Mikä tekee hostellista hyvän?

(Luettu 9626 kertaa)

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
Mikä tekee hostellista hyvän?
« : 05.08.2008, 11:26:31 »
Ei ole ainakaan aikaisemmin pistänyt tälläinen keskustelu silmään, joten tehdään se nyt. Minkalainen on mielestäsi hyvä hostelli? Mikä tekee hostellista hyvän?Mitä arvostat hostellissa eniten? Hinta, ilmapiiri, siisteys, biletysmahdollisuudet jne. Mikä taasen tekee hostellista huonon? Jaa parhaat ja huonoimmat hostellikokemukset ja kerro mitä hostelleja mielestäsi kannattaa välttää. Mainostaakin saa.

Itse arvostan hostellissa ehkä eniten ilmapiiriä. Usein kun kaksin matkustanut huomannut, että halpa hotelli tai motelli olisi voinut tulla saman hintaiseksi, varsinkin jos hotellissa on ollut aamupala tarjolla. Hostelleissa samanhenkisten ihmisten tapaaminen ja yleinen "reissausilmapiiri" on minulle se mikä houkuttaa. Parhaita esimerkkejä on Green Tortoise San Franciscossa, paljon "ilmaisia" juttuja, mukava henkilökunta ja hieno ilmapiiri. Ilmainen 160 hengen kiitospäivän illallinen oli aika hieno juttu.

Huonoja hostelleja on sattunut kohdalle muutama. Yksi Singaporessa, nimeä en muista. Paikassa helvetin pieni aulabaari josta oli käytännössä PAKKO ostaa kaikki juomat ja muut, ei keittiömahdollisuutta. Todella tyly henkilökunta ja ankeat huoneet. Aika lailla sama juttu Cherry Treessä Brooklynissä NYCissä.

Pistäkää siis linkkejä niistä hyvistä hostelleista ja kertokaa mikä juuri niissä oli hienoa. Saa ja pitää ruotia myös yksityiskohtia: hienot nettisivut, kivat kukkaruukut, hauskat huoneet jne... Eli yksinkertaisesti, Mikä tekee hostellista hyvän? Tsi huonon...
Living my dream @ Dream Hostel

virtahepo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Mikä tekee hostellista hyvän?
« Vastaus #1 : 05.08.2008, 11:54:25 »
Nii-joo ,mutta eikös tuolta majoitustietokannasta löydy arvostellut majapaikat. ::)
On tullut moni, on mennyt moni.

FightingStar

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.08.2008, 12:45:54 »
Hyvä hostelli on sellainen, jossa saa nukkua yönsä rauhassa puhtaassa sängyssä. Mukava henkilökunta on myös hyvä olla, on kivempi olla hostellissa kun tuntuu siltä että sinun halutaan olevan siellä. Ettet ole vain välttämätön paha joka on majoitettava koska siitä saa rahaa, jos nyt oikein osaan ilmaista. Aamupalat ja muut jutut on sitten mukavaa plussaa.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.08.2008, 12:50:01 »
Mukava ilmapiiri ja henkilökunta vaikuttavat paljon. Yövyin aika ankeassa hostellissa Egyptissä, mutta henkilökunnan mukavuuden takia kokemus ei ollut ollenkaan niin ankea.

Huoneet voivat olla vaatimattomiakin jos ne ovat halpoja, mutta siisteyttä arvostan. Etenkin kylpyhuoneessa.
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

minja_moneta

• Vieras
« Vastaus #4 : 05.08.2008, 13:03:16 »
Siisteys, rauhallisuus, ilmapiiri. Hostellin on nukkumista varten, eli en halua mielelläni mihinkään sellaiseen jossa on remuavia humalaisia tms. Jos haluan itse ryypätä tai bilettää, sen voi mennä tekemään vaikka ravintolaan. Mutta hostellissa pitää saada nukkua. Nukkumisen laatuun toki vaikuttaa tuo siisteys myös. Jos on epämiellyttävä olo siitä että mitä kaikkea lutikoita tässä mahdollisesti on, ei kauhean miellyttävä ole nukkuakaan. Ilmapiiri ihan vain että tuntee olevansa tervetullut eikä pakollinen paha josta halutaan mahdollisimman pian eroon. Muutoin henkilökunnan kanssa mun ei tarvi pahemmin olla tekemisissä, mutta kunhan se ensisijainen kontakti on suht ystävällinen niin on parempi mieli ja uskaltaa mennä kysymään paremmin mahdolliseti mieltä askarruttavia juttuja.

