tsekata että löytyy kaikki tarvittavat lupanumerot, kamerat yms., mutta voihan nekin feikata.  Eli pitää olla varovainen niidenkin kanssa, kuulostaa kammottavalta tuo kokemus. Olen kyllä kuullut muitakin vastaavia kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2016, 13:36:39 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #92 : 25.05.2016, 23:22:39 »
Tietenkin meillä oli älyttömästi tuuria matkassa, kun tosiaan saatiin kaikki rahat ja kamat takaisin,

Jos näin ei olisi käynyt, olisiko tuonlaisessa tilanteessa ollut mitään tehtävissä, mitään keinoa, miten päästä tilanteesta karkuun tai olla menettämättä rahojaan. Kun tilanne on päällä, sellainen tilanne jota ei ole koskaan edes osannut kuvitella saati siihen varautua, niin aika vähän siinä on mitään tehtävissä. Mutta jos joutuisit nyt uudestaan samanlaiseen tilanteeseen, olisiko tilanteessa mitään tehtävissä? Mitään harhautuskeinoja, mitään keinoja saada apua, mitään millä pistää kampoihin?

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #93 : 27.05.2016, 16:23:23 »
Lainaus
Mutta jos joutuisit nyt uudestaan samanlaiseen tilanteeseen, olisiko tilanteessa mitään tehtävissä? Mitään harhautuskeinoja, mitään keinoja saada apua, mitään millä pistää kampoihin?

Pakko myöntää, että en edelleenkään kyllä osaisi tehdä oikein mitään sen kummempaa tuossa tilanteessa - lukuunottamatta tietenkin sitä, ettei alunperinkään nousisi kyseisen taksin kyytiin. Ovet voisi tietenkin yrittää lukita sisältäpäin ennen hyökkäystä (tämän episodin jälkeen teimme aina niin taksissa), mutta tähän rosvoustekniikkaan erikoistuneet jengit varmaan osaisivat sitä ennakoida ja rikkoa lukot ennen uhrien kyytiin poimimista. Yritin kyllä kampoihin panna hyökkääjien ensin tunkiessa autoon, mutta valitettavasti pienellä naisihmisellä on keinot aika vähissä, kun kimppuun hyökkää kaksi kertaa isompia äijiä ja vieläpä monta sellaista. Ei sieltä liikkuvasta autosta oikein poiskaan voi hypätä, vaikka jotenkin onnistuisikin heitä hämäämään.

Tapasimme Arequipassa poliisin kautta myös kyseisen jengin edellisen uhrin, yksin matkustaneen sveitsiläistytön, joka oli yrittänyt vedota ryöstäjien inhimilliseen puoleen kertoen, miten hän rakastaa Perua ja Etelä-Amerikkaa ja haluaa auttaa ihmisiä siellä vapaaehtoistyöllä jne. mutta eipä se ollut auttanut - kaikki kamat oli viety ja hänet heitettiin jälkeen päin tien poskeen, josta joutui liftaamaan poliisiasemalle. Meillä oli siinä mielessä asiat paljon paremmin, kun meitä oli sentään kaksi ja voitiin tukea toisiamme, olisi pelottanut vielä paljon enemmän jos olisin ollut yksin liikkeellä!

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #94 : 27.07.2016, 17:52:04 »

Kyllä minä mielummin otan kuitenkin taksin kuin kävelen pimeällä kotiin, esim. Quitossa mahdollisuus, että mut ryöstettäisiin yöllä kun kävelen baarista kotiin on jo yli 50 % luokkaa, ja usein aseellisesti, joka ei sekään ole kovin mukava kokemus, vaikka varmasti kidnappausta kivuttomampi :) Ehkä mulla oli suunnaton tuuri, koska en koskaan soittanut taksia, vaan otin sen yöllä Quitossakin, missä olin töissä (jolla on paha maine taksikidnappauksista) aina kadulta.  Aina piti tosin ensin tsekata että löytyy kaikki tarvittavat lupanumerot, kamerat yms., mutta voihan nekin feikata.  Eli pitää olla varovainen niidenkin kanssa, kuulostaa kammottavalta tuo kokemus. Olen kyllä kuullut muitakin vastaavia kokemuksia.
Me ratkaistiin Ecuadorissa tämä taksiongelma räpsimällä valokuva auton etupuolelta joka kerta ennen kyytiin hyppäämistä. Ei välttämättä mikään luottamuksen osoitus, mutta kyllä ne kuskit sen ymmärtävät. Reissua edeltävällä viikolla oli kaverin perhetuttu tapettu hänen hypättyään viralliseen taksiin lennosta.

