Yksin matkustaminen

(Luettu 279097 kertaa)

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Yksin matkassa
« Vastaus #60 : 16.07.2007, 13:33:45 »
Lainaus käyttäjältä: "myu"
Yksin matkustamisen ikävin puoli on se, että valokuvissa on vaan rakennuksia, maisemia ja outoja ihmisiä. Ois kiva ikuistaa ittensä niissä maisemissa..

Kyllähän sitä voi pyytää muita ihmisiä ottamaan kuvia? En usko että joka toinen nyt on valmis juoksemaan kauas ja kovaa kamerasi kanssa  8) mutta onhan se hiukan iisimpää, jos on kaveri ottamassa kuvia - harvemmin sitä nyt kehtaa ruveta neuvomaan ventovierasta kuvakulmien yms. tekijöiden suhteen.
Älä meinaa vaan mene ja tee.

Guess^

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #61 : 06.09.2007, 16:24:29 »
Minä olen aina matkustanut joko perheeni (siis vanhempien ja sisarusten) tai nykyään mieheni kanssa. Nyt olisi talvella varovaisissa suunnitelmissa lähteä yksin (vain) pariksi viikoksi Thaimaaseen. Alkuperäinen matkakumppani ei pääsekään, mieheni ei myöskään, eikä muita oikeastaan ole kenen kanssa edes haluaisin lähteä.

Joskus nuorempana kuvittelin että yksin reissaaminen olisi mukavaa, mutta jostain syystä nyt about kolmekymppisenä onkin ajatus alkanut pelottaa. Mitä jos sairastun, minut ryöstetään, mitä jos yksin ravintolassa syöminen on ihan hirveää, mitä jos en edes uskalla mennä ulos pimeällä? (Heh, tiedän..) En edes ole maailman sosiaalisin tapaus - mitä jos en kerta kaikkiaan tapaa ketään mukavia ihmisiä?

Olen käynyt Thaimaassa ennenkin, samoin useissa Euroopan maissa että sikäli matkustamisessa itsessään ei ole mitään uutta. Turvallisuusasiat vaan pelottavat, kaipaan kai jonkinlaista rohkaisua, että on sitä aremmat/ujommat/pelokkaammatkin selviytyneet..  :wink:

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #62 : 06.09.2007, 23:14:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Guess^"
minut ryöstetään, mitä jos yksin ravintolassa syöminen on ihan hirveää, mitä jos en edes uskalla mennä ulos pimeällä?

Itse olen kanssa miettinyt tuota ryötetyksi tulemista. Yksin on melko kusessa. Tarkoitus ei nyt siis ole pelotella, mutta kaverin kanssa tuostakin tilanteesta on helpompi selvitä. On heti joku keneltä voi lainaa rahaa ja puhelinta yms.
Tuo ravintolassa yksin syöminen on minustakin hiukan kiusallista. Jotenkin aina tulee anteeksipyydellen kysyttyä pöytää yhdelle. Mutta sekin on pitkälti kiinni siitä miten asennoituu. Paskaaks se muille kuuluu millaisella ryhmällä mä olen matkalla?
Mutta tosiasiassa jos haluat toteuttaa niitä omia juttuja on lähdettävä yksin.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #63 : 07.09.2007, 09:42:42 »
Olen kohta lähdössä yksin reissuun pariksi viikoksi, enkä ole edes pohtinut, että voisin vaikka joutua ryöstetyksi. Yhtä lailla se voi tapahtua kaverinkin kanssa, joten en jaksa alkaa asialla stressaamaan. Minua ei ole koskaan reissun päällä ryöstetty, joten en osaa oikein pelätä. Ei elämässä voi muutenkaan tietää, mitä eteen tulee, enkä jaksa vaivata päätäni pahoilla skenaarioilla, vaan keskityn ennemmin siihen, mitä kaikkea kivaa voin reissullani kokea.

Näin pitkällä reissulla en ole ollut aikaisemmin yksin, mutta en oikeastaan kaipaakaan reissulle ketään seuraukseni. Saan ainakin mennä ja tehdä, mitä itse haluan. Yksin reissuun lähtö ei pitäisi olla mielestäni mikään kynnys, jos on sinut itsensä kanssa eikä kärsi läheisriippuvuudesta. Ja aina paikan päältä seuraakin voi löytää!

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #64 : 07.09.2007, 09:50:32 »
Lainaus käyttäjältä: "J-Ko"
Mutta tosiasiassa jos haluat toteuttaa niitä omia juttuja on lähdettävä yksin.