Aamupalat, sijainti ynnä muu sitten sen mukaan mitkä ovat omat suunnitelmat ja mikä on hostellin hinta. Joskus voi käydä semmoinen metsän keskellä sivistyksen ulottumattomissakin oleva, jos esim. on auto ja sellainen omaa aikaa toivottavissa. Mutta sen sijaan jos on tarkoitus tutustua kaupunkiin, liikkua paljon jne niin onhan sen hostellin oltava jossain hyvän kulkuyhteyden päässä. Aamupala on aina jees, lähtee paremmin päivä käyntiin kun saa edes jotain mahan pohjalle. Vaikka sitten vain sen rinkelin ja kahvikupillisen. Mutta tämäkään ei ole mikään ehdoton välttämättömyys.

Lukollinen matkatavaroiden säilytys noin ulkomaille mentäessä on aika pop, etenkin jos nukkuu dormissa.

kauchu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.08.2008, 12:29:06 »
Diggaan jos hostellissa on kokkausmahdollisuus ja jääkaappi mihin saa omat safkat jemmattua.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.2008, 19:19:00 »
Sama kuin kauchu:lla: kokkausmahdollisuudet ja jääkaappi ovat erittäin hyvä plussa. Muuten kyllä sietää vähän nuhjuisemmankin paikan. Kun hinnassa ei tarvitse jokaista euroa laskea, ei hintakaan välttämättä ole ykköskriteeri.

bubbletoes

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
« Vastaus #7 : 06.08.2008, 20:15:36 »
Hinta ja laatu täytyy olla kohdallaan. Jos maksan hostellista 20 euroa yöltä, sen täytyy myös olla suhteellisen siisti.

Ylipäätään arvostan eniten siisteyttä ja mukavaa ilmapiiriä. Pienet hostellit ovat yleensä mukavampia kuin suuret, koska niissä on helpompi tutustua ihmisiin koska samoja ihmisiä näkee koko ajan. Ns. reissaajailmapiiri on myös toivottavaa. Siisteydellä tarkoitan sitä, että sängyt ja vessat ovat puhtaat, mielellään myös mahdolliset ruoanlaittotilat, muuten ei joka paikan tarvitse kiiltää. Tiivistettynä hyvän hostellin tekevät siis siisteys, mukava henkilökunta ja kanssayöpyjät sekä niihin liittyen yleinen ilmapiiri.

Paras hostelli missä olen vieraillut on edelleen Krakovan Orange Hostel. Yhdeksällä eurolla siisti dormi pienessä ja mukavassa hostellissa lähellä vanhaa kaupunkia. Seuraa sai joka ilta halutessaan noin parinkymmenen ihmisen verran (eli koko hostellin väki melkeinpä) ja hintaan sisältyi ilmainen aamupala, netti ja pyykkäys (ei tarvinnut edes itse pyykätä). Paikka oli myös todella siisti.

poppins

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.08.2008, 21:33:33 »
Aika samoilla linjoilla mennään; itse rankkaisin ensimmäisiksi siisteyden (kattaen pesutilat, petivaatteet ja mahd. keittiön), keittiön käyttömahdollisuuden ylipäätään ja ilmapiirin. Olen yleensä valmis maksamaan siitä pari euroa ylimääräistä, ettei parin yön jälkeen ole kirpun puremilla  ;) Toisaalta ne pari euroa saa takaisin, kun kokkaa itse sapuskansa (aamupala, luonas evääksi ja illalla ruoka) hostellin keittiössä. Lisäksi keittiössä on tullut tavattua ne parhaimmat tyypit - iltaruoalta on usein jatkettu iltaa yöelämään asti. Ilmapiirillä tarkoitan ylipäätään sitä, että hostellissa on jotain "omalaatuista", joku juttu joka tekee siitä paikasta omanlaisensa, oli se sitten henkilökunta, sisustus, huoneet, sijainti tms tms. Usein se on sekoitus näitä kaikkia ja joskus vaikka jotain ns. erikoista hostellissa olisikin, ei ilmapiiriä silti löydy. Jännä kyllä.