timook

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #95 : 01.08.2016, 12:10:30 »
Rioa odotellessa  ???  :)

http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1271269/Guy-records-27-shocking-attempted-robberies-Rio-Janeiro.html

Yhden kadunkulman tilanteita. Tuosta voi vähän asennoitua miettimään turvallisia käytäntöjä, kun kaikki ei oo vaivihkaisia taskuvarkaita, vaan välillä käydään päälle ja kiskotaan tavaraa käsistä.

sle97

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #96 : 01.08.2016, 14:12:59 »
Rioa odotellessa  ???  :)

http://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1271269/Guy-records-27-shocking-attempted-robberies-Rio-Janeiro.html

Yhden kadunkulman tilanteita. Tuosta voi vähän asennoitua miettimään turvallisia käytäntöjä, kun kaikki ei oo vaivihkaisia taskuvarkaita, vaan välillä käydään päälle ja kiskotaan tavaraa käsistä.
Paras siis varmaan pitää ne tavarat siellä taskuissa niin eivät käsistä saa riuhdottua? Taitaa tuokin meno olla villimpää jossain Barcelonassa vaikka.

Periaatteessa tietysti vittumainen riesa nuo varastelevat kakarat on, mutta kovinkaan kummoinen uhka yhtään valppaalle ihimselle nuo eivät yleensä ole niin kuin tuosta videostakin näkyy.
Air Condition Gypsy

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #97 : 01.08.2016, 14:22:06 »
Kohta 14 on hyvä. Tyttö antaa suosiolla puhelimensa ryöstäjälle. Samaa kuvamateriaalia oli Ylen raportissakin. Paikallinen haastateltava kertoi, että puhelimien ryöstäminen on niin arkipäiväistä, ettei kukaan enää moisesta hetkahda. Eipä näytä noissakaan videoissa suurin osa sivullisista reagoivan tapahtumiin. No, yksi käy aseen kanssa hätistelemässä imppaaja-varkaita.

Mun mielestä paras paikka tavaroille on laukku, jonka hihna kulkee rintakehän yli ja itse laukku on kyljessä, käsivarren alla. Reppuihin en ole ikinä luottanut ja ne, jos mitkä, paljastavat turistin.

« Viimeksi muokattu: 01.08.2016, 14:26:13 kirjoittanut UsvaAuer »

sle97

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #98 : 01.08.2016, 14:42:09 »
Mun mielestä paras paikka tavaroille on laukku, jonka hihna kulkee rintakehän yli ja itse laukku on kyljessä, käsivarren alla. Reppuihin en ole ikinä luottanut ja ne, jos mitkä, paljastavat turistin.
Näin ja vielä parempi on, jos pystyy pitämään kaiken riuhdottavan poissa näkyvistä. Puhelimia ja kaulakorujahan tuossa taidettiin eniten ottaa, eikä taskuilla taidettu käydä kertaakaan. Tuo video on vielä jossain Centrossa kuvattu ja uhreina taitaa olla pelkkiä brasseja, joten taitaa olla mainettaan rajoittuneempaa tuo toiminta.

Vanhaan hyvään aikaan saattoi kuitenkin joutua ihan oikean aseellisen ryöstön uhriksi ihan muutaman latin takia melkein missä vaan. Nykään nuo katukakarat ovat kai se suurin riesa, kun poliisi ei niitä enää hoida pois kuljeksimasta.

Kohta 14 on hyvä. Tyttö antaa suosiolla puhelimensa ryöstäjälle. Samaa kuvamateriaalia oli Ylen raportissakin. Paikallinen haastateltava kertoi, että puhelimien ryöstäminen on niin arkipäiväistä, ettei kukaan enää moisesta hetkahda.
Kertoo aikalailla brasilialaisesta mielenluonteesta. Eivät pahemmin pane hanttiin, jos kersa tulee puhelinta hamuamaan, mutta toisaalta tissiposki juoksee heti pakoon, kun tomerampi emäntä läpsäisee sormille.