Tämä kuulosti jotenkin tutulta. Sitten muistinkin mieleenjääneen hauskan jutun toisesta ketjusta...

Lainaus käyttäjältä: "J-Ko"
Juu. Jos lennolla käy aika pitkäksi niin pelien sijasta voi käydä vaikka yksinään liittymässä 10 tonnin kerhoon siellä vessassa.

Yksinmatkustamisen iloja. :lol:

Guess^

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #65 : 08.09.2007, 14:30:36 »
Nyt pari päivää tuon ylläolevan tilitykseni jälkeen asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että the hell with it, minähän lähden! Eipä siihen paljon rohkaisua tarvittu :)

Nyt vaan pitää neuvotella että saan olla 2 vkoa putkeen pois töistä ja kerätä matkarahaa niin hommahan on sillä selvä. Kahden viikon minilomasta (vrt. täälläkin monet olleet kuukausia) on hyvä aloittaa, tiedä mihin tässä vielä innostuu jos tuonne nyt pääsee ja kaikki menee hyvin  :D

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #66 : 10.09.2007, 05:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Guess^"
Nyt pari päivää tuon ylläolevan tilitykseni jälkeen asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen, että the hell with it, minähän lähden!

No aivan mahtavaa! Suosittelen yksin matkustamista lampimasti. Siina tulee rikottua omia rajoja ihan uudella tavalla (etenkin jos matkustat jonnekin missa ei puhuta englantia) ja jossain vaiheessa sita huomaa ettei edes ajattele syomista yksin. On niin jumalaton nalka kymmenen tunnin bussimatkan jalkeen etta mielessa on vain mahan tayttaminen  :lol:

Hauskaa matkaa!
She rides rollercoasters but never screams

siivenisku

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://siivenisku.vuodatus.net
Yksin matkassa
« Vastaus #67 : 16.09.2007, 20:42:46 »
Suunnittelen juuri parasta aikaa viikon reissua Espanjaan kesällä, yksin. Matka on eka, jonka ilman seuraa taitan ja muutkin ulkomaanmatkat ovat olleet isojne ryhmien matkoja (pari siskon luokkaretkeä ja kuoromatkoja muutama). Kyllä nuo yksinolemisen riskit pelottavat ja se, etten ymmärrä kieltä, vaikka sitä on tullut nyt jonkin verran opiskeltua. Matkakuume on silti kova, en ymmärrä miten jaksan odottaa kesään asti.

He-Ve

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #68 : 17.09.2007, 21:29:17 »
Itse lopetin viiden vuoden empimisen ja marssin yhden rohkaisu oluen nautittuani Kilroyn toimistoon viime kuun lopussa ja varasin mailmanympäri matkan 3kk. En ole koskaan ollut ulkomailla yksin (16 vuotiaana Espanjassa äidin kanssa ja Tanskassa Roskildessä tänä kesänä kaverin kanssa)

Kieltämättä on HIEMAN jännäkakka housussa että miten tulen pärjäämään mutta kai se sujuu. Matkalla on kuitenkin muutama aika kuumottava mesta (huhujen ja foorumien mukaan) kuten Costa-Rica, Peru ja Etelä-Afrikka.

Sitten tietysti kaikki valuutta, lentokenttähäröilyt asumiset... You name it. Pari kertaa on matkan peruuttaminenkin ollut mielessä, mutta siitä syystä maksoinkin matkan heti toimistosta kotiin päästyäni etten jää taas vaiheilemaan.
a sit mä vaan otin ja lähdin wouuu!

Jaguaari81

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #69 : 18.09.2007, 17:24:16 »
No niin tossa ois lentolippu maksettava... Kai mä oon sitten lähdössä Australiaan  :D Kuukauden suunnittelulla lähdetään, kun hommat alko täällä päässä ahdistaa. Vuoden setti ois edessä, kai sieltä voi tulla sitten pois, kun ei enää maistu tai sit maistuu loppu elämäks  :o

Mites saako tuolta reissusta hyvin töitä? Onkos nuo backpackers majotukset sitten kuinka toimivia? 14henk. samas huonees?

Yksin mennään toivottavasti ei tuu hirveen ikävä tänne jääkarhujen maahan. Jossain tekstissä oli mainittu kertakäyttökainalo, otetaan pari sellasta sitten jos alkaa heikottaan  :D

Onko viime hetken vinkkejä kellään, kun lähdetään Ausseihin?
Live it up beibe... Muista varoo varomista!