Parhaita kokemuksia ja ehdottomasti suosittelen:

Eva's Backpackers Sydney, Australia
-  nostalgisia muistoja, hauska talo, upea kattoterassi (näkymät Sydneyn yli), huippuhenkilökunta, siistiä, ilmainen aamupala

Cool Bananas Town of 1770, Australia
-  riippumattoja päivätorkkuja varten, paljon tekemistä, laid back ilmapiiri

Sir Toby's Praha, Tsekki
-  ihana talo, erilainen tapa toimia, upeaa porukkaa, siistit huoneet, ei kerrossänkyjä

Krumlov house, Cesky Krumlov, Tsekki
-  pienen pieni, ihana travellerhenkisyys, ilmaista kahvia ja teetä

Carpe Noctem Budapest, Unkari
-  mahtava omistajapariskunta, biletysseuraa, yksi iso perhe, erikoinen sijainti, sydämellinen

Muitakin ok löytyy mutta noi ehdottomasti parhaat. Yksi yhteinen tekijä noille taitaa olla koko; tykkään pienistä, max melkein 50 sängyn hostelleista. Ihan tuo Krakovan Orange alkoi houkuttelemaan kuvauksen perusteella; muutenkin Puola kiinnostaisi. :)

Hostelleissa itse tykkään yöpyä just sen takia että tapaa ihmisiä. Yksin matkustaessa se on tietysti budjettikysymyskin. Mulle ei ole kovin tärkeää hostellin sijainti, kunhan sieltä pääsee kätevästi liikkumaan enkä myöskään välitä onko hostellissa baaria vai ei. Ja joskus tietysti siisti ilmapiiritön hostelli passaa hienosti, jos vaikka täytyy nukkua univelkoja pois. Mitään ihan kamalia kokemuksia mulla ei edes ole; aika tarkkaan on ilmeisesti tullut yöpaikat valittua :)

Millä tän reissukuumeen saisi laskemaan....???

"All any of us wants is more time"

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.08.2008, 15:57:49 »
-ihan ensiksi tulee siisteys ja sitten ilmapiiri. Paskanen paikka ei houkuta ja toisaalta ei halua miettiä mitä kihiseviä sieltä löytyy.

-Mulle kelpaa ihan tavalliset, yksinkertaiset huoneet, kaikilla sänkyratkaisuilla. toki olisi hyvä jos seinät pitäisivät ääntä, ja ettei hostellissa ole baaria... On monta kokemusta (etenkin ausseissa) siitä kun hostellin alakerrassa löytyy baari, jossa musat söi täysillä. Nuku siinä sitten.

-sitten sanomattakin on selvää, että henkilökunnan pitää olla mukavaa ja avuliasta. Enpä minä sitten muuta vaadikaan. nukkumaanhan sinne on yleensä tultu.

huono hostelli: eräs hostelli ausseissa vie kyllä voiton. Mainostetaan että oli QL osavaltiossa, Toowoombassa. en muista enää nimeä mutta yksi hostellihan sieltä vain löytyykin. Paskaista, kolmen hengen huoneeseen tungettiin 4 ihmistä, neljän hengen huoneeseen 6 jne...
 Vastaava "siivoja-hostellivastaava" oli itse huumeitä käyttävä bimbo, joka riekkui aineissaan tehden milloin mitäkin.
 takakautan portaita pääsi hostelliin helposti ilman mitään avainta, koska ovi oli auki.
 Niin ja siitä paskaisuudesta vielä; keittiöiden uuneja ei olut varmaan koskaan pesty, samoin kun ei jääkaappeja, jotka näyttivät jo ulkoapäin ruosteisilta, vanhat ruuat mädäntyi siellä ja pakastinlokerossa oli niin paksu jää että se tuli sieltä ulos. Tiskejä ei tiskattu, tosin siellä harvemmin edes oli pesuainetta/tiskiharjaa.....

Kyllä siinä tulee vähän petetty olo jos hostellissa ei ole edes siistiä...se on minimivaatimus. Toisaalta väsyneenä ei jaksa olla kranttu, ottaa sen minkä saa mutta kyllä sitten äänestetään vähintään jaloilla kun on voimat saatu takaisin.
Never Give Up.

