Ilmastointi vai ei?

(Luettu 4254 kertaa)

dibadaba

• Aloittelija
    • Profiili
Ilmastointi vai ei?
« : 09.08.2008, 21:46:06 »
Heippa,

LÄhdössä helmikuun lopussa Keralaan päin, ensin Cochiniin. Ensimmäinen kerta ja nyt mietityttää ottaako ilmastointi vai ei? Varailen pariksi ekaksi päiväksi majoitusta täältä käsin.

Mielipiteitä siellä kävijöiltä kuumuudesta ja kosteudesta, onko sietämätöntä?

Kiitos kaunis!

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
Vs: Ilmastointi vai ei?
« Vastaus #1 : 10.08.2008, 00:15:37 »
Mä en ottaisi ilmastointia, ainakaan jos ei olisi varmuutta siitä, että sen voi ottaa itse pois päältä. Viime marraskuussa oli tosi ikävä matkustaa ilmastoidussa junavaunussa Mumbaista Varkalaan, piti pitää paljon vaatetta ja vilttiä päällä. Varkalassa emme myöskään kaivanneet ilmastointia, pelkkä kattotuuletin teki ilmasta liian kylmän öisin kun jouduimme pitämään sitä päällä kun hyttysverkko puuttui. Yleensäkin tropiikissa ilmastoiduissa tavarataloissa voi olla kiva piipahtaa, mutta itselläni niissä tulee nopeasti liian kylmä. Päivisin taas ei ole kuumimpaan aikaan tullut huoneissa paljoa oleiltua ja öisin riitti kattotuuletin, mutta marras-joulukuussa Kerala-Goa välillä meillä oli öisin ennemmin liian viileä. Mutta toisilla tietty tää oma termostaatti toimii erilailla.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Ravali

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.patopuro.net
« Vastaus #2 : 10.08.2008, 09:38:17 »
Minäkään en enää ota ilmastointia huoneeseeni. Joka kerta aikaisemmin kun olemme olleet ilmastoidussa huoneessa olen vilustunut ja saanut flunssan. Ero huoneen ja ulkoilman välillä on liian suuri. javascript:void(0);

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.08.2008, 22:25:24 »
Kunnon kattotuuletin on paljon parempi kuin ilmastointi.
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.08.2008, 00:34:45 »
Jos majapaikan hintaero AC:lla/propelilla on euron tai kahden luokkaa (esim. vaikka ac 5e ja fani 4e), niin tropiikissa valitsen noista ensimmäisen, elikäs sen ilmastoinnin. Rakastan lämpöä, eikä lämpimässä nukkuminenkaan tuota minulle mitään ylivertaisia ongelmia, mutta tässä vuosien saatossa olen löytänyt sellaisen pienin ökymatkailijan, jolle pitkillä reissuilla kaapeli-TV ja AC (jostain syystä tuntuvat aika usein kulkevan käsikädessä) huoneessa ainakin ajoittain ovat sellaista luxusta, josta on pikkasen valmis maksamaankin ylimääräistä.

Ja tuo aiemmin ollut vertaus ilmastoituun junanvaunuun/bussiin on mielestäni kyllä kieltämättä aika kehno, koska aika harvassa on ollut ne ilmastoidut huoneet, jossa ei olisi päässyt itse säätämään tehoja; itseasiassa kerran muistan tälläisessä olleeni, eikä sekään ollut "kaikki tai ei mitään"-mallia, niin kuin noissa liikennevälineissä liki poikkeuksetta tuntuu olevan.

Eli jos on huonouninen, varsinkin lämpimässä, niin suosittelisin varaamaa liki tuolla ilmastoinnilla; ainakaan jos hintaero ei ole alussa mainitsemaani enempää. Jet lag yhdistettynä siihen, ettei kuumuuden takia pysty nukkumaan, takaa vaan reissulle mahdollisimman paskan alun.