Amir

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.saluki.fi/
Yksin matkassa
« Vastaus #70 : 21.09.2007, 12:31:59 »
Jaguaari81. xxx ei tarkoita seksiä vaan olutta. no, eipä se täällä suomessa muuta tarkoita kun xxx, mut kaiken varalta  :lol: ei muuta kuin hyvää matkaa.

hieno maa, nähtävää on paljon. rentoa porukkaa. jos mahdollisuus tarjoutuu itärannikolla päästä Frasier Islandille niin suosittelen lämpimästi. luonto siellä kokemisen arvoista.

mut oli mulla noin yleisesti kysymyskin. onko kukaan matkustanut koirien kanssa? mulla on kaksi ja tarkoitus olis lähteä rinkan ja koirien kanssa reissuun. eipä tota aihetta juuri mistään löydy. euroopan halki ajattelin mennä ja talveks mauritaniaan. eli kyse afrikasta, mutta muutkin kokemukset ja kertomukset tervetulleita.

kuulin just, että yks mies oli matkustanut aussin halki koiransa kanssa. hyvin meni. tais kyllä kuolla aika laillan reissun lopussa, mut kuitenkin.
uomalaiset ovat ainut kansa, joka katsoo vesisateessa näytelmää siitä kuinka he hävisivät sodan. - amerikkalainen opettaja

Amir

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.saluki.fi/
Yksin matkassa
« Vastaus #71 : 21.09.2007, 12:34:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Amir"
Jaguaari81. xxx ei tarkoita seksiä vaan olutta. no, eipä se täällä suomessa muuta tarkoita kun xxx, mut kaiken varalta  :lol: ei muuta kuin hyvää matkaa.

hieno maa, nähtävää on paljon. rentoa porukkaa. jos mahdollisuus tarjoutuu itärannikolla päästä Frasier Islandille niin suosittelen lämpimästi. luonto siellä kokemisen arvoista. töitä pitäs saada ihan hyvin, entinen poikakaverini oli  kanssa tässä muutama vuosi sitten ja se ainakin istutteli puita jossain ja ihan hyvin sai rahaakin.

mut oli mulla noin yleisesti kysymyskin. onko kukaan matkustanut koirien kanssa? mulla on kaksi ja tarkoitus olis lähteä rinkan ja koirien kanssa reissuun. eipä tota aihetta juuri mistään löydy. euroopan halki ajattelin mennä ja talveks mauritaniaan. eli kyse afrikasta, mutta muutkin kokemukset ja kertomukset tervetulleita.

kuulin just, että yks mies oli matkustanut aussin halki koiransa kanssa. hyvin meni. tais kyllä kuolla aika laillan reissun lopussa, mut kuitenkin.

huppalaa: piti vain muokata toi työjuttu vielä tonne, mut menikin lainaukseks. viikonloppuhosua ilmassa.
uomalaiset ovat ainut kansa, joka katsoo vesisateessa näytelmää siitä kuinka he hävisivät sodan. - amerikkalainen opettaja

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #72 : 21.09.2007, 22:42:32 »
J

Epäilen homman sujuvuutta. EU:n sisällä voi onnistuakin, mutta käsittääkseni moneen maahan mennessä koira on vietävä karanteeniin jopa viikoiksi, enkä tiedä nauttisiko koira "travellerielämästä".

Lainaus

Koira kuoli, voiko tuon paremmin sujuakaan:D

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #73 : 22.09.2007, 00:25:19 »

No joo. Olen samaa mieltä Phanatic:in kanssa siitä että koirat tuskin kovin paljon reissusta nauttisivat. Suhteellisen pitkän ns empiirisen tutkimuksen perusteella väittäisi ettei perushaukku jaksa missään junissa tms kovin pitkiä matkoja vetää.
Eu:n ulkopuolella myös karanteeni rasittaa koiran olemista.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #74 : 22.09.2007, 11:12:44 »
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"

No joo. Olen samaa mieltä Phanatic:in kanssa siitä että koirat tuskin kovin paljon reissusta nauttisivat. Suhteellisen pitkän ns empiirisen tutkimuksen perusteella väittäisi ettei perushaukku jaksa missään junissa tms kovin pitkiä matkoja vetää.

Monet Euroopassa pyorivista, pakuissaan asuvissa ja maasta
  toiseen matkaavista seasonal workerseista reissaavat paljon
koiriensa kanssa ilman sen suurempia ongelmia, tosin haukut
taitavat olla jo aika kokeneita Kulkijoita.