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
« Vastaus #10 : 11.08.2008, 13:50:28 »
oon kyllä täysin samaa mieltä tosta ilmapiiristä kun muutkin... jos hostellissa on esim. järkätty jotain vapaaehtoista (ja maksutonta) ohjelmaa, niin se piristää kummasti ilmapiiriä. pieni koko auttaa siinä kanssa. Washington dc:ssä oli kuus kerroksinen hostelli (jos en väärin muista) ja se oli aika tylsä kyllä..

muutenkin kaikki ylimääräinen, maksuton setti on tosi iso plussa. hostellin omat vinkit kaupungin parhaista menopaikoista, ilmaset korvatulpat, kartat, säilytyslokerot, päivälliset, vapaaliput klubeihin, netti jne... kaikki ne luo mulle ainakin sellasta positiivista mieltä että antaa aika paljon esim huoneen sisustukselle anteeks.

joku yllä kyllä mainitsi hyvin että henkilökunta, sisustus, huoneet, sijainti tekee hyvän hostellin. Nämä kun on kohdillaan oikeassa suhteessa niin hyvä tulee.
Living my dream @ Dream Hostel

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.08.2008, 14:00:30 »
Yleensä isot hostellit on pärseestä. Usein myös huomannut että aulat saattaa olla tosi siistejä, mutta jos ei vaivaudu tsekkaamaan huonetta etukäteen, voi pettyä todella pahasti.

Pienissä ja tiiviissä hostelleissa on monesti hyvä meininki, ja illanistujaiset on ihan legendaarisia. Itse ainkin vältän hostelleja jotka on listattu lonely planetissa, sillä sinne eksyy kaikki spedet.

Yksi lempparihostelli oli Sydneyssä, jossa tulikin asuttua yhteensä 8 viikkoa. Edelleen yhteyksissä hotellin managerin kanssa, ja monen siellä olleen tyypin kanssa. Myös nähnyt siellä ollutta porukkaa aasiassa. Hostellilla oli myös kattoterassi, ja 15 min kävelymatka circular quay:n. Joka päivä oli jotain ilmasta tai halpaa ohjelmaa, kuten grillausta, leffailtoja, juustoa ja viinejä, baarihyppelyä jne. Aivan mahtava paikka, ja varsinki meijän 8 hengen huone parvekkeella jää ikuisiksi ajoiksi muistoihin!

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 11.08.2008, 15:02:49 »
En ole koskaan yhdessä hostellissa niin pitkään, että ilmapiireillä sun muilla olisi juurikaan merkitystä ja aamulla lähdetään aikaisin ulos ja tullaan myöhään takaisin. Luonnollisesti se ei tietenkään pahaksikaan ole, läheskään joka kerta ei pääse nukkumaan takaisin tullessaan, kun hostellilla on joku meno päällä. Semmoinen ei haittaa ollenkaan, kun kyseessä ei ole mikään nukkumista estävä meluaminen.

Muuten nuo perusasiat ovatkin tässä jo moneen kertaan mainittu. Täysin sietämättömään henkilökuntaan en ole törmännyt, taitavat ne muutenkin olla melkoisessa vähemmistössä.

Tallinnassa en tosin törmännyt henkilökuntaan ollenkaan ja päädyin nukkumaan saunan pukuhuoneen pehmustetulla penkillä, kun en halunnut häiritä irkkutyttöjä. Avain olisi pitänyt noutaa respasta, mutta odoteltuanikin ketään ei ilmestynyt.

Nämä ovat semmoisia asioita mistä en jaksa ottaa pulttia. Heräilin aamuseitsemältä ihan kohtuullisten unien jälkeen ja lähdin ulos etsimään aamupalaa. Palasin aamupäivän aikana ja pääsin huoneeseeni. Olisihan asiasta tietysti voinut palautetta antaa ihan muita matkaajia ajatellen, mutta olin vain tuon yhden yön.

minja_moneta

• Vieras
« Vastaus #13 : 11.08.2008, 16:17:28 »
Taisin unohtaa vastauksestani 24h sisaanpaasyn. Olin viime yon hostellissa jossa oli "kotiintuloaika" kello 00.00. Ei onneksi kauhean aikaisin, mutta siita huolimatta pisti tympasemaan kun tarvi kelloa tuijotella kun kaupungilla kaveleskeli illalla. Eli 24 h reseption kuuluu nyt hyvin ylhaalle listalla. Ei lomalla jaksa liikaa kelloa tuijotella ja nukkumaanmenoaikaa miettia jos ei itsella ole mitaan tarkeaa menoa.

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #14 : 11.08.2008, 19:21:11 »
Ilmapiiri ja persoonallisuus on omalla kohdallani todella tärkeä asia hostellissa. Isommat hostellit (ainakin ne joissa olen itse käynyt) tuntuvat enemmän laitosmaisilta ja ahdistavilta. Siksi suosinkin enemmän pienemmän porukan pyörittämiä mestoja, ne kun osuvat useimmin omaan makuun. Aina ei jaksa pyöriä ulkona ja kun siellä hostellissa viettää aikaa niin se voisi sitten olla laatuaikaa. Itse sängyn tai huoneiden laatu (tai enemmänkin sen puute) ei yleensä haittaa pahemmin, kunhan hinta vastaa tasoa. Minä kun nukun melkein missä vaan. Melkein.

Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 12.08.2008, 00:49:09 »
Kiirehdin vastaamaan heti lukematta muita vastauksia. Ihana aihe!

Ensiksi esimerkit elämäni huonoimmista hostellikokemuksista:

Africa Center, Johanneburg, Etelä-Afrikka.

Kuusitoistatuntisen yölennon, ja ilman silmäystäkään unta, jaksoin haaveilemalla minua odottavasta sängystä Africa Centerissä. Olin varannut yksityishuoneen.

Paikan päällä minua odotti muurin ja päärakennuksen taakse, pieneen käytävään ahdettu puumaja. Senkin olisin juuri ja juuri sulattanut, jos minun olisi annettu nukkua. Mutta ei! Hostelli oli rempassa ja työmiehet paukuttelivat vasaroitaan ja jurisuttivat poriaan iltamyöhään.

Tällöin tuli tehtyä kaikkien aikojen valvomisennätys: 36 tuntia putkeen.

Työporukka jakoi myös kylppärin kanssani.  :P

Hostelli oli muutenkin puistattava kokemus. Se ahneuden määrä, sellaista en ole nähnyt. Kun myöhemmin palasin (oli pakko palata = rinkka säilytyksessä) hostelliin, tällä kertaa deluxe huoneeseen, minulle ei suostuttu antamaan pyyhettä huoneeseeni (vuorokausihinta 42 euroa). Kun pyyhkeet katoavat, reseptionisti itki. Pyyhin itseni sitten toisen sängyn lakanaan.

Netti niin ikään oli törkeän kallis, aamiainen pieni ja kallis, varsinaiset ateriat mitättömiä. Hostellin emäntä oli varsinainen kiukkupussi, jota koko henkilökunta vihasi.

Miksi aluperin jäin tähän huijarihostelliin, moni saattaa miettiä. No, Johannesburg on sellainen paikka, että siellä ei hostelleja vertailla kävelemällä ovelta ovelle. Julkista liikennettä ei juurikaan ole, taksit ovat kalliita ja hostellit sijaitsevat hajallaan lähiöissä. Tämän tietävät myös hostellit: paikalle houkuteltu asiakas jää hostelliin kohdeltiin tätä miten tahansa.

Toisaalta, etelä-afrikkalaisista hostelleista löytyy usein baarit, puutarhat ja uima-altaat ja fasiliteetit ovat viimeisen päälle. Jos jollekin tällaisilla asioilla on enemmän merkitystä.

Hans Brinker Hostel, Amsterdam, Hollanti

Tämä hostelli kantaa kunniaa olla kallein majapaikka, missä ikinä olen majoittunut. 52 euroa kustansi kalustamaton, väritön pikkuhuone, jossa ei edes ollut sitä normi-TV:tä.

52 eurolla sai myös kuunnella yöt läpeensä paukkuvia ovia ja väistellä oksennuksia käytävillä.

Varsinainen kulttuurishokki Afrikan jälkeen.

Hostel Worldin huonoimmat arvostelut Amsterdamissa - eikä syyttä.

Näistä vastauksista voikin päätellä, että arvostan hyvin tylsää asiaa hostellissa. Ja se on yöunta. Mikä taas edellyttää hiljaisuutta (korvatulpat korvissa -tason hiljaisuutta, ei absoluuttista siis).

« Viimeksi muokattu: 12.08.2008, 00:52:02 kirjoittanut UsvaAuer »

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 12.08.2008, 13:57:07 »
Mä oon valvonu 70 tuntia putkeen... Siinä alkaa kyllä flippaamaan pää aika pahasti.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 17.08.2008, 15:50:53 »
Mä oon valvonu 70 tuntia putkeen... Siinä alkaa kyllä flippaamaan pää aika pahasti.

Siis kolme vuorokautta, ilman silmäystäkään? -kö?  :o  Nyt saat selittää!

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #18 : 17.08.2008, 16:08:34 »

Mun "ennätys" on 64 tuntia, enkä pidä sitä mitenkään omituisena pakkovalvomisena tai erikoisena. 
Krooninen euforia ¤ Ladurée

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 18.08.2008, 08:32:41 »

Joo kyllä näin kävi. Kahen vuorokauden settejä on tullu useinki valvottua.