Aika samoilla linjoilla mennään; itse rankkaisin ensimmäisiksi siisteyden (kattaen pesutilat, petivaatteet ja mahd. keittiön), keittiön käyttömahdollisuuden ylipäätään ja ilmapiirin. Olen yleensä valmis maksamaan siitä pari euroa ylimääräistä, ettei parin yön jälkeen ole kirpun puremilla

Toisaalta ne pari euroa saa takaisin, kun kokkaa itse sapuskansa (aamupala, luonas evääksi ja illalla ruoka) hostellin keittiössä. Lisäksi keittiössä on tullut tavattua ne parhaimmat tyypit - iltaruoalta on usein jatkettu iltaa yöelämään asti. Ilmapiirillä tarkoitan ylipäätään sitä, että hostellissa on jotain "omalaatuista", joku juttu joka tekee siitä paikasta omanlaisensa, oli se sitten henkilökunta, sisustus, huoneet, sijainti tms tms. Usein se on sekoitus näitä kaikkia ja joskus vaikka jotain ns. erikoista hostellissa olisikin, ei ilmapiiriä silti löydy. Jännä kyllä.
Parhaita kokemuksia ja ehdottomasti suosittelen:
Eva's Backpackers Sydney, Australia
- nostalgisia muistoja, hauska talo, upea kattoterassi (näkymät Sydneyn yli), huippuhenkilökunta, siistiä, ilmainen aamupala
Cool Bananas Town of 1770, Australia
- riippumattoja päivätorkkuja varten, paljon tekemistä, laid back ilmapiiri
Sir Toby's Praha, Tsekki
- ihana talo, erilainen tapa toimia, upeaa porukkaa, siistit huoneet, ei kerrossänkyjä
Krumlov house, Cesky Krumlov, Tsekki
- pienen pieni, ihana travellerhenkisyys, ilmaista kahvia ja teetä
Carpe Noctem Budapest, Unkari
- mahtava omistajapariskunta, biletysseuraa, yksi iso perhe, erikoinen sijainti, sydämellinen
Muitakin ok löytyy mutta noi ehdottomasti parhaat. Yksi yhteinen tekijä noille taitaa olla koko; tykkään pienistä, max melkein 50 sängyn hostelleista. Ihan tuo Krakovan Orange alkoi houkuttelemaan kuvauksen perusteella; muutenkin Puola kiinnostaisi.

Hostelleissa itse tykkään yöpyä just sen takia että tapaa ihmisiä. Yksin matkustaessa se on tietysti budjettikysymyskin. Mulle ei ole kovin tärkeää hostellin sijainti, kunhan sieltä pääsee kätevästi liikkumaan enkä myöskään välitä onko hostellissa baaria vai ei. Ja joskus tietysti siisti ilmapiiritön hostelli passaa hienosti, jos vaikka täytyy nukkua univelkoja pois. Mitään ihan kamalia kokemuksia mulla ei edes ole; aika tarkkaan on ilmeisesti tullut yöpaikat valittua

Millä tän reissukuumeen saisi laskemaan....