Näin sanoo setä - fishbone

J-P

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Pieni blogi (uutta tekstiä tulee reissussa ollessa)
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 23.08.2008, 13:08:21 »
Siihen kuumuuteen tuntuu tottuvan eli mahdollisesti reissun alkupuolelle AC:tä ja sitten vähän myöhemmin propellia. Myöskin jos meinaa saattaa itsensä sellaiseen tilaan, että aamulla on krapula, niin tällöin AC on usein kovin tarpeellinen. Krapula ja trooppinen ilmasto ei aina sovi hyvin yhteen...

Niin ja jos uskoo korealaisia, niin kannattaa muistaa, että tuuletin imee huoneesta kaiken hapen ja täten tukahduttaa nukkujan!!!!

dibadaba

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.08.2008, 09:40:09 »
Kiitos kaikille vastauksista! Tohon hintaan palatakseni; eräs homestay ilmoitti a/c hinnaksi 2000 rupiaa ja non a/c 1200. Et aika iso ero. Huone on iso familyroom kun meitä on lähdössä kaksi aikuista ja kolme lasta.

Mutta siis jos yleisesti sen a/c:n saa säädettyä pois päältä tai pienemmälle, niin kai sen sitten voisi ottaa. Oon vaan kuullut tosi monelta että ovat sairastuneet ilmastoinnista... :-\

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.08.2008, 10:37:26 »
Mä en kyllä ota ilmastointia. Hintaerot on kyllä yleensä paljon suurempia ku fishbonen mainitsema ~20 %. Hinnat voi olla jopa kaksinkertaisia. Monessa paikassa mihin päädyn ei sitä kuitenkaan ole tarjolla, ja monen kuukauden matkalla merkitys matkabudjettiin on aika monta sataa euroa. Kuumuuteen tottuu sitäpaitsi paremmin jos nukkuukin kuumassa.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.10.2008, 21:47:50 »
Indonesiassa kun reissasin niin melkein joka paikassa oli ilmastointi, kun eipä silläkään varustetut mestat paljoa maksanut ja tykkään perusmukavuuksista  ;D
...Joihin kyllä ilmastointi ei kuulu, aika turha peli loppupeleissä. Pidin sitä joko hiljaisella tai yleensä vaan välillä pistin tunniksi päälle vilvoittamaan ja suurimman osan ajasta pois päältä. Pahemmanpuoleinen flunssakin tuli, ja jotenkin jäi sellainen tunne että se johtui enemmän tai vähemmän noista hotellien ilmastoinneista.

Muuten kyllä tykkään ilmastoinneista tropiikissa, erityisesti tavarataloissa  :)

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.10.2008, 11:46:45 »
Kyllä mä olen ottanut ilmastoinnilla huoneen jos ulkolämpö on +30 tai enempi.Kivitaloissa kun aurinko varaa seinä ja kattorakenteisiin lämpöä että huoneessa lämpö nousee auringonlaskun jälkeen puoleen yöhön saakka kunnes alkaa jäähtymään.
Rantabungalowit mitkä on puurakenteisia niin niissä huone alkaa jäähtymään kohta auringonlaskun jälkeen ei ilmastointia niinkään tarvitse.
Kyllä ilmastointi kannattaa säätää +25 asteeseen,jos se täysillä puhaltaa ja jäähdyttää niin taatusti tulee flunssan oireita.Mulla on nykyisin yleensä oma lämpömittari mukana kun tarpeeks monta flunnssaa on tullut hankittua arviolta säädetystä ilmastoinnista ;)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2008, 11:50:11 kirjoittanut Matt »

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 04.10.2008, 14:31:46 »
Ite käydessäni intiassa otin ekaks viikoks ilmastoidun huoneen. Eka viikko ainakin itelläni meni totutellessa kuumaan ja välillä kävi lämpö painamaan niin paljon että oli pakko mennä huoneeseen vähäks aikaa kylmään jäähdyttämään aivoja. Tosin silloin oli joku tosi kuuma aalto ku paikallisetkin kirosi että on aivan älyttömän kuuma :) Mutta kannattaa varmaan kokeilla ekana yks viikko ilmastoidulla ja sitten jos tuntuu että pärjää ni hommaa huoneen ilman AC:tä.