Ruotsi ja Englanti kuulemma aiheuttavat jonkin sortin ongelmia,
mutta ainakin Tanska, Ranska, Saksa, Hollanti ja Belgia menee
ilman sen kummempaa hassakkaa.

Bau !
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Pocahontas_

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #75 : 22.09.2007, 21:48:08 »
Yksin matkustaessa ihmisiin tutustuminen on helpointa. Moni juttelee mielellään niitä näitä oltiin baarissa tai aamulla bussipysäkillä. Pieni kommentti säästä tai mistä tahansa yleensä johtaa sosiaaliset ihmiset juttusille. Se on sitten itsestä kiinni minkälaisia ystäviä etsii ja haluaa. Itselläni on sydänystävät suomessa joten en aseta ihmisten tapaamiselle sen kummempia odotuksia kuin mukavaa jutustelua. Samanhenkisten kanssa kohdatessa juttu luistaa ja on helppo vaihtaa esimerkiksi sähköposteja joten yhteydenottoja voi jatkaa myöhemminkin. Kertoilla seikkailuja ja kokemuksia reissuiltansa :)
Hulluksi tulemisen tunne on yleensä merkki siitä että on tulossa järkiinsä-

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #76 : 23.09.2007, 15:29:15 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"

Monet Euroopassa pyorivista, pakuissaan asuvissa ja maasta
  toiseen matkaavista seasonal workerseista reissaavat paljon
koiriensa kanssa ilman sen suurempia ongelmia, tosin haukut
taitavat olla jo aika kokeneita Kulkijoita.

Autossa koiran onkin paljon mukavampi matkustaa kuin junassa tms. Automatkailuun tottunut koira varmaan kestääkin ihan hyvin reissaamista, kun kuitenkin mukana on koko ajan tuttu ympäristö eli auto tässä tapauksessa. Mutta minusta on järjetöntä alkaa raahaamaan koiraa vaikkapa junaan jatkuvaan hälinään, missä koira ei voi olla kunnolla omassa rauhassa.

Muutenkin ihmetyttää kuinka jotkut spedet ottavat koiransa mukaan esimerkiksi festareille. Meteli kun on melkoisen kovaa jo ihmisellekin välillä, puhumattakaan esim kännisistä urpoista jotka tunkevat koiran luo.

weylin

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #77 : 24.09.2007, 06:32:00 »
Korkeasta iästäni huolimatta (no jaa, korkeasta ja korkeasta, kahdenkympin paremmalla puolella kuitenkin) en ole koskaan käynyt Tukholmaa / Kostamusta kauempana ulkomailla. Yksin matkaan lähteminen kiinnostaisi, mutta samalla myös epäilyttää "suuren" kokemukseni ansiosta.

Kannattaisiko tällaisen tietämättömän käydä ensimmäinen reissu kaverin (tässä tapauksessa isosiskon) kanssa, joka tietää matkustuksesta suurinpiirtein saman verran kuin minä? Meillä on eriävät kiinnostuksenkohteet ja lisäksi koska hänellä on kaksi pientä lasta, joutuisimme ankkuroitumaan yhteen / pariin kaupunkiin. Ajattelin kyllä, että kokemustahan siitä saisi mutta...

Toinen vaihtoehto oli kaksoissiskoni, jonka kanssa kiinnostuksen kohteet joten kuten kohtaavat, tosin sovimmekin että molemmat saavat päättää oman mielikohteensa, jossa käydään. Tähän tuli ongelmana hänen avopuolisonsa, sisko nimittäin haluaa ensin käydä ukkonsa kanssa reissussa joten meidän reissumme venähtäisi... monen vuoden päähän.

Itse en ainakaan koe olevani kovin sosiaalinen mutta haluaisisin kuitenkin tutustua matkan aikana uusiin ihmisiin (jos ei ole pitkään aikaan puhekaveria, tulee ankea matka), toivon alkavani juttelemaan hiukan vieraillekin ihmisille  :wink: ja ehkä se on helpompaa yksin matkatessa.

Osaan englantia (luen ja ymmärrän ihan kohtuullisesti) mutta ääntämykseni nyt on mitä on, joten kielitaito taitaa olla suurin murheeni. Ja yksin matkustamisen turvallisuus.
ina ei voi voittaa

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #78 : 24.09.2007, 22:58:51 »
Lainaus käyttäjältä: "weylin"
Korkeasta iästäni huolimatta (no jaa, korkeasta ja korkeasta, kahdenkympin paremmalla puolella kuitenkin) en ole koskaan käynyt Tukholmaa / Kostamusta kauempana ulkomailla. Yksin matkaan lähteminen kiinnostaisi, mutta samalla myös epäilyttää "suuren" kokemukseni ansiosta.