Todistin kesällä yhden tilanteen jälkimainingit, kun porukka sai varkaan nurkaan ja suorittivat kokovartalotutkinnan. Siinä se "iso rikollinen" seisoi itkua tuhertaen kansan pilkattavana shortsit nilkoissa :)

« Viimeksi muokattu: 01.08.2016, 17:02:34 kirjoittanut sle97 »
Air Condition Gypsy

lilo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #99 : 16.06.2017, 01:27:10 »
Olipa mielenkiintoinen keskustelu luettavaksi. Oon itse tällä hetkellä vaihdossa Valparaísossa – nyt lähestyy semester kiivaasti loppuaan, ja kaikki on kyllä mennyt aivan nappiin. Valparaísossa ei ole suurista varoitteluista ja etukäteen pelkäämisestä huolimatta tullut vastaan vielä minkäänlaisia ikävyyksiä, ja vain yksi vaihtarikaveri on tullut ryöstetyksi puukollisen pikkupojan toimesta lähellä kotiaan. Levottomiksi kuvattuja cerroja olen vältellyt, mutta kotiin olen kyllä kävellyt yksinkin yörientojen jälkeen keskustan alueella. Pääsääntöisesti siihen aikaan liikkeellä kuitenkin on paljon muitakin ihmisiä ja katudogeja - yleensä ihan humalaisen hyvätahtoisia. Reissannut oon Patagoniassa sekä Chilen että Argentiinan puolella, La Serenan suunnilla ja Argentiinan Mendozassa. Ympäriinsä liikuttu liftaamalla ja busseilla, ja aina on kyllä ollut turvallinen olo, myös naisporukalla. Romut eivät ole lähteneet kävelemään hostellilta, eikä taskuvarkauksiakaan ole yritetty, tietääkseni.

Seuraavaksi olisi kuitenkin ohjelmassa kahdeksan viikon retki Pohjois-Chilestä Bolivian ja Perun kautta mahdollisesti Ecuadoriin tai Kolumbiaan asti. Omien kokemusten perusteella Chile ja Argentiina ovat melko turvallisia maita kaikista pelotteluista huolimatta. (Eniten täällä ollessani olen pelännyt 7 richterin maanjäristyksessä tsunamivaroituksen soidessa :D) Saattaahan kaikki olla hyvää tuuria, tai järkevän käytöksen tulosta. Vähän kuitenkin alkanut huolestuttaa, että olen naiivina optimistina mennyt tottumaan tähän turvallisuudentunteeseen. Aika shokeeraavalta nimittäin tuntuu esimerkiksi tuo ajatus ryöstetyksi tulemisesta yöbussissa, joilla olen Argentiinassa ja Chilessä matkustanut ihan paljonkin. (Eihän sitä nyt päiviä haluaisi tuhlata bussissa istumiseen, kun aika on rajallista.. Heh.) Aasiassakin selvittiin vailla minkäänlaisia harmittavia välikohtauksia. Mutta eihän sitä tarvita kuin se yksi kerta huonoa tuuria, ja sitten harmittaa.

Arvokkaista asioista olen ajatellut ottaa reissuun mukaan kännykän ja kameran lisäksi läppärin, lähinnä valokuvien varmuuskopiointia ja yleistä asioiden hoitamista varten. (Pitäisi löytää kämppä mihin muuttaa kotiin palatessa, ja ainahan sitä jotain tulee.) Vähän ristiriitainen fiilis nyt kuitenkin, sillä voisin hyvin jättää läppärin muun omaisuuden kanssa Valparaíson kotiin odottamaan Suomeen paluuta ja hankkia vaikka muistikortinlukijan mahdollistamaan kuvien siirtämisen Droppariin hostelleissa. Toisaalta, hankinhan mä sen matkavakuutuksen ja hyvän korkuiset korvausrajat ihan tätä reissua varten, ja tiedostojani säilytän pääasiassa pilvessä tai ulkoisella kovalevyllä, eli läppärin menettäminen ei olisi välttämättä edes mikään maailmanloppu. Mutta tulisiko siitä sitten kuitenkin paljon ylimääräistä huolta, kun muutenkin pitää olla skarppina?

Kertokaa ihmeessä lisää vinkkejä tai must know -juttuja turvallisuudesta!
Mutta maailma on totta.