Kannattaisiko tällaisen tietämättömän käydä ensimmäinen reissu kaverin (tässä tapauksessa isosiskon) kanssa, joka tietää matkustuksesta suurinpiirtein saman verran kuin minä? Meillä on eriävät kiinnostuksenkohteet ja lisäksi koska hänellä on kaksi pientä lasta, joutuisimme ankkuroitumaan yhteen / pariin kaupunkiin. Ajattelin kyllä, että kokemustahan siitä saisi mutta...

Toinen vaihtoehto oli kaksoissiskoni, jonka kanssa kiinnostuksen kohteet joten kuten kohtaavat, tosin sovimmekin että molemmat saavat päättää oman mielikohteensa, jossa käydään. Tähän tuli ongelmana hänen avopuolisonsa, sisko nimittäin haluaa ensin käydä ukkonsa kanssa reissussa joten meidän reissumme venähtäisi... monen vuoden päähän.

Itse en ainakaan koe olevani kovin sosiaalinen mutta haluaisisin kuitenkin tutustua matkan aikana uusiin ihmisiin (jos ei ole pitkään aikaan puhekaveria, tulee ankea matka), toivon alkavani juttelemaan hiukan vieraillekin ihmisille  :wink: ja ehkä se on helpompaa yksin matkatessa.

Osaan englantia (luen ja ymmärrän ihan kohtuullisesti) mutta ääntämykseni nyt on mitä on, joten kielitaito taitaa olla suurin murheeni. Ja yksin matkustamisen turvallisuus.

Vaikea tuohon on vastata mutta jostain on lahdettava liikkeelle jos kerran haluaa lahtea.
Itse taisin olla parikymppinen  ku lahdin ekaa kertaa yksikseni matkalle ja kohteena oli Koopenhamina.
Kylla ma melkein suosittelisin ensimmaiselle matkalle jotain juttuseuraa koska kieltamatta voi tulla vahan kotiikava jos ryntaa liian pitkalle ja pitkaksi aikaa ekalle matkalle.

Toisaalta kun tahan yksinmatkusteluun on tottunut niin oikeesti muusta en tiedakaan, enka valttamatta edes halua tietaa. Paatat tasan tarkkaan mita teet. Mitaan kompromisseja ei tarvi tehda ja jos haluaa olla pari paivaa pitempaan jossain niin sit sita vaan on!
Toinen hyva puoli on etta ei tarvi myoskaan hirveella kiireella juosta nahtavyydet lapi jos ei siita valita, paatat sen itse jos halua tai et.

Mina taas hlokohtaisesti tykkaan lomalla olla paivia tekematta juuri yhtikas mitaan. Se ei valttamatta onnistu jos on matkaseuraa mukana.

Mita koskee turvallisuutta niin IKINA ei voi tietaa mita tapahtuu. Euroopassa suurin ongelma lienee taskuvarkaat. Et.amerikassa taas ryoston riskikin on olemassa ja riski on huomattavasti suurempi jos liikkuu yksin. Juu, olen tullut ryostetyksi mutta siitakin tuli selvittya.
Suurin pulma mielestani yksinmatkustalevalla on saapumiset ja lahdot taikka kun siirtyy pisteesta A pisteeseen B. Silloin kantaa koko omaisuuden mukanaan. Muuten niin en ikina kanna mukanani muuta kuin mita uskon kayttavani paivan aikana.

Ei muuta ku kokeilemaan!! On sen arvoista!

viljami

• Reissaaja
    • Profiili
Yksin matkassa
« Vastaus #79 : 24.09.2007, 23:36:32 »
Lainaus käyttäjältä: "michelin"

Suurin pulma mielestani yksinmatkustalevalla on saapumiset ja lahdot taikka kun siirtyy pisteesta A pisteeseen B.

Pakko tulla nyt pätemään, kun on muutenkin niin turhautunut olo näin maanantai-iltana. Sori  :).

Niin tosiaan. Eikö  paikasta a paikkaan b siirtyminen juuri ole sitä matkustelua? Jos tämä on yksinmatkustavalla ongelmallista, niin eikö yksinmatkustaminen ole käytännössä sitten yhtä helvettiä  :shock:  :lol